Številka: Up-1727/08-22
Datum: 1. 4. 2010
O D L O Č B A
Ustavno sodišče je v postopku odločanja o
ustavni pritožbi družb Kapitalska družba pokojninskega in invalidskega
zavarovanja, d. d., Ljubljana, ki jo zastopa predsednik uprave Borut Jamnik, in
Slovenska odškodninska družba, d. d., Ljubljana, ki jo zastopa direktor Tomaž
Kuntarič, na seji 1. aprila 2010
o d l o č i l o:
1. Sklep Višjega sodišča v Ljubljani št. I Ip 4425/2007 z dne
27. 2. 2008 v delu, ki se nanaša na pritožnici, ter 1. in 3. točka izreka
sklepa Okrajnega sodišča v Ljubljani št. 11 I 2005/04660 z dne 20. 11. 2006 se
razveljavita.
2. Zadeva se vrne Okrajnemu sodišču v Ljubljani v novo
odločanje.
3. Nasprotna udeleženka družba Europapier, d.d., Ljubljana, sama
nosi svoje stroške postopka z ustavno pritožbo.
O b r a z l o ž i t e v
A.
1. Sodišče prve stopnje je s sklepom o
izvršbi dovolilo izvršbo proti pritožnicama, ki sta bili pred izbrisom
delničarki gospodarske družbe, izbrisane iz sodnega registra po določbah Zakona
o finančnem poslovanju podjetij (Uradni list RS, št. 54/99 in 110/99 – v
nadaljevanju ZFPPod). Upnik je razpolagal z izvršilnim naslovom, pridobljenim
proti izbrisani družbi. Pritožnici sta zoper sklep o izvršbi pravočasno
ugovarjali, sodišče prve stopnje pa je njun ugovor zavrnilo. Zoper ta sklep sta
pritožnici vložili pritožbo, ki jo je Višje sodišče zavrnilo z izpodbijanim
sklepom. Višje sodišče je svojo odločitev oprlo predvsem na pravno stališče, da
zgolj majhen lastniški delež pritožnic ne omogoča sklepa, da nista mogli vplivati
na poslovanje izbrisane družbe, saj se z upravljanjem družb ukvarjata
profesionalno. Po mnenju Višjega sodišča bi morali pritožnici dokazati, da sta
poskusili vplivati na poslovanje družbe s predlogi, pa zaradi majhnega deleža
nista uspeli. Očitek prve pritožnice o odstopu od ustaljene sodne prakse je
sodišče zavrnilo z utemeljitvijo, da je sodna praksa glede kriterijev za
presojo pasivnosti družbenikov težko primerljiva, da pa je v sodni praksi prav
tako mogoče najti stališče, ki šteje kot odločilno profesionalno ukvarjanje
družbenika z upravljanjem družb.
2. Pritožnici zatrjujeta kršitev 2., 14.,
22. in 25. člena Ustave. Višjemu sodišču očitata, da je njegova odločitev
očitno napačna in arbitrarna. Razlaga zakonskih določb ZFPPod in odločbe Ustavnega
sodišča št. U-I-135/00 z dne 9. 10. 2002 (Uradni list RS, št. 93/02 in OdlUS
XI, 211) naj bi bila očitno napačna in naj ne bi upoštevala v pravni znanosti
uveljavljenih metod razlage. To naj bi zlasti veljalo za stališče, da bi
pritožnici morali dokazati svojo aktivnost, da bi dokazali svojo pasivnost v
družbi, kot tudi za stališče, da je profesionalno ukvarjanje z dejavnostjo
odločilen kriterij za odločitev o njuni aktivnosti. Poudarjanje njunega
profesionalnega ukvarjanja z dejavnostjo naj bi ju v primerjavi z drugimi
dolžniki v podobnih primerih postavljalo v neenakopraven položaj. Iz višine
njunega deleža v osnovnem kapitalu družbe naj bi bilo očitno, da z 0,6% deležem
niti pravno (za uveljavljanje pravic manjšinskih delničarjev je namreč potreben
najmanj 10% delež) niti dejansko nista mogli vplivati na poslovanje družbe.
