U-I-69/06-16
14. 12. 2006
ODLOČBA
Ustavno sodišče je v postopku za oceno
ustavnosti, začetem z zahtevami Okrajnega sodišča v Novi Gorici in Okrajnega
sodišča v Kočevju, na seji 14. decembra 2006
odločilo:
1. Tretji odstavek 223. člena Zakona o prekrških (Uradni list
RS, št. 7/03, 86/04, 23/05 – ur. p. b., 44/05 in 55/05 – ur. p. b.) se
razveljavi, kolikor je mogoče na njegovi podlagi izreči kazen zapora.
2. Drugi odstavek 223. člena Zakona o prekrških ni v neskladju z
Ustavo.
Obrazložitev
A.
1. Predlagatelja izpodbijata prvi odstavek
11. člena Zakona o prekrških zoper javni red in mir (Uradni list SRS, št.
16/74, 42/86 in Uradni list RS, št. 69/03, 110/03 – ur. p. b. – v nadaljevanju
ZJRM) v zvezi z drugim odstavkom 223. člena Zakona o prekrških (v nadaljevanju
ZP-1). Pri obravnavanju obdolžilnih predlogov zaradi prekrškov po 1. in 4.
točki prvega odstavka 11. člena ZJRM sta ugotovila obstoj ovire pravne narave
za nadaljevanje postopkov o prekršku. Menita, da z iztekom triletnega roka iz
prvega odstavka 223. člena ZP-1 (7. 2. 2006) sankcije za navedene prekrške niso
več predpisane. Sklicujeta se na načelo zakonitosti iz prvega odstavka 2. člena
ZP-1 in navajata, da z iztekom triletnega roka za uskladitev predpisov
neusklajenih kaznovalnih določb ni več mogoče uporabljati. Konstitutivni
element prekrška naj bi bila tudi sankcija, ki naj bi po izteku roka ne bila
več določena. Po mnenju predlagateljev triletni uskladitveni rok ni
instrukcijski rok za zakonodajalca oziroma ga sodišče na področju kaznovalnega
prava ne more razlagati le v korist države kot močnejše stranke v postopku.
Cona kaznivosti bi morala biti pri vsakem kaznivem ravnanju jasno in natančno
določena, uporaba analogije pa naj ne bi bila dopustna. Ker ZJRM v prehodnem
obdobju treh let ni bil usklajen z ZP-1 kot sistemskim zakonom, naj storilcu
prekrška ne bi bilo mogoče izreči nobene sankcije. V nasprotnem primeru naj bi
bil kršen 28. člen Ustave. Okrajno sodišče v Kočevju še pojasnjuje, da bo od
odločitve o določenosti sankcije in s tem prekrška odvisna uporaba
neusklajenega ZJRM kot milejšega predpisa. Od dne 21. 7. 2006 velja Zakon o
varstvu javnega reda in miru (Uradni list RS, št. 70/06 – ZJRM-1), ki ravnanja
iz obdolžilnih predlogov določa kot prekrške in zanje predpisuje glavno
sankcijo, usklajeno z ZP-1.
2. Na zahtevo Okrajnega sodišča v Novi
Gorici je odgovoril Državni zbor, ki se v celoti strinja z mnenjem Vlade in
dodaja, da je rok iz prvega odstavka 223. člena ZP-1 nesporno instrukcijski.
Pojasnjuje, da neusklajeni predpisi niso prenehali veljati z iztekom roka. To
naj bi izhajalo tudi iz drugega odstavka 223. člena, ki izrecno določa, da se
"do uskladitve" in ne do izteka roka uporabljajo sankcije iz
neusklajenih predpisov. Če bi zakonodajalec želel, bi v zakonu izrecno določil,
da se predpisi ne uporabljajo več po izteku roka za njihovo uskladitev. Po
mnenju Državnega zbora je treba vse do uskladitve predpisov glede sankcij in
njihovega izrekanja upoštevati 223. člen ZP-1. Zato Državni zbor meni, da je
zahteva predlagatelja neutemeljena.
3. Vlada in Ministrstvo za notranje zadeve
v svojih mnenjih navajata, da je treba triletni rok iz prvega odstavka 223.
