U-I-200/09-14
20. 5. 2010
ODLOČBA
Ustavno sodišče je v postopku za oceno
ustavnosti, začetem z zahtevo Okrožnega sodišča v Ljubljani, na seji 20. maja
2010
odločilo:
Drugi odstavek 108. člena Zakona o pravdnem
postopku (Uradni list RS, št. 73/07 – uradno prečiščeno besedilo in 45/08) se
razveljavi.
Obrazložitev
A.
1. Predlagatelj predlaga oceno ustavnosti
drugega odstavka 108. člena Zakona o pravdnem postopku (v nadaljevanju ZPP), ki
določa, da sodišče nerazumljivo ali nepopolno vlogo, ki jo je vložil odvetnik,
takoj zavrže, ne da bi od vložnika zahtevalo popravo ali dopolnitev vloge.
Meni, da je izpodbijana določba v neskladju s pravico do enakosti pred zakonom
in s pravico do sodnega varstva v tistem delu, v katerem nalaga sodišču, da takoj
zavrže vlogo, ko je ta nejasna ali ko je nepopolna, ker zahtevek, vsebovan v
njej, ni določen. Predlagatelj na načelni ravni ne oporeka razlikovanju glede
na strokovno usposobljenost osebe, ki je sestavila vlogo, niti zavrženju vloge
brez poprejšnje aktivnosti sodišča, ko gre za očitne formalne pomanjkljivosti,
ki ne terjajo uporabe materialnega prava. Sankcija iz izpodbijane določbe pa
naj bi bila pretirana, ko gre za zahtevnejša vprašanja. Po oceni predlagatelja
je vprašanje določenosti tožbenega zahtevka lahko kompleksno in terja
poznavanje tako procesnega kot materialnega prava, glede katerega praksa ni
nujno enotna. Z vprašanjem razmejitve med popolnostjo in sklepčnostjo tožbe naj
bi se ukvarjalo že Ustavno sodišče. Predlagatelj navaja, da pravice do sodnega
varstva ni mogoče zagotoviti drugače kot tako, da se stranka seznani s
stališčem sodišča. Pri preizkusu sklepčnosti tožbe naj ZPP ne bi razlikoval med
strankami glede na obstoj kvalificiranega zastopanja. Predlagatelj meni, da je
tudi vprašanje jasnosti vloge občutljivo, obremenjeno s subjektivnim
razumevanjem naslovnika in opredeljivo le s poznavanjem sodne prakse. Nejasnost
vloge naj bi bila lahko tudi posledica specifičnih ali napačnih
materialnopravnih stališč.
2. Državni zbor Republike Slovenije je
odgovoril na zahtevo. V odgovoru povzema veljavno ureditev ZPP glede vlog, še
zlasti tistih, s katerimi se začne ali oblikuje pravdni postopek, in spoznanja
pravne doktrine o splošnih načelih pravdnega postopka ter o pravni naravi
tožbenega zahtevka. Opozarja, da sodišče nujno ne zavrže tožbe, če je tožbeni
zahtevek vsaj določljiv. Državni zbor meni, da iz predlagateljeve zahteve
izhaja, da se predlagatelj zavzema za razširitev materialnega procesnega
vodstva na fazo preizkusa pravilnosti tožbe, ki jo je vložil odvetnik. Takšna
razširitev naj bi bila v nasprotju s stališči teorije. V fazi preizkusa
pravilnosti tožbe naj bi sodišče moralo oceniti le, ali tožba izpolnjuje
osnovne elemente za nadaljnji postopek. Državni zbor navaja, da se poznavanje
materialnega in procesnega prava od odvetnika pričakuje. Zanika težo argumenta
predlagatelja, da ZPP pri preizkusu sklepčnosti ne razlikuje med strankami
glede na njihovo kvalificirano zastopanje. Materialno procesno vodstvo naj bi
se razlikovalo od preizkusa pravilnosti tožbe. Poleg tega naj bi bila tudi v
tem primeru aktivnost sodišča v obratnem sorazmerju s stopnjo skrbnosti, ki se
lahko pričakuje od stranke, ta pa je odvisna od tega, ali ima stranka
