Opozorilo: Neuradno prečiščeno besedilo predpisa predstavlja
zgolj informativni delovni pripomoček, glede katerega organ ne jamči
odškodninsko ali kako drugače.
Neuradno prečiščeno besedilo Navodila za pripravo prostorskih
ureditvenih pogojev za sanacijo degradiranega prostora obsega:
-
Navodilo za pripravo prostorskih ureditvenih pogojev za sanacijo
degradiranega prostora (Uradni list RS, št. 56/93 z dne 8. 10. 1993),
-
Odločbo o razveljavitvi drugega odstavka 1. člena navodila za pripravo
prostorskih ureditvenih pogojev za sanacijo degradiranega prostora (Uradni list
RS, št. 29/94 z dne 31. 5. 1994).
NAVODILO
za pripravo prostorskih ureditvenih pogojev za sanacijo
degradiranega prostora
(neuradno prečiščeno besedilo št. 1)
I. SPLOŠNE DOLOČBE
1. člen
(predmet navodila)
(1) To navodilo določa kriterije priprave in vsebino
prostorskih ureditvenih pogojev za sanacijo degradiranega prostora (v
nadaljevanju: akt legalizacije) za območja nedovoljenih posegov v prostor,
evidentiranih po 11. členu (v nadaljevanju: posegi) zakona o spremembah in
dopolnitvah zakona o urejanju naselij in drugih posegov v prostor (Uradni list
RS, št. 18/93, v nadaljevanju: zakon o spremembah in dopolnitvah).
(2) (razveljavljen).
2. člen
(evidenca posegov)
(1) Evidenco posegov pripravi oziroma zagotovi upravna
organizacija oziroma upravni organ (v nadaljevanju: upravni organ) iz 66. člena
zakona o urejanju naselij in drugih posegov v prostor (Uradni list SRS, št.
18/84, 37/85 in 28/86 ter Uradni list RS, št. 26/90, 18/93 in 47/93, v
nadaljevanju: zakon).
(2) Evidenca posegov vsebuje:
1.
zaporedno številko posega in osnovne podatke o investitorju posega;
2.
podatke o namenu, legi, velikosti, zmogljivosti, komunalnih priključkih
in funkciji posega:
3.
številko parcele zemljišča in katastrsko občino, kjer je poseg;
4.
kopijo katastrskega načrta zemljišča z označenim posegom;
5.
skico posega (tlorisi, karakteristični prerezi, fasade, če gre za
stavbni objekt, in situacijski prikaz umeščenosti posega v prostor oziroma
geodetski načrt obstoječega stanja) praviloma v merilu 1 : 500 ali 1 : 1000;
6.
označbo posega na kartografskem prikazu oziroma izrezu veljavnega
prostorskega izvedbenega akta ali veljavnih prostorskih sestavin občinskega
dolgoročnega in srednjeročnega plana (v nadaljevanju: prostorski planski akt),
če prostorski izvedbeni akt za območje posega ni sprejet;
7.
prikaz iz kartografske dokumentacije prostorskega planskega akta ali iz
drugih predpisov, ki zadevajo varstvo ali zavarovanje naravnih in ustvarjenih
dobrin na območju posega;
8.
druge relevantne podatke iz prostorskega planskega akta ali veljavnega
prostorskega izvedbenega akta, če je za območje posega sprejet, ki zadevajo
poseg.
(3) Posegi se v evidenci razdelijo na:
-
posege, ki že imajo pravno podlago za pridobitev lokacijskega dovoljenja
(so skladni z veljavnimi prostorskimi izvedbenimi akti);
-
posege, ki so na območjih, za katere je prostorski izvedbeni akt že v
fazi sprejemanja (sklep o javni razgrnitvi je že sprejet) in so skladni z
osnutkom, če je s programom priprave prostorskih izvedbenih aktov predviden
sprejem tega prostorskega izvedbenega akta pred javno razgrnitvijo akta
legalizacije;
-
posege, razen primerov iz prve in druge alinee tega odstavka, ki so na
zazidljivih zemljiščih (stavbna zemljišča po veljavnih prostorskih izvedbenih
aktih);
-
posege, razen za primere iz druge alinee, ki so v ureditvenih območjih
naselij ali območjih razpršene gradnje po veljavnem prostorskem planskem aktu,
če za območje posega prostorski izvedbeni akt še ni sprejet;
-
druge posege (praviloma na nezazidljivih zemljiščih).
II. KRITERIJI ZA PRIPRAVO AKTA LEGALIZACIJE
3. člen
(preliminarna razvrstitev posegov)
(1) Pred pričetkom priprave akta legalizacije po določbah 35.
