Številka: U-I-8/10-10
Datum: 3. 6. 2010
ODLOČBA
Ustavno sodišče je v postopku za oceno
ustavnosti, začetem z zahtevo Višjega sodišča v Mariboru, na seji 3. junija
2010
odločilo:
Šesti odstavek 324. člena in 336. člen Zakona o pravdnem
postopku (Uradni list RS, št. 73/07 – uradno prečiščeno besedilo in 45/08)
nista v neskladju z Ustavo.
Obrazložitev
A.
1. Višje sodišče v Mariboru je s sklepom
št. I Cp 1524/09 z dne 5. 1. 2010 prekinilo postopek odločanja o pritožbi v
pravdnem postopku in na podlagi 156. člena Ustave zahtevalo, naj Ustavno
sodišče oceni ustavnost 336. člena Zakona o pravdnem postopku (v nadaljevanju
ZPP) in šestega odstavka 324. člena ZPP v delu, v katerem določa, da pravni
pouk sodbe sodišča prve stopnje o pritožbi vsebuje tudi opozorilo, da se v
postopku s pritožbo ne uporabljajo določbe 108. člena ZPP. Meni, da sta
izpodbijani določbi v neskladju s pravico do pravnega sredstva iz 25. člena
Ustave. Vse posege v to človekovo pravico naj bi bilo treba razlagati
restriktivno. Predlagatelj ne dvomi o tem, da izpodbijani določbi zasledujeta
ustavno dopustni cilj, namreč kar najhitrejše zagotavljanje sodnega varstva
oziroma zagotavljanje sojenja brez nepotrebnega odlašanja (prvi odstavek 23.
člena Ustave) v zvezi s krepitvijo načela skrbnega in odgovornega ravnanja
strank. Navaja pa, da je poseg v pravico do pravnega sredstva prekomeren. Pred
uveljavitvijo sporne ureditve naj bi sodišča dajala vlagateljem nepopolnih
pritožb kratke roke (od osem do največ petnajst dni) za odpravo
pomanjkljivosti, kar je pomenilo, da je bil časovni zamik zaradi takšnega
vmesnega postopka zanemarljiv. Predlagatelj meni, da je prejšnji sistem
bistveno bolje in učinkoviteje varoval človekovo pravico do pritožbe kot
sedanji, ki poziv na odpravo nepopolnosti nadomešča s pravnim poukom iz šestega
odstavka 324. člena ZPP. Pravni pouki naj bi postajali zaradi navajanja vseh
mogočih kršitev vse daljši in vse manj razumljivi. Izkušnje v sodni praksi naj
bi pokazale, da kljub pravnim poukom prihaja do vlaganja nepodpisanih pritožb,
ne glede na to, ali pritožbo vloži laična stranka ali pooblaščeni odvetnik.
2. Državni zbor Republike Slovenije na
zahtevo ni odgovoril, mnenje pa je podala Vlada Republike Slovenije. Vlada
meni, da zakonske določbe, ki omogočajo, da se pritožba zavrže, ne da bi jo
pritožbeno sodišče vsebinsko obravnavalo, pomenijo omejitev človekove pravice
do pritožbe. Vlada opozarja, da to ne pomeni, da je omejitev nedopustna.
Temeljna cilja Zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o pravdnem postopku
(Uradni list RS, št. 45/08 – v nadaljevanju ZPP-D) naj bi bila pospešitev
postopka in koncentracija glavne obravnave ob hkratnem varovanju ustavnih in
konvencijskih jamstev poštenega sojenja. Eden od posebnih ciljev sprememb glede
pritožbenega postopka naj bi bilo poudarjanje potrebe po skrbni pripravi
popolne in razumljive pritožbe. Vlada opozarja, da sta bili pri sprejetju
izpodbijane določbe posebej upoštevani načeli ekonomičnosti in pospešitve
postopka ter obveznosti strank, da prispevajo k pospešitvi postopka. Po njenem
mnenju je z opozorilom v pravnem pouku o pritožbi vsaki stranki zagotovljena
učinkovita možnost, da si zagotovi vsebinsko presojo pritožbe. Pritožbe, ki ni
vložena v skladu z ustreznimi zahtevami, naj ne bi bilo smiselno vračati v
dopolnitev, ker zadošča, da je bila stranka enkrat opozorjena na obvezne
sestavine. Vlada ocenjuje, da vračanje pritožb v dopolnitev podaljšuje postopek
in po nepotrebnem obremenjuje sodišče.
