Na podlagi petega odstavka 179.i člena
Zakona o letalstvu (Uradni list RS, št. 81/10 – UPB4, v nadaljnjem besedilu:
Zakon o letalstvu), 25. člena Sklepa o ustanovitvi Javne agencije za civilno
letalstvo Republike Slovenije (Uradni list RS, št. 81/10) in za izvrševanje 76.
člena Zakona o letalstvu izdaja direktor agencije
OPERATIVNO-TEHNIČNOZAHTEVO
za opravljanje zračnega prevoza
potnikov s tandem padalom
1. člen
(vsebina)
(1) Ta operativno-tehnična zahteva
določa odgovornost pilotov tandem padal in izvajalca skokov, vzdrževanje in
opremo tandem pilota, operativne omejitve, dovoljenje za izvajanje zračnega
prevoza potnikov s tandem padalom, operativni priročnik, vozovnice in
zavarovanje za opravljanje zračnega prevoza potnikov s tandem padalom.
(2) Glede zahtev, ki niso urejena s to
operativno-tehnično zahtevo, se uporablja Pravilnik o padalstvu (Uradni list
SFRJ, št. 73/89, 57/90, Uradni list RS, št. 18/01, 51/07, v nadaljnjem
besedilu: Pravilnik o padalstvu) in Pravilnik o izvajanju padalskih skokov
(Uradni list RS, št. 51/07, v nadaljnjem besedilu: Pravilnik o izvajanju
padalskih skokov).
2. člen
(opredelitev pojmov)
Pojmi, uporabljeni v tej
operativno-tehnični zahtevi, imajo naslednji pomen:
»izvajalec skokov« pomeni pravno ali
fizično osebo, ki opravlja zračni prevoz potnikov s tandem padali;
»padalo« pomeni napravo za zmanjšanje
hitrosti padanja osebe, da bi se varno spustila na določeno površino;
»tandem padalo« pomeni padalo, ki je
namenjeno za spuščanje enega padalca in potnika;
»tandem inštruktor« pomeni inštruktorja
padalstva, ki je usposobljen za izvajanje tandemskih skokov;
»tandemski skok« pomeni prevoz potnika z
zrakoplovom in skok s padalom, pri katerem dve osebi skočita z istim glavnim in
rezervnim padalom;
»padalska posadka« pomeni osebje na krovu
zrakoplova, ki ima dovoljenje padalca ali se usposablja za pridobitev
dovoljenja padalca;
»potnik« pomeni fizično osebo, ki ima
pogodbeno pravico do izvedbe storitve (vozovnica);
»pristojni organ« pomeni Javno agencijo za
civilno letalstvo Republike Slovenije.
1. poglavje
Odgovornost pilotov tandem padal in izvajalca skokov
3. člen
(odgovornost pilota in usposobljenost)
(1) Pilot tandem padala:
(i) je
odgovoren za varno izvedbo tandemskega skoka;
(ii) je
odgovoren za ugotovitev skladnosti vremenskih razmer z nameravanim skokov;
(iii) je
odgovoren za dajanje navodil potniku;
(iv) je
odgovoren za pravilno vpetje potnika;
(v) ima
pravico zavrniti tandemski skok potniku, ki je pod vplivom psihoaktivnih
substanc;
(vi) ima
pravico zavrniti tandemski skok zaradi katerih koli okoliščin, ki bi lahko
ogrozile varno izvedbo skoka;
(vii) je
dolžan upoštevati navodila vodje padalcev;
(viii) ima
pravico zavrniti potnika, ki ne upošteva njegovih navodil.
(2) Pilot tandem padala je usposobljen
v skladu z zahtevami proizvajalca tandem padala in vzdržuje stalno veljavnost
dovoljenja padalca, ki je izdana v skladu s Pravilnikom o padalstvu ter
izpolnjujejo zdravstvene pogoje za športnega pilota letala v skladu s
Pravilnikom o zdravstvenih zahtevah, ki jih mora izpolnjevati letalsko osebje
in drugo strokovno osebje ter o preverjanju zdravstvene sposobnosti in vodenju
evidenc o zdravstveni sposobnosti (Uradni list RS, št. 72/02, 62/08 in 7/09).
(3) Imetnik tujega dovoljenja padalca
mora izpolnjevati enake pogoje kot izhajajo iz prejšnjega odstavka.
