SOCIALNI SPORAZUM
za obdobje 2003 – 2005
I. NAMEN
1. Socialno partnerstvo omogoča upoštevanje različnih
interesov in oblikovanje širokega razvojnega soglasja. Široko soglasje o
družbenih razvojnih ciljih je osnova družbenega partnerstva oziroma sodelovanja
za uresničitev temeljnega nacionalnega interesa, ki je povečevanje blaginje z
uravnoteženim razvojem vseh njenih sestavin. Urejanje medsebojnih odnosov s
socialnim dialogom sprejemamo kot trajni način, s katerim iščemo skupne rešitve
za nastale probleme in oblikujemo nove predloge ukrepov, ki bodo pripomogli k
nadaljnjemu razvoju. Zato sklepamo ta socialni sporazum, ki vsebuje ukrepe in
aktivnosti socialnih partnerjev na najpomembnejših področjih našega delovanja.
2. S podpisom sporazuma se Vlada RS, organizacije
delodajalcev in sindikati (v nadaljevanju: partnerji) obvezujemo, da bomo svoje
ravnanje na vseh področjih svojega delovanja usmerili v realizacijo sprejetega.
3. Sporazum velja za obdobje 2003 – 2005, razen če ni pri
posameznih poglavjih drugače določeno.
4. V socialnem sporazumu opredeljeni cilji in naloge bodo
zahtevali tekoče spremljanje in analiziranje doseženih rezultatov. Partnerji
bomo o tekočih gibanjih na socialno-ekonomskem področju in o morebitnih
spremembah aktivnosti in novih ukrepih za doseganje dogovorjenih ciljev redno
razpravljali na ekonomsko socialnem svetu, ki ostaja najvišji organ socialnega
dialoga v naši državi.
II. CILJI
5. Partnerji se strinjamo, da je skupni cilj, ki ga želimo
doseči v naslednjih letih in k čemer naj bi prispeval tudi ta socialni
sporazum: uravnotežen socialno ekonomski razvoj.
6. S tem sporazumom določamo obveznosti vsakega izmed treh
partnerjev in opredeljujemo skupne in posamične naloge. Podrobneje pa svoje
ravnanje na posameznih področjih, za katere menimo, da je to potrebno, določamo
s posebnimi separati, ki so del tega sporazuma.
7. Partnerji se zavezujemo, da si bomo v okviru svojih
pristojnosti in možnosti prizadevali za doseganje v sporazumu navedenih ciljev
in zagotavljali izvajanje sprejetih obveznosti na vseh ravneh svoje
organiziranosti.
8. Prizadevanje za doseganje dogovorjenih ciljev je skupna
naloga vseh partnerjev podpisnikov tega sporazuma. Morebitna nesoglasja bomo
reševali po poti socialnega dialoga.
III. AKTIVNOSTI ZA DOSEGO DOGOVORJENIH CILJEV
Uravnotežen socialno ekonomski razvoj
9. Partnerji soglašamo, da je osnovni cilj ekonomskega
razvoja trajnostno povečevanje blaginje vseh prebivalk in prebivalcev
Slovenije. To razumemo kot izboljšanje in povečanje gospodarskih, socialnih in
okoljskih sestavin. Pomemben pogoj za razvoj pa je tudi ustrezna raven pravne
varnosti. Povečanje blaginje bomo merili s tradicionalnimi ekonomskimi merami
razvoja in z indeksom človekovega razvoja.
10. Partnerji soglašamo, da je glavna razvojna naloga
izboljšanje konkurenčne sposobnosti in inovativnosti gospodarstva ter
oblikovanje na znanju temelječe družbe, ki je pogoj za aktivno prilagajanje
spremembam v tehnologiji in na svetovnem trgu. V tem okviru so osrednjega
pomena krepitev in nadaljnji razvoj podjetniškega sektorja ter vlaganja v
znanje in ljudi.
11. Trajnostnega razvoja ni možno uresničevati le z
zagotovitvijo potrebnih materialnih dobrin in finančnih virov za ustrezno raven
socialne varnosti, ampak mora k temu cilju težiti tudi ves socialni razvoj.
Le-ta zato ne zahteva le uravnoteženja z možnostmi ekonomskega razvoja, ampak
tudi svojo notranjo, vsebinsko modernizacijo in sledenje skupnim ciljem.
Osnovna strateška cilja Slovenije na področju socialnega razvoja sta zagotoviti
trdno socialno varnost v državi ter omogočiti in promovirati socialno
vključenost. Doseganje obeh ciljev socialnega razvoja bo temeljilo na načelih
nediskriminacije, socialne pravičnosti in solidarnosti.
12. Zavedamo se, da evropski gospodarski in monetarni
integracijski proces za Slovenijo in njene prebivalce prinaša številne nove
izzive in nova socialna tveganja ter pritiske na nacionalno konkurenčnost. Zato
je nedvomno potrebna enotna akcija partnerjev, s katero bomo zagotovili, da ob
vključitvi v te integracije ohranimo doseženo raven socialne varnosti in njen
nadaljnji razvoj, nacionalno samobitnost in kulturo ter možnost vplivanja na
svoj nadaljnji razvoj.
13. Partnerji se strinjamo, da so za doseganje uravnoteženega
socialno-ekonomskega razvoja v Sloveniji potrebni naslednji pogoji:
14. Gospodarski razvoj, ki temelji na:
-
stabilnih gospodarskih razmerah,
-
večji konkurenčnosti slovenskega gospodarstva in regij,
-
socialnem dialogu in miru med partnerji,
-
uravnoteženi in stimulativni politiki plač,
-
vlaganjih v zdravje in varnost pri delu.
15. Socialna varnost, ki bo izhajala iz:
-
visoke zaposlenosti in ustrezne politike plač,
-
aktivne socialne politike,
-
družinske politike,
-
ustrezne stanovanjske politike.
16. Pravna varnost, ki bo zagotovljena z:
-
ustrezno zakonodajo,
-
ustreznim in učinkovitim pravnim varstvom,
-
učinkovitim nadzorom nad izvajanjem zakonov in kolektivnih pogodb,
-
z uvajanjem in spodbujanjem raznih oblik izvensodnega reševanja sporov
(pomirjanja, arbitraža).
I. Gospodarski razvoj
17. Partnerji se zavedamo, da je od doseženega gospodarskega
razvoja in gospodarske rasti, ki je po naravi zelo kompleksen cilj in je zanj
potrebno zagotoviti številne pogoje, odvisen uspeh našega skupnega projekta, to
je bodočega razvoja Slovenije. Za zagotovitev posameznih pogojev se zavezujemo,
da si bomo naloge in obveznosti porazdelili v skladu s svojimi pristojnostmi na
način, ki izhaja iz nadaljevanja.
1.0. Stabilne gospodarske razmere
18. Partnerji se zavedamo, da je razvoj gospodarstva mogoč le
v relativno stabilnih razmerah, zato si bomo prizadevali za vzpostavitev takih
razmer, ki bodo naklonjene vlaganju energije, dela in kapitala v razvojne
namene in znanje.
19. Strinjamo se, da med osnovne pogoje stabilnosti poleg
umirjene rasti cen sodijo urejena davčna zakonodaja, javno finančna politika in
finančna disciplina.
1.1. Umirjena rast cen
20. Partnerji se zavedamo, da je nizka raven inflacije ne le
eden izmed pogojev za vstop v EU in EMU, pač pa predvsem pogoj, ki je nujen za
uresničitev ciljev tega sporazuma. Partnerji bomo delovali v smeri, da do
vstopa v EU izpolnimo Maastrichtske kriterije glede inflacije. (Podatki,
povzeti iz proračunskega memoranduma, so v prilogi 1. Ocene veljajo ob podpisu
socialnega sporazuma.)
21. Naloge partnerjev:
a) vlada bo:
-
uveljavljala liberalizacijo cen proizvodov in storitev na tistih
področjih, kjer raven cen omogoča pokrivanje ekonomsko upravičenih stroškov teh
proizvodov in storitev in kjer so v zadostni meri razviti konkurenčni
dejavniki, ki preprečujejo neupravičeno rast cen. Na področjih, kjer
liberalizacija cen ni mogoča, bo nadzor cen prenesen na sektorske regulatorje
ali pa bo ostal v pristojnosti vlade. Vlada bo (v kombinaciji z monetarno,
fiskalno in dohodkovno politiko) izvajala restriktivnejšo politiko neposrednega
reguliranja cen s postopnim dvigovanjem kontroliranih cen ali politiko
posrednega reguliranja cen z uvedbo metodologij oblikovanja cen, s čimer bo
odpravljala cenovne disparitete, zagotavljala cenovno stabilnost, konkurenčnost
in učinkovitost delovanja ekonomskih subjektov. Pri tem naj povprečna rast reguliranih
cen ne bi presegala ciljne letne stopnje inflacije;
-
z aktivnostmi protiinflacijske politike seznanjala Banko Slovenije, da
bi omogočila optimalno koordinacijo ekonomskih politik;
-
socialne partnerje tekoče seznanjala o morebitnih spremenjenih makroekonomskih
okvirih in kazalcih.
b) delodajalci
bodo:
z vlaganjem sredstev v razvoj znanja in
tehnologije in z uvajanjem sodobnih metod za povečanje produktivnosti dela
prispevali k stabilnosti cen.
c) sindikati
bodo:
svoje člane in članice spodbujali, da bodo
pri iskanju in zahtevanju novih rešitev in sprememb v smeri izboljšanja
socialnega in materialnega položaja zaposlenih iskali predvsem rešitve za
doseganje čim boljših delovnih in poslovnih rezultatov.
1.2. Davčna politika
22. Partnerji se zavedamo, da je ustrezna davčna politika
eden izmed zelo učinkovitih mehanizmov za zagotavljanje ugodnih gospodarskih
razmer in da zaradi zagotavljanja stabilnih gospodarskih razmer na področje
davčne zakonodaje ni smiselno prepogosto posegati. Ne glede na to menimo, da so
v obstoječi davčni zakonodaji potrebne določene spremembe in sprejem nove
zakonodaje, predvsem v smeri pravičnejše prerazporeditve davčnih bremen in tudi
izrabe novih doslej premalo uporabljenih davčnih virov.
Strinjamo se, da je za dosego teh ciljev potrebno sprejeti:
-
zakon o davku od dohodkov pravnih oseb, ki bo v največji možni meri
dosegel obremenitev vsakega davčnega zavezanca ustrezno njegovi gospodarski
moči in preprečil beg davčne osnove v tujino, zagotovil nevtralnost davčnega
sistema ter konkurenčnost nastopanja subjektov na trgu;
-
zakon o dohodnini, pripravljen v letu 2003 na izhodiščih, ki bodo
zastavljena v smeri dviga splošne olajšave za vse zavezance in s tem
razbremenitve posebej tistih v nižjih dohodkovnih razredih ter bolj enake in
bolj transparentne davčne obravnave dohodkov. Z novim zakonom o dohodni bo
predlagana rešitev, da se odpravnine zaradi odpovedi pogodbe o zaposlitvi po
zakonu o delovnih razmerjih ne obdavčujejo že v letu 2004. Zakon bo sprejet s
soglasjem socialnih partnerjev o temeljnih izhodiščih, ki bodo upoštevana pri
pripravi zakona; z zakonom bo v letu 2005, 2006 in 2007 zagotovljeno postopno
dvigovanje neobdavčljivega dela na raven osnovnega zneska minimalnega dohodka.