Prav tako naj bi sodišče zanemarilo značilnosti delniške družbe, v kateri se
volja delničarjev manifestira na skupščini, kjer pa se odloča le o temeljnih
razvojnih vprašanjih ter o določenih organizacijsko-statusnih vprašanjih
družbe, ne pa o vprašanjih rednega poslovanja ter vodenja poslov družbe.
Pritožnici očitata odločitvi tudi odstop od ustaljene sodne prakse, iz katere
naj bi izhajalo, da je odločilni kriterij za presojo vloge družbenika v družbi
njegov dejanski vpliv na poslovanje družbe. Sklicujeta se na sodne odločbe
Višjega in Vrhovnega sodišča (in jih prilagata) kot tudi na sodne odločbe
sodišč prve stopnje, kjer je bilo odločeno v njuno korist in je bila izvršba
ustavljena.
3. Ustavno sodišče je ustavno pritožbo s
sklepom senata št. Up-1727/08 z dne 24. 2. 2009 sprejelo v obravnavo. O
sprejemu ustavne pritožbe v obravnavo je Ustavno sodišče na podlagi prvega
odstavka 56. člena Zakona o Ustavnem sodišču (Uradni list RS, št. 64/07 –
uradno prečiščeno besedilo – v nadaljevanju ZUstS) obvestilo Višje sodišče v
Ljubljani.
4. Na podlagi drugega odstavka 56. člena
ZUstS je bila ustavna pritožba poslana nasprotni stranki v izvršilnem postopku,
ki je nanjo odgovorila. Navaja, da se pritožnici v postopku z ustavno pritožbo
ne moreta sklicevati na kršitev 2. člena Ustave, ker ta neposredno ne ureja
človekovih pravic. Ne strinja se z očitkom pritožnic o domnevnem odstopu od
sodne prakse in poudarja, da v Sloveniji ni uveljavljen precedenčni učinek
sodnih odločb ter da je sodnik vezan le na Ustavo in zakon. Prav tako se ne
strinja, da je bila pritožnicama kršena pravica iz 25. člena Ustave, saj je
bila njuna pritožba vsebinsko obravnavana. Odločitev Višjega sodišča v
izpodbijanem sklepu naj bi bila pravilna, še zlasti naj bi sodišče pravilno
razlagalo odločbo št. U-I-135/00 s tem, ko naj bi se oprlo tudi na druge
kriterije za presojo položaja pritožnic kot aktivnih delničark, ne le na višino
njunih deležev. Poleg tega naj pritožnici ne bi dokazali, kakšno je bilo
število vseh delnic, ker naj bi bilo le na ta način mogoče ugotoviti njun
dejanski delež v osnovnem kapitalu izbrisane družbe. Pritožnici bi morali
dokazati, da sta podajali predloge na skupščinah, s katerimi nista uspeli, saj
naj bi le na ta način dokazali svojo pasivnost. Podajanje predlogov po Zakonu o
gospodarskih družbah (Uradni list RS, št. 15/05 – uradno prečiščeno besedilo –
v nadaljevanju ZGD) naj ne bi bilo vezano na imetništvo določenega deleža
delnic. Dodaja, da je 100% lastnica obeh pritožnic Republika Slovenija, kar
pomeni, da je Vlada Republike Slovenije, ki je odrekla soglasje za začetek
stečajnega postopka nad izbrisano družbo, ta je bila invalidsko podjetje in je
zato za začetek stečajnega postopka potrebovala soglasje Vlade, povzročila
oškodovanje upnikov. Tudi to dejstvo naj bi bilo treba upoštevati pri presoji
statusa pritožnic. Pojasnjuje, da je bila na skupščinah izbrisane družbe
pooblaščenka pritožnic, ki je bila hkrati članica nadzornega sveta izbrisane
družbe, zato naj vpliv obeh pritožnic na poslovanje družb sploh ne bi mogel
biti vprašljiv. Predlaga, naj Ustavno sodišče ustavno pritožbo kot neutemeljeno
zavrne, pritožnicama pa naloži, naj ji povrneta stroške postopka pred Ustavnim
sodiščem.
