Številka: U-I-98/07-27
Datum: 12. 6. 2008
O D L O Č B A
Ustavno sodišče je v postopku za oceno
ustavnosti, začetem na pobude Herberta Prascha, Republika Avstrija, ki ga
zastopa Samo Kolnik, odvetnik v Mariboru, Lucije Gregorčič, Ljubljana, ki jo
zastopa mag. Miha Šipec, odvetnik v Ljubljani, ter Jožefa Strmčnika, Avgusta
Strmčnika in Rozalije Strmčnik, vsi Črna na Koroškem, ki jih zastopa Jernej
Kokalj, odvetnik v Mariboru, na seji 12. junija 2008
o d l o č i l o :
1. Prvi odstavek 73. člena ter prvi in drugi
odstavek 107. člena Zakona o upravnem sporu (Uradni list RS, št. 105/06) niso v
neskladju z Ustavo.
2. Pobudnica Lucija Gregorčič sama nosi
stroške postopka s pobudo.
O b r a z l o ž i t e v
A.
1. Pobudniki Jožef Strmčnik, Avgust
Strmčnik in Rozalija Strmčnik izpodbijajo 73., 104., 107. in 109. člen Zakona o
upravnem sporu (v nadaljevanju ZUS-1). Navajajo, da so zoper sodbo Upravnega
sodišča z dne 6. 6. 2006 vložili pritožbo iz vseh pritožbenih razlogov po
določbah takrat veljavnega Zakona o Upravnem sporu (Uradni list RS, št. 50/97
in nasl. – v nadaljevanju ZUS), da pa je še pred odločitvijo pritožbenega
sodišča začel veljati novi ZUS-1. Zato je Vrhovno sodišče na podlagi prehodnih
določb ZUS-1 njihovo pritožbo obravnavalo kot revizijo in jo 14. 2. 2007
zavrnilo. Zoper odločitev Vrhovnega sodišča so vložili ustavno pritožbo. Ker so
po določbah ZUS imeli pravico do pritožbe in s tem tudi do uveljavljanja
zmotnega ali nepopolno ugotovljenega dejanskega stanja, naj bi jim
zakonodajalec z izpodbijanimi določbami posegel v pridobljeno pravico do
pritožbe. Kršeno na bi bilo tudi zaupanje v pravo, saj jim je bil na podlagi
določb ZUS dan pravni pouk, da je mogoče vložiti pritožbo iz vseh pritožbenih
razlogov. Zakonodajalec naj bi brez razumnega razloga prekvalificiral redno
pravno sredstvo (pritožbo) v izredno pravno sredstvo (revizijo). Pobudniki naj
bi bili postavljeni v neenakopraven položaj v primerjavi s tistimi pritožniki,
katerih pritožbe so bile obravnavane pred uveljavitvijo ZUS-1. Zatrjujejo
kršitev načela enakosti pred zakonom iz 14. člena Ustave, pravice do enakega
varstva pravic iz 22. člena Ustave in pravice do pravnega sredstva iz 25. člena
Ustave. Ker naj bi bila izpodbijana ureditev v izrecnem nasprotju s
pravičnostjo, naj bi bila kršena tudi pravica do poštenega sojenja iz 6. člena
Konvencije o varstvu človekovih pravic in temeljnih svoboščin (Uradni list RS,
št. 33/94, MP, št. 7/94 – v nadaljevanju EKČP). V upravnem sporu ugotovitve
dejanskega stanja pred prvostopenjskim sodiščem, kadar je to identično z
dejanskim stanjem, ugotovljenim pred upravnim organom druge stopnje, naj ne bi
bilo mogoče sodno preizkusiti, zato naj pritožnikom pred domačimi sodišči ne bi
bilo zagotovljeno učinkovito pravno sredstvo. Kršen naj bi bil 13. člen EKČP.
Ustavnemu sodišču predlagajo, naj do končne odločitve zadrži izvrševanje
izpodbijanih določb, ker bi lahko nastale težko popravljive škodljive posledice
pri vseh osebah, ki so stranke v upravnem sporu.
2. Pobudnik Herbert Prasch izpodbija prvi
odstavek 73. člena ter prvi in drugi odstavek 107. člena ZUS-1. Navaja, da je
še v času veljavnosti ZUS vložil tožbo zoper odločbo Ministrstva za notranje
zadeve. Upravno sodišče je po uveljavitvi ZUS-1 njegovo tožbo zavrnilo in ga v
pravnem pouku poučilo, da pritožba po določbah ZUS-1 ni dovoljena. Ker revizija
po mnenju pobudnika ni enako učinkovito pravno sredstvo kot pritožba, naj bi
izpodbijana ureditev kršila 22. in 25. člen Ustave. S tem, ko mu je
zakonodajalec med postopkom odvzel pravico do pritožbe, oziroma s tem, ko je
posegel v že vložene pritožbe strank in jih prekvalificiral v "pravočasne
in dovoljene revizije", naj bi kršil 22. in 155. člen Ustave.
3. Pobudnica Lucija Gregorčič izpodbija
drugi odstavek 107. člena ZUS-1. Navaja, da je že v času veljavnosti ZUS vložila
pritožbo zoper sklep Upravnega sodišča o zavrženju njene tožbe. Zatrjuje, da ji
je novi ZUS-1 pravico do pritožbe, ki jo je imela po ZUS, odvzel, za revizijo
pa bo morala šele izkazati pogoje po 83. členu ZUS-1. Poudarja, da je ZUS-1 ex
lege spremenil pritožbo bodisi v revizijo bodisi v pritožbo po ZUS-1, pri čemer
sta obe pravni sredstvi po njenem mnenju bistveno ožji tako glede dopustnosti
kot glede obsega preizkusa. Z izpodbijano ureditvijo naj bi zakonodajalec kršil
155. člen Ustave. Če bi Ustavno sodišče ocenilo, da gre za t. i. nepravo
retroaktivnost, pa pobudnica meni, da zakonodajalec za poslabšanje njenega
položaja ni imel razloga, utemeljenega v javnem interesu, zato je izpodbijana
določba v neskladju tudi z 2. členom Ustave. Izpodbijana določba naj bi bila v
neskladju z navedeno določbo Ustave tudi zato, ker naj bi bila nejasna in naj
bi dopuščala različne razlage. Celo sodišče prve stopnje naj ne bi vedelo,
kako naj ravna z njeno pritožbo, saj naj bi jo po prejeti pritožbi in po
uveljavitvi novega ZUS-1 pozvalo, naj pojasni, ali je njena vloga pritožba ali
revizija. Poleg navedenega pobudnica izpodbijani določbi očita še neskladje s
14. členom Ustave, saj meni, da položaje, ki bi morali biti urejeni na enak
način, ureja na neenak način. Ustavnemu sodišču predlaga, naj izpodbijano
določbo razveljavi in Državnemu zboru naloži plačilo stroškov postopka s
pobudo. Predlaga tudi, naj Ustavno sodišče do končne odločitve začasno zadrži
izvrševanje drugega odstavka 107. člena ZUS-1.
