Številka: P-22/09-7
Datum: 9. 12. 2009
O D L O Č B A
Ustavno sodišče je v postopku za rešitev
spora glede pristojnosti, začetem z zahtevo Policijske uprave Slovenj Gradec,
na seji 9. decembra 2009
o d l o č i l o :
Za odločanje o zahtevi za sodno varstvo zoper sklep Policijske
uprave Slovenj Gradec, Sektor uniformirane policije – Enota vodnikov službenih
psov št. 224-1/2008/5 (3L21-2) z dne 28. 1. 2009 je pristojno Okrajno sodišče v
Slovenj Gradcu.
O b r a z l o ž i t e v
A.
1. Okrajno sodišče v Slovenj Gradcu je s
sodbo št. ZSV 82/2008 z dne 20. 1. 2009 zavrnilo zahtevo za sodno varstvo z dne
26. 1. 2008 in hkrati odločilo, da je storilec dolžan plačati stroške postopka
– sodno takso. V obrazložitvi je navedlo, da bo sodno takso v skladu z Zakonom
o sodnih taksah (Uradni list RS, št. 37/08 – v nadaljevanju ZST-1) z nalogom za
plačilo sodne takse odmeril prekrškovni organ. Prekrškovni organ je o sodni
taksi odločil s sklepom, v katerem je navedel, da jo mora plačati vlagatelj
zahteve za sodno varstvo, določil višino sodne takse in rok plačila. Zoper
sklep je bila v skladu s pravnim poukom vložena zahteva za sodno varstvo z dne
7. 2. 2009.
2. Okrajno sodišče v Slovenj Gradcu se je
izreklo za nepristojno za odločanje o navedeni zahtevi za sodno varstvo in zadevo
odstopilo v odločanje prekrškovnemu organu. Ob tem je navedlo, da sodna taksa
po 6. točki prvega odstavka 143. člena Zakona o prekrških (Uradni list RS, št.
7/03 in nasl. – v nadaljevanju ZP-1) sodi med stroške postopka o prekršku,
glede stroškov postopka o prekršku pa se v hitrem postopku smiselno uporabljajo
določbe, ki veljajo za stroške postopka v rednem sodnem postopku (drugi
odstavek 58. člena ZP-1). Nadalje je navedlo, da 2. člen Pravilnika o stroških
postopka o prekršku (Uradni list RS, št. 89/08 – v nadaljevanju Pravilnik)
ureja določanje sodnih taks za sodišča v rednem sodnem postopku in pred
prekrškovnimi organi v hitrem postopku ob smiselni uporabi 8. točke taksne
tarife ZST-1. Zato bi po mnenju Okrajnega sodišča moral prekrškovni organ po pravnomočnosti
odločbe o prekršku izdati plačilni nalog, v katerem bi odmeril sodno takso v
skladu z ZST-1. Zoper tak plačilni nalog naj bi bil po petem odstavku 34. člena
ZST-1 dovoljen le ugovor, in sicer samo iz razlogov, da je sodna taksa že
plačana ali da jo je prekrškovni organ odmeril napačno. Zato je po mnenju
sodišča treba vloženo zahtevo za sodno varstvo šteti kot ugovor zoper plačilni
nalog, o katerem mora odločiti prekrškovni organ.
3. Prekrškovni organ zavrača svojo
pristojnost z utemeljitvijo, da se glede določanja stroškov postopka, med
katere spadajo tudi sodne takse, v skladu z drugim odstavkom 58. člena ZP-1 v
hitrem postopku smiselno uporabljajo določbe tega zakona o rednem sodnem
postopku, ZST-1 pa le v obsegu, ki ga določa drugi odstavek 3. člena
Pravilnika. To po mnenju prekrškovnega organa pomeni, da se pri določitvi sodne
takse smiselno uporablja zgolj 8. točka taksne tarife iz priloge ZST-1, v
kateri so določene sodne takse za področje prekrškov. Sodne takse, kot tudi vse
druge stroške postopka, pa naj bi prekrškovni organ skladno s 145. členom ZP-1,
ki se v hitrem postopku smiselno uporablja na podlagi drugega odstavka 58.
člena ZP-1, določil z odločbo ali s sklepom. V tem aktu naj bi prekrškovni
organ navedel zavezanca za plačilo, višino takse, rok plačila in posledice
neplačila. S posebnim sklepom naj bi se stroški odmerjali le izjemoma, če za
ugotovitev stroškov v času izdaje sodbe ali odločbe o prekršku ni dovolj
podatkov. Odmerjena sodna taksa pa naj bi podobno kot vsi drugi stroški
postopka, skladno z 200. členom ZP-1, zapadla v plačilo šele po pravnomočnosti
odločbe oziroma sklepa. Prekrškovni organ nadalje navaja, da je, ker sodišče v
odločbi ni navedlo višine sodne takse, ravnal v skladu z drugim odstavkom 145.
člena v zvezi s prvim odstavkom 46. člena ZP-1 in storilcu izdal sklep o
stroških, s katerim sta bila določena višina sodne takse in rok za plačilo. K
sklepu naj bi bil priložen plačilni nalog BN2, v skladu s prvim odstavkom 46.
