Številka: U-I-45/07
Up-249/06-22
Datum: 17. 5. 2007
O D L O Č B A
Ustavno sodišče je v postopku za oceno
ustavnosti, začetem s sklepom Ustavnega sodišča št. U-I-45/07 in Up-249/06 z
dne 7. 2. 2007 ter v postopku odločanja o ustavni pritožbi A. A. iz Ž., ki ga
zastopa B. B., odvetnik v Z., na seji 17. maja 2007
o d l o č i l o:
1. Prvi odstavek 83. člena Zakona o delovnih razmerjih (Uradni
list RS, št. 42/02) je v neskladju z Ustavo.
2. Zakonodajalec je dolžan ugotovljeno neskladje odpraviti v
roku šestih mesecev od objave te odločbe v Uradnem listu Republike Slovenije.
3. Do odprave ugotovljenega neskladja lahko delodajalec delavcu
redno odpove pogodbo o zaposlitvi iz krivdnih razlogov na podlagi pisnega
opozorila, ki je bilo izdano v obdobju največ enega leta pred novo kršitvijo
delavca.
4. Ustavna pritožba zoper sklep Vrhovnega sodišča št. VIII Ips
227/2005 z dne 8. 11. 2005 v zvezi s sklepom Višjega delovnega in socialnega
sodišča št. Pdp 399/2005 z dne 24. 3. 2005 in s sklepom Delovnega sodišča v
Kopru št. Pd 220/2004 z dne 26. 1. 2005 se zavrne.
O b r a z l o ž i t e v
A.
1. Pritožnik je vložil ustavno pritožbo
zoper sklep Vrhovnega sodišča o zavrnitvi revizije zoper sklep Višjega sodišča,
s katerim je bila potrjena odločitev sodišča prve stopnje o zavrženju
pritožnikove tožbe na razveljavitev opozorila v. d. predsednika uprave ter
člana uprave o možnosti odpovedi pogodbe o zaposlitvi v primeru ponovne kršitve
delovne obveznosti. Sodišča so v izpodbijanih sodnih odločbah zavzela stališče,
da zoper opozorilo delavca na podlagi 83. člena Zakona o delovnih razmerjih (v
nadaljevanju: ZDR) v tem zakonu ni predvideno posebno sodno varstvo, temveč je
neutemeljenost takšnega opozorila mogoče uveljavljati šele v sporu o
nezakonitosti redne odpovedi pogodbe o zaposlitvi. Po oceni sodišč opozorilo ne
pomeni dejanja, s katerim bi delodajalec kršil katero od pravic delavca iz
delovnega razmerja. Opozorilo nima neposrednih pravnih posledic in pomeni le
predpostavko za kasnejšo redno odpoved. Poleg tega po oceni Vrhovnega sodišča
delavec nima pravice do samostojnega sodnega varstva tudi glede na 274. člen
Zakona o pravdnem postopku (Uradni list RS, št. 26/99 in nasl. – ZPP).
2. Pritožnik v ustavni pritožbi zatrjuje
kršitev pravic iz 22. in 23. člena Ustave. Meni, da je stališče sodišč, po
katerem delavec po 204. členu ZDR nima sodnega varstva zoper izpodbijano
opozorilo, nepravilno. Nepravilno naj bi bilo tudi stališče, da sporno
opozorilo še ne pomeni kršitve delavčevih pravic. Obširno navaja razloge,
zaradi katerih meni, da 204. člen ZDR pritožniku zagotavlja sodno varstvo tudi
zoper pisno opozorilo iz 83. člena ZDR. Meni, da lahko delodajalec institut
opozorila, zoper katerega ni možno sodno varstvo, zlorablja za izrekanje
neutemeljenih očitkov, kar pomeni kršitev delavčevega dostojanstva. Opozarja,
da ZDR ne določa, koliko časa po izdaji opozorila delavcu je na podlagi tega
opozorila in nove kršitve še mogoče izdati odpoved pogodbe o zaposlitvi. Pisno
opozorilo primerja z bivšim institutom izreka disciplinskega ukrepa prenehanja
delovnega razmerja s pogojno odložitvijo izvršitve in ne vidi razlogov za
različno obravnavo institutov z vidika pravice do sodnega varstva. Opozarja
tudi na možnost arbitrarnega ravnanja delodajalca, ki lahko za enako kršitev
enega delavca obravnava v disciplinskem postopku po 174. členu ZDR, v katerem
je zoper izrečeni ukrep predvideno sodno varstvo, drugemu pa izreče pisno
opozorilo, zoper katerega delavec nima sodnega varstva. Zatrjuje, da je sodno
varstvo v sporu o nezakonitosti redne odpovedi pogodbe o zaposlitvi
neučinkovito, saj bo po določenem času neutemeljenost opomina težje dokazovati.
