Številka: U-I-133/13-24
U-I-134/13-22
Datum: 11. 2. 2016
ODLOČBA
Ustavno sodišče je v postopkih za oceno
ustavnosti, začetih z zahtevama Upravnega sodišča, na seji 11. februarja
2016
odločilo:
Osma alineja prvega odstavka 59.a člena
Energetskega zakona (Uradni list RS, št. 27/07 – uradno prečiščeno besedilo,
70/08, 22/10 in 10/12) je bila v neskladju z Ustavo.
Obrazložitev
A.
1. Upravno sodišče je prekinilo
postopka odločanja o tožbah v upravnem sporu zoper odločbi Ministrstva za
infrastrukturo in prostor, s katerima sta delno in dopolnilno gradbeno
dovoljenje za gradnjo daljnovoda DV 2 x 110 kV Beričevo–Trbovlje ostali v
veljavi. Na podlagi 156. člena Ustave je vložilo zahtevi, naj Ustavno sodišče
oceni ustavnost osme alineje
prvega odstavka 59.a člena Energetskega zakona (v nadaljevanju: EZ).
2. Predlagatelj meni, da je
izpodbijana določba, ki ureja dokazila pravice graditi elektroenergetske vode
ali prenosna omrežja zemeljskega plina, v neskladju s 33. in 69. členom Ustave.
Pristojni organ naj bi na podlagi izpodbijane določbe,
upoštevaje izjavo investitorja, da je tožnici v
upravnem sporu vročil ponudbo za sklenitev pogodbe o pridobitvi služnosti, in upoštevaje odločbo pristojnega organa
o uvedbi postopka omejitve lastninske pravice, odločil, da je investitor s tem
izkazal pravico graditi na nepremičnini tožeče stranke v upravnem sporu. S tem
naj bi bila investitorju omogočena gradnja še pred koncem postopka omejitve
lastninske pravice. Postopek
razlastitve in obremenitve lastninske pravice na nepremičnini s služnostjo naj
bi bil urejen v Zakonu o urejanju prostora (Uradni list RS, št. 110/02 in 8/03
– popr. – v nadaljevanju ZUreP-1), ki se v skladu s prvim odstavkom 59. člena
EZ uporablja tudi za gradnjo in prevzem objektov in zemljišč, ki so potrebni za
prenos in distribucijo električne energije. Z uvedbo postopka razlastitve ali
uvedbo postopka za ustanovitev služnosti v javno korist naj še ne bi bilo
odločeno o omejitvi
lastninske pravice, saj naj bi se natančna vsebina omejitve in izpolnjenost
drugih pogojev za omejitev ugotavljali šele v postopku o ustanovitvi služnosti
s posebno odločbo. Zgolj dejstvo, da je razlastitveni postopek uveden, po
stališču predlagatelja še ne pomeni, da bo v razlastitvenem postopku do omejitve lastninske pravice
tudi prišlo. Omejitev lastninske pravice naj bi smela biti izvedena le v
obsegu, ki naj bi bil potreben za varstvo javne koristi. To pa naj bi pomenilo,
da bi lahko bila natančna vsebina omejitve lastninske pravice ugotovljena šele
v drugi fazi razlastitvenega postopka.
Iz ustavnosodne presoje naj bi izhajalo, da je namen postopka razlastitve
oziroma omejitve lastninske pravice v vsakem konkretnem primeru ugotavljati,
ali so izpolnjeni zakonski
pogoji za razlastitev. S tem naj bi se zagotovilo učinkovito pravno varstvo razlastitvenega zavezanca pred posegi v
lastninsko pravico, ki niso v javno korist. Po stališču predlagatelja
izpodbijana določba takega pravnega varstva ne zagotavlja. Priznanje pravice
graditi na podlagi šele uvedenega razlastitvenega postopka naj bi pomenilo, da
lahko investitor gradi, še preden naj bi bilo ugotovljeno, ali so izpolnjeni z
zakonom določeni pogoji za poseg na zemljišču razlastitvenega zavezanca.
Investitorju naj bi se dovoljevala gradnja, ko še ni znano, ali je razlastitev
oziroma omejitev lastniške pravice dopustna in v kolikšnem obsegu je dopustna.
Predlagatelj tudi opozarja na ustaljeno sodno prakso, po kateri je odprava
prvotne odločbe mogoča samo v primeru, če ta še ni bila izvršena. To pa naj bi
pomenilo, da v primerih, ko se gradnja že izvršuje na podlagi gradbenega
dovoljenja, kasneje izdana odločba o zavrnitvi zahteve za ustanovitev služnosti
na samo gradnjo ne bo več vplivala. Razlastitveni upravičenec v postopku pred
upravnim organom ne bo mogel
doseči odstranitve gradnje, čeprav bi bilo v razlastitvenem postopku
ugotovljeno, da razlastitev ni dopustna ali da je omejitev lastninske pravice dopustna v drugačnem obsegu, kot je bila predlagana. Takšna
ureditev naj bi za tožnico v upravnem sporu pomenila dejansko razlastitev.
Razlastitev oziroma omejitev lastninske pravice, ki naj bi učinkovala na
podlagi izpodbijane zakonske določbe, naj bi onemogočala odpravo neupravičenega
posega v lastninsko pravico. Predlagatelj meni, da potreba po hitrem ukrepanju
za zavarovanje javne koristi ne upravičuje take ureditve, saj je v ta namen
urejena možnost nujnega postopka po 104. členu ZUreP-1 in petem odstavku 59.
člena EZ. Zato predlaga, naj Ustavno sodišče presodi skladnost izpodbijane
ureditve s 33. in 69. členom Ustave.
