Ustavno sodišče je v postopku za oceno
ustavnosti in zakonitosti, začetem na pobudo družbe BIRO 71 d.o.o., Ljubljana,
na seji dne 22. 6. 1995
o d l o č i l o:
Prvi odstavek 39. člena pravilnika o uporabi zakona o prometnem
davku (Uradni list RS, št. 6/92, 8/92, 29/92, 39/93) se razveljavi.
O b r a z l o ž i t e v
A)
1. Pobudnik v svoji vlogi z dne 16. 3. 1995
izpodbija zakonitost 20. člena pravilnika o spremembah in dopolnitvah
pravilnika o uporabi zakona o prometnem davku (Uradni list RS, št. 29/92), s
katerim se spreminja in dopolnjuje 39. člen pravilnika o uporabi zakona o
prometnem davku (v nadaljevanju: pravilnik). Vsebinsko pobudnik ne napada
celotnega 39. člena, temveč samo njegov prvi odstavek, ki določa, da se za
izvozne storitve po 5. točki 21. člena zakona o prometnem davku (Uradni list
RS, št. 4/92, 71/93) štejejo storitve, opravljene med osebo s sedežem v
Republiki Sloveniji in osebo s sedežem v tujini na podlagi pogodb, sklenjenih v
skladu s predpisi RS in mednarodnimi pogodbami, če je storitev opravljena v
tujini. Meni namreč, da pravilnik z izpodbijano določbo omejuje oprostitev
prometnega davka za izvozne storitve, ki jo uvaja zakon o prometnem davku kot
“močnejši predpis” s tem, ko v 5. točki 21. člena določa, da se od izvoznih
storitev, opravljenih med osebami s sedežem v Republiki Sloveniji in osebami s
sedežem v tujini, na podlagi pogodb, sklenjenih v skladu s predpisi RS in
mednarodnimi pogodbami, ne plačuje davek od prometa storitev.
2. Ministrstvo za finance v svojem odgovoru
na pobudo – ob sklicevanju na načela in posamezne določbe zakona o prometnem
davku – zatrjuje predvsem:
– da dopolnitev pravilnika z opredelitvijo,
da mora biti storitev opravljena v tujini, da se lahko šteje za izvozno
storitev, temelji na splošnih načelih obdavčevanja izdelkov in storitev in na
smiselni rešitvi, ki je opredeljena v 48. in 50. členu zakona;
– da gre v bistvu za razlago zakona in za
seznanitev davčnih zavezancev z načelom obdavčevanja storitev po kraju
opravljene storitve, in sicer, da se od plačil za opravljene storitve v tujini
ne plačuje davek od prometa storitev v Sloveniji glede na to, da se storitve
obdavčujejo po predpisih države, v kateri so opravljene;
– da bi vsaka drugačna ureditev
obdavčevanja storitev z vidika prometnega davka pomenila neenakopraven položaj
davčnih zavezancev, ki opravljajo storitve na ozemlju Slovenije;
– da izvoza storitev ni možno v
prometno-davčnih predpisih primerjati z izvozom izdelkov, ko izdelek “fizično”
prestopi državno mejo, zaradi česar da je pri storitvah upoštevano načelo kraja
opravljanja storitev.
B)
3. Pobudnik dokumentirano izkazuje svoj
pravni interes za vložitev pobude s predložitvijo izpiska iz sodnega registra,
po katerem kot družba z omejeno odgovornostjo opravlja dejavnost projektiranja
objektov v vseh fazah, v okviru poslov ZT prometa pa investicijska dela v
tujini v obsegu registrirane dejavnosti ter izvoz lastnih storitev, z licenco
za projektiranje na ruskem tržišču ter z navedbo, da se s tem, ko je kot
izvoznik storitev dolžan v ceno vkalkulirati prometni davek od izvoza storitev
tudi v primerih, ki jih zajema izpodbijana določba pravilnika, zmanjšuje
njegova konkurenčnost na mednarodnem trgu.
4. Ustavno sodišče je na seji dne 8. 6.
1995 pobudo sprejelo in glede na izpolnjene pogoje iz četrtega odstavka 26.