4. Državni zbor v odgovoru zavrača očitke
pobudnikov. Ocenjuje, da je težišče pobud v izpodbijanju prehodne ureditve
glede uveljavitve in uporabe ZUS-1 in v zvezi s tem pojasnjuje, da ureditev ni
retroaktivna v smislu 155. člena Ustave, saj se ZUS-1 uporablja za postopanje v
upravnem sporu od njegove uveljavitve naprej. Glede 73. člena ZUS-1 navaja, da
določbe 22. in 25. člena Ustave ter 6. in 13. člena EKČP sicer zahtevajo, da je
pri varstvu pravic in pravnih koristi pred državnimi organi zagotovljena
pritožba kot redno pravno sredstvo, ki ima suspenzivni učinek, in s katero je
mogoče uveljavljati pritožbene razloge zmotno in nepopolno ugotovljenega
dejanskega stanja, bistvenih kršitev postopka in zmotne uporabe materialnega
prava. Vendar opozarja, da je upravni spor praviloma nadaljevanje upravnega
postopka, v katerem je zagotovljena pritožba, ki izpolnjuje navedene zahteve,
poleg tega pa sama tožba v upravnem sporu omogoča uveljavljanje vseh navedenih
razlogov, čeprav sama po sebi praviloma nima suspenzivnega učinka. To pomeni,
da je dejansko stanje, ki je bilo podlaga odločitve, preizkušeno najprej na
dveh stopnjah v upravnem postopku in nato še na prvi stopnji v upravnem sporu.
Zato po oceni Državnega zbora takšna ureditev, ki ne zagotavlja preizkusa
dejanskega stanja še na četrti stopnji v primeru, ko sodišče prve stopnje ni
ugotovilo drugačnega dejanskega stanja in na tej podlagi spremenilo upravnega
akta, ne posega neupravičeno niti v 22. niti v 25. člen Ustave ter ni v
nasprotju niti s 6. niti s 13. členom EKČP. Državni zbor poudarja, da sta druga
dva pritožbena razloga (zmotna uporaba materialnega prava in bistvena kršitev
določbe postopka) v upravnem sporu zagotovljena z revizijo po 85. členu ZUS-1.
V zvezi s prehodno ureditvijo v 107. členu ZUS-1, ki je glede pritožbe uporabo
73. člena ZUS-1 razširila tudi na vse po ZUS vložene pritožbe, o katerih še ni
bilo odločeno, Državni zbor meni, da je sicer posegla v pravna pričakovanja
udeležencev postopka glede tega, v kolikšnem obsegu bo njihova pritožba
preizkušena, kar pomeni poseg v zaupanje v pravo (2. člen Ustave). Vendar meni,
da je imel zakonodajalec za tak poseg stvarno utemeljene razloge, saj je moral
zagotoviti čimprejšnjo razbremenitev Vrhovnega sodišča. Opozarja, da je po 127.
členu Ustave Vrhovno sodišče najvišje sodišče v državi, ki sicer odloča v
izjemnih primerih tudi o rednih pravnih sredstvih, praviloma pa mora skrbeti za
enotnost sodne prakse z izrednimi pravnimi sredstvi. Ocenjuje, da je poseg tudi
sorazmeren, saj v primerih, ko je pravnomočnost sodbe po zakonu pogoj za
izvršitev upravnega akta in bi sprememba pritožbe, vložene po ZUS, v revizijo
pomenila takojšen nastop izvršljivosti izpodbijane upravne odločbe, ohranja
pravni položaj pritožnikov (drugi odstavek 107. člena ZUS-1). V zvezi z očitkom
o neskladnosti izpodbijane ureditve s 14. členom Ustave Državni zbor poudarja,
da načelo pravne enakosti ne preprečuje spreminjanja prava in tudi ne, da so
tisti, o katerih pravicah in obveznostih se odloča pozneje, v drugačnem
položaju od tistih, o katerih pravicah je bilo odločeno prej.
5. Vlada v mnenju zavrača očitke
pobudnikov o retroaktivnosti izpodbijanih določb in pojasnjuje, da ZUS-1 v
prehodnih določbah določa le ureditev in vodenje postopka za čas od trenutka,
ko je ta stopil v veljavo. Meni, da ne gre za vprašanje pridobljenih pravic,
saj pravila o teku postopka niso pravica stranke. Opozarja na stališče
Ustavnega sodišča, po katerem ni ustavne zahteve, da bi se sodni postopek moral
končati po procesnih pravilih, po katerih se je začel. Za izpodbijano spremembo
naj bi imel zakonodajalec stvarno utemeljene razloge, prav tako pa naj bi pri
tem predvsem ob upoštevanju načela sorazmernosti določil različen način posega
v tekoče pritožbene postopke glede na možne posledice, ki bi iz njih nastale.
Vlada zavrača tudi očitek o kršitvi pravice do pritožbe iz 25. člena Ustave.
Navaja, da je določba 73. člena ZUS-1 dopustnost rednega pravnega sredstva ob
uvedbi drugega pravnega sredstva – revizije zožila v okvir, ki je glede na
temeljni razlog nove ureditve, glede na pravno podlago in vrsto posegov sodišča
v upravnem sporu še nujen. Glede na to, da stranka lahko varuje svoje pravice s
pravnimi sredstvi tako v upravnem postopku kot v upravnem sporu, naj bi bilo
podvajanje pritožbenih možnosti neutemeljeno in naj bi nesorazmerno
podaljševalo postopke uveljavljanja pravice posameznikov.
6. Pobudniki Rozalija, Jožef in Avgust
Strmčnik zavračajo pojasnila Vlade in vztrajajo pri zatrjevanih neustavnostih.
