Na podlagi 77. člena zakona o javnih naročilih (Uradni
list RS, št. 24/97) izdaja minister za finance
NAVODILO
o vrstah finančnih zavarovanj, s katerimi ponudniki
zavarujejo izpolnjevanje svojih obveznosti v postopkih javnega naročanja
1. člen
Minister za finance s tem navodilom določa vrsto, vsebino,
obliko, roke in enotne obrazce finančnih zavarovanj, ki jih mora v postopkih
javnega naročanja predložiti ponudnik za zavarovanje izpolnitve svojih
obveznosti.
Obrazci bančnih garancij so sestavni del tega navodila.
2. člen
V postopkih javnega naročanja se uporabljajo vrste finančnih
zavarovanj, kot na primer:
a) bančne
garancije,
b) poroštvo,
c) menice,
č) hipoteka,
d) zastava
premičnin ali vrednostnih papirjev,
e) denarni
depozit.
Naročnik sme v razpisni dokumentaciji določiti tudi drugo
vrsto finančnega zavarovanja, če meni, da nudi zadostno zavarovanje za
izpolnitev naročnikovih obveznosti. Naročnik ne sme dovoliti predložitve
različnih vrst finančnih zavarovanj v istem postopku oddaje javnega naročila.
Vrsto finančnih zavarovanj in način predložitve, višino, roke
ter vzorec finančnega zavarovanja mora naročnik določiti že v razpisni
dokumentaciji, skladno s 1. členom odredbe o obvezni vsebini razpisne in
ponudbene dokumentacije (Uradni list RS, št. 33/97, 63/97 in 84/99).
Ponudnikova predložena bančna garancija ne sme bistveno
odstopati od vzorca, vendar pa predložena garancija ne sme vsebovati dodatnih
pogojev za izplačilo, krajših rokov, kot jih določi naročnik, nižjega zneska
zavarovanja, kot ga določi naročnik ali spremenjene krajevne pristojnosti za
reševanje sporov med upravičencem in banko.
Vrsto finančnega zavarovanja naročnik zahteva od ponudnikov
kot sestavni del ponudbene dokumentacije. Če ponudnik ne predloži zahtevanega
instrumenta finančnega zavarovanja ali če predloži drugo vrsto finančnega
zavarovanja, kot je bila zahtevana v razpisni dokumentaciji, se šteje njegova
ponudba kot nepopolna in se obvezno izloči iz nadaljnjega postopka.
3. člen
Trajanje finančnega zavarovanja mora biti najmanj toliko,
kolikor traja rok za izpolnitev ponudnikove obveznosti. Naročnik ne sme vrniti
ponudniku instrumenta finančnega zavarovanja pred potekom roka trajanja, razen
če je ponudnik v celoti izpolnil svojo obveznost, ki je zavarovana.
Uporabljena valuta mora biti enaka valuti javnega naročila.
V primeru dogovorjenega predplačila naročnik ne sme izplačati
nobenega zneska, preden ne prejme zahtevanega instrumenta finančnega
zavarovanja za vrnitev predplačila.
Če izbrani ponudnik ne sklene pogodbe z naročnikom, ali ne
izpolni drugih dodatnih pogojev, ne glede na razlog, razen če je razlog na
naročnikovi strani, mora naročnik vnovčiti instrument finančnega zavarovanja.
4. člen
Če ocenjena vrednost javnega naročila presega znesek, naveden
v tretjem odstavku 10. člena zakona o izvrševanju proračuna Republike Slovenije
za leto 2000 (Uradni list RS, št. 9/00), mora naročnik zahtevati od ponudnikov,
da zavarujejo izpolnitev svoje obveznosti:
-
v javnem razpisu za izbiro izvajalca brez omejitev,
-
v javnem razpisu za izbiro izvajalca s predhodnim ugotavljanjem
sposobnosti po 49. členu zakona o javnih naročilih (Uradni list RS, št. 24/97),
-
v drugi fazi dvostopenjskega postopka po 52. členu zakona o javnih
naročilih,
-
pri zbiranju ponudb,
-
pri oddaji javnega naročila brez javnega razpisa po 2., 3., 4. in 7.
točki prvega odstavka 55. člena zakona o javnih naročilih,
-
pri zbiranju predlogov.