5. Odgovor nasprotne udeleženke je bil
poslan pritožnicama. V ZGD ne vidita opore za stališče nasprotne stranke, po
katerem bi moral delničar, ki ne dosega praga za uveljavljanje pravic
manjšinskih delničarjev, te kljub temu uveljaviti in torej vlagati predloge.
Menita, da je s tem stališčem povsem zanemarjena ureditev odločanja v delniški
družbi, ki dosledno temelji na načelu večinskega deleža v osnovnem kapitalu
družbe. V delniški družbi naj bi imel tudi strokovno usposobljen delničar le
toliko vpliva, kolikor mu ga zagotavlja njegov delež, in če je ta delež
premajhen, takšnemu delničarju strokovna usposobljenost ne more zagotoviti
vpliva na poslovanje družbe. V zvezi z očitkom nasprotne stranke, da je na dveh
skupščinah sodelovala pooblaščenka pritožnic, ki je bila hkrati članica
nadzornega sveta, pritožnici odgovarjata, da je običajna praksa, da namesto
majhnih delničarjev glasuje pooblaščenec ter da zgolj to dejstvo ne spremeni
možnosti njunega dejanskega vpliva na izid glasovanja na skupščini.
B.
6. Odstranitvi nedelujočih gospodarskih
družb iz pravnega prometa je namenjen institut izbrisa gospodarskih družb iz
sodnega registra brez likvidacije, ki je bil urejen v 3. poglavju ZFPPod, sedaj
pa ga ureja 7. poglavje Zakona o finančnem poslovanju, postopkih zaradi insolventnosti
in prisilnem prenehanju (Uradni list RS, št. 126/07 – v nadaljevanju ZFPPIPP).
Gre za položaj, ko družba preneha poslovati, vendar nima (več) premoženja, nad
njo pa ni bil začet drug postopek prenehanja, kot na primer stečajni ali
likvidacijski postopek. V takem položaju ZFPPod domneva, da je družba
prenehala, da pa formalnega postopka prenehanja ni opravila, kar pomeni, da ni
predlagala izbrisa iz sodnega registra po določbah Zakona o gospodarskih
družbah (Uradni list RS, št. 65/09 – uradno prečiščeno besedilo – v
nadaljevanju ZGD-1) o prenehanju družbe po skrajšanem postopku. ZFPPod določa
dva izbrisna razloga, iz katerih se družba izbriše iz sodnega registra. Prvi
odstavek 25. člena ZFPPod tako določa, da se po uradni dolžnosti izbriše iz
sodnega registra družba, če v dveh zaporednih poslovnih letih ni predložila
poročila oziroma letnega računovodskega poročila organizaciji, pooblaščeni za
obdelovanje in objavljanje podatkov (1. točka), ali če gospodarska družba nima
premoženja (2. točka). Pri tem se šteje, da družba nima premoženja, če družba
neprekinjeno ne opravlja izplačil prek računa pri organizaciji, ki za
gospodarsko družbo opravlja posle plačilnega prometa (drugi odstavek 25. člena
ZFPPod). Ta domneva je izpodbojna, saj lahko družba dokaže, da premoženje kljub
vsemu ima in se na ta način izogne izbrisu iz sodnega registra.(1)
Izbrisu družbe iz sodnega registra sledi sankcija neomejene solidarne
odgovornosti družbenikov za obveznosti izbrisane družbe. Po četrtem odstavku
27. člena ZFPPod se namreč šteje, da so družbeniki izbrisane družbe dali izjavo
o prevzemu morebitnih neporavnanih obveznosti družbe.