člena ZP-1 razumeti kot instrukcijski glede na dejstvo, da v ZP-1 ni določeno
prenehanje veljavnosti prekrškovnih določb iz neusklajenih predpisov.
Poudarjata, da je bil triletni rok namenjen uskladitvi materialnih
predpisov, s katerimi so določeni prekrški, z ZP-1. Ker je ZP-1 uveljavil
temeljite spremembe, je bilo predvideno dolgo prehodno obdobje za prilagoditev
celotnega sistema. Zato besedilo "do uskladitve" iz drugega odstavka
223. člena ZP-1 po mnenju Vlade in Ministrstva za notranje zadeve ne pomeni le
obdobja od uveljavitve ZP-1 do 7. 2. 2006, pač pa vse do dejanske uskladitve
predmetnih predpisov. V tem času naj bi predpisane sankcije za prekršek
veljale, kot je določeno v drugem odstavku 223. člena ZP-1. Določba tretjega
odstavka 223. člena ZP-1 ureja izrekanje kazni zapora za prekrške z določenih
področij. Ureditev naj bi se uporabljala do uskladitve zakonov, ki urejajo
varnost cestnega prometa, proizvodnjo in promet s prepovedanimi drogami, orožje
in prekrške zoper javni red in mir. S tako razlago naj ne bi bilo kršeno načelo
zakonitosti iz prvega odstavka 2. člena ZP-1, saj so bili prekrški iz navedenih
zakonov predpisani skupaj s sankcijo, še preden je bilo dejanje, ki je določeno
kot prekršek, storjeno. Glede na navedeno Vlada in Ministrstvo za notranje
zadeve menita, da zahteva Okrajnega sodišča v Novi Gorici ni utemeljena.
B. – I.
4. Ustavno sodišče je zahtevo Okrajnega
sodišča v Novi Gorici poslalo v odgovor Državnemu zboru. Zahtevi Okrajnega
sodišča v Kočevju ni pošiljajo v odgovor nasprotnemu udeležencu, ker je ta že
imel možnost, da odgovori na zatrjevane neskladnosti izpodbijanih določb. Nato
je zahteve zaradi skupnega obravnavanja in odločanja združilo.
B. – II.
5. Predlagatelja navajata, da izpodbijata
prvi odstavek 11. člena ZJRM v zvezi z drugim odstavkom 223. člena ZP-1.
Zatrjujeta, da z iztekom triletnega roka za uskladitev predpisov iz prvega
odstavka 223. člena ZP-1 niso več predpisane sankcije za prekrške iz prvega
odstavka 11. člena ZJRM.[1] Iz vsebine zahtev je razvidno, da se
očitki predlagateljev nanašajo na ureditev uporabe sankcij za prekrške iz
neusklajenih predpisov po izteku roka iz prvega odstavka 223. člena ZP-1. Ker
gre za vprašanje, ki se ureja s prehodnimi določbami drugega in tretjega
odstavka 223. člena ZP-1, je Ustavno sodišče štelo, da predlagatelja
izpodbijata drugi in tretji odstavek 223. člena ZP-1, kolikor se nanašata na
predpise, ki niso bili usklajeni z ZP-1 v roku iz prvega odstavka 223. člena
ZP-1.
6. Določba drugega odstavka 223. člena ZP-1
se glasi: "Do uskladitve predpisov iz prvega odstavka tega člena se
uporabljajo sankcije iz teh predpisov. Predpisane denarne kazni veljajo kot
predpisane globe, varstveni ukrepi pa kot stranske sankcije iste vrste,
stranska kazen prenehanja veljavnosti vozniškega dovoljenja velja kot stranska
sankcija kazenskih točk v cestnem prometu s prenehanjem veljavnosti vozniškega
dovoljenja, ki jo je mogoče izreči do števila 18, oziroma voznikom začetnikom
do števila 7." V tretjem odstavku istega člena je zakonodajalec ohranil
možnost izrekanja kazni zapora za določene prekrške. Določba se glasi: "Do
uskladitve zakonov, ki urejajo varnost cestnega prometa, proizvodnjo in promet
s prepovedanimi drogami, orožje in prekrške zoper javni red in mir, z določbami
tega zakona, se glede izrekanja kazni zapora uporabljajo določbe zakona iz
drugega odstavka 215. člena tega zakona, za izvršitev kazni zapora pa določbe
zakona o izvrševanju kazenskih sankcij o izvrševanju kazni zapora."