3. Državni zbor na zahtevi ni
odgovoril. Vlada v mnenju navaja, da so z izpodbijano določbo opredeljena
dokazila o pravici graditi elektroenergetske vode in prenosna omrežja
zemeljskega plina. Prostorska ureditev energetske infrastrukture, kamor spadajo tudi navedeni energetski
objekti, je prostorska ureditev državnega pomena. Energetska infrastruktura naj bi se umeščala v prostor na podlagi
državnega prostorskega načrta. Postopek priprave državnega prostorskega načrta naj bi se vodil s sodelovanjem
bodočega investitorja gradnje in s sodelovanjem prizadete javnosti. Pred
dokončno določitvijo koridorja, po katerem bo prostorska ureditev državnega pomena potekala, naj
bi bila o tem širša javnost seznanjena prek javne razgrnitve. Pri sprejetju
državnega prostorskega načrta mora biti skladno s tretjim odstavkom
93. člena ZUreP-1 za gradnjo izkazana javna korist. Investitor gradnje
infrastrukture naj bi najprej ponudil odkup oziroma ustanovitev služnosti lastnikom zemljišč, prek
katerih poteka predvidena trasa infrastrukture. Šele če investitorju ne bi
uspelo sporazumno pridobiti pravice, naj bi se začel postopek prisilne
razlastitve oziroma omejitve lastninske pravice. Investitor naj bi šele na
podlagi pravnomočno zaključenega
postopka razlastitve pridobil stvarno pravico, ki bi mu omogočala razpolaganje
z nepremičnino. Vlada navaja, da se v postopku izdaje gradbenega dovoljenja ne odloča o lastninski pravici ali
služnosti v javno korist. V tem postopku naj bi se odločalo, ali je nameravana
gradnja skladna s prostorskim aktom in predpisi o graditvi objektov. Izdaja
gradbenega dovoljenja, preden lahko razlastitveni upravičenec prevzame posest
nepremičnine oziroma izvajanja služnosti, naj ne bi dajalo podlage za poseg v lastninsko pravico
lastnika. Lastnik bi lahko prepovedal dostop do nepremične in bi lahko vložil
tožbo zaradi motenja posesti. Izpodbijana ureditev naj bi omogočila vodenje
vzporednega postopka odločanja o izdaji gradbenega dovoljenja in postopka razlastitve oziroma pridobitve služnosti.
Na ta način naj bi se bistveno pospešili postopki gradnje energetske
infrastrukture. S pridobitvijo pravice graditi lahko investitor vloži vlogo za
pridobitev gradbenega dovoljenja. Vendar njegova vloga ne sme odstopati od
predvidene trase v državnem prostorskem
načrtu. Predlagana gradnja bi morala biti skladna s traso, s katero je bila
javnost seznanjena. Upravni organ, ki odloča o razlastitvi, naj v postopku ne
bi več odločal o smislu
upravičenosti poteka določene trase, temveč naj bi le preveril, ali je za
konkretno nepremičnino izkazana javna korist, ki pa naj bi izhajala iz
državnega prostorskega načrta. Upravni organ naj ne bi ustavil postopka
razlastitve zaradi nestrinjanja strank o ustreznosti odškodnine, temveč sta v
takem primeru stranki napoteni na pravdo. Vlada še navaja, da bi morebitna
razveljavitev izpodbijane določbe praktično onemogočila gradnjo prostorskih
ureditev državnega pomena v
sprejemljivih časovnih okvirih. Gradnja daljnovodov in prenosnih plinovodov naj
bi bila v javno korist. Pomemben element javne koristi naj bi bila tudi hitrost
gradnje, ki naj bi vplivala na stroške gradnje.
4. Tožnica iz upravnega spora je
predložila Ustavnemu sodišču vlogo, v kateri je predstavila svoja stališča.
Navaja, da lahko investitor na podlagi odločbe o uvedbi razlastitvenega postopka pridobi gradbeno dovoljenje in
zgradi objekt, čeprav o razlastitvi in omejitvi lastninske pravice ni bilo
odločeno in ni bila plačana odškodnina. Iz sodne prakse sodišč naj bi izhajalo,
da zahtevka zaradi motenja posesti ni mogoče uspešno uveljavljati, če se na
tuje zemljišče posega na podlagi gradbenega dovoljenja. To naj bi pomenilo, da
zaradi izpodbijane določbe izdaja odločbe o uvedbi razlastitvenega postopka pomeni de facto odločitev
o razlastitvi. V skladu s prakso Evropskega sodišča za človekove pravice (v
nadaljevanju ESČP) naj bi bil v okviru 1. člena Prvega protokola h Konvenciji o
varstvu človekovih pravic in temeljnih svoboščin (Uradni list RS, št. 33/94, MP, št. 7/94 – Prvi protokol
k EKČP) varovan tudi dejanski poseg v lastninsko pravico. Zato naj bi
izpodbijana določba posegala v pravice iz 33. in 69. člena Ustave. Pogoj
za odvzem ali omejitev lastninske pravice naj bi bilo plačilo odškodnine. Ker naj bi se na podlagi
izpodbijane določbe poseglo v lastninsko pravico pred plačilom odškodnine, naj
bi bila izpodbijana določba v neskladju z 69. členom Ustave.