člena zakona o ustavnem sodišču (Uradni list RS, št. 15/94) začelo postopek za
oceno ustavnosti in zakonitosti izpodbijane določbe pravilnika ter na seji dne
22. 6. 1995 nadaljevalo z odločanjem o stvari sami.
5. 147. člen ustave določa, da država z
zakonom predpisuje davke, carine in druge dajatve.
6. Z zakonom o prometnem davku (v
nadaljevanju: ZPD) se ureja sistem in uvaja obveznost plačevanja davka od
prometa proizvodov in davka od prometa storitev (1. člen), s tarifo prometnega
davka pa so določeni proizvodi in storitve, od katerih se obračunava prometni
davek in davčne stopnje. Tarifa je sestavni del tega zakona (2. člen).
ZPD nadalje določa, da se davek od prometa
storitev plačuje od prometa vseh storitev, če ni v istem zakonu drugače
določeno (20. člen). V 21. členu ZPD taksativno našteva, v katerih primerih se
davek od prometa storitev ne plačuje. Peta točka 21. člena določa kot storitve,
ki so oproščene plačila prometnega davka, izvozne storitve in hkrati v
naslednjem odstavku opredeli pojem izvoznih storitev kot “storitve, opravljene
med osebami s sedežem v Republiki Sloveniji in osebami s sedežem v tujini na
podlagi pogodb, sklenjenih v skladu s predpisi RS in mednarodnimi pogodbami”
ter s tem zameji obseg poslov oziroma storitev, ki se štejejo za izvozne
storitve po tem zakonu.
7. Pravilnik o spremembah in dopolnitvah
pravilnika o uporabi zakona o prometnem davku (Uradni list RS, št. 29/92)
oziroma 39. člen pravilnika v izpodbijanem prvem odstavku povzame zakonsko
opredelitev izvoznih storitev (“za izvozne storitve po 5. točki 21. člena
zakona se štejejo storitve, opravljene med osebo s sedežem v Republiki
Sloveniji in osebo s sedežem v tujini na podlagi pogodb, sklenjenih v skladu s
predpisi Republike Slovenije in mednarodnimi pogodbami”), s tem da doda nov
pogoj: “če je storitev opravljena v tujini”. Z navedenim dodatkom se glede na
zakonsko ureditev, kot pravilno opozarja pobudnik, zožuje obseg poslov in
storitev, ki se štejejo za izvozne storitve in so kot take izvzete iz
obdavčitve s prometnim davkom. S tem se posledično uvaja obdavčitev za
storitve, ki so bile z izrecno zakonsko določbo prometnega davka oproščene.
8. Stališče Ministrstva za finance, da gre
pri sporni določbi “v bistvu za razlago zakona in seznanitev davčnih zavezancev
z načelom obdavčevanja storitev po kraju opravljene storitve”, ni sprejemljivo.
Z načelom obdavčevanja storitev po kraju opravljene storitve so bili davčni
zavezanci seznanjeni že s samim zakonom (48. člen) in smisel sporne določbe
pravilnika ne more biti v tem, da bi seznanjal davčne zavezance z vsebino
zakona – predvsem pa določba 1. točke 50. člena ZPD pomeni očitno izjemo od
tega načela (lex specialis) za obdavčevanje storitev pravnih oseb (glede na
sedež in ne glede na kraj storitve). Ministrstvo v nasprotju s tem v svojem
odgovoru izrecno zatrjuje, da je “pri storitvah zato upoštevano načelo kraja
opravljanja storitev”, čeprav je zakonska ureditev prav nasprotna. Že prej
navedena 5. točka 21. člena ZPD opredeljuje, kaj se šteje za izvoz storitev,
medtem ko 48. in 50. člen ZPD v to vprašanje ne posegata. Pri izpodbijani
določbi pravilnika torej ne gre “v bistvu za razlago zakona”, kot zatrjuje
ministrstvo, ampak za urejanje tega vprašanja v nasprotju z ZPD.
9. Glede na zgoraj citirane določbe ustave
in ZPD se lahko obveznost plačevanja davka od prometa storitev uvaja samo z
zakonom. Pravilnik kot podzakonski akt mora biti v skladu z ustavo in zakonom
(153. člen ustave) in ne sme vsebovati določb, za katere v zakonu ni podlage,
zlasti pa ne sme samostojno določati pravic in obveznosti, kot je uvajanje
obveznosti plačila prometnega davka. Podzakonski predpis kot izvedbeni akt sme
dopolnjevati zakonsko normo samo tako daleč, da z dopolnjevanjem ne ureja
razmerij samostojno (zunaj zakonskega okvira) ali da ne uvaja novih obveznosti.
