Številka: U-I-77/08-14
Datum: 8. 7. 2010
ODLOČBA
Ustavno sodišče je v postopku za oceno
ustavnosti, začetem z zahtevo Sindikata državnih organov Slovenije, Ljubljana,
ki ga zastopa Mirko Bandelj, odvetnik v Ljubljani, na seji 8. julija 2010
odločilo:
Drugi odstavek 70. člena Zakona o gozdovih (Uradni list RS, št.
30/93, 67/02 in 110/07) ni v neskladju z Ustavo.
Obrazložitev
A.
1. Predlagatelj izpodbija drugi odstavek
70. člena Zakona o gozdovih (v nadaljevanju ZG), ki delavcem Zavoda za gozdove
(v nadaljevanju Zavod), ki opravljajo naloge javne gozdarske službe,
prepoveduje opravljanje določenih dejavnosti v času delovnega razmerja na
Zavodu. Izpodbijani določbi očita neskladje z 2., 14., 49. in 74. členom
Ustave. Predlagatelj meni, da je izpodbijana določba nejasna, ker naj
delavci Zavoda ne bi vedeli, katera dela sodijo v okvir prepovedanih
dejavnosti, pri čemer naj nekaterih del ne bi izvajal niti Zavod. V izpodbijani
določbi kot v samem ZG naj prav tako ne bi bila predvidena možnost, da se lahko
delavci prepovedi izognejo s pridobitvijo soglasja Zavoda kot delodajalca, kar
zanje pomeni visoko stopnjo pravne negotovosti. Iz teh razlogov naj bi bil
kršen 2. člen Ustave. Izpodbijana ureditev naj bi bila tudi v neskladju s 14.
členom Ustave. Zakonska prepoved opravljanja dejavnosti naj bi bila različno
urejena za sodnike in zdravnike, čeprav so oni, tako kot delavci Zavoda,
umeščeni v Zakonu o sistemu plač v javnem sektorju (Uradni list RS, št. 108/09
– uradno prečiščeno besedilo in 13/10 – v nadaljevanju ZSPJS) med javne
uslužbence. Navaja, da je bila izpodbijana določba sprejeta po ZSPJS, zato
delavcem Zavoda v tem zakonu ni moglo biti določeno materialno nadomestilo
oziroma dodatek, sodnikom pa je bilo nadomestilo za nezdružljivost s sprejetjem
ZSPJS vključeno v osnovno plačo. Za zdravnike noben predpis ne določa
nezdružljivosti funkcije in tudi ne konkurenčne prepovedi, čeprav veliko
zdravnikov, zaposlenih v javnih zdravstvenih zavodih, v prostem času dela v
zasebnih ambulantah. Izpodbijana ureditev po mnenju predlagatelja tudi pomeni
nesorazmerno omejevanje svobode dela ter svobodne gospodarske pobude in je zato
v neskladju z 49. in s 74. členom Ustave. Sklicuje se na odločbo št. U-I-81/97
z dne 14. 1. 1999 (Uradni list RS, št. 12/99, in OdlUS VIII, 1), iz katere naj
bi izhajalo, da svoboda dela ne more biti izčrpana s tem, da se delavec sam
odloči za sklenitev delovnega razmerja. Prepuščeno in zagotovljeno mu mora biti
v načelu tudi, da se bo svobodno odločal o tem, kako bo uporabil preostanek
svojega časa in delovne energije. Opozarja tudi na odločbo Ustavnega sodišča
št. U-I-144/95 z dne 20. 5. 1999 (Uradni list RS, št. 45/99, in OdlUS VIII,
108), iz katere naj bi jasno izhajalo, da se pravice iz 49. in 74. člena
nanašajo tudi na uporabo prostega časa delavca zunaj delovnega časa. Ustavnemu
sodišču predlaga, naj ugotovi neskladje izpodbijane določbe z Ustavo ter določi
rok, do katerega mora zakonodajalec odpraviti ugotovljeno
protiustavnost.
