Številka: U-I-187/05-11
Datum: 18. 10. 2007
O D L O Č B A
Ustavno sodišče je v postopku za oceno
ustavnosti, začetem z zahtevo Sindikata vzgoje, izobraževanja, znanosti in
kulture Slovenije, Ljubljana, ki ga zastopa Odvetniška družba Ferfolja, Ljubič
in partnerji, o.p., d.n.o., Ljubljana, na seji 18. oktobra 2007
o d l o č i l o:
Prvi odstavek 146. člena Zakona o organizaciji in financiranju
vzgoje in izobraževanja (Uradni list RS, št. 12/96, 23/96 – popr., 64/01,
108/02, 14/03 – ur. p. b., 34/03, 55/03 – ur. p. b., 79/03, 115/03 – ur. p. b.,
65/05, 98/05 – ur. p. b., 129/06 in 16/07 – ur. p. b.) ni v neskladju z Ustavo.
O b r a z l o ž i t e v
A.
1. Predlagatelj, Sindikat vzgoje,
izobraževanja, znanosti in kulture Slovenije (v nadaljevanju SVIZ) izpodbija prvi
odstavek 146. člena Zakona o organizaciji in financiranju vzgoje in
izobraževanja (v nadaljevanju ZOFVI). Izpodbijana določba naj bi bila v
neskladju z 2., s 14. in z 22. členom ter s tretjim odstavkom 49. člena Ustave.
Izpodbijani ureditvi očita, da povzroča različno obravnavanje ljudi z enako
izobrazbo in da nesorazmerno posega v pravna upravičenja učiteljev z
višješolsko izobrazbo, ki ob uveljavitvi zakona niso bili zaposleni v vzgoji in
izobraževanju. Tistim, ki so bili ob uveljavitvi ZOFVI zaposleni v vzgoji in
izobraževanju, dovoljuje opravljati delo tudi v prihodnje za nedoločen čas,
tistim, ki na dan uveljavitve ZOFVI niso bili zaposleni v vzgoji in
izobraževanju, pa je s tem dnem prepovedal delo v šoli in de facto brez
prehodnega obdobja naložil pridobitev visokošolske izobrazbe. Izpodbijani
določbi očita tudi nedorečenost, ker ne določa jasno, ali je pravica opravljati
delo po tej določbi absolutno pridobljena pravica ali pa varuje zgolj konkretno
zaposlitev z dnem uveljavitve Zakona. Zaradi tega naj bi prihajalo v praksi do
različnih razlag tako poslovodnih organov vzgojno-izobraževalnih zavodov,
ministrstva, pristojnega za šolstvo, kot tudi sodišč. Predlagatelj je z vlogo z
dne 8. 11. 2005 ta očitek dodatno obrazložil. Meni namreč, da izpodbijana
določba izrecno podeljuje vsem, ki so bili ob uveljavitvi ZOFVI zaposleni v
vzgoji in izobraževanju in so izpolnjevali zakonske pogoje, pravico, da to delo
opravljajo še naprej za nedoločen čas, saj zakon ne določa nobenih omejitev.
Zato teh oseb ob ponovni zaposlitvi v vzgoji in izobraževanju ni mogoče šteti
za neustrezne z vidika izpolnjevanja izobrazbenih pogojev, tudi če so po 15. 3.
1996 prekinili delovno razmerje v vzgoji in izobraževanju. Neprekinjenosti
zaposlitve v vzgoji in izobraževanju kot pogoja za zaposlitev učiteljev in
vzgojiteljev z višješolsko izobrazbo, ki so začasno prekinili delovno razmerje
po uveljavitvi ZOFVI, iz izpodbijane določbe po njegovem mnenju ne izhaja. Da
ni bil namen zakonodajalca omejevati te skupine strokovnih delavcev, pa naj bi
izhajalo tudi iz drugega odstavka 136.a člena ZOFVI v poglavju o kazenskih
določbah.