5. Mnenje Vlade je bilo predloženo
predlagatelju in tožnici v upravnem sporu, ki je zahtevala udeležbo v postopku pred Ustavnim sodiščem. Tožnica v
upravnem sporu je poudarila, da tudi zakonska ureditev v Energetskem zakonu
(Uradni list RS, št. 17/14 in 81/15 – v nadaljevanju EZ-1) ni odpravila
protiustavnosti, zato je predlagala, naj Ustavno sodišče po načelu koneksitete razširi postopek ocene ustavnosti
tudi na 473., 475. in 522. člen EZ-1. Pojasnila je, da je služnostni
upravičenec že leta 2012 postavil daljnovod na njenem zemljišču in začel
uporabljati omrežje. Zato naj bi tega leta že začela teči priposestvovalna doba
za pridobitev služnosti po
522. členu EZ-1. Tožnica navaja, da bi bilo mogoče javni interes, ki naj bi bil
v hitri gradnji infrastrukture, doseči tudi na drugačen način. Zakonodajalec bi lahko postopek
razlastitve uredil zgolj enostopenjsko in bi lahko določil, da o razlastitvi
celotne trase odloča le en organ, ne pa različne upravne enote. Zahteva po
hitrosti postopka naj ne bi upravičevala ureditve, ki omogoča gradnjo še pred
plačilom odškodnine. Tožnica se tudi ne strinja z ureditvijo, ki določa, da se
o razlastitvi odloči v enem postopku, o odškodnini pa v drugem postopku, ki se lahko začne šele po koncu
razlastitvenega postopka.
B. – I.
6. Če sodišče pri odločanju meni, da
je zakon ali del zakona, ki bi ga moralo uporabiti, protiustaven, mora na
podlagi 156. člena Ustave in
prvega odstavka 23. člena Zakona o Ustavnem sodišču (Uradni list RS, št. 64/07
– uradno prečiščeno besedilo
in 109/12 – v nadaljevanju ZUstS) prekiniti postopek in z zahtevo začeti
postopek za oceno njegove ustavnosti. V obravnavanem primeru je zahtevi za
oceno ustavnosti vložilo Upravno sodišče, ki je prekinilo postopka v posamičnih zadevah, v katerih bo moralo
presoditi o zakonitosti delnega in dopolnilnega gradbenega dovoljenja za
gradnjo daljnovoda DV 2 x 110 kV Beričevo–Trbovlje. Ker izpodbijana določba
ureja dokazila pravice graditi elektroenergetske vode z nazivno napetostjo 110 kV in več ali prenosna omrežja
zemeljskega plina v postopku izdaje gradbenega dovoljenja, je v okoliščinah obravnavanega primera ta določba
upoštevna za odločanje Upravnega sodišča.
7. Med postopkom za oceno ustavnosti
izpodbijane določbe je bila na spornem zemljišču parcelna številka 208/56, k.
o. Kleče, na podlagi sodbe Upravnega sodišča št. I U 1370/2013 z dne
20. 5. 2014 pravnomočno ustanovljena služnost v javno korist. Vendar je tožnica iz upravnega spora
vložila revizijo zoper navedeno sodbo, o kateri Vrhovno sodišče še ni odločilo. Zato je
izpodbijana določba še vedno upoštevna za odločanje Upravnega sodišča.1
8. Z uveljavitvijo EZ-1 je med
postopkom presoje EZ prenehal veljati. Ker je sodišče prekinilo postopek v
posamičnih zadevah in z
zahtevama začelo postopek za oceno ustavnosti izpodbijane določbe, ki je
prenehala veljati, zakon pa bo v postopkih moralo uporabiti, so pogoji za
ustavnosodno presojo iz
drugega odstavka 47. člena ZUstS izpolnjeni.
B. – II.
9. Predlagatelj izpodbija osmo alinejo
prvega odstavka 59.a člena EZ, ki je določala, da se je kot dokazilo pravice
graditi štela tudi izjava investitorja, da je vročil lastnikom ponudbo za
sklenitev pogodbe o pridobitvi služnosti oziroma ponudbo za sklenitev pogodbe o pridobitvi lastninske ali stavbne
pravice v javno korist v skladu s tretjim oziroma četrtim odstavkom 59. člena tega zakona in
odločbo pristojnega upravnega organa o uvedbi postopka razlastitve oziroma
potrdilo, da je začet postopek za pridobitev služnosti v javno korist.
Zatrjuje, da izpodbijana zakonska ureditev omogoča investitorju začetek gradnje
na nepremičnini, na kateri še ni pridobil lastninske pravice ali služnosti v
javno korist v razlastitvenem postopku oziroma postopku za ustanovitev
služnosti v javno korist (v nadaljevanju razlastitveni postopek). Zato naj bi bila v neskladju s 33. in 69.
členom Ustave.
10. Vlada v mnenju zatrjuje, da izdano
gradbeno dovoljenje ne daje
podlage za poseg v lastninsko pravico in ne daje podlage za prevzem posesti na
nepremičnini z namenom gradnje.
Po stališču Vlade mora investitor za izvedbo gradbenih del na določeni
nepremičnini poleg pridobitve dokončnega gradbenega dovoljenja v razlastitvenem
postopku pridobiti še
lastninsko pravico ali služnost v javno korist ali pravico do posesti.2
Vlada tudi zatrjuje, da lahko lastnik nepremičnine kljub izdanemu gradbenemu
dovoljenju prepove dostop do svoje nepremičnine in vloži tožbo zaradi motenja
posesti.
11. Glede na različno razlago
zakonskega besedila Vlade in predlagatelja je moralo Ustavno sodišče najprej
razložiti pomen izpodbijane določbe.
12. Izpodbijana določba ureja
posebnosti pri pridobitvi gradbenega dovoljenja za gradnjo elektroenergetskih
vodov z nazivno napetostjo 110kV in več ter prenosnih omrežij zemeljskega plina.