Socialni partnerji bodo septembra 2003 proučili možnosti za uveljavitev
izjemnega znižanja davčnih obveznosti v letu 2004 za osebe v najnižjih
dohodkovnih razredih.
-
zakon o davku na nepremičnine, ki bo nadomestil obstoječ sistem dajatev
na nepremičnine (davek od premoženja, nadomestilo za uporabo stavbnega zemljišča)
in odpravil njegove slabosti.
Strinjamo se, da je za dosego ciljev potrebno proučiti tudi
možnost odprave zakona o davku na izplačane plače v povezavi z bolj celovitim
obdavčevanjem premoženja in drugih davčnih virov. Ne glede na to se bo v letu
2005 spodnji prag obdavčitve izplačanih plač povišal za stopnjo inflacije v
letu 2003 in 2004 (oziroma do višine 150.000 SIT). Upoštevajoč javno finančno
situacijo se bo septembra 2003 preučila možnost dviga spodnjega praga
obdavčitve izplačanih plač za leto 2004.
Partnerji se strinjamo, da je potrebno pospešiti pripravo
zakona o udeležbi zaposlenih v dobičku družbe. Zakon mora, ob primarni
zagotovitvi razvojne funkcije dobička, omogočiti dodatno stimuliranje
zaposlenih v uspešnih podjetjih na davčno stimulativen način.
1.3. Javne finance
23. Racionalna poraba javnih sredstev in čimbolj uravnotežene
javne finance niso le pogoj za sprejem v EU, pač pa so eden izmed osnovnih
pogojev stabilnega razvoja. Zato smo socialni partnerji temu področju vedno
posvečali posebno pozornost. Pretirana rast javnih izdatkov lahko ogrozi naša
skupna prizadevanja glede rasti cen in obremenitev gospodarstva, prehude
omejitve pa zagotavljanje sistema javnih storitev. Zato bomo partnerji podprli
spremembe, ki so potrebne za zagotovitev stabilnega sistema javnih financ.
Osnovna strateška usmeritev fiskalne politike je
prestrukturiranje javno finančnih odhodkov in prihodkov, kar bo spodbudno
vplivalo na konkurenčnost gospodarstva in bo v srednjeročnem obdobju omogočilo
tudi postopno uravnoteženje javnih financ brez povečanja njihovega deleža v
BDP.
24. Naloge partnerjev
a)
vlada bo:
pripravila ustrezne spremembe oziroma nove
rešitve na področju javnih financ, tako da:
-
bo na področju javnih financ sledila cilju uravnoteženja javnih financ
na način, ki bo po eni strani omogočil večji del proračunskih izdatkov nameniti
za razvojne projekte, po drugi strani pa omogočil tudi razbremenitev
gospodarstva z znižanjem deleža javno finančnih prihodkov v BDP. (Podatki
povzeti iz proračunskega memoranduma so v prilogi 1. Ocene veljajo ob podpisu
socialnega sporazuma). S postopnim zniževanjem javno finančnega primanjkljaja
se bo zmanjševala tudi potreba po dodatnem zadolževanju države in s tem stroški
njegovega financiranja. Politika javnih financ v prihodnjem štiriletnem obdobju
je zato usmerjena v povečanje fiskalne obvladljivosti ter alokacijske in
tehnične učinkovitosti z namenom oblikovati okolje, ki bo spodbudno vplivalo na
gospodarski razvoj v državi in omogočilo postopno povečevanje blaginje
prebivalcev ob relativno nižji ravni javno finančnih izdatkov;
-
bo na področju poslovanja državne uprave omogočila racionalnejšo
organizacijo uprave in s tem določene proračunske prihranke. Zlasti ukinitev
organov in organizacij v sestavi ministrstev na področjih, kjer takšen status
ni potreben, bo omogočila racionalnejše organiziranje spremljajočih funkcij
(kadrovske, finančne, računovodske itd). S tem se bo zmanjšalo število
proračunskih uporabnikov, poleg tega pa bo omogočeno racionalnejše izvajanje
nalog, saj se istovrstne naloge ne bodo podvajale. Javno finančne prihranke bo
prav tako prinesla ustanovitev javnih agencij na področjih, kjer je mogoče s to
organizacijsko rešitvijo zagotoviti uveljavljanje sodobnejšega managerskega
pristopa pri gospodarjenju z javnimi sredstvi. K zmanjšanju stroškov javne
uprave pa bo doprinesel tudi program odprave administrativnih ovir oziroma
realizacija antibirokratskega programa v praksi. Ob sami racionalizaciji javne
uprave je potrebno poudariti tudi vzporedno skrb za izboljšanje kakovosti z
vidika uporabnikov javnih storitev;
-
v pokojninskem zavarovanju ne bo prihajalo do novih izjem, ki bi
finančno obremenjevale pokojninsko blagajno in državni proračun;
-
bo za uveljavljanje evropske direktive 2000/35/EC, ki ureja načine in
roke plačevanja obveznosti v komercialni poslih predlagala ustrezno zakonodajo,
ki bo dodatno pomagala reševati plačilno nedisciplino;
-
bo ob pripravi ustreznih sprememb oziroma novih rešitev na področju
javnih financ zasledovala cilj, da se skupni delež obremenitve v okviru
stroškov dela (davki in prispevki) ne bo povečal.
b) delodajalci
bodo:
Delodajalske organizacije si bodo
prizadevale za odpravljanje ovir za ustvarjanje stabilnih ekonomskih, socialnih
in delovnih razmer, ki bodo zagotavljale spoštovanje pravic zaposlenih pri
neposrednih delodajalcih ter večjo finančno disciplino, zlasti s spoštovanjem
davčnih in drugih finančnih predpisov.
c) sindikati
bodo:
Sindikalne organizacije bodo z obveščanjem,
informiranjem in izobraževanjem svojega članstva prispevale k ustvarjanju na
socialnem dialogu temelječih odnosov med delavci in delodajalci.
2.0. Konkurenčnost in prestrukturiranje slovenskega gospodarstva
in regij
25. Partnerji ugotavljamo, da je treba za dosego zastavljenih
ciljev povečati konkurenčnost slovenskega gospodarstva in regij. Strinjamo se,
da k povečani konkurenčnosti prispevajo ukrepi vlade za zagotavljanje
stimulativnega gospodarskega okolja, predvsem pa aktivnosti na ravni podjetij
in organizacij, kjer lahko največ doprinesejo delodajalci in zaposleni.
Zavedamo se, da je gospodarski razvoj ob ustreznih makroekonomskih pogojih
možno dosegati le ob povečani produktivnosti dela, inovativnosti, tehnološkem
razvoju ter povečanem vlaganju v znanje in razvoj človeškega dejavnika, kar je
povezano tudi z ustreznimi delovnimi pogoji in učinkovito organizacijo.
Partnerji se zavedamo, da je za povečanje konkurenčnosti
slovenskih regij, ki najbolj zaostajajo v razvoju, potrebna aktivna regionalna
politika, temelječa na principu solidarnosti, vendar s ciljem aktiviranja
lastnih razvojnih potencialov regij.
26. Naloge partnerjev:
a) vlada bo:
sprejela in izvajala ukrepe za krepitev
konkurenčnosti gospodarstva v treh smereh:
-
povečevanja konkurenčnih sposobnosti podjetij,
-
aktivne politike spodbujanja skladnega regionalnega razvoja,
-
dokončanja tranzicijskega prestrukturiranja in privatizacije.
Za ukrepe na
področju povečevanja konkurenčne sposobnosti podjetij bo Vlada izvajala Program
spodbujanja podjetništva in konkurenčnosti, ki predstavlja integracijo ukrepov
in instrumentov razvojne politike za ustvarjanje stimulativnega okolja za
podjetništvo. Ukrepi bodo usmerjeni na eni strani v oblikovanje bolj spodbudnih
sistemskih pogojev za podjetništvo, predvsem v nadaljnje izvajanje programa
odprave administrativnih ovir, izboljšanje delovanja državne uprave in odprave
kolizije v predpisih, na drugi strani pa v zagotavljanje razvojnih spodbud
podjetjem za krepitev njihove konkurenčne sposobnosti na mednarodnih trgih.
Vlada bo upoštevala smernice in politiko EU, usmerjene v povečevanje
konkurenčnosti in doseganja lizbonskih ciljev (v skladu s slednjimi naj bi EU
do leta 2010 postala najbolj dinamična, konkurenčna, okolju prijazna in na
znanju temelječa ekonomija. Ob tem naj bi dosegli polno zaposlenost in povečano
ekonomsko in socialno vključenost).
Razvojne spodbude
se bodo dodeljevale v skladu s strategijo razvoja in pravili EU o dodeljevanju
državnih pomoči perspektivnim podjetjem, ne glede na velikost podjetja, obliko
registracije, panogo oziroma dejavnost, lokacijo in lastništvo. Država bo pri
usmerjanju razvojnih spodbud zlasti zasledovala naslednje razvojne cilje:
-
zmanjševanje zaostanka v produktivnosti, ki je v povprečju tri do
štirikrat nižja kot je povprečje EU, s pospeševanjem vlaganj v znanje in
inovativnost, tehnološki razvoj in povezovanje podjetij,
-
razvojne spodbude bodo usmerjene v krepitev sposobnosti podjetij in
panog za razvojno in tržno prestrukturiranje, za inoviranje in tehnološki
razvoj, usposabljanje kadrov oziroma kadrovsko prestrukturiranje in
prilagajanje ekološkim zahtevam. V ta namen bodo uporabljena tudi sredstva
strukturnih skladov,
-
pospešitev trenda nastajanja novih podjetij, ki je v zadnjem obdobju v
upadanju, in novih investicij za ustvarjanje kvalitetnih delovnih mest.
Spodbude bodo prednostno namenjene novim investicijam v regijah, ki zaostajajo
v razvoju, in investicijam v proizvode in storitve z visoko dodano vrednostjo,
-
spodbujanje internacionalizacije slovenskih podjetij, vzpostavljanje
strateških povezav slovenskih podjetij s podjetji v tujini in ustvarjanje
sistemskih pogojev za lažji dostop podjetij do tujih trgov. Država bo
spodbujala pritok tujih investicij in investicije slovenskih podjetij v tujini
ter zagotavljala podporo zlasti malim in srednje velikim podjetjem pri
vstopanju na mednarodne trge.
