Na podlagi 50. člena Zakona o zaposlovanju in
zavarovanju za primer brezposelnosti (Uradni list RS – stari, št. 5/91, 10/91,
17/91 – popravek, Uradni list RS/I, št. 17/91 – ZUDE, Uradni list RS, št.
12/92, 13/93, 71/93, 2/94 – popravek, 38/94, 69/98, 65/00, 97/01 – ZSDP, 42/02
– ZDR, 67/02, 2/04 – ZDSS-1 in 63/04 – ZZRZI) je Vlada Republike Slovenije
določila
PROGRAM
ukrepov aktivne politike zaposlovanja za leto 2006 (prečiščeno
besedilo)*
1.
Uvodne obrazložitve
Program ukrepov aktivne politike zaposlovanja opredeljuje »Zakon
o zaposlovanju in zavarovanju za primer brezposelnosti« (Uradni list RS št.
5/91, 12/92, 71/93, 38/94, 69/98, 67/02 – v nadaljevanju: ZZZPB), ki v 50.
členu določa, da program ukrepov aktivne politike zaposlovanja sprejme Vlada
Republike Slovenije za koledarsko leto ali za plansko obdobje.
Program opredeljuje vrste ukrepov aktivne politike
zaposlovanja (v nadaljevanju: APZ) z aktivnostmi, ciljne skupine, število
udeležencev in letni obseg sredstev v skladu s predlogom Proračuna Republike
Slovenije za leto 2006. Podrobnejšo opredelitev in način izvajanja ukrepov APZ
določa Pravilnik o izvajanju ukrepov aktivne politike zaposlovanja, ki ga
sprejeme minister za delo, družino in socialne zadeve.
Program ukrepov APZ za leto 2006 je utemeljen na evropskih in
nacionalnih razvojnih dokumentih ter izhaja iz razmer na trgu dela v Sloveniji.
Vsebinski okvir priprave Programa APZ predstavljajo naslednji dokumenti:
-
Strategija razvoja Slovenije, zlasti četrta razvojna prioriteta: Moderna
socialna država in večja zaposlenost,
-
Integrirane smernice za rast in zaposlovanje (2005–2008), ki jih je za
uresničevanje prenovljene Lizbonske strategije in njenih ciljev, sprejel
Evropski svet,
-
nacionalni Program reform za izvajanje Lizbonske strategije v Sloveniji,
ki hkrati vključuje strateške usmeritve Republike Slovenije na področju
zaposlovanja in cilje iz Nacionalnega programa razvoja trga dela in
zaposlovanja do 2006,
-
Okvir gospodarskih in socialnih reform za povečanje blaginje v
Sloveniji.
Program APZ za leto 2006 vključuje tudi aktivnosti, sofinancirane
iz Evropskega socialnega sklada (ESS). V tem delu sledi sprejetemu Enotnemu
programskemu dokumentu (EPD), ki opredeljuje nacionalno strategijo razvoja in prednostne
naloge v poglavju Znanje, razvoj človeških virov in zaposlovanje ter
Programskemu dopolnilu (PD), kot izvedbenemu delu EPD za obdobje 2004-2006.
Evropske integrirane smernice za rast in zaposlovanje poudarjajo
prioritete za nacionalne politike na ekonomskem, socialnem in okoljskem
področju ter povezujejo lizbonske cilje o doseganju polne zaposlenosti,
zagotavljanju kvalitetnih delovnih mest in krepitvi socialne kohezije s
stabilno ekonomsko rastjo ter rastjo produktivnosti dela. Ključni zaposlitveni cilji
Lizbonske strategije do leta 2010 so, v povprečju v EU doseči 70 odstotno
stopnjo celotne zaposlenosti, 60 odstotno stopnjo zaposlenosti žensk ter 50
odstotno stopnjo zaposlenosti starejših, v starosti med 55 in 64 let. Poleg
makro in mikro ekonomskih smernic vključujejo Integrirane smernice za rast in
zaposlovanje naslednje zaposlitvene smernice:
-
Smernica 17: Izvajanje politike zaposlovanja, usmerjene v doseganje
polne zaposlenosti, izboljšanje kakovosti in produktivnosti dela ter krepitev
socialne in teritorialne kohezije.
-
Smernica 18: Spodbujanje pristopa k zaposlitvi po življenjskih obdobjih.
-
Smernica 19: Zagotavljanje vključujočih trgov dela, izboljšanje
privlačnosti dela in zagotavljanje, da se iskalcem zaposlitve, tudi
depriviligiranim (prikrajšanim) osebam in neaktivnim osebam, izplača delati.
-
Smernica 20: Izboljšanje usklajenosti potreb trga dela.
-
Smernica 21: Spodbujanje fleksibilnosti v povezavi z varnostjo
zaposlitve in zmanjševanje segmentacije trgov dela, ob upoštevanju vloge
socialnih partnerjev.
-
Smernica 22: Skrbeti za takšno plačno politiko in obremenitev dela, ki
bosta vzpodbujala zaposlovanje.
-
Smernica 23: Razširjanje in izboljšanje naložb v človeški kapital.
-
Smernica 24: Prilagajanje sistemov izobraževanja in usposabljanja novim
zahtevam glede usposobljenosti.