Gradbeno dovoljenje je po svoji naravi odločba, s katero pristojni upravni
organ dovoli gradnjo in določi konkretne pogoje, ki jih je treba pri gradnji
upoštevati.3 Z izdanim gradbenim dovoljenjem nosilec pridobi pravico
zgraditi objekt pod pogoji, določenimi v gradbenem dovoljenju. Gradnja novega
objekta se lahko začne le na podlagi pravnomočnega gradbenega dovoljenja (prvi odstavek 3. člena
Zakona o graditvi objektov, Uradni list RS, št. 102/04 – uradno prečiščeno
besedilo, 14/05 – popr., 126/07, 108/09, 57/12, 110/13 in 19/15 – v
nadaljevanju ZGO-1). Pogoj pravnomočnosti iz prvega odstavka 3. člena ZGO-1 ni absoluten. Drugi odstavek 3.
člena ZGO-1 dopušča začetek gradnje objektov tudi že po dokončnosti gradbenega
dovoljenja na lastno odgovornost investitorja. S 3. členom ZGO-1 so določeni formalni pogoji za začetek gradnje, torej
pogoji za neposredno izvajanje del.4 Pravnomočno oziroma dokončno
gradbeno dovoljenje daje investitorju pravico začeti gradnjo. Ta pravica pa po
naravi stvari vsebuje tudi pravico do posesti in uporabe te nepremičnine, v obsegu, ki ga investitor potrebuje za
gradnjo.
13. Pogoj za izdajo gradbenega
dovoljenja je izkazana pravica
graditi.5 Dokazilo o pravici graditi je dokazilo o lastninski ali
drugi stvarni pravici ali kateri drugi pravici, na podlagi katere lahko
investitor na določenem zemljišču ali objektu izvaja gradnjo (6. 1. točka 2.
člena ZGO-1). V prvem odstavku 56. členu ZGO-1 so določene listine, na podlagi
katerih je mogoče šteti, da je pravica graditi izkazana.6 Izkazana
pravica graditi zagotavlja, da je razmerje med lastnikom in investitorjem gradnje (če to ni ena in
ista oseba) pravno urejeno.
14. Člen 59.a EZ je poleg dokazil
pravice graditi, ki jih določa prvi odstavek 56. člena ZGO-1, določal še
dodatna dokazila, s katerimi je investitor lahko izkazoval pravico graditi. Na
podlagi prvega odstavka 59.a člena EZ je lahko investitor izkazal pravico graditi tudi z listinami, ki niso
dokazovale, da je investitor že pridobil lastninsko ali drugo stvarno pravico
ali katero drugo pravico, na podlagi katere bi lahko na določenem zemljišču ali
objektu izvajal gradnjo, temveč so dokazovale obstoj drugih dejstev. Na podlagi
izpodbijane določbe je pravico graditi dokazoval z listinami, ki sta
dokazovali, da je lastniku nepremičnine ponudil sporazumno sklenitev pogodbe in da je bil uveden
razlastitveni postopek. Če investitor pred izdajo odločbe v razlastitvenem
postopku kljub izdanemu gradbenemu dovoljenju ne bi smel začeti graditi, kot
zatrjuje Vlada, potem ne bi bilo treba dodatno urediti dokazila pravice graditi iz osme alineje prvega odstavka
59.a člena EZ. Nepravnomočna upravna odločba o razlastitvi oziroma omejitvi
lastninske pravice, ki je ob izpolnjenih pogojih iz petega odstavka 59. člena EZ pogoj za pridobitev posesti
v razlastitvenem postopku, že na podlagi četrte alineje prvega odstavka 56.
člena ZGO-1 šteje za dokazilo pravice graditi.7
15. EZ ni določal, da bi gradbeno
dovoljenje, ki je bilo izdano na podlagi dokazila iz osme alineje prvega
odstavka 59.a člena EZ, imelo kakšne drugačne učinke kot gradbeno dovoljenje,
izdano na podlagi dokazil iz prvega odstavka 56. člena
ZGO-1. V tretjem odstavku 59.a člena EZ je zakonodajalec izrecno določil, da
investitor infrastrukture prične gradbena dela v skladu z gradbenim dovoljenjem.
Iz navedenega torej izhaja, da je investitor na podlagi izvršljivega gradbenega
dovoljenja, ki je bilo izdano na podlagi izpodbijane določbe, lahko začel
graditi energetsko infrastrukturo, ne glede na potek razlastitvenega postopka,
ki je samostojni upravni postopek.8 Pri izpodbijani določbi gre
torej za presojo položaja uporabe tuje nepremičnine za gradnjo energetske
infrastrukture na podlagi gradbenega dovoljenja v obdobju od dejanskega začetka
uporabe nepremičnine za gradnjo energetske infrastrukture do izdaje odločbe v
razlastitvenem postopku.
