Številka: Up-1299/06-16
Datum: 15. 3. 2007
ODLOČBA
Ustavno sodišče je v postopku odločanja o
ustavni pritožbi A. A. iz Ž. Ž. in Ž., ki ga zastopa B. B., odvetnik v Z. Z.,
na seji 15. marca 2007
odločilo:
Sodba Vrhovnega sodišča št. II Ips 208/2006 z dne 15. 6. 2006,
sodba Višjega sodišča v Mariboru št. I Cp 3068/2005 z dne 10. 1. 2006 in sodba
Okrajnega sodišča v Murski Soboti št. P 585/90 z dne 18. 11. 2005 se
razveljavijo in se zadeva vrne Okrajnemu sodišču v Murski Soboti v novo
odločanje.
Obrazložitev
A.
1. Okrajno sodišče je v pravdnem postopku
zavrnilo primarni in podrejeni tožbeni zahtevek, s katerima je pritožnik (v
pravdi tožnik) od Republike Slovenije zahteval plačilo odškodnine za škodo, ki
jo je utrpel kot vojaški obveznik Jugoslovanske ljudske armade (v nadaljevanju
JLA) tedanje Socialistične federativne republike Jugoslavije (v nadaljevanju
SFRJ) na ozemlju Republike Slovenije. Višje sodišče je njegovo pritožbo
zavrnilo, Vrhovno sodišče pa je zavrnilo njegovo revizijo. Odločitev sodišč
temelji na stališču, da je Republika Slovenija od SFRJ prevzela le tiste njene
obveznosti za škodo, povzročeno v JLA, ki jih je imela SFRJ nasproti slovenskim
državljanom in osebam, ki so imele na dan plebiscita v Republiki Sloveniji
stalno prebivališče in so v njej dejansko bivale. Ocenila so, da zato, ker
pritožnik ni državljan Republike Slovenije, prav tako pa v njej na dan
plebiscita ni imel stalnega prebivališča niti v njej ni dejansko bival, ni
pravne podlage za odgovornost Republike Slovenije. V obrazložitvi so poudarila,
da je takšno ustaljeno stališče sodne prakse.
2. Pritožnik v ustavni pritožbi zatrjuje
kršitev 14., 15., 16., 22. in 26. člena Ustave. Pojasnjuje, da je tožbo za
povračilo škode, za katero je bila tedaj odgovorna SFRJ, pred pristojnim slovenskim
sodiščem vložil že pred razpadom SFRJ. Po njegovem mnenju okoliščina, da je
državljan Bosne in Hercegovine, za odločitev o odškodnini ne bi smela biti
pomembna. Navaja, da bi morala Republika Slovenija odgovornost za obveznosti
SFRJ urediti drugače in pritožniku povrniti škodo; če pa se je odločila, da
odgovornosti ne prevzame, bi bila morala zadevo odstopiti pristojnemu sodišču v
Bosni in Hercegovini. Poudarja, da je bilo njegovo izvajanje obrambnih nalog
potrebno in koristno za Republiko Slovenijo.
3. Senat Ustavnega sodišča je ustavno
pritožbo 7. 9. 2006 sprejel v obravnavo. V skladu s 56. členom Zakona o
Ustavnem sodišču (Uradni list RS, št. 15/94 – v nadaljevanju ZUstS) je Ustavno
sodišče ustavno pritožbo poslalo Vrhovnemu sodišču, v skladu z 22. členom
Ustave pa nasprotni stranki v pravdnem postopku (toženki). Na ustavno pritožbo
ni odgovoril nihče.
B.
4. Pritožnik je v pravdi trdil, da je med
služenjem vojaškega roka v nekdanji JLA na ozemlju Republike Slovenije utrpel
škodo, ker so bili pogoji zdravstvene zaščite vojakov pomanjkljivi in ker je
bil prepozno poslan na zdravljenje.
5. V času vložitve tožbe (26. 2. 1988) je
bila za povračilo škode, storjene v zvezi z opravljanjem vojaške službe v JLA,
v skladu z drugim odstavkom 222. člena Zakona o službi v oboroženih silah
(Uradni list SFRJ, št. 22/74 in nasl.)1 odgovorna federacija. Po
razpadu SFRJ so države naslednice sicer sklenile Sporazum o vprašanjih
nasledstva (Uradni list RS, št. 71/02 – MP, št. 20/02 – MSVN), vendar z njim
vprašanja nasledstva tovrstnih odškodninskih obveznosti SFRJ niso uredile.