(4) Pilot tandem padala ne izvaja
tandemskih skokov s potniki:
(i) če
je pod vplivom psihoaktivnih substanc ali alkohola ali ko ni sposoben izvajati
svoje funkcije, zaradi poškodbe, utrujenosti, zdravil, slabosti ali drugih
podobnih vzrokov;
(ii) po
potapljanju v velikih globinah, razen po poteku ustreznega časa;
(iii) po krvodajalski
akciji, razen po poteku ustreznega časa;
(iv) če
ne zadosti veljavnim zdravstvenim zahtevam;
(v) če
se zaveda ali sumi, da trpi za utrujenostjo ali kakor koli drugače čuti
nezmožnega za varno izvedbo skoka.
4. člen
(vodja padalcev)
(1) Vodja padalcev se določi pred
vkrcanjem v zrakoplov.
(2) Vodja padalcev določi naloge vseh
padalcev na krovu zrakoplova in je odgovoren za odločanje in ukrepanje v
nepredvidenih situacijah ter o tem obvesti vodjo zrakoplova.
(3) Vodja padalcev ima naslednje
naloge:
(i) skrbi
za varno vkrcanje padalske posadke;
(ii) obvesti
vodjo zrakoplova o dodeljenih nalogah;
(iii) razmesti
padalsko posadko na krovu zrakoplova glede na predvideno zaporedje izskokov iz
zrakoplova;
(iv) nadzoruje
polet in nudi pomoč vodji zrakoplova pri določitvi točki izskoka;
(v) signalizira
pričetek odskokov po predhodni odobritvi vodje zrakoplova.
(4) Usposobljenost vodje padalcev
določi izvajalec skokov v operativnem priročniku.
5. člen
(drugo osebje, ki je pomembno za varno
izvedbo skokov – vodja skokov)
(1) Vodja skokov ima naslednje naloge:
(i) poskrbi
za izvajanje skokov v skladu z letalskimi predpisi, ki veljajo oziroma se
uporabljajo v Republiki Sloveniji;
(ii) pripravi
in označi mesto doskoka padalcev;
(iii) določi
naloge padalcem;
(iv) vodi
evidenco skokov ali za to določi drugo osebo;
(v) v
primeru nesreče skrbi za koordinacijo reševanja in obveščanja;
(vi) komunicira
s posadko zrakoplova preko dvosmerne radio-komunikacijske zveze.
(2) Vodja skokov ima veljavno
pooblastilo organizatorja skokov.
6. člen
(prva pomoč in ravnanje s ponesrečenci)
Izvajalec skokov zagotovi, da vsak je pilot
tandem naprave usposobljen za izvajanje prve pomoči in ravnanje s ponesrečenci.
7. člen
(vodenje knjižice skokov)
(1) Pilot tandem padala vodi knjižico
skokov.
(2) Knjižica skokov, če se vodi ločeno
za tandemske skoke, vsebuje najmanj naslednje sestavine:
(i) datum
opravljenega skoka;
(ii) tip
tandem padala;
(iii) zaporedna
številka skoka v sezoni;
(iv) vzletna
točka in mesto pristanka;
(v) trajanje
prostega pada;
(vi) zrakoplov
in registrska oznaka zrakoplova;
(vii) opombe
in namen leta.
2. poglavje
Tandem padalo, vzdrževanje in ostala oprema
8. člen
(obvezna oprema tandem padal)
(1) Pri tandemskem skoku tandem pilot
in potnik uporabljata isto glavno in rezervno padalo, kjer je nahrbtnik s
sistemom vezi posebej prirejen za to vrsto skokov. Potnik ima na sebi poseben
sistem pasov, s katerimi je med skokom pripet na nahrbtnik s sistemom vezi, ki
ga uporablja pilot tandem padala med skokom.
(2) Sistem tandem padala vsebuje
delujočo napravo za avtomatski sistem za sprožitev rezervnega padala, ki je
potrjen s strani proizvajalca tandem padala. Naprava se redno vzdržuje v skladu
z zahtevami proizvajalca tandem padala in je pred vsakim tandemskim skokom
pripravljena za uporabo/sprožitev ter nastavljena na ustrezni način skoka.
9. člen
(vzdrževanje in prelaganje tandem padala)
(1) Tandem padalo se vzdržuje v skladu
z navodili proizvajalca tandem padala.
(2) Tandem padalo (glavno padalo) je
pred vsakim skokom preloženo s strani ali pod nadzorom pooblaščene osebe za
prelaganje padal ali s strani usposobljenega pilota tandem padala.
(3) Rezervno padalo se vzdržuje v
skladu z navodili proizvajalca in se po uporabi v predpisanih periodičnih
obdobjih, kot jih določi proizvajalec.
10. člen
(pokrivalo)
Pilota tandem padala in potnik nosita
ustrezno pokrivalo.