Za izboljšanje položaja in povečanje konkurenčnosti podjetij
v tekstilni in oblačilni, usnjarski in obutveni industriji, pa bo vlada do
konca leta 2003 nadaljevala izvajanje programa prilagajanja slovenske tekstilne
in oblačilne ter usnjarske in obutvene industrije pogojem notranjega trga EU
2000-2003. Po tem obdobju bo za izboljšanje položaja in povečanje
konkurenčnosti podjetij v omenjenih panogah namenjena pomoč v obliki razvojnih
spodbud in pomoč v skladu z določili zakona o pomoči za reševanje in
prestrukturiranje gospodarskih družb (Uradni list RS, št. 110/02).
Vlada je za podporo podjetjem, ki zaključujejo tranzicijsko
prestrukturiranje in za izboljšanje položaja podjetij v težavah pripravila
zakon o pomoči za reševanje in prestrukturiranje gospodarskih družb (Uradni
list RS št. 110/02), ki predstavlja pravno podlago za dodeljevanje sredstev tem
podjetjem, v skladu s pravili EU o dodeljevanju državnih pomoči, za namene
poslovnega, finančnega in kadrovskega prestrukturiranja teh podjetij kot
izhodišče za njihovo konkurenčnost v prihodnosti.
Vlada bo pri vodenju postopkov nadaljnje privatizacije
podjetij v lasti države upoštevala socialni dialog in sodelovanje vseh
partnerjev ter z ustreznimi sistemskimi rešitvami zagotovila pravne možnosti za
notranje odkupe.
Z zakonskimi spremembami bo okrepila status programskih
svetov v regijah in zagotovila bolj učinkovito delovanje regionalnih razvojnih
agencij. Na programski način bo povezala razpoložljiva sredstva iz strukturnih
skladov Evropske unije s potrebami, ki izhajajo iz regionalnih razvojnih
programov.
b) delodajalci
bodo:
Delodajalske organizacije bodo spodbujale
svoje člane, da bodo v smeri povečanja konkurenčne sposobnosti podjetij vlagali
v tehnološki razvoj in posodabljanje poslovnih procesov ter izboljšanje
delovnih pogojev in namenjali več sredstev in pozornosti dodatnem usposabljanju
in izpopolnjevanju znanja zaposlenih, tako da se bodo lahko hitreje prilagajali
novim delovnim izzivom in novi tehnologiji. Pri oblikovanju politike plač v
podjetjih si bodo prizadevali za iskanje novih oblik nagrajevanja prispevkov
delavcev, ki bodo zagotavljale večje zadovoljstvo zaposlenih in hkrati tesnejši
stik in navezanost na podjetje in njegove rezultate, kar lahko le povečuje
konkurenčno sposobnost podjetij. Delodajalci bodo s konkretnimi ukrepi
spodbujali izobraževanje in usposabljanje zaposlenih ter izvajali druge
dogovorjene programe v regiji.
c) sindikati
bodo:
preko svojih organizacij in predstavnikov v
podjetjih vplivali na osveščenost delavcev glede potrebe po stalnem
izobraževanju in jih spodbujali in podpirali v njihovih prizadevanjih za
izpopolnjevanje in povečanje znanja.Prizadevali si bodo za večjo informiranost
zaposlenih in intenzivnejše vključevanje zaposlenih v postopkih odločanja, kar
vse bo pripomoglo k večji osveščenosti delavcev in poznavanju potreb podjetja
ter tako povečalo možnost za učinkovito prilagajanje spremembam v organizaciji
in tehnologiji v delovnem okolju. Sindikati bodo sodelovali pri pripravi in
izvajanju regionalnih razvojnih programov v okviru programskih odborov regij. S
konkretnimi ukrepi bodo spodbujali izobraževanje in usposabljanje zaposlenih ter
izvajali druge dogovorjene programe v regiji.
2.1. Poklicno in strokovno izobraževanje
27. Partnerji se strinjamo, da sodelujemo pri načrtovanju
poklicnega in strokovnega izobraževanja na vseh ravneh oziroma pri določanju
standardov znanja, pri sprejemanju izobraževalnih programov in pri izvajanju
izobraževanja. Kvalitetno poklicno in strokovno izobraževanje mora temeljiti na
izmenjavi izobraževanja v šoli in v delovnem procesu. Samo tako je mogoče
doseči razvoj poklicne socializacije in kompetenc, pomembnih za doseganje
konkurenčnosti v gospodarstvu, in hkrati razvoj poklicne kariere posameznika.
Vzpostavili bomo vlogo neodvisnega zagovornika za zaščito
vajeniških pravic.
Podpiramo večjo odprtost izobraževalnih programov. Šole
morajo odprti del kurikuluma uskladiti s socialnimi partnerji na regionalni
ravni in v panogi, kar bo omogočilo hitrejše reagiranje šole na potrebe
podjetij, okolja in trga dela.
28. Naloge partnerjev:
a) vlada bo:
-
s sistemskimi ukrepi omogočala deregulacijo in prožnost sistema
poklicnega izobraževanja ter krepila avtonomnost šol ter njihovo povezovanje s
socialnimi partnerji na regionalni ravni,
-
s spremembo sistemske zakonodaje bo krepila decentralizacijo upravljanja
sistema poklicnega in strokovnega izobraževanja s prenosom nekaterih pristojnosti
na regionalno raven,
-
s subvencioniranjem cene usposabljanja strokovnih delavcev pri
delodajalcu za opravljanje izobraževalne funkcije in z zagotavljanjem
proračunskih sredstev za lastno udeležbo pri koriščenju sredstev evropskih
strukturnih skladov, zagotavljala pogoje za krepitev izobraževalne funkcije
delodajalcev,
-
vzpostavila regionalne svete za razvoj človeških virov,
-
s sistemskimi ukrepi pospešila uvajanje certifikatnega sistema,
-
na področju izobraževanja odraslih poskrbela za:
a) zviševanje
temeljne ravni znanja in usposobljenosti do ravni štiriletne šolske izobrazbe,
izboljševanje kvalifikacijske strukture in zniževanje strukturnega neskladja na
trgu dela,
b) ukrepe, ki
bodo spodbujali povpraševanje po izobraževanju pri vseh ljudeh, prednostno pa pri
tistih brez temeljnega znanja ali z neustreznim znanjem,
c) finančne
spodbude za razvoj izobraževanja odraslih.
b) delodajalci
bodo:
-
ustvarjali učna mesta za praktično izobraževanje vajencev, dijakov in
študentov,
-
usposabljali svoje strokovne sodelavce za mentorstvo vajencev, dijakov
in študentov,
-
na regionalni ravni sodelovali s šolami pri določanju odprtega dela
kurikuluma,
-
sodelovali s pristojnim ministrom pri razmeščanju izobraževalnih
programov,
-
sodelovali pri ustanavljanju medpodjetniških centrov za praktično
usposabljanje mojstrov, delovodij, dijakov, vajencev in študentov,
-
prek svojih organizacij organizirali preverjanje praktičnega
izobraževanja vajencev in dijakov z vmesnimi preizkusi,
-
organizirali zaključne izpite praktične usposobljenosti vajencev in
dijakov v poklicnem izobraževanju,
-
predlagali nove poklicne standarde,
-
predlagali kataloge standardov strokovnih znanj in spretnosti za
uvajanje certifikatnega sistema.
c) sindikati
bodo:
-
spodbujali strokovne delavce, da se usposobijo za mentorstvo vajencem,
dijakom in študentom,
-
sodelovali pri vmesnih preizkusih in pri praktičnem delu zaključnega
izpita vajencev in dijakov v poklicnem izobraževanju,
-
spodbujali strokovne delavce, da se usposobijo za člane komisij za
preverjanje in potrjevanje znanja za pridobivanje nacionalnih poklicnih
kvalifikacij,
-
sodelovali pri preverjanju in potrjevanju nacionalnih poklicnih
kvalifikacij.
3.0. Socialni dialog
29. Partnerji se strinjamo, da je socialni dialog temeljni
pogoj za naše skupno in posamično delovanje ter da le v pogojih miru lahko
dosegamo zastavljene cilje. Zato si bomo v svojem vsakdanjem delovanju
prizadevali za ustvarjanje takih medsebojnih odnosov, ki bodo omogočali
razreševanje konfliktnih razmer in napetosti med sodelujočimi.
30. Partnerji se strinjamo, da je model socialnega dialoga,
ki smo ga razvili v zadnjih desetih letih, dal zadovoljive rezultate. Ob tem pa
se zavedamo, da je socialni dialog mehanizem, ki se neprestano razvija in
dopolnjuje, se prilagaja novim razmeram, ki so posledica sprememb v širšem in
ožjem okolju. Da bi vzpostavili mehanizem, ki bi se pravočasno in primerno
odzival novim razmeram in služil svojemu namenu, se moramo vsi udeleženci
procesa neprestano izpopolnjevati v znanju in veščinah, ki so potrebne za
uspešno vodenje socialnega dialoga med partnerji.
31. Pri pospeševanju in razvoju sistema kolektivnih pogodb in
krepitve socialnega dialoga na vseh ravneh bomo po potrebi vzpostavili tudi
nove oblike sodelovanja med partnerji, kot jih poznajo države članice EU
(skupni odbori socialnih partnerjev za različna področja in odbori socialnega
dialoga na ravni dejavnosti, regije, občine, družbe in zavoda) in nove
institucije za mirno reševanje sporov (mediacija, koncilijacija itd).
Prizadevali si bomo za takšno izgrajevanje socialnega dialoga, ki bo omogočil
vsem zainteresiranim reprezentativnim sindikatom in organizacijam delodajalcev
vključitev v organizirane oblike socialnega dialoga na različnih ravneh.
32. Partnerji se obvezujemo, da bomo pospešili delo na
pripravi zakona o kolektivnih pogodbah, tako da bo pripravljen čimprej,
predvidoma pa do konca septembra 2003 za obravnavo v državnem zboru na podlagi
nove delovne zakonodaje. Pogoj za sprejem zakona je soglasje socialnih
partnerjev o ključnih vprašanjih.
33. Partnerji se bomo aktivno vključili v izvedbo PHARE
projekta »Spodbujanje socialnega dialoga v Sloveniji«. Zagotovili bomo, da se
bo aktivnosti predvidenih v programu udeležilo čim večje število predstavnikov
delodajalcev in delojemalcev z vseh ravni, to je nacionalne ravni, ravni
dejavnosti in podjetniške ravni. Tako bo s socialnim dialogom na ravni Evropske
unije, s prakso držav članic Evropske unije in z najuspešnejšimi primeri
socialnega dialoga iz neposredne prakse v posameznih dejavnostih in podjetjih
seznanjenih čimveč neposrednih udeležencev v socialnem dialogu v Republiki
Sloveniji.
