Številka: U-I-281/09-14
Datum: 22. 11. 2011
O D L O Č B A
Ustavno sodišče je v postopku za oceno
ustavnosti, začetem z zahtevo Zveze svobodnih sindikatov Slovenije, Ljubljana,
ki jo zastopa predsednik mag. Dušan Semolič, ter Sindikata kmetijstva in
živilske industrije Slovenije, Ljubljana, ki ga zastopa predsednik Srečko
Čater, na seji 22. novembra 2011
o d l o č i l o :
1. Prvi odstavek 228. člena Zakona o pokojninskem in invalidskem
zavarovanju (Uradni list RS, št. 109/06 – uradno prečiščeno besedilo) se razveljavi
v delu, ki se glasi: »odpisuje, delno odpisuje oziroma dovoljuje odlog ali
obročno odplačevanje prispevkov za obvezno zavarovanje skladno s kriteriji, ki
jih določi svet zavoda«, kolikor se nanaša na zavarovance iz 13. in 14. člena
Zakona o pokojninskem in invalidskem zavarovanju.
2. Četrti odstavek 39. člena Zakona o pokojninskem in
invalidskem zavarovanju ni v neskladju z Ustavo.
3. Zahteva za oceno ustavnosti in zakonitosti Sklepa o določitvi
kriterijev za odpis, delni odpis, odlog ter obročno odplačevanje prispevkov za
pokojninsko in invalidsko zavarovanje (Uradni list RS, št. 106/05) se zavrže.
O b r a z l o ž i t e v
A.
1. Zveza svobodnih sindikatov Slovenije in
Sindikat kmetijstva in živilske industrije Slovenije (v nadaljevanju predlagatelja),
reprezentativna sindikata za območje države na podlagi odločb Ministrstva za
delo, družino in socialne zadeve, izpodbijata četrti odstavek 39. člena in 228.
člen Zakona o pokojninskem in invalidskem zavarovanju (v nadaljevanju ZPIZ-1)
ter Sklep o določitvi kriterijev za odpis, delni odpis, odlog ter obročno
odplačevanje prispevkov za pokojninsko in invalidsko zavarovanje (v
nadaljevanju Sklep). ZPIZ-1 naj bi neposredno urejal pričakovano pravico,
pravico do pokojnine, ki naj bi pripadala članu sindikata (zavarovancu) ob
izpolnitvi pogoja zavarovalne dobe in v višini, ki naj bi bila odvisna od
zakonsko določene osnove za odmero pokojnine. Ta naj bi bila odvisna od višine
plače, ki jo je delavec prejemal v času, ko je bil zaposlen, in višine plačanih
prispevkov iz tega naslova. Obveznost plačevanja prispevkov delavcev za
pokojninsko in invalidsko zavarovanje naj bi temeljila na ureditvi, ki
delodajalcu nalaga mesečni obračun prispevkov in vplačilo teh na posebne
račune. Po navedbah predlagateljev naj bi iz zakona izhajalo, da lahko nosilec
zavarovanja (Zavod za pokojninsko in invalidsko zavarovanje Slovenije – upnik)
v zakonsko določenih primerih na predlog zavezanca za plačilo prispevkov –
dolžnika (delodajalca) – odloča o odlogu ali odpisu plačila prispevkov.
Zavarovancem (članom sindikata) naj posebno pravno varstvo ne bi bilo
zagotovljeno. Predlagatelja navajata, da gre v obravnavani zadevi za problem
odmere višine pokojnine, ne njenega priznanja. Izpodbijane določbe oziroma
predpisi naj bi nesorazmerno in brez zakonite podlage posegali v pravico do
pokojnine iz prvega odstavka 50. člena Ustave, ki pa je varovana tudi v okviru
33. člena Ustave.