2. Državni zbor meni, da SVIZ v obravnavani
zadevi ne more nastopati kot predlagatelj. Očita mu, da ni izkazal, da bi bile
zaradi izpodbijane določbe ogrožene pravice delavcev, glede na to, da prav ta
določba zaposlenim v vzgoji in izobraževanju zagotavlja isto raven pravic. Prav
tako naj bi iz navedb predlagatelja izhajalo, da zastopa tudi interese tistih
učiteljev in vzgojiteljev brez zaposlitve oziroma zaposlenih v drugih
dejavnostih, čeprav iz njegovega Statuta izhaja, da zastopa interese zaposlenih
v vzgoji in izobraževanju, znanosti in kulturi. V zvezi z izpodbijano določbo
pa Državni zbor pojasnjuje, da je zakonodajalec z določitvijo višjih
izobrazbenih pogojev, kot zgolj enega izmed pogojev za zaposlitev, posegel v že
trajajoča razmerja tistih učiteljev in vzgojiteljev, ki so na dan uveljavitve
ZOFVI poleg izobrazbe izpolnjevali tudi druge pogoje in bili zaposleni na
področju vzgoje in izobraževanja. Zato je njihov položaj z izpodbijano določbo
tudi ustrezno uredil. Ne strinja se s predlagateljem, da je brez ustrezne
prehodne ureditve posegel v pričakovana upravičenja vseh tistih, ki so na dan
uveljavitve ZOFVI izpolnjevali do tedaj predpisane izobrazbene pogoje. Ob tem
navaja, da je izobrazba zgolj eden izmed pogojev, ki jih morajo izpolnjevati
zaposleni v vzgoji in izobraževanju, zato zgolj zaradi izpolnjevanja tega
pogoja posamezniki niso mogli pričakovati kakršnihkoli upravičenj iz delovnega
razmerja. Meni, da določba z vidika pravne varnosti tistih, ki jih ščiti, tudi
ni problematična. Ob tem se sklicuje na odločbo Ustavnega sodišča št.
U-I-240/04 z dne 8. 12. 2005 (Uradni list RS, št. 117/05 in Odl US XIV, 90).
3. Vlada pojasnjuje, da je namen izpodbijane
določbe zaščititi tiste, ki so izpolnjevali vse pogoje, veljavne do sprejetja
ZOFVI, in so bili vključeni v sistemu vzgoje in izobraževanja. Določba ščiti
torej tiste strokovne delavce, ki so ob uveljavitvi ZOFVI imeli sklenjeno
delovno razmerje v vzgoji in izobraževanju, so opravljali to delo in
izpolnjevali vse predpisane pogoje, dokler ZOFVI ni teh pogojev spremenil.
Vlada zato poudarja, da izpodbijana določba ne ščiti tistih, ki na dan 15. 3.
1996 niso bili zaposleni v sistemu vzgoje in izobraževanja ali so pozneje iz
sistema izstopili. Tem strokovnim delavcem se na tej podlagi poleg pravice
ostati v delovnem razmerju zagotavljajo tudi pravice, ki izhajajo iz delovnega
razmerja (napredovanje, poklicno usposabljanje itd.). Vlada ob tem pojasnjuje, da
jih ta določba ne izenačuje s tistimi strokovnimi delavci, ki izpolnjujejo z
zakonom in drugimi predpisi določene pogoje za opravljanje
vzgojno-izobraževalnega dela, kakor jim tudi ne daje pravice do sklenitve
delovnega razmerja, ker zaščita velja le za učitelje in vzgojitelje, ki so že v
sistemu in opravljajo vzgojno-izobraževalno ter drugo strokovno delo, za tiste,
ki so iz sistema izstopili, pa se ob morebitnem vračanju ugotavlja
izpolnjevanje predpisanih pogojev v skladu z ZOFVI. Nadalje navaja, da je ministrstvo,
pristojno za šolstvo, izpodbijano določbo ves čas tako razlagalo. To razlago je
potrdila tudi sodna praksa. Sprememba razlage izpodbijane določbe bi po mnenju
Vlade nedvomno povzročila neenako obravnavanje posameznikov pri uveljavitvi
njihovih pravic. Ustavnemu sodišču predlaga, naj ugotovi, da izpodbijana
določba ni v neskladju z Ustavo.
B. – I.
4. Državni zbor meni, da SVIZ v obravnavani
zadevi ni upravičen nastopati kot predlagatelj. Zato je bilo treba najprej
presoditi, ali so izpolnjeni pogoji za vložitev zahteve. SVIZ je na podlagi
osme alineje prvega odstavka 23. člena Zakona o Ustavnem sodišču (Uradni list
RS, št. 15/94 – ZUstS) vložil zahtevo za oceno ustavnosti prvega odstavka 146.