V nacionalnem Programu reform za izvajanje Lizbonske strategije
so navedene smernice konkretizirane s prednostnimi ukrepi, v sprejetem Okviru
gospodarskih in socialnih reform za povečanje blaginje v Sloveniji pa so
predstavljene potrebne spremembe v izvedbenih pristopih in instrumentih posameznih
politik, tudi v politiki zaposlovanja, ki je hkrati neposredno povezana z
ukrepi za hitrejšo gospodarsko rast, krepitev socialne kohezije in
preprečevanja socialne izključenosti. Politika zaposlovanja je zato v obeh
dokumentih opredeljena kot izrazito medsektorska in se dopolnjuje s programom
aktivne politike zaposlovanja kot naborom ukrepov in posebnih pristopov za
neposredno poseganje na trg dela, za odpravljanje tistih problemov, ki jih
ostale politike ne morejo učinkovito in kratkoročno odpravljati.
2.
Vpliv Programa na trg dela
Program za leto 2006 je pripravljen na podlagi pregleda stanja
na trgu dela (zaposlovanje in brezposelnost) v Republiki Sloveniji , iz
katerega izhaja, da:
-
ostaja glavni problem na trgu dela strukturno neravnovesje, ki se odraža
v veliki vrzeli med povpraševanjem delodajalcev in ponudbo na trgu dela.
Največja neskladja so posledica nizke stopnje izobrazbe iskalcev zaposlitve
oziroma njihove neustrezne usposobljenosti;
-
je na trgu dela posebej problematična ciljna skupina težje zaposljivih
oseb, kamor štejemo predvsem starejše od 50 let in mlade, iskalce prve
zaposlitve, invalide, pripadnike etničnih skupin, ženske. Predvsem je
zaskrbljujoča nizka stopnja aktivnosti starejših v starosti od 55 do 64 let, v
povezavi z visokim deležem le-teh v strukturi brezposelnih. Posebej je
problematična skupina brezposelnih oseb, ki jih lahko uvrstimo tako med
starejše kot med dolgotrajno brezposelne, njihova zaposljivost pa je zmanjšana
še zaradi nezadostne ali neustrezne izobrazbe ter drugih, za delodajalce
nezaželenih lastnosti, kot so različne zdravstvene težave, socialne omejitve,
pomanjkanje določenih dodatnih znanj, premajhna motiviranost za delo,
nefleksibilnost itd.;
-
se stopnja brezposelnost tudi v letu 2005 znižuje, pri tem pa ostaja
stopnja brezposelnosti žensk še vedno precej višja od stopnje brezposelnosti
moških;
-
je, kljub temu, da se je v prvem polletju 2005 število delovno aktivnih
v storitvenih dejavnostih povečalo, potrebno pospeševati razvoj storitvenih
dejavnosti in odpiranje novih delovnih mest, tudi s spodbujanjem razvoja
socialne ekonomije in širjenja socialnih storitev;
-
na trgu dela obstaja premajhna fleksibilnost, tako delodajalcev kot tudi
posameznikov, v smislu geografske in poklicne mobilnosti ter sposobnosti
hitrejšega prilagajanja potrebam na trgu dela. S tem je povezana potreba po
večjem vlaganju v človeški kapital in udeležba odraslih, brezposelnih in
zaposlenih, v vseživljenjskem učenju;
-
so v Sloveniji opazne večje regionalne razlike na trgu dela.
Brezposelnost se sicer zmanjšuje v večini statističnih regij, povečala pa se je
pomurski in jugovzhodni Sloveniji. Najvišjo stopnjo registrirane brezposelnosti
ima še vedno pomurska regija (17,5 odstotno), nadpovprečne stopnje
brezposelnosti so še v zasavski, podravski, spodnjeposavski, savinjski in
koroški regiji.
Na podlagi teh ugotovitev in v skladu s smernicami EU je
Program ukrepov APZ za leto 2006 usmerjen predvsem v naslednja prioritetna
področja:
-
Spodbujanje in podpora brezposelnim, da aktivno pristopijo k reševanju
lastne brezposelnosti, da se zaposlijo in ohranijo zaposlitev.
-
Izboljšanje zaposlitvenih možnosti težje zaposljivih oseb, predvsem
oseb, starejših od 55 let; oseb, pri katerih je ugotovljen upad delovnih
sposobnosti, invalidov, mladih in tistih, pri katerih je ugotovljena
zaposlitvena oviranost ali so brez izobrazbe, kvalifikacije ali delovnih
izkušenj. Brezposelne osebe brez ustrezne izobrazbe oziroma s suficitarnim poklicem
bodo imele prednost pri vključevanju v programe usposabljanja in izobraževanja,
ki jim bodo omogočili prekvalifikacijo oziroma usposabljanje za deficitarne
poklice. V programe Spodbude za zaposlovanje se bodo prednostno vključevali
mladi s suficitranimi poklici in starejši od 55 let, s suficitarnimi poklici
ali zdravstvenimi ovirami ter invalidi, zlasti delovni invalidi.
-
Zmanjševanje strukturnih neskladij na trgu dela, ki so posledica nizke
stopnje izobrazbe iskalcev zaposlitve oziroma njihove usposobljenosti, ki ne
ustreza povpraševanju delodajalcev na trgu dela. Za prilagajanje delovne sile
potrebam na trgu dela in spodbujanje vseživljenjskega učenja bo največji delež
sredstev namenjen programom usposabljanja in izobraževanja brezposelnih in
zaposlenih, pri čemer se bo posebej spodbujalo vključevanje v programe
izobraževanja oziroma usposabljanja za deficitarne poklice. Največje število
oseb bo vključeno v preventivne aktivnosti poklicne orientacije z namenom
odpravljanja strukturnih neskladij na trgu dela, preprečevanja (dolgotrajne)
brezposelnosti in motiviranja oseb za aktivno vključevanje na trg dela. Velik obseg
sredstev bo namenjen najbolj ranljivim skupinam na trgu dela in sicer za
neposredno ustvarjanje novih delovnih mest (javna dela, pomoč pri zaposlovanju
dolgotrajno brezposelnih žensk, projekti netržnih zaposlitvenih programov). Spodbujalo
se bo samozaposlovanje, zagotavljala pa se bodo tudi sredstva za iskanje novih,
učinkovitejših pristopov za aktiviranje brezposelnih oseb.
