Ustavno sodišče je v postopku za preizkus
pobude Ane-Sonje Pihlar iz Kranja na seji dne 20. maja 1999
o d l o č i l o:
1. Zakon o zagotavljanju socialne varnosti slovenskim
državljanom, ki so upravičeni do pokojnin iz republik nekdanje SFRJ (Uradni
list RS, št. 45/92) je v neskladju z ustavo, ker ne določa načina odmere
dodatka k pokojnini za tiste upravičence, ki so se upokojili po septembru 1991.
2. Državni zbor je ugotovljeno neustavnost dolžan odpraviti v
roku 6 mesecev od objave te odločbe v Uradnem listu RS.
O b r a z l o ž i t e v
A)
1. Pobudnica navaja, da je bila zaposlena v
tovarnah zdravil Alkaloid iz Skopja in Zdravlje iz Leskovca, kjer se je s 30.
3. 1992 tudi invalidsko upokojila. Njeno delovno območje je bilo ves čas v
Sloveniji. Z odločbo Skupnosti pokojninskega in invalidskega zavarovanja
Slovenije z dne 10. 11. 1992 ji je bila na podlagi zakona o zagotavljanju
socialne varnosti slovenskim državljanom, ki so upravičeni do pokojnin iz
republik nekdanje SFRJ (Uradni list RS, št. 45/92 – v nadaljevanju: ZZSV)
priznana pravica do dodatka k invalidski pokojnini. Dodatek je bil odmerjen od
najnižje pokojninske osnove po 53. členu zakona o pokojninskem in invalidskem
zavarovanju (Uradni list RS, št. 12/92, 5/94, 7/96 in 54/98 – v nadaljevanju:
ZPIZ). Taka osnova je bila uporabljena zato, ker ZZSV ne ureja načina odmere
dodatka za tiste slovenske državljane, ki so se v republikah nekdanje SFRJ
upokojili po 1. 9. 1991. S tem pa naj bi bili ti upokojenci postavljeni v
bistveno slabši položaj v primerjavi s tistimi, ki so bili upokojeni pred 1. 9.
1991. Oškodovani naj bi bili vsi, ki so glede na stopnjo izobrazbe v Sloveniji
opravljali zahtevnejša dela in so prejemali tudi temu ustrezne osebne dohodke.
Smiselno uveljavlja kršitev 14. člena ustave zaradi neenakopravnega
obravnavanja upokojenih v republikah nekdanje SFRJ pred 1. 9. 1991 in po tem
datumu.
2. Državni zbor v odgovoru na pobudo
navaja, da ZZSV ne ureja višine pokojnin, temveč je namenjen zagotavljanju
socialne varnosti slovenskih državljanov, upokojenih v drugih republikah
nekdanje SFRJ. Državo naj bi k temu zavezovala določba 50. člena ustave in
posredno tudi ustavni zakon za izvedbo Temeljne ustavne listine o samostojnosti
in neodvisnosti Republike Slovenije (Uradni list RS, št. 1/91-I in 45/94 – v
nadaljevanju: UZITUL). Na tej podlagi priznanih pravic naj bi ne bilo ustrezno
primerjati s pokojninami, pridobljenimi v Sloveniji, saj se po višini bistveno
razlikujejo: italijanske, nemške in avstrijske pokojnine so višje, pokojnine iz
drugih držav, ki so nastale na ozemlju nekdanje SFRJ, Češke, Poljske, Madžarske
in nekaterih drugih držav, pa bistveno nižje od slovenske ravni. Čeprav je bil
prvotni smoter ZZSV zagotoviti socialno varnost slovenskim državljanom, ki so
pridobili pravico do pokojnine do slovenske osamosvojitve, se je krog
upravičencev v praksi razširil tudi na tiste, ki so se upokojili kasneje. Za to
skupino upravičencev pa je bilo vprašanje odmere dodatka, saj niso prejemali
pokojnine v času, ko je še veljala skupna denarna enota in so bile pokojnine še
neposredno primerljive. V praksi je bilo vprašanje razrešeno z upoštevanjem
namena zakona: zagotoviti minimalno socialno varnost tistim slovenskim
državljanom, ki prejemajo pokojnino iz nekdanjih republik SFRJ v višini, ki ne
zadošča za normalno preživljanje v Sloveniji. Kot merilo za določitev ravni
minimalne socialne varnosti je bil upoštevan znesek najnižje pokojnine, do
katere so upravičeni upokojenci z enako pokojninsko dobo in so pravico do
pokojnine pridobili pri slovenskem nosilcu zavarovanja. S tem naj bi bila
zagotovljena minimalna socialna varnost vseh slovenskih državljanov v
primerljivih okoliščinah.
