Številka: U-I-84/05-8
Datum: 16. 11. 2006
O D L O Č B A
Ustavno sodišče je v postopku za preizkus
pobude in v postopku za oceno ustavnosti in zakonitosti, začetem na pobudo mag.
Brede Mejak Vrišer iz Ljubljane, na seji 16. novembra 2006
o d l o č i l o:
1. Tretji odstavek 10. člena Odloka o nadomestilu za uporabo
stavbnega zemljišča na območju Občine Izola (Uradne objave Občine Izola, št.
8/98, 20/03, 4/05 in 21/05 ur. p.b.) se razveljavi.
2. Pobuda za začetek postopka za oceno ustavnosti in zakonitosti
četrtega odstavka 10. člena in prvega odstavka 11. člena Odloka o nadomestilu
za uporabo stavbnega zemljišča na območju Občine Izola se zavrne.
3. Do drugačne ureditve se za zazidana stavbna zemljišča, na
katerih so počitniške enote ali objekti, plačuje nadomestilo za uporabo
stavbnega zemljišča po merilih lokacije in namembnosti stavbnih zemljišč, kot
velja za enote ali objekte za stanovanjski namen.
O b r a z l o ž i t e v
A.
1. Pobudnica izpodbija tretji in četrti
odstavek 10. člena ter prvi odstavek 11. člena Odloka o nadomestilu za uporabo
stavbnega zemljišča na območju Občine Izola (v nadaljevanju: Odlok). Navaja, da
je pristojni upravni organ na podlagi četrtega odstavka 10. člena in prvega
odstavka 11. člena Odloka v odločbi o odmeri nadomestila za uporabo stavbnega
zemljišča (v nadaljevanju: nadomestilo) odločil, da je lastnica počitniške
enote. Meni, da bi upravni organ takšno odločitev lahko sprejel le po izvedenem
ugotovitvenem postopku z odločbo, zoper katero bi imela pravico do pritožbe.
Citirani določbi Odloka naj bi bili zato v neskladju z določbami 6., 8., 9. in
13. člena Zakona o splošnem upravnem postopku (Uradni list RS, št. 80/99 in
nasl. – v nadaljevanju: ZUP). Po njenem mnenju so počitniške enote na podlagi
tretjega odstavka 10. člena Odloka obremenjene z dodatnimi 300 točkami, ki naj
jih drugi zavezanci za plačilo nadomestila od zemljišč, na katerih so stavbe
ali deli stavb, ki se uporabljajo za druge namene, ne bi plačevali. Meni, da
Občina za navedeno razlikovanje zavezancev za plačilo nadomestila nima
utemeljenih razlogov, zato naj bi bil tretji odstavek 10. člena Odloka v
neskladju z drugim odstavkom 14. člena Ustave. Pojasnjuje, da je Ustavno
sodišče podobne odločitve sprejelo že večkrat (na primer v odločbi št.
U-I-336/02 z dne 22. 1. 2004, Uradni list RS, št. 10/04 in OdlUS XIII, 2; v
odločbi št. U-I-191/02 z dne 4. 3. 2004, Uradni list RS, št. 25/04 in OdlUS
XIII, 13 in v odločbi št. U-I-28/03 z dne 15. 4. 2004, Uradni list RS, št.
43/04 in OdlUS XIII, 26).
2. Občina na navedbe pobudnice ni
odgovorila.
B. – I.
3. Stanovanje pobudnice, ki ga Občina pri
odmeri nadomestila šteje za počitniško enoto, je po tretjem odstavku 10. člena
Odloka obremenjeno s 300 točkami, zato pobudnica izkazuje pravni interes za
oceno citirane določbe Odloka. Ustavno sodišče je pobudo v tem delu sprejelo in
glede na izpolnjene pogoje po četrtem odstavku 26. člena Zakona o Ustavnem
sodišču (Uradni list RS, št. 15/94 – v nadaljevanju: ZUstS) nadaljevalo z
odločanjem o stvari sami.