-
Zmanjševanje razlik med regijami, predvsem s spodbujanjem zaposlovanja v
regijah z nadpovprečno stopnjo brezposelnosti, tako da se sredstva, namenjena
za APZ, usmerjajo predvsem v regije z nadpovprečno stopnjo brezposelnosti. Tem
regijam bo namenjeno 70 odstotkov vseh razpoložljivih sredstev za APZ.
-
Pospeševanje razvoja novih programov in poklicev, predvsem v storitvenih
dejavnostih in na področju dejavnosti, ki pomenijo širitev ponudbe socialnih
storitev, ter pospeševanje razvoja novih zaposlitvenih možnosti na področju
storitev za posameznike in podjetja.
-
Zagotavljanje dostopa do zaposlitve in usposabljanja v celotnem aktivnem
obdobju, tako, da bo pri vključevanju v ukrepe posebna pozornost namenjena
mladim do 26 let, iskalcem prve zaposlitve ter starejšim med 55. in 64. Letom starosti.
Glede na nizek delež zaposlenih, starih od 55 do 64 let v Republiki Sloveniji,
poleg konkretnih vzpodbud za zaposlovanje starejših brezposelnih, Program
ukrepov APZ za leto 2006 vključuje tudi aktivnosti za promocijo zaposlovanja starejših
delavcev, ki bo usmerjena v prikazovanje prednosti starostno uravnoteženih
delovnih kolektivov in delovnega potenciala starejših delavcev.
-
Zagotavljanje enakih možnosti dostopa do trga dela in zaposlitev, tako
da bo pri vključevanju brezposelnih v programe zaposlovanja posebna pozornost
namenjena tudi ženskam, kar bo omogočilo ohranjanje uravnotežene spolne strukture
brezposelnih. Višanje stopnje aktivnosti žensk na trgu dela in odprava
razkorakov med spoloma pri zaposlovanju in brezposelnosti je ena izmed
pomembnih prioritet, ki se bo zagotavljala horizontalno skozi izvajanje
celotnega Programa ukrepov APZ za leto 2006.
Vključevanje ciljih skupin brezposelnih v programe, ki bodo
omogočali njihovo delovno angažiranje, usposabljanje oziroma izobraževanje in
ki bodo vsebinsko prilagojeni potrebam tako brezposelnih kot delodajalcev, bo
posledično znižalo delež dolgotrajno brezposelnih in brezposelnih brez izobrazbe
ter delež mladih in starejših nad 55 let.
Ministrstvo za delo, družino in socialne zadeve bo posebno pozornost
posvetilo učinkovitosti ukrepov APZ in učinkovitosti njihovega izvajanja, s
sprotnim spremljanjem izvajanja in nadzorom, opravljena pa bo tudi evalvacija
ukrepov, ki jo bo izvedel zunanji evalvator.
3.
Cilji in ciljne skupine ukrepov aktivne politike zaposlovanja
Program ukrepov APZ za leto 2006 vključuje ukrepe, katerih
cilj je hitrejše in učinkovitejše zaposlovanje, zmanjševanje brezposelnosti,
povečevanje možnosti za delovno – socialno integracijo in preprečevanje pasti
brezposelnosti ter zmanjševanje regionalnih razlik v državi. Cilji po
posameznih ukrepih so:
Ukrep 1: POKLICNA ORIENTACIJA IN POMOČ PRI ZAPOSLITVI
V ukrepu se prednostno izvajajo aktivnosti preprečevanja prehoda
v dolgotrajno brezposelnost. V ta namen se bo povečala intenzivnost pomoči
posamezniku pri iskanju zaposlitve, informiranje o poklicnih možnostih in
izboljšanje zaposlitvenih možnosti posameznikov na trgu dela in spremljanja brezposelnih.
Informiranje in osnovno svetovanje se nudi vsem brezposelnim in tudi presežnim
delavcem, da se jih spodbudi k aktivnemu pristopu pri iskanju (nove) zaposlitve.
Poglobljeno svetovanje se nudi osebam, ki se soočajo z različnimi težavami pri
vstopu na trg dela, pomoč pri zaposlitvi pa je omogočena tistim, ki se kljub
dosedanjim lastnim aktivnostim in aktivnostim Zavoda Republike Slovenije za
zaposlovanje (v nadaljevanju: ZRSZ) ni uspelo zaposliti. Posebna pozornost bo
namenjena spodbujanju aktivnega iskanja zaposlitve in dela, tudi v času, ko so
brezposelne osebe vključene v druge aktivnosti ukrepov aktivne politike zaposlovanja.