B)
3. Ker je dejansko stanje dovolj pojasnjeno
in je bila Državnemu zboru že v postopku za preizkus pobude dana možnost, da se
izjavi, je ustavno sodišče pobudo sprejelo in takoj odločilo o stvari sami.
4. Ustavno sodišče je v odločbi št.
U-I-147/94 z dne 30. 11. 1995 (Uradni list RS, št. 3/96 in OdlUS IV, 118) med
drugim navedlo: “ZZSV zagotavlja socialno varnost slovenskim državljanom s
stalnim prebivališčem v Sloveniji, ki so uveljavili pravico iz pokojninskega
zavarovanja v drugih republikah nekdanje SFRJ. Dodatek, ki gre upravičencem po
tem zakonu, je pravica posebne vrste. Ne gre za pravico iz socialnega
zavarovanja, ker so le-to dolžni zagotavljati le posamezni nosilci
pokojninskega zavarovanja v republikah nekdanje SFRJ. Gre za pravico, ki je po
svoji naravi še najbližja denarnim pravicam socialnega varstva (socialne
pomoči), čeprav ni pogojena z dohodkovnim cenzusom. Socialnovarstvene pravice
pa praviloma zagotavlja država in ne nosilci socialnih zavarovanj. ... Namen
pravice do dodatka iz ZZSV je zagotoviti socialno varnost določeni kategoriji
oseb, ki so socialno ogrožene prav zato, ker stalno prebivajo v Sloveniji, pokojnino
pa prejemajo iz držav – republik nekdanje SFRJ.”
5. Najprej je treba pritrditi navedbam
Državnega zbora, da ni mogoče primerjati pokojnine, ki bi jo morala prejemati
pobudnica od nosilca pokojninskega in invalidskega zavarovanja v Srbiji, s
pokojnino, ki bi ji šla, če bi bi bila ob enakih pogojih (starost, delovna
doba, izobrazba oziroma osebni dohodki) upokojena pri slovenskem Zavodu za
pokojninsko in invalidsko zavarovanje. Ratio legis ZZSV je bil ohraniti tisto
realno vrednost pokojnin, ki je upravičencem šla za mesec september 1991. Ali
drugače: zakon določi kot osnovo pokojnino upravičenca za mesec september 1991,
preračunano v slovenske tolarje. Ne gre torej za preračun v slovensko
pokojnino, ampak za določitev osnove za izračun dodatka. To pa pomeni, da so
ostale razlike v višini pokojnin, ki so v tistem trenutku obstajale med
pokojninami v posameznih republikah nekdanje Jugoslavije, in da namen zakona
tudi ni bil odpraviti te razlike.
6. ZZSV pa ne ureja posebej primerov tistih
slovenskih državljanov, ki so (ali šele bodo) po septembru 1991 uveljavili
pravico do pokojnine pri katerem od nosilcev pokojninskega in invalidskega
zavarovanja v republikah bivše SFRJ. Na podlagi 1. člena bi sicer pravico do
dodatka k pokojnini imeli. Zakon namreč kot pogoje določa le državljanstvo
Republike Slovenije, stalno prebivališče v Republiki Sloveniji in uveljavitev
pravice do pokojnine v kateri od republik nekdanje SFRJ. Čas uveljavitve
pokojnine za uveljavljanje pravice do dodatka po tej določbi torej ni bistven.
7. Temeljno pravilo pokojninskega
zavarovanja je, da pokojnino zagotavlja tisti sklad, v katerega so zavarovanci,
delodajalci ali država plačevali prispevke – torej tisti nosilec zavarovanja,
katerega zavarovanec je posameznik bil. Pobudnica je bila zavarovanka skupnosti
pokojninskega in invalidskega zavarovanja v Srbiji (še prej pa v Makedoniji),
ki ji je maja 1992 tudi priznala pravice iz tega zavarovanja – invalidsko
pokojnino. Pokojnine se tujim državljanom praviloma izplačujejo tudi v tujino.