16. Predlagatelj zatrjuje, da je izpodbijana določba v
neskladju s 33. in 69. členom Ustave. Ustava v 33. členu varuje lastninsko
svobodo posameznika. Njen namen je nosilcu temeljnih pravic zavarovati svobodo
ravnanja na premoženjskem področju. Ima dvojni varovalni učinek. Varuje
konkretni položaj imetnika pravice pred oblastnimi posegi v njegovo lastninsko
sfero, izraža razmerje med posameznikom in skupnostjo ter varuje pravni
institut lastnine oziroma lastninske pravice. Zajema naslednje elemente:
svobodo pridobivanja lastnine, uživanje lastnine, pravico do odtujevanja lastnine
in zaupanje v pridobljene pravice. Lastninska pravica je sestavljena iz
različnih upravičenj, katerih vsebino je treba zakonsko urediti. Zato ustavni
pojem lastnine dobi vsebino šele z zakonsko ureditvijo. Ustava v prvem odstavku
67. člena pooblašča zakonodajalca, da določi način pridobivanja in
uživanja lastnine tako, da bo zagotovljena njena gospodarska, socialna in
ekološka funkcija.9
17. Prvi odstavek 67. člena Ustave daje zakonodajalcu
pooblastilo, da z zakoni določi vsebino lastninske pravice, 69. člen
Ustave pa mu omogoča zakonske omejitve ali celo odvzem lastninske pravice. Iz
69. člena Ustave izhaja ne samo, da lastninska pravica ni absolutna, temveč da
se jo lahko v javnem interesu omeji ali odvzame, vendar le pod pogoji,
določenimi v Ustavi.10 Navedena določba Ustave torej omogoča poseg v
pravico do zasebne lastnine, kot jo zagotavlja 33. člen Ustave. Pri razlastitvi
je presoja ustavne dopustnosti posega v lastninsko pravico vsebovana že v 69.
členu Ustave. Ustava v 69. členu določa, da je razlastitev nepremičnine mogoča
le proti nadomestilu v naravi ali proti odškodnini in pod pogoji, ki jih določa
zakon.
18. Čeprav posamezne omejitve lastninskih upravičenj ni
mogoče šteti za razlastitev ali omejitev lastninske pravice iz 69. člena
Ustave, to samo po sebi še ne pomeni, da lastnik nepremičnine ne bi bil
upravičen do posebne denarne odmene. V primerih, ko omejitve lastninskih upravičenj
bistveno spreminjajo način uživanja lastnine, zmanjšajo njeno vrednost, posebej
prizadenejo le določenega lastnika oziroma ožji krog lastnikov ali niso
predvidljive za lastnika, mora biti zaradi načela sorazmernosti lastnikom
nepremičnin zagotovljena ustrezna denarna odmena za takšen poseg. To odmeno pa
mora predvideti zakonodajalec v zakonu, ki ureja tako omejitev lastninskih
upravičenj.11
19. Predmet presoje v tem postopku ni zakonska določba, ki
bi urejala odvzem lastninske pravice ali ustanovitev služnosti v javno korist,
temveč zakonska določba, ki ureja posebnosti pri pridobitvi gradbenega
dovoljenja za gradnjo energetske infrastrukture. Gradnja energetske
infrastrukture na tuji nepremičnini na podlagi gradbenega dovoljenja povzroči omejitve
lastninskih upravičenj. Vendar pa gradbeno dovoljenje, ki je izdano na podlagi
izpodbijane določbe, ne more biti podlaga za odvzem ali omejitev lastninske
pravice.12 To pomeni, da izpodbijana zakonska določba ne pomeni
neposredne zakonske podlage za razlastitev. Zato je Ustavno sodišče izpodbijano
določbo presojalo z vidika 33. člena Ustave.
20. Ustavno sodišče je moralo presoditi, kakšne so
omejitve lastninskih upravičenj na podlagi izpodbijane določbe. V tretjem
odstavku 100. člena ZUreP-1 je določeno, da dokler razlastitveni postopek ni
pravnomočno končan, ni dopusten promet z nepremičnino ali njeno bistveno
spreminjanje, razen prodaje razlastitvenemu upravičencu oziroma prodaje tretji
osebi, če se razlastitveni upravičenec strinja. To pomeni, da je bila lastnikova
pravica do razpolaganja z nepremičnino na podlagi samega zakona bistveno
omejena že z izdajo sklepa upravnega organa o začetku razlastitvenega postopka.13
Lastnik pa je bil na podlagi izvršljivega gradbenega dovoljenja, ki je
temeljilo na izpodbijani določbi, dolžan še dodatno trpeti rabo svoje
nepremičnine za potrebe postavitve energetske infrastrukture in njenega
obratovanja. Lastnik je bil dolžan dopustiti izvajanje vseh del, ki so bila
potrebna za postavitev, preureditev, obratovanje, nadzor, vzdrževanje in
rekonstrukcijo energetske infrastrukture, in dopustiti neoviran dostop do
svojega zemljišča ob kateremkoli času. Lastnik tudi ni imel možnosti varovati
svoje posesti v postopku motenja posesti, kot zmotno zatrjuje Vlada. Iz
ustaljene sodne prakse namreč izhaja, da v postopkih motenja posesti ni podana
protipravnost, če izvajalec opravlja gradbena dela na podlagi dokončnega
upravnega akta – gradbenega dovoljenja.14 Poudariti pa je treba, da
je lahko investitor na podlagi izpodbijane določbe gradil le daljnovode, kablovode
in plinovodna omrežja, ne pa vse energetske infrastrukture.15
21. Glede na obseg rabe nepremičnine nelastnikov
(investitorjev gradnje energetske infrastrukture) zaradi gradnje energetske
infrastrukture, obveznost lastnikov nepremičnin, da dopustijo takšno rabo
nepremičnine, ni več v mejah določitve načina uživanja lastnine, temveč so
obveznosti in omejitve lastnikov nepremičnin že takšne narave, da pomenijo
poseg v pravico do zasebne lastnine iz 33. člena Ustave.16
22. Zato je treba ustavno dopustnost izpodbijane
določbe, ki pomeni poseg v lastninsko pravico, presoditi v skladu s tretjim
odstavkom 15. člena Ustave, ki določa, da se človekove pravice ali temeljne
svoboščine lahko omejijo samo s pravicami drugih in v primerih, ki jih določa
ta Ustava. Če zakonodajalec sledi ustavno dopustnemu cilju in če je omejitev skladna
z načeli pravne države (2. člen Ustave), in sicer s tistim izmed teh načel, ki
prepoveduje prekomerne posege države (splošno načelo sorazmernosti), je po
ustaljeni ustavnosodni presoji omejitev človekove pravice dopustna.17
23. Iz mnenja Vlade je razvidno, da je bil cilj
izpodbijane ureditve zagotoviti zveznost in hitrost gradnje energetske infrastrukture.