2. Državni zbor Republike Slovenije v
odgovoru na zahtevo ocenjuje, da ni podana nobena od zatrjevanih
protiustavnosti. Neskladje z drugim odstavkom 14. člena Ustave ni izkazano, ker
položaj javnega uslužbenca oziroma delavca Zavoda ni primerljiv s položajem
sodnika, ki opravlja sodniško funkcijo in je v službenem razmerju z Republiko
Slovenijo. Položaj delavca Zavoda pa tudi ni primerljiv s položajem zdravnika,
ker gre za različne položaje zaradi različne narave poklicev in različne
vsebine delovnih obveznosti. Zgolj na podlagi dejstva, da za sodnike, zdravnike
in delavce Zavoda velja ZSPJS, ni mogoče sklepati o njihovem enakem
delovnopravnem položaju. Izpodbijani določbi tudi ni mogoče očitati
nedoločnosti in nejasnosti, saj jo sestavljajo pomensko nedvoumni izrazi ter je
namen in vsebino te norme mogoče jasno ugotoviti z jezikovno in logično
razlago. K jasnosti te določbe prispeva tudi tretji odstavek 70. člena ZG, ki
določa izjeme od konkurenčne prepovedi. Konkurenčna prepoved je namenjena
varovanju samostojnosti, ki je potrebna za izvajanje nalog javne gozdarske službe.
Državni zbor ob tem pojasnjuje, da je v preteklosti večkrat prihajalo do
navzkrižja interesov oziroma se je med usklajevanjem javnega interesa pri
gospodarjenju z gozdovi ter željami lastnika gozda vrinil še zasebni interes
delavca Zavoda. To pa je pomenilo ogrožanje osnovnega poslanstva javne
gozdarske službe. Državni zbor v zvezi z očitkom predlagatelja o obsegu
konkurenčne prepovedi navaja, da ni nujno, da bi morale biti prepovedane zgolj
dejavnosti, ki jih Zavod dejansko opravlja. Konkurenčna prepoved je namreč
namenjena varstvu delavčeve lojalnosti do delodajalca in ohranjanju delavčeve
nepristranskosti pri opravljanju dela. Izpodbijani določbi prav tako ni mogoče
očitati, da je pravno negotova, ker ne omogoča opravljanja dela po predhodnem
soglasju Zavoda. Čeprav Zakon o delovnih razmerjih (Uradni list RS, št. 42/02
in nasl. – v nadaljevanju ZDR) ureja soglasje delodajalca, pa je ZG v tem delu
v razmerju do ZDR specialni predpis za delavce Zavoda. Za razliko od ZDR, kjer
posli oziroma dejavnosti niso določno navedeni, pa so ti v ZG jasno in določno
našteti. Zato bi bila možnost iskanja soglasja delodajalca nesmiselna. Državni
zbor prav tako meni, da so zmotne predlagateljeve navedbe, da mora biti po
ustaljeni ustavnosodni presoji materialno nadomestilo nujno določeno v primerih
konkurenčne prepovedi. O nujnosti materialnega nadomestila se je Ustavno
sodišče izreklo le v zvezi s konkurenčno klavzulo (odločba Ustavnega sodišča
št. U-I-51/90 z dne 14. 5. 1992, Uradni list RS, št. 29/92, in OdlUS I, 33).
Državni zbor meni tudi, da izpodbijana določba ne pomeni posega v pravico do
svobode dela in podjetniške svobode. Ustavnemu sodišču predlaga, naj zahtevo
zavrne.