Slovenska zakonodaja tako v 201. členu ZPIZ določa, da se na podlagi
sklenjenega sporazuma ali na podlagi dejanske vzajemnosti, uživalcu pravic, ki
se kot tuj državljan za stalno izseli v tujino, izplačujejo denarni prejemki iz
pokojninskega in invalidskega zavarovanja v tujino.
8. Dejstvo, da pristojni nosilec
zavarovanja v Srbiji pobudnici ne izplačuje pokojnine, ne pomeni, da je
izplačevanje pokojnine dolžna prevzeti Republika Slovenija (nedvomno pa to ne
more biti obveznost slovenskega nosilca pokojninskega in invalidskega
zavarovanja, pri katerem pobudnica nikoli ni bila zavarovana). Država je na
podlagi prvega odstavka 50. člena ustave dolžna zagotoviti svojim državljanom
socialno varnost. Z ustavo ni določena vsebina pravice do socialne varnosti.
Ustava tudi ne zagotavlja točno določenih socialnih pravic. Iz ustavne določbe
izhaja le obveznost države, da ustvari pogoje in možnosti za uresničevanje
socialne varnosti. Kakšne ukrepe bo država za to izbrala, ustava ne določa.
Posebne človekove pravice na področju socialne varnosti (socialne pravice) se
uresničujejo “pod pogoji, določenimi z zakonom”: torej na podlagi zakonov, ki
določijo krog upravičencev, vrsto in obseg upravičenj, pogoje za pridobitev in
način uresničevanja pravic.
9. Ustavnosodna presoja zakonske ureditve
ekonomskih in socialnih pravic je glede na njihovo naravo nujno zadržana in
omejena na ugotavljanje, ali je zakonodajalčeva rešitev v skladu z javnim
interesom. Ustavno sodišče se osredotoča izključno na zakonsko določena
sredstva in na razmerje med uporabljenimi sredstvi in namenom zakonodajalca.
Ustava zakonodajalca ne zavezuje, da sprejme določene ukrepe, ampak mu daje
možnost izbire. Zakonodajalec torej lahko sprejme vsak ukrep, ki bo pomenil
izpolnitev njegove obveznosti. Pri tem je seveda vezan na ustavna načela in
spoštovanje ustavno zagotovljenih človekovih pravic in temeljnih svoboščin.
Vendar mu to ne preprečuje, da v mejah svoje pristojnosti določa kriterije, po
katerih bo določena podobna dejanska stanja med seboj razlikoval in na njih
vezal različne pravne posledice. Tovrstna diskrecija, s katero zakonodajalec
zasleduje ustavno dopustne cilje, je bistvena sestavina zakonodajne
pristojnosti. Upoštevati je treba, da so zakoni splošne in abstraktne norme,
sprejete na podlagi posploševanja in ne na podlagi posamičnega, individualnega
primera.
10. To, kar pobudnica izpodbija, ni
zakonska ureditev pravice do dodatka k pokojnini za tiste upokojence iz drugih
republik, ki so se upokojili do septembra 1991. Pobudnica zatrjuje po eni strani
neskladnost zakona z ustavo zato, ker da ne ureja pravic tistih, ki so se
upokojili kasneje, po drugi strani pa neskladnost uporabe zakona z ustavo za
take primere (načina, na katerega se je zakon v praksi uporabil tudi za take
primere).
11. V obrazložitvi predloga za izdajo ZZSV
(Poročevalec DZ, št. 14/92) je zapisano: “Vprašanje, ali je bila pravica do
pokojnine uveljavljena do osamosvojitve Republike Slovenije, do 1. 4. 1992 ali
kasneje, ne vpliva na pridobitev pravice do dodatka k pokojnini.” Če je bil
tako nedvomno namen zakona priznati pravico do dodatka k pokojnini tudi tistim
upravičencem, ki so se upokojili (kadarkoli) po septembru 1991, je prav tako
nedvomno, da zakon zanje ne določa osnove, od katere se odmeri. Vprašanje
izvedbe in interpretacije torej ni, ali posamezniki kot je pobudnica, imajo
pravico do dodatka ali ne (imajo-jo), ampak ali jim je to pravico mogoče
odmeriti z ustrezno interpretacijo zakona.