Energetska infrastruktura je linijski objekt, ki lahko izpolnjuje svoj namen
le, če je zgrajena od začetne do končne točke. Z izpodbijano določbo se je
želelo preprečiti, da bi zaradi drugih nedokončanih postopkov prišlo do
večletnih zamud pri gradnji energetskih objektov. Gradnja energetske
infrastrukture je v javno korist, ker je njena funkcija zadovoljevanje potreb
širše javnosti, zato je bilo zagotavljanje hitrosti in učinkovitosti gradnje
energetske infrastrukture ustavno dopusten cilj za poseg v pravico do zasebne
lastnine.
24. Izpodbijana zakonska določba omogoča vzporeden postopek
odločanja o izdaji gradbenega dovoljenja in o razlastitvi oziroma ustanovitvi
služnosti v javno korist. Zato omogoča bistveno pospešitev gradnje energetske
infrastrukture in je primeren ukrep za zagotovitev hitrosti ter učinkovitosti
gradnje energetske infrastrukture. Energetska infrastruktura poteka preko
velikega števila zemljišč, na katerih je treba pridobiti ali lastninsko pravico
ali služnost v javno korist. Ureditev, ki bi določala, da lahko investitor
pridobi gradbeno dovoljenje šele po vseh končanih postopkih za pridobitev
lastninske pravice ali služnosti v javno korist, bi onemogočila hitro gradnjo
energetske infrastrukture od začetne do končne točke. Učinkovito delovanje
energetske infrastrukture je zagotovljeno le, če je zgrajena od začetne do
končne točke, zato mora biti pridobitev pravice gradnje odvisna od aktivnosti
investitorja gradnje in pristojnega državnega organa in ne more biti odvisna od
ravnanja vsakega posameznega lastnika. Le tako je mogoče zagotoviti enoten
začetek gradnje celotne energetske infrastrukture. Drugega načina, ki bi
dosegel isti cilj, ni. Zato je izpodbijana ureditev tudi nujna za dosego
ustavno dopustnega cilja.
25. Pri presoji sorazmernosti v ožjem smislu je Ustavno
sodišče tehtalo potrebo po hitri in učinkoviti gradnji energetske infrastrukture
zaradi zadovoljevanja potreb prebivalstva in gospodarstva ter težo posega v
pravico do zasebne lastnine.
26. Po eni strani je moralo Ustavno sodišče upoštevati,
da je gradnja energetske infrastrukture v javno korist, saj zagotavlja oskrbo z
elektriko, zemeljskim plinom in toploto. Energetska infrastruktura je javna
infrastruktura, ki je namenjena zadovoljevanju potreb širše skupnosti (prvi
odstavek 59. člena EZ). Pri tehtanju sorazmernosti posega v pravico do
zasebne lastnine lastnikov je moralo Ustavno sodišče upoštevati, da zasebni
interes ne sme škodovati javnemu.
27. Energetska infrastruktura je kot prostorska ureditev
državnega pomena (sedma alineja drugega odstavka 2. člena ZUPUDPP)
umeščena v prostor z državnim prostorskim aktom. Postopek sprejetja državnega
prostorskega načrta se vodi skupaj s postopkom celovite presoje vplivov na
okolje, postopkom presoje vplivov na okolje in postopkom presoje
sprejemljivosti (prvi odstavek 4. člena ZUPUDPP). S postopkom priprave
državnega prostorskega načrta mora biti seznanjena tudi javnost (25. člen
ZUPUDPP). Ustavno sodišče je torej upoštevalo, da je bil lastnik že ob
sprejetju državnega prostorskega načrta dolžan računati na omejitve lastninskih
upravičenj in so bile navedene omejitve zanj v precejšni meri predvidljive.
28. Iz izpodbijane določbe izhaja, da morata biti
izpolnjena dva pogoja za pridobitev pravice graditi, ki je omogočala izdajo
gradbenega dovoljenja. Prvi pogoj je bil, da je bil investitor predhodno dolžan
lastniku ponuditi sklenitev pogodbe o pridobitvi lastninske ali stavbne pravice
v javno korist ali o pridobitvi služnosti v javno korist (tretji in četrti
odstavek 59. člena EZ). To pomeni, da je imel lastnik možnost prostovoljne
sklenitve pogodbe o prodaji nepremičnine ali o ustanovitvi služnosti, v kateri
se je z investitorjem dogovoril za ustrezno odškodnino ali nadomestilo v
naravi. Ponudba je morala vsebovati cenitev sodno zapriseženega cenilca.18
S tem je bilo onemogočeno, da bi investitor lastniku ponudil zgolj simbolično
odškodnino in tako le navidezno omogočil lastniku prostovoljno sklenitev
pogodbe o prodaji nepremičnine ali o ustanovitvi služnosti v javno korist.
