Ustavno sodišče je v postopku za oceno
ustavnosti, začetem na zahtevi Izvršnega sveta Občine Krško in Državnega sveta,
po javni obravnavi dne 17. 3. 1995 na seji dne 30. 3. 1995
o d l o č i l o:
Prvi odstavek 101. člena zakona o upravi
(Uradni list RS, št. 67/94) in tretji odstavek 99.a člena zakona o lokalni
samoupravi (Uradni list RS, št. 72/93, 57/94 in 14/95) se razveljavita.
Razveljavitev začne učinkovati 1. junija 1995.
O b r a z l o ž i t e v
A)
1. Po mnenju prvega predlagatelja
(Izvršnega sveta Občine Krško) določba prvega odstavka 101. člena zakona o
upravi (v nadaljevanju: ZU) prenaša na državo vse funkcije prejšnjih občin, kar
po njegovem mnenju ni v skladu s 140. členom ustave. V 21. členu zakona o
lokalni samoupravi (v nadaljevanju: ZLS) so bile sicer določene temeljne naloge
občine, vendar niso bile taksativno naštete, tako da po mnenju predlagatelja
izpodbijana določba ZU omogoča podržavljenje vseh nalog novih občin. Izvirne
pristojnosti občin bi po njegovem mnenju morale biti določene še s področno
zakonodajo, ki pa do prevzema nalog po 101. členu ZU še ne bo sprejeta. Zato
predlaga, da ustavno sodišče sporno določbo razveljavi oziroma sprejme v skladu
z 48. členom zakona o ustavnem sodišču (Uradni list RS, št. 15/94; v
nadaljevanju: ZUstS) ugotovitveno odločbo o njeni neskladnosti z ustavo.
2. Drugi predlagatelj (Državni svet) se pri
utemeljevanju neustavnosti izpodbijane določbe prav tako sklicuje na 140. člen
ustave in na 21. člen ZLS, poleg tega pa tudi opozarja, da zakon o organizaciji
in delovnem področju ministrstev (Uradni list RS, št. 71/94) zelo splošno
določa pristojnosti posameznih ministrstev, zaradi česar po njegovem mnenju ni
mogoče trditi, da izpodbijana določba ZU ne pomeni prenosa vseh občinskih
upravnih zadev na pristojna ministrstva. Tudi v primeru, da pomeni izpodbijana
določba le začasno rešitev, ker še niso sprejeti vsi področni zakoni, po mnenju
Državnega sveta pomeni poseg države v lokalne zadeve, ki bi zaradi hkratnega
prevzema upravnih delavcev povsem onemogočil uspešno opravljanje občinskih
upravnih zadev.
3. Državni zbor v svojem odgovoru navaja,
da je potrebno izpodbijano določbo razlagati v kontekstu celotnega ZU, katerega
del je, in v povezavi s 5. členom ustavnega zakona za izvedbo ustave Republike
Slovenije (Uradni list RS, št. 33/91), ki je določil, da organi občine
opravljajo državne funkcije, dokler jih ne prevzame država, in podaljšal
mandatno dobo organom prejšnjih občin do 31. 12. 1994. Izpodbijana določba naj
bi torej urejala zgolj prenos državnih funkcij na področju uprave, ki so jih do
navedenega datuma opravljali organi prejšnjih občin, na organe državne uprave.
Zato naj ne bi bil posegel v lokalne zadeve, ki so po 140. členu ustave ter po
21. in 22. členu ZLS v pristojnosti novih občin, in ne prenaša lokalnih
upravnih zadev iz pristojnosti novih občin v pristojnosti organov državne
uprave.
4. Državni zbor poudarja, da bistvena
vsebina izpodbijane določbe ni razmejitev med državnimi in lokalnimi upravnimi
zadevami, ampak v tem, da se državne funkcije na področju uprave, ki so jih
opravljale prejšnje občine, prenesejo na upravne enote, razen nalog geodetske
službe, nalog upravnega nadzorstva in nalog na področju obrambe, ki se
prenesejo neposredno na pristojna ministrstva. Razmejitev med državnimi funkcijami
na področju uprave in lokalnimi upravnimi zadevami pa naj ne bi bila stvar ZU,
ampak področne zakonodaje. Po njegovem mnenju naj bi bil način prevzema
državnih funkcij na področju uprave po 101. členu ZU z generalno klavzulo
najbolj čist in najbolj jasen in naj bi izključeval vsako arbitrarnost pri
presoji glede tega, kaj utegne biti na posameznem področju lokalnega in kaj
državnega pomena. Meni, da bi uporaba drugačnega pristopa, to je z metodo
naštevanja konkretnih pristojnosti, ki je bil sicer v zakonodajnem postopku
tudi predlagan, privedla do neprimerno večjega tveganja, ker bi lahko prišlo do
napak pri tem naštevanju, poleg tega pa tudi do arbitrarnega razmejevanja
nalog.