3. Senat Ustavnega sodišča je s sklepom št.
Up-249/06 z dne 3. 1. 2007 ustavno pritožbo sprejel v obravnavo. V skladu s 56.
členom Zakona o Ustavnem sodišču (Uradni list RS, št. 15/94 – v nadaljevanju:
ZUstS) je Ustavno sodišče ustavno pritožbo poslalo Vrhovnemu sodišču, ki je
Ustavnemu sodišču sporočilo, da nanjo ne bo odgovorilo. V skladu z 22. členom
Ustave je bila ustavna pritožba poslana nasprotni stranki iz delovnega spora,
družbi C. C., ki se v odgovoru strinja z izpodbijanim stališčem. Meni, da bo
morala sodna praksa v vsakem posameznem primeru glede na naravo kršitve delavca
določiti, koliko časa po izdaji pisnega opozorila in nove kršitve je delavcu še
mogoče redno odpovedati pogodbo o zaposlitvi. Glede primerjave izpodbijane
ureditve z disciplinskimi sankcijami po Zakonu o temeljnih pravicah iz
delovnega razmerja (Uradni list SFRJ, št.60/89 in nasl. – ZTPDR) pritrjuje
stališču Vrhovnega sodišča, da so ureditve iz prejšnje zakonodaje izhajale iz
delovnega razmerja kot asociativnega razmerja, sedanje delovno razmerje pa
izhaja iz dvostranskega pogodbenega odnosa, za katerega veljajo splošna pravila
civilnega prava.
4. Odgovor nasprotne stranke iz delovnega
spora je Ustavno sodišče v skladu z 22. členom Ustave poslalo pritožniku, ki
nanj ni odgovoril.
5. V postopku za preizkus obravnavane
ustavne pritožbe je Ustavno sodišče na podlagi drugega odstavka 59. člena ZUstS
začelo postopek za oceno ustavnosti 83. člena ZDR. Pojavilo se je namreč
vprašanje ustavnosti navedene zakonske določbe, ker ne določa, koliko časa po
izdaji opozorila delavcu je na podlagi tega opozorila in nove kršitve delavcu
še mogoče redno odpovedati pogodbo o zaposlitvi. Ustavno sodišče je sklep o
začetku postopka za oceno ustavnosti 83. člena ZDR in ustavno pritožbo poslalo
v odgovor Državnemu zboru (drugi odstavek 59. člena ZUstS).
6. Ustavno sodišče odgovora Državnega zbora
v roku, ki mu ga je določilo, ni prejelo. Mnenje je poslala Vlada, ki navaja,
da prvi odstavek 83. člena ZDR ni protiustaven, ker je postopek odpovedi o
zaposlitvi iz krivdnega razloga zakonit samo v primeru ponovne kršitve delavca
in izpolnitve obveznosti predhodnega opomina pred delodajalčevo odpovedjo. Za
presojo teh dejstev in zakonitosti odpovedi pa naj bi imel delavec možnost
sodnega varstva.
B. – I.
Prvi odstavek 83. člena ZDR
7. Člen 83 ZDR ureja postopek preden
delodajalec odpove pogodbo o zaposlitvi. V prvem odstavku tega člena je
določeno, da mora delodajalec pred redno odpovedjo pogodbe o zaposlitvi iz
krivdnega razloga pisno opozoriti delavca na izpolnjevanje obveznosti in
možnost odpovedi v primeru ponovitve kršitve. To pomeni, da lahko delodajalec
delavcu redno odpove pogodbo o zaposlitvi iz krivdnih razlogov le v primeru, če
delavec stori najmanj dve kršitvi delovnih obveznosti in pod pogojem, da ga je
po prvi kršitvi pisno opozoril na možnost odpovedi. Pri tem ZDR ne določa,
koliko časa lahko preteče med izdajo pisnega opozorila in novo kršitvijo
delovne obveznosti, da je takšno opozorilo še mogoče upoštevati kot podlago za
redno odpoved pogodbe o zaposlitvi.