B. – I.
7. Ustavno sodišče je s sklepi št.
U-I-98/07 z dne 26. 4. 2007, št. U-I-135/07 z dne 16. 5. 2007 in št. U-I-131/07
z dne 23. 5. 2007 predloge pobudnikov, naj do končne odločitve Ustavnega
sodišča zadrži izvrševanje izpodbijanih določb ZUS-1, zavrnilo. Ustavno sodišče
je pobude zaradi skupnega obravnavanja in odločanja združilo.
8. Pobudniki Jožef Strmčnik, Avgust
Strmčnik in Rozalija Strmčnik navajajo, da izpodbijajo 73., 104., 107. in 109.
člen ZUS-1, vendar se očitki v pobudi vsebinsko nanašajo zgolj na prvi odstavek
73. člena ZUS-1, ki določa, kdaj je zoper sodbo, ki jo izda Upravno sodišče,
dovoljena pritožba, ter na prvi in drugi odstavek 107. člena ZUS-1, ki glede
pravnih sredstev zoper izdane odločbe sodišča določata uporabo določb ZUS-1 in
vsebujeta pravilo, kako Vrhovno sodišče obravnava zadeve, v katerih je bila
vložena pritožba pred uveljavitvijo ZUS-1 (primer pobudnikov). Ustavno sodišče
je zato štelo, da izpodbijajo le navedeni določbi v tem obsegu. Pobudniki k
pobudi prilagajo sodbo Vrhovnega sodišča št. X Ips 1243/2006 z dne 14. 2. 2007,
iz katere je razvidno, da so zoper sodbo Upravnega sodišča še pred
uveljavitvijo ZUS-1 vložili pritožbo po določbah takrat veljavnega ZUS, Vrhovno
sodišče pa je na podlagi drugega odstavka 107. člena ZUS-1 njihovo pritožbo
obravnavalo kot revizijo ter jo zavrnilo. Zoper odločitev Vrhovnega sodišča so
pobudniki vložili ustavno pritožbo. Glede na navedeno pobudniki izkazujejo
pravni interes za izpodbijanje prvega odstavka 73. člena ter prvega in drugega
odstavka 107. člena ZUS-1. Ker pravni interes za izpodbijanje teh določb
izkazujejo že navedeni pobudniki, se Ustavno sodišče ni ukvarjalo z vprašanjem,
ali pravni interes izkazujeta tudi pobudnika Herbert Prasch in Lucija
Gregorčič.
9. Ustavno sodišče je pobude za začetek
postopka za oceno ustavnosti prvega odstavka 73. člena ter prvega in drugega
odstavka 107. člena ZUS-1 sprejelo. Ker so bili izpolnjeni pogoji iz četrtega
odstavka 26. člena Zakona o Ustavnem sodišču (Uradni list RS, št. 64/07 – ur.
p. b. – v nadaljevanju ZUstS), je nadaljevalo z odločanjem o stvari sami.
B. – II.
10. ZUS-1 v 73. členu ureja pravico do
pritožbe zoper sodbo, ki jo izda Upravno sodišče. Po izpodbijanem prvem
odstavku tega člena je zoper sodbo, ki jo izda Upravno sodišče, dovoljena
pritožba, če je sodišče samo ugotovilo drugačno dejansko stanje, kot ga je
ugotovila tožena stranka, ter je na tej podlagi spremenilo izpodbijani upravni
akt ali če je sodišče odločilo na podlagi 66. člena tega zakona.
11. Pobudniki se s tako omejitvijo pritožbe
v upravnem sporu ne strinjajo. Izpodbijani določbi očitajo neskladje s 25.
členom Ustave, ker naj bi nedopustno omejevala pravico do pritožbe. Poudarjajo,
da je pravica do pritožbe kot rednega pravnega sredstva temeljna pravica
posameznika in jo lahko zakonodajalec izključi le izjemoma, če jo nadomesti s
kakšnim drugim pravnim sredstvom (lahko tudi z izrednim), ki mora biti enako
učinkovito.
12. Zakonodajalec je z novo ureditvijo
upravnega spora omejil pravico do pritožbe. Po določbah ZUS je bila zoper
sodbo, izdano na prvi stopnji, pritožba vedno dovoljena, razen v primerih,
kadar je Vrhovno sodišče odločalo v upravnem sporu na prvi stopnji o
zakonitosti aktov volilnih organov za volitve v Državni zbor, Državni svet in
volitve za predsednika države, ter razen v sporih o zakonitosti aktov volilnih
organov za lokalne volitve (prvi in tretji odstavek 70. člena ZUS). Po določbah
ZUS-1 pa je zoper sodbo, izdano na prvi stopnji, pritožba dovoljena le v
primeru, kadar je Upravno sodišče samo ugotovilo drugačno dejansko stanje, kot
ga je ugotovila tožena stranka, in je na tej podlagi spremenilo izpodbijani
upravni akt, ter v primeru, kadar je Upravno sodišče odločalo o zakonitosti
posamičnega akta ali dejanja, s katerim se posega v človekove pravice in
temeljne svoboščine posameznika.1 S takšno ureditvijo Zakon dovoljuje
pritožbo zgolj v tistih primerih, ko je zaradi učinkovitega pravnega varstva
posameznika ponovno instančno preverjanje prvostopenjske sodbe v okviru
upravnega spora nujno.2 Te potrebe praviloma ni, če Upravno sodišče
ni spreminjalo odločitve upravnega organa, ter v primeru, če je sodišče na prvi
stopnji sicer odločalo v sporu polne jurisdikcije, vendar je odločalo na
podlagi istega dejanskega stanja, na podlagi katerega so odločali tudi upravni
organi v postopku izdaje upravnega akta.3 V takih primerih lahko
stranka zoper pravnomočno sodbo Upravnega sodišča, če so izpolnjeni z Zakonom
določeni pogoji (83. člen ZUS-1), vloži le izredno pravno sredstvo – revizijo.