Ukrep 2: USPOSABLJANJE IN IZOBRAŽEVANJE
Dvig usposobljenosti oziroma izobrazbene ravni zaposlenih in
brezposelnih ter na ta način povečanje njihove konkurenčnosti na trgu dela. V
okviru ukrepa se bodo izvajali predvsem programi usposabljanja in usposabljanje
na delovnem mestu za deficitarne poklice, ki omogoča pridobitev praktičnih
izkušenj na konkretnem delovnem mestu. Tovrstno ciljno usmerjeno usposabljanje
pomeni tudi hitrejše posredovanje in reagiranje na potrebe na trgu dela.
Aktivnosti v ukrepu se bodo, kjer je to relevantno, povezovale z instrumenti
konkurenčnosti in inovativnosti Ministrstva za gospodarstvo.
V okviru ukrepa se bosta izvajala tudi dva projekta PHARE
2003 in sicer program čezmejnega sodelovanja z Madžarsko »Maksimizacija
človeških virov v obmejni regiji« SI 2003/004-381-01 in nacionalni program »Izboljšanje
računalniške pismenosti brezposelnih« SI 0309.02.
Ukrep 3: SPODBUDE ZA ZAPOSLOVANJE
Sofinanciranje zaposlovanja za pospeševanje zaposlovanja težje
zaposljivih oseb, spodbujanje samozaposlovanja in ohranjanja zaposlitve.
Programi znotraj ukrepa v večini primerov predstavljajo državne pomoči, zato se
izvajajo v skladu s pravili o dodeljevanju državnih pomoči. Spodbude za
zaposlovanje se bodo, kjer je to relevantno, povezovale z instrumenti
konkurenčnosti in inovativnosti Ministrstva za gospodarstvo in omogočile
sinergije spodbud.
Ukrep 4: NEPOSREDNO USTVARJANJE NOVIH DELOVNIH MEST
Pomoč pri zaposlovanju skupin brezposelnih oseb, ki najtežje
najdejo zaposlitev, v obliki subvencij za zaposlitev pri neprofitnih
delodajalcih, in sicer predvsem v dejavnostih, ki se izvajajo v javnem interesu
in lahko pomenijo širitev mreže socialnih storitev ali razvoj novih storitev.
Ukrep 5: EKSPERIMENTALNI PROGRAMI
S pomočjo pilotnih projektov se bodo iskale nove rešitve za
vključevanje ciljnih skupin na trg dela. V okviru ukrepa se bo izvedla tudi
promocija zaposlovanja starejše delovne sile, z namenom približati starejšo
delovno silo delodajalcem, ustvariti pozitivno podobo starejših delavcev in
promovirati njihove komparativne prednosti. Z bojem proti starostni diskriminaciji
na trgu delovne sile v Sloveniji želimo spremeniti odnos splošne javnosti in še
posebej delodajalcev, do starejših delavcev in na ta način spodbuditi njihovo
zaposlovanje.
Program ukrepov APZ za leto 2006 vključuje ukrepe za pospeševanje
zaposlovanja, ne glede na to, ali gre za prvo zaposlitev, vrnitev v zaposlitev
po premoru ali željo po podaljšanju delovne aktivnosti. Ukrepi APZ so izredno
pomembni tudi pri omogočanju dostopa do zaposlitve za vse iskalce zaposlitve,
preprečevanju brezposelnosti in zagotavljanju, da tisti, ki postanejo
brezposelni, ostanejo tesno povezani s trgom dela in povečujejo svojo
zaposljivost. To se uresničuje predvsem z zagotavljanjem dostopa do
usposabljanja, pri čemer je posebna pozornost namenjena spodbujanju vključevanja
depriviligiranih (prikrajšanih) oseb, vključno z nižje usposobljenimi delavci,
na trg dela, ter z razvijanjem novih zaposlitvenih možnosti. Z vključevanjem v
ukrepe APZ se, predvsem brezposelnim osebam in delavcem v postopku izgubljanja
zaposlitve, nudi pomoč pri prehodu v poklicnem statusu (predvsem prehod iz
suficitarnega poklica v deficitarni), vključno z usposabljanjem, izobraževanjem
in samozaposlitvijo.
Ciljne skupine:
Posamezni ukrepi APZ so, v skladu z njihovo vsebino, namenjeni
različnim skupinam, glede na njihove specifične potrebe. V ukrepe usposabljanja
in izobraževanja se bodo prednostno vključevale naslednje ciljne skupine:
-
brezposelni s suficitarnimi poklici (za usposabljanje in izobraževanje
za deficitarne poklice),
-
brezposelni brez poklicne izobrazbe,
-
brezposelni mladi do 26 let in brezposelni brez delovnih izkušenj,
-
prejemniki denarne socialne pomoči, denarne pomoči in denarnega
nadomestila,
-
ostale težje zaposljive brezposelne osebe, predvsem Romi ter invalidi in
osebe z ugotovljeno zaposlitveno oviranostjo.
V aktivnost 2.2. Usposabljanje na delovnem mestu in integrirani
programi usposabljanja, ki je namenjena pridobivanju delovnih izkušenj, veščin
in znanj na delovnem mestu, se bo prednostno vključevalo predvsem mlade, do 26
let in iskalce prve zaposlitve, saj lahko tovrstno usposabljanje učinkovito nadomesti
pretekli sistem pripravništva in posledično pomeni zmanjšanje stopnje
brezposelnosti mladih.