3. Predlagatelj se ni odzval na mnenje
Vlade.
B.
4. Člen 336 ZPP se glasi: "V postopku
s pritožbo se ne uporabljajo določbe 108. člena tega zakona o vračanju
nepopolnih vlog v dopolnitev." Šesti odstavek 324. člena ZPP v
izpodbijanem delu določa, da mora sodišče prve stopnje v pravnem pouku o
pritožbi zoper sodbo navesti tudi opozorilo, da se v postopku s pritožbo ne
uporabljajo določbe 108. člena ZPP. Obe določbi se uporabljata smiselno za
sklepe.1 Z zahtevo izpodbijani določbi ZPP je s svojima 74. in 75.
členom uveljavil ZPP-D.2 Od njegove uveljavitve naprej tako velja,
da sodišče3 nepopolno pritožbo nemudoma zavrže, ne da bi vložniku
dalo dodaten rok za dopolnitev. To velja ne glede na to, ali pritožbo vloži
stranka sama ali pa jo zastopa odvetnik oziroma drug pooblaščenec. Člen 336 ZPP
namreč v pritožbenem postopku izključuje učinek prvega do petega in sedmega
odstavka 108. člena ZPP, ki urejajo splošni postopek obravnave nepopolnih vlog.
Šesti odstavek 324. člena ZPP zagotavlja, da je stranka (ali drug udeleženec
postopka, ki ima pravico vložiti pritožbo) na možnost takojšnjega zavrženja
vnaprej opozorjena.
5. ZPP v tretjem odstavku 343. člena
opredeli nepopolno pritožbo. Nepopolna pritožba ne vsebuje navedbe sodbe, zoper
katero se vlaga, in/ali podpisa pritožnika.4 To, da pritožba ne
vsebuje katere koli ali obeh drugih obveznih5 sestavin iz 335. člena
ZPP (izjave, da se sodba izpodbija v celoti ali v določenem delu, in
pritožbenih razlogov), ne prepreči njene vsebinske obravnave. Če iz pritožbe ni
vidno, v katerem delu se sodba izpodbija, sodišče druge stopnje preizkusi sodbo
v tistem delu, v katerem stranka ni zmagala v sporu (prvi odstavek 350. člena
ZPP). Tudi če pritožnik ne navede nobenega pritožbenega razloga, mora Višje
sodišče opraviti preizkus sodbe sodišča prve stopnje po uradni dolžnosti v
okvirih drugega odstavka 350. člena ZPP. Pritožnik mora torej, da bi dosegel
vsebinsko obravnavo svoje pritožbe, zadostiti vsaj kriterijem za t. i.
"golo pritožbo", ki je podpisana in v kateri je navedena sodba, ki se
izpodbija.6
6. Iz obrazložitve predloga ZPP-D izhaja,
da nova ureditev ravnanja z nepopolnimi pritožbami prejšnji sistem pozivanja na
dopolnitev zamenjuje s pravnim poukom v sodbi sodišča prve stopnje.7 Vsaka
stranka naj bi imela s pravnim poukom zagotovljeno učinkovito možnost, da si
zagotovi vsebinsko presojo pritožbe.8
7. Predlagatelj meni, da izpodbijani
določbi prekomerno posegata v pravico do pravnega sredstva iz 25. člena Ustave.
Ustavno sodišče se je moralo najprej opredeliti do vprašanja, ali gre pri
izpodbijani ureditvi sploh za poseg v človekovo pravico iz 25. člena Ustave
(tretji odstavek 15. člena Ustave) ali samo za z zakonom predpisan način
njenega uresničevanja, ki je nujen zaradi same narave pravice do pravnega
sredstva (drugi odstavek 15. člena Ustave).