3. Vlada Republike Slovenije enako kot
Državni zbor meni, da je izpodbijana določba jasna, razumljiva, nedvoumna, da
ne pomeni pravne negotovosti niti ne pomeni nesorazmernega omejevanja svobode
dela in gospodarske pobude. Dodatno navaja, da je ZG prepovedal ukvarjanje le s
tistimi dejavnostmi, ki pomenijo temeljni konflikt poslanstva javne gozdarske
službe, kot jo določa ZG. Ena izmed nalog javne gozdarske službe je tudi
usmerjanje gospodarjenja z gozdovi, gozdnim prostorom, posamičnim gozdnim
drevjem ter skupinami gozdnega drevja. V okviru tega mora delavec Zavoda
nepristransko usklajevati interes lastnika gozda, ki je pretežno usmerjen v
izkoriščanje proizvodnih funkcij gozda, in javni interes, ki je pretežno
usmerjen v zagotavljanje ekoloških in socialnih funkcij gozda. Izpodbijana
določba je zato po mnenju Vlade nujna, da se zagotovi nepristransko usmerjanje
razvoja gozdov in da se javni gozdarski službi prepreči uveljavljanje osebnega
interesa. V zvezi z očitkom predlagatelja, da delavci Zavoda ne prejmejo
nikakršnega dodatka za konkurenčno prepoved, pa Vlada navaja, da je bil ob
prehodu na nov plačni sistem pri prevedbi nominalnih zneskov osnovnih plač
orientacijskih delovnih mest upoštevan dodatek zaradi posebnih omejitev, ki
izhajajo iz dela. Opozarja tudi na 12. člen ZSPJS, ki določa kriterije za
uvrščanje delovnih mest in nazivov v plačne razrede.
4. Odgovor Državnega zbora in mnenje Vlade
sta bila poslana predlagatelju, ki je odgovoril le na mnenje Vlade.
Predlagatelj v celoti prereka mnenje Vlade, zlasti pa se ne strinja z navedbami
Vlade, da je izpodbijana ureditev nujna in da delavci Zavoda za predmetno
zakonsko omejitev prejmejo nadomestilo oziroma da je ta omejitev upoštevana že
na podlagi 12. člena ZSPJS.
B. – I.
5. Drugi odstavek 70. člena ZG določa:
"Delavci Zavoda, ki opravljajo naloge javne gozdarske službe, se v času
delovnega razmerja na Zavodu ne smejo ukvarjati z dejavnostjo gospodarjenja z
gozdovi, dejavnostjo trženja lesa, zastopanjem oseb, ki se ukvarjajo z
navedenimi dejavnostmi, ter s skrbništvom nad gozdovi v lastništvu drugih
oseb."
6. Udeleženci postopka menijo, da
izpodbijana določba ureja konkurenčno prepoved na področju javne gozdarske
službe. Državni zbor in Vlada se pri utemeljevanju ustavnosti izpodbijane
ureditve sklicujeta na prvi odstavek 37. člena ZDR, predlagatelj pa pri
utemeljevanju neustavnosti na odločbo Ustavnega sodišča št. U-I-81/97, v kateri
je Ustavno sodišče presojalo ustavnost ureditve konkurenčne prepovedi iz
prvega, drugega in tretjega odstavka 7. člena Zakona o delovnih razmerjih
(Uradni list RS, št. 14/90 in nasl. – ZDR/90). Navedene določbe so za delavca
vsebovale prepoved dela, dokler je bil v delovnem razmerju, vsebinsko področje
prepovedi, pogoj za aktualnost prepovedi ter možnost izreka disciplinske in
premoženjske sankcije za kršitev. Ustavno sodišče je presodilo, da pomenijo
izpodbijane določbe nesorazmeren in neutemeljen poseg v delavčevo svobodo dela
in podjetniško pobudo. Pri tem je navedlo, da izpodbijane določbe povzročajo
delavcu vsaj visoko stopnjo pravne negotovosti, ker je pogoj, ki sproži
konkurenčno prepoved, to je delodajalčev interes, preohlapen. Navedlo je tudi,
da je zelo široko določeno vsebinsko področje prepovedi delavčevega delovanja,
prepoved se nanaša na sleherno opravljanje del in sklepanje poslov v tem
okviru, ne glede na naravo, pomembnost in kvaliteto teh del, pri tem pa ni niti
predvidena možnost, da bi se delavec zakonodajalčevi prepovedi in od njega
zagroženim sankcijam vnaprej izognil tako, da bi za svoje delo oziroma
sklepanje poslov pridobil soglasja delodajalca. Ustavno sodišče je navedene
določbe zaradi neskladja z 2. členom Ustave razveljavilo.