člena ZP-1 pa naj bi bilo določeno, da je zoper sklep mogoče vložiti zahtevo za
sodno varstvo. Prav tako naj prekrškovni organ ne bi kršil načela ne bis in
idem, saj naj bi s sklepom določil le višino sodne takse in rok za plačilo. Po
mnenju prekrškovnega organa se v skladu s tretjim odstavkom 59. člena ZP-1 v
postopku z zahtevo za sodno varstvo smiselno uporabljajo določbe pritožbenega
postopka v rednem sodnem postopku, če v poglavju o zahtevi za sodno varstvo ni
določeno drugače. Zato bi po mnenju prekrškovnega organa moralo Okrajno sodišče
v skladu s prvim odstavkom 147. člena ZP-1 v postopku reševanja zahteve za
sodno varstvo dokončno odločiti tudi o stroških postopka in določiti višino
sodne takse v skladu s 143. do 146. členom ZP-1. Glede na navedeno prekrškovni
organ meni, da je ravnal v skladu z ZP-1, in predlaga, naj Ustavno sodišče
odloči o sporu glede pristojnosti.
B.
4. Ustavno sodišče je na podlagi osme
alineje prvega odstavka 160. člena Ustave pristojno, da odloča o sporih glede
pristojnosti med sodišči in drugimi državnimi organi. Po drugem odstavku 61.
člena Zakona o Ustavnem sodišču (Uradni list RS, št. 64/07 – ur. p. b. – v
nadaljevanju ZUstS) lahko, če pride do spora glede pristojnosti zato, ker več
organov zavrača pristojnost v posamezni zadevi, zahteva rešitev spora glede
pristojnosti organ, ki mu je bila zadeva odstopljena, ker meni, da zanjo ni
pristojen.
5. V tej zadevi je nastal spor glede
pristojnosti za odločanje o pravnem sredstvu zoper sklep prekrškovnega organa,
izdanega v zvezi z odmero sodne takse. Po mnenju sodišča bi moral prekrškovni
organ sodno takso odmeriti s plačilnim nalogom, zoper katerega je v skladu z
ZST-1 dovoljen ugovor, za odločanje o njem pa je pristojen prekrškovni organ.
Zato bi po mnenju sodišča moral vloženo zahtevo za sodno varstvo obravnavati
kot ugovor zoper plačilni nalog in sam odločiti o njem. Prekrškovni organ se s
tako odločitvijo ne strinja in meni, da je ravnal pravilno, ko je sodno takso
določil s sklepom, zoper katerega je dovoljena zahteva za sodno varstvo. Za
odločanje o zahtevi za sodno varstvo pa je pristojno Okrajno sodišče.
6. Za odločitev o sporu glede pristojnosti
je v tem primeru odločilno, kakšne vrste odločbo je izdal prekrškovni organ. (1)
Prekrškovni organ v zahtevi za odločitev o sporu glede pristojnosti navaja, da
je ravnal v skladu z drugim odstavkom 145. člena (ki se v hitrem postopku
smiselno uporablja na podlagi drugega odstavka 58. člena ZP-1) v zvezi s prvim
odstavkom 46. člena ZP-1 in izdal sklep o stroških postopka. Zoper tak sklep prekrškovnega
organa, izdan v hitrem postopku, je v skladu s prvim odstavkom 46. člena ZP-1
dovoljena zahteva za sodno varstvo, o kateri je pristojno odločati Okrajno
sodišče (sedmi odstavek 63. člena ZP-1). Ali je prekrškovni organ pri izdaji
sklepa ravnal pravilno in zakonito ali ne, ne more biti predmet presoje sodišča
v fazi preizkusa procesnih predpostavk za odločanje o pravnem sredstvu, niti ne
more biti predmet presoje Ustavnega sodišča pri odločanju o sporu glede
pristojnosti. O tem bo (v okviru zakonsko predpisanih mej preizkusa) presojalo
sodišče, ko bo odločalo o zahtevi za sodno varstvo. Ker v tem primeru ne gre za
vprašanje pristojnosti za odmero sodne takse, se Ustavno sodišče do navedb
prekrškovnega organa, da bi moralo Okrajno sodišče v postopku reševanja zahteve
za sodno varstvo že samo odločiti o tudi o višini sodne takse, ni opredelilo.
7. Glede na navedeno je za odločanje o
zahtevi za sodno varstvo zoper sklep Policijske uprave Slovenj Gradec pristojno
Okrajno sodišče v Slovenj Gradcu.
C.
8. Ustavno sodišče je sprejelo to odločbo
na podlagi četrtega odstavka 61. člena ZUstS in četrte alineje drugega odstavka
46. člena Poslovnika Ustavnega sodišča (Uradni list RS, št. 86/07) v sestavi:
predsednik Jože Tratnik ter sodnici in sodniki dr. Mitja Deisinger, mag. Marija
Krisper Kramberger, mag. Miroslav Mozetič, dr. Ernest Petrič, Jasna Pogačar,
dr. Ciril Ribičič in Jan Zobec. Odločbo je sprejelo soglasno.
Jože Tratnik l.r.
Predsednik
(1) Glej tudi odločbo
št. P-19/08 z dne 20. 11. 2008 (Uradni list RS, št. 112/08 in OdlUS XVII, 62),
v kateri je Ustavno sodišče odločilo, da je za razmejitev pristojnosti za
odločanje o pravnem sredstvu odločilno, kakšen plačilni nalog je izdal
prekrškovni organ.