8. Člen 25 Ustave zagotavlja vsakomur
pravico do pritožbe ali drugega pravnega sredstva proti odločbam sodišč in
drugih državnih organov, organov lokalnih skupnosti in nosilcev javnih
pooblastil, s katerimi ti odločajo o njegovih pravicah, dolžnostih ali pravnih
interesih. Ustavno sodišče je v sklepu št. U-I-309/94 z dne 16. 2. 1996 (OdlUS
V, 21) navedlo, da ta ustavna določba zagotavlja spoštovanje načela
instančnosti v odločanju sodišč, prav tako pa tudi pri odločanju drugih
državnih organov, kadar ti odločajo o pravicah, obveznostih ali pravnih
interesih. Vsebina načela instančnosti pa je prav v tem, da lahko organ druge
stopnje presoja odločitev prvostopnega organa z vidika vseh vprašanj, ki so
pomembna za odločitev o pravici oziroma obveznosti. To pomeni, da 25. člen
Ustave zagotavlja meritorno (vsebinsko) oceno pravilnosti prvostopenjske
oblastne odločitve.9 Smisel te ustavne določbe je, da lahko
posameznik z vložitvijo pravnega sredstva učinkovito brani in varuje svoje
pravne interese.10
9. Obenem je pomembno, da je pravica do
pravnega sredstva ena izmed tistih človekovih pravic, pri katerih se v splošnem
smislu potreba po zakonski ureditvi načina uresničevanja izkaže za posebej
nujno. Pravica do pravnega sredstva namreč po naravi stvari zahteva relativno
natančno zakonsko ureditev postopka, v katerem se udejanja in v katerem mora
zakonodajalec jasno določiti večje število pomembnih vprašanj (pristojnost,
pritožbeni roki, pritožbeni razlogi, obseg preizkusa po pritožbenem organu,
način njegovega odločanja itd.). Ker je pritožba v pravdnem postopku pisna vloga,
je nujno določiti način njene vložitve, zlasti pa tudi oblikovna vprašanja in
obvezne sestavine pritožbene vloge. Velja, da ima zakonodajalec pri pravnem
urejanju pravdnega postopka široko polje prostega odločanja, med drugim zato,
ker mora s celoto svojih odločitev zagotavljati delovanje sodstva kot veje
oblasti, brez katere ni pravne države (2. člen Ustave).11 Za sodni
postopek je po naravi stvari nujno, da sta način oziroma oblika opravljanja
procesnih dejanj urejena in podvržena določenim formalnim in oblikovnim
zahtevam.12 Vendar navedeno ne pomeni, da sta prav vsako omejevanje
svobodnega ravnanja strank pravdnega postopka in prav vsaka procesna sankcija
za nastalo formalno pomanjkljivost način uresničevanja, ne pa omejitev
človekove pravice (tudi človekove pravice do pravnega sredstva). Vse je odvisno
od narave konkretno presojane zakonske ureditve.
10. Tudi v konkretnem primeru je treba
upoštevati, da razmejitev med določitvijo načina izvrševanja človekovih pravic
in med njihovo omejitvijo (posegom vanje) ni vedno enostavna.13 V
nekaterih primerih je ta razmejitev odvisna od intenzivnosti
"zožujočega" učinka, ki ga ima neka določba.14 Spet drugje
sta pomembni analiza sistemske umestitve sporne določbe in celovita presoja
njenega učinkovanja skupaj z drugimi določbami istega in drugih predpisov. V
dosedanji ustavnosodni presoji se je Ustavno sodišče sicer že izreklo o tem, da
je zakonske določbe, ki sodišču omogočajo, da pritožbo zavrže, ne da bi jo
vsebinsko obravnavalo, mogoče šteti kot poseg v pravico do pravnega sredstva.15
Iz dikcije, ki jo je Ustavno sodišče v navedeni odločbi uporabilo
("mogoče"), izhaja, da ni nujno, da bi vsaka določba, ki omogoča
zavrženje pritožbe, morala pomeniti poseg v pravico iz 25. člena Ustave. Za
navedeni primer so posebej pomembna stališča iz odločbe Ustavnega sodišča št.