5. Na javni obravnavi, ki je bila 17. 3.
1995, so udeleženci vztrajali pri svojih navedbah, vsebovanih v zahtevah za
oceno ustavnosti prvega odstavka 101. člena ZU in v odgovoru na zahteve.
Predlagatelja sta tako ponovno poudarila, da izpodbijana določba pomeni prenos
vseh nalog bivših občin na državo. Pri tem naj bi prihajalo tudi do njenega
različnega razlaganja, kar povzroča zmedo, ki bo imela za posledico vse večje
število sporov o pristojnosti.
Predstavnik Državnega zbora pa je vztrajal,
da izpodbijana določba ZU ne bi smela biti sporna kot metoda prenosa nalog “en
bloc” od občin na državo. Oporekati bi bilo mogoče le konkretne primere nalog,
ki so bile prenesene v tem “paketu” in dokazovati, da gre za lokalne zadeve.
6. Ustavno sodišče je od občin in upravnih
enot pridobilo tudi podatke o tem, kako se izpodbijana določba dejansko
izvršuje, zlasti pa, ali občine po 1. januarju 1995 izdajajo kakšne upravne
odločbe in na katerih področjih, kdo jih izdaja in kdo je določen kot
pritožbeni organ.
B)
7. Načelo lokalne samouprave je uvrščeno
med temeljne določbe ustave ter podrobneje razčlenjeno v posebnem poglavju o
lokalni in drugi samoupravi. Temeljno ustavno zagotovilo lokalne samouprave (“V
Sloveniji je zagotovljena lokalna samouprava”, 9. člen ustave) je
institucionalni okvir odločanja o lokalnih javnih zadevah in s tem tudi temeljne
ustavne pravice vsakogar do sodelovanja pri upravljanju javnih zadev (44. člen
ustave). Tudi Evropska listina lokalne samouprave v preambuli neposredno sooča
naslednje tri določbe:
– da so lokalne oblasti eden od glavnih
temeljev vsake demokratične vladavine;
– da je pravica državljanov, da sodelujejo
pri opravljanju javnih zadev, eno od demokratičnih načel, ki so skupna vsem
državam članicam Sveta Evrope, in
– da se ta pravica lahko najbolj neposredno
izvršuje na lokalni ravni.
Iz zgornjih načelnih ugotovitev pa Evropska
listina v 3. členu izvede opredelitev lokalne samouprave kot “pravico in
sposobnost lokalnih oblasti, da v mejah zakona urejajo in opravljajo bistveni
del javnih zadev v lastni pristojnosti in v korist lokalnega prebivalstva.”
8. Že v odločbi U-I-13/94 z dne 20. 1. 1994
(Uradni list RS, št. 6/94), s katero je razveljavilo 95. člen zakona o lokalni
samoupravi, je ustavno sodišče poudarilo, da je temelj ustavnih in zakonskih
določb o lokalni samoupravi vzpostavitev in zagotovitev temeljnih pogojev za
uresničevanje lokalne samouprave po nekaj desetletij trajajočem obdobju
“jugoslovanske komune”. Ta temeljni cilj pa je mogoče udejaniti tako:
– da se oblikujejo območja in meje novih
občin;
– da država prevzame v lastno izvrševanje
državne upravne zadeve;
– da se opredelijo pristojnosti nove občine
in
– da se vzpostavijo predstavniška in
izvršilna telesa občin, ki naj omogočijo občanom pravico do lokalne
demokracije, se pravi sodelovanje pri odločanju o lokalnih zadevah v okviru
samoupravne občine.
Ustavno sodišče je torej že takrat povsem
jasno povedalo, da mora Državni zbor ob prehodu v sistem lokalne samouprave
razmejiti in določiti pristojnosti države in lokalnih skupnosti.
9. Uvedba lokalne samouprave pomeni tudi
to, da država prevzame državne funkcije, ki so jih v komunalnem sistemu
opravljale občine kot podaljšek državne oblasti. Na področju uprave to pomeni
prevzem tistih upravnih nalog, ki sodijo v okvir funkcij državne uprave. V
nasprotju s 140. členom ustave pa bi bil prevzem tistih upravnih nalog, ki so
povezane z uresničevanjem lokalne samouprave oziroma lokalnih javnih zadev in
ki jih občina, enako kot država, opravlja na oblasten način. Občina je namreč v
razmerju do države kakor tudi do svojih prebivalcev lokalna oblast. To posredno
izhaja tudi iz v prejšnji točki citiranih treh določb Evropske listine lokalne
samouprave. Prva namreč govori o lokalnih oblasteh, ki da so eden glavnih
temeljev vsake demokratične vladavine, druga in tretja pa o demokratičnem
načelu sodelovanja državljanov pri upravljanju javnih zadev in sicer na
centralni in lokalni ravni, le da na lokalni ravni “najbolj neposredno”.