2. Četrtemu odstavku 39. člena ZPIZ-1, ki
določa, da se za izračun pokojninske osnove po tem zakonu vzamejo plače oziroma
osnove, od katerih so bili plačani prispevki, zmanjšane za davke in prispevke,
ki se obračunavajo in plačujejo od plače po povprečni stopnji v Republiki
Sloveniji, predlagatelja očitata neskladje z 2. členom Ustave. Menita, da sta
prvi odstavek 39. člena ZPIZ-1, ki določa, da se starostna pokojnina odmeri od
mesečnega povprečja plač, ki jih je zavarovanec prejel, oziroma zavarovalnih
osnov, od katerih so mu bili obračunani prispevki v katerih koli zaporednih 18
letih zavarovanja po 1. 1. 1970, ki so zanj najugodnejša, in četrti odstavek
39. člena ZPIZ-1 notranje neskladna in zato nejasna. Navedeno trditev
utemeljujeta s sklicevanjem na 192. člen ZPIZ-1, ki, kot navajata, ureja izjemi
od pravila, zapisanega v 191. členu ZPIZ-1, da se v pokojninsko dobo štejejo le
obdobja, za katera so bili plačani prispevki. Na podlagi navedenega sklepata,
da iz prvega odstavka 39. člena ZPIZ-1 izhaja, da je višina starostne pokojnine
odvisna od mesečnega povprečja plač, od katerih so bili obračunani prispevki. Glede
na četrti odstavek 39. člena ZPIZ-1 pa naj bi se ta sklep izkazal za napačnega.
Zato menita, da je »napadeni člen« nejasen in notranje neskladen ter zato v
neskladju z 2. členom Ustave.
3. Predlagatelja naslavljata enak očitek na
228. člen ZPIZ-1. Določba naj bi bila nejasna in naj bi omogočala različne
razlage, ki naj bi privedle do bistveno različnih zaključkov. Menita, da je pri
presoji te določbe treba najprej odgovoriti na vprašanje, plačilo katerih
prispevkov je lahko odloženo oziroma odpisano. Sprašujeta se, ali so to vsi
prispevki ali le prispevki, k plačilu katerih je zavezan delodajalec. V praksi
naj bi se uveljavila razlaga, da se določba nanaša na obe vrsti prispevkov, tj.
na prispevke delavcev in prispevke delodajalcev. Takšna razlaga naj bi
temeljila na 1. in 2. točki prvega odstavka 12. člena Zakona o davčnem postopku
(Uradni list RS, št. 13/11 − uradno prečiščeno besedilo – v nadaljevanju
ZDavP-2). Zavarovanec (delavec) naj na plačilo prispevkov oziroma na postopke
glede odloga ali odpisa plačila prispevkov ne bi imel nobenega vpliva, čeprav
naj bi to posegalo v njegovo pravico do višine odmerjene pokojnine. S tem naj
sploh ne bi bil seznanjen. Takšen »poseg« v lastninsko pravico delavca naj ne
bi bil skladen z 2., 33. in 87. členom Ustave. Druga razlaga naj bi bila bolj
zapletena. Pri podajanju te se predlagatelja sklicujeta na 8. člen ZPIZ-1, ki
opredeljuje zavarovanca, na 222. in 223. člen ZPIZ-1, ki določata zavezance za
plačilo prispevka, 204. člen ZPIZ-1, ki določa vrste prihodkov obveznega
zavarovanja, ter prvi odstavek 214. člena ZPIZ-1, po katerem se lahko določenim
zavarovancem zmanjšani ali odpisani prispevki iz 204. člena tega zakona štejejo
za plačane.
4. Predlagatelja menita še, da je poseg v
pravico do pokojnine dopusten le na podlagi zakona. Ker naj pogoji in
kriteriji, pod katerimi je mogoče plačilo prispevkov odložiti oziroma odpisati,
ne bi bili določeni z zakonom, naj odlog oziroma odpust ne bi bila dopustna.
Zato naj bi bil tudi izpodbijani Sklep v neskladju z 2. in 87. členom Ustave.
Izpodbijani Sklep naj bi tudi »prekoračil pooblastila« in bil zato v neskladju
s 120. členom Ustave. Ob tem predlagatelja dodajata, da 228. člen ZPIZ-1 tudi
neenako obravnava zavarovance v enakih položajih. Zakonodajalec naj bi na eni
strani nezmožnost plačila prispevkov in njene posledice urejal v 214. členu
ZPIZ-1. V teh primerih naj neplačilo prispevka ne bi imelo vpliva na pravice
zavarovanca, saj se prispevki štejejo za plačane. Po drugi strani pa naj bi
dopuščal »hitrejši« postopek pri obravnavi nezmožnosti delodajalca za plačilo
prispevkov, tako da se plačilo odloži, da se prispevki plačajo obročno ali pa
se odpišejo. Slednje možnosti naj bi imele negativne posledice za zavarovanca,
ki pa naj bi se pokazale šele v postopku upokojitve.