3.1. Ekonomsko socialni svet RS
34. Partnerji se strinjamo, da ESS ostaja osrednji in odprt
organ socialnega dialoga v RS. Vse morebitne spremembe glede delovanja in
organiziranosti ESS bodo sprejete soglasno.
35. Naloge partnerjev:
a) vlada si
bo:
kot partner v tripartitnem dialogu
prizadevala za aktiven in tvoren dialog med partnerji o vseh vprašanjih
skupnega interesa in bo še nadalje finančno in kadrovsko podpirala delovanje
ekonomsko socialnega sveta. Kot delodajalec zaposlenim v javnem sektorju bo
vlada še naprej vodila socialni dialog s predstavniki zaposlenih in sodelovala
kot partner v sklepanju kolektivnih pogodb.
b) delodajalci
bodo:
z nadaljnjim sodelovanjem v ESS prispevali h
krepitvi socialnega dialoga na nacionalni ravni. Krepili bodo socialni dialog
na ravni dejavnosti in spodbujali svoje člane, predstavnike podjetij, k
aktivnejšemu sodelovanju v socialnem dialogu na ravni dejavnosti in na
nacionalni ravni, zlasti pa jih spodbujali k vzpostavitvi tvornega socialnega
dialoga na podjetniški ravni in v neposrednem stiku med delodajalci in
zaposlenimi v delovnih enotah in na delovnih mestih. Krepili bodo vlogo
prostovoljnih delodajalskih organizacij kot socialnih partnerjev in strank
kolektivnih pogodb.
Zagotovili bodo
čim večjo udeležbo svojih predstavnikov v aktivnostih v okviru navedenega Phare
projekta in v drugih izobraževalnih programih, namenjenih delodajalcem,
organiziranih s strani različnih evropskih institucij, z namenom razvijati in
povečati usposobljenost slovenskih delodajalcev za socialni dialog.
c) sindikati
bodo:
z nadaljnjim sodelovanjem v ESS prispevali h
krepitvi socialnega dialoga na nacionalni ravni in si prizadevali za uspešen
dialog na ravni dejavnosti, regije, občine, družbe in zavoda. Sindikalne
organizacije bodo zagotovile čim večjo udeležbo svojih predstavnikov v zgoraj
omenjenem projektu ter poskrbele v okviru svojih možnosti in pristojnosti za
čim boljšo informiranost svojega članstva o njihovih pravicah in obveznostih.
4.0. Politika plač
36. Partnerji se strinjamo, da je potrebno tudi v obdobju
veljavnosti tega sporazuma v tripartitnem dialogu opredeliti skupne usmeritve
ter kriterije in merila, ki jih bomo spoštovali pri oblikovanju in izvajanju
politike plač na ravni dejavnosti in na ravni podjetij, zavodov ali drugih
organizacijskih oblik. Strinjamo se, da si bomo prizadevali za oblikovanje take
politike plač v javnem in zasebnem sektorju, ki bo v čim večji meri prispevala
k znižanju inflacije. Ob usklajevanju plač se bo upoštevalo razmerje med
tečajem EURA in SIT ter inflacijo v izbranih državah članicah EU ter gibanje
cen življenjskih potrebščin v RS.
37. Partnerji menimo, da je minimalno plačo zaposlenih, kot
najnižjo raven plače, ki jo lahko delodajalec plača delavcu za delo v polnem
delovnem času, potrebno ohraniti kot zakonsko določbo, saj le ta zagotavlja
iztožljivost te pravice. Z izvajanjem določil glede minimalne plače smo lahko
zadovoljni. Dosežena višina se je na podlagi posebnega mehanizma usklajevanja
približala evropsko primerljivim razmerjem glede na povprečne plače zaposlenih
v predelovalnih dejavnostih.
38. Ključni akti za določanje plač so kolektivne pogodbe.
Poleg tega obstajajo posebni zakoni na področjih, kjer kot delodajalec ali
financer neposredno ali posredno nastopa država. S socialnim sporazumom in
dogovorom o politiki plač socialni partnerji določamo okvirne usmeritve in
pogoje za določanje plač, katerih vsebina je v skladu z našo skupno voljo lahko
uzakonjena.
4.1. Dolgoročni cilji
39. Z dolgoročnimi cilji si zastavljamo naloge, ki bodo
zagotovile vzpostavitev stabilnega in hkrati stimulativnega plačnega sistema,
temelječega na dosedanjih izkušnjah in spoznanjih o pozitivnih in negativnih
elementih veljavnega sistema. Dolgoročni cilji so:
-
uravnotežena in realna rast plač
-
razrešitev problematike, ki jo predstavlja razlika med minimalno in
izhodiščno plačo
-
opredelitev minimalne plače
-
krepitev stimulativnih elementov plač
-
uvedba udeležbe delavcev pri dobičku podjetja
40. Partnerji se strinjamo, da je ob nadaljnji gospodarski
rasti potrebno zagotoviti realno rast plač, ki izhaja iz doseženih rezultatov
in pomeni delitev novo ustvarjene vrednosti tudi med zaposlene po kolektivnih
pogodbah. Strinjamo se, da mora realna rast bruto plač na zaposlenega
zaostajati vsaj za eno odstotno točko za rastjo produktivnosti ter tako
omogočati vlaganje v razvoj, zagotavljanje novih delovnih mest in povečanje
socialne varnosti. Predvidene spremembe na področju plač v javnem sektorju, ki
bodo izhajale iz sprejetega zakona o sistemu plač v javnem sektorju, se bodo
uveljavljale postopoma in ne bodo ogrozile doseganja navedenega cilja.
41. V času veljavnosti tega sporazuma bomo socialni partnerji
pripravili predlog posebnega zakona, ki bo urejal minimalno plačo, s soglasjem
socialnih partnerjev.
42. Partnerji se zavedamo, da imajo plače poleg stroškovnega
tudi motivacijski vidik in da lahko pomembno prispevajo k doseganju boljših
rezultatov. Zato si bomo prizadevali za razvijanje in nadaljnjo krepitev
sistemov nagrajevanja delavcev v smeri stimuliranja in nagrajevanja doseganja
boljših rezultatov pri delu, tako na individualni kot na skupinski ravni.
43. Partnerji se strinjamo, da je treba pospešiti pripravo
zakona o udeležbi zaposlenih v dobičku družbe. Zakon mora,ob primarni zagotovitvi
razvojne funkcije dobička, omogočiti dodatno stimuliranje zaposlenih v uspešnih
podjetjih na davčno stimulativen način.
4.2. Kratkoročni cilji
44. Kratkoročni cilji so opredeljeni v sprejetem dogovoru o
politiki plač za obdobje 2002-2004 (Uradni list RS, št.52/02)
4.3. Regres za letni dopust
45. Regres za letni dopust za leto 2003 znaša najmanj 132.170
SIT in največ 70% povprečne plače v Republiki Sloveniji. Za slednje velja
zadnji znani podatek SURS.
46. V nadaljnjih letih veljavnosti sporazuma se minimalni
znesek regresa določi tako, da se regres za preteklo leto poveča za rast cen
življenjskih potrebščin brez cen alkoholnih pijač in tobaka.
5.0. Varnost in zdravje in pri delu
47. Partnerji se strinjamo, da so varne in zdravju prijazne
delovne razmere osnovni predpogoj dolgoročnega razvoja. Pravočasna skrb
delodajalcev za odpravo neustreznih in zdravju škodljivih delovnih razmer
preprečuje bistveno dražje dolgoročne negativne posledice na zdravje ljudi.
Zmanjšanje poškodb pri delu, zdravstvenih okvar, poklicnih bolezni, bolezni v
zvezi z delom, invalidnosti kot posledice dela ter vseh vrst absentizma mora
biti osnovna skrb partnerjev na področju varnosti in zdravja pri delu.
48. K večji aktivnosti na tem področju nas zavezujejo tudi
predpisi Evropske unije, ki smo jih in jih še bomo sprejeli tudi v naš pravni
red. Partnerji si bomo v okviru pristojnosti prizadevali za njihovo čimprejšnjo
in čim popolnejšo uveljavitev. Partnerji se strinjamo, da so vlaganja v
izboljšanje delovnih razmer za delodajalce lahko finančno breme, zato bo treba
poiskati rešitve, ki bi to breme vsaj nekoliko olajšale in kratkoročni stroški
ne bi bili razlog za opustitev prizadevanj delodajalcev za zagotavljanje
zdravja in varnosti pri delu. Partnerji se strinjamo, da je treba določiti
diferencirane prispevne stopnje za primer poklicne bolezni ali poškodbe pri
delu v okviru invalidskega in zdravstvenega zavarovanja tako, da vse nove
prispevne stopnje uvedemo koordinirano s svetom za varnost in zdravje pri delu
in v soglasju z ekonomsko socialnim svetom.
49. Naloge partnerjev:
a) vlada bo:
svoj prispevek k izboljšanju varnosti in
zdravja pri delu zagotovila s pripravo nacionalnega programa varnosti in
zdravja pri delu in njegovim čimprejšnjim izvajanjem. Posebna pozornost bo
posvečena poklicnim boleznim.
Za podporo delodajalcem pri razvijanju
varnosti in zdravja pri delu bo vlada vzpostavila in razvila informacijski
sistem, reformirala programe izobraževanja in usposabljanja, razvijala metode
varnostne prakse s pomočjo svetovanja, brezplačnih navodil in drugih
pripomočkov. Nadzor nad izvajanjem predpisov s področja varnosti in zdravja pri
delu bo temeljil na preventivi, torej na usmeritvi v pomoč in svetovanje pred
kaznovanjem, ki pa ne sme upočasniti odpravljanja pomanjkljivosti in izvrševanja
ukrepov za zagotavljanje varnosti in zdravja pri delu.
b) delodajalci
bodo:
delodajalske organizacije, pa tudi vlada kot
delodajalec, bodo poskrbele, da bo sleherni delodajalec upošteval zahteve, ki
izhajajo iz sprejetih predpisov na področju zdravja in varstva pri delu ter si
prizadeval za zagotavljanje zdravju in delu prijaznega delovnega okolja ter s
tem na dolgi rok prispeval k zmanjševanju obolevnosti zaposlenih in lastnih
neposrednih stroškov zaradi poškodb pri delu in bolniških odsotnosti delavcev ter
posrednih, to je javnih stroškov za zdravstveno, pokojninsko in invalidsko
zavarovanje.
c) sindikati
bodo:
organe in predstavnike svojih organizacij na
ravni dejavnosti, regije, občine, družbe in zavoda izobraževale in usposabljale
za osveščanje in seznanjanje zaposlenih o potrebni skrbi za zdravje in varstvo
pri delu, ki ga mora zagotoviti delodajalec, in za povečano skrb, ki so jo
dolžni zagotoviti delavci sami.