10. Izpodbijani prvi odstavek 101. člena ZU
določa, da s 1. januarjem 1995 prevzame država od občin vse upravne naloge in
pristojnosti na področjih, za katera so ustanovljena posamezna ministrstva, ter
vse druge z zakonom določene upravne naloge oblastvenega značaja iz
pristojnosti občin.
11. Izpodbijana določba ZU tudi po navedbah
Državnega zbora predstavlja normo za realizacijo 5. člena ustavnega zakona za
izvedbo ustave. Ta člen določa, da, dokler država ne prevzame državnih funkcij,
ki jih je doslej opravljala občina, opravljajo te funkcije organi občine.
Njegova izvršitev torej zahteva natančno razmejitev med pristojnostmi države in
pristojnostmi lokalnih skupnosti. Ta pa je mogoča le, če se določijo državne
funkcije, ki jih prevzame država, ali pristojnosti, ki ostanejo kot izvirne
lokalnim skupnostim, ali pa oboje.
12. Vendar Državni zbor tega ni storil.
Namesto jasne razmejitve pristojnosti in določitve državnih funkcij, ki jih
prevzame država, je sprejel izpodbijano določbo z nejasno vsebino, ki po
razlagi Državnega zbora pomeni, da so z njo prenesene na organe državne uprave
vse državne funkcije na področju uprave, ki so jih opravljale prejšnje občine.
Pri tem je izhajal iz predpostavke, da že samo dejstvo, da so bile prejšnjim
občinam pristojnosti naložene z zakoni, pomeni, da so to državne in ne lokalne
zadeve. S tem je Državni zbor v nasprotju s 140. členom ustave posegel v
pristojnosti občin. Ministrstva so namreč ustanovljena za vsa področja javnega
življenja v družbi, tudi za tista, ki spadajo po 21. in 22. členu ZLS med lokalne
zadeve (npr. socialno skrbstvo, šolstvo, zdravstvo, kultura, turizem,
gospodarske javne službe).
13. Državni zbor v svojem odgovoru na
zahtevi za oceno ustavnosti izpodbijane odločbe navaja, da prevzem državnih
nalog z generalno klavzulo ustvarja čist odnos med državo in lokalno
samoupravo, da pa bo pri vsakem zakonu, ki bo izdan po 1. januarju 1995,
potrebno presoditi, katere naloge so po naravi take, da sodijo kot lokalne
zadeve v pristojnost občin – vseh ali samo mestnih – v skladu s 140. in 141. členom
ustave ter 21. in 22. členom ZLS. To pomeni, da Državni zbor v istem odgovoru
enkrat navaja, da se z izpodbijano določbo ne posega v izvirne pristojnosti
lokalnih skupnosti, drugič pa, da je z izpodbijano določbo prenesel na državo
tudi naloge, ki bodo prenesene nazaj občinam in sicer ne kot prenesene naloge,
temveč v njihovo izvirno pristojnost.
14. Izvedba 5. člena ustavnega zakona za
izvedbo ustave torej zahteva, da se določijo državne funkcije in v tem okviru
upravne naloge in pristojnosti, ki jih država oziroma njeni organi prevzamejo.
Samo tak način prevzema državnih funkcij zagotavlja po eni strani učinkovito
izvrševanje lokalne samouprave po drugi strani pa spoštovanje načela pravne
države oziroma načela pravne varnosti.
15. V praksi je prišlo tudi do neenakega
obsega prevzetih občinskih upravnih nalog, tako da se v posameznih občinah
sedaj kot občinske opravljajo naloge, ki se v drugih občinah opravljajo kot
državne.Takšno stanje je pravno nedopustno, ker povzroča pri uveljavljanju
pravic in urejanju pravnih razmerij, ki sodijo v upravno pristojnost državne
uprave ali organov lokalne samouprave, pravni nered in ogroža pravno varnost.
16. Prevzem pristojnosti z generalno
določbo 101. člena ZU je v nasprotju z načeli pravne države in delitve oblasti,
ki zahtevajo normativno ureditev pristojnosti po posameznih področjih upravnih
funkcij in nalog z enim ali več zakoni, saj določbe o pristojnosti pomenijo
pooblastilo določenemu organu za odločanje v posameznih upravnih stvareh.
17. Med postopkom odločanja o ustavnosti
izpodbijane določbe ZU je bil ZLS spremenjen in dopolnjen (Uradni list RS, št.