6. Izpodbijana odločitev temelji na
stališču, da je Republika Slovenija ena izmed pravnih naslednic SFRJ. Okrajno
in Višje sodišče se pri tem – skladno z ustaljeno sodno prakso2 –
sklicujeta na določbo I Temeljne ustavne listine o samostojnosti in
neodvisnosti Republike Slovenije (Uradni list št. 1/91-I in nasl. – v
nadaljevanju TUL) in na 1. člen Ustavnega zakona za izvedbo TUL (Uradni list
RS, št. 1/91-I in nasl. – v nadaljevanju UZITUL), Okrajno sodišče pa tudi na
Sporazum o vprašanjih nasledstva. Z navedeno določbo TUL je Republika Slovenija
(med drugim) razglasila, da prevzema vse pravice in dolžnosti, ki so bile s
prejšnjo Ustavo Slovenije in z Ustavo SFRJ prenesene na federacijo. UZITUL pa ureja
prevzem izvrševanja tako prevzetih pravic in dolžnosti s strani organov
Republike Slovenije. Na teh določbah TUL in UZITUL temelji tudi (smiselna)
ocena sodišč o odgovornosti za škodo, nastalo med služenjem vojaškega roka v
nekdanji JLA, za katero je prej odgovarjala SFRJ: ker je Republika Slovenija
prevzela (tudi) pristojnosti v zvezi z obrambo ozemlja, ki so se dotlej
izvrševale prek JLA,3 je s tem prevzela tudi z njimi povezane
obveznosti. Vendar je po presoji sodišč Republika Slovenija od razpadle federacije
prevzela odgovornost le za tiste v JLA storjene škode, ki so nastale njenim
državljanom4 in osebam, ki so po 13. členu UZITUL z njimi izenačene.5
7. Pritožnik med drugim navaja, da za
odločitev o odgovornosti Republike Slovenije za škodo, ki mu je nastala med
služenjem vojaškega roka v JLA na slovenskem ozemlju, in za katero je pred
svojim razpadom odgovarjala SFRJ, tožbo za njeno povrnitev pa je moral vložiti
v Sloveniji, ne sme biti pomembna okoliščina, da je državljan Bosne in
Hercegovine. Meni, da je to stališče v neskladju s pravico do enakosti pred
zakonom iz drugega odstavka 14. člena Ustave. Poseben izraz te pravice je v
sodnih postopkih pravica do enakega varstva pravic iz 22. člena Ustave. Zato je
Ustavno sodišče izpodbijano odločitev preizkusilo z vidika morebitne kršitve
22. člena Ustave.
8. Pravica do enakega varstva pravic med
drugim zavezuje sodišče, da z vidika razlage pravne norme v bistvenem enake
položaje obravnava enako. Različno obravnavanje v bistvenem enakih položajev je
ustavno dopustno le, če za to obstaja razumen, v naravi stvari utemeljen
razlog.
9. Iz izpodbijanih sodb (še bolj očitno pa
iz pravnega mnenja Vrhovnega sodišča z dne 19. 6. 1997, na katerega se v
utemeljitev svoje presoje sklicujejo vsa tri sodišča) je razvidno, da je za
razlago navedenih določb TUL in UZITUL odločilno pojmovanje sodišč o naravi
odgovornosti države za škodo, ki jo utrpi vojaški obveznik pri služenju
vojaškega roka. Ta je po njihovi presoji korelat pravice države do vpoklica
svojega državljana k izpolnjevanju vojaške obveznosti: država za tovrstno škodo
odgovarja svojemu državljanu (že) zato, ker ga je vpoklicala k vojaški
dolžnosti, ta pa se je kot njen državljan na to moral odzvati.