člena ZOFVI. Zahtevo za oceno ustavnosti in zakonitosti predpisov in splošnih
aktov, izdanih za izvrševanje javnih pooblastil, je na tej pravni podlagi lahko
vložil reprezentativni sindikat za območje države, če so bile ogrožene pravice
delavcev. Z uveljavitvijo Zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o Ustavnem
sodišču (Uradni list RS, št. 51/07 – v nadaljevanju ZUstS-A) se je ta določba
spremenila. Skladno s prvim odstavkom 38. člena ZUstS-A se postopki v zadevah,
v katerih do uveljavitve tega zakona Ustavno sodišče še ni odločilo, po njegovi
uveljavitvi nadaljujejo po določbah tega zakona. V skladu z enajsto alinejo
prvega odstavka 23.a člena Zakona o Ustavnem sodišču (Uradni list RS, št. 64/07
– ur. p. b. – v nadaljevanju ZUstS) lahko reprezentativni sindikat za območje
države za posamezno dejavnost ali poklic, če so ogrožene pravice delavcev, z
zahtevo začne postopek za oceno ustavnosti oziroma zakonitosti predpisa ali
splošnega akta, izdanega za izvrševanje javnih pooblastil. Ustavno sodišče je
skladno z navedeno določbo ZUstS preizkusilo, ali SVIZ izpolnjuje pogoja (to
sta reprezentativnost sindikata za območje države za posamezno dejavnost ali
poklic ter ogroženost pravic delavcev) za vložitev zahteve v postopku pred
Ustavnim sodiščem.
5. Iz priložene kopije odločbe Ministrstva
za delo, družino in socialne zadeve št. 121-02-186/93 z dne 9. 9. 1993 izhaja,
da je SVIZ reprezentativni sindikat v panogah izobraževanja in
znanstveno-raziskovalne dejavnosti v Republiki Sloveniji. Ustavno sodišče zato
šteje, da je SVIZ izkazal pogoj reprezentativnosti in da je reprezentativni
sindikat v dejavnosti izobraževanja in znanstveno-raziskovalne dejavnosti za
območje države. Predlagateljeva pravica, da vloži zahtevo za oceno ustavnosti,
je omejena na pravico do izpodbijanja tistih predpisov, ki neposredno
prizadenejo delovnopravni in s tem povezan socialni položaj delavcev, katerih
interese predlagatelj kot reprezentativni sindikat za območje države
predstavlja in zastopa (tako Ustavno sodišče že npr. v sklepu št. U-I-63/96 z
dne 11. 4. 1996, Odl US V, 46 in v sklepu št. U-I-181/99 z dne 13. 4. 2000, Odl
US IX, 91). Državni zbor navaja, da izpodbijana določba ne ogroža pravic
delavcev, ki jih zastopa predlagatelj, ker je zakonodajalec prav s to določbo
zaposlenim v vzgoji in izobraževanju zagotovil isto raven pravic, kot so jih
imeli tudi pred uveljavitvijo ZOFVI. Iz predlagateljevih navedb izhaja, da ne
zahteva ocene ustavnosti izpodbijane določbe, zaradi tega kar določa, temveč
zaradi njene nedorečenosti, predvsem glede vprašanja statusa tistih učiteljev
in vzgojiteljev, ki so bili na dan uveljavitve ZOFVI zaposleni v vzgoji in
izobraževanju in so izpolnjevali vse zakonske pogoje za opravljanje
vzgojno-izobraževalnega dela, pa bodo (so) iz kakršnegakoli razloga prekinili
delovno razmerje ter se želeli ponovno zaposliti kot učitelji oziroma
vzgojitelji. Ker gre za vprašanje jasnosti zakonske norme in na ustavno
skladnost iz tega izhajajočih razlag, ki (lahko) ogrožajo pravice delavcev, je
Ustavno sodišče štelo, da je tudi ta pogoj izkazan.
6. Ker so izpolnjene procesne predpostavke
za vložitev zahteve, gre SVIZ-u v postopku pred Ustavnim sodiščem položaj
predlagatelja.