7. Z odločbo št. U-I-135/00 je Ustavno
sodišče (delno) razveljavilo četrti in peti odstavek 27. člena ZFPPod, kolikor
se nanašata na družbenike, ki glede na kriterije iz obrazložitve te odločbe
niso odgovorni za obveznosti izbrisane družbe (t. i. pasivni ali nepravi
družbeniki). Ugotovilo je namreč, da navedeni določbi brez razumnega razloga,
ki izhaja iz narave stvari, enako urejata različne položaje družbenikov
izbrisanih družb, kar pomeni kršitev drugega odstavka 14. člena Ustave.(2)
Položaji družbenikov izbrisanih družb se namreč po mnenju Ustavnega sodišča
razlikujejo glede na vpliv, ki so ga imeli na poslovanje družbe, pri čemer tudi
pri aktivnih ali pravih družbenikih obstajajo na eni strani razlike med
delničarji delniških družb in družbeniki družb z omejeno odgovornostjo, na
drugi strani pa so tudi razlike znotraj odnosov med samimi družbeniki družbe z
omejeno odgovornostjo.(3)
8. Iz izpodbijanih sklepov izhaja stališče
sodišč, da je "aktivnost" pritožnic in s tem njuna odgovornost za
dolgove izbrisane družbe utemeljena že s tem, da se profesionalno ukvarjata z
upravljanjem družb, in s tem, da bi svojo pasivnost morali dokazati tako, da bi
dokazali, da sta dajali predloge, vendar ju je večinski delničar preglasoval.
9. Z očitkom, da stališče sodišč, ki se
nanaša na njuno dejavnost in iz nje izhajajočo višjo stopnjo skrbnosti, zaradi
česar naj bi bili aktivni družbenici, ne upošteva kriterijev iz odločbe št.
U-I-135/00, pritožnici zatrjujeta neskladje izpodbijanega stališča z drugim
odstavkom 14. člena Ustave.
10. Splošno načelo enakosti pred zakonom iz
drugega odstavka 14. člena Ustave zahteva, da se bistveno enake položaje ureja
enako. Če zakonodajalec takšne položaje ureja različno, pa mora za razlikovanje
obstajati razumen razlog, ki izhaja iz narave stvari (tako tudi v odločbi
Ustavnega sodišča št. U-I-68/04 z dne 6. 4. 2006, Uradni list RS, št. 45/06 in
OdlUS XV, 26). Po drugi strani pa načelo enakosti pred zakonom zakonodajalca
zavezuje tudi k takšni normativni različnosti, ki ustreza normativni
različnosti dejanskih stanj, ki jih ureja. Če zakonodajalec kljub temu različna
dejanska stanja obravnava enako, pa mora za to obstajati razumen razlog, ki
izhaja iz narave stvari. Ta pravila zavezujejo tudi sodišče, ki na podlagi
zakona odloča v posameznem postopku.
11. Stališče sodišč, po katerem je
družbenik izbrisane družbe aktivni družbenik, če se profesionalno ukvarja z
upravljanjem premoženja, ne upošteva različnosti položajev med takimi
družbeniki oziroma ne upošteva kriterija za razlikovanje med družbeniki, tj.
vpliva na poslovanje družbe. Ustavno sodišče je v odločbi št. U-I-135/00 natančneje
pojasnilo razlike v položajih družbenikov izbrisanih družb, ne le med aktivnimi
in pasivnimi družbeniki, temveč tudi med položaji samih aktivnih družbenikov.