V ukrepe spodbujanja zaposlovanja in odpiranja novih delovnih
mest se bodo prednostno vključevale naslednje ciljne skupine:
-
prejemniki denarnega nadomestila in denarne pomoči ter denarne socialne
pomoči,
-
brezposelni, starejši od 55 let, s suficitarnimi poklici ali z
zdravstvenimi ovirami,
-
mladi in iskalci prve zaposlitve, predvsem tisti brez ustrezne izobrazbe
glede na potrebe trga dela,
-
invalidi, zlasti delovni invalidi, zaradi možnosti njihovega odpuščanja
po 1. 1. 2006,
-
dolgotrajno brezposelni, predvsem dolgotrajno brezposelne ženske (nad 2
leti).
V programe javnih del in netržnih zaposlitvenih programov, ki
so namenjeni neprofitnim delodajalcem za izvajanje socialnih storitev in drugih
del v javnem interesu, se bodo vključevale predvsem brezposelne osebe, ki se
soočajo z ovirami pri vstopu na trg dela in posebej ranljive skupine brezposelnih
oseb, kamor štejemo Rome, zdravljene odvisnike, osebe po prestajanju zaporne
kazni, žrtve nasilja in druge težje zaposljive brezposelne osebe z ugotovljeno zaposlitveno
oviranostjo.
Pri vključevanju v ukrepe bo torej posebna pozornost namenjena
vključevanju težje zaposljivih oseb na trgu dela. Kot del novega
medgeneracijskega pristopa, ki ga spodbuja prenovljena Lizbonska strategija, bo
pozornost posvečena položaju mladih in spodbujanju dostopa do zaposlitve v
celotnem aktivnem obdobju. Pri izvajanju vseh ukrepov bo zagotovljeno
upoštevanje načela enakosti spolov z namenom reševanja razkorakov v stopnji
zaposlenosti in stopnji brezposelnosti med ženskami in moškimi.
Uresničevanje načela aktivne obravnave pred pasivno bo
zagotovljeno s prednostnim vključevanjem brezposelnih, ki prejemajo denarno
socialno pomoč ali so prejemniki pravic iz naslova zavarovanja za primer
brezposelnosti.
Program APZ za leto 2006 upošteva pravila o dodeljevanju državnih
pomoči ter vladne reformne usmeritve po združevanju podobnih aktivnosti, glede
na njihovo obliko in ciljne skupine ter po večji preglednosti in izvedbeni
učinkovitosti.
4.
Pravne podlage Programa ukrepov APZ za leto 2006
Temeljne pravne podlage za pripravo in izvedbo Programa ukrepov
APZ za leto 2006 so:
-
Zakon o zaposlovanju in zavarovanju za primer brezposelnosti (Uradni
list RS, št. 5/91, 12/92, 71/93, 38/94, 69/98 in 67/02),
-
Zakon o zaposlitveni rehabilitaciji in zaposlovanju invalidov (Uradni
list RS, št. 63/04, 72/05),
-
Zakon o spremljanju državnih pomoči (Uradni list RS, št. 37/04),
-
Zakon o nacionalnih poklicnih kvalifikacijah (Uradni list RS, št. 81/00
in 55/03),
-
Pravilnik o izvajanju ukrepov aktivne politike zaposlovanja (Uradni list
RS, št. 64/01, 31/03, 135/03, 80/04, 61/05, 76/05, 98/05 in 2/06),
-
Pravilnik o izvajanju ukrepov aktivne politike zaposlovanja v skladih
dela (Uradni list RS, št. 61/05),
-
Pravilnik o financiranju in izvajanju lokalnih zaposlitvenih programov –
javna dela (Uradni list RS, št. 108/03, 109/04 in 97/05).
5. Finančni viri
Sredstva za financiranje Programa ukrepov APZ za 2006, v
skupni višini 20.653.575.457 tolarjev, se zagotavljajo iz sredstev proračuna
Republike Slovenije. Financiranje ukrepov je razvidno iz tabele »Pregled
ukrepov APZ za leto 2006«.
Za izvedbo Programa ukrepov APZ za leto 2006 so zagotovljena
sredstva iz naslednjih virov:
-
iz integralnega dela proračuna Ministrstva za delo, družino in socialne
zadeve (MDDSZ) v višini 11.211.438.125 tolarjev,
-
iz sredstev Evropskega socialnega sklada in lastne udeležbe MDDSZ v
višini 7.109.559.449 tolarjev,
-
iz sredstev za Pobudo skupnosti EQUAL in lastne udeležbe v višini
704.440.615 tolarjev,
-
iz sredstev PHARE in lastne udeležbe v višini 896.346.343 tolarjev,
-
iz integralnega dela proračuna in sredstev Evropskega socialnega sklada
in lastne udeležbe Ministrstva za šolstvo in šport (MŠŠ) v višini 731.790.925
tolarjev.
Ukrepi APZ za leto 2006
1. POKLICNA
ORIENTACIJA IN POMOČ PRI ZAPOSLITVI
|
Cilj:
|
V ukrepu se prednostno
izvajajo aktivnosti preprečevanja prehoda v dolgotrajno brezposelnost. V ta
namen se bo povečala intenzivnost pomoči posamezniku pri iskanju zaposlitve,
informiranje o poklicnih možnostih in izboljšanje zaposlitvenih možnosti
posameznikov na trgu dela in spremljanja brezposelnih.
|
Oznaka programa:
|
EUROSTAT: 0, 1
EPD: /
|
Vsebina
|
Aktivnosti, ki predvsem z
informiranjem in svetovanjem pomagajo k razvoju poklicne kariere ter
aktivnosti, ki pomagajo pri iskanju zaposlitve, aktivirajo in motivirajo
osebe za iskanje zaposlitve, omogočajo pridobivanje oz. poglabljanje veščin
za iskanje zaposlitve kot tudi konkretno preizkušanje usposobljenosti za
določeno vrsto dela.