7. Zakonodajalec je sledil odločitvi
Ustavnega sodišča in v 37. členu ZDR na novo uredil konkurenčno prepoved. Prvi
odstavek 37. člena ZDR določa, da delavec med trajanjem delovnega razmerja ne
sme brez pisnega soglasja delodajalca za svoj ali tuj račun opravljati del ali
sklepati poslov, ki sodijo v dejavnost, ki jo dejansko opravlja delodajalec, in
pomenijo ali bi lahko pomenili za delodajalca konkurenco. V drugem odstavku pa
je kot posledica kršitve določena odškodninska odgovornost delavca. Gre za
zakonsko prepoved opravljanja konkurenčne dejavnosti, ki se nanaša le na čas,
ko je delavec v delovnem razmerju. V tem se razlikuje od konkurenčne klavzule –
pogodbene prepovedi opravljanja konkurenčne dejavnosti, ki se nanaša na čas po
prenehanju delovnega razmerja in velja samo v primeru, da se delavec in
delodajalec zanj dogovorita s pogodbo o zaposlitvi (38. in 40. člen ZDR).
Navedena konkurenčna prepoved pomeni nadgradnjo temeljnega načela pogodbenega
prava – prepovedi povzročanja škode drugemu ("neminem laedere"), ki
je za pogodbe o zaposlitvi konkretizirano v 35. členu ZDR o prepovedi
škodljivega ravnanja. Po tej določbi se je delavec dolžan vzdržati vseh
ravnanj, ki glede na naravo dela, ki ga opravlja pri delodajalcu, materialno
ali moralno škodujejo ali bi lahko škodovala poslovnim interesom delodajalca.1
Ta prepoved pa ni absolutna, temveč je odvisna od volje delodajalca. Če
delodajalec delavcu opravljanje take dejavnosti dovoli, delavčevo ravnanje ni
nedopustno in ni nezakonito.
8. Delavec je torej v času trajanja
delovnega razmerja kot pogodbenega razmerja zaupne narave dolžan biti lojalen
do delodajalca, se pravi varovati njegove poslovne interese, med drugim s tem,
da se vzdrži ravnanj, ki za delodajalca pomenijo konkurenco. V času trajanja
delovnega razmerja je zato prepovedano ravnanje delavca, ki kumulativno
izpolnjuje naslednje pogoje: da opravlja dela ali sklepa posle (poslovno ali
neposlovno) za svoj ali tuj račun brez pisnega soglasja delodajalca, da ta dela
oziroma posli sodijo v dejavnost, ki jo dejansko opravlja delodajalec, in da ta
dela oziroma posli pomenijo ali bi lahko pomenili za delodajalca konkurenco.