kvalificiranega pooblaščenca. Državni zbor meni, da mora odvetnik vedeti, kdo
je lahko stranka v pravdnem postopku in kako mora biti oblikovan tožbeni
zahtevek. Ugotavlja, da predlagatelj v svoji zahtevi pravzaprav uveljavlja
varstvo odvetnikov, čeprav 14., 22. in 23. člen Ustave v postopku varujejo
stranke. Namen izpodbijanega drugega odstavka 108. člena ZPP naj bi bil v
okrepitvi odgovornosti odvetnika za hitrejše in učinkovitejše vodenje postopka
ter za kvalitetno in strokovno zastopanje strank pred sodišči. Povezan naj bi
bil tudi z načeli koncentracije, pospešitve in ekonomičnosti postopka in s tem
zagotovitve sojenja v ustreznem in razumnem roku, ki ga zahteva 23. člen
Ustave. Pozivanje k dopolnitvi vlog naj bi povzročalo dodatne stroške v
postopku, ki jih mora pokriti država. Ureditev, ki strožje obravnava stranke,
ki jih zastopa odvetnik, naj bi bila povezana z načelom pomoči prava neuki
stranki, torej z utemeljeno ugodnejšo obravnavo strank, ki odvetnika nimajo.
Stranki z odvetnikom naj sodišče ne bi bilo dolžno nuditi pomoči, saj se od
odvetnika pričakuje ustrezno opravljeno delo. Takšno razlikovanje med strankami
po mnenju Državnega zbora ni samovoljno in naj bi celo temeljilo na 22. členu
Ustave, ki od zakonodajalca zahteva, naj zagotovi enako varstvo pravic v
postopkih.
3. Po oceni Državnega zbora je večja ali
manjša primernost in učinkovitost procesnih sankcij del proste presoje
zakonodajalca, ki mora imeti pravico do izbire, dokler prekomerno ne poseže v
človekove pravice. Državni zbor dvomi o tem, da bi posebna kazenska taksa za
odvetnika enako učinkovito dosegla predvidene cilje. Obenem opozarja, da namen
drugega odstavka 108. člena Ustave ni v kaznovanju odvetnika, ki je naredil
napako, ampak v prevenciji. Zakonodajalec pričakuje, da bo določba vplivala na
to, da se bodo odvetniki zavedali posledic in bodo vlagali vloge, primerne za
takojšnjo obravnavo. V zvezi z izgubo pravice stranke zaradi poteka
prekluzivnega roka (ki naj bi edino sprožala ustavnopravna vprašanja) Državni
zbor meni, da bo do hudih posledic redko prihajalo. Prekluzivni roki naj bi
bili prej izjema kot pravilo, zavrženje vloge naj ne bi vedno povzročilo izgube
pravice, odvetniki pa morajo v takih primerih ravnati s posebno skrbnostjo.
Državni zbor obširno razlaga načela odškodninske in drugačne odgovornosti
odvetnika za njegovo delo, ki naj bi v praksi blažile negativne učinke
izpodbijane določbe ZPP na strankin pravni položaj. Uspeh zahteve naj bi
izničil prizadevanja zakonodajalca za hiter in ekonomičen postopek. Državni
zbor meni, da drugi odstavek 108. člena ZPP ni v neskladju s 14. in 23. členom
Ustave.
4. Vlada Republike Slovenije je podala mnenje
o zahtevi. Vlada pojasnjuje, da pride uporaba 108. člena ZPP v poštev pri
formalno pomanjkljivih vlogah. Formalna pomanjkljivost naj bi bila stvar
procesnega prava. Vlada meni, da lahko stranke oziroma njihovi odvetniki z
ustreznostjo in popolnostjo vlog odločilno prispevajo k hitrejšemu pravdnemu
postopku. Poudarja, da iz 23. člena Ustave izhaja pravica do sojenja brez
nepotrebnega odlašanja, ki je izjemnega pomena za kvaliteto sodnega postopka, z
njo pa naj bi bili povezani načeli ekonomičnosti in pospešitve postopka.