Tudi položaji družbenikov, ki se profesionalno ukvarjajo z dejavnostjo
upravljanja premoženja, se namreč razlikujejo po tem, ali gre za družbenika v
delniški družbi ali v družbi z omejeno odgovornostjo, kdo je posamezni delničar
(pravna ali fizična oseba) in predvsem po tem, kakšen je bil delež družbenika v
osnovnem kapitalu izbrisane družbe. Šele celoviti pogled na položaj posameznega
družbenika glede na okoliščine konkretnega primera lahko da odgovor na
vprašanje, ali je družbenik pravno in dejansko lahko vplival na poslovanje
družbe, tj. na vodenje poslov družbe, zaradi česar ga je mogoče opredeliti kot
aktivnega družbenika.(4)
12. Ker torej izpodbijano stališče sodišč
enako obravnava različne položaje družbenikov izbrisane družbe, se zastavlja
vprašanje, ali za to obstaja razumen razlog, ki izhaja iz narave stvari. Kot
tak razlog se pri osebah, ki se profesionalno ukvarjajo z dejavnostjo
upravljanja premoženja, ponuja višja stopnja skrbnosti pri nastopanju v pravnem
prometu ter še posebej pri izvrševanju pravic in dolžnosti, ki izvirajo iz
imetništva deleža v gospodarski družbi. Vendar pa tak razlog že po naravi
stvari ni razumen, saj zgolj profesionalno ukvarjanje z dejavnostjo upravljanja
premoženja ne omogoča sklepa, da je tak družbenik imel dejansko in pravno
možnost vpliva na poslovanje izbrisane družbe. Poleg tega višja stopnja
skrbnosti ne pomeni, da se takim subjektom lahko nalaga dodatne ali drugačne
dolžnosti, kot sicer izhajajo iz korporacijskega prava,(5) temveč
le, da morajo svoje dolžnosti izpolnjevati bolj skrbno. Takšna razlaga tako ne
upošteva možnosti, ki jih korporacijska zakonodaja daje na razpolago
družbenikom glede na to, za kakšno vrsto družbe gre. Prav tako ne upošteva, kdo
sprejema odločitve o poslovanju družbe in na kakšen način se te sprejemajo v
posamezni vrsti družbe. Če ima na primer posamezni delničar v delniški družbi
tako nizek delež, da ne more uveljavljati niti pravic manjšinskih delničarjev,
ki pa vendarle zahtevajo določen prag (desetino ali dvajsetino osnovnega
kapitala družbe), zanj ne more biti pravno odločilno, ali se z upravljanjem
premoženja ukvarja profesionalno ali ne. Tak delničar ima namreč na razpolago
le tiste pravice, ki niso odvisne od višine njegovega deleža oziroma od števila
delnic,(6) to so pravica glasovanja, pravica sodelovati na
skupščini, pravica do obveščenosti, pravica dajati predloge in nasprotne
predloge, pravica do sodnega varstva zoper sklepe skupščine. Uveljavljanje
navedenih pravic pa ne pomeni, da je delničar, ki je te pravice izkoristil,
tudi vplival na odločanje na skupščini, saj je za sprejem odločitev v delniški
družbi zmeraj potrebna večina. To sicer ne pomeni, da niso mogoči primeri, ko
je nek družbenik, kljub nizkemu deležu v osnovnem kapitalu družbe, lahko
aktivni družbenik. Če je lahko s pomočjo kakšnega drugega pravnega ali
dejanskega razmerja vplival na poslovanje izbrisane družbe(7) ali je
lahko dosegel vpliv na poslovanje izbrisane družbe s pomočjo (kapitalsko ali
osebno) povezanih oseb ali prek njih,(8) je lahko tudi družbenik z
minimalnim deležem aktivni družbenik izbrisane družbe.
13. Ker torej ne obstaja razumen razlog,
izhajajoč iz narave stvari, za enako obravnavanje različnih položajev
družbenikov izbrisane družbe, ki se profesionalno ukvarjajo z upravljanjem
premoženja, je bila z izpodbijanim stališčem sodišč pritožnicama kršena pravica
do enakosti pred zakonom iz drugega odstavka 14. člena Ustave. Ustavno sodišče
je zato sklepa obeh sodišč v navedenem obsegu razveljavilo (1. točka izreka) in
zadevo vrnilo sodišču prve stopnje v novo odločanje (2. točka izreka). V novem
postopku bo sodišče moralo upoštevati razloge iz te odločbe. Ker je Ustavno
sodišče izpodbijana sklepa razveljavilo že zaradi navedene kršitve, se v
presojo drugih zatrjevanih kršitev ni spuščalo.
14. Po prvem odstavku 34. člena ZUstS, ki
se na podlagi prvega odstavka 49. člena ZUstS uporablja tudi v postopku z
ustavno pritožbo, nosi vsak udeleženec v postopku pred Ustavnim sodiščem svoje
stroške, če Ustavno sodišče ne odloči drugače. Za drugačno odločitev bi morali
obstajati posebni razlogi, ki jih nasprotna udeleženka ne navaja. Zato je
Ustavno sodišče glede stroškov odločilo tako, kot izhaja iz 3. točke izreka
tega sklepa.