Ključnega pomena za opredelitev, ali je delavčevo ravnanje konkurenčno, pri
čemer morajo biti izpolnjeni vsi zakonski pogoji, je zlasti zadnji pogoj. Če
delavčevo ravnanje ne posega na področje oziroma v dejavnosti, ki jo
delodajalec dejansko opravlja, kar pomeni, da delavec s svojimi ravnanji ne
konkurira delodajalcu, potem ne more priti do konkurence, zato tudi ne gre za
konkurenčno prepoved.2
9. Namen zakonske prepovedi delavčevega
ravnanja, opredeljen v prvem odstavku 37. člena ZDR, je torej v zaščiti
interesov delodajalca. V prvem odstavku 70. člena ZG pa ne gre za konkurenčno
prepoved, temveč v njej določene omejitve izhajajo iz same narave javne
gozdarske službe, ki se opravlja v javnem interesu. Ratio legis je zato tu
povsem drug kot v primeru 37. člena ZDR. Namen zakonske prepovedi delavčevega
ravnanja v primeru izpodbijane določbe je v zaščiti javnega interesa, ki se
uresničuje tudi z nepristranskostjo in s strokovnostjo opravljanja javnih nalog
tega delavca. Zato ni utemeljen očitek predlagatelja, da bi morala biti
predvidena možnost, da se delavci prepovedi izognejo s pridobitvijo soglasja
Zavoda. Po vsebini gre torej za obliko nezdružljivosti opravljanja dodatnih
dejavnosti z delovnim razmerjem delavca Zavoda. Izpodbijana zakonska ureditev
zato ni specialna glede na splošno ureditev te obveznosti iz 37. člena ZDR, kar
pomeni, da se prepoved konkurence iz 37. člena ZDR na podlagi prvega odstavka
2. člena ZDR, ki ureja subsidiarno uporabo ZDR tudi za delovna razmerja
delavcev, zaposlenih v zavodih, če ni s posebnim zakonom drugače določeno,
neposredno uporablja tudi za delavce Zavoda, ki opravljajo naloge javne
gozdarske službe. ZG, ki kot poseben zakon ureja tudi delovna razmerja delavcev
Zavoda, namreč tega delovnopravnega instituta ne ureja.
B. – II.
Presoja z vidika 2. člena Ustave
10. Predlagatelj zatrjuje, da je
izpodbijana določba nejasna in dvoumna, ker delavci Zavoda ne vedo, katera dela
sodijo v okvir prepovedanih dejavnosti. Eno od načel pravne države zahteva, da
so predpisi jasni in določni, tako da je mogoče ugotoviti vsebino in namen
pravne norme. Vendar to ne pomeni, da morajo biti predpisi taki, da jih ne bi
bilo treba razlagati. Uporaba pravne norme namreč vedno pomeni njeno razlago.
Po ustaljeni ustavnosodni presoji je z vidika pravne varnosti, ki je tudi eno
od načel pravne države iz 2. člena Ustave, predpis sporen tedaj, kadar se z
ustaljenimi metodami razlage ne da ugotoviti njegova jasna vsebina (odločba
Ustavnega sodišča št. U-I-32/02 z dne 10. 7. 2003, Uradni list RS, št. 73/03,
in OdlUS XII, 71). Vendar izpodbijani določbi neizpolnjevanja teh standardov ni
mogoče očitati.
11. Splošno znano je v poslovni praksi, kaj
je vsebina posameznih dejavnosti, ki so prepovedane po izpodbijani določbi.
Zlasti to velja za dejavnosti trženja lesa, zastopanja oseb, ki se ukvarjajo z
navedenimi dejavnostmi, ter skrbništvo nad gozdovi v lastništvu drugih oseb.
Gre za ozko usmerjene dejavnosti. Jasnost navedenih dejavnosti priznava
posredno tudi sam predlagatelj, ki se zavzema za to, da bi se delavcem Zavoda
dovolilo opravljati vsaj skrbništvo nad gozdovi v lastništvu drugih oseb, pri
čemer ni zaslediti, da bi dvomil o vsebini in obsegu te dejavnosti. Pri
dejavnosti gospodarjenja z gozdovi, za katero bi bilo mogoče šteti, da je
nejasna, pa je zakonodajalec obširno opredelil njeno vsebino. V 8. točki prvega
odstavka 3. člena ZG je tako določil, da gospodarjenje z gozdovi obsega opravljanje
varstvenih in gojitvenih ter vseh drugih del, ki so potrebna za zagotavljanje
ekoloških in socialnih funkcij gozdov, gradnjo in vzdrževanje gozdne
infrastrukture, izkoriščanje in rabo gozdov ter razpolaganje z gozdovi.
Konkretneje pa je prej našteta dela razčlenil v členih od 17 do 42
ZG.
12. Kot pojasnjujeta Državni zbor in Vlada,
k jasnosti, katere dejavnosti so prepovedane, prispeva tudi tretji odstavek 70.
