Številka: U-I-266/08-12
Datum: 3. 6. 2010
ODLOČBA
Ustavno sodišče je v postopku za oceno
ustavnosti, začetem z zahtevo Sindikata kulturnih in umetniških ustvarjalcev
Radia in televizije Slovenija, Ljubljana, ki ga zastopa predsednik Peter
Kosmač, na seji 3. junija 2010
odločilo:
Člen 49b Zakona o sistemu plač v javnem sektorju (Uradni list
RS, št. 108/09 – uradno prečiščeno besedilo in 13/10) v delu, v katerem se
nanaša na dodatek za stalnost javnih uslužbencev RTV Slovenija, ni v neskladju
z Ustavo.
Obrazložitev
A.
1. Predlagatelj izpodbija 49.b člen Zakona
o sistemu plač v javnem sektorju (v nadaljevanju ZSPJS). Zatrjuje, da je bil na
njegovi podlagi javnim uslužbencem, zaposlenim v javnem zavodu RTV Slovenija (v
nadaljevanju RTV), ukinjen dodatek za stalnost v višini 0,3 % za vsako leto
delovne dobe pri RTV. Z ukinitvijo tega dodatka naj bi jim bila odvzeta pravica
iz 116. člena Kolektivne pogodbe javnega zavoda RTV Slovenija (v nadaljevanju
KP RTV), kar naj bi pri posameznikih povzročilo tudi do 12 % znižanje plače.
Javni uslužbenci RTV naj bi bili v neenakopravnem položaju v primerjavi z
javnimi uslužbenci, pri katerih je bila prevedba nominalnih plač izvedena brez
poseganja v pridobljene pravice, za kar naj bi šlo pri dodatku za stalnost.
2. Državni zbor Republike Slovenije meni,
da zgolj z zatrjevanjem neenakosti ni mogoče utemeljiti protiustavnosti
izpodbijane določbe. Znižanje ali celo ukinitev dodatka za stalnost po mnenju
Državnega zbora sama po sebi ne moreta biti ustavnopravno sporna. Navaja, da je
bil dodatek za stalnost upoštevan pri določitvi osnovne plače, ki je bila
podlaga za prevedbo v skladu z ZSPJS. Zato ga, glede na opredelitev dodatkov iz
15. točke 2. člena ZSPJS, ni mogoče upoštevati še dodatno. Opozarja, da je
Aneks h Kolektivni pogodbi javnega zavoda RTV Slovenija (Uradni list RS, št.
69/08 – Aneks h KP RTV), s katerim je bila razveljavljena določba o dodatku za
stalnost, podpisal tudi predlagatelj. Podobno mnenje o zahtevi je Ustavnemu
sodišču posredovala tudi Vlada Republike Slovenije.
3. Predlagatelj v odgovoru na odgovor
Državnega zbora in mnenje Vlade navaja, da je ves čas pogajanj za nov plačni
sistem nasprotoval poseganju v pridobljene pravice javnih uslužbencev RTV.
Izravnalni dodatek, ki naj bi bil umetno sestavljen iz dodatka v višini 0,6 %
za vsako leto skupne delovne dobe in iz dodatka v višini 0,3 % za vsako leto
delovne dobe pri RTV, naj bi zakonodajalec sprejel samo za zaposlene v RTV in
jih s tem postavil v neenakopraven položaj. Navaja, da se ob razlagi prevedbe
plač javnih uslužbencev RTV dodatek za stalnost nikoli ni omenjal kot sestavina
prevedbe. Sklicevanje na socialni dialog po njegovem mnenju ni dopustno, ker bi
lahko vsak uslužbenec RTV podal zahtevo za oceno ustavnosti 49.b člena ZSPJS,
ne glede na podpisano Kolektivno pogodbo za javni sektor (Uradni list RS, št.
57/08 in nasl. – KPJS) in Aneks h KP RTV.
B. – I.
4. Sindikat kulturnih in umetniških
ustvarjalcev RTV Slovenija je vložil pobudo za začetek postopka za oceno
ustavnosti, ki pa jo je Ustavno sodišče obravnavalo kot zahtevo. Omenjenemu
sindikatu je namreč Ustavno sodišče priznalo status predlagatelja. V skladu z
enajsto alinejo prvega odstavka 23.a člena Zakona o Ustavnem sodišču (Uradni
list RS, št. 64/07 – uradno prečiščeno besedilo – v nadaljevanju ZUstS) lahko
namreč reprezentativni sindikat za območje države za posamezno dejavnost ali
poklic vloži zahtevo, če so ogrožene pravice delavcev. Sindikat kulturnih in
umetniških ustvarjalcev RTV Slovenija je reprezentativni sindikat v dejavnosti.