Procesne zahteve za popolnost vlog naj bi ZPP natančno določal. Vlada opozarja,
da je odvetnik pravni strokovnjak z izkušnjami z zastopanjem pred sodišči, zato
se od njega mora pričakovati večja stopnja skrbnosti kot od strank. Vestno in
skrbno ravnanje pri zastopanju naj bi odvetnikom nalagala tudi zakonodaja.
Izpodbijana sankcija naj bi bila primerna, ker drugi odstavek 108. člena ZPP od
odvetnikov zahteva le, da vloga nima formalnih pomanjkljivosti. Izpodbijana
določba bo po oceni Vlade vplivala na dvig kvalitete vlog ter sodišča
razbremenila dela v zvezi z nepopolnimi in nerazumljivimi vlogami.
5. Odgovor Državnega zbora in mnenje Vlade
sta bila poslana predlagatelju, ta pa nanju ni odgovoril.
B. – I.
6. Člen 156 Ustave nalaga sodišču, ki pri
odločanju v konkretni zadevi oceni, da je zakon, ki bi ga moralo uporabiti,
protiustaven, da postopek prekine in začne postopek pred Ustavnim sodiščem.
Prekinitev postopka in mnenje sodišča o nujnosti uporabe določenega zakona ali
dela zakona v sodnem postopku sta kot pogoja za začetek postopka za oceno
ustavnosti določena tudi v 23. členu Zakona o Ustavnem sodišču (Uradni list RS,
št. 64/07 – uradno prečiščeno besedilo – v nadaljevanju ZUstS). Okrožno sodišče
v Ljubljani je z dvema sklepoma o prekinitvi pravdnega postopka do odločitve
Ustavnega sodišča utemeljilo obstoj procesnih predpostavk za vsebinsko
odločanje o zahtevi za oceno ustavnosti drugega odstavka 108. člena ZPP.
7. Predlagatelj navaja, da je drugi odstavek
108. člena ZPP v neskladju z Ustavo v delu, v katerem se nanaša na vloge, ki
jih vlagajo odvetniki, ki so nerazumljive, in na takšne po odvetnikih vložene
vloge, ki so nepopolne, ker v njih vsebovan tožbeni zahtevek ni določen. Kot je
razvidno iz zahteve, predlagatelj v zadnjo kategorijo uvršča tudi primere vlog,
v katerih ni navedenih dovolj dejstev za identifikacijo tožbenega zahtevka.[1]
Ustavno sodišče je opravilo presojo izpodbijane določbe v njeni celoti, saj bi
omejitev zgolj na enega od njenih delov lahko pripeljala do ustavno
nesprejemljivega rezultata.
B. – II.
8. Vloga je oblika, v kateri je izraženo
pisno opravljeno pravdno dejanje.[2] Pravna teorija vloge zgoščeno opredeljuje
tudi kot pisne izjave strank (tudi stranskega intervenienta) sodišču,[3] ZPP pa
jih splošno opredeljuje kot "izjave, predloge in sporočila, ki se vlagajo
zunaj obravnave" (prvi odstavek 105. člena ZPP).[4] Splošno zapoved o
razumljivosti in popolnosti vlog vsebuje drugi odstavek 105. člena ZPP, ki
ureja tudi obvezne sestavine vseh vlog: navedbo sodišča, ime ter stalno oziroma
začasno prebivališče oziroma sedež strank, morebitnih njihovih zakonitih
zastopnikov in pooblaščencev, sporni predmet in vsebino izjave. To določbo dopolnjujeta
tretji odstavek 105. člena ZPP z zahtevo po podpisu vložnika in četrti odstavek
istega člena, ki določa, da mora stranka, ki je v vlogi navedla kakšno zahtevo,
navesti dejstva, na katera jo opira, in dokaze, kadar je to potrebno. ZPP na
številnih mestih vsebuje posebne zahteve glede popolnosti določenih vlog in
natančno opredeljuje njihove obvezne sestavine (za predlog za vrnitev v
prejšnje stanje v 117. členu ZPP, za tožbo v 180. členu ZPP, za odgovor na
tožbo v 278. členu ZPP, za pritožbo v 335. členu ZPP, za predlog za dopustitev
revizije v 367.b členu ZPP itd.). Zahteve take vrste so lahko tudi v drugih
zakonih.