7. Po prvem odstavku 223. člena ZP-1 je
bilo treba neusklajene predpise, s katerimi so določeni prekrški, uskladiti s
tem zakonom v treh letih po njegovi uveljavitvi. Navedeni rok se je iztekel 7.
2. 2006, ne da bi zakonodajalec uspel uskladiti vse predpise z določbami ZP-1.
Glede zakonov iz tretjega odstavka 223. člena ZP-1 sta bila v roku iz prvega
odstavka 223. člena ZP-1 usklajena zakona, ki urejata varnost cestnega prometa
in orožje.[2] Uskladitev zakona, ki ureja prekrške zoper javni red
in mir, je bila izvedena z uveljavitvijo ZJRM-1 (21. 7. 2006), po katerem so
ravnanja iz obdolžilnih predlogov, ki sta jih obravnavali sodišči, določena kot
prekrški in je zanje predpisana globa. Zakon o proizvodnji in prometu s
prepovedanimi drogami (Uradni list RS, št. 108/99 in nasl. – v ZPPPD) še ni
usklajen z določbami ZP-1, zato je po tem zakonu še vedno mogoče izreči tudi
kazen zapora. V primeru neusklajenih predpisov mora sodišče izreči sankcijo
skladno s prehodnimi določbami drugega in tretjega odstavka 223. člena ZP-1,
pri čemer mora upoštevati drugi odstavek 2. člena ZP-1, ki predpisuje uporabo
milejšega predpisa.[3] Upoštevajoč navedeno pravilo z uveljavitvijo
ZJRM-1 sicer ni več mogoče izreči kazni zapora za prekrške zoper javni red in
mir, vendar je treba pri presoji, kateri zakon je milejši, upoštevati tudi vse
vmesne spremembe oziroma ureditev uporabe sankcij vse do uveljavitve ZJRM-1.
8. V skladu z načelom zakonitosti v
kazenskem pravu iz prvega odstavka 28. člena Ustave ne sme biti nihče kaznovan
za dejanje, za katero ni zakon določil, da je kaznivo, in ni zanj predpisal
kazni, še preden je bilo storjeno. Ustavno sodišče je že odločilo, da mora biti
zahteva po določni opredelitvi kaznivega ravnanja in sankcije spoštovana tudi
pri določanju prekrškov (odločba št. U-I-213/98 z dne 16. 3. 2000, Uradni list
RS, št. 33/2000 in OdlUS IX, 58). Ker je zakonodajalec v prvem odstavku 223.
člena ZP-1 predpisal triletni rok za uskladitev predpisov, se zastavlja
vprašanje, ali je treba navedeno določbo razlagati tako, da je s tem določen
rok za uporabo sankcij iz neusklajenih predpisov. Pri iskanju odgovora na to
vprašanje je treba v prvi vrsti izhajati iz namena zakonodajalca. Zakonodajalec
je v drugem odstavku 4. člena ZP-1 predpisal sankcije za prekrške, med katere
ni uvrstil kazni zapora.[4] Z določbo drugega odstavka 223. člena
ZP-1 je v prehodnem obdobju predpisal uporabo sankcij iz neusklajenih predpisov
kot istovrstnih sankcij po ZP-1. Hkrati je v četrtem odstavku 223. člena ZP-1
določil, da se od dneva uveljavitve tega zakona, razen za prekrške iz tretjega
odstavka 223. člena ZP-1, ne more izreči kazen zapora. Iz navedenega izhaja, da
je bil eden od namenov zakonodajalca pri sprejemanju ZP-1 tudi ukinitev kazni
zapora, ki se je že po prej veljavnem Zakonu o prekrških (Uradni list SRS, št.