5. Državni zbor Republike Slovenije v
odgovoru na zahtevo navaja, da predlagatelja očitek o neskladju četrtega
odstavka 39. člena ZPIZ-1 utemeljujeta le z navedbo, da se prvi odstavek istega
člena nanaša le na obračunane prispevke. Zato Državni zbor pojasnjuje, da prvi
odstavek navedenega člena ZPIZ-1 določa, kaj je pokojninska osnova, pri čemer
pomeni pomemben del te zakonske določbe določitev obdobja zavarovanja, ki se
upošteva. Četrti odstavek 39. člena ZPIZ-1 pa naj bi določal, kako se izračuna
pokojninska osnova, pri čemer naj bi opredelitev, da se pri tem vzamejo v
poštev plače oziroma osnove, od katerih so bili plačani prispevki, pomenila
logično izpeljavo temeljnih načel pokojninskega zavarovanja, med njimi zlasti
načela, da so delo in prispevki podlaga za zagotavljanje pravic za primer
starosti, invalidnosti, smrti, telesne okvare ter potrebe po stalni pomoči in
postrežbi (3. člen ZPIZ-1). To naj bi izhajalo tudi iz same opredelitve
prispevkov (8. člen ZPIZ-1). Državni zbor tako meni, da med navedenima
določbama 39. člena ZPIZ-1 ne gre za neskladje, ki bi utemeljevalo trditve
predlagateljev o protiustavnosti četrtega odstavka 39. člena ZPIZ-1.
6. V zvezi z očitkom predlagateljev, da
228. člen ZPIZ-1 omogoča poseg v delavčevo pravico do višine odmerjene
pokojnine, s čimer naj delavci sploh ne bi bili seznanjeni, Državni zbor
navaja, da tretji odstavek 135. člena Zakona o delovnih razmerjih (Uradni list
RS, št. 42/02 in 103/07 – ZDR) od delodajalca izrecno zahteva, naj delavcu ob
vsakem izplačilu plače ter do 31. januarja novega koledarskega leta izda
obračun plače in nadomestila plače za plačilno obdobje oziroma za preteklo
koledarsko leto, iz katerega sta razvidna tudi obračun in plačilo davkov ter
prispevkov. Nespoštovanje te določbe naj bi bilo sankcionirano tudi kot
prekršek. Državni zbor opozarja še na kaznivi dejanji po 196. in 202. členu
Kazenskega zakonika (Uradni list RS, št. 55/08 in 66/08 – popr. – KZ-1).
Dolžnost obveščanja zavarovancev pa naj bi izhajala tudi iz tretjega odstavka
203. člena ZPIZ-1.