člena ZG, ki določa izjeme od te prepovedi in torej določa, katere dejavnosti
in za čigav račun delavci Zavoda v času delovnega razmerja na Zavodu lahko
opravljajo.3
13. Glede na zgornje ugotovitve drugi
odstavek 70. člena ZG ni v neskladju z 2. členom Ustave.
Presoja z vidika drugega odstavka 14. člena
Ustave
14. Načelo enakosti pred zakonom ne zahteva
splošne enakosti vseh, temveč zavezuje zakonodajalca zgolj k enakemu urejanju
bistveno podobnih položajev. Predlagatelj zatrjuje, da so delavci Zavoda
obravnavani neenako v razmerju do sodnikov, ker za zakonsko prepoved
opravljanja dejavnosti, tako kot sodniki, ne prejmejo nikakršnega
dodatka.
15. Plače funkcionarjev in javnih
uslužbencev v javnem sektorju ureja ZSPJS. Dodatke, ki pripadajo javnim
uslužbencem in funkcionarjem, ureja ZSPJS v 23. členu tega zakona. Med njimi ni
dodatka za nezdružljivost. Zato očitek predlagatelja, da sodniki prejemajo
dodatek za nezdružljivost, ne drži. Če pa predlagatelj meni, da je neenakost
izkazana zato, ker je bil sodnikom ob prevedbi njihovih nominalnih zneskov
osnovnih plač v plačne razrede po ZSPJS upoštevan sodniški dodatek zaradi
nezdružljivosti sodniške funkcije, njim pa podoben dodatek ni bil upoštevan, je
treba tudi ta očitek zavrniti kot neutemeljen. Kot je Vlada pojasnila v svojem
mnenju, je bil dodatek zaradi posebnih omejitev, ki izhajajo iz dela, upoštevan
pri prevedbi nominalnih zneskov osnovne plače javnih uslužbencev. Vlada se
sklicuje na 8. člen Uredbe o količnikih za določitev osnovne plače in dodatkih
zaposlenim v službah Vlade Republike Slovenije in v upravnih organih (Uradni
list RS, št. 35/96 in nasl.), ki je določal, da zaradi omejitev, ki izhajajo iz
dela, višjim upravnim delavcem, ki poleg svojega dela ne smejo opravljati
dejavnosti v gospodarskih družbah ali opravljati enakih oziroma podobnih del,
kot jih opravljajo na svojem delovnem mestu, pri drugem organu ali
organizaciji, pripada dodatek v višini 15 % osnovne plače. V skladu z 49.b
členom ZSPJS se je ta dodatek upošteval pri prevedbi osnovne plače v nov plačni
razred. Kot izhaja iz Priloge 1 k tarifnemu delu Kolektivne pogodbe za gozdarsko
dejavnost (Uradni list RS, št. 60/2008), so takšna delovna mesta obstajala tudi
na področju gozdarske dejavnosti, in ob prevedbi osnovne plače v nov plačni
razred je bil navedeni dodatek upoštevan.
16. Predlagatelj zatrjuje tudi neenako
obravnavo v primerjavi z zdravniki. Vendar tudi v tem primeru ni mogoče očitati
neskladja izpodbijane ureditve z Ustavo, saj načelo enakosti ne terja enakega
obravnavanja vseh poklicev v javnem sektorju.
17. Drugi odstavek 70. člena ZG glede na
navedeno ni v neskladju z drugim odstavkom 14. člena Ustave.
Presoja z vidika prvega odstavka 49. in
prvega odstavka 74. člena Ustave
18. Absolutna prepoved opravljanja
določenih dejavnosti po izpodbijani določbi pomeni poseg v pravico do svobode
dela iz prvega odstavka 49. člena Ustave in v pravico do podjetniške svobode iz
prvega odstavka 74. člena Ustave, kolikor se ti pravici nanašata tudi na
uporabo prostega časa zunaj delovnega časa. Predlagatelj zatrjuje, da gre za
nesorazmeren poseg v navedeni človekovi pravici.