11. člen
(druga zaščitna oprema)
(1) Pilot tandem padala nosi primerno
opremo in oblačila, upoštevajoč letni čas, ter ustrezno obutev.
(2) Izvajalec skokov oziroma pilot
tandem padala potnika obvesti o priporočljivi opremi za skok, in sicer navodila
vsebujejo primerno obutev in oblačila ustrezna letnemu času.
12. člen
(obvezna oprema in instrumenti)
Oprema in ostali instrumenti tandem padala
se uporabljajo v skladu z navodili proizvajalca.
3. poglavje
Operativne omejitve
13. člen
(omejitve)
(1) Pilot tandem padala upošteva
omejitve kot izhajajo iz Pravilnika o izvajanju padalskih skokov.
(2) Skoki s tandem padalom se lahko
izvajajo samo, če je mogoče vizualno ali s pomočjo navigacijske naprave
določiti točko odskoka. Če je spodnja baza oblakov nižja od višine odskoka,
oblačnost pa 5/8 ali več, mora biti spodnja baza oblakov najmanj 1400 metrov
nad terenom za pristanek.
(3) Hitrost vetra pri tleh je treba
ugotoviti pred vkrcanjem v zrakoplov in spremljati tudi med vzpenjanjem na
ustrezno višino odskoka.
(4) Če sunki vetra pri tleh
prekoračijo mejno vrednost dvakrat v 5 minutah, se mora skakanje ustaviti.
Skakanje se lahko nadaljuje, ko hitrost vetra ne presega mejne vrednosti vsaj
15 minut.
(5) Mejne vrednosti meteoroloških
pogojev izvajalec skokov določi v operativnem priročniku.
14. člen
(obremenitev)
Tandem padalo se uporablja v skladu z
omejitvami obremenitve, kot jih določi proizvajalec tandem padala.
15. člen
(skoki v vodo in nočni skoki)
Skoki s tandem padalom v vodo in izvajanje
tandemskih skokov ponoči so prepovedani.
16. člen
(prevoz oseb z zmanjšano možnostjo
gibanja)
Prevoz oseb z zmanjšano možnostjo gibanja
se predpiše z operativnim priročnikom izvajalca skokov.
17. člen
(zadnje izkušnje)
(1) Pilot tandem padala, ki ima
prekinitev skokov daljšo od treh mesecev, opravi tandemski skok pod nadzorom
tandem inštruktorja.
(2) Tandemski skok iz prejšnjega
odstavka se zaznamuje v knjižici skokov.
18. člen
(omejitev števila potnikov v tandemskem
sedežu)
Pilot tandem padala lahko naenkrat prevaža
največ enega potnika.
19. člen
(zrakoplov za izvajanje tandemskih skokov)
Zrakoplov, ki se uporabi za namen izvedbe
tandemskega skoka s potnikom, potrdi pristojni organ z izdajo dovoljenja za
izvajanje letalske dejavnosti.
4. poglavje
Standardni operativni postopki
20. člen
(navodila potnikom pred vkrcanjem v
zrakoplov)
(1) Pilot tandem padala potniku poda
navodila pred vkrcanjem v zrakoplov in med letom, če je to potrebno.
(2) Navodila potniku vsebujejo najmanj
naslednje postopke:
(i) postopki
v primeru izrednih razmer v zrakoplovu ali v trenutku priprave na izskok iz
zrakoplova;
(ii) postopki
izskoka iz zrakoplova;
(iii) postopki
v prostem padu;
(iv) postopki
pri odpiranju tandem padala in v letu;
(v) postopki
pri pristajanju.
(3) Pilot tandem padala potnika pouči
o uporabi tandem padala, kot to predpiše proizvajalec tandem padala in/ali
izvajalec skokov.
21. člen
(vkrcanje v zrakoplov)
Vkrcanje pilotov tandemov in drugih
padalcev, če so prisotni, poteka pod nadzorom imenovanega vodje padalcev.
22. člen
(minimalna višina aktiviranja glavnega
padala)
Minimalna višina aktiviranja glavnega
padala je 1372 m (4500 ft) nad terenom.
23. člen
(pristanek)
(1) Pristanek s tandem padalom se
izvede na predvidenem mestu, ki je določen na letališču ali vzletišču.
(2) V primeru nenačrtovanega pristanka
izven predvidenega pristajalnega mesta, pilot tandem padal upošteva postopke
kot jih izvajalec skokov predpiše v operativnem priročniku.
24. člen
(nenormalni postopki in postopki v sili)
Izvajalec skokov v operativnem priročniku
opredeli in opiše postopke v primeru nenormalnih postopkov in postopkov v sili,
in sicer vsaj v naslednjih primerih:
(i) nenormalne situacije v
zrakoplovu;
(ii) postopki v primeru
onesposobljenega potnika in obvladovanje takšnih potnikov;
(iii) postopki
v primeru napak opreme in vodljivosti tandem padala.