Ker naj bi bile z izpodbijano ureditvijo ogrožene pravice delavcev, ki jih
zastopa, so izpolnjeni pogoji v smislu navedene določbe ZUstS.
B. – II.
5. Predlagatelj izpodbija 49.b člen ZSPJS.
Kot je razvidno iz zahteve, dejansko nasprotuje tej določbi zgolj v delu, v
katerem se nanaša na dodatek za stalnost javnih uslužbencev RTV. V tem delu se
49.b člen ZSPJS glasi:
"Za določitev osnovnih plač, ki so
podlaga za prevedbo v skladu s tem zakonom, se upoštevajo dodatki, določeni z
zakoni in drugimi predpisi ter s kolektivnimi pogodbami:
Kolektivna pogodba Javnega zavoda RTV
Slovenija (veljavnost od 1. 8. 1992):
– 116. člen, četrti odstavek (dodatek za
stalnost); za vse zaposlene v skladu s KP RTV Slovenija se upošteva enoten
dodatek v višini 0,6 % za vsako dopolnjeno leto delovne dobe. Dodatek, do
katerega je upravičen javni uslužbenec, se prišteje k osnovnemu količniku in je
sestavni del prevedene plače." 1
6. Predlagatelj ne navaja izrecno, s katero
določbo Ustave naj bi bila izpodbijana ureditev v neskladju. Njegove navedbe,
da so bili z ukinitvijo dodatka za stalnost javni uslužbenci RTV postavljeni v
neenakopraven položaj v primerjavi z javnimi uslužbenci, pri katerih je bila
prevedba nominalnih plač izvedena brez poseganja v pridobljene pravice, je
sicer mogoče razumeti kot smiseln očitek o neskladju z načelom enakosti pred
zakonom iz drugega odstavka 14. člena Ustave. Vendar pa so te navedbe, na kar
utemeljeno opozarja tudi Državni zbor, preveč pavšalne, da bi bilo z njimi
mogoče utemeljiti zatrjevano neskladje z Ustavo. Predlagatelj namreč zgolj na
splošno navaja, da so bili javni uslužbenci RTV obravnavani drugače od drugih
javnih uslužbencev, pri katerih naj bi se prevedba opravila brez posega v
pridobljene pravice, oziroma da je izravnalni dodatek zakonodajalec sprejel
samo za zaposlene v RTV. Iz takšnih navedb pa ne izhaja dovolj natančno, s
katerimi javnimi uslužbenci konkretno primerja predlagatelj javne uslužbence
RTV in v čem točno naj bi se razlikoval njihov položaj. Poleg tega pa
predlagatelj svojih trditev o neenaki obravnavi tudi z ničimer ne izkaže. Iz
razlogov, ki jih navaja predlagatelj, zato izpodbijani ureditvi ni mogoče
očitati neskladja z načelom enakosti pred zakonom. Glede na to je Ustavno
sodišče odločilo, da izpodbijana ureditev ni v neskladju z Ustavo. Ob tem
Ustavno sodišče poudarja, da je predlagatelj z Ustavo predviden državni organ,
ki mu ZUstS podeljuje privilegiran dostop do Ustavnega sodišča. Zato je
utemeljeno pričakovati, da bodo njegove zahteve obrazložene strokovno in
kvalitetno, da bodo kot takšne sposobne za obravnavo. Teh lastnosti pa
obravnavana zahteva nima.
C.
7. Ustavno sodišče je sprejelo to odločbo
na podlagi 21. člena ZUstS v sestavi: predsednik Jože Tratnik ter sodnici in
sodniki dr. Mitja Deisinger, mag. Marta Klampfer, mag. Marija Krisper
Kramberger, mag. Miroslav Mozetič in Jan Zobec. Odločbo je sprejelo soglasno.
Jože Tratnik
Predsednik
_______________________
Opomba:
1 Četrti odstavek 116. člena KP RTV se je glasil: " Dodatek
za delovno dobo Delavcu pripada dodatek za delovno dobo od osnovne plače za
vsako izpolnjeno leto delovne dobe po 0,6 % dodatka in 0,3 % za delovno dobo
pri RTV. Dodatek za delovno dobo se delavkam, ki imajo več kot 25 let delovne
dobe poveča še za 0,25 % za vsako izpolnjeno leto nad 25 let."