19. Človekove pravice je mogoče omejiti le
v primerih, ki jih izrecno določa Ustava, in zaradi varstva človekovih pravic
drugih (tretji odstavek 15. člena Ustave). Po ustaljeni ustavnosodni presoji je
mogoče omejiti človekovo pravico, če je zakonodajalec zasledoval ustavno
dopusten cilj in če je omejitev skladna z načeli pravne države (2. člen
Ustave), in sicer s tistim izmed teh načel, ki prepoveduje prekomerne posege
države (splošno načelo sorazmernosti).
20. Kot izhaja iz zakonodajnega gradiva,4
je temeljni namen ZG varstvo, gojenje, izkoriščanje in raba gozdov ter
razpolaganje z gozdovi kot naravnim bogastvom, s ciljem, da se zagotovijo
trajnostno, sonaravno ter večnamensko gospodarjenje v skladu z načeli varstva
okolja in naravnih vrednot, trajno in optimalno delovanje gozda kot ekosistema
ter uresničevanje njihovih funkcij. Javno gozdarsko službo v vseh gozdovih
opravlja Zavod, ki usklajuje javni interes pri gospodarjenju z gozdovi in
interese lastnikov gozdov. Iz zakonodajnega gradiva izhaja, da je v praksi
prihajalo do navzkrižja interesov oziroma se je med usklajevanjem javnega
interesa pri gospodarjenju z gozdovi, zlasti pri izbiri dreves za možni posek,
ter željami lastnika gozda, vrinil še zasebni interes delavca Zavoda. Po
stališču zakonodajalca je to pomenilo ogrožanje osnovnega poslanstva javne
gozdarske službe. Prepoved opravljanja določenih dejavnosti je zato po mnenju
zakonodajalca namenjena tudi varovanju samostojnosti delavca Zavoda, ki
opravlja naloge javne gozdarske službe. Po oceni Ustavnega sodišča
zakonodajalec z izpodbijano ureditvijo zasleduje ustavno dopusten cilj. Gozd je
naravno bogastvo z mnogimi funkcijami (ekološko, socialno, proizvodno) in le
celovito usmerjanje gospodarjenja bo omogočilo uresničevanje javnega interesa
do gozda. Nezdružljivost opravljanja določenih dejavnosti z delovnim razmerjem
delavcev Zavoda je torej utemeljena z javno koristjo, tj. s potrebo po
zagotavljanju nemotene in učinkovite javne gozdarske službe, neobremenjene z
zasebnimi interesi zaposlenih, ki so v koliziji z javnim interesom, ki ga
predstavlja Zavod.
21. Ker ima poseg v pravici iz prvega
odstavka 49. člena Ustave in prvega odstavka 74. člena Ustave ustavno dopustne
cilje in s tega vidika ni nedopusten, je treba oceniti še, ali je izpodbijana
ureditev v skladu s splošnim načelom sorazmernosti. Oceno, ali ne gre morda za
čezmeren poseg, opravi Ustavno sodišče na podlagi t. i. strogega testa
sorazmernosti, ki obsega presojo nujnosti, primernosti in sorazmernosti posega
(glej odločbo št. U-I-18/02 z dne 24. 10. 2003, Uradni list RS, št. 108/03, in
OdlUS XII, 86).
22. V okviru preizkusa nujnosti posega
Ustavno sodišče presoja, ali je poseg sploh nujen (potreben) v tem smislu, da
cilja ni mogoče doseči brez posega nasploh (kateregakoli) oziroma da cilja ni mogoče
doseči brez ocenjevanega (konkretnega) posega s kakšnim drugim, ki bi bil po
svoji naravi blažji. Te zahteve so glede izpodbijane ureditve izpolnjene.