člena zakona se za posege iz tretje, četrte in pete alinee tretjega odstavka
prejšnjega člena najprej ugotovi njihova stopnja upravičenosti za legalizacijo
po kriterijih 3. do 12. člena uredbe o kriterijih za izračunavanje višine
nadomestila za degradacijo in uzurpacijo prostora in o načinu njegovega plačila
(Uradni list RS, št. 52/93, v nadaljevanju: uredba). Stopnja upravičenosti za
legalizacijo (SUL) se izračuna po modificirani formuli iz 14. člena uredbe:
SUL = (T1+ T2 + T3) x F1 x F2 x 1/F3 x 1/F4 x 1/F5 x F6 x F7,
pri čemer je:
-
T1 = število točk glede vrste namenske rabe zemljišča;
-
T2 = število točk glede izrabe kapacitete prostora;
-
T3 = število točk glede na vrsto in stopnjo varovanja vrednot in
varstveni režim;
-
F1 = faktor vrste posega;
-
F2 = faktor namena posega;
-
F3 = faktor obsega posega;
-
F4 = faktor izgrajenosti ali dokončanosti posega;
-
F5 = faktor trajnosti posega;
-
F6 = faktor skladnosti posega z vrsto namenske rabe prostora;
-
F7 = faktor skladnosti posega z oblikovalskimi pogoji, ki jih določa
prostorski izvedbeni akt.
(2) V skladu z izračunom po prvem odstavku tega člena se
posegi iz tretje, četrte in pete alinee tretjega odstavka 2. člena tega
navodila uvodno razvrstijo na:
1.
posege, ki dosežejo 160 (z besedo: stošestdeset) točk po posamezni
postavki prvega odstavka 5. člena uredbe oziroma presegajo 500 (z besedo:
petsto) točk po formuli iz prvega odstavka tega člena – teh posegov akt
legalizacije ne more dopustiti;
2.
posege, razen primerov iz prejšnje točke, za katere se s strokovnimi
preveritvami s smiselnim upoštevanjem 5., 17., 31. do 35., 38. in 43. člena
zakona o urejanju prostora (Uradni list SRS, št. 18/84 in 15/89), 10., 11.,
12., 23., 24., 25. 28. in 29. člena navodil o vsebini in metodologiji izdelave
strokovnih podlag in prostorskih sestavin planskih aktov občin (Uradni list
SRS, št. 20/85) ter 5. do 9. člena navodil o vsebini strokovnih podlag in o
vsebini prostorskih izvedbenih aktov (Uradni list SRS, št. 14/85) ugotovi, da
je potrebno zaradi zahtevnosti njihove sanacije za presojo in odločanje
pridobiti pogoje iz drugega odstavka 35. člena zakona in posebne strokovne
podlage po tem navodilu;
3.
posege, razen primerov iz prve in druge točke tega odstavka, za katere
se s strokovnimi preveritvami iz druge alinee tega odstavka oziroma zaradi
enostavnosti primera ugotovi, da za presojo in odločanje ni potrebna pridobitev
pogojev iz 35. člena zakona in posebnih strokovnih podlag po tem navodilu.
4. člen
(projektni preizkusi posegov)
(1) Po preliminarni razvrstitvi posegov iz prejšnjega člena
se za te posege izvedejo projektni preizkusi potrebnosti in možnosti sanacije
zatnimi rešitvami sanacije in sklenjenosti in oblikovne pojavnosti zazidave ter
z vidika izpolnjevanja lokacijskih pogojev (po kriterijih iz 5. in 6. člena
tega navodila).
(2) Projektni preizkusi se izvedejo tudi za posege iz prve
točke drugega odstavka 3. člena pod pogojem posebne strokovne utemeljitve.
5. člen
(sklenjenost in oblikovna pojavnost zazidave)
(1) Z aktom legalizacije se lahko dopusti posege, če je
izpolnjen eden od naslednjih pogojev sklenjenosti in oblikovne pojavnosti
zazidave:
1.
posegi so na zazidljivem zemljišču;
2.
posegi se stikujejo z zazidljivim zemljiščem in jih je možno brez
sanacije ali s sanacijo oblikovno vklopiti v arhitekturno in vizualno pojavnost
naselja oziroma zaselka, s katerim se stikujejo;
3.
posegi se skoraj stikujejo z zazidljivim zemljiščem, kar pomeni, da
razdalja med gradbeno linijo posega in mejo zazidljivega zemljišča ni večja od
45 metrov in jih je možno obravnavati na način iz prejšnje alinee in s tem
vklopiti v območje zazidljivega zemljišča;
4.