C.
15. Ustavno sodišče je sprejelo to odločbo
na podlagi prvega odstavka 59. člena ZUstS in prvega odstavka 34. člena v zvezi
s prvim odstavkom 49. člena ZUstS v sestavi: predsednik Jože Tratnik ter
sodnice in sodniki dr. Mitja Deisinger, mag. Marta Klampfer, mag. Marija
Krisper Kramberger, mag. Miroslav Mozetič, dr. Ernest Petrič, Jasna Pogačar,
mag. Jadranka Sovdat in Jan Zobec. Odločbo je sprejelo s petimi glasovi proti
štirim. Proti so glasovali sodnici in sodnika Deisinger, Klampfer, Pogačar in
Tratnik.
Jože Tratnik l.r.
Predsednik
(1) Povzeto iz odločbe Ustavnega sodišča št.
U-I-117/07 z dne 21. 6. 2007 (Uradni list RS, št. 58/07 in OdlUS XVI, 64), 10.
tč. obrazložitve.
(2) Primerjaj 76. tč. v zvezi z 42. do 47. tč.
obrazložitve odločbe št. U-I-135/00.
(3) Glej zlasti 42. do 45. tč. obrazložitve odločbe
št. U-I-135/00, kjer so pojasnjene razlike, ki izhajajo že iz zakonsko
urejenega položaja različnih družbenikov.
(4) Tudi nova ureditev izbrisa iz sodnega registra
brez likvidacije po ZFPPIPP glede ugotavljanja položaja aktivnega družbenika
sledi tej logiki – glej sedmi odstavek 442. člena ZFPPIPP.
(5) Iz splošnega korporacijskega prava izhaja, da
članstvo v delniški družbi samo po sebi delničarjem ne nalaga nobenih posebnih
dolžnosti. Glavna obveznost delničarja je obveznost do popolnega vplačila
emisijske vsote vpisanih delnic (220. člen ZGD oziroma 22. člen ZGD-1). Statut
lahko predvidi dodatne obveznosti delničarjev (226. člen ZGD oziroma 228. člen
ZGD-1), ki pa so fakultativne narave in v nasprotju z glavno obveznostjo ne
morejo imeti za posledico izključitve delničarja iz družbe in družba ne more
izpeljati t. i. kaducitetnega postopka, v katerem bi delničarju odvzela njegovo
delnico, kakor je to mogoče v primeru glavne obveznosti (222. člen ZGD oziroma
224. člen ZGD-1). Drugih obveznosti ZGD delničarjem ne nalaga. Teh ne nalaga
niti ZFPPod, ki ureja dolžnosti organov družbe v primeru finančnih kriz.
Nasprotno pa je ZFPPIPP, ki je razveljavil ZFPPod, uvedel novo dolžnostno
ravnanje družbenikov, in sicer dolžnost predlagati začetek stečajnega postopka
(druga alineja 2. točke sedmega odstavka 442. člena ZFPPIPP). S tem pa ni
izključena možnost, da niso določenim specifičnim subjektom s specialnimi
predpisi naložene dodatne oziroma druge dolžnosti.
(6) Tako se majhnim delničarjem, ki imajo le
pravice, ki niso odvisne od velikosti deleža, na splošno odreka interes za
sodelovanje pri upravljanju družbe. Priznava se jim le še premoženjskopravne
pravice iz delnice. Zato zakonodaje praviloma omogočajo tudi njihovo
izključitev iz delniške družbe – "squeeze out" (v slovenskem pravu to
določa 384. do 388. člen ZGD-1) oziroma delničarjem omogoča izstop iz delniške
družbe – "sell out" (389. člen ZGD-1).
(7) Primerjaj drugo alinejo 2. točke 7. odstavka
442. člena ZFPPIPP.
(8) Primerjaj sodbo Vrhovnega sodišča št. II Ips
53/2008 z dne 26. 3. 2008.