Pretekle izkušnje so pokazale na nujnost zakonske ureditve, ki bi jasno in
konkretno opredelila, kdaj mora javni interes pri gospodarjenju z gozdovi
prevladati nad zasebnim interesom delavca Zavoda. Delavec Zavoda mora
nepristransko usklajevati interes lastnika gozda, ki je pretežno usmerjen k
izkoriščanju proizvodnih funkcij gozda, in javni interes, ki je pretežno
usmerjen v zagotavljanje ekoloških in socialnih funkcij gozda. Če se v tem
usklajevanju pojavi še osebni interes delavca, potem ni zagotovljeno usmerjanje
razvoja gozdov, skladno s cilji zakonodajalca. Zato je tak poseg nujen. Prav
tako zakonsko določena omejitev pomeni tudi primeren ukrep za dosego
zasledovalnega cilja. Zakonodajalec je z izpodbijano ureditvijo določil, kateri
interesi iz zasebne sfere niso združljivi z javnimi. S tem je zmanjšal možnosti
za nasprotje interesov ter na eni strani zagotovil nepristranskost in
strokovnost delavcev Zavoda, na drugi strani pa tudi nepristransko usmerjanje
razvoja gozdov.
23. Glede na navedeno je bilo treba
presoditi še, ali je teža posledic ocenjevanega posega v prizadeti človekovi
pravici sorazmerna vrednosti zasledovanega cilja oziroma koristim, ki bodo
zaradi posega nastale. Z izpodbijano določbo se na eni strani posega v pomembni
človekovi pravici delavcev Zavoda. Na drugi strani je Ustavno sodišče pri
presoji upoštevalo pričakovanje vseh državljanov po trajnem in optimalnem
delovanju gozda kot ekosistema, ki bo na razpolago tudi prihodnjim rodovom, k
čemur prispeva ureditev po izpodbijani določbi. Procesi v gozdu so dolgoročni,
zato je spremljanje dogajanj v njem in načrtovanje gospodarjenja z njim naloga,
ki je nad zasebnimi interesi delavcev Zavoda. Vsebinsko področje prepovedi
delavčevega delovanja v okviru opravljanja javne gozdarske službe iz drugega
odstavka 70. člena ZG je točno določeno, omejeno in ne posega na morebitna
druga področja delavčevega svobodnega delovanja. Glede na navedeno Ustavno
sodišče ocenjuje, da izpodbijana ureditev ne pomeni prekomernega posega v
ustavno varovani pravici delavca.
24. Iz navedenih razlogov izpodbijana
zakonska ureditev ni v neskladju s prvim odstavkom 49. člena in prvim odstavkom
74. člena Ustave.
C.
25. Ustavno sodišče je sprejelo to odločbo
na podlagi 21. člena Zakona o Ustavnem sodišču (Uradni list RS, št. 64/07 –
uradno prečiščeno besedilo – ZUstS) v sestavi: predsednik Jože Tratnik ter
sodnice in sodniki dr. Mitja Deisinger, mag. Marta Klampfer, mag. Marija
Krisper Kramberger, mag. Miroslav Mozetič, Jasna Pogačar, mag. Jadranka Sovdat
in Jan Zobec. Odločbo je sprejelo soglasno.
Jože Tratnik
Predsednik
_______________________
Opombe:
1 Glej mag. Katarina K. Šoltes v Zakon o delovnih razmerjih s
komentarjem in stvarnim kazalom, Primath, Ljubljana 2002, str. 145.
2 Darja S. Peček v: Zakon o delovnih razmerjih s komentarjem,
GV Založba, Ljubljana 2008, str. 179.
3 Po tej določbi se lahko delavci ukvarjajo z dejavnostjo rabe
gozdov, dejavnostjo gospodarjenja z gozdovi in dejavnostjo trženja lesa v
lastnem gozdu ali v gozdu, ki je v lasti osebe, ki je z njimi v krvnem
sorodstvu v ravni vrsti do kateregakoli kolena, v stranski vrsti pa do drugega
kolena ali če je z njimi v zakonu ali v svaštvu do prvega kolena.
4 Poročevalec DZ, št. 74/07.