13. Iz določbe 25. člena Ustave izhaja
dolžnost zakonodajalca, da zoper vsako odločbo sodišč in drugih državnih
organov, organov lokalnih skupnosti in nosilcev javnih pooblastil, s katero ti
odločajo o pravicah, dolžnostih ali pravnih interesih, predvidi pritožbo ali
drugo pravno sredstvo. Ustavno sodišče je v sklepu št. U-I-309/94 z dne 16. 2. 1996
(OdlUS V, 21) navedlo, da ta določba zagotavlja načelo instančnosti, katerega
bistvena vsebina je v tem, da lahko organ druge stopnje presoja odločitev
prvostopenjskega organa z vidika vseh vprašanj, ki so pomembna za odločitev o
pravici in obveznosti. Ustavno sodišče se je opredelilo tudi do tega, kako
razlagati pojem "drugo pravno sredstvo" iz 25. člena Ustave. Zavzelo
je stališče, da lahko funkcijo drugega pravnega sredstva opravi tudi zahteva za
preizkus odločbe v sodnem postopku (odločba št. U-I-219/03 z dne 1. 12. 2005,
Uradni list RS, št. 118/05 in OdlUS XIV, 88). Navedeno stališče je ponovilo
tudi v odločbi št. U-I-56/06 z dne 15. 3. 2007 (Uradni list RS, št. 29/07 in
OdlUS XVI, 21).4
14. V tretjem odstavku 120. člena Ustava
zagotavlja proti odločitvam in dejanjem upravnih organov in nosilcev javnih
pooblastil sodno varstvo pravic in zakonitih interesov državljanov in
organizacij. Upravni spor je opredeljen v 157. členu Ustave.5
Skladno z ZUS-1 se v upravnem sporu zagotavlja sodno varstvo pravic in pravnih
koristi posameznikov in organizacij proti odločitvam in dejanjem državnih
organov, organov lokalnih skupnosti in nosilcev javnih pooblastil na način in
po postopku, ki ga določa ta zakon, če za določeno zadevo ni z zakonom
zagotovljeno drugo sodno varstvo (1. člen ZUS-1). V upravnem sporu odloča
sodišče o zakonitosti dokončnih upravnih aktov, s katerimi se posega v pravni
položaj tožnikov. O zakonitosti drugih aktov odloča sodišče v upravnem sporu
samo, če tako določa zakon (2. člen ZUS-1). Iz navedenega izhaja, da je upravni
spor sodni spor med posameznikom ali pravno osebo in javno oblastjo, naperjen
zoper akte oziroma dejanja organov oblasti, s katerimi se odloča o pravicah,
obveznostih oziroma pravnih razmerjih, ki jih ureja javno (upravno) pravo.
Sodišče ima v upravnem sporu različna pooblastila glede preizkusa izpodbijanega
akta in odločanja o njem. Glede na obseg pooblastila za sodno kontrolo ZUS-1
ločuje dve vrsti upravnih sporov: spor o zakonitosti dokončnega upravnega akta
in spor polne jurisdikcije. Iz načela delitve oblasti (drugi odstavek 3. člena
Ustave) izhaja, da mora sodna oblast izvrševati predvsem svojo funkcijo sodne
kontrole nad delovanjem izvršilne oblasti, ne pa izvajati upravno-izvršilne
funkcije.6 Glede na naravo upravnega spora zato spor o zakonitosti
dokončnega upravnega akta pomeni temeljno vrsto upravnega spora. Gre za sodni
nadzor nad zakonitostjo delovanja uprave. Sodišče v sporu o zakonitosti
dokončnega upravnega akta ne rešuje meritorno same upravne zadeve, torej ne odloča
o pravici, obveznosti ali pravni koristi posameznika, temveč le presodi
zakonitost dokončnega upravnega akta: ali je bilo v upravnem postopku pravilno
ugotovljeno dejansko stanje in na podlagi tega dejanskega stanja glede na
materialnopravno normo pravilno odločeno o pravici, obveznosti ali pravni
koristi posameznika.7 Prizadeti posameznik lahko v tožbi uveljavlja
vse pritožbene razloge. Upravni akt lahko izpodbija: 1) zaradi napačne uporabe
materialnega prava (če v postopku za izdajo upravnega akta zakon, na zakon oprt
predpis ali drug zakonito izdan predpis ali splošni akt, izdan za izvrševanje
javnih pooblastil, ni bil uporabljen ali ni bil pravilno uporabljen), 2) zaradi
bistvene kršitve določb postopka, pa je to vplivalo ali moglo vplivati na zakonitost
oziroma pravilnost odločitve, 3) če dejansko stanje ni bilo pravilno in popolno
ugotovljeno ali če je bil iz ugotovljenih dejstev napravljen napačen sklep o
dejanskem stanju, in še iz razlogov, zaradi katerih se upravni akt izreče za
ničnega (27. člen ZUS-1). Pri tem je glede navajanja novih dejstev in dokazov
omejen, podobno kot v pritožbi v upravnem postopku.8 Glede tožbenih
novot ZUS-1 že med splošnimi pravili postopka v tretjem odstavku 20. člena
določa, da stranke v upravnem sporu ne smejo navajati dejstev in predlagati
dokazov, če so imele možnost navajati ta dejstva in predlagati te dokaze v
postopku pred izdajo akta. Sodišče upošteva nova dejstva in dokaze kot tožbene
razloge le, če so obstajali v času odločanja na prvi stopnji postopka izdaje upravnega
akta in če jih stranka upravičeno ni mogla predložiti oziroma navesti v
postopku izdaje upravnega akta (52. člen ZUS-1). Iz navedenega izhaja, da v
primeru odločanja o zakonitosti dokončnega upravnega akta sodišče opravi
ponovni preizkus odločitve upravnega organa iz vseh razlogov, ki jih ima
stranka že v pritožbenem upravnem postopku, in hkrati zagotavlja tudi sodno
varstvo. Po svojih značilnostih opravlja torej spor o zakonitosti dokončnega
upravnega akta funkcijo "drugega pravnega sredstva" iz 25. člena
Ustave, saj se z njim glede na pooblastila sodišča v okviru sodnega nadzora
zagotavlja instančna kontrola.
15. Enako lahko ugotovimo tudi za spor
polne jurisdikcije v tistih primerih, kadar sodišče sicer sámo odloči o pravici
(spremeni izpodbijani upravni akt), vendar na podlagi enakega dejanskega
stanja, na podlagi katerega so odločali upravni organi v postopku izdaje
upravnega akta. V takem primeru gre namreč le za drugačno pravno presojo
enakega dejanskega stanja v okviru instančnega sodnega nadzora. Sodba sodišča v
takem primeru sledi upravnemu procesu pred upravnimi organi kot posebna oblika
sodnega nadzora nad izvršilno oblastjo in ne pomeni prvostopenjskega odločanja
sodišča v klasičnem pomenu besede kot na področju civilnega ali kazenskega
spora.9 Zato ima tudi v takem primeru upravni spor naravo
"drugega pravnega sredstva" iz 25. člena Ustave.
16. Ker je v navedenih primerih upravni
spor mogoče obravnavati kot "drugo pravno sredstvo" v smislu 25.