14/95). V novem 99.a členu ureja veljavnost predpisov prejšnjih občin in
pristojnost za njihovo spreminjanje, v tretjem odstavku pa določa, da z zakoni in
drugimi državnimi predpisi določene pristojnosti organov prejšnjih občin za
urejanje in izvrševanje zadev iz državne pristojnosti ne preidejo na organe
novih občin. Ker so navedene določbe v medsebojni zvezi z izpodbijanim 101.
členom ZU, se je ustavno sodišče skladno s 30. členom ZUstS odločilo, da bo
ocenilo tudi njihovo skladnost z ustavo.
18. Določba tretjega odstavka 99. a člena
ZLS je nejasna. Določa, da z zakoni in drugimi državnimi predpisi določene
pristojnosti organov prejšnjih občin za urejanje in izvrševanje zadev iz
državne pristojnosti ne preidejo na organe novih občin. To pomeni, da so
pristojnosti prejšnjih občin, med njimi so nujno tudi izvirne pristojnosti,
prešle na državo, ker pojem “zadeve iz državne pristojnosti” ni opredeljen v
nobenem predpisu. Zato je ustavno sodišče ocenilo, da ta določba ni v skladu s
120. in 140. členom ustave.
19. Ustavno sodišče je razveljavilo obe
določbi z odložnim rokom zaradi tega, da se ohrani vsaj dosežena raven pravne
varnosti. Razveljavitev s takojšnim učinkom bi namreč po njegovi oceni stanje,
nastalo na podlagi dejanskega izvajanja izpodbijane določbe, še poslabšalo.
20. Za razveljavitev z odložnim rokom se je
torej ustavno sodišče odločilo zato, da se ublažijo posledice razveljavitve
101. člena ZU, ki bi nastale, če bi vse občinske naloge takoj prešle nazaj na
nove občine. Vse med njimi namreč niti še niso usposobljene za prevzem funkcij,
saj še nimajo sprejetih statutov in drugih splošnih aktov in tudi ne
organizirane uprave. Pravno varnost državljanov pa bi zmanjšala tudi ponovna
(začasna) organizacijsko-kadrovska reorganizacija zaradi prenosa pristojnosti.
Poleg tega ustavno sodišče ocenjuje, da začasno vzdrževanje sicer neustavnega
stanja, nastalega na podlagi dejanskega izvajanja 101. člena ZU, do razmejitve
pristojnosti v skladu s to odločbo, zagotavlja vsaj doseženo stopnjo pravne
varnosti, ki je in kolikor je bila v skladu s 140. členom ustave dosežena na
podlagi dosedanje dejanske razdelitve funkcij oziroma pristojnosti med državo
in lokalnimi skupnostmi.
21. Ustavno sodišče je sprejelo
razveljavitev z odložnim rokom tudi zato, da bi Državni zbor v tem času lahko z
zakonom nadomestil razveljavljeno določbo tako, da določi posamične
pristojnosti in naloge, ki jih prevzame država. Po presoji ustavnega sodišča bi
pri tem moral biti:
– zagotovljen istočasen prenos nalog v vseh
občinah,
– upoštevan poseben ustavni status mestnih
občin,
– urejena veljavnost posamičnih aktov,
izdanih v obdobju, dokler organi lokalnih skupnosti ne bodo prevzeli izvrševanja
lokalnih zadev na podlagi zakonske razmejitve pristojnosti,
– lokalnim skupnostim zagotovljen potreben
čas za prilagoditev občinskih aktov, organov in občinske uprave,
– zagotovljeno, da bosta organizacija
občinske uprave in sistemizacija delovnih mest v njej pogojena s pristojnostmi
občin,
– urejen položaj zaposlenih glede na
morebitne spremembe obsega pristojnosti upravnih enot in občinske uprave.
22. če Državni zbor do 1. junija 1995 ne bo
določil pristojnosti v smislu te odločbe, bodo od dneva pričetka učinkovanja
razveljavitve občine same na podlagi 140. člena ustave in na podlagi 21. in 22.
člena ZLS prevzele opravljanje upravnih nalog, ki spadajo v njihovo izvirno
pristojnost.
C)
23. Ustavno sodišče je sprejelo to odločbo
na podlagi 43. člena ZUstS v naslednji sestavi: predsednik dr. Tone Jerovšek in
sodniki dr. Peter Jambrek, mag. Matevž Krivic, mag. Janez Snoj, dr. Janez
Šinkovec, dr. Lovro Šturm, Franc Testen, dr. Lojze Ude in dr. Boštjan M.
Zupančič. Odločbo je sprejelo z osmimi glasovi proti enemu. Proti je glasoval
sodnik Krivic, ki je dal odklonilno ločeno mnenje. Pritrdilno ločeno mnenje je
napovedal sodnik Testen.
Št. U-I-285/94-105
Ljubljana, dne 30. marca 1995.
Predsednik
dr. Tone Jerovšek l. r.