29. Drugi pogoj za pridobitev pravice graditi je bila
izdaja sklepa o začetku razlastitvenega postopka. Izdaja sklepa o začetku
razlastitvenega postopka ima dve posledici. Izdaja sklepa o začetku
razlastitvenega postopka pomeni, da je upravni organ v konkretnem postopku za
konkretno nepremičnino ugotovil, da je javna korist izkazana.19 To
pomeni, da investitor ni mogel pridobiti gradbenega dovoljenja in začeti
graditi, dokler ni upravni organ za konkretno nepremičnino že ugotovil, da je
javna korist za poseg v lastninsko pravico izkazana. S sklepom pa je upravni
organ tudi uvedel razlastitveni postopek. Treba je upoštevati, da lastnik
nepremičnine ni mogel sam začeti razlastitvenega postopka in ni imel tudi
nobenega pravnega sredstva, da bi k temu prisilil investitorja.20 S
tem je zakonodajalec zagotovil lastniku, da je investitor z gotovostjo
predlagal uvedbo razlastitvenega postopka. V razlastitvenem postopku pa je
upravni organ za konkretno zemljišče v ustreznem postopku sicer po začetku
gradnje, torej po posegu v lastninsko pravico, ugotavljal, ali so bili
izpolnjeni z zakonom določeni pogoji za omejitev lastninske pravice v javno
korist. S tem so bile tudi izpolnjene procesne predpostavke za začetek
nepravdnega postopka za določitev nadomestila v naravi oziroma odškodnine.21
Z uporabo pravnih sredstev je bil lastniku nepremičnine zagotovljen tudi sodni
nadzor konkretne omejitve lastninske pravice in višine ustrezne odškodnine ali
nadomestila v naravi.
30. Predlagatelj opozarja, da iz ustaljene sodne prakse
izhaja, da je odprava prvotne odločbe (gradbenega dovoljenja), s katero se
vzpostavlja pravno stanje, ki je obstajalo pred njeno izdajo, mogoča samo v
primeru, če ta še ni bila izvršena. Če pa je bilo gradbeno dovoljenje že
izvršeno, je mogoča le razveljavitev gradbenega dovoljenja. To pa naj bi
pomenilo, da lastnik ni mogel doseči odstranitve gradnje, če se je v sodnem
postopku izkazalo, da je gradbeno dovoljenje nezakonito.
31. Ustavno sodišče je upoštevalo, da je moral pristojni
organ v postopku izdaje gradbenega dovoljenja za gradnjo energetske
infrastrukture presojati, ali je predlagani projekt skladen s sprejetim
državnim prostorskim načrtom. Pred izdajo gradbenega dovoljenja je moral
preveriti, ali državni prostorski načrt predvideva potek energetske
infrastrukture v predlagani obliki prek konkretnega zemljišča. To pomeni, da je
obstajala majhna možnost, da bi kasneje izdana odločba o razlastitvi ali
ustanovitvi služnosti v javno korist odstopala od izdanega gradbenega
dovoljenja. Vendar pa je obstajala možnost, da je sodišče v sodnem postopku
ugotovilo nezakonitost gradbenega dovoljenja.
32. Iz ustaljene sodne prakse22 res izhaja,
da je gradbeno dovoljenje mogoče odpraviti le, če odločba še ni bila izvršena
in pridobljene pravice še niso bile izkoriščene. Če je bila na podlagi
gradbenega dovoljenja energetska infrastruktura že grajena, tudi kasneje izdana
odločba o zavrnitvi zahteve za ustanovitev služnosti ali izdana odločba o
ustanovitvi služnosti v drugačnem obsegu, kot je bilo izdano gradbeno
dovoljenje, ne more več vplivati na zgrajeno energetsko infrastrukturo. Lastnik
torej v upravnem postopku in upravnem sporu ni mogel doseči odprave gradbenega
dovoljenja in s tem odprave vseh posledic, torej tudi odstranitve energetske infrastrukture.
Vendar pa je imel lastnik nepremičnine v takem primeru stvarnopravno varstvo
ali odškodninsko varstvo. Lastnik nepremičnine je lahko svojo lastninsko
pravico varoval na podlagi 99. člena Stvarnopravnega zakonika (Uradni list RS,
št. 87/02 in 91/13 – SPZ).23 Zagotovljeno pa mu je bilo tudi
odškodninsko sodno varstvo. Lastniku je morala biti zagotovljena odškodnina, ki
je v največji mogoči meri odpravljala posledice nedopustnega ravnanja in vzpostavljala
položaj, ki bi po vsej verjetnosti obstajal, če nedopustnega ravnanja ne bi
bilo.24
33. Po drugi strani pa je moralo Ustavno sodišče
upoštevati, da gradbeno dovoljenje, ki je temeljilo na izpodbijani določbi,
omogoča precejšne omejitve lastninske pravice (glej 20. točko obrazložitve).
Izpodbijana določba je omogočala investitorju, da je na podlagi gradbenega
dovoljenja smel še pred izdajo odločbe o razlastitvi ali odločbe o ustanovitvi
služnosti v javno korist uporabljati nepremičnino za gradnjo energetske
infrastrukture v tolikšnem obsegu, kot bi smel po izdaji navedene odločbe.