člena Ustave, izključitev nadaljnje pritožbe zoper odločitev Upravnega sodišča
v takih primerih ne pomeni posega v pravico do pravnega sredstva. V takih
primerih je pravica do učinkovitega pravnega sredstva na področju izvrševanja
upravne funkcije zagotovljena že s tem, da se odločitev poleg interne,
hierarhično postavljene upravne pritožbene poti, presoja tudi pred neodvisnim
sodnim organom, tj. pred Upravnim sodiščem. Ta pravica ne zahteva, da bi moralo
Vrhovno sodišče kot sodišče druge stopnje ponovno presojati odločitev sodišča.
17. Drugačen pravni položaj pa je, ko
Upravno sodišče sámo na glavni obravnavi ugotavlja dejansko stanje in na
podlagi tako ugotovljenega dejanskega stanja spremeni izpodbijani akt (torej
sámo drugače odloči o pravici, obveznosti ali pravni koristi posameznika). V
takem primeru pa mora biti stranki dana možnost, da s pritožbo izpodbija
vsebinsko odločitev Upravnega sodišča. Ker je zakonodajalec v takem primeru in
v primerih, kadar Upravno sodišče odloča v sporu o zakonitosti posamičnega akta
ali dejanja, s katerim se posega v človekove pravice in temeljne svoboščine
posameznika,10 omogočil pritožbo, prvi odstavek 73. člena ZUS-1 ni v
neskladju s 25. členom Ustave. Iz istih razlogov so neutemeljeni tudi pavšalni
očitki pobudnikov o kršitvi pravice do poštenega sojenja iz 6. člena EKČP in
pravice do učinkovitega pravnega sredstva iz 13. člena EKČP.
B. – III.
18. V zvezi s prvim in z drugim odstavkom
107. člena ZUS-1 (prehodne določbe) pobudniki zatrjujejo, da izpodbijana
ureditev retroaktivno posega v pridobljene pravice do pritožbe, s čimer naj bi
bila kršena 155. člen oziroma 2. člen Ustave. Zakonodajalec naj bi brez
razumnega razloga prekvalificiral redno pravno sredstvo (pritožbo) v izredno
pravno sredstvo (revizijo). Drugi odstavek 107. člena ZUS-1 pa naj bi bil v
neskladju z 2. členom Ustave tudi zato, ker naj bi bil nejasen in naj bi
dopuščal različne razlage.
19. ZUS-1 je v prehodnih določbah v 104.
členu kot temeljno pravilo sicer določil, da se za postopke, ki so ob njegovi
uveljavitvi v teku, uporabljajo določbe ZUS, vendar le, če ni z novim zakonom
določeno drugače. Izpodbijani prvi in drugi odstavek 107. člena ZUS-1 določata
izjemo od navedenega pravila. Glede pravnih sredstev je tako določeno, da se
lahko zoper izdane odločbe sodišča po uveljavitvi ZUS-1 vlagajo samo tista
pravna sredstva, ki jih dopušča novi ZUS-1 (prvi odstavek 107. člena). Drugi
odstavek 107. člena pa ureja primere, ko je bila pritožba vložena še pred
uveljavitvijo ZUS-1. Tako določa, da zadeve, v katerih je bila pritožba vložena
pred uveljavitvijo novega zakona, Vrhovno sodišče obravnava kot pritožbe po
novem zakonu: 1) če izpolnjujejo pogoje za pritožbo po določbah ZUS-1, 2) v
primerih, ko je pravnomočnost sodbe po zakonu pogoj za izvršitev upravnega
akta, ter 3) v primerih, ko je pritožba izrecno dovoljena na podlagi posebnega
zakona. V drugih primerih se vložene pritožbe, ki jih je vložila upravičena
oseba ter so pravočasne in dovoljene po določbah (prej veljavnega) ZUS,
obravnavajo kot pravočasne in dovoljene revizije, prvostopenjske sodbe pa
postanejo pravnomočne.
20. Očitek, da je drugi odstavek 107. člena
ZUS-1 nejasen in da dopušča različne razlage, je pavšalen. Pobudnica Lucija
Gregorčič ga namreč utemeljuje zgolj z navedbo, da naj celo sodišče prve
stopnje ne bi vedelo, kako naj ravna s pritožbo, vloženo pred uveljavitvijo
novega ZUS-1, saj naj bi jo po uveljavitvi novega ZUS-1 pozvalo, naj pojasni,
ali je njena vloga pritožba ali revizija. Zgolj navedena okoliščina sama po
sebi ne more utemeljiti zatrjevanega neskladja.
21. Splošno in uveljavljeno pravilo je, da
se novi procesni zakon lahko uporablja takoj, tudi za že tekoče sodne postopke,
saj ni ustavne zahteve, da bi se sodni postopek moral končati po procesnih
pravilih, po katerih se je začel.11 Zakonodajalec tako ob določitvi
prehodnih določb procesnega zakona glede teka postopka ni omejen s kakšnimi
ustavnimi zahtevami in z vidika Ustave je dopustna (in v procesnih zakonih tudi
povsem običajna) ureditev, da nova procesna pravila začnejo veljati takoj, tudi
za tekoče sodne postopke.
22. Ustavno sodišče je že sprejelo
stališče, da je zakonodajalec omejen z ustavno zahtevo prepovedi retroaktivnega
poseganja v pridobljene procesne pravice.12 Vendar pa bi za poseg v
procesno pravico stranke lahko šlo šele v primeru, če bi pred uveljavitvijo
novega zakona procesno upravičenje (npr. pravica do pravnega sredstva) že
nastalo. Vložitev tožbe pomeni le procesni akt, s katerim se je postopek pred
Upravnim sodiščem začel. O nastanku pravice do pritožbe pa je mogoče govoriti
šele z vročitvijo sodbe sodišča prve stopnje. Pobudniku Herbertu Praschu zgolj
z vložitvijo tožbe ni nastala pravica do pritožbe, zato mu z izpodbijano
določbo tudi ni mogla biti odvzeta. Zato v njegovem primeru ne more iti za
poseg v pridobljene (procesne) pravice.
