Številka: Up-1096/06-15
Datum: 13. 12. 2007
O D L O Č B A
Ustavno sodišče je v postopku odločanja o
ustavni pritožbi Marije Bratuž Štrancar, Ajdovščina, na seji 13. decembra 2007
o d l o č i l o:
Sodba Vrhovnega sodišča št. I Up 660/2003 z dne 12. 4. 2006 se
razveljavi in se zadeva vrne Vrhovnemu sodišču v novo odločanje.
O b r a z l o ž i t e v
A.
1. Sodni svet je z izpodbijano odločbo
zavrnil zahtevo pritožnice, naj odloži izvršitev ocene njene sodniške službe,
potrdil oceno sodniške službe in ugotovil, da pritožnici sodniška funkcija z
dnem 18. 10. 2001 iz razloga po 7. točki 74. člena Zakona o
sodniški službi (Uradni list RS, št. 19/94 in nasl. – v
nadaljevanju ZSS) preneha. Upravno sodišče je tožbi pritožnice ugodilo in
odločbo Sodnega sveta odpravilo ter mu zadevo vrnilo v novo odločanje. Zavzelo
je stališče, da je potrditev ocene sodniške službe vsebinska odločitev Sodnega
sveta in da morajo biti iz obrazložitve odločbe Sodnega sveta razvidni tudi
vsebinski razlogi za potrditev ocene sodniške službe personalnega sveta. Na
pritožbo Sodnega sveta je Vrhovno sodišče sodbo Upravnega sodišča spremenilo
tako, da je tožbo zavrnilo. Ni se strinjalo z razlogi Upravnega sodišča, temveč
je zavzelo stališče, da ima Sodni svet s potrditvijo negativne ocene sodniške
službe le pristojnost presoje zakonitosti sprejemanja te ocene, ne odloča pa o
vsebinskih razlogih za prenehanje sodniške funkcije.
2. Pritožnica izpodbija sodbo Vrhovnega
sodišča v zvezi z odločbo Sodnega sveta. Opozarja, da po stališču Vrhovnega
sodišča (sklep št. I Up 7/2002 z dne 18. 7. 2002 in sklep št. I Up 994/2003)
ocena sodniške službe, ki jo izdela pristojni personalni svet, (še) ni akt, ki
bi se lahko samostojno izpodbijal v upravnem sporu, saj z njim še ni bilo
odločeno o kakšni pravici. Ob upoštevanju tega stališča naj bi bilo stališče
Vrhovnega sodišča, da potrditev ocene sodniške službe ni vsebinska odločitev,
temveč le presoja zakonitosti sprejemanja te ocene, arbitrarno in naj bi kršilo
pritožničine pravice iz 22., 23. in 25. člena Ustave. Pritožnica Vrhovnemu
sodišču očita tudi, da se ni opredelilo do njenih navedb o domnevni
nepravilnosti pri sprejemanju odločitve Sodnega sveta v zvezi z nejasnim
podatkom o številu članov, ki so glasovali.
3. Senat Ustavnega sodišča je s sklepom št.
Up-1096/06 z dne 16. 10. 2007 ustavno pritožbo sprejel v obravnavo. V skladu
z drugim odstavkom 56. člena Zakona
o Ustavnem sodišču (Uradni list RS, št. 64/07 – ur. p. b. – v
nadaljevanju ZUstS) je bila pritožba poslana Sodnemu svetu, ki v odgovoru
navaja, da pri sprejetju ocene sodniške službe ni samo avtomatično potrdil
ocene pristojnega personalnega sveta, temveč jo je obravnaval tudi vsebinsko. V
odločbi naj bi natančno pojasnil razloge, zakaj ne more odložiti izvršitve
dokončne ocene sodniške službe, hkrati pa naj bi tudi pojasnil, zakaj je ocena
sodniške službe utemeljena.
B.
4. Prvi odstavek 132. člena Ustave določa,
da sodniku preneha sodniška funkcija, če nastopijo razlogi, ki jih določa
zakon. Po določbi prvega odstavka 33. člena ZSS sodniku
preneha sodniška funkcija, če iz ocene njegove službe, ki jo izdela pristojni
personalni svet, izhaja, da sodnik ne ustreza sodniški službi (7. točka prvega odstavka 74.
člena ZSS). Tako (dokončno) oceno sodniške službe je treba v skladu
z drugim odstavkom 33. člena ZSS pred
njenim učinkovanjem predložiti v potrditev Sodnemu svetu. Po drugem odstavku 74. člena ZSS se
šteje, da je razlog iz 7. točke prvega odstavka 74.
člena ZSS nastopil z dnem, ko je Sodni svet potrdil oceno.
5. Vrhovno sodišče je že večkrat zavzelo
stališče (npr. sklep št. I Up 7/2002 z dne 18. 7. 2002 in sklep št. I Up
994/2003), da ocena sodniške službe, ki jo izdela pristojni personalni svet, in
sklep o ugovoru zoper to oceno nista akta, ki bi se lahko v smislu 1. in 2.
člena takrat veljavnega Zakona o upravnem sporu (Uradni list RS, št. 50/97 in
nasl. – v nadaljevanju ZUS) samostojno izpodbijala v upravnem sporu. Po oceni
Vrhovnega sodišča negativna ocena sodniške službe lahko povzroči prenehanje
sodniške funkcije le, če jo potrdi Sodni svet. Predhodno varstvo pred
potrditvijo ne bi imelo smisla, saj iz ZSS ne izhaja, da je Sodni svet
negativno oceno sodniške službe dolžan potrditi. Ustavno sodišče je v sklepu
št. Up-664/02 z dne 7. 1. 2003 navedeno stališče že presojalo in ugotovilo, da
ima takšno stališče pravno podlago v ZSS in da očitno ne posega v kakšno od
človekovih pravic ali temeljnih svoboščin.