7. Državni zbor tudi meni, da način, kako
izpodbijani Sklep določa kriterije za odpis, delni odpis, odlog ali obročno
odplačevanje prispevkov za pokojninsko in invalidsko zavarovanje, ni v
neskladju s 87. členom Ustave. Pri tem opozarja na drugi odstavek 228. člena
ZPIZ-1, po katerem se glede načina izterjave zapadlih prispevkov, nadzora nad
plačevanjem in obračunavanjem prispevkov ter glede zastaranja in zamudnih
obresti smiselno uporablja zakon, ki ureja davčni postopek. Po tem zakonu in
Pravilniku o izvajanju Zakona o davčnem postopku (Uradni list RS, št. 141/06 in
nasl.) je možnost odpisa (101. člen ZDavP-2) oziroma odloga obveznosti
plačevanja prispevkov (102. člen ZDavP-2) zožana tako glede subjektov, ki za to
zaprosijo, kot glede primerov, ko Davčna uprava Republike Slovenije po
opravljenem postopku to lahko dovoli; pri tem Državni zbor opozarja, da se pri
pravnih osebah (kjer je tudi sicer odgovornost drugačna kot pri fizičnih
osebah) lahko dovoli le odlog ali obročno plačevanje prispevkov. Pri pravnih
osebah (102. člen ZDavP-2) se odlog dovoli le ob trajnejši nelikvidnosti ali
izgubi sposobnosti pridobivanja dohodkov, iz razlogov, na katere ta pravna
oseba ni mogla vplivati. Dodaja, da je namen te zakonske možnosti, kot izhaja
že iz zakona samega, preprečitev hujše gospodarske škode. Državni zbor meni, da
možnost dopustitve odloga ali obročnega plačevanja prispevkov v takih
(izjemnih) primerih ne pomeni posega v zasebno lastnino zavarovancev,
nasprotno, z njo naj bi se omogočilo nadaljnje delo pravnih oseb in zaposlitev
zavarovancev. Glede na navedeno naj izpodbijana določba tudi ne bi bila v
neskladju s 33. členom Ustave. Državni zbor zato predlaga, naj Ustavno sodišče
ugotovi, da izpodbijani določbi nista v neskladju z Ustavo, pri tem pa navaja,
da iz zahteve ni mogoče ugotoviti, za kakšne konkretne primere gre pri
prizadetih delavcih, pa tudi ne, ali ne gre morda za primere iz časa
veljavnosti prejšnjega zakona.
8. Zavod za pokojninsko in invalidsko
zavarovanje Slovenije na zahtevo za oceno ustavnosti in zakonitosti Sklepa ni
odgovoril.
9. Mnenje o zahtevi je poslala Vlada
Republike Slovenije. Meni, da prvega in četrtega odstavka 39. člena ZPIZ-1 ne
gre enačiti, saj prvi odstavek 39. člena ZPIZ-1 določa način za odmero pravice
iz zavarovanja, medtem ko četrti odstavek 39. člena ZPIZ-1 določa osnovo, od
katere se dejansko odmeri pokojnina, in sicer osnovo, od katere so bili plačani
prispevki. Na ta način naj bi bilo treba razlagati tudi opredelitev pojma plače
kot prejemka iz delovnega razmerja, od katerega se obračunavajo prispevki (8.
člen ZPIZ-1). Šlo naj bi za specifično ureditev, ki izhaja iz temeljnega načela
pokojninskega sistema, da se pravice priznavajo iz naslova minulega dela na
podlagi vplačanih prispevkov. Navedeno naj bi predstavljalo tudi osnovno
pravilo, po katerem se v zavarovalno dobo štejejo le tista obdobja zavarovanja,
za katera so bili plačani prispevki (191. člen ZPIZ-1). Prisilne zakonske
določbe obvezujejo delodajalca, da od delavčeve plače odvede davke in
prispevke, ki predstavljajo del delavčeve plače, s katero delavec ne more
neposredno razpolagati. Določbi 192. člena ZPIZ-1 naj bi bili izjemi, ki
dopuščata, da se v zavarovalno dobo vštejejo tudi obdobja, v katerih je
delodajalec sicer obračunal prispevke od delavčeve plače, vendar prispevkov ni
plačal (prvi odstavek 192. člena ZPIZ-1), oziroma se šteje, da so bili
prispevki plačani, če je obstoj zavarovanja mogoče ugotoviti na podlagi evidenc
nosilca obveznega zavarovanja oziroma če zavarovanja ni mogoče dokazati zaradi
stečaja ali druge oblike prenehanja delodajalca (drugi odstavek 192. člena
ZPIZ-1). Z vštevanjem obdobij obračunanih prispevkov v dobo za izpolnitev
pogojev za priznanje pravice naj bi se tako varovale bodoče pričakovane pravice
delavca oziroma naj bi se zagotavljala socialna varnost delavcev. V zvezi z
odpisom prispevkov Vlada navaja, da je pristojnost Davčne uprave za odpis,
delni odpis, odlog in obročno plačilo prispevkov za obvezno zavarovanje po
kriterijih, ki jih določi svet zavoda, določena v 228. členu ZPIZ-1 kot
specialnem predpisu, ki naj bi te institute tudi vsebinsko opredeljeval. Člen
228 ZPIZ-1 in Sklep, ki naj bi bila pravna podlaga za odpis, delni odpis, odlog
in obročno plačilo prispevkov za pokojninsko in invalidsko zavarovanje, naj ne
bi razlikovala med prispevki delodajalca in delavca (zavarovanca).