10. Po ustavi (120. člen) so upravni organi
pri svojem delu, kamor sodi tudi izdajanje predpisov iz njihove pristojnosti,
vezani na okvir, ki ga določata ustava in zakon. Ustavna uveljavitev načela delitve
oblasti na zakonodajno, izvršilno in sodno med drugim pomeni, da upravni organi
nimajo pravice izdajati splošnih norm brez podlage v zakonu. To načelo delitve
oblasti tudi izključuje možnost, da bi upravni organi spreminjali ali
samostojno urejali zakonsko materijo. Določba 79. člena ZPD pooblašča
predstojnika republiškega upravnega organa za finance le za izdajanje
podrobnejših predpisov o načinu obračunavanja in plačevanja prometnega davka.
Sporni odstavek 39. člena pa z uvajanjem obdavčitve posega na področje, ki ga
ureja ZPD, čeprav za takšen poseg nima podlage v ZPD. Ko pravilnik v 1. členu
(uvodne določbe) našteva področja, ki jih ureja na podlagi 79. člena ZPD, med
ostalim navaja, da “predpisuje uporabo stopenj, olajšav in oprostitev davka od prometa
storitev”. Navedeno je potrebno razumeti v okviru zakonskega pooblastila – to
je, da so določbe pravilnika zgolj izvedbene ali pojasnjevalne narave, na kar
kaže formulacija “uporaba”. Zakonsko ureditev lahko dopolnjujejo in razlagajo
samo toliko, da ne spreminjajo njene vsebine.
11. Glede na navedeno je bilo potrebno
izpodbijano določbo pravilnika kot nezakonito in hkrati neustavno razveljaviti.
Podobno je ustavno sodišče odločilo že v zadevah U-I-1/92, U-I-72/92 in
U-I-82/92 (v zbirki OdlUS: 48/I, 56/II in 101/II) in z odločbo št. U-I-73/94 z
dne 25. 5. 1995, le da je v nekaterih od teh primerov izpodbijane določbe
izvršilnih predpisov odpravilo – kadar je namreč v skladu s 45. členom ZUstS
ugotovilo, da je potrebno odpraviti škodljive posledice, ki so nastale zaradi
ugotovljene protiustavnosti ali nezakonitosti izpodbijanega predpisa. V tem
primeru sodišče ni štelo, da nad zakonito obveznostjo plačani prometni davek, s
katerim so vsi prizadeti subjekti v času veljavnosti sedaj razveljavljene
določbe pravilnika računali in tej ureditvi prilagodili svoje ravnanje, pomeni
take vrste škodljivo posledico, ki jo je potrebno odpraviti – upoštevajoč pri
tem tudi to, da ni možno s potrebno zanesljivostjo oceniti, kolikšno
nepričakovano obremenitev bi to pomenilo za proračun in njegove uporabnike. Ker
so taki, doslej veljavni določbi prizadeti subjekti verjetno prilagajali svoje
ravnanje na različne načine, bi bila z njeno odpravo (z učinkom za nazaj) lahko
v določenem smislu prizadeta tudi enakost gospodarskih subjektov oziroma
načelo, da morajo biti vsem pogoji gospodarjenja znani vnaprej. Zato se je
ustavno sodišče v tem primeru odločilo za razveljavitev in ne za odpravo
izpodbijane določbe.
C)
12. Ustavno sodišče je sprejelo to odločbo
na podlagi drugega odstavka 45. člena zakona o ustavnem sodišču (Uradni list
RS, št. 15/94) v sestavi: predsednik dr. Tone Jerovšek in sodniki mag. Matevž
Krivic, mag. Janez Snoj, dr. Lovro Šturm, Franc Testen, dr. Lojze Ude in dr.
Boštjan M. Zupančič. Odločbo je sprejelo soglasno.
Št. U-I-38/95-8
Ljubljana, dne 22. junija 1995.
Predsednik
dr. Tone Jerovšek l. r.