6. Ob upoštevanju zgoraj navedenega
stališča pomeni izpodbijano stališče Vrhovnega sodišča, po katerem ima Sodni
svet s potrditvijo negativne ocene sodniške službe le pristojnost presoje
zakonitosti postopka sprejemanja te ocene, ne pa tudi vsebinskih razlogov za
takšno oceno, da pritožnici ni bilo zagotovljeno preverjanje vsebinskih
razlogov za prenehanje sodniške funkcije pred sodiščem. V skladu z drugim
odstavkom 1. člena ZUS oziroma s prvim odstavkom 2. člena Zakona o
upravnem sporu (Uradni list RS, št. 105/06 in nasl. – ZUS-1)
namreč sodišče v upravnem sporu odloča o zakonitosti dokončnih posamičnih
aktov, ki jih izdajajo državni organi, organi lokalne skupnosti ali druge
osebe, ki so nosilci javnih pooblastil. Ker odločba Sodnega sveta o potrditvi
negativne ocene sodniške službe ne vsebuje razlogov glede utemeljenosti
vsebinskih razlogov za negativno oceno sodniške službe oziroma prenehanje
sodniške funkcije, ti razlogi tudi niso bili predmet presoje v upravnem sporu.
7. Po prvem odstavku 23. člena Ustave ima
vsakdo pravico, da o njegovih pravicah in dolžnostih ter o obtožbah proti njemu
brez nepotrebnega odlašanja odloča neodvisno, nepristransko in z zakonom
ustanovljeno sodišče. Z vidika, pomembnega za obravnavano zadevo, ta ustavna določba
zagotavlja pravico do meritorne odločitve pred sodiščem. Kot je bilo že
povedano, izpodbijano stališče pomeni izključitev sodnega varstva glede presoje
vsebinskih razlogov za negativno oceno sodniške službe in s tem izključitev
sodnega preverjanja utemeljenosti vsebinskih razlogov za prenehanje sodniške
funkcije. Zato takšno stališče krši pritožničino pravico do sodnega varstva iz
prvega odstavka 23. člena Ustave. Ustavno sodišče je v odločbi št. Up-132/96 z
dne 24. 10. 1996 (Odl. US V, 187) zapisalo, da zakonska ureditev sestavitve
ocene sodniške službe v 29. členu ZSSzahteva
od pristojnih organov kompleksno, celovito vrednotenje kandidata po vseh
kriterijih in na podlagi takega vrednotenja izdelavo končne skupne ocene. V tem
smislu je treba razumeti tudi pristojnost Sodnega sveta, ko odloča o potrditvi
ocene sodniške službe, katere posledica je prenehanje sodniške funkcije. Sodni
svet v skladu z drugim odstavkom 33. člena ZSS namreč
na takšno oceno ni vezan in lahko potrditev ocene zavrne. To pa glede na
stališče, da zoper oceno personalnega sveta ni samostojnega sodnega varstva,
pomeni, da mora preveriti tako zakonitost postopka sprejemanja ocene kot tudi
vsebinske razloge za oceno sodniške službe oziroma za prenehanje sodniške
funkcije.1
8. Ker je Ustavno sodišče ugotovilo, da je
bila pritožnici z izpodbijano sodbo Vrhovnega sodišča kršena pravica iz prvega
odstavka 23. člena Ustave, jo je razveljavilo in zadevo vrnilo Vrhovnemu
sodišču v novo odločanje. Glede na to Ustavnemu sodišču ni bilo treba
preizkušati obstoja drugih zatrjevanih kršitev.
C.
9. Ustavno sodišče je sprejelo to odločbo
na podlagi prvega odstavka 59. člena ZUstS in
tretje alineje tretjega odstavka 46. člena Poslovnika Ustavnega sodišča (Uradni
list RS, št. 86/07) v sestavi: podpredsednik dr. Ciril Ribičič ter sodnice in
sodniki dr. Janez Čebulj, dr. Franc Grad, mag. Marta Klampfer, mag. Marija
Krisper Kramberger, mag. Miroslav Mozetič in dr. Mirjam Škrk. Sodnika dr.
Zvonko Fišer in Jože Tratnik sta bila pri odločanju o tej zadevi izločena.
Odločbo je sprejelo s šestimi glasovi proti enemu. Proti je glasovala sodnica
Klampfer.
dr. Ciril Ribičič l.r.
Podpredsednik
____________________
1 Ustavno sodišče je v odločbi št. Up-132/96 tudi
opozorilo, da »velike razlike, do katerih je pri uporabi ZSS prišlo med
interpretacijami Sodnega sveta, Vrhovnega sodišča in Ustavnega sodišča, pa tudi
znotraj Ustavnega sodišča, kažejo, da je zakon preveč nejasen in pomanjkljiv in
da je vprašljivo, ali sedanja zakonska ureditev sploh zagotavlja na eni strani
uresničevanje ustavno določene vloge Sodnega sveta in na drugi strani
spoštovanje ustavnih pravic kandidatov« (38. točka obrazložitve). Zakonodajalec
določil ZSS v delih, ki so relevantni tudi za ta postopek, ni spremenil po
izdaji navedene odločbe Ustavnega sodišča, tako da ZSS ni določen in povsem
nedvoumen. Vendar pa drugačna razlaga pristojnosti Sodnega sveta iz drugega odstavka 32. člena ZSS glede
na potrjeno stališče, da zoper oceno personalnega sveta ni možno samostojno
sodno varstvo, ne bi bila v skladu z Ustavo.