II. Socialna varnost
50. Partnerji se strinjamo, da sta kvalitativna gospodarska
rast in raven socialne varnosti v državi tesno povezani in medsebojno
soodvisni. Partnerji si bomo prizadevali za takšne razmere, da si bo večina
prebivalcev lahko socialno varnost zagotovila neposredno sama s svojo ekonomsko
aktivnostjo in da bo prek sistemov socialne varnosti prispevala k dvigu
socialne ravni tudi tistih, ki iz objektivnih razlogov tega sami niso sposobni.
Prizadevali si bomo za dvig zaposlenosti na raven polne zaposlenosti in za
učinkovito uporabo sredstev za socialno varnost.
51. Partnerji se strinjamo, da v okvir zagotavljanja visoke
ravni socialne varnosti sodi tudi ustrezna družinska politika, ki naj
prebivalcem omogoči čimbolj uspešno usklajevanje poslovnega in družinskega
življenja, ustrezna politika varovanja in krepitve zdravja v državi ter stanovanjska
politika, ki naj zagotovi večjo dostopnost stanovanj.
1.0. Rast zaposlovanja
52. Glavna usmeritev politike zaposlovanja je spodbujanje
aktivnih oblik povečevanja zaposlenosti v zasebnem sektorju in reševanja
problema brezposelnosti. Politika zaposlovanja tako uvaja celosten pristop k
zmanjševanju brezposelnosti in spodbujanju zaposlovanja, za kar je potrebno
aktivno in usklajeno sodelovanje socialnih partnerjev.
53. Partnerji soglašamo, da si v okviru nacionalnega programa
trga dela in zaposlovanja zastavljamo naslednje strateške cilje:
-
povečanje zaposljivosti z dvigovanjem izobrazbene ravni aktivnega
prebivalstva in njene usposobljenosti,
-
zmanjševanje strukturnih neskladij,
-
zagotovitev vključenosti v aktivne programe vseh mladih brezposelnih, ki
v 6 mesecih po nastopu brezposelnosti niso našli nove zaposlitve, oziroma za
vse ostale, ki se v roku 12 mesecev niso zaposlili,
-
zmanjševanje regijskih neskladij na trgu dela,
-
nadaljnji razvoj socialnega partnerstva na področju razreševanja
problema brezposelnosti.
54. Zato bomo v okviru svojih pristojnosti in možnosti, v
skladu z nacionalnim programom trga dela in zaposlovanja, svoje aktivnosti
usmerjali k doseganju prednostnih ciljev, kot so opredeljeni za obdobje do
konca leta 2006:
-
rast zaposlenosti, ki bo v povprečju v tem obdobju presegla 1% letno ob
pospešeni gospodarski rasti, kar bo omogočilo zmanjšanje stopnje brezposelnosti
na okoli 5% po mednarodni metodologiji oziroma registrirane stopnje na okoli 8%
do konca leta 2006,
-
znižali bomo obseg dolgotrajne brezposelnosti, tako da se bo delež
dolgotrajno brezposelnih postopoma znižal na okoli 40% do konca leta 2006.
55. Partnerji bomo zagotavljali razvoj in izvajanje
naslednjih prioritetnih ukrepov na posameznem področju uresničevanja politike
zaposlovanja:
-
aktivno reševanje brezposelnosti,
-
razvoj kulture vseživljenjskega učenja,
-
dvig izobrazbene ravni in zniževanje strukturnega neskladja na trgu
dela,
-
zniževanje osipa iz poklicnega, srednjega in visokega šolstva,
-
pospeševanje poklicnega izobraževanja v dualnem sistemu,
-
izboljšanje položaja mladih na trgu dela,
-
razvoj podjetniške kulture,
-
izboljšanje pogojev za ustvarjanje delovnih mest v podjetjih,
-
partnerstvo pri zagotavljanju trajnostnega razvoja in kreiranju delovnih
mest v okviru lokalnih zaposlitvenih iniciativ,
-
preprečevanje obsega dela in zaposlovanja na črno,
-
sprotno preverjanje vpliva davčnih obremenitev in spodbud na
zaposlovanje,
-
povečanje fleksibilnosti in konkurenčnosti gospodarstva (modernizacijo
organizacije dela, naložbe v razvoj človeških virov),
-
zagotovitev enake dostopnosti do trga dela,
-
zagotavljanje enakih možnosti (pomoč dolgotrajno brezposelnim pri
ponovnem vključevanju na trg dela, ukrepi pospeševanja vključevanja starejših
in invalidnih oseb ter drugih skupin težje zaposljivih brezposelnih oseb na trg
dela, integracijo romske populacije in enakost spolov).
56. Pogoje sodelovanja reprezentativnih sindikatov dejavnosti
na ravni države in delodajalskih organizacij v dualni organizaciji poklicnega
izobraževanja se določi tudi v zakonu o financiranju in organiziranju vzgoje in
izobraževanja ter v kolektivnih pogodbah. Partnerji se strinjajo, da bomo
zaradi večje zaščite pravic vajencev uvedli neodvisnega zagovornika vajenskih
pravic.
57. Partnerji si bomo prizadevali za izvajanje tistih programov,
ki jih je vlada že sprejela. Partnerji bodo vodili javno kampanjo, v kateri
bomo opozorili na predsodke pred zaposlovanjem delavcev nad 40 let.
58. V okviru nacionalnega programa trga dela in zaposlovanja
si bomo prizadevali za preprečevanje socialne izključenosti najbolj
izpostavljenih skupin prebivalstva.
Pri zaposlovanju invalidov je cilj njihovo ponovno
vključevanje v običajne delovne sredine.
Uvajanje kvotnega sistema bo povezano z istočasnim
zagotavljanjem strokovne, tehnične in materialne podpore delodajalcem in bo
izhajalo iz načela ničelne vsote.
Ustvarjeni bodo pogoji za nenehno razvijanje in prilagajanje
invalidskih podjetij novim zahtevam vključevanja invalidov v delo in zaposlitev
ter njihovemu nenehnemu usposabljanju in izobraževanju. Pri tem bo zagotovljen
dosleden nadzor nad izpolnjevanjem kriterijev za ustanovitev in delovanje
invalidskih podjetij, nad organizacijskimi in lastniškimi spremembami in nad
uporabo odstopljenih sredstev državnih pomoči.
59. Naloge partnerjev:
a)
vlada bo:
za uresničevanje nacionalnega programa
razvoja trga dela in zaposlovanja zagotavljala:
-
ustrezen pravni okvir z oblikovanjem in prilagajanjem številnih pravnih
predpisov, ki urejajo trg dela in zaposlovanja, da bodo zagotovljene pravne
osnove za uveljavitev ukrepov in za realizacijo ciljev načrtovane politike, med
drugim tudi za kadrovsko prestrukturiranje podjetij v težavah,
-
razvoj in izvajanje programov politike zaposlovanja,
-
povezovanje vseh komponent ekonomske politike s politiko zaposlovanja,
-
razvijala aktivno politiko zaposlovanja, s poudarkom na programih
izobraževanja in spodbujanja vseživljenjskega učenja, ki bo pripomogla k večji
zaposljivosti prebivalstva, predvsem tistih, ki sodijo med teže zaposljive
brezposelne osebe,
-
povezanost programov izobraževanja in usposabljanja s potrebami na trgu,
-
ustrezen sistem infrastrukture delovanja mrež institucij, ki izvajajo
posamezne programe na nacionalni in regionalni ravni,
-
spremljanje in evalvacijo programov,
-
vsestransko vključevanje socialnih partnerjev v načrtovanje in izvajanje
politike zaposlovanja,
-
zagotovila ustrezen pravni okvir in možnosti za vključevanje
brezposelnih invalidov, ne glede na njihov status, v ustrezne oblike
zaposlitvene rehabilitacije, in njihovo enakopravno vključevanje na trga dela,
-
v okviru svojih pristojnosti zagotovila vključitev socialnih partnerjev
v nacionalno koordinativno telo in v svet Vlade RS za invalide,
-
pregledala ustanavljanje in delovanje invalidskih in humanitarnih
organizacij (posebej fundacij),
-
v okviru svojih pristojnosti s kadrovskimi, strokovnimi,
organizacijskimi in po potrebi tudi s finančnimi ukrepi podprla hitrejše
usposabljanje skladov dela za vključitev brezposelnih v ustrezne programe
izobraževanja, predvsem v regijah, kjer so razvojne in zaposlitvene možnosti
omejene,
-
spodbujala vključitev vseh socialnih partnerjev in sklepanje socialnih
sporazumov v primerih kadrovskega prestrukturiranja podjetij večjih dimenzij in
podjetij v pretežni lasti KAD in SOD,
-
s kadrovskimi, organizacijskimi in tudi finančnimi sredstvi, ob
vključitvi zainteresiranih invalidskih podjetij, spodbudila ustanavljanje
regijskih in lokalnih rehabilitacijskih centrov za različne oblike delovne
rehabilitacije invalidov, še posebej v regijah, kjer so omejene možnosti
zaposlovanja invalidov.
b) delodajalci
bodo:
Delodajalske organizacije bodo za
uresničevanje usmeritev na področju povečevanja zaposljivosti, pospeševanja
podjetništva, spodbujanja prilagodljivosti podjetij in posameznikov in
zagotavljanja enakih možnosti aktivno sodelovale, tako da bodo spodbujale svoje
člane k:
-
izvajanju sprejetih usmeritev v nacionalnem programu,
-
uveljavljanju in spodbujanju vseživljenjskega učenja,
-
povečevanju produktivnosti s povečevanjem vlaganj v razvoj človeških
virov,
-
pravočasnemu napovedovanju potreb po novih zaposlitvah,
-
razvijanju delovnih mest,
-
razvijanju modernizacije organizacije dela,
-
spoštovanju veljavnih predpisov glede na možnosti zaposlitev za določen
čas in k preprečevanju dela na črno ter zlorabe pripravljenosti brezposelnih
delavcev, da so pripravljeni sprejeti zaposlitev pod pogoji, ki ne ustrezajo
predpisom.
c) sindikati
bodo:
Sindikalne organizacije bodo preko svojih
predstavnikov v podjetjih spodbujale in motivirale zaposlene k:
-
udeležbi v programih in usmeritvah, sprejetih v nacionalnem programu,
-
vseživljenjskemu učenju,
-
izpopolnjevanju in izobraževanju,
-
usposabljanju za deficitarne poklice,
-
v okviru svojih pristojnosti s kadrovskimi, strokovnimi organizacijskimi
in po potrebi tudi finančnimi ukrepi podprla hitrejše vključevanje brezposelnih
v ustrezne programe izobraževanja, predvsem v regijah, kjer so razvojne in
zaposlitvene možnosti omejene, vključno z nadaljnjim razvijanjem skladov dela.
Prav tako se bodo zavzemale za uspešno modernizacijo organizacije dela.
Partnerji bomo zagotovili aktiven socialni dialog z aktivno
strokovno in finančno participacijo pri načrtovanju, izvajanju in spremljanju
nacionalnega programa in akcijskih programov zaposlovanja.