9. Vloga je glede na navedeno nepopolna, če
ne zadosti splošnim zakonskim zahtevam glede popolnosti in (morebitnim) za to
vrsto vloge posebej zakonsko predpisanim zahtevam glede obveznih sestavin.
Vloga je nerazumljiva zlasti, če iz nje ni mogoče razbrati, kaj stranka hoče,
če je zaradi nečitljivosti ni mogoče obravnavati, če je napisana v jeziku, ki
pri sodišču ni v uradni rabi (drugi odstavek 104. člena ZPP), če je napisana v
tuji pisavi, če ni zapisana v predpisanem elektronskem formatu,[5] če tožbeni
zahtevek za plačilo več oblik nepremoženjske škode ni jasno opredeljen in
drugo.[6]
10. Zakon o spremembah in dopolnitvah Zakona
o pravdnem postopku (Uradni list RS, št. 45/08 – v nadaljevanju ZPP-D) je v
108. členu ZPP dodal nov drugi odstavek, ki se glasi: "Ne glede na določbe
prejšnjega odstavka sodišče nerazumljivo ali nepopolno vlogo zavrže, če jo je
vložil odvetnik." Izpodbijana določba tako pomeni izjemo od splošnega
pravila za ravnanje z nepopolnimi vlogami (vloge, ki "ne vsebujejo vsega,
kar je treba, da bi se lahko obravnavale") in nerazumljivimi vlogami iz
prvega odstavka 108. člena ZPP. Ta določa, da mora sodišče od vložnika formalno
pomanjkljive vloge[7] zahtevati, naj vlogo popravi ali dopolni. Za popravo ali
dopolnitev sodišče vložniku določi rok (tretji odstavek 108. člena ZPP), v
katerem mora sodišču izročiti popravljeno oziroma dopolnjeno vlogo, da bi se
štelo, da je bila vložena tisti dan, ko je bila prvič vložena (četrti odstavek
108. člena ZPP). Če vložnik zahtevi sodišča ne sledi, sodišče njegovo vlogo
zavrže (peti odstavek 108. člena ZPP), vendar ga mora že v zahtevi opozoriti na
to pravno posledico (sedmi odstavek 108. člena ZPP). Iz drugega odstavka 108.
člena ZPP povsem jasno izhaja, da za odvetnike, ki so vložili formalno
pomanjkljive vloge, ne velja opisani postopek s pozivanjem na popravo ali
dopolnitev. Njihove vloge se takoj zavržejo.
B. – III.
11. Pravica do sodnega varstva iz prvega
odstavka 23. člena Ustave je pravica vsakogar, da o njegovih pravicah in
dolžnostih ter o obtožbah proti njemu brez nepotrebnega odlašanja odloča
neodvisno, nepristransko in z zakonom ustanovljeno sodišče. Pravica do sodnega
varstva zagotavlja možnost predložitve zadeve sodišču, ki bo v zadevi v
razumnem času vsebinsko (meritorno) odločilo. Gre torej za jamstvo odločitve o
pravicah in obveznostih oziroma odločitve o tem, ali je tožbeni zahtevek po
materialnem pravu utemeljen ali neutemeljen; odločba, s katero sodišče zavrže
tožbo kot nedopustno, ni taka odločitev, ampak je le odločitev, s katero
sodišče izreče, da v postopku ni dopustno meritorno odločati.[8] Določitev
procesnih predpostavk za meritorno odločanje lahko pomeni omejitev človekove
pravice do sodnega varstva.
12. Izpodbijana določba vsebuje sankcijo
zaradi neizpolnjevanja procesne predpostavke razumljive in popolne odvetniške
vloge. Sodišče vlogo zavrže, ne da bi dalo odvetniku možnost v določenem roku
popraviti ali dopolniti vlogo. Določba se nanaša tudi na tiste vloge, zavrženje
katerih bo neposredno povzročilo, da o zahtevku, ki ga postavi (in kakor ga
eventualno naknadno spremeni) stranka, v tem postopku ne bo meritorno odločeno.