Naročnik ne zahteva:
-
bančne garancije za resnost ponudbe, če se naročilo oddaja po sklopih in
je vrednost posameznega sklopa ali sklopov nižja od zneska, ki je določen v 10.
členu zakona o izvrševanju proračuna Republike Slovenije, ponudnik pa predloži
ponudbo le za en sklop ali več sklopov, katerih vrednost je nižja od zneska, ki
je določen za posamezno proračunsko obdobje v predpisu, ki ureja izvrševanje
proračuna Republike Slovenije,
-
bančne garancije za dobro izvedbo prevzetih obveznosti in bančne
garancije za odpravo napak v garancijskem roku, če je pogodba sklenjena za
nižjo vrednost od vrednosti, ki je določena v 10. členu zakona o izvrševanju
proračuna Republike Slovenije. Če je naročnik od izvajalca že pridobil bančno
garancijo za odpravo napak v garancijski dobi, istemu izvajalcu ni treba
predložiti istemu naročniku za drugo naročilo nove bančne garancije, ampak se
lahko ta bančna garancija uporabi tudi za to drugo naročilo, kar mora biti v
bančni garanciji posebej navedeno. Določbo glede veljavnosti že pridobljene
bančne garancije za odpravo napak v garancijski dobi mora vsebovati že razpisna
dokumentacija.
Predložena bančna garancija mora biti brezpogojna in
plačljiva na prvi poziv.
5. člen
Naročnik mora, upoštevaje vrsto in višino vrednosti predmeta
javnega naročila, zahtevati naslednje vrste bančnih garancij:
-
garancijo za resnost ponudbe,
-
garancijo za vrnitev predplačila,
-
garancijo za dobro izvedbo prevzetih obveznosti,
-
garancijo za odpravo napak v garancijskem roku.
Naročnik sme po svoji presoji zahtevati tudi druge vrste
bančnih garancij, glede na vrsto posameznega javnega naročila.
Vsaka bančna garancija mora imeti naslednje obvezne
sestavine:
-
naziv banke – garanta,
-
naziv naročnika (ponudnika oziroma izvajalca) garancije,
-
naziv upravičenca (naročnika v javnem naročilu) bančne garancije,
-
datum izdaje garancije in številko garancije,
-
podlago za izdajo bančne garancije (javni razpis ali pogodba),
-
maksimalni garantirani znesek,
-
zavezo banke za izpolnitev garancije,
-
trajanje garancije,
-
navedbo prava, po katerem se ravna izdaja garancije, če garancijo izda
tuja banka.
Če ponudnik predloži garancijo tuje banke, mora naročnik
obvezno preveriti boniteto tuje banke pri Banki Slovenije. Tuja banka mora
imeti najmanj IBCA rating AA-.
6. člen
Garancija za resnost ponudbe se izda v višini do največ 10%
od vrednosti javnega razpisa ali dela javnega razpisa, na katerem konkurira
ponudnik. Trajanje garancije je 30 dni po datumu, ki je določen za izdajo
sklepa o izbiri najugodnejšega ponudnika. Naročnik sme zahtevati tudi še
dodatno, da mora v roku trajanja te garancije ponudnik skleniti pogodbo in
izročiti garancijo za dobro izvedbo pogodbenih obveznosti.
7. člen
Garancijo za vrnitev predplačila mora zahtevati naročnik v
primerih, ko naročnik predvideva predplačilo. Garancija se izda v višini
plačanega predplačila in mora trajati vse do dokončne dobave ali izvedbe posla.