4. Po 5. točki prvega odstavka 179. člena
Zakona o urejanju prostora (Uradni list RS, št. 110/02 – v nadaljevanju:
ZUreP-1) je prenehal veljati Zakon o stavbnih zemljiščih (Uradni list RS, št.
44/97 – v nadaljevanju: ZSZ/97), razen prve alineje 56. člena v delu, ki se
nanaša na nadomestilo. Na podlagi te določbe ZSZ/97 je v veljavi ureditev
plačevanja nadomestila, kot izhaja iz VI. poglavja Zakona o stavbnih zemljiščih
(Uradni list SRS, št. 18/84 in nasl. – v nadaljevanju: ZSZ/84). Tej ureditvi so
180. člen ZUreP-1 in 218. do 218.d člen Zakona o graditvi objektov (Uradni list
RS, št. 110/02 in nasl. – ZGO-1) dodali opredelitve stavbnih zemljišč, za
katera se nadomestilo odmerja. ZSZ/84 v 61. členu med kriteriji, ki jih je
treba upoštevati pri določanju nadomestila, navaja tudi lego in namembnost
stavbnega zemljišča.
5. Odlok med merila za določanje višine
nadomestila uvršča namembnost območij in smotrno izkoriščenost stavbnega
zemljišča (8. člen Odloka). Na podlagi tega merila se stavbna zemljišča na
območjih iz 3. člena Odloka razvrščajo v skupine po namembnosti (10. člen
Odloka). Med te med drugim sodijo stavbna zemljišča za stanovanjske namene
(stanovanja v večstanovanjskih stavbah, stanovanjske družinske hiše, samski
domovi, dijaški domovi, domovi za starejše občane). Ta so glede na namembnost
območij oziroma lokacije zemljišč v I. območju obremenjena s 40 točkami, v II.
območju s 25 točkami, v III. območju z 20 točkami in v IV. območju z 10
točkami. Na podlagi tretjega odstavka 10. člena Odloka se počitniške enote in
objekti, ki se uporabljajo za zasebno rabo, na celotnem območju Občine
točkujejo s 300 točkami ne glede na območje, na katerem se nahajajo.
6. Iz navedb pobudnice izhaja očitek, da tretji
odstavek 10. člena Odloka brez razumnega razloga neenako obremenjuje
stanovanjske enote na istem zazidanem stavbnem zemljišču glede na namen, za
katerega se uporabljajo, zato naj bi bil v neskladju z drugim odstavkom 14.
člena Ustave.
7. Ustavno sodišče je že večkrat povedalo,
da načelo enakosti pred zakonom (drugi odstavek 14. člena Ustave) terja
upoštevanje sorazmerja med ugodnostmi stavbnih zemljišč in s tem zvezanimi
bremeni, ki jih normodajalec z različnim urejanjem pravnih položajev nalaga posameznim
zavezancem.1 Temu načelu ustreza samo takšna normativna različnost,
ki ustreza različnosti dejanskih stanj, pri čemer razlikovanje ne sme biti
arbitrarno. Glede različnega vrednotenja zazidanih stavbnih zemljišč po merilu
njihove namembnosti oziroma lege to pomeni, da morajo občine imeti zanj razumne
razloge. Po tem merilu mora biti torej različno vrednotenje zazidanih stavbnih
zemljišč, na katerih so enote ali objekti namenjeni za počitniško uporabo, in
tistih zemljišč, na katerih so enote ali objekti za drugo (zlasti stanovanjsko)
rabo, utemeljeno v različnosti zazidanih stavbnih zemljišč, občine pa morajo
predhodno ugotoviti primerljivost razmerij pri njihovem vrednotenju s številom
točk.
8. V obravnavanem primeru Občina ni
sporočila nikakršnih podatkov, ki bi utemeljevali razlike pri vrednotenju
zazidanih stavbnih zemljišč, na katerih so enote ali objekti namenjeni za
počitniško rabo, od tistih zemljišč, na katerih so enote ali objekti za drug
(zlasti stanovanjski) namen. Ustavno sodišče tudi ni imelo na razpolago
podatkov, ki bi utemeljevali velike razlike pri vrednotenju navedenih zazidanih
stavbnih zemljišč po merilu njihove namembnosti oziroma njihove lege. Zaradi
navedenega je tretji odstavek 10. člena Odloka v neskladju z načelom enakosti pred
zakonom (drugi odstavek 14. člena Ustave). Ustavno sodišče ga je razveljavilo.