V prvi vrsti velja to za vse vloge, v katerih je vsebovan, spremenjen ali dodan
tožbeni zahtevek (od katerih je najpomembnejša tožba). Posredno lahko do zgolj
procesne odločitve sodišča v zadevi pripelje tudi zavrženje katere od drugih
vlog (npr. zavrženje nerazumljive vloge tožnika, s katero je želel zahtevati
preložitev prvega naroka za glavno obravnavo zaradi zdravstvenih razlogov po
drugem odstavku 115. člena ZPP – posledično sodišče na podlagi tretjega
odstavka 282. člena ZPP zaradi neupravičene odsotnosti obeh strank šteje, da je
tožnik tožbo umaknil, itd.). Izpodbijana sankcija pomeni poseg v pravico do
sodnega varstva oseb, v imenu katerih je odvetnik vložil nepravilno ali
nepopolno vlogo.
13. Pri tem je treba posebej poudariti, da je
zaradi svoje splošnosti (velja za vse odvetniške vloge)[9] drugi odstavek 108.
člena ZPP podlaga za veliko število različno intenzivnih posegov v pravico iz
prvega odstavka 23. člena Ustave. V nekaterih primerih zavrženja vlog nimajo
trajnih in neodvrnljivih učinkov. Sodno varstvo določene pravice materialnega
prava ni nepovratno izgubljeno. Zavrženo tožbo ali nasprotno tožbo je mogoče
ponovno vložiti; če stranka to stori v treh mesecih od pravnomočnosti sklepa o
zavrženju, se šteje, da je bilo zastaranje pretrgano že s prvo tožbo (prvi
odstavek 367. člena Obligacijskega zakonika, Uradni list RS, št. 97/07 – uradno
prečiščeno besedilo – v nadaljevanju OZ). Vendar v drugih situacijah (ki niso
tako redke, da bi jih bilo moč zanemariti) izpodbijana določba na imetnike
materialnih pravic deluje bistveno trše. Če je formalno pomanjkljiva vloga, ki
jo je v njihovem imenu vložil odvetnik, zavržena, lahko pride do tega, da
imetniki materialnih pravic svoje pravice ne bodo mogli nikoli več uveljaviti.
Tako je posebej glede imetnikov pravic, za uveljavljanje katerih pravo določa
prekluzivne roke, glede katerih ni pravila, enakega tistemu iz prvega odstavka
367. člena OZ,[10] in kjer ni vrnitve v prejšnje stanje. Ker pozna ta institut
le procesno pravo, ga za roke materialnega prava ni mogoče uporabiti.
Prekluzivni roki so pogosto precej kratki.[11] Pojavljajo se tudi na posebej
občutljivih področjih, kjer je močno izražena potreba po varstvu šibkejših
strank, med drugim na področju družinskih razmerij,[12] v delovnem pravu in na
nekaterih drugih pravnih področjih.[13] V sporih nepremoženjske narave iz
družinskih razmerij tudi morebitni odškodninski zahtevek zoper odvetnika, ki je
malomarno sestavil nepravilno ali nepopolno vlogo, ne pomeni ustreznega
varstva.[14]
14. Človekove pravice je mogoče omejiti le v
primerih, ki jih izrecno določa Ustava, in zaradi varstva človekovih pravic
drugih (tretji odstavek 15. člena Ustave). Po ustaljeni ustavnosodni presoji je
mogoče omejiti človekovo pravico, če je zakonodajalec zasledoval ustavno
dopusten cilj in če je omejitev skladna z načeli pravne države (2. člen
Ustave), in sicer s tistim izmed teh načel, ki prepoveduje prekomerne posege
države (splošno načelo sorazmernosti).