Izjemoma se lahko zmanjšuje, če pokriva delne ali sukcesivne dobave ali
situacijske izvedbe del, kadar so le-te dovoljene, pri čemer mora biti naveden
način zmanjševanja vrednosti garantiranega zneska.
8. člen
Garancijo za dobro izvedbo pogodbenih obveznosti mora
zahtevati naročnik vedno v višini do 10% od vrednosti pogodbe, pri čemer se
upošteva rok trajanja izvedbe posla. Garancijo za dobro izvedbo pogodbenih
obveznosti mora ponudnik izročiti naročniku najkasneje v desetih dneh od
sklenitve pogodbe. Pogodba se sklepa z odložnim pogojem, da postane veljavna
šele s predložitvijo garancije za dobro izvedbo posla. Garancija za dobro
izvedbo posla lahko pokriva tudi pravočasnost izvedbe, kadar je pravočasna
izvedba fiksno določena. Trajanje garancije za dobro izvedbo posla je še vsaj
en dan po preteku roka za dokončno izvedbo posla. Naročnik mora pri tem
opredeliti, kaj pomeni dokončna dobava oziroma izdelava: montaža, zagon,
preizkusno delovanje, komisijski pregled, naknadno odpravljanje napak, vendar
še pred dokončno primopredajo ipd., glede na vsebino pravnega posla. Če se med
trajanjem izvedbe pogodbe spremenijo roki za izvedbo posla, vrsta blaga,
gradbenega dela ali storitve, kvaliteta in količina, se mora temu ustrezno
spremeniti tudi garancija oziroma podaljšati njena veljavnost.
Če poleg glavnega izvajalca sodelujejo v izvedbi javnega
naročila tudi njegovi podizvajalci, mora glavni izvajalec za zavarovanje svoje
obveznosti iz naslova plačila podizvajalcem izročiti naročniku bančno
garancijo, določeno v 5. členu odredbe o finančnem poslovanju proračunskih
porabnikov (Uradni list RS, št. 71/99 in 78/99).
9. člen
Garancijo za odpravo napak v garancijskem roku mora naročnik
zahtevati v primerih, kjer predmet pogodbe zahteva še garancijo za brezhibno
delovanje. Garancijo mora izvajalec izročiti naročniku ob primopredaji. Brez
predložene garancije primopredaja ni opravljena. Garancija mora pokrivati
primere, če prodajalec ali izvajalec v primeru okvare ali v primeru kakršnega
koli drugega dogodka, ki bi zmanjšal možnost uporabe predmeta pogodbe v
garancijskem roku ni izvršil svoje obveznosti. Rok trajanja garancije je za en
dan daljši kot je garancijski rok, ki je določen v osnovni pogodbi. Garancijski
znesek znaša do 10% vrednosti posla, za katerega se daje.
10. člen
Druge instrumente finančnih zavarovanj naročnik vnovči v
enakih primerih, kot veljajo za vnovčitev bančne garancije. Pri vnovčitvi
drugih instrumentov se naročnik ravna po predpisih, ki urejajo vnovčitev
instrumenta finančnega zavarovanja, ki ga je sprejel.
11. člen
Z dnem uveljavitve tega navodila preneha veljati navodilo o
vrstah finančnih zavarovanj, s katerimi ponudniki zavarujejo izpolnjevanje
svojih obveznosti v postopkih javnega naročanja (Uradni list RS, št. 73/97, 84/99).
12. člen
To navodilo začne veljati petnajsti dan po objavi v Uradnem
listu Republike Slovenije.
Št. 403-54/2000
Ljubljana, dne 10. maja 2000.
Minister za finance
Mitja Gaspari l. r.
Priloga: 1.
Garancija za resnost ponudbe
Priloga: 2.
Garancija za vrnitev predplačila
Priloga: 3.
Garancija za dobro izvedbo pogodbenih obveznosti
Priloga: 4.
Garancija za odpravo napak v garancijskem roku