Izpodbijano določbo Odloka je razveljavilo in ne odpravilo, ker pobudnica njene
odprave ni predlagala niti ni navedla morebitnih škodljivih posledic, ki bi jih
bilo treba odpraviti (prva točka izreka).
9. Razveljavitev izpodbijane določbe Odloka
bi povzročila, da zazidana stavbna zemljišča, na katerih so enote ali objekti
namenjeni za počitniško rabo, po merilu namembnosti zemljišč oziroma njihovi
legi sploh ne bi bila obremenjena s plačilom nadomestila. Ustavno sodišče je
zato v skladu z drugim odstavkom 40. člena ZUstS določilo način izvršitve
odločbe. Za ta zemljišča se bo do drugačne ureditve, ki bo upoštevala razloge
te odločbe, plačevalo nadomestilo glede na merilo, ki upošteva njihovo
namembnost, kot velja za zazidana stavbna zemljišča, na katerih so stanovanjske
enote ali objekti (tretja točka izreka).
B. – II.
10. Pobudnica četrtemu odstavku 10. člena
in prvemu odstavku 11. člena Odloka očita, da omogočata sprejem odločitve, da
je stanovanje počitniška enota, brez posebnega ugotovitvenega postopka in brez
izdaje odločbe. Meni, da sta zato izpodbijani določbi Odloka v neskladju z
določbami 6., 8., 9. in 13. člena ZUP.
11. Četrti odstavek 10. člena Odloka
določa, da se za počitniške enote in stanovanja po tem odloku štejejo tisti
objekti, za katere je bilo za ta namen izdano lokacijsko in gradbeno
dovoljenje, oziroma objekti, ki se uporabljajo za počitek in oddih. Kjer se
obstoječa namembnost ne sklada s predvideno v prostorskem aktu, se na podlagi
prvega odstavka 11. člena Odloka pri točkovanju zazidanih stavbnih zemljišč
upošteva obstoječa namembnost. Citirani določbi Odloka očitno ne predpisujeta
vrste ugotovitvenega postopka niti vrste odločbe, ki jo je dolžan sprejeti
upravni organ glede odločitve o tem, ali je posamezna enota ali gradnja
stanovanjska oziroma počitniška.2 To je predmet odmernega postopka,
ki se konča z odločitvijo, zoper katero ima pobudnica pritožbo, v kateri lahko
uveljavlja tudi napačno ugotovitev dejanskega stanja. Zato je neutemeljen njen
očitek, da sta citirani določbi Odloka v neskladju z načeli iz 6., 8., 9. in
13. člena ZUP, ker naj bi predvidevali sprejem takšne odločitve brez posebnega
ugotovitvenega postopka in brez izdaje odločbe. Ustavno sodišče je zato pobudo
v tem delu kot očitno neutemeljeno zavrnilo (druga točka izreka).
C.
12. Ustavno sodišče je sprejelo to odločbo
na podlagi tretjega odstavka 45. člena, drugega odstavka 40. člena in drugega
odstavka 26. člena ZUstS v sestavi: predsednik dr. Janez Čebulj ter sodnice in
sodniki Lojze Janko, Milojka Modrijan, dr. Ciril Ribičič, dr. Mirjam Škrk, Jože
Tratnik in dr. Dragica Wedam Lukić. Odločbo je sprejelo soglasno.
Predsednik
dr. Janez Čebulj l.r.
___________________________
1 Tako tudi v odločbi št. U-I-28/03, na katero se
sklicuje pobudnica.
2 Glej na primer: dr. Vilko Androjna, Upravni
postopek in upravni spor, Časopisni zavod Uradni list Republike Slovenije,
Ljubljana, 1992, strani 136 in 173 do 185.