posegi se nahajajo zunaj zazidljivih zemljišč, razen primerov iz
prejšnjih dveh točk, s sanacijo pa je možno:
-
posamičen poseg preoblikovati tako, da se ustrezno vklopi v krajino
(maskiranje posega);
-
gručo dveh do osem stavbnih posegov (v nadaljevanju: stavbe), kolikor
gradbena linija med stavbami ne presega 45 metrov, praviloma preoblikovati v
ruralni (podeželski) zaselek, če je faktor izrabe zemljišča (delež bruto
etažnih površin vseh stavb v gruči glede na celotno površino stavbnega
zemljišča) manjši od 40 odstotkov, oziroma v urbano naselje, če je faktor
izrabe večji od 40 odstotkov, pri čemer se kot celotna površina stavbnega
zemljišča šteje le površina znotraj obodne meje (zunanjih) gradbenih linij
stavb v gruči;
-
gručo devetih in več stavb po kriterijih iz prejšnje alinee
preoblikovati v (urbano) naselje.
6. člen
(lokacijski pogoji zazidave)
(1) Z aktom legalizacije se lahko dopusti posege, če je s
sanacijo možno izpolniti naslednje kriterije za njihovo dopustnost:
1.
da se s strokovnimi preveritvami na način iz druge točke drugega
odstavka 3. člena tega navodila in s projektnimi rešitvami sanacije zagotovi
njihova skladnost s tehničnimi, sanitarnimi, požarnovarnostnimi,
okoljevarstvenimi in drugimi varstvenimi predpisi in zahtevami;
2.
da se za stavbe s projektnimi rešitvami sanacije in zagotovili lokalnih
gospodarskih javnih služb obvezno zagotovi minimalna komunalna, energetska in
prometna infrastruktura ter njihova varnost, in sicer:
-
oskrba s pitno vodo;
-
odvajanje in čiščenje komunalnih odpadnih in padavinskih voda ali odvoz
komunalnih odplak;
-
ravnanje s komunalnimi odpadki;
-
odlaganje ostankov komunalnih odpadkov;
-
javna snaga in čiščenje javnih površin;
-
urejanje javnih poti, površin za pešce in zelenih površin;
-
pregledovanje, nadzorovanje in čiščenje kurilnih naprav, dimnih vodov in
zračnikov zaradi varstva zraka;
-
prometna dostopnost za vozila in pešce;
-
primerna oskrba z električno energijo in za naselja zagotovitev ustrezne
javne razsvetljave;
-
ustrezna varnost pred poplavami, zemeljskimi in snežnimi plazovi in
drugimi naravnimi vplivi.
(2) Z aktom legalizacije ni možno legalizirati posega v
primerih, ko:
1.
se poseg nahaja na lokaciji, ki je z republiškim ali občinskim
prostorskim planskim aktom oziroma veljavnim prostorskim izvedbenim aktom (v
nadaljevanju: prostorski akt) predvidena za gradnjo objektov za izvajanje
gospodarskih in drugih javnih služb, drugih dejavnosti javnega sektorja ali
centralnih dejavnosti, razen če se zanje z aktom o legalizaciji ne zagotovi
enakovredna nadomestna lokacija;
2.
je namembnost posega drugačna, kot jo določa prostorski akt, razen če se
z aktom o legalizaciji ta namembnost spremeni oziroma če jo je možno spremeniti
tako, da je skladna s prostorskim aktom;
3.
je namembnost posega nezdružljiva z namembnostjo, ki jo določa
prostorski akt, pa z aktom o legalizaciji sprememba namembnosti ni mogoča,
razen če se s sanacijo oziroma projektno rešitvijo sanacije ne zagotovi
ustrezna sprememba namembnosti posega samega;
4.
je stavba oziroma stanovanjska stavba locirana tako, da s svojo
umeščenostjo v prostor onemogoča s prostorskim aktom predpisani faktor izrabe
oziroma predpisano računsko gostoto (število prebivalcev na hektar), razen če
se s projektnimi rešitvami sanacije ne zagotovi zgostitev pozidave, če je
stvarni faktor izrabe manjši od predpisanega, oziroma zredčenje zazidave, če je
stvarni faktor izrabe večji od predpisanega, ali predvidijo druge ustrezne
rešitve sanacije;
5.
predstavlja poseg izrazito vizualno oziroma oblikovno motnjo v prostoru,
razen če se na podlagi projektne rešitve sanacije ne zagotovi njegova
arhitekturna (estetska) sanacija bodisi na objektu, bodisi z vključitvijo
sanacije njegove okolice;
6.
se poseg nahaja na drugih s posebnimi predpisi zavarovanih območjih,
razen če se s posebnimi strokovnimi utemeljitvami in projektnimi rešitvami
sanacije zagotovi, da poseg ne bo ogrožal človekovega zdravja in okolja, da ne
bo bistveno v nasprotju s smotrno organizacijo in racionalno rabo prostora ter
da ne bo bistveno rušil urbanistične oziroma arhitekturne ali krajinske podobe
območja.