Za trdnejšo povezanost bomo partnerji krepili več nivojsko
socialno partnerstvo, ki se bo odrazilo v vzpostavljanju in upravljanju skupnih
instrumentov in ustanov tudi na regionalnem nivoju.
2.0. Socialno varstvo
60. Partnerji smo enotnega mnenja, da je zagotavljanje
socialne varnosti zase, in svojo družino skrb vsakega posameznika, vendar pa je
določenemu delu prebivalstva to iz objektivnih razlogov onemogočeno. V
demokratičnih družbah, kakršna je tudi slovenska, je skrb za take posameznike
in njihove družine skrb države, ki za to pripravlja posebne programe in namenja
določen obseg javnih sredstev. Partnerji se strinjamo, da je aktivna socialna
politika pravi pristop za reševanje te problematike, zato si bomo prizadevali
za uresničevanje sprejetih usmeritev in izvajanje dogovorjene socialne
politike, ki je usmerjena v spodbujanje in podporo pomoči potrebnim, da se v
čim večji meri aktivno vključijo v reševanje lastne eksistence.
61. Naloge partnerjev:
a) vlada bo:
-
zagotovila izvajanje v letu 2000 sprejetega programa boja proti revščini
in socialni izključenosti ter evalvirala njegovo izvajanje.
-
podpirala programe, ki zmanjšujejo tveganja, povezana z nevarnostjo
socialne izključenosti, povečevala obseg in kakovost ter individualizacijo
storitev na področju socialne varnosti. Omogočila bo povečanje vključitve
kapacitet zasebnega sektorja v izvajanje storitev javnih služb na širšem
področju socialne varnosti,
-
razvijala politiko, programe in ukrepe, ki bodo zagotavljali in
pospeševali usklajevanje poklicnih in družinskih obveznosti žensk in moških ter
enakomernejšo delitev nege, varstva in vzgoje otrok med oba starša.
b) delodajalci
bodo:
Delodajalske organizacije bodo svoje članice
spodbujale k vodenju take poslovne in kadrovske politike, da bo priliv v
brezposelnost čim manjši, ter jih spodbujala k ustvarjanju takih delovnih
pogojev, da zaposleni zaradi razmer na delovnem mestu ne bodo prihajali v
socialne stiske, ter organizaciji in oživitvi ustreznih služb, ki bo delavcem v
oporo in pomoč ob morebitnih problemih, ki izhajajo iz razmer v podjetjih
(grožnje z odpuščanjem, presežki itd.).
c) sindikati
bodo:
Sindikati bodo svoje organizacije, njihove
organe in predstavnike vzpodbujali k oblikovanju in predlaganju ukrepov za
razreševanje socialnih problemov na ravni podjetja in zavoda in jih
usposabljali za svetovanje, pomoč in oporo delavcem pri razreševanju njihovih
problemov, ki izhajajo iz razmer v podjetjih in izven njih. Hkrati bodo
delodajalce opozarjali na morebitne socialne probleme med zaposlenimi in jim
dajali predloge za njihovo zmanjšanje oziroma odpravo.
3.0. Pokojninsko zavarovanje
62. Partnerji se strinjamo, da bomo v skladu z dogovorom o
reformi pokojninskega in invalidskega zavarovanja v Sloveniji tekoče spremljali
učinke in posledice pokojninskega zavarovanja na socialno varnost državljanov.
63. Partnerji se strinjamo, da je nov zakon o pokojninskem in
invalidskem zavarovanju prinesel pomembno novost v sistem pokojninskega in
invalidskega zavarovanja, saj omogoča, da delodajalci in delojemalci poleg
obveznega pokojninskega zavarovanja vplačujejo tudi prispevke za kolektivna
prostovoljna dodatna pokojninska zavarovanja.
64. Zato se bomo partnerji v naslednjih letih zavzemali za
čim večjo vključenost zaposlenih in delodajalcev v kolektivno prostovoljno
dodatno pokojninsko zavarovanje tako v zasebnem kot v javnem sektorju, ki ne bo
zmanjšala medgeneracijske solidarnosti.
65. Naloge partnerjev:
a) vlada bo:
spremljala razvoj sistema dodatnega
pokojninskega zavarovanja in vzpodbujala njegov razvoj tudi s širjenjem
ozaveščenosti socialnih partnerjev ter vzpodbujala njegov razvoj s
spodbujevalno in teritorialno usklajeno davčno politiko. Vlada bo pri
vključevanju delodajalcev in njihovih zaposlenih odpravila neenakost
delodajalcev pri vključitvi v sistem dodatnega pokojninskega zavarovanja.
b) delodajalci
bodo:
člane svojih organizacij spodbujali k
uvajanju sistemov prostovoljnega dodatnega pokojninskega zavarovanja v
podjetjih, tako da se bo povečala pripadnost zaposlenih podjetju ali družbi,
kar pozitivno vpliva na odnos do dela.
c) sindikati
bodo:
preko svojih organizacij seznanjali
zaposlene s prednostmi novih oblik pokojninskega zavarovanja, to je uvedbe
prostovoljnega zavarovanja, na ravni podjetja pa bodo sodelovali z delodajalci
pri oblikovanju oziroma izbiri pokojninskega načrta kolektivnega dodatnega
pokojninskega zavarovanja, s katerim se bodo dogovorili tudi o načinu
financiranja premije za dodatno pokojninsko zavarovanje.
4.0. Politika varovanja in krepitve zdravja ter razvoj
zdravstvenega zavarovanja
66. Socialni partnerji se strinjamo, da je zdravje
univerzalna vrednota in človekova pravica. Zavedamo se, da zdravje in
zdravstveno varstvo na več načinov vplivata na gospodarski in družbeni razvoj.
Zdravje je pomemben element kakovosti posameznikovega življenja kot tudi
kakovosti človeškega kapitala, to je ljudi kot enega najpomembnejših
gospodarskih virov.
67. Zdravje je torej potrebno razvijati, krepiti in varovati
z organiziranimi družbenimi aktivnostmi, ne le kot temeljno človekovo pravico,
temveč tudi kod podporo razvoju človeških potencialov. Strinjamo, se da je
vlaganje v zdravje naložba v ekonomsko in socialno blaginjo in ne pomeni
nenadzorovanega povečevanja družbenih odhodkov. Zavezanost zdravju in razvoju
le-tega mora prevladovati na vseh nivojih družbenega odločanja.
68. Sistem zdravstvenega varstva in zdravstvenega zavarovanja
se v zadnjem desetletju sooča z razvojem medicinskih znanosti na področju
odkrivanja novih zdravil, novih metod odkrivanja in zdravljenja bolezni,
rehabilitacije ter razvoja medicinske tehnologije po vsem svetu, kar je vneslo
zelo velik pritisk na povpraševanje državljanov po zdravstvenih pravicah in s
tem posredno pritisk na porast odhodkov za zdravstvo. Tudi v Sloveniji se tem
trendom nismo mogli izogniti.
69. Zaradi nakopičenih problemov, katerih reševanje je v
interesu države in njenih državljanov, bo treba v sistemu zdravstvenega varstva
in na drugih področjih, ki so povezana z zdravstvom, v naslednjih letih
reformirati nekatere dosedanje rešitve in pospešiti že začete procese
izboljšav. Partnerji bodo podprli takšne spremembe sistema zdravstvenega
varstva, ki bodo temeljile na večji solidarnosti pri zagotavljanju sredstev za
z reformo dogovorjene zdravstvene pravice in večji pravičnosti pri njihovem
razporejanju, enaki dostopnosti do zdravstvenih pravic za vse uporabnike,
povečevanju te dostopnosti, večji transparentosti in s tem skrajševanju
čakalnih dob, večji kakovosti in učinkovitosti sistema zdravstvenega varstva,
aktivnejši vlogi uporabnikov in boljšem nadzoru.
70. Reforma bo temeljila na naslednjih ciljih:
-
krepitvi solidarnosti v zdravstvenem zavarovanju, ki se je zmanjšala z
uvedbo doplačil za večino pravic iz obveznega zdravstvenega zavarovanja in
enotno premijo prostovoljnega zavarovanja zanje;
-
krepitvi takega sistema razporejanja sredstev za zdravstveno varstvo, ki
bo primarno temeljil na z analizo ugotovljenih potrebah uporabnika in ne
izvajalca. To pomeni, da bodo izvajalci enako plačani za primerljive primere;
-
oceni in uskladitvi sedanje osnove za prispevne stopnje za posamezne
socialne skupine;
-
vzpostavitvi takšnega seznama pravic s soglasjem socialnih partnerjev, ki
jih v celoti zagotavlja obvezno zdravstveno zavarovanje, da se bodo vanj stalno
in po znanih prioritetah uvrščale vse tiste pravice, ki predstavljajo nedvomno
zdravstveno korist. Z uveljavitvijo takšnega seznama dogovorjenih prioritet se
bo povečala solidarnost, hkrati pa bo ob njegovi transparentnosti omogočena
tudi večja pravičnost in dostopnost;
-
vzpostavitvi standardov kakovosti zdravstvenih postopkov in poslovanja
in njihovem uveljavljanju pri nadzoru in financiranju izvajalcev. Ti standardi
bodo omogočili tako primerjavo izvajalcev glede na strokovno učinkovitost kot
tudi njihovo primerjavo glede na ekonomsko učinkovitost;
-
izboljšanju postopkov za varovanje pravic državljanov, s katerimi bo
uvedena možnost poravnave na samem začetku pritožbenega postopka ter
inštitucija neodvisnih zagovornikov pacientovih pravic;
-
zagotavljanju stabilnega financiranja in ustreznega nadzora nad
zdravstveno blagajno,
-
racionalizaciji organizacije zdravstvenih izvajalcev.
71. Partnerji se strinjamo, da bodo sredstva za obvezno
zdravstveno zavarovanje ostala avtonomna izven državnega proračuna kot poseben
del javnih financ ter da bo zagotovljena vloga socialnih partnerjev pri
upravljanju s temi sredstvi. Strinjamo se tudi, da je potrebno ohraniti in
okrepiti vlogo zdravstvenih domov kot nosilcev zdravstvene dejavnosti na
primarni ravni.