10. Odgovor Državnega zbora in mnenje Vlade
sta bila poslana predlagateljema. Predlagatelja sta odgovorila na navedbe v
mnenju Vlade. Menita, da Vlada na njune očitke ne ponudi zadovoljujočega
odgovora. Posebej izražata nestrinjanje s pojasnili Vlade glede razlage določb
39. člena ZPIZ-1 in dodatno pojasnjujeta očitek, da 288. člen ZPIZ-1 v povezavi
z ZDavP-2 ter Sklep zavarovancu – delavcu ne zagotavljata učinkovitega sodnega
varstva. Poudarjata, da v primerih, ko Davčna uprava (v davčnem postopku) z
odločbo oprosti delodajalca plačila prispevkov, ali v primerih, ko plačilo teh
odpiše, delavec, nosilec pravice iz naslova obveznega pokojninskega
zavarovanja, s tem ni seznanjen in nima nobene možnosti zavarovati svoje
interese oziroma pravice. Takšna odločba naj bi, brez vednosti delavca, postala
dokončna in pravnomočna, kar naj bi pomenilo, da delavec v individualnem
delovnem sporu ne more uspeti z zahtevo po obračunu in plačilu prispevkov. Ker
naj bi bil delavec v takšnih primerih že vnaprej obsojen na neuspeh, naj bi
bili kršeni njegovi pravica do enakega varstva pravic (22. člen Ustave) in
pravica do sodnega varstva (23. člen Ustave).
B.
11. Člen 228 ZPIZ-1 v prvem odstavku
določa, da Davčna uprava opravlja nadzor nad obračunavanjem in plačevanjem
prispevkov za obvezno pokojninsko in invalidsko zavarovanje ter pobira,
izterjuje, odpisuje, delno odpisuje oziroma dovoljuje odlog ali obročno
odplačevanje prispevkov za obvezno zavarovanje skladno s kriteriji, ki jih
določi svet zavoda, ter v roku treh let od uveljavitve tega zakona vzpostavi in
vodi evidence o prispevkih, ki so jih izplačevalci plač ali nadomestil plačali
za vsakega zavarovanca. Na podlagi pooblastila iz prvega odstavka 228. člena
ZPIZ-1 je svet zavoda sprejel Sklep, ki v 1. členu določa, da Davčna uprava za
odpis, delni odpis, odlog in obročno odplačevanje prispevkov za pokojninsko in
invalidsko zavarovanje uporablja kriterije, kot po ZDavP-2 veljajo za odpis,
delni odpis, odlog in obročno odplačevanje davka.
12. Izpodbijana določba 228. člena ZPIZ-1
pooblašča Davčno upravo, da odpisuje, delno odpisuje oziroma dovoljuje odlog
ali obročno plačevanje prispevkov za obvezno zavarovanje. Vlogo za dovolitev
enega izmed navedenih ukrepov vloži v skladu z določbami ZDavP-2 davčni
zavezanec; v obravnavanih primerih je to delodajalec, ki je ob obračunu plače
dolžan obračunati tudi davke in prispevke ter jih odvesti davčnemu organu. Po
veljavni ureditvi v tem postopku zavarovanec ne sodeluje. Predlagatelja
zatrjujeta, da je takšna ureditev v neskladju z več ustavnimi določbami, zlasti
s prvim odstavkom 50. člena in 33. členom. Ustavno sodišče je izpodbijano
ureditev najprej presojalo z vidika pravice do zasebne lastnine iz 33. člena
Ustave. Pri tem je bilo treba odgovoriti na vprašanje, ali so s 33. členom
Ustave varovani prispevki za pokojninsko in invalidsko zavarovanje oseb,
zavarovanih na podlagi 13. in 14. člena ZPIZ-1, ki so jih dolžni plačevati
zavarovanci (zaposleni) in delodajalci, in če so, v kolikšnem obsegu so
varovani.