8. Člen 204 ZDR določa pravila v zvezi z
uveljavljanjem pravic pri delodajalcu in sodno varstvo zoper njegove odločitve.
V skladu s prvim in z drugim odstavkom tega člena ima delavec pravico zahtevati
sodno varstvo pred pristojnim delovnim sodiščem, če meni, da delodajalec ne
izpolnjuje obveznosti ali krši katero od njegovih pravic iz delovnega razmerja,
potem ko je neuspešno zahteval odpravo kršitve oziroma izpolnitev obveznosti.
Tretji odstavek 204. člena ZDR določa možnost sodnega varstva v zvezi z
ugotovitvijo nezakonitosti odpovedi pogodbe o zaposlitvi in drugih načinov
prenehanja veljavnosti pogodbe o zaposlitvi ali odločitve o disciplinski
odgovornosti delavca. V četrtem odstavku je določena možnost neposrednega
uveljavljanja sodnega varstva denarnih terjatev iz delovnega razmerja, peti
odstavek pa ureja pravico do sodnega varstva neizbranega kandidata.
9. Iz navedenih zakonskih določb izhaja, da
ZDR ne predvideva možnosti uveljavljanja samostojnega sodnega varstva zoper
pisno opozorilo delodajalca iz prvega odstavka 83. člena ZDR. Po prvem in
drugem odstavku 204. člena ZDR sta namreč lahko predmet delavčeve zahteve le
ravnanje ali opustitev delodajalca, ki ima za delavca (samostojne) pravne
posledice. Pisno opozorilo že po jezikovni razlagi takšnih posledic nima.
Opredeljeno je le kot pogoj za kasnejšo redno odpoved pogodbe o zaposlitvi iz
krivdnih razlogov in samo po sebi ne pomeni posega v pravice delavca. Gre torej
za neke vrste procesno predpostavko, od izpolnitve katere je odvisna zakonitost
redne odpovedi pogodbe o zaposlitvi iz krivdnih razlogov. Ker pa takšno
opozorilo vendarle posega v delovnopravni položaj delavca, mora biti zoper
njega zagotovljeno sodno varstvo. Glede na določbe 204. člena ZDR je
neutemeljenost takšnega opozorila mogoče uveljavljati v sporu o nezakonitosti
redne odpovedi pogodbe o zaposlitvi.
10. Zastavilo se je vprašanje, ali je taka
ureditev v skladu s pravico do sodnega varstva iz prvega odstavka 23. člena
Ustave. Pri presoji tega vprašanja je treba upoštevati, da sodno preverjanje
(ne)utemeljenosti spornega opozorila ni izključeno, temveč le odloženo.
Zagotovljeno naj bi bilo v okviru presoje zakonitosti redne odpovedi pogodbe o
zaposlitvi iz krivdnih razlogov, ki bi sledila izdaji takšnega obvestila. O
kršitvi pravice do sodnega varstva bi bilo zato mogoče govoriti le v primeru,
če takšno sodno varstvo ne bi bilo učinkovito. Smisel določbe prvega odstavka
23. člena Ustave namreč ni le, da vsakomur zagotavlja pravico do sodnega
varstva, temveč predvsem v zagotavljanju učinkovitega sodnega varstva, tj. da
lahko prizadeti učinkovito brani svoje pravice, interese in pravne koristi. Če
predpis tega ne omogoča, gre po presoji Ustavnega sodišča prav tako za poseg v
pravico do sodnega varstva. V obravnavanem primeru je treba zato oceniti, ali
je sodno varstvo zoper pisno opozorilo delodajalca iz prvega odstavka 83. člena
ZDR, ki je zagotovljeno šele v postopku presoje zakonitosti redne odpovedi
pogodbe o zaposlitvi, učinkovito.