B. – II.
7. Prvi odstavek 146. člena ZOFVI določa:
»Učitelji v osnovni in glasbeni šoli, v gimnaziji in v poklicni, strokovni ter
tehniški srednji šoli in vzgojitelji v domu za učence ter dijaškem domu, ki so
izpolnjevali z zakonom določene pogoje za opravljanje vzgojno-izobraževalnega
dela v osnovni in glasbeni šoli, zavodu za vzgojo in izobraževanje otrok in
mladostnikov s posebnimi potrebami, gimnaziji in v poklicni, strokovni in
tehniški srednji šoli ter v dijaškem domu, lahko opravljajo
vzgojno-izobraževalno delo tudi po uveljavitvi tega zakona.«
8. Predlagatelj izpodbija prvi odstavek
146. člena ZOFVI z vidika neskladnosti z 2. členom Ustave. Določba naj bi bila
nejasna, ker ne opredeljuje jasno položaja tistih, ki so bili na dan
uveljavitve ZOFVI zaposleni v vzgoji in izobraževanju in so izpolnjevali vse
zakonske pogoje za opravljanje vzgojno-izobraževalnega in drugega strokovnega dela
in so iz kakršnegakoli razloga prekinili delovno razmerje ter se želeli ponovno
zaposliti kot učitelji oziroma vzgojitelji. Meni, da so pravico do opravljanja
dela na podlagi te določbe pridobili tudi učitelji in vzgojitelji, ki so sicer
izpolnjevali pogoja iz prvega odstavka 146. člena ZOFVI (tj. delo na dan 15. 3.
1996 ter pogoje za zaposlitev po prejšnjih veljavnih predpisih), so pa kasneje,
po uveljavitvi ZOFVI, zapustili vzgojo in izobraževanje. Ministrstvo te razlage
ne podpira, sodna praksa pa naj bi bila neenotna. Ker je eno od načel pravne
države (2. člen Ustave), da morajo biti zakonske norme jasne, razumljive in
nedvoumne, je Ustavno sodišče navedeno določbo presojalo z vidika skladnosti s
tem načelom.
9. Izpodbijana določba je uvrščena kot prehodna
določba. Namen prehodnih določb je ureditev pravic in pravnih razmerij, ki so
že nastala pod veljavo prejšnjega prava ter še vedno obstajajo in trajajo ob
uveljavitvi novega prava. Zato je zakonodajalec zaradi spoštovanja načela
varstva zaupanja v pravo dolžan urediti prehodno obdobje, kadar nova ureditev
posega v trajajoča razmerja oziroma upravičena pravna pričakovanja. Z
uveljavitvijo ZOFVI se je zahtevana stopnja izobrazbe za učitelje in
vzgojitelje zvišala (glej 92. do 99. člen ZOFVI). Spremenil se je torej pogoj
temeljne izobrazbe, predpisane za opravljanje dela učitelja in vzgojitelja. S
to spremembo je zakonodajalec posegel v delovna razmerja tistih učiteljev in
vzgojiteljev, ki ob uveljavitvi ZOFVI tega pogoja niso izpolnjevali, so pa opravljali
vzgojno-izobraževalno delo v skladu s pogoji, ki so veljali do sprejema nove
zakonodaje. Kot izhaja iz odgovora Državnega zbora in mnenja Vlade, gre v
primeru izpodbijane ureditve za varstvo in ohranitev neprekinjenosti zaposlitve
prav teh učiteljev in vzgojiteljev. Gre torej za ohranitev delovnega razmerja,
ko se pogoji ob spremembi zakonodaje naknadno spremenijo. Ker je bistvo
izpodbijane določbe ohranitev delovnega razmerja, je jasno in logično, da
varuje zgolj tiste učitelje in vzgojitelje, ki so bili ob uveljavitvi ZOFVI v
delovnem razmerju v vzgoji in izobraževanju in ki ob spremembi zakonodaje niso
več izpolnjevali pogojev za opravljanje tega dela. Njihov položaj je
zakonodajalec zato uredil s prvim odstavkom 146. člena ZOFVI. Na tej podlagi jim
je zagotovil kontinuiteto zaposlitve v vzgoji in izobraževanju pod
nespremenjenimi pogoji za nedoločen čas. Spregled izobrazbe za te osebe velja
le za čas opravljanja vzgojno-izobraževalnega dela po uveljavitvi ZOFVI. To
varstvo se pa ne razteza na učitelje in vzgojitelje, ki so zapustili delo v
vzgojno-izobraževalnih ustanovah ali ga še bodo zapustili. Če bi zakonodajalec
hotel, da velja prehodno obdobje tudi za osebe, ki so navedeno delo zapustile
pred uveljavitvijo ZOFVI oziroma po njegovi uveljavitvi (za takšno razlago
izpodbijane določbe se zavzema predlagatelj), bi moral to izrecno navesti.