13. Po ustavnosodni presoji z jamstvom
zasebne lastnine Ustava ne varuje le lastninske pravice, kot je opredeljena v
civilnem pravu, ampak zagotavlja tudi varstvo pred posegi v druge obstoječe
pravne položaje, ki imajo za posameznika na podoben način kot civilnopravna
lastninska pravica premoženjsko vrednost (in mu kot taki omogočajo svobodo
ravnanja na premoženjskem področju, glej odločbo Ustavnega sodišča št.
U-I-60/98 z dne 16. 7. 1998, Uradni list RS, št. 56/98, in OdlUS VII, 150).
Ustavni pojem lastnine je širši od civilnopravnega.
14. ZPIZ-1 v 8. členu opredeljuje plačo kot
prejemek iz naslova delovnega razmerja, od katerega se obračunavajo prispevki
za obvezno zavarovanje. Prispevki so po istem členu zakona zneski, ki jih
zavarovanec oziroma delodajalec vplača v korist zavarovanca v obvezno, obvezno
dodatno ali prostovoljno dodatno zavarovanje in ki se upoštevajo pri določanju
pravic iz zavarovanja. Zavarovalno razmerje nastane na podlagi zakona z
vzpostavitvijo pravnega razmerja, ki je podlaga za obvezno zavarovanje (drugi
odstavek 7. člena ZPIZ-1). Sklenitev pogodbe o zaposlitvi ima za posledico
vzpostavitev obveznosti plačila prispevkov za obvezno pokojninsko in invalidsko
zavarovanje. Navedeno pomeni obveznost delodajalca, da ob vsakem izplačilu
plače plača tudi prispevke. Pravice iz obveznega zavarovanja pridobi
zavarovanec izključno na podlagi plačila prispevkov (peti odstavek 7. člena
ZPIZ-1). Prispevek za obvezno pokojninsko in invalidsko zavarovanje sestavljata
prispevek zavarovanca in prispevek delodajalca. Prispevek, za plačilo katerega
je zavezanec delavec oziroma zavarovanec (glej prva alineja prvega odstavka 222.
člena ZPIZ-1 oziroma prvi odstavek 3. člena Zakona o prispevkih za socialno
varnost, Uradni list RS, št. 5/96 in nasl. – v nadaljevanju ZPSV, gre za t. i.
prispevek zavarovanca), je razviden iz pisnega obračuna plače. Prispevki so
skupaj z akontacijo dohodnine zajeti v bruto plači delavca.(1) Od t.
i. bruto plače pa delodajalec obračuna in plača še znesek, ki predstavlja
prispevek oziroma del prispevka, ki bremeni delodajalca in je njegova zakonska
obveznost (glej prvo alinejo prvega odstavka 223. člena ZPIZ-1 oziroma prvi
odstavek 6. člena ZPSV, t. i. prispevek delodajalca). Celoten znesek prispevka
mora delodajalec odvesti davčnemu organu, ki namesto nosilca zavarovanja
(Zavoda za pokojninsko in invalidsko zavarovanje Slovenije) skrbi za zbiranje
prispevkov. Ker je prispevek vezan na delovno razmerje, pomeni določeno (pravno
varovano) upravičenje delavca (zavarovanca), da ga bo delodajalec, ki ga je
dolžan odvesti, tudi dejansko odvedel oziroma plačal.(2) Od plačila
prispevka za obvezno pokojninsko in invalidsko zavarovanje je odvisna
pridobitev pravic iz obveznega zavarovanja.(3) Zato je s 33. členom
Ustave varovano upravičenje zavarovanca, da delodajalec obveznost plačila
prispevkov, ki sestavljata celoto, tudi dejansko izvede.