10. Odgovornost SFRJ za škodo, ki jo
povzroči vojaška oseba JLA, je (splošno) določal Zakon o službi v oboroženih
silah. Ta je v prvem odstavku 222. člena določal, da odgovarja federacija za
škodo, ki jo vojaška oseba JLA stori s svojim nezakonitim in z nepravilnim
delom v zvezi z opravljanjem službe občanom ali pravnim osebam, po splošnih
odškodninskih predpisih. Smiselno enako je tudi drugi odstavek istega člena
glede odgovornosti za "druge škode" v zvezi z opravljanjem vojaške
funkcije odkazoval na uporabo splošnih odškodninskih predpisov. S slednjo
določbo so zajeti (tudi) primeri, ko pripadnik JLA povzroči škodo drugemu
pripadniku JLA (npr. vojaškemu obvezniku).6 Skladno s splošnimi
odškodninskimi predpisi, vsebovanimi v Zakonu o obligacijskih razmerjih (Uradni
list SFRJ, št. 29/78 in nasl. – v nadaljevanju ZOR), je v takih primerih
federacija odgovarjala bodisi (in praviloma) zato, ker je škodo s krivdnim
ravnanjem (oziroma opustitvijo) povzročil pripadnik JLA (prvi odstavek 154.
člena ZOR), bodisi na podlagi vzročnosti, kadar je škoda izvirala iz stvari ali
dejavnosti z večjo škodno nevarnostjo za okolico (drugi odstavek 154. člena
ZOR).7 Odgovornost SFRJ za škodo je v primeru, če je škodo utrpel
pripadnik JLA, temeljila na vsebinsko enakih predpostavkah kot v primeru, če je
bila škoda povzročena tretji osebi. Izkaže se torej, da obravnavana
odškodninska odgovornost ne temelji na okoliščini, da je država posameznika
prisilila v udeležbo pri vojaški obrambi države; vojaškemu obvezniku za škodo,
pretrpljeno v času služenja vojaškega roka, ni odgovarjala (že zgolj) zato, ker
ga je vpoklicala na služenje vojaškega roka.
11. Glede na to je treba pri presoji, ali
je Republika Slovenija pasivno legitimirana za povrnitev škode, upoštevati vse
okoliščine primera. V konkretnem primeru je pritožnik zatrjevano škodo utrpel
kot pripadnik JLA na ozemlju Republike Slovenije pred njeno osamosvojitvijo.
Pritožnik je na tem ozemlju kot državljan SFRJ v vojski, ki je bila tedaj tudi
vojska Republike Slovenije, sodeloval pri obrambi tedanje skupne države. Po 61.
členu tedaj veljavnega Zakona o pravdnem postopku (Uradni list SFRJ, št. 4/77
in nasl. – ZPP/77)8 je bilo za spore zoper federacijo iz razmerij z
vojaškimi enotami izključno krajevno pristojno sodišče po sedežu poveljstva
vojaške enote, iz razmerja s katero je izviral spor, zato je tožbo vložil pred
sodiščem v Murski Soboti. Pritožnik je torej moral, ne glede na svoje tedanje
republiško državljanstvo in stalno bivališče, tožbo vložiti pred krajevno
pristojnim sodiščem v Republiki Sloveniji. Republiška pripadnost občinskega
upravnega organa, ki je pritožnika napotil na služenje vojaškega roka, je bila
za pritožnikov položaj v zvezi z zatrjevano škodo nepomembna. Med sodnim
postopkom je nato prišlo do razpada do tedaj skupne države, ki je s tem
prenehala obstajati. Glede vseh navedenih okoliščin je bil pritožnik v povsem
enakem položaju, kot so bili oškodovanci, ki so utrpeli škodo pri služenju
vojaškega roka na ozemlju Republike Slovenije kot slovenski državljani. Zato
pri presoji odgovornosti Republike Slovenije za škodo, ki je nastala na njenem
ozemlju in je zanjo do osamosvojitve odgovarjala njena pravna prednica,
državljanstvo oškodovanca ne more biti utemeljen razlog razlikovanja. Pri tem
pa tudi ne more biti pomembno, da sodišča v nekaterih primerih Republiki
Sloveniji nalagajo odgovornost povrniti škodo, ki je nastala med služenjem
vojaškega roka slovenskim državljanom zunaj njenega ozemlja.9
Drugačno stališče bi ob dejstvu, da države naslednice tega vprašanja niso
uredile z mednarodno pogodbo, lahko pomenilo, da bi bila oškodovancem povrnitev
škode onemogočena zgolj zaradi tega, ker je med dolgotrajnim sodnim postopkom
razpadla država. To pa bi bilo v nasprotju z načelom pravičnosti.