72. Naloge partnerjev:
a) vlada bo:
-
pripravila analizo sedanjega stanja zdravstvenega varstva in predlog
njegove reforme v obliki posebnega dokumenta in ju posredovala socialnim
partnerjem v razpravo in soglasje v okviru ekonomsko socialnega sveta;
-
oblikovala celovito strategijo varovanja in krepitve zdravja ter
strategije za zmanjševanje razlik v zdravju;
-
oblikovala in zagotovila uresničevanje nacionalne prehranske politike,
politike do legalnih in nelegalnih drog, politike na področju vzpodbujanja
telesne dejavnosti in varovanja duševnega zdravja;
-
oblikovala in zagotovila uresničevanje nacionalne politike varovanja in
krepitve zdravja na delovnem mestu ter nadzorovala delovne pogoje v delovnih
okoljih;
-
utrdila položaj javnih zavodov in uredila razmerja med javnimi zavodi in
zasebniki koncesionarji,
-
aktivno podpirala uveljavljanje dogovorjene reforme zdravstvenega
varstva.
b) delodajalci
bodo:
-
aktivno sodelovali pri uvajanju zdravega delovnega okolja ter pri
uvajanju zdravih in humanih pogojev na delovnem mestu;
-
aktivno sodelovali pri varovanju in krepitvi zdravja v delovnih in
življenjskih okoljih;
-
aktivno podpirali uveljavljanje dogovorjene reforme zdravstvenega
varstva.
c) sindikati
bodo:
-
aktivno sodelovali pri uvajanju in izvajanju ukrepov in aktivnosti za
izboljšanje zdravja in varnosti pri delu med zaposlenimi v delovnih okoljih in
predlagali možne rešitve v prid izboljšanja zdravja in humanizacije dela
zaposlenih;
-
aktivno sodelovali pri uvajanju sprememb, ki bodo povečevale solidarnost
v sistemu zdravstvenega varstva in zdravstveno varnost ogroženih družbenih
skupin;
-
aktivno podpirali uveljavljanje dogovorjene reforme zdravstvenega
varstva.
5.0. Družinska politika
73. Partnerji se strinjamo, da je uravnotežen socialni in
ekonomski razvoj mogoče veliko lažje doseči v pogojih, ko je v družbi ustrezno
poskrbljeno za možnost uspešnega usklajevanja med zasebnim, to je družinskim,
in poklicnim življenjem.
Zavedamo se, da je poleg izvajanja ukrepov, ki varujejo
družino in otroke, pri izenačevanju pogojev in zagotavljanja socialne varnosti
potrebno spodbujati tudi tiste aktivnosti, ki pomenijo boljšo organizacijo
storitev za družine z otroki. To bomo upoštevali tako pri planih, ki jih
načrtuje država, kot tudi s spodbujanjem podjetij, da bodo vodila družinam
prijazno politiko zaposlovanja.
74. Naloge partnerjev:
a) vlada bo:
Za potrebe različnih generacij bo vlada
sprejela številne ukrepe, tudi davčne, ki naj bi pripomogli k izboljšanju
možnosti za usklajevanje poklicnega življenja z družinskimi obveznostmi.
Razvijala bo politiko, programe in ukrepe, ki bodo zagotavljali in pospeševali
usklajevanje poklicnih in družinskih obveznosti žensk in moških. Aktivnosti je
potrebno usmeriti v:
-
načrtovanje ustreznih urbanističnih rešitev, ki bodo vključevale potrebe
mladih družin in starejših ter vzpostavitev mreže storitev za vse generacije,
-
prilagajanje oblike varstva otrok spremenjenim potrebam družin, ki
izhajajo iz sprememb delovnih in poslovnih urnikov,
-
ponudbe storitev, ki staršem olajšajo starševstvo,
-
uvajanja fleksibilnejših oblik zaposlovanja za mlade družine z otroki do
tretjega leta starosti,
-
spodbujanje podjetij, da posvetijo še posebno skrb za družine, ki imajo
v domači oskrbi in negi odvisne družinske člane, z akcijo družini prijazno
podjetje.
b) delodajalci
bodo:
-
spodbujali svoje članice k aktivnejšemu odnosu usklajevanja družinskega
in poklicnega življenja v podjetjih. Spodbujali bodo razvoju podjetja primeren
standard zaposlenih;
-
z ustreznim obveščanjem in opozarjanjem na kršitve preprečevali
diskriminatorno ravnanje delodajalcev pri zaposlovanju (zavračanje mladih
žensk, ki še niso rodile ipd.).
c) sindikati
bodo:
Predstavniki sindikatov v podjetjih bodo
svojim članom nudili potrebno podporo pri razreševanju, problemov povezanih z
usklajevanjem družinskih in delovnih obveznosti, ter pri neposrednih
delodajalcih predlagali možne rešitve za reševanje teh problemov zaposlenih v
podjetjih.
6.0. Zagotavljanje enakih možnosti
75. Partnerji si bomo prizadevali, da morajo biti vsem, ne
glede na spol, raso ali etnični izvor, veroizpoved ali prepričanje,
invalidnost, starost ali spolno usmerjenost zagotovljene enake možnosti pri
zaposlovanju, napredovanju, usposabljanju, prekvalifikaciji, plačah in drugih
prejemkih iz delovnega razmerja, nagrajevanju, odsotnostih z dela, delovnih
pogojih, delovnem času in odpovedi pogodbe o zaposlitvi. Socialni partnerji si
bomo prizadevali za vključitev ukrepov za izenačevanje možnosti na tej podlagi
v kolektivne pogodbe in druge sporazume med socialnimi partnerji.
76. Naloge partnerjev:
a) vlada bo:
-
podpirala delovanje nevladnih organizacij, ki si prizadevajo za
izboljšanje pogojev dela oseb, ki imajo manjše možnosti uspeha na trgu dela
zaradi svoje invalidnosti ali starosti;
-
zagotavljala enake možnosti žensk in moških ter spodbujala usklajevanje
poklicnega in družinskega življenja z razvijanjem ukrepov za preprečevanje,
odkrivanje in odpravljanje diskriminacije žensk na trgu dela, s sprejetjem
ukrepov, s katerimi bo zagotovila posebno podporo ženskam pri ustanavljanju
lastnih podjetij, za povečanje udeležbe žensk v programih izobraževanja in
usposabljanja ter zmanjševanje segregacije in plačne neenakosti ter z
izvajanjem zakona o enakih možnosti žensk in moških, ki med drugim omogoča
uvedbo pozitivnih ukrepov kot orodja za pospešitev procesa, ki vodi v doseganje
resnične enakosti spolov in odpravljanje prikrite diskriminacije.
b) sindikati
bodo:
-
spremljali stanje v svojem delovnem okolju in delodajalce opozarjali na
diskriminatorna stanja;
-
ozaveščali diskriminirane ali potencialno diskriminirane delavce o
njihovih pravicah.
c) delodajalci
(si) bodo:
-
v primeru zaposlenih invalidov sprejeli primerne ukrepe, da bi omogočili
invalidni osebi dostop do delovnega mesta, napredovanje ali udeležbo v
usposabljanju, razen če bi tovrstni ukrepi predstavljali sorazmerno preveliko
breme za delodajalca;
-
v primeru izvajanja diskriminatornega ukrepa prizadevali za njegovo
odpravo in sanacijo stanja;
-
po zgledu dobrih praks še naprej prizadevali za uveljavljanje enakih
možnosti žensk in moških v praksi.
7.0. Stanovanjska politika
77. Partnerji se strinjamo, da med osnovne življenjske
pogoje, ki vplivajo na uspešnost posameznika pri delu, sodijo tudi urejene
stanovanjske razmere. Stanovanjski problemi so zlasti akutni pri mladih ljudeh,
ki so na začetku delovne kariere, saj so cene stanovanj zlasti v večjih mestih,
kjer so možnosti zaposlitve privlačnejše, izjemno visoke in praviloma težko
dostopne. Strinjamo se, da je treba z ustrezno spremenjeno stanovanjsko
politiko zagotoviti večjo dostopnost stanovanj.
78. Naloge partnerjev:
a) vlada bo:
-
spodbujala gradnjo neprofitnih stanovanj s kreditiranjem občin in
neprofitnih stanovanjskih organizacij iz sredstev Stanovanjskega sklada
Republike Slovenije ter z njegovimi naložbami s ciljem postopnega povečanja
ponudbe najemnih stanovanj,
-
spodbujala dolgoročno stanovanjsko varčevanje z zagotavljanjem
proračunskih sredstev, namenjenih za izplačilo premij varčevalcem, ki varčujejo
v nacionalni stanovanjski varčevalni shemi,
-
pri oblikovanju in izvajanju politike neprofitnih najemnin skrbela za
uravnoteženost stroškovnega načela in ob pomoči Slovenije tudi načela socialne
vzdržnosti,
-
z različnimi ukrepi sistemske narave skrbela za zagotavljanje pogojev za
povečano ponudbo stanovanj, namenjenim tistim, ki sami razrešujejo svoje
stanovanjsko vprašanje,
b) delodajalci
bodo:
spodbujali svoje članice, da bodo v okviru
ekonomskih možnosti sodelovale pri reševanju stanovanjskih problemov svojih
zaposlenih.
c) sindikati
bodo:
spodbujali zaposlene k vključevanju v nacionalne
in podjetniške sheme stanovanjskega varčevanja.
III. Pravna varnost
79. Partnerji se strinjamo, da je pravna varnost pomemben
element razvoja vsake družbe. Zavedamo se, da je poleg ustrezne zakonodaje,
učinkovitega sodnega varstva in raznih oblik oziroma institutov izvensodne
poravnave pravna varnost zagotovljena predvsem s poznavanjem in spoštovanjem
sprejetih predpisov.
1.0. Ustrezna zakonodaja
80. Za vzpostavitev in vzdrževanje pravnega reda je posebej
pomembna kvaliteta predpisov, s katerimi urejamo posamezna področja. Partnerji
si bomo zato v okviru svojih možnosti in pristojnosti prizadevali za sprejem
take zakonodaje, ki bo jasna, razumljiva in nedvoumna in ne bo povzročala
konfliktnih razmer ob izvajanju v praksi.
81. Naloge partnerjev:
a) vlada bo:
kot predlagatelj zakonov vztrajala pri
jasnosti, razumljivosti in nedvoumnosti zakonskih določil in bo v okviru svojih
pristojnosti preprečevala sprejem morebitnih sprememb in dopolnitev predpisov,
ki bi zmanjševali pravno varnost.
b) delodajalci
bodo:
kot partnerji na tripartitni ravni
sodelovali v prizadevanjih vlade za sprejem ustrezne zakonodaje. Kot partnerji
v pogajanjih za kolektivne pogodbe pa si bodo prizadevali za jasna, razumljiva
in nedvoumna določila pogodb, tako da v praksi ne bo prihajalo do različnih
tolmačenj in nenamernega kratenja pravic.
c) sindikati
bodo:
kot partnerji na tripartitni ravni
sodelovali v prizadevanjih vlade za sprejem ustrezne zakonodaje. Kot partnerji
v pogajanjih za kolektivne pogodbe pa si bodo prizadevali za jasna, razumljiva
in nedvoumna določila pogodb tako, da v praksi ne bo prihajalo do različnih
tolmačenj in nenamernega kratenja pravic. Prizadevali si bodo za odpravo
razlogov za različna tolmačenja.
2.0. Ustrezno in učinkovito sodno varstvo
2.1. Pravno varstvo delavcev in delodajalcev
82. Za zagotovitev večje pravne varnosti delavcev in
delodajalcev je treba zmanjšati sodne zaostanke ter si prizadevati za njihovo
čim hitrejšo odpravo. V letu 2005 je cilj doseči število nerešenih sodnih
zaostankov na ravni leta 1990 s končnim ciljem, da bo tekoče sodno odločanje
zagotovljeno v letu 2007 (Priloga 2).