15. Kot je bilo navedeno, nastane obveznost
plačila prispevka (zavarovanca in delodajalca) za obvezno pokojninsko in
invalidsko zavarovanje s trenutkom vzpostavitve pravnega razmerja, ki je
podlaga za vzpostavitev obveznosti zavarovanja. Delodajalci, izplačevalci plač
morajo plačati prispevke po tem zakonu ob izplačilu plače za vsakega
posameznega zavarovanca (glej 229. člen ZPIZ-1). Zato določba, ki omogoča, da
delodajalec izposluje odlog, obročno plačilo ali odpis prispevkov, posega v
pravico do zasebne lastnine iz 33. člena Ustave. Tako odlog, obročno plačilo
kot odpis pomenita, da prispevki ob zapadlosti niso plačani. O tem pa ne odloča
niti ni o tem obveščen delavec (zavarovanec) kot tisti, ki upravičeno
pričakuje, da bodo prispevki plačani, saj ti (kot del bruto plače) pomenijo
plačilo za že opravljeno delo in obvezno zakonsko dajatev delodajalca
(prispevek delodajalca). V nadaljevanju je treba presoditi, ali je poseg
ustavno dopusten.
16. Poseg v človekove pravice je ustavno
dopusten samo, če temelji na ustavno dopustnem, tj. stvarno upravičenem cilju
(tretji odstavek 15. člena Ustave), in če je v skladu s splošnim načelom
sorazmernosti kot enim izmed načel pravne države (2. člen Ustave). Oceno
skladnosti izpodbijane ureditve s splošnim načelom sorazmernosti opravi Ustavno
sodišče na podlagi t. i. strogega testa sorazmernosti, ki obsega presojo treh
vidikov posega, tj. presojo primernosti, nujnosti in sorazmernosti v ožjem
pomenu, če pred tem ugotovi, da omejitev temelji na ustavno dopustnem cilju
(glej odločbo Ustavnega sodišča št. U-I-18/02 z dne 24. 10. 2003, Uradni list
RS, št. 108/03, in OdlUS XII, 86, 25. točka obrazložitve).
17. V okviru testa legitimnosti Ustavno
sodišče ne preizkuša le, ali je cilj, ki ga zasleduje država, sam po sebi
dopusten, temveč tudi, ali so sredstva, ki jih država uporabi za dosego tega
cilja, in način, kako jih uporablja, kot takšni ustavnopravno dopustni. Po
navedbah zakonodajalca naj bi se z uporabo ukrepov iz izpodbijane določbe
omogočilo nadaljnje delo pravnih oseb in s tem ohranitev zaposlitev
zavarovancev. Ustvarjanje možnosti za delovanje gospodarstva ter ohranjanje in
spodbujanje zaposlovanja sta sama po sebi ustavno dopustna cilja, ki naj ju
država zasleduje. V ta namen lahko določi številne ukrepe. Vendar sredstvo, ki
ga je zakonodajalec uporabil za dosego navedenih ciljev, ni ustavnopravno
dopustno, saj ob posegu države v lastninsko pravico delavca iz 33. člena Ustave
zaradi koristi delodajalca vse tveganje in škodljive posledice nosi le delavec.
Navedenih ciljev država zato ne more (ne sme) zagotavljati z odobravanjem
neplačila prispevkov za pokojninsko in invalidsko zavarovanje gospodarskim
subjektom, ki so v težavah.(4) Izpodbijana ureditev pa pomeni prav
to, saj dopušča, da davčni organ dovoli delodajalcu, brez sodelovanja in celo
brez vednosti delavca, odlog, obročno plačilo oziroma odpis obveznosti plačila
prispevka za pokojninsko in invalidsko zavarovanje. Škodljive posledice tega
ravnanja, kot je bilo navedeno, pa nosi le delavec. Takšno sredstvo je
ustavnopravno nedopustno tudi zato, ker ZPIZ-1 temelji pretežno na zavarovalnem
principu. Plačilo prispevkov pa je pogoj za pridobitev pravic iz zavarovanja.
Izpodbijana ureditev ne izpolnjuje pogojev, ki jih za omejevanje človekovih
pravic zahteva Ustava. Zato nedopustno posega v pravico zasebne lastnine iz 33.