B. – IV.
23. Za drugačen pravni položaj gre pri
pobudnikih, ki so svoje procesno upravičenje že pridobili s tem, da so pred
uveljavitvijo ZUS-1 vložili pritožbo, ki jo je Vrhovno sodišče na podlagi
izpodbijane ureditve obravnavalo kot pravočasno in dovoljeno revizijo. V
takšnem primeru se upravičeno zastavlja vprašanje, ali je izpodbijana ureditev
retroaktivno posegla v zakonsko pridobljeno pravico do pritožbe in je zato v
neskladju s 155. členom Ustave. Ta ustavna določba, razen pod pogoji iz drugega
odstavka, prepoveduje povratni učinek pravnih aktov. Predpis učinkuje povratno
tedaj, ko je za začetek njegove uporabe določen trenutek pred njegovo
uveljavitvijo, oziroma tudi tedaj, ko je za začetek njegove uporabe določen
trenutek po njegovi uveljavitvi, vendar njegove posamezne določbe učinkujejo
tako, da za nazaj posežejo v pravne položaje ali pravna dejstva, ki so bili zaključeni
v času veljavnosti prejšnje pravne norme.
24. Po določbah prej veljavnega ZUS je bila
zoper sodbo, izdano na prvi stopnji, pritožba (praviloma) vedno dovoljena.13
Prvostopenjsko sodbo je bilo mogoče v pritožbi izpodbijati zaradi bistvenih
kršitev določb postopka, zaradi zmotne uporabe materialnega prava in zaradi
zmotne ali nepopolne ugotovitve dejanskega stanja (prvi odstavek 72. člena
ZUS). Vendar so bile stranke pri uveljavljanju razloga zmotne ali nepopolne
ugotovitve dejanskega stanja omejene. Ta pritožbeni razlog je bilo dopustno
uveljavljati samo, kadar je sodba temeljila na dejanskem stanju, ki je bilo
ugotovljeno v sodnem postopku, oziroma kolikor je temeljila na takšnem
dejanskem stanju (peti odstavek 72. člena ZUS). Pritožba je imela suspenziven
učinek glede nastopa pravnomočnosti, na izvršljivost upravnega akta pa je
vplivala le, kadar je bila pravnomočnost sodbe kot pogoj za izvršitev upravnega
akta izrecno določena z zakonom.
25. Po izpodbijanem drugem odstavku 107.
člena ZUS-1 Vrhovno sodišče pritožbe, ki so bile vložene pred uveljavitvijo
ZUS-1, obravnava kot pritožbe po ZUS-1: 1) če izpolnjujejo pogoje za pritožbo
po ZUS-1, tj. v primerih, ko je Upravno sodišče samo ugotovilo drugačno
dejansko stanje ter spremenilo izpodbijani upravni akt, ali če je Upravno
sodišče odločilo na podlagi 66. člena ZUS-1; 2) če je pravnomočnost sodbe pogoj
za izvršitev upravnega akta; ter 3) če so bile pritožbe vložene na podlagi
izrecne določbe posebnega zakona. Vse druge pritožbe, ki so jih pred uveljavitvijo
ZUS-1 vložile upravičene osebe ter so pravočasne in dovoljene po določbah ZUS,
pa ne izpolnjujejo pogojev za pritožbo po določbah novega ZUS-1, pa se
obravnavajo kot pravočasne in dovoljene revizije, prvostopenjske sodbe pa
postanejo pravnomočne.
26. V primerjavi s pritožbo po prej
veljavni procesni zakonodaji je revizija izredno pravno sredstvo in nima
suspenzivnega učinka. Tudi pritožba po ZUS na izvršitev upravnega akta
(praviloma) ni imela učinka, saj je že tožba v upravnem sporu po svoji naravi
praviloma nesuspenzivna in ne zadrži izvršitve upravnega akta. Zato v takšnih
primerih takojšen nastop pravnomočnosti za stranke glede tega praviloma ne
pomeni spremembe (poslabšanja) pravnega položaja. V primerih, ko je
pravnomočnost sodbe po zakonu pogoj za izvršitev upravnega akta in je imel zato
upravni spor suspenzivni učinek, pa je zakonodajalec v prehodnih določbah
izrecno določil, da se bodo že vložene pritožbe obravnavale kot pritožbe po
ZUS-1. Revizija se od pritožbe razlikuje tudi po tem, da se lahko vloži le
zaradi bistvene kršitve določb postopka ter zaradi zmotne uporabe materialnega
prava, ne pa tudi zaradi zmotne ali nepopolne ugotovitve dejanskega stanja.
Tudi v okviru pritožbe po prejšnjem ZUS so stranke lahko uveljavljale
pritožbeni razlog zmotne ali nepopolne ugotovitve dejanskega stanja samo, kadar
je sodba temeljila na dejanskem stanju, ki je bilo ugotovljeno v sodnem
postopku, oziroma kolikor je temeljila na takšnem dejanskem stanju, ne pa v
primeru, kadar je sodišče odločalo na podlagi dejanskega stanja, ugotovljenega
v postopku izdaje upravnega akta. Med pritožbo (po ZUS) in revizijo v takem
primeru ni razlike v obsegu pravnega varstva. Zato v takem primeru ne gre za
retroaktivni poseg v zakonsko pridobljeno pravico do pritožbe.
27. Drugače pa je v primeru, ko je sodišče
na glavni obravnavi samo ugotovilo drugačno dejansko stanje in na tej podlagi
tožbi ugodilo ter spremenilo izpodbijani upravni akt. V tem primeru bodo po
izpodbijani prehodni določbi pritožbe obravnavane kot pritožbe po ZUS-1. Če pa
je sodišče na podlagi dejanskega stanja, ugotovljenega v sodnem postopku, tožbo
zavrnilo, bodo po izpodbijanih prehodnih določbah take pritožbe obravnavane kot
pravočasne in dovoljene revizije, v katerih stranke ne morejo uveljavljati pomanjkljivosti
ugotavljanja dejanskega stanja. Po ZUS pa stranke v takem primeru v pritožbi
niso bile omejene pri uveljavljanju pritožbenega razloga zmotne ali nepopolne
ugotovitve dejanskega stanja. Ker so stranke z vložitvijo pritožbe pred
uveljavitvijo ZUS-1 pridobile zakonsko pravico do pritožbe v takšnem obsegu,
kot jim jo je zagotavljal 72. člen ZUS, po izpodbijanih prehodnih določbah pa
jim z revizijsko presojo Vrhovnega sodišča v navedenem primeru ni zagotovljeno
pravno varstvo v enakem obsegu, je zakonodajalec z učinkom za nazaj posegel v
zakonsko pridobljeno pravico do pritožbe.