U-I-69/07 z dne 4. 12. 2008 (Uradni list RS, št. 26/07 in 119/08, ter OdlUS
XVII, 68), v kateri je presojalo določbo Zakona o upravnem sporu (Uradni list
RS, št. 105/06 – v nadaljevanju ZUS-1), ki določa, da lahko stranka v postopku
s pritožbo opravlja procesna dejanja samo po pooblaščencu, ki ima opravljen pravniški
državni izpit.16 Ustavno sodišče je v navedeni odločbi ugotovilo, da
obvezno pravno zastopanje nima učinkov na samo vsebino procesne pravice do
pritožbe (saj ne učinkuje tako, da stranka ne bi več bila nosilka pravice do
pravnega sredstva ali da ji pravno sredstvo ne bi bilo zagotovljeno ali da z
njim ne bi mogla učinkovito braniti svojih pravic) in gre zato za določitev
načina izvrševanja te človekove pravice, kjer je ustavnosodna presoja nujno
zadržana in Ustavno sodišče preizkuša predvsem, ali je izpodbijana ureditev
razumna.17
11. Šesti odstavek 324. člena in 336. člen
ZPP določata način ravnanja sodišča z nepopolno pritožbo (takojšnje zavrženje
brez pozivanja na dopolnitev) in obveznost vnaprejšnjega opozorila na to
ravnanje v pravnem pouku sodbe sodišča prve stopnje. Ocenjevani določbi nimata
učinkov na samo vsebino človekove pravice do pravnega sredstva ali na njeno
ustavno varovano jedro. Kljub njima stranka pravdnega postopka še vedno ostaja
nosilka pravice do pritožbe, prav tako pa ji je omogočeno, da to pravico
učinkovito uveljavlja. Da bi dosegla meritorno obravnavo svoje pritožbe, mora
namreč doseči zgolj skromni standard "gole pritožbe". Presojani
določbi pomenita določitev načina uresničevanja pravice iz 25. člena Ustave.
Zato mora Ustavno sodišče presoditi le, ali jima je mogoče očitati nerazumnost.
12. Kot je Ustavno sodišče pojasnilo v 6.
točki obrazložitve te odločbe, je cilj izpodbijane ureditve izogibanje
podaljševanju postopka in obremenitvi sodišč s pozivanjem na dopolnitev pritožbe
v primerih, ko je bil pritožnik vnaprej opozorjen na to, da bo nepopolna
pritožba zavržena. V tej zvezi je treba upoštevati, da ZPP že tako ali tako
nalaga sodiščem vsebinsko obravnavo povsem neobrazloženih pritožb, če je le
mogoče ugotoviti, katera sodba se z njimi izpodbija in kdo je pritožbo vložil.
Ni nerazumno od pritožnika zahtevati, naj vloži popolno pritožbo, in opustitev
te dolžnosti sankcionirati s takojšnjim zavrženjem, če je bil pritožnik na
obvezne sestavine pritožbe in posledice vložitve nepopolne pritožbe posebej
opozorjen v pravnem pouku (ki že sam po sebi pomeni obrambo pred pretrdim
učinkom splošnega načela, da nepoznavanje prava škodi). S potekom časa bosta
izpodbijani določbi ZPP pridobili močan preventivni učinek, ki bo zmanjšal število
vloženih nepopolnih pritožb. S tem bo v praksi bolj kot prej uveljavljeno
načelo ekonomičnosti in pospešitve postopka. Vse navedeno pomeni, da je
presojani način uresničevanja človekove pravice do pravnega sredstva razumen.
Ustavno sodišče je ugotovilo, da izpodbijana zakonska ureditev ni v neskladju s
25. členom Ustave.
C.
13. Ustavno sodišče je sprejelo to odločbo
na podlagi 21. člena Zakona o Ustavnem sodišču (Uradni list RS, št. 64/07 –
uradno prečiščeno besedilo – ZUstS) in druge alineje drugega odstavka 46. člena
Poslovnika Ustavnega sodišča (Uradni list RS, št. 86/07) v sestavi: predsednik
Jože Tratnik ter sodnici in sodniki dr. Mitja Deisinger, mag. Marta Klampfer,
mag. Marija Krisper Kramberger, mag. Miroslav Mozetič in Jan Zobec. Odločbo je
sprejelo soglasno.
Jože Tratnik
Predsednik
_______________________
Opombe:
1 Glej 332. člen in prvi odstavek 366. člena ZPP.
2 Pred ZPP-D je ZPP zahteval, naj sodišče v pravnem pouku o
pritožbi navede le rok za vložitev pritožbe in sodišče, pri katerem se pritožba
vloži. Če je bila pritožba nepopolna, je sodišče prve stopnje s sklepom
zahtevalo, naj jo pritožnik v določenem roku dopolni ali popravi. Pritožbo je
zavrglo le, če pritožniku v roku tega ni uspelo storiti.