7.
se na podlagi projektnih rešitev nedvoumno ugotovi, da sanacija posega
ni možna z normalnimi tehničnimi sredstvi ter stroški sanacije ne bodo v
razumnem sorazmerju z vrednostjo posega, razen če se investitor posega ne
zaveže in ustrezno garantira za izvedbo takšne sanacije.
7. člen
(razvrstitev posegov)
(1) Na podlagi opravljenih projektnih preizkusov iz
prejšnjega člena se z upoštevanjem preliminarne razvrstitve iz 3. člena in
posebnih strokovnih utemeljitev iz drugega odstavka 4. člena tega navodila
posegi razvrstijo na:
1.
posege, ki jih akt legalizacije ne dopušča;
2.
posege, ki jih akt legalizacije dopušča s pogojem sanacije;
3.
posege, ki jih akt legalizacije dopušča brez sanacije.
(2) Razvrščenim posegom iz tretje točke prejšnjega odstavka
se dodajo posegi iz prve in druge alinee tretjega odstavka 2. člena tega
navodila, če obstoja tveganje, da postopek sprejemanja njihove legalizacije ne
bo končan pred rokom iz drugega odstavka 16. člena zakona o spremembah in
dopolnitvah.
III. VSEBINA AKTA LEGALIZACIJE
8. člen
(vsebinski elementi)
(1) Vsebino akta legalizacije sestavljajo smiselni izvleček
11. do 19., 26., 27., 30. do 35. ter 38. člena navodila o vsebini posebnih
strokovnih podlag in o vsebini prostorskih izvedbenih aktov (Uradni list SRS,
št. 14/85), razvrstitev posegov iz 7. člena, projektne rešitve sanacij s
predračuni ter ocene prispevkov vsakega posega k stroškom za pripravo in
opremljanje stavbnih zemljišč (v nadaljevanju: stroški opremljanja).
(2) Vsebina akta legalizacije obsega najmanj naslednje
sestavine:
1.
splošne podatke o aktu legalizacije in o njihovem izdelovalcu ter
vsebinsko kazalo o vseh sestavinah akta legalizacije:
2.
besedilo odloka o aktu legalizacije po določbah 40. člena zakona
vključno z navedbami posegov, ki se jih ne more legalizirati;
3.
pregledno karto občine z označeno razvrstitvijo posegov iz 7. člena;
4.
skupno obrazložitev oziroma utemeljitev akta legalizacije z izvlečkom
podatkov iz tretjega in četrtega odstavka tega člena;
5.
soglasja organov in organizacij, ki so dali pogoje k posegom iz prve in
druge točke drugega odstavka 3. člena tega navodila ter sanitarno in
požarnovarnostno soglasje za vse posege, ki jih akt legalizacije dopušča brez
ali s pogojem sanacije:
6.
prikaze razvrstitve posegov iz 7. člena tega navodila (tekstualni,
numerični in kartografski del ter potrebni načrti) s projektnimi rešitvami
sanacij za tiste posege, ki jih akt legalizacije dopušča s pogojem sanacije, s
priloženimi, evidencami posegov iz drugega odstavka 2. člena za vsak poseg
posebej.
(3) Projektna rešitev sanacije mora vsebovati po potrebi
elemente, ki so predpisani za idejne projekte, in ki sicer zadovoljivo
prikazujejo sanacijo posega v primernem merilu ter presojo vplivov na okolje,
če se s strokovno preveritvijo ugotovi, da je potrebna, po 55. členu na podlagi
drugega odstavka 57. člena zakona o varstvu okolja (Uradni list RS, št. 32/93).
(4) Stroški opremljanja se izračunajo po določbah 34. do 37.
ter 42. do 45. člena zakona o stavbnih zemljiščih (Uradni list SRS, št. 18/84
in 33/89 ter Uradni list RS, št. 24/92), in sicer za vsak poseg posebej.
Navodilo za pripravo prostorskih ureditvenih
pogojev za sanacijo degradiranega prostora (Uradni list RS, št. 56/93) vsebuje naslednjo končno določbo:
»IV. KONČNA DOLOČBA
9. člen
(pričetek veljavnosti
navodila)
To navodilo začne veljati z dnem objave v Uradnem listu
Republike Slovenije.«.