28. Vendar pa vsak zakonodajalčev poseg v
pridobljene pravice še ne pomeni tudi neskladja z načelom prepovedi
retroaktivnosti. Za neskladje ne gre, kadar je zakonodajalec sicer
retroaktivno, vendar dopustno posegel v pridobljene pravice.14 Kot
je bilo že navedeno, Ustava v drugem odstavku 155. člena določa, da lahko samo
zakon določi, da imajo posamezne njegove določbe učinek za nazaj, če to zahteva
javna korist in če se s tem ne posega v pridobljene pravice. Oba pogoja morata
biti izpolnjena kumulativno. Ustavno sodišče je že zavzelo stališče, da je
prepoved retroaktivnega poseganja v pridobljene pravice v bistvu tisti del
vsake od (pridobljenih) pravic, ki ima ustavno naravo. Pridobljene pravice
namreč niso nujno le ustavne pravice, temveč so lahko tudi druge z zakonom dane
pravice. Prepoved retroaktivnega poseganja v take pravice pa je ustavne narave.
V tem smislu tudi pridobljene pravice, ki same po sebi niso človekove pravice
ali temeljne svoboščine, uživajo enako varstvo kot te (tako v odločbi št.
U-I-60/99 z dne 4. 10. 2001, Uradni list RS, št. 91/01 in OdlUS X, 168). Vendar
tudi te varstva ne uživajo absolutno. Vanje je mogoče posegati v skladu s
tretjim odstavkom 15. člena Ustave.
29. Po ustaljeni ustavnosodni presoji se
glede na tretji odstavek 15. člena Ustave človekove pravice in temeljne
svoboščine lahko omejijo zaradi pravic drugih oziroma zaradi javne koristi.
Poleg tega, da lahko poseg v človekove pravice temelji le na ustavno dopustnem,
stvarno upravičenem cilju, je treba po ustaljeni ustavnosodni presoji vselej
oceniti še, ali je ta v skladu z načeli pravne države (2. člen Ustave), in
sicer s tistim izmed teh načel, ki prepoveduje prekomerne posege države tudi v
primerih, ko se z njimi zasleduje ustavno dopusten cilj (splošno načelo
sorazmernosti). Oceno, ali ne gre morda za prekomeren poseg, opravi Ustavno
sodišče na podlagi t. i. strogega testa sorazmernosti. Ta test obsega presojo
treh vidikov posega: 1) ali je poseg sploh nujen (potreben); 2) ali je
ocenjevani poseg primeren za dosego zasledovanega cilja; 3) ali je teža
posledic ocenjevanega posega v prizadeto človekovo pravico proporcionalna
vrednosti zasledovanega cilja oziroma koristim, ki bodo zaradi posega nastale
(načelo sorazmernosti v ožjem pomenu oziroma načelo proporcionalnosti). Šele če
poseg prestane vse tri vidike testa, je ustavno dopusten (odločba ustavnega
sodišča št. U-I-18/02 z dne 24. 10. 2003, Uradni list RS, št. 108/03 in OdlUS
XII, 86).
30. Glede na navedeno je Ustavno sodišče v
obravnavanem primeru najprej presodilo, kaj je zakonodajalca vodilo k sprejemu
izpodbijane ureditve oziroma ali je izpodbijani retroaktivni poseg v zakonsko
procesno pravico – pravico do pritožbe, zahtevala javna korist. Iz
zakonodajnega gradiva15 izhaja, da je (bil) eden izmed ciljev nove
zakonske ureditve tudi preprečevanje nastopa nerazumnih zamud pri sojenju
(zagotavljanje pravice do sojenja brez nepotrebnega odlašanja iz prvega
odstavka 23. člena Ustave). Ker se upravno sodstvo srečuje s problemom velikega
naraščanja števila sporov in povečevanjem zahtevnosti materije, o kateri je
treba razsojati, ter s tem povezanim povečevanjem sodnih zaostankov, je država
dolžna zagotoviti takšen upravni spor, v katerem bo zagotovljeno učinkovito
varstvo pravic in zakonitih interesov državljanov in organizacij. Ob spoznanju,
da je zapoznela pravica odvzeta pravica 16 in da zagotavljanje
učinkovitega sodnega varstva pravic in v tem okviru pravice do sojenja brez
nepotrebnega odlašanja povečuje stopnjo pravne varnosti ter vpliva na
kredibilnost sodstva in zaupanje javnosti v njegovo delovanje, je takojšnja
zagotovitev razumnega obsega pravnih sredstev (sprememba pritožb v revizije) in
s tem zagotovitev pravice do sojenja brez nepotrebnega odlašanja po oceni
Ustavnega sodišča ukrep, sprejet zaradi varstva javnega interesa.
31. To je ustavno dopusten cilj, zaradi
katerega je zakonodajalec lahko posegel v pridobljeno pravico. Oceniti pa je
treba še, ali je izpodbijana sprememba v skladu s splošnim načelom
sorazmernosti. Da bi se navedeni cilj v upravnem sporu dosegel, je glede na
omejene zmogljivosti sodstva in število zadev nujno, da se je že z
uveljavitvijo nove procesne zakonodaje omejila pravica do pritožbe tudi za
tiste, ki so jo vložili še pred sprejemom novega zakona. Ker se s tem lahko
doseže zasledovani cilj, je izpodbijana ureditev po oceni Ustavnega sodišča
tudi primerno sredstvo. Ali je teža posledic ocenjevanega posega (spremembe že
vloženih pritožb v pravočasne in dovoljene revizije) sorazmerna teži vrednosti
zasledovanega cilja (zagotovitvi sojenja brez nepotrebnega odlašanja), pa je
odvisno predvsem od tega, ali je (bila) strankam kljub spremembi pritožbe v
revizijo zagotovljena pravica do učinkovitega pravnega sredstva. Zakonodajalec
je z izpodbijano prehodno določbo strankam zagotovil pravočasno in dovoljeno
revizijo, s katero se lahko odpravijo večje nepravilnosti pri sojenju (bistvene
kršitve določb postopka in zmotna uporaba materialnega prava), Vrhovno sodišče
pa je razbremenil presoje pritožbenega razloga zmotne ali nepopolne ugotovitve
dejanskega stanja, kjer bi šlo le za nepotrebno podvajanje sodnega varstva. V
primeru, v katerem je posegel v zakonsko pravico do pritožbe, gre za spor o
zakonitosti upravnega akta. Glede na to, da je v teh sporih pravica do
učinkovitega pravnega sredstva na področju izvrševanja upravne funkcije za
stranke zagotovljena že s tem, da se odločitev upravnega organa presoja pred
Upravnim sodiščem in ne zahteva še ponovne presoje odločitve (glej 14. do 17.
točko obrazložitve te odločbe), je po oceni Ustavnega sodišča teža
izpodbijanega posega v zakonsko pridobljeno pravico do pritožbe sorazmerna
zasledovanemu cilju. Glede na navedeno je poseg dopusten, zato izpodbijani prvi
in drugi odstavek 107. člena ZUS-1 nista v neskladju s 155. členom Ustave.