25/83 in nasl. ter Uradni list RS, št. 10/91 in nasl. – ZP) smela predpisati le
za nekatere prekrške.[5] Stvar zakonodajalčeve presoje je, kako bo
ta namen dosegel, vendar mora sprejeto odločitev izpeljati dosledno. Ker je
bila kazen zapora predpisana s področnimi zakoni, navedenimi v tretjem odstavku
223. člena ZP-1, je imel zakonodajalec dve možnosti. Lahko bi že s prehodnimi
določbami ZP-1 določil prevedbo zaporne kazni v globo. Vendar se je odločil za
drugo možnost, vsebovano v tretjem odstavku 223. člena ZP-1. Uskladitev določb
o zaporni kazni je prepustil področnim zakonom in določil rok za njihovo
uskladitev. Ta rok po oceni Ustavnega sodišča ni zgolj instrukcijski, pač pa
pomeni določitev obdobja, v katerem je še dopustno za določene prekrške
izrekati kazen zapora. Po izteku tega roka izpodbijani ureditvi sicer ni mogoče
očitati nedoločenosti sankcij, je pa takšna ureditev v neskladju z
zakonodajalčevim namenom in zato v neskladju z načelom konsistentnosti kot enim
izmed načel pravne države iz 2. člena Ustave. Zato je Ustavno sodišče
razveljavilo tretji odstavek 223. člena ZP-1, kolikor je mogoče na njegovi
podlagi izreči kazen zapora (1. točka izreka). Zaradi razveljavitve prehodne
določbe izrekanje kazni zapora ni več mogoče.
9. Izpodbijani drugi odstavek 223. člena
ZP-1 jasno določa, katere sankcije se uporabljajo, zato ni v neskladju s prvim
odstavkom 28. člena Ustave. Ker izpodbijana določba s predpisano prevedbo
sankcij iz neusklajenih predpisov v istovrstne sankcije po ZP-1 ne odstopa od
uveljavljenega sistema sankcij za prekrške, tudi ni v neskladju z 2. členom
Ustave. Glede na navedeno je Ustavno sodišče odločilo, kot izhaja iz 2. točke
izreka te odločbe.
C.
10. Ustavno sodišče je sprejelo to odločbo
na podlagi 21. in 43. člena Zakona o Ustavnem sodišču (Uradni list RS, št.
15/94 – ZUstS) ter druge alineje drugega odstavka 46. člena Poslovnika
Ustavnega sodišča (Uradni list RS, št. 93/03 in 98/03 – popr.) v sestavi:
predsednik dr. Janez Čebulj ter sodnice in sodniki dr. Zvonko Fišer, mag.
Marija Krisper Kramberger, Milojka Modrijan, dr. Ciril Ribičič, Jože Tratnik in
dr. Dragica Wedam Lukić. Prvo točko izreka je sprejelo s šestimi glasovi proti
enemu, proti je glasovala sodnica Wedam Lukić, drugo točko izreka je sprejelo
soglasno.
Predsednik
dr. Janez Čebulj
_______________________
Opombe:
[1]Sodišči sta obravnavali obdolžilne predloge s prekrški iz 1.
in 4. točke prvega odstavka 11. člena ZJRM, za katere sta bili alternativno
predpisani denarna kazen do 120.000 tolarjev ali kazen zapora do 30 dni.
[2]Uskladitev je bila izvedena s sprejemom Zakona o varnosti
cestnega prometa (Uradni list RS, št. 83/04 in nasl. – ZVCP-1), ki se uporablja
od 1. 1. 2005. Zakon o orožju (Uradni list RS, št. 61/00 in nasl. – ZOro-1) je
bil usklajen s sprejemom Zakona o spremembah in dopolnitvah zakona o orožju
(Uradni list RS, št. 73/04), ki velja od 20. 7. 2004.
[3]Po določbi drugega odstavka 2. člena ZP-1 se uporabi zakon
ali predpis, ki je za storilca milejši, če se po storitvi prekrška enkrat ali
večkrat spremenijo materialnopravne določbe tega zakona ali predpis, ki določa
prekršek.
[4]Sankcije za prekrške so: globa, opomin, kazenske točke
v cestnem prometu s prenehanjem veljavnosti vozniškega dovoljenja, prepoved
vožnje motornega vozila, izgon tujca iz države, odvzem predmetov in vzgojni
ukrepi (drugi odstavek 4. člena ZP-1).
[5]V skladu z drugim odstavkom 5. člena ZP se je smela kazen
zapora predpisati samo z zakonom za hujše kršitve, ki ogrožajo življenje ali
zdravje ljudi, ali zaradi katerih utegnejo nastati druge hude posledice.