Izpodbijana določba zato ni v neskladju z načelom jasnosti in določnosti
pravnih norm kot enim od načel pravne države (2. člen Ustave).
10. Drugi očitek predlagatelja, ki je tesno
povezan s prvim, je, da izpodbijana ureditev posega v pridobljeno pravico do
opravljanja dela tistih učiteljev in vzgojiteljev, ki bodo (so) zapustili delo
v vzgojo-izobraževalnih ustanovah po uveljavitvi ZOFVI. Predlagatelj po vsebini
smiselno uveljavlja neskladje z načelom varstva zaupanja v pravo kot enim od
načel pravne države iz 2. člena Ustave. Ustavno sodišče je zato izpodbijano
določbo presojalo še z vidika skladnosti s tem načelom.
11. Varstvo pravic zoper zakonske posege z
učinkom za naprej je zagotovljeno z 2. členom Ustave, da je Slovenija pravna
država. Med načela pravne države sodi tudi načelo varstva zaupanja v pravo. To
načelo posamezniku zagotavlja, da mu država njegovega pravnega položaja ne bo
poslabšala arbitrarno, torej brez stvarnega razloga, utemeljenega v
prevladujočem in legitimnem javnem interesu. Upoštevaje navedeno, sme
zakonodajalec spremeniti pogoje za opravljanje določenega poklica oziroma
dejavnosti tudi za osebe, ki ta poklic oziroma dejavnost v času spremembe
pravne ureditve že opravljajo, prizadetim osebam pa mora biti zagotovljen
zadosten čas za prilagoditev na novo ureditev. Vendar v primeru učiteljev in
vzgojiteljev, ki bodo (so) zapustili vzgojo in izobraževanje po uveljavitvi
ZOFVI, ni mogoče pritrditi, da bo (je bilo) v njihovem primeru to načelo
kršeno. Ob uveljavitvi ZOFVI je bil njihov pravni položaj varovan s prvim
odstavkom 146. člena ZOFVI (glej 9. točko obrazložitve te odločbe). S tem je
bilo zadoščeno ustavnopravnim zahtevam iz 2. člena Ustave ter njihovemu
pričakovanju, da bodo lahko še naprej opravljali vzgojno-izobraževalno delo.
Kasnejše spremembe v pravnem položaju učiteljev in vzgojiteljev, varovanih na
podlagi prvega odstavka 146. člena ZOFVI, ki niso posledica posega
zakonodajalca v veljavno ureditev, zato ne morejo biti več predmet varovanja po
2. členu Ustave. Enaka ugotovitev velja za osebe, ki so vzgojo in izobraževanje
zapustile pred uveljavitvijo ZOFVI. Ni v neskladju z 2. členom Ustave, če
zakonodajalec položaja oseb, ki so ob uveljavitvi ZOFVI opravljale delo v drugi
poklicni sferi izven vzgoje in izobraževanja, ni posebej uredil oziroma zanje
ni določil prehodnega obdobja za pridobitev ustrezne izobrazbe za morebitno
vrnitev v vzgojo in izobraževanje.
12. Predlagatelj zatrjuje tudi neskladje
izpodbijane določbe z drugim odstavkom 14. člena Ustave, ker naj bi ZOFVI
učitelje in vzgojitelje obravnaval neenako glede na dan njegove uveljavitve. V
obravnavanem primeru ne gre za vprašanje neenake obravnave, temveč za vprašanje
varstva zaupanja v pravo. Presojo neskladja izpodbijane ureditev s tega vidika
pa je Ustavno sodišče opravilo že v prejšnji točki obrazložitve te odločbe.
13. Zakaj naj bi bila izpodbijana določba v
neskladju z 22. členom in s tretjim odstavkom 49. člena Ustave, predlagatelj ne
pojasni. Ustavno sodišče se zato do teh navedb ni opredelilo.
14. Glede na navedeno je Ustavno sodišče
odločilo, kot izhaja iz izreka te odločbe.
C.
15. Ustavno sodišče je sprejelo to odločbo
na podlagi 21. člena ZUstS v sestavi: predsednik dr. Janez Čebulj ter sodnice
in sodniki dr. Franc Grad, Lojze Janko, mag. Marija Krisper Kramberger, Milojka
Modrijan, dr. Ciril Ribičič, dr. Mirjam Škrk in Jože Tratnik. Odločbo je
sprejelo soglasno.
Predsednik
dr. Janez Čebulj l.r.