15. Iz odgovorov Državnega zbora in Vlade ter
iz stališč, ki jih je Vlada kot predlagatelj ZPP-D izrazila v zakonodajnem
gradivu,[15] izhaja, da je namen izpodbijane ureditve pospešitev pravdnega
postopka, zagotavljanje ustavno zajamčene pravice do sojenja brez nepotrebnega
odlašanja in povečanje odgovornosti odvetnikov za hitro in učinkovito vodenje
postopka ter za kvalitetno in strokovno zastopanje strank. Ustavno sodišče
meni, da so navedeni cilji ustavno dopustni cilji za omejitev človekove pravice
do sodnega varstva. Vsebinsko izhajajo predvsem iz težnje po učinkovitem
zagotavljanju iste človekove pravice nasprotne stranke, ki je prizadeta s
podaljšanjem pravdnega postopka, ki je posledica vlaganja formalno
pomanjkljivih vlog in pozivanja sodišč na njihovo popravo ali dopolnitev.
16. Ker poseg v pravico iz prvega odstavka
23. člena Ustave zasleduje ustavno dopustne cilje in s tega vidika ni
nedopusten, je treba oceniti še, ali je izpodbijana ureditev v skladu s
splošnim načelom sorazmernosti. Oceno, ali ne gre morda za prekomeren poseg,
opravi Ustavno sodišče na podlagi t. i. strogega testa sorazmernosti v skladu z
ustaljeno ustavnosodno presojo.[16]
17. V obravnavani zadevi se Ustavnemu sodišču
ni bilo treba opredeliti, ali pomeni izpodbijana ureditev primeren in nujen
poseg v človekovo pravico do sodnega varstva. Očitno je namreč, da na podlagi
drugega odstavka 108. člena ZPP prihaja tudi do zelo intenzivnih posegov v
navedeno človekovo pravico in to tudi v primerih lapsusov, višje sile,
nezakrivljenih napak in v drugih primerih, ki jim ni mogoče očitati nezadostne
skrbnosti strokovnjaka. Zavrženje odvetniške vloge brez pozivanja na popravo
ali dopolnitev ima za posledico trajno izgubo pravice do sodnega varstva
stranke, ki je imetnik pravice materialnega prava, če je že potekel prekluzivni
rok za varstvo te pravice (13. točka obrazložitve te odločbe). Velika teža
posledic izpodbijane določbe je očitno nesorazmerna z morebitnimi njenimi
koristmi oziroma pozitivnim vplivom na pospešitev postopka. Pri oceni obsega
koristi je namreč treba upoštevati, da pozivanje na dopolnitev formalno
pomanjkljivih odvetniških vlog praviloma povzroči le krajši zastoj v postopku.
18. Ustavno sodišče meni, da izpodbijana
ureditev prekomerno posega v pravico do sodnega varstva iz prvega odstavka 23.
člena Ustave. Zato jo je razveljavilo.
19. Ker je Ustavno sodišče razveljavilo
izpodbijano določbo že zaradi neskladja s prvim odstavkom 23. člena Ustave, ni
ocenjevalo drugih očitkov predlagatelja.
C.
20. Ustavno sodišče je sprejelo to odločbo na
podlagi 43. člena ZUstS in druge alineje drugega odstavka 46. člena Poslovnika Ustavnega
sodišča (Uradni list RS, št. 86/07) v sestavi: predsednik Jože Tratnik ter
sodnice in sodniki dr. Mitja Deisinger, mag. Marta Klampfer, mag. Marija
Krisper Kramberger, mag. Miroslav Mozetič, Jasna Pogačar, mag. Jadranka Sovdat
in Jan Zobec. Odločbo je sprejelo s sedmimi glasovi proti enemu. Proti je
glasoval sodnik Mozetič.
Jože Tratnik
Predsednik
Opombe:
[1] ZPP v 180. členu zahtevek pojmuje v
smislu tožbenega predloga, saj govori posebej o zahtevku in posebej o dejstvih,
ki ga utemeljujejo (glej pri A. Galič v: L. Ude, A. Galič (red.), Pravdni
postopek, Zakon s komentarjem, 2. knjiga, Uradni list Republike Slovenije in GV
Založba, Ljubljana 2006, str. 122–123). Formalno gledano je zato vprašanje
določenosti zahtevka treba razumeti ločeno od vprašanja navedbe zadostne
dejanske podlage (individualizacije zahtevka).