Izvajajo se naslednje
aktivnosti:
1.1 Splošno svetovanje in
informiranje brezposelnih
1.2. Poklicna orientacija
1.3. Pomoč pri zaposlitvi
1.4. Pomoč pri
samozaposlitvi
|
Ciljna skupina:
|
1.1. vsi brezposelni, ki se
prijavijo pri ZRSZ, v Centre za informiranje in poklicno svetovanje (CIPS) se
vključujejo tudi mladi in zaposleni
1.2. brezposelni, ki
potrebujejo poglobljene oblike svetovanja in poklicne orientacije, mladi
1.3. brezposelni, ki se
srečujejo s težavami pri iskanju poklicne poti in iskanju zaposlitve
1.4. brezposelni in delavci
v postopku izgubljanja zaposlitve, ki se želijo samozaposliti in imajo
možnost uresničiti poslovno idejo
Prednostno se v aktivnosti
vključi Rome.
|
Merila upravičenosti:
|
1.1. Ni posebnih zahtev
1.2.,1.3. in 1.4.
Brezposelne osebe se vključijo na podlagi zaposlitvenega načrta
|
Financiranje:
|
Proračun RS za leto 2006 -
PP 7023
|
Vrste stroškov:
|
Sofinanciranje stroškov
izvajalcev
Denarne dajatve udeležencem
Storitve izvajalcev
Stroški gradiv in opreme
CIPSov
|
Število udeležencev:
|
41.500 vključenih oseb v
aktivnosti 1.2., 1.3. in 1.4., od tega
1.2. - 30.000 oseb
1.3. - 10.000 oseb
1.4. - 1.500 oseb
Dodatno bo v okviru
aktivnosti 1.1. 720.0004 svetovanj brezposelnim osebam pri
svetovalcih zaposlitve ter 100.000 informiranj in svetovanj v CIPS-ih.
|
Vrednost:
|
937.927.000,00 tolarjev
|
Odgovorna institucija:
|
ZRSZ
|
Izvajalci:
|
1.1. – ZRSZ, preko
svetovalcev zaposlitve in strokovnih delavcev kot svojo redno dejavnost
1.2. in 1.3. - Izvajalci,
izbrani v skladu s predpisi o javnih naročilih, ZIPRS ter delodajalci
-delovni preizkus
1.4. - JAPTI - Javna
agencija RS za podjetništvo in tuje investicije
|
Shema državne pomoči:
|
Ukrep ne predstavlja
državne pomoči
|
_____________________________________________________
4 Vsem brezposelnim je namenjeno informiranje in
splošno svetovanje brezposelnim, ki ga izvajajo svetovalci zaposlitve za vse brezposelne
in presežne delavce. V skladu s potrebami, se lahko oseba zaporedoma vključi v
več različnih aktivnosti, preko katerih se ji poveajo konkurenčne
možnosti na trgu dela, kar je razvidno tudi iz visokega števila vključitev.
Financiranje izvajanja aktivnosti 1.1. poteka v okviru sredstev, ki se
zagotavljajo za redno dejavnost zavoda.
2. USPOSABLJANJE IN IZOBRAŽEVANJE
|
Cilj:
|
Dvig usposobljenosti oz.
izobrazbene ravni in povečanje možnosti na trgu dela.
|
Oznaka programa:
|
EUROSTAT: 2
EPD: aktivnost 2.1. –
2.1.1.1, aktivnost 2.2. - 2.1.1.2 , aktivnost 2.3. - 2.1.2.1., aktivnost 2.4.
- 2.2.1.1, aktivnost 2.6. - 2.1.2.2., aktivnost 2.7. - 2.4.1.1., 2.4.2.1.,
aktivnost 2.8. – 2.2.2.4., aktivnost 2.9. – 2.2.2.5.
|
Vsebina:
|
Formalna izobraževanja,
tečaji, predavanja, seminarji in drugi programi usposabljanja za pridobivanje
dodatnih ali poglabljanje pridobljenih znanj in spretnosti. Izvajajo se
naslednje (pod)aktivnosti:
2.1. Institucionalno usposabljanje
2.2. Usposabljanje na delovnem mestu in integrirani
programi usposabljanja
2.3. Formalno izobraževanje
2.4. Projektno učenje za mlade (PUM) in UŽU
2.5. Skladi dela
2.6. Nacionalne poklicne kvalifikacije (NPK)
2.7. Sofinanciranje usposabljanja in izobraževanja
zaposlenih
2.8. Usposabljanje na delovnem mestu in integrirani
programi usposabljanja za invalide
2.9. Usposabljanje v učnih delavnicah in učnih
podjetjih
|
Ciljna skupina:
|
2.1., 2.2., 2.6. –
brezposelni, predvsem tisti brez ustrezne izobrazbe, brez delovnih izkušenj
in tisti, s suficitarnimi poklici, mladi do 26 let, Romi ter prejemniki
denarne socialne pomoči
2.3. - brezposelni,
prednostno brez poklica oz. brez strokovne izobrazbe in tisti, s
suficitarnimi poklici
2.4. - mladi brezposelni,
PUM - stari od 15-25 let, UŽU - brezposelne osebe, manj izobražene odrasle
brezposelne osebe, ki so se šolale 10 let ali manj in želijo nadaljevati
šolanje
2.5. - delavci v postopku
izgubljanja zaposlitve, v skladu s 7. členom Pravilnika o izvajanju ukrepov
APZ
2.7. - zaposleni v
sektorjih v preoblikovanju in v perspektivnih sektorjih
2.8., 2.9. – invalidi,
brezposelne osebe z zaposlitveno oviranostjo ali upadom delovne sposobnosti
|
Merila upravičenosti:
|
Osebe se v aktivnosti 2.1.,
2.2., 2.3., 2.4., 2.6., 2.8., 2.9. vključijo na podlagi zaposlitvenega načrta
Osebe se v aktivnost 2.5.