3 Sklep o zavrženju lahko izda sodišče prve stopnje (prvi
odstavek 343. člena ZPP) ali sodišče druge stopnje, po sodniku poročevalcu
(prvi odstavek 346. člena ZPP) ali po senatu (352. člen ZPP).
4 Vendar navedba sodbe ne pomeni nujno, da mora pritožnik
navesti opravilno številko. Zadošča navedba podatkov, na podlagi katerih je
mogoče ugotoviti, katero sodbo izpodbija. Tako J. Zobec v: L. Ude, A. Galič
(red.), Pravdni postopek, Zakon s komentarjem, 3. knjiga, Uradni list Republike
Slovenije in GV Založba, Ljubljana 2009, str. 224, op. 729.
5 Obvezne sestavine pritožbe izčrpno določa 335. člen ZPP,
medtem ko sta nujni sestavini samo dve – navedba sodbe, zoper katero se vlaga
pritožba, in podpis pritožnika (J. Zobec, nav. delo, str. 224).
6 Glej pri J. Juhart, Civilno procesno pravo FLR Jugoslavije,
Univerzitetna založba v Ljubljani, Ljubljana 1961, str. 474.
7 Vlada navaja, da bo stranka v pravnem pouku poučena o tem,
kaj mora pritožba vsebovati, in o tem, da se ji pritožba, ki ne bo izpolnila
teh zahtev, ne bo vrnila v dopolnitev, zato ne more iti za pretirano sankcijo,
da se pritožba, ki kljub takšnemu pravnemu pouku ni popolna, takoj zavrže
(Poročevalec DZ, št. 21/08, str. 143).
8 Vlada meni, da ni razloga, da bi omogočili odpravo napake
stranki, ki kljub pravilnemu pravnemu pouku vloži pritožbo, ki je nepopolna.
Vračanje v dopolnitev naj bi podaljševalo postopek in obremenjevalo delo
sodišča (Poročevalec DZ, prav tam).
9 Ustavno sodišče je v odločbi št. Up-258/03, U-I-74/05 z dne
22. 9. 2005 (Uradni list RS, št. 90/05, in OdlUS XIV, 99) pojasnilo, da
navedena ustavna določba pritožniku zagotavlja, da pritožbeno sodišče vsebinsko
presodi utemeljenost pritožbenih navedb.
10 Odločba Ustavnega sodišča št. Up-353/02 z dne 20. 5. 2004
(Uradni list RS, št. 62/04).
11 Sklep Ustavnega sodišča št. U-I-137/00 z dne 10. 7. 2003
(Uradni list RS, št. 73/03, in OdlUS XII, 73).
12 Odločba Ustavnega sodišča št. U-I-145/03 z dne 23. 6. 2005
(Uradni list RS, št. 69/05, in OdlUS XIV, 62).
13 Prav tam.
14 Primerjaj s 83. točko odločbe Ustavnega sodišča št.
U-I-66/08 z dne 11. 12. 2008 (Uradni list RS, št. 49/08 in 121/08, ter OdlUS
XVII, 73), kjer je bil sicer govor o pravici do svobodne gospodarske pobude.
15 Odločba št. Up-258/03, U-I-74/05. V konkretnem primeru je
bila presojana zakonska določba, ki je pogojevala dopustnost pritožbe zoper
odločitev sodišča prve stopnje v postopkih za izdajo plačilnega naloga v
gospodarskih sporih s plačilom sodne takse.
16 Iz prakse Vrhovnega sodišča izhaja, da se pritožba, ki ne
zadosti tej zahtevi, takoj zavrže, ne da bi bila stranka posebej opozorjena na
omejitve postulacijske sposobnosti (glej npr. sklep Vrhovnega sodišča št. I Up
368/2007 z dne 11. 4. 2007). Po funkciji, ki jo je dobila v sodni praksi
(takojšnje zavrženje zaradi pomanjkanja procesne predpostavke), je določba drugega
stavka drugega odstavka 22. člena ZUS-1 torej podobna presojanima določbama
ZPP.
17 Ustavno sodišče je v sklepu št. U-I-280/05 z dne 18. 1. 2007
(Uradni list RS, št. 10/07, in OdlUS XVI, 7) pojasnilo, da Ustavno sodišče
praviloma preizkuša le, ali je imel zakonodajalec za določitev načina
uresničevanja pravice "razumen razlog".