12. Praktična izvedba sporne odmere temelji
na mnenju Ministrstva za delo, družino in socialne zadeve, zagovarja jo Zavod
za pokojninsko in invalidsko zavarovanje (mnenje zavoda z dne 18. 5. 1993), v
tem postopku pa ji ne oporekata ne vlada ne Državni zbor. Ker nihče ni oporekal
razlagi, po kateri imajo pravico do dodatka k pokojnini tudi slovenski
državljani, upokojeni v drugih republikah nekdanje SFRJ po septembru 1991, se
ustavno sodišče v presojo glede tega dela ni spuščalo. Razlaga glede načina
obračuna dodatka pa se zdi logična, kolikor je pravilno izhodišče, da naj
dodatek k pokojnini po ZZSV zagotavlja “minimalno socialno varnost”.
13. Odlok o izplačevanju akontacij
pokojnin, ki so jih osebe s stalnim prebivališčem v Republiki Sloveniji
uveljavile v drugih republikah nekdanje SFRJ (Uradni list RS, št. 26/91), ki je
urejal izplačevanje akontacij pokojnin za čas, dokler druge republike ne bodo
pričele (ponovno) nakazovati pokojnin upravičencem v Slovenijo, je omejil
znesek akontacije navzgor: ni smel presegati najvišjega zneska, ki je bil po
splošnih predpisih v Republiki Sloveniji določen za izplačila pokojnin za
oktober 1991. Niti odlok niti ZZSV pa ne urejata primerov, ko bi bila bodisi
akontacija pokojnine bodisi osnova za določitev dodatka manjša, kot pa znaša
najnižja možna pokojnina v Sloveniji. To je razumljivo, ker niti akontacija
niti dodatek nista pravici iz pokojninskega zavarovanja, ampak posebni,
specifični socialni pravici, ki ju zagotavlja država. Najnižja pokojnina na
podlagi 53. člena ZPIZ zagotavlja le spodnjo (najnižjo) raven pravic iz naslova
pokojninskega zavarovanja pri nosilcu obveznega zavarovanja v Sloveniji.
Minimalno socialno varnost pa zagotavljajo dajatve iz naslova socialnega
varstva.
14. Če se upošteva predpisani način odmere
dodatka za tiste upravičence, ki so se upokojili do septembra 1991, se pokaže,
da namen določitve osnove in funkcija dodatka k pokojnini ni bila ugotavljanje,
ali pripadajoča pokojnina dosega najnižjo pokojnino v Sloveniji in pokritje
morebitne razlike do višine najnižje pokojnine. V bistvu je le šlo za
“preračun” v tujini odmerjene pokojnine v slovenske tolarje, kar je
predstavljalo nekakšno “fiktivno slovensko pokojnino”, saj se je po drugem
odstavku 2. člena ZZSV taka osnova nato usklajevala enako kot slovenske
pokojnine.
15. Pravico do dodatka k pokojnini po ZZSV
imajo slovenski državljani s stalnim prebivališčem v Republiki Sloveniji, ki
prejemajo pokojnine iz drugih republik nekdanje SFRJ – ne glede na to, kdaj so
se upokojili. Načelo enakosti pred zakonom zahteva, da se jim dodatek odmeri na
enak način oziroma po enakih kriterijih. ZZSV je v tem delu pomanjkljiv, saj
način odmere določa le za tiste, ki so se upokojili pred septembrom 1991 in to
na način, ki ne omogoča neposredne uporabe predpisanega kriterija (znesek
pokojnine za september 1991) tudi za tiste upravičence, ki so se upokojili
kasneje. Pravne praznine je sicer mogoče zapolnjevati s pravili o
interpretaciji, vendar mora interpretacija (razlaga) zakonske norme ostati v
okviru namena zakona in ne sme prerasti v njegovo dopolnjevanje.
16. Namen ZZSV je res zagotavljanje socialne
varnosti določeni kategoriji državljanov. Vendar gre pri tem za to, da se jim
zagotavlja prejemke, ki bi ustrezali prejemkom iz naslova slovenskega
pokojninskega zavarovanja. Izhodišče za odmero dodatka je njihova pripadajoča
pokojnina in ne najnižja pokojnina, ki jo zagotavlja slovenska zakonodaja.