[2] Pravdno dejanje je ravnanje procesnega
subjekta, ki neposredno proizvaja z zakonom določen procesnopravni učinek v
pravdi (S. Triva, M. Dika, Građansko parnično procesno pravo, 7. spremenjena in
dopolnjena izdaja, Narodne novine, d. d., Zagreb 2004, str. 343).
[3] H. W. Fasching, Lehrbuch des
österreichischen Zivilprozessrechts, 2. predelana in dopolnjena izdaja, Manz,
Dunaj 1990, str. 263.
[4] Člen 105.b ZPP pove, kaj se šteje za
pisno vlogo, in določa način njene vložitve pri sodišču.
[5] Minister za pravosodje sicer še ni
predpisal pogojev in načina vložitve vlog v elektronski obliki oziroma po
elektronski poti, oblike zapisa vloge v elektronski obliki ter organizacije in
delovanja informacijskega sistema, za kar ga pooblašča četrti odstavek 105.b
člena ZPP.
[6] N. Betetto v: L. Ude, A. Galič (red.),
Pravdni postopek, Zakon s komentarjem, 1. knjiga, Uradni list Republike
Slovenije in GV Založba, Ljubljana 2005, str. 437, in tam citirana sodna
praksa.
[7] Tako pravna teorija označuje nerazumljive
in nepopolne vloge (prav tam).
[8] Primerjaj z A. Galič, Ustavno civilno
procesno pravo, GV Založba, Ljubljana 2004, str. 129.
[9] Razen za tiste, kjer je pravni temelj za
obravnavo formalno pomanjkljivih odvetniških (lahko tudi drugih) vlog v drugi
določbi ZPP (npr. četrti odstavek 98. člena in 336. člen ZPP itd.).
[10] Člen 345 OZ namreč določa, da se pravila
o zastaranju ne uporabljajo v primerih, ko je v zakonu določen rok, v katerem
je treba vložiti tožbo ali opraviti določeno dejanje, ker bi bila sicer pravica
izgubljena (345. člen OZ).
[11] Subjektivni rok za vložitev tožbe za
razveljavitev izpodbojne pogodbe je eno leto (prvi odstavek 99. člena OZ).
Stranka predpogodbe lahko zahteva sklenitev glavne pogodbe v šestih mesecih od
izteka roka, določenega za njeno sklenitev, če pa ta rok ni določen, od dneva,
ko bi po naravi posla in okoliščinah pogodba morala biti sklenjena (peti
odstavek 33. člena OZ).
[12] Mož lahko izpodbija očetovstvo otroka,
ki ga je njegova žena rodila v zakonski zvezi, v enem letu od tedaj, ko je
izvedel za okoliščine, ki vzbujajo sum, da otrok ni njegov, vendar najkasneje
pet let po rojstvu otroka (96. člen Zakona o zakonski zvezi in družinskih
razmerjih, Uradni list RS, št. 96/04 – uradno prečiščeno besedilo – v
nadaljevanju ZZZDR). Otrok lahko s tožbo izpodbija, da je njegov oče tisti, ki
po tem zakonu velja za njegovega očeta, in sicer v petih letih od dneva, ko
postane polnoleten (98. člen ZZZDR).
[13] Glej 204. člen Zakona o delovnih
razmerjih (Uradni list RS, št. 42/02 in nasl. – ZDR). Drugi odstavek 108. člena
ZPP se v delovnih in socialnih sporih uporablja na podlagi napotila iz 19.
člena Zakona o delovnih in socialnih sodiščih (Uradni list RS, št. 2/04 in
10/04 – popr. – ZDSS-1).
[14] N. Betetto v: L. Ude, A. Galič (red.),
Pravdni postopek, Zakon s komentarjem spremenjenih členov, 4. knjiga, Uradni
list Republike Slovenije in GV Založba, Ljubljana 2010, str. 83.
[15] Poročevalec DZ, št. 21/08, str. 4 in 15.
[16] Glej odločbo št. U-I-18/02 z dne 24. 10.
2003 (Uradni list RS, št. 108/03, in OdlUS XII, 86); 25. točka obrazložitve.