83. Naloge partnerjev:
a)
vlada bo:
s spremembo zakonodaje o organizaciji in
delu sodišč poskrbela za ustrezno sodno varstvo pravic strank v postopku in s
tem v zvezi zmanjšanje sodnih zaostankov prizadevala pa si bo tudi za njihovo
odpravo ter uresničitev pravice strank do sojenja v razumnih rokih. Med ključne
naloge sodijo:
-
uveljavitev sprejetih sprememb in dopolnitve zakona o sodniški službi,
ki omogočajo tako notranjo organiziranost sodstva, ki bo zagotovila bolj
kvalitetno delo sodnikov, ob upoštevanju neodvisnosti tako sodne veje kot tudi
neodvisnosti vsakega posameznega sodnika,
-
spremembe in dopolnitve zakona o delovnih in socialnih sodiščih ter
uveljavitev sprejetih sprememb in dopolnitev zakona o izvršbi in zavarovanju na
področju dela sodnih izvršiteljev,
-
informatizacija sodstva ter hitrejši dostop do podatkov,
-
poenostavitev sodnih postopkov za reševanje socialnih in delovnih
sporov.
Vlada si bo v
okviru svojih pristojnosti prizadevala za omejitev naraščanja stroškov
uveljavljanja pravne varnosti, kot so sodne in druge takse ter drugih cen za
opravljanje storitev, kot so odvetniške in notarske storitve.
3.0. Učinkovit nadzor in izvajanje zakonov
84. Partnerji se strinjamo, da je izvajanje zakonov in
učinkovit nadzor nad tem naša skupna naloga ter da le-tega ni mogoče zagotoviti
le z inšpekcijskimi službami.
85. Naloge partnerjev:
a) vlada bo:
-
vzdrževala sistem inšpekcijskih služb ter skrbela za njihovo nadaljnje
razvijanje in usposabljanje,
-
zagotovila, da bo republiški inšpektorat za delo sindikate obveščal o
ukrepih in ugotovitvah inšpekcijskih služb v primeru, da sprožijo postopek,
-
zagotovila pogoje za strokovno usposabljanje sodnikov s področja nove
delovno pravne zakonodaje, ZKP ter drugih zakonskih in podzakonskih aktov iz
tega področja.
-
zagotovila osnovno seznanitev sodnikov porotnikov z njihovo vlogo in
pristojnostmi
b) delodajalci
bodo:
Delodajalske organizacije bodo svoje člane
spodbujale k spoštovanju sprejetih predpisov ter s kolektivnimi pogodbami ali
drugače dogovorjenih obveznosti.
c) sindikati
bodo:
-
poskrbeli za čim boljšo informiranost delavcev o njihovih pravicah in
obveznostih ter o mogočih poteh za njihovo uveljavljanje,
-
ocenili problematiko delovanja sodnikov porotnikov in predlagali
morebitne spremembe zakonodaje.
4.0. Izvensodno reševanje sporov
86. Partnerji se strinjamo, da je sodna pot reševanja sporov
končna oblika, ki jo je mogoče uporabiti pri reševanju sporov, zato si bomo
prizadevali za večjo uporabo oziroma vzpostavitev institutov izvensodne
poravnave.
Sindikati in delodajalci se bodo zavzemali za oblikovanje
arbitraž ter za arbitražno reševanje individualnih sporov v skladu z zakonom o
delovnih razmerjih. Sindikati in delodajalci bodo spodbujali možnosti, ki jih
daje zakonodaja glede posredovanja inšpektorjev za delo pri sporazumnem
reševanju individualnih sporov.
Partnerji se strinjamo, da se bodo v okviru sredstev za
delovanje ESS zagotovila sredstva za opravljanje dela predsednikov arbitraž za
reševanje kolektivnih delovnih sporov.
Partnerji bomo poiskali skupne načine za pospeševanje
arbitražnega reševanja kolektivnih sporov.
87. Naloge partnerjev:
a) vlada bo:
-
s spremembo zakona o delovnih in socialnih sodiščih uvedla tudi institut
poravnalnega naroka,
-
poskrbela za ustrezno izobraževanje sodnikov za prvi poravnalni narok.
b) delodajalci
bodo:
v primerih sporov svoje člane spodbujali k
uporabi razpoložljivih izvensodnih postopkov (mediacija, arbitraža), ki jih
bodo vključili tudi v sistem kolektivnih pogodb.
c) sindikati
bodo:
ob morebitnih kršitvah pravic svojim članom
nudile ustrezno pomoč, pri čemer bodo imele prednost mirne rešitve sporov in
različne oblike izvensodnih reševanj sporov (mediacija, arbitraža).
IV. Skupne in splošne določbe
A) Spremljanje izvajanja
sporazuma
88. Partnerji se strinjamo, da smo za izvajanje in
uresničevanje tega sporazuma soodgovorni podpisniki sporazuma, ki s svojim
podpisom zagotavljamo, da bomo s svojim delovanjem zagotavljali spoštovanje
sporazuma pri članih organizacij, ki jih zastopamo. Zavezujemo se, da bomo
spremljali uresničevanje v sporazumu sprejetih obveznosti in opozarjali na
morebitno nespoštovanje dogovorjenih usmeritev tako svoje člane kot tudi
predstavnike drugih podpisnikov.
89. Podpisniki zagotavljamo, da bomo za vsako leto
veljavnosti sporazuma pripravili poročilo o izvajanju sporazuma z ocenami
doseženih rezultatov, in sicer ločeno z delodajalskega, sindikalnega in
vladnega vidika. Strinjamo se, da ekonomsko socialni svet ta tri poročila
obravnavana na posebni seji, praviloma v mesecu aprilu. Podpisniki socialnega
sporazuma si bomo prizadevali prispevati k odpravi nastalih napak in k čim
boljši sanaciji morebitnih dotedanjih neustreznih rešitev. Na podlagi sprejetih
ugotovitev bo ESS podpisnikom predlagal morebitne nove rešitve in spremembe.
Podpisniki tega sporazuma bomo vzpodbujali tudi predstavnike
institucij, katerih dejavnost se nanaša na izvajanje socialnega sporazuma k
spoštovanju tega dokumenta.
90. Partnerji se strinjamo, da je določila glede politike plač
potrebno spremljati še posebej pozorno. Zato je na podlagi zakona o izvajanju
dogovora minister, pristojen za delo, izdal pravilnik o posredovanju podatkov o
plačah. Podatke bo na predpisan način redno zbirala in obdelovala Agencija RS
za javno pravne evidence in storitve (AJPES). S pravilnikom je zagotovljeno
nadaljevanje zbiranja podatkov na način, ki je veljal doslej. Strinjamo se, da
je tako spremljanje potrebno zagotoviti tudi za naslednja obdobja veljavnosti
sporazuma, za katere politika plač še ni v celoti določena.
Statistični urad bo še naprej zagotavljal potrebne mesečne
podatke o absolutnih ravneh in indeksih rasti plač na ravni države in tudi
dejavnosti, saj so le-ti pomembna podlaga za oblikovanje stališč socialnih
partnerjev v pogajanjih.
91. Podpisniki socialnega sporazuma se zavedamo, da stalno
uveljavljanje in vzdrževanje socialnega miru v praksi pomeni pravo okolje za
uspešno uveljavitev vsebine socialnega sporazuma. Podpisniki soglašamo, da v
primeru odstopanja od dogovorjenih obveznosti ali sprejetih skupnih dogovorov
in usmeritev, zapisanih v sporazumu, lahko kateri koli podpisnik zahteva
takojšnjo obravnavo problematike na seji ESS.
B) Podpis in veljavnost
sporazuma
92. S podpisom tega sporazuma se partnerji obvezujemo, da
bodo spoštovali v njem zapisana načela ter si na vseh ravneh svojega delovanja
prizadevali za uresničevanje sprejetih ciljev.
93. Partnerji se strinjamo, da je sporazum veljaven, ko ga
podpiše Vlada in večina delodajalskih in delojemalskih organizacij, združenih v
ESS.
94. Podpisniki tega sporazuma so lahko vse organizacije, ki
so sodelovale v pogajanjih za sklenitev tega sporazuma. Kot sopodpisniki pa
lahko k temu sporazumu pristopijo tudi druge organizacije, ki izkažejo interes.
95. Sporazum velja od podpisa do 31.12. 2005, posamezna
poglavja in določbe, v katerih je veljavnost neposredno določena, pa do roka,
ki je v sporazumu neposredno naveden.
96. Socialni partnerji se strinjamo, da je v času veljavnosti
sporazuma ob soglasju podpisnikov mogoče njegove določbe spreminjati in
dopolnjevati ter da se bomo pred koncem leta 2003 dogovorili za usmeritve glede
politike plač za nadaljnje obdobje veljavnosti sporazuma.
C) Objava sporazuma
97. Sporazum se objavi v Uradnem listu Republike Slovenije.
D) Prilogi sporazuma
98. Socialni partnerji se strinjamo, da sta sestavni del
sporazuma tudi Priloga 1: »Pomembnejši makroekonomski in javno finančni kazalci
ter indeks človekovega razvoja« in Priloga 2: »Gibanje zadev na delovnih in
socialnih sodiščih«.
Ljubljana, dne 22. aprila 2003.
Podpisniki:
Vlada Republike Slovenije
dr. Vlado Dimovski l. r.
Delodajalci
Združenje delodajalcev
Slovenije
mag. Stojan Binder l. r.
|
Konfederacija
sindikatov Pergam
Slovenije
Dušan Rebolj l. r.
|
Gospodarska
zbornica
Slovenije
mag. Jožko Čuk l. r.
|
Konfederacija
sindikatov ’90
Slovenije
Boris Mazalin l. r.
|
Obrtna zbornica
Slovenije
Miroslav Klun l. r.
|
KNSS –
Neodvisnost
konfederacija novih sindikatov
Slovenije
Drago Lombar l. r.
|
Združenje
delodajalcev
obrtnih dejavnosti
Slovenije
Dare Stojan l. r.
|
Slovenska zveza
sindikatov –
alternativa
Branko Krznarič l. r.
|
|
Sindikat delavcev
Slovenije
solidarnost
Albert Pavlič l. r.
|
|
Novi sindikat
Slovenije – NSS
Rastko Plohl l. r.
|
Sopodpisniki:
Policijski sindikat Slovenije
za Miroslav Dušič l. r.
|
|
Sindikat zdravstva
in
socialnega varstva
Nevenka Lekše l. r.
|
|
Priloga
1: Pomembnejši makroekonomski in javnofinančni kazalci ter indeks človeškega
razvoja
Priloga
2: Gibanje zadev na delovnih in socialnih sodiščih v letih od 1990 do polletja
2002