in 2.7. vključijo na podlagi izjave o vključitvi
|
Financiranje:
|
Proračun RS za leto 2006 -
PP: 4282, 7025, 3559, 3558, 3587, 3584, 3648, 3647, sredstva PHARE 2003: PP
7209, PP 4292, sredstva MŠŠ PP 5780, 6672, 6247, 4367, 4368, 4439, 4435
|
Vrste stroškov:
|
Subvencije delodajalcem oz.
sofinanciranje stroškov izvajalcev
Denarne dajatve udeležencem
Storitve izvajalcev
|
Število udeležencev:
|
48.700
|
Vrednost:
|
8.751.325.927 tolarjev
|
Odgovorna institucija:
|
ZRSZ
|
Izvajalci:
|
2.2. ZRSZ in
izvajalci-delodajalci izbrani na podlagi javnega povabila
2.1., 2.6. Izvajalci,
izbrani v skladu s predpisi javnih naročilih
2.5., 2.7., 2.9. Izvajalci,
izbrani na javnih razpisih v skladu z ZIPRS
2.8 Izvajalci-delodajalci-
izbrani na javnih razpisih v skladu z ZIPRS
2.3. Šole in druge
izobraževalne organizacije, ki izvajajo programe za odrasle, vpisane v razvid
MŠŠ
2.4. Izvajalci, izbrani na
osnovi javnega razpisa MŠŠ, vpisani v razvid MŠŠ
|
Shema državne pomoči:
|
2.1., 2.2., 2.3. 2.4.,
2.5., 2.6., 2.9. ne predstavljajo državne pomoči
2.7. se izvaja kot državna
pomoč – shema usposabljanje.
2.8. se izvaja kot državna
pomoč – shema zaposlovanje.
|
Cilj:
|
Pospeševanje zaposlovanja
in ohranjanje zaposlitev
|
Oznaka programa:
|
EUROSTAT: 4
EPD: aktivnost 3.3. –
2.4.3.2., aktivnost 3.6. – 2.4.4.2.
|
Vsebina:
|
Spodbujanje zaposlovanja in
ohranjanje zaposlitev s pomočjo subvencij. Izvajajo se naslednje
(pod)aktivnosti:
3.1. Ohranitve delovnih
mest po ZPRPGDT5
3.2. Spodbujanje novega
zaposlovanja
3.3. Subvencije za
samozaposlitev
3.4. Povračila prispevkov
delodajalca
3.5. Nadomestitev dela
plače invalidu in težje zaposljivi osebi
3.6. Spodbujanje novega
zaposlovanja starejših
|
Ciljna skupina:
|
3.2. težje zaposljive brezposelne osebe, in sicer: osebe,
ki so pred manj kot dvema letoma končale redno šolanje in so iskalke prve
zaposlitve, dolgotrajno brezposelni, starejši od 50 let, invalidi, presežni
delavci iz panog v prestrukturiranju po prijavi na ZRSZ
3.3. brezposelne osebe, delavci v postopku izgubljanja
zaposlitve, v skladu s prvim odstavkom 7. člena Pravilnika o izvajanju
ukrepov APZ
3.4. težje zaposljive brezposelne osebe
3.5. ni novih vključitev
3.6. brezposelne osebe, starejše od 50 let
Posebna pozornost bo namenjena spodbujanju zaposlovanja
Romov.
|
Merila upravičenosti:
|
3.2, 3.3., 3.4., 3.6. –
osebe se vključijo na podlagi zaposlitvenega načrta
|
Financiranje:
|
Proračun RS za leto 2006 -
PP 3592, 3593, 3595, 3647, 3648
|
Vrste stroškov:
|
Subvencije
|
Število udeležencev:
|
6.600
|
Vrednost:
|
3.767.326.799,00 tolarjev
|
Odgovorna institucija:
|
ZRSZ
MDDSZ – ukrep 3.1.
|
Izvajalci:
|
3.1. – sredstva se namenijo
Ministrstvu za gospodarstvo za ohranitev delovnih mest, sofinanciranje
usposabljanja in izobraževanja za zaposlene v gospodarskih družbah po ZPRPGDT
3.2., 3.4. - Delodajalci
35., 3.6., - Delodajalci,
izbrani na javnih razpisih v skladu z ZIPRS
3.3. - ZRSZ
|
Shema državne pomoči:
|
Aktivnosti 3.., 3.2., 3.3,
3.5., 3.6., se izvajajo kot državna pomoč – shema zaposlovanja, aktivnost 3.4.