11. Kot je bilo že povedano, ZDR ne določa,
koliko časa po izdaji pisnega opozorila lahko delodajalec na podlagi tega
opozorila in nove kršitve delavcu redno odpove pogodbo o zaposlitvi. Ker ZDR
zoper pisno opozorilo ne predvideva posebnega sodnega varstva, temveč je
njegovo neutemeljenost mogoče uveljavljati v postopku presoje zakonitosti
morebitne redne odpovedi pogodbe o zaposlitvi, je sodno varstvo zoper pisno
opozorilo, ki ga ima na voljo delavec, za določeno časovno obdobje odmaknjeno
od izdaje tega opozorila. Zato je njegovo (ne)utemeljenost težje dokazovati. V
zvezi s tem pa velja ugotoviti, da samo dejstvo časovne odmaknjenosti možnosti
izpodbijanja opozorila še ne pomeni, da je takšno sodno varstvo vedno
neučinkovito. Neučinkovito bi bilo lahko le v primeru, če bi ta časovna
odmaknjenost trajala tako dolgo, da bi bilo dokazovanje neutemeljenosti pisnega
opozorila bistveno oteženo.
12. Ustavno sodišče ugotavlja, da ZDR s
tem, ko ne določa, koliko časa lahko preteče med izdajo pisnega opozorila in
novo kršitvijo delovne obveznosti, da je takšno opozorilo še mogoče upoštevati
kot podlago za redno odpoved pogodbe o zaposlitvi, pri čemer je sodno varstvo
zoper takšno opozorilo zagotovljeno šele v okviru presoje zakonitosti redne
odpovedi pogodbe o zaposlitvi, posega v ustavno pravico do učinkovitega sodnega
varstva iz prvega odstavka 23. člena Ustave. Zato je treba ugotoviti, ali je
poseg ustavno dopusten. Na podlagi tretjega odstavka 15. člena Ustave je po
ustaljeni ustavnosodni presoji mogoče omejiti človekove pravice le, če je
zakonodajalec pri predpisovanju omejitve zasledoval ustavno dopusten cilj in je
omejitev v skladu z načeli pravne države (2. člen Ustave), in sicer s tistim
izmed teh načel, ki prepoveduje prekomerne posege države (splošno načelo
sorazmernosti). Ustavno sodišče je torej moralo najprej oceniti, ali obstaja
kakšen razlog, da ZDR ne določa, koliko časa po izdaji pisnega opozorila in
nove kršitve lahko delodajalec delavcu redno odpove pogodbo o zaposlitvi, kar
posledično pomeni, da je možnost sodne presoje opozorila lahko zagotovljena
šele po preteku zelo dolgega obdobja od izdaje tega opozorila. Državni zbor v
postopku za oceno ustavnosti zakona ni odgovoril, iz mnenja Vlade in iz
gradiva, ki je bilo na voljo v postopku sprejemanja ZDR (Poročevalci DZ, št.
50/97, 90/01 in 28/02), pa tudi ni razviden razlog, ki bi lahko pomenil ustavno
dopusten, tj. stvarno upravičen cilj, zaradi katerega ta rok ni določen. Ker za
navedeno ureditev ni mogoče ugotoviti, da zasleduje kakšen ustavno dopusten
razlog, ki bi upravičeval poseg v človekovo pravico do učinkovitega sodnega
varstva, ni izpolnjen že prvi pogoj, ki ga za omejevanje človekovih pravic
zahteva Ustava (tretji odstavek 15. člena). Zato je prvi odstavek 83. člena ZDR
v neskladju s prvim odstavkom 23. člena Ustave.
13. Ker gre za primer, ko zakonodajalec
določenega vprašanja, ki bi ga moral urediti, ni uredil, razveljavitev ni
mogoča. Zato je Ustavno sodišče na podlagi 48. člena ZUstS sprejelo
ugotovitveno odločbo. Ustavno sodišče je določilo šestmesečni uskladitveni rok,
ker odprava ugotovljene neustavnosti pomeni le manjšo dopolnitev ZDR.