5. poglavje
Dovoljenje za izvajanje zračnega prevoza potnikov s tandem
padalom
25. člen
(izpolnjevanje zahtev)
(1) Zračni prevoz potnikov s tandem
padalom lahko opravlja izvajalec skokov, ki izpolnjuje naslednje pogoje:
(i) izpolnjuje
operativne standarde in postopke, kot izhajajo iz operativnega priročnika, ki
je sprejemljiv za pristojni organ;
(ii) izpolnjuje
zahteve po usposobljenem osebju izvajalca skokov;
(iii) izpolnjuje zahteve po
zavarovanju potnikov;
ter pridobi ustrezno dovoljenje pristojnega
organa.
(2) Izvajalec skokov vloži vlogo pri
pristojnem organu na predpisanem obrazcu, ki je Priloga 1 te
operativno-tehnične zahteve in priloži podpisano Izjavo, ki je Priloga 2 te
operativno-tehnične zahteve.
6. poglavje
Operativni priročnik
26. člen
(vsebina operativnega priročnika)
(1) Operativni priročnik za izvajanje
tandemskih skokov s padali vsebuje vsaj naslednje sestavine:
(i) uvod
in razlaga pojmov;
(ii) splošne
določbe;
(iii) imenovanje
odgovornih oseb in osebe odgovorne za spreminjanje operativnega priročnika;
(iv) opis
izvajalca skokov in odgovorne osebe;
(v) spisek usposobljenega osebja in
tipe tandem padal;
(vi) usposobljenost
pilotov tandem padal;
(vii) dajanje navodil
potnikom;
(viii) operativni
postopki izvajanja tandemskih skokov;
(ix) območje
izvajanja in pristajalni prostor;
(x) vzdrževanje tandem padal;
(xi) zdravstvena
sposobnost tandem pilotov;
(xii) postopki
v primeru poškodb in informacije o službah za iskanje in reševanje.
(2) Operativni priročnik izvajalca
skokov lahko vsebuje tudi opredelitev usposabljanja pilotov tandem naprave, ki
prvič prične z izvajanjem tandemskih skokov pri izvajalcu skokov in/ali
osvežitveni program za pilote tandem padal, ki potrebujejo dodatno usposabljanje
po daljši prekinitvi.
27. člen
(uveljavitev operativnega priročnika)
(1) Tandem piloti izvajalca skokov so
seznanjeni z operativnim priročnikom izvajalca skokov in se s podpisom
slednjega zavežejo, da ga bodo upoštevali in se po njem ravnali.
(2) Tandem piloti v primeru
neustreznih ali pomanjkljivih postopkov obvestijo odgovorno osebo.
28. člen
(hranjenje dokumentacije)
(1) Izvajalec skokov vodi evidenco
izvedenih tandemskih skokov in evidenco prodanih vozovnic vsaj 2 leti.
(2) Izvajalec skokov vodi stalno
evidenco o usposobljenosti in zdravstveni sposobnosti pilotov tandem naprave
ter o tehnični brezhibnosti in pregledih tandem padal in rezervnih padal.
7. poglavje
Vozovnica in zavarovanje
29. člen
(vozovnica)
Vozovnica je dokaz o sklenjeni pogodbi o
prevozu potnikov, pri čemer se v zvezi z vozovnico uporabljajo določbe Zakona o
obligacijskih in stvarnopravnih razmerjih v letalstvu (Uradni list RS, št.
27/11 – UPB2).
30. člen
(zavarovanje)
Izvajalec skokov ima urejeno zavarovanje
potnikov, pri čemer je dolžan seznaniti potnika z vrsto in višino tega
zavarovanja.
8. poglavje
Končne določbe
31. člen
(seznam imetnikov dovoljenj)
Seznam imetnikov dovoljenj se objavi na
spletnih straneh pristojnega organa.
32. člen
(začetek veljavnosti)
Ta operativno-tehnična zahteva začne
veljati z dnem objave v Uradnem listu Republike Slovenije.
Ljubljana, dne 26. septembra
2012
mag. Mirko Komac l.r.
v. d. direktor
Javne agencije za civilno letalstvo
Republike Slovenije
Priloga 1: Vloga za
opravljanje zračnega prevoza potnikov s tandem padalom
Priloga 2: Izjava o
izpolnjevanju pogojev in zahtev iz Operativno-tehnične zahteve za opravljanje
zračnega prevoza potnikov s tandem padalom