ne predstavlja državne pomoči
|
___________________________
5 Zakon o pomoči za reševanje in prestrukturiranje
gospodarskih družb v težavah
4. NEPOSREDNO USTVARJANJE NOVIH DELOVNIH MEST
|
Cilj:
|
Pomoč pri zaposlovanju
skupin brezposelnih, ki težko najdejo zaposlitev
|
Oznaka programa:
|
EUROSTAT: 6
EPD - Aktivnost 4.3. –
2.2.2.2. in Aktivnost 4.4. – 2.2.2.3
|
Vsebina:
|
Ukrep je namenjen
ustvarjanju novih delovnih mest. Izvajajo se naslednje aktivnosti:
4.1 Lokalno zaposlitveni programi -javna dela -
vsebina je določena s programom, Lokalno zaposlitveni programi-Javna dela za
leto 2006, sprejetim na 46. redni seji Vladi RS dne 28.10.2005
4.2. Subvencioniranje zaposlitev pri izvajanju
pomoči na domu, osebne asistence in oskrbovanja invalidov-program »invalidi
invalidom«
4.3. Pomoč pri zaposlovanju
dolgotrajno brezposelnih žensk;
4.4. Projekti netržnih
zaposlitvenih programov
|
Ciljna skupina:
|
4.1. Brezposelne osebe v
skladu z merili za izbor programov javnih del, posebej ranljive skupine
brezposelnih oseb (Romi, starejši od 50 let, osebe s I. in II. stopnjo strokovne
izobrazbe, zdravljeni odvisniki, osebe po prestajanju zaporne kazni). V
nacionalne programe javnih del se bodo lahko v javna dela vključevale tudi
druge brezposelne osebe, ki so prijavljene pri ZRZS več kot 6 mesecev. Pri
vključevanju v programe javnih del bodo imele prednost brezposelne osebe, ki
so prejemniki denarnega nadomestila, denarne pomoči ter/ali denarnih pomoči
na centrih za socialno delo.
4.2. V aktivnost ni novih
vključitev
4.3. Brezposelne ženske
prijavljene v evidenci ZRSZ najmanj dve leti oziroma so skupaj z
vključenostjo v javna dela brez redne zaposlitve več kot dve leti
4.4. Brezposelne osebe,
prijavljene v evidenci ZRSZ iz ciljnih skupin in sicer: dolgotrajno
brezposelni (več kot 2 leti), mladi, ki so opustili šolanje, so brezposelni
in imajo težave na različnih področjih, etnične skupine (Romi) in druge
skupine (žrtve nasilja, bivši odvisniki, osebe po prestani kazni in drugi)
|
Merila upravičenosti:
|
Brezposelne osebe se
vključijo na podlagi zaposlitvenega načrta
|
Financiranje:
|
Proračun RS za leto 2006 –
PP 3551, 3584, 3587
|
Vrste stroškov:
|
Subvencije delodajalcem oz.
sofinanciranje stroškov izvajalcev
Denarne dajatve udeležencem
Storitve izvajalcev
|
Število udeležencev:
|
5.500
|
Vrednost:
|
6.359.555.116,00 tolarjev
|
Odgovorna institucija:
|
ZRSZ
|
Izvajalci:
|
Izvajalci, ki izvajajo
storitve nepridobitnega značaja, izbrani na javnih razpisih v skladu z ZIPRS
|
Shema državne pomoči:
|
Ukrep ne predstavlja
državne pomoči
|
5.
EKSPERIMENTALNI PROGRAMI
|
Cilj:
|
Iskanje novih rešitev za vključevanje ciljnih skupin na
trg dela, aktivnosti, ki pomagajo pri iskanju zaposlitve, aktivirajo in
motivirajo osebe za iskanje zaposlitve, omogočajo pridobivanje oz.
poglabljanje veščin za iskanje zaposlitve kot tudi konkretno preizkušanje usposobljenosti
za določeno vrsto dela, ter promocija zaposlovanja starejših - kombinacija
preventivnih in kurativnih aktivnosti, z namenom pospeševanje zaposlovanja
starejših
|
Oznaka programa:

|
EUROSTAT: 0, 1
EPD: /
|
Vsebina:
|
Izvajajo se naslednje (pod)aktivnosti:
5.1. Program pobude EQUAL
5.2. Svetovalnica za uspešen nastop na trgu dela
5.3. Boj proti starostni diskriminaciji na trgu delovne
sile v Sloveniji – promocija zaposlovanja starejših
|
Ciljna skupina:
|
5.1. Opredeljene v posameznem Sporazumu o razvojnem
partnerstvu- brezposelne osebe: Romi, invalidi, ženske, mladi, starejši,
žrtve trgovine z ljudmi, nekdanji zaporniki, nekdanji odvisniki od drog in
alkohola, brezdomci ter diskriminirani zaradi spolne usmerjenosti
5.2. brezposelne osebe, šolajoči
5.3. splošna javnost, specifične javnosti - delodajalci in
svetovalci zaposlitve na ZRSZ.
|
Merila upravičenosti:
|
5.1. in 5.2. Osebe se vključijo na podlagi zaposlitvenega
načrta oz. mladi z napotilom
|
Financiranje:
|
Proračun RS za leto 2006 – PP 7023, PP 3590, PP 3591
|
Vrste stroškov:
|
Sofinanciranje stroškov izvajalcev
Denarne dajatve udeležencem
Storitve izvajalcev
|
Število udeležencev:
|
500
|
Vrednost:
|
837.440.615,00 tolarjev
|
Odgovorna institucija:
|
5.1. MDDSZ,
5.2. ZRSZ
5.3. MDDSZ in ZRSZ
|
Izvajalci:
|
5.1. Izbrana razvojna partnerstva
5.2. , 5.3. Izvajalec, izbran z javnim razpisom v skladu s
predpisi o javnih naročilih
|
Shema državne pomoči:
|
Ukrep ne predstavlja državne pomoči
|