14. Da bi do uskladitve ZDR z Ustavo v
postopkih redne odpovedi pogodbe o zaposlitvi iz krivdnih razlogov preprečilo
kršitve pravice do učinkovitega sodnega varstva iz prvega odstavka 23. člena
Ustave, je Ustavno sodišče na podlagi drugega odstavka 40. člena ZUstS določilo
tudi način izvršitve te odločbe, tako da lahko delodajalec delavcu redno odpove
pogodbo o zaposlitvi iz krivdnih razlogov le na podlagi pisnega opozorila, ki
je bilo izdano v roku največ enega leta pred novo kršitvijo delavca.
B. – II.
15. Pritožnik z ustavno pritožbo izpodbija
sklep Vrhovnega sodišča o zavrnitvi revizije zoper sklep Višjega sodišča, s
katerim je bila potrjena odločitev sodišča prve stopnje o zavrženju
pritožnikove tožbe na razveljavitev opozorila v. d. predsednika uprave ter
člana uprave o možnosti odpovedi pogodbe o zaposlitvi v primeru ponovne kršitve
delovne obveznosti.
16. Bistveno, kar očita pritožnik sodiščem
v tej zadevi, je, da so neutemeljeno zavrgla njegovo tožbo zoper pisno
opozorilo delodajalca o možnosti odpovedi pogodbe o zaposlitvi v primeru
ponovne kršitve delovnih obveznosti, izdano po prvem odstavku 83. člena ZDR.
Sodišča so štela, da delavec na podlagi 204. člena ZDR nima pravice do
samostojnega sodnega varstva zoper takšno obvestilo. Takšno stališče naj bi
bilo v neskladju s pravico do enakega varstva pravic iz 22. člena Ustave in s
pravico do sodnega varstva iz prvega odstavka 23. člena Ustave. Stališče, po
katerem zoper pisno opozorilo delodajalca iz prvega odstavka 83. člena ZDR ni
zagotovljeno posebno sodno varstvo, temveč je njegova presoja zagotovljena v
okviru presoje zakonitosti redne odpovedi o zaposlitvi, ni niti arbitrarno (22.
člen Ustave) niti ni samo po sebi v neskladju s pravico do sodnega varstva
(prvi odstavek 23. člena Ustave). Zato je Ustavno sodišče te pritožnikove
očitke zavrnilo kot očitno neutemeljene.
17. Pritožnik zatrjuje tudi, da je sodno
varstvo zoper pisno opozorilo delodajalca, ki je zagotovljeno v postopku
presoje zakonitosti odpovedi pogodbe o zaposlitvi zaradi časovne odmaknjenosti
te presoje neučinkovito. Tudi s temi navedbami pritožnik uveljavlja kršitev
pravice do učinkovitega sodnega varstva (prvi odstavek 23. člena Ustave).
Očitek je sicer utemeljen (točka B. – I.), vendar je zaradi ugotovitve
neustavnosti in določitve načina izvršitve (1. in 3. točka izreka) postal
brezpredmeten.
18. Pritožnik v ustavni pritožbi navaja
tudi razloge, zaradi katerih meni, da je ureditev v ZDR, na podlagi katere
lahko delodajalec izbira, ali bo delavcu v primeru kršitve izdal pisno
opozorilo pred redno odpovedjo pogodbe o zaposlitvi iz krivdnih razlogov ali bo
zoper njega uvedel disciplinski postopek, v neskladju s pravicami iz 14., 22.
in 23. člena Ustave. Ustavno sodišče teh navedb ni presojalo, ker je predmet
presoje v okviru obravnavane ustavne pritožbe le procesna odločitev o zavrženju
tožbe.
19. Ker ustavna pritožba ni utemeljena, jo
je Ustavno sodišče zavrnilo.
C.
20. Ustavno sodišče je sprejelo to odločbo
na podlagi drugega odstavka 40. člena, 48. člena in prvega odstavka 59. člena
ZUstS ter tretje alineje tretjega odstavka 46. člena Poslovnika Ustavnega
sodišča (Uradni list RS, št. 93/03 in 98/03 – popr.) v sestavi: predsednik dr.
Janez Čebulj ter sodnice in sodniki dr. Zvonko Fišer, dr. Franc Grad, Lojze
Janko, mag. Marija Krisper Kramberger, Milojka Modrijan, dr. Ciril Ribičič, dr.
Mirjam Škrk in Jože Tratnik. Odločbo je sprejelo soglasno.
Predsednik
dr. Janez Čebulj l.r.