32. Pobudniki izpodbijani določbi očitajo
tudi neskladje s 14. in z 22. členom Ustave. Pobudniki naj bi bili postavljeni
v neenakopraven položaj v primerjavi s tistimi pritožniki, katerih pritožbe so
bile obravnavane pred uveljavitvijo ZUS-1. Drugi odstavek 14. člena Ustave, ki
se na področju sodnih postopkov izraža kot pravica do enakega varstva pravic
(22. člen Ustave), zakonodajalca zavezuje, da enake primere obravnava enako,
razen če obstajajo za različno urejanje enakih položajev razumni in stvarni
razlogi. Zakonodajalec je v drugem odstavku 107. člena uredil pravni položaj
tistih pritožnikov, o čigar pritožbah do uveljavitve ZUS-1 še ni bilo odločeno.
Ureditev je za vse enaka. Ker se izpodbijana določba na pritožnike, o pritožbah
katerih je bilo odločeno še pred uveljavitvijo ZUS-1, sploh ne nanaša,
pobudniki kršitve drugega odstavka 14. člena in 22. člena Ustave ne morejo
utemeljiti s primerjavo s pritožniki, o pritožbah katerih je bilo odločeno še
pred uveljavitvijo ZUS-1. Dejansko neenakost med pritožniki, do katere je
prišlo zaradi spremembe Zakona, pa je Ustavno sodišče presojalo v okviru
zatrjevanega posega v 155. člen Ustave. Da je imel zakonodajalec za spremembo
pravnega položaja pobudnikov razloge v splošnem javnem interesu ter da je bil
poseg dopusten tudi z vidika načela sorazmernosti (2. člen Ustave), pa je
pojasnjeno v okviru te presoje.
33. V postopku pred Ustavnim sodiščem nosi
vsak udeleženec svoje stroške, če Ustavno sodišče ne odloči drugače (prvi
odstavek 34. člena ZUstS). Za drugačno odločitev bi morali obstajati posebni
razlogi, ki jih pobudnica Lucija Gregorčič ne navaja. Ustavno sodišče je zato
odločilo, kot izhaja iz 2. točke izreka.
C.
34. Ustavno sodišče je sprejelo to odločbo
na podlagi 21. člena in prvega odstavka 34. člena ZUstS v sestavi: predsednik
Jože Tratnik ter sodnici in sodniki dr. Mitja Deisinger, mag. Marta Klampfer,
mag. Miroslav Mozetič, dr. Ernest Petrič, Jasna Pogačar, dr. Ciril Ribičič in
Jan Zobec. Odločbo je sprejelo soglasno.
Jože Tratnik l.r.
Predsednik
_______________
1 Pritožba pa ni dovoljena v sporih o zakonitostih
aktov volilnih organov za lokalne volitve (četrti odstavek 73. člena ZUS-1).
2 Glej V. Androjna in E. Kerševan: Upravno procesno
pravo, Ljubljana, GV Založba, 2006, str. 762.
3 Ibidem.
4 V obrazložitvi je navedlo:"17. V primeru
odločanja o zahtevi za sodno varstvo gre za odločanje v okviru enotnega
upravno-kaznovalnega postopka, v katerem opravljajo okrajna sodišča vlogo
instančnega organa in hkrati zagotavljajo sodno varstvo. Po vseh svojih
značilnostih opravlja zahteva za sodno varstvo funkcijo pravnega sredstva, saj
se z njo zagotavlja instančna kontrola. V tem okviru je odločanje okrajnega
sodišča o zahtevi za sodno varstvo primerljivo z odločanjem drugostopenjskega
organa o pravnem sredstvu. Sodišče v primeru zavrnitve zahteve za sodno varstvo
odloči enako kot pred njim prekrškovni organ. V tem primeru je mogoče zahtevo
za sodno varstvo obravnavati kot "drugo pravno sredstvo" v smislu 25.
člena Ustave. Zato izključitev nadaljnje pritožbe zoper odločitev sodišča o
zavrnitvi zahteve za sodno varstvo ne pomeni posega v pravico do pravnega
sredstva…."
5 Člen 157. Ustave se glasi:
"O zakonitosti dokončnih posamičnih aktov, s katerimi
državni organi, organi lokalnih skupnosti in nosilci javnih pooblastil odločajo
o pravicah ali o obveznostih in pravnih koristih posameznikov in organizacij,
odloča v upravnem sporu pristojno sodišče, če za določeno zadevo ni z zakonom
predvideno drugo sodno varstvo.
Če ni zagotovljeno drugo sodno varstvo, odloča v upravnem
sporu pristojno sodišče tudi o zakonitosti posamičnih dejanj in aktov, s
katerimi se posega v ustavne pravice posameznika."
6 Primerjaj odločbo št. U-I-146/98 z dne 24. 6. 1998
(Uradni list RS, št. 51/98 in OdlUS VII, 140).
7 Androjna, Kerševan, citirano delo, str. 669.
8 Tretji odstavek 238. člena Zakona o splošnem
upravnem postopku (Uradni list RS, št. 80/99 in nasl. – ZUP).
9 Androjna, Kerševan, citirano delo, str. 761.
10 Prvi odstavek 4. člena ZUS-1.
11 Primerjaj sklep Ustavnega sodišča št. U-I-21/02 z
dne 12. 9. 2002 (Uradni list RS, št. 83/02 in OdlUS XI, 166).
12 Ibidem.
13 Razen v primerih, kadar je Vrhovno sodišče
odločalo v upravnem sporu na prvi stopnji o zakonitosti aktov volilnih organov
za volitve v Državni zbor, Državni svet in volitve za predsednika države, ter
razen v sporih o zakonitosti aktov volilnih organov za lokalne volitve (prvi in
tretji odstavek 70. člena ZUS).
14 Tako Ustavno sodišče v odločbi U-I-60/98 z dne
16. 7. 1998 (Uradni list RS, št. 56/98 in OdlUS VII, 150).
15 Poročevalec DZ, št. 60/06.
16"Justice delayed is justice denied".