člena Ustave. Glede na to je Ustavno sodišče prvi odstavek 228. člena ZPIZ-1
razveljavilo v delu, ki določa, da Davčna uprava »odpisuje, delno odpisuje
oziroma dovoljuje odlog ali obročno odplačevanje prispevkov za obvezno zavarovanje
skladno s kriteriji, ki jih določi svet zavoda«, kolikor se nanaša na
zavarovance iz 13. in 14. člena ZPIZ-1 (1. točka izreka). Ker je Ustavno
sodišče prvi odstavek 228. člena ZPIZ-1 razveljavilo že zaradi neskladja s 33.
členom Ustave, se ni spuščalo v presojo očitkov predlagateljev o njegovem
neskladju z drugimi ustavnim določbami.
18. Zavod je na podlagi prvega odstavka
228. člena ZPIZ-1 izdal izpodbijani Sklep. Z razveljavitvijo navedene določbe v
delu, ki je bil podlaga za sprejetje izpodbijanega Sklepa, je odpadla zakonska
podlaga za izdajo Sklepa. Z dnem začetka učinkovanja razveljavitve je v delu,
ki se nanaša na zavarovance iz 13. in 14. člena ZPIZ-1, zato prenehal veljati
tudi Sklep, ki se tako kot razveljavljena zakonska ureditev ne sme več uporabljati.(5)
Ustavno sodišče je zato zahtevo v delu, ki se nanaša na Sklep, zavrglo
(3. točka izreka).
19. Predlagatelja izpodbijata tudi četrti
odstavek 39. člena ZPIZ-1, ki mu očitata neskladje z 2. členom Ustave. Navedeni
očitek utemeljujeta z navedbo, da sta določbi prvega in četrtega odstavka 39.
člena ZPIZ-1 notranje neskladni in zato nejasni. Medsebojne neskladnosti
zakonskih določb Ustavno sodišče ni pristojno presojati, razen če bi ta
pomenila neskladje z 2. členom Ustave, ker neskladij ali nejasnosti ne bi bilo
mogoče odpraviti z ustaljenimi metodami razlage. Da bi šlo za takšna neskladja,
pa iz navedb predlagateljev v zahtevi ne izhaja. Četrti odstavek 39. člena
ZPIZ-1 zato ni v neskladju z Ustavo (2. točka izreka).
C.
20. Ustavno sodišče je sprejelo to odločbo
na podlagi 21. in 43. člena ter prvega odstavka 25. člena Zakona o Ustavnem
sodišču (Uradni list RS, št. 64/07 − uradno prečiščeno besedilo − ZUstS) v
sestavi: predsednik dr. Ernest Petrič ter sodnice in sodniki dr. Mitja
Deisinger, dr. Dunja Jadek Pensa, mag. Marta Klampfer, dr. Etelka Korpič -
Horvat, mag. Miroslav Mozetič, Jasna Pogačar, mag. Jadranka Sovdat in Jan
Zobec. Odločbo je sprejelo soglasno, glede dela prve točke izreka, ki se nanaša
na odlog in obročno plačevanje prispevkov pa z osmimi glasovi proti enemu.
Proti je glasovala sodnica Klampfer. Pritrdilno ločeno mnenje je dala sodnica
Jadek Pensa.
dr. Ernest Petrič l.r.
Predsednik
______________________________
(1) Več glej B. Kresal, Pravna ureditev plače, Bonex
Založba, Ljubljana 2001, str. 178–179.
(2) Del prispevka, ki ga delodajalec odvede od bruto
plače zavarovanca, je v vsakem primeru del plače.
(3) Primerjaj G. Strban, Vpliv neplačila prispevkov
na obseg pravic iz socialnega zavarovanja, Pravosodni bilten, št. 2 (2010),
str. 145–161, in B. Rangus v: N. Belopavlovič, A. Cvetko, M. Kalčič, J. Kuhelj,
N. Plavšak in B. Rangus, Zakon o pokojninskem in invalidskem zavarovanju s
komentarjem, GV Založba, Ljubljana 2000, str. 735 in 754–755.
(4) Navedeno velja tudi za neplačilo drugih
prispevkov za obvezna zavarovanja, ne nazadnje tudi za neplačilo plač
zaposlenim.
(5) Tako Ustavno sodišče že v odločbi št. U-I-298/04
z dne 27. 10. 2005 (Uradni list RS, št. 100/05, in OdlUS XIV, 77).