Praktična izvedba obračuna za tiste upravičence, ki so se upokojili v drugi
republiki po septembru 1991 zato postavlja te upravičence v neenakopraven
položaj, saj jim določa osnovo, ki jo ZZSV ne pozna, niti je ni mogoče določiti
z njegovo razlago. Če je bil namen zakonodajalca, da gre dodatek k pokojnini
tudi tem upravičencem, bi moral določiti tudi način obračuna. Načela pravne
države (2. člen ustave) zahtevajo, da so norme opredeljene tako, da jih je mogoče
izvajati; da je mogoče z razlago ugotoviti vsebino predpisa in je tako ravnanje
državnih organov s tem determinirano. V neskladju s pravico do enakosti pred
zakonom, ki jo zagotavlja drugi odstavek 14. člena ustave je, da zakon, ker
tega vprašanja ni uredil, prepušča odločitev o tej pravici popolni diskreciji
upravnega organa. To je v neskladju tudi z drugim odstavkom 120. člena ustave v
zvezi s četrtim odstavkom 153. člena ustave: upravni organi opravljalo svoje
delo le v okviru ustave in zakonov, posamični akti uprave pa morajo temeljiti
na zakonu ali na zakonitem predpisu.
17. ZZSV tudi ne ureja primerov, ko
pripadajoča pokojnina in dodatek k pokojnini ne dosegata najnižje pokojnine po
53. členu ZPIZ. Ker niti tuja pokojnina niti dodatek po ZZSV nista prejemka iz
naslova pokojninskega zavarovanja pri ZPIZ, ni zakonske podlage, da bi se v
takem primeru upravičencu odmerila najnižja pokojnina po 53. členu ZPIZ. To
pomeni, da bi bil tudi za upravičence, upokojene pred septembrom 1991, dodatek
k pokojnini (zaradi neplačevanja iz tujine odmerjen v višini osnove) lahko
nižji kot najnižja pokojnina v Sloveniji. V primerjavi s takimi upokojenci bi
bila pobudnica celo v ugodnejšem položaju.
18. Strinjati se je sicer mogoče, da je
uveljavljeni način odmere za upravičence, upokojene po septembru 1991,
pravičen, ker jim zagotavlja enak minimalni nivo socialne varnosti kot tistim
državljanom, ki so se upokojili pri slovenskem nosilcu pokojninskega in
invalidskega zavarovanja. Vendar nima izrecne podlage v zakonu in ni edini
možni način odmere. Možen bi bil tudi tak, kot ga predlaga pobudnica (in ga
zavod ocenjuje kot neprimernega), verjetno pa še kakšen drugačen način
preračuna tuje pokojnine v osnovo za odmero dodatka. Kateri je pravi, pa bi
moral določiti zakonodajalec. Ker je to v njegovi pristojnosti, se ustavno
sodišče ne opredeljuje vnaprej, ali bi bila uzakonitev uveljavljenega načina
odmere v skladu z ustavo ali ne.
19. ZZSV je protiustaven zato, ker
vprašanja, ki bi ga moral urediti, ne ureja. Zato ga ni mogoče razveljaviti.
Glede na to je ustavno sodišče sprejelo ugotovitveno odločbo, zakonodajalcu pa
določilo rok, do katerega mora ugotovljeno protiustavnost odpraviti. Ocenilo
je, da rok šestih mesecev omogoča izvedbo postopka dopolnitve zakona.
C)
20. Ustavno sodišče je sprejelo to odločbo
na podlagi četrtega odstavka 26. člena in 48. člena zakona o ustavnem sodišču
(Uradni list RS, št. 15/94 – ZUstS) v sestavi: namestnik predsednika dr. Lojze
Ude ter sodnice in sodniki dr. Zvonko Fišer, dr. Miroslava Geč-Korošec, Lojze
Janko, Milojka Modrijan, dr. Mirjam Škrk in dr. Dragica Wedam-Lukić. Odločbo je
sprejelo soglasno.
Št. U-I-101/97
Ljubljana, dne 20. maja 1999.
Namestnik predsednika
dr. Lojze Ude l. r.