12. Ker so sodišča kršila pritožnikovo
pravico do enakega varstva pravic iz 22. člena Ustave, je bilo treba
izpodbijane sodbe razveljaviti in zadevo vrniti prvostopenjskemu sodišču v novo
odločanje. Glede na to Ustavnemu sodišču ni bilo treba preizkušati obstoja
drugih zatrjevanih kršitev. V ponovljenem postopku bo sodišče moralo odločiti
ob upoštevanju razlogov, ki so narekovali sprejem te odločbe.
C.
13. Ustavno sodišče je sprejelo to odločbo
na podlagi prvega odstavka 59. člena ZUstS in tretje alineje tretjega odstavka
46. člena Poslovnika Ustavnega sodišča (Uradni list RS, št. 93/03 in 98/03 –
popr.) v sestavi: predsednik dr. Janez Čebulj ter sodnice in sodniki dr. Zvonko
Fišer, Lojze Janko, mag. Marija Krisper Kramberger, Milojka Modrijan, dr. Ciril
Ribičič, dr. Mirjam Škrk, Jože Tratnik in dr. Dragica Wedam Lukić. Odločbo je
sprejelo soglasno. Sodnica Škrk je dala pritrdilno ločeno mnenje.
Predsednik
dr.
Janez Čebulj
_______________________
Opombe:
1 Vprašanje, ali bi sodišča glede na čas škodnega dogodka (leto
1986) morala uporabiti novejši zakon (Zakon o službi v oboroženih silah, Uradni
list SFRJ, št. 7/85 in nasl.), ki je začel veljati 24. 2. 1985, ni bistveno.
Relevantni določbi o odgovornosti za škodo (v novejšem zakonu je to drugi
odstavek 218. člena) sta namreč v obeh zakonih vsebinsko enaki.
2 Glej npr. Pravno mnenje Vrhovnega sodišča z dne 19. 6. 1997,
objavljeno v: Pravna mnenja št. 1/97, str. 8.
3 Pristojnosti tistega dela oboroženih sil, ki jih je
uresničevala JLA, so bile prenesene na federacijo, medtem ko je bila
teritorialna obramba v pristojnosti tedanje Socialistične republike Slovenije
(305. člen Ustave Socialistične republike Slovenije, Uradni list SRS, št. 6/74
in nasl.).
4 Sodišči prve in druge stopnje sta sicer zapisali, da je pogoj
za odgovornost Republike Slovenije oškodovančevo državljanstvo in stalno
prebivališče v času škodnega dogodka (torej v tedanji Socialistični republiki
Sloveniji). Iz (sicer skope) obrazložitve Vrhovnega sodišča in iz pravnega
mnenja Vrhovnega sodišča z dne 19. 6. 1997, na katerega se sklicujejo sodišča v
izpodbijanih sodbah, pa je mogoče razbrati, da je za presojo prevzema te
obveznosti ključno vprašanje državljanstva Republike Slovenije kot države
naslednice.
5 13. člen UZITUL določa: "Državljani drugih republik, ki
so na dan plebiscita o neodvisnosti in samostojnosti Republike Slovenije 23.
decembra 1990 imeli prijavljeno stalno prebivališče v Republiki Sloveniji in
tukaj tudi dejansko živijo, so do pridobitve državljanstva Republike Slovenije
po 40. členu Zakona o državljanstvu Republike Slovenije oziroma do izteka rokov
po 81. členu Zakona o tujcih izenačeni v pravicah in dolžnostih z državljani
Republike Slovenije, razen v primerih iz 16. člena tega zakona".
6 Tako tudi sodna praksa (npr. v sodbi Vrhovnega sodišča št. II
Ips 182/2000 z dne 5. 10. 2000 in v sklepu Vrhovnega sodišča št. II Ips 257/98
z dne 7. 10. 1998).
7 Prim. npr. odločitvi Vrhovnega sodišča, citirani v opombi 6,
in sodbi Vrhovnega sodišča št. II Ips 2/2001 z dne 20. 9. 2001 in št. II Ips
456/97 z dne 19. 11. 1998.
8 Člen 61 ZPP/77 se je glasil: "V sporih zoper federacijo
iz razmerij z vojaškimi enotami je izključno pristojno sodišče, na katerega
območju ima sedež poveljstvo vojaške enote".
9 Gl. Pravno mnenje Vrhovnega sodišča z dne 19. 6. 1997.