Praviloma je lahko razlastitveni upravičenec pri gradnji energetske
infrastrukture prevzel posest na razlaščeni nepremičnini po pravnomočnosti
odločbe o razlastitvi in plačilu odškodnine (103. člen ZUreP). Pred
pravnomočnostjo odločbe o razlastitvi pa so bili pogoji za prevzem posesti
izpolnjeni le, če je bil postopek razlastitve nujen in če je razlastitveni
upravičenec pri sodišču položil znesek v višini ocenjene odškodnine za
nepremičnino, ki je bila predmet razlastitve ali omejitve lastninske pravice,
in varščino za morebitno škodo, povzročeno z nujnim postopkom v višini ene
polovice ocenjene odškodnine (peti odstavek 59. člena EZ). Izpodbijana določba
je torej lastnikom zemljišč, na katerih se je gradila energetska infrastruktura
na podlagi izpodbijane določbe, določila dodatno breme v primerjavi z lastniki,
pri katerih je do takšne omejitve prišlo na podlagi odločbe o razlastitvi ali o
ustanovitvi služnosti. Po mnenju Ustavnega sodišča je izpodbijani poseg v
lastninsko pravico take narave, da bi morala biti zaradi spoštovanja načela sorazmernosti
lastnikom zemljišča zagotovljena posebna denarna odmena za uporabo zemljišča za
čas od začetka dejanske gradnje energetske infrastrukture in do izdaje odločbe
o razlastitvi ali ustanovitvi služnosti v javno korist ali pridobitve pravice
do posesti v skladu s petim odstavkom 59. člena EZ.
34. Iz te obrazložitve že izhaja, da je bil lastnik
nepremičnine upravičen do odškodnine v razlastitvenem postopku.25
Tako iz ZUreP-126 kot iz ZUPUDPP27 izhaja, da je
odškodnina sestavljena iz dveh delov, in sicer iz t. i. odškodnine za izgubo
pravice in iz t. i. odškodnine za stranske stroške. Pri določitvi vrednosti
nepremičnine oziroma služnosti v javno korist se je stanje nepremičnine
presojalo na dan uvedbe razlastitvenega postopka ob upoštevanju namembnosti
zemljišča pred uveljavitvijo prostorskega akta, ki je podlaga za razlastitev.28
Tržna vrednost nepremičnine oziroma zmanjšana vrednost nepremičnine zaradi
ustanovitve služnosti pa se je ugotavljala v trenutku odločanja o odškodnini,
torej na dan, ki je najbližji odločitvi nepravdnega ali pravdnega sodišča.29
Pri odškodnini za stranske stroške je bil lastnik upravičen samo za tiste
stroške, ki so bili neposredna posledica razlastitve. Iz navedenega izhaja, da
zakonodajalec ni določil, da bi lahko pristojni organi pri določitvi odškodnine
upoštevali še "posebno žrtev" lastnikov nepremičnin, pri katerih je
do posega v lastninsko pravico prišlo pred izdajo odločbe o razlastitvi ali
odločbe o ustanovitvi služnosti ali pred pridobitvijo pravice do posesti v skladu
s petim odstavkom 59. člena EZ.30 Zakonodajalec bi moral izrecno
predvideti plačilo ustrezne denarne odmene za navedeni čas.
35. Ker zakonodajalec ni predvidel plačila ustrezne
denarne odmene za čas od dejanske uporabe nepremičnine zaradi gradnje energetske
infrastrukture do izdaje odločbe o razlastitvi ali ustanovitve služnosti v
javno korist oziroma pridobitve pravice do posesti v razlastitvenem postopku,
je izpodbijana določba pomenila prekomeren poseg v lastninsko pravico iz 33.
člena Ustave. Zato je bila osma alineja prvega odstavka 59.a člena EZ v
neskladju s 33. členom Ustave.
C.
36. Ustavno sodišče je sprejelo to odločbo na podlagi
21. člena in drugega odstavka 47. člena ZUstS v sestavi: predsednik mag.
Miroslav Mozetič ter sodnice in sodnika dr. Dunja Jadek Pensa, dr. Etelka
Korpič - Horvat, dr. Ernest Petrič, Jasna Pogačar, dr. Jadranka Sovdat in Jan
Zobec. Sodnik dr. Mitja Deisinger je bil pri odločanju o tej zadevi izločen. Ustavno
sodišče je odločbo sprejelo s šestimi glasovi proti enemu. Proti je glasoval
sodnik Mozetič.
mag. Miroslav Mozetič l.r.
Predsednik
_______________
1 Primerjaj s sklepom Ustavnega sodišča št.
U-I-143/13 z dne 2. 10. 2014.
2 V 59. členu EZ so bile urejene posebnosti
razlastitvenega postopka zaradi gradnje energetske infrastrukture. V petem
odstavku 59. člena EZ so bili določeni pogoji za pridobitev posesti v
razlastitvenem postopku oziroma postopku za ustanovitev služnosti v javno
korist. Razlastitveni upravičenec je posest lahko pridobil na podlagi
nepravnomočne odločbe prve stopnje, če so bili izpolnjeni pogoji za nujni
postopek in če je razlastitveni upravičenec pri sodišču položil znesek v višini
ocenjene odškodnine za nepremičnino in polovico ocenjene odškodnine za
morebitno škodo (peti odstavek 59. člena EZ in 104. člen ZUreP-1).
3 S. Ristanović in N. Koselj v: N. Koselj in L.
Štravs (ur.), Gradbeno in uporabno dovoljenje, Uradni list Republike Slovenije,
Ljubljana 2012, str. 187.
4 J. Breznik in J. Duhovnik v: J. Breznik (red.),
Zakon o graditvi objektov s komentarjem (ZGO-1), GV Založba, Ljubljana 2010,
str. 62.
5 Primerjaj s 6. točko prvega odstavka 66. člena
ZGO-1.
6 Prvi odstavek 56. člena ZGO-1 določa: "Za
dokazilo o pravici graditi po tem zakonu velja:
– izpisek iz zemljiške knjige, iz katerega izhaja, da ima
investitor na določeni nepremičnini lastninsko ali kakšno drugo stvarno oziroma
obligacijsko pravico, ki mu omogoča gradnjo oziroma izvajanje del na takšni
nepremičnini,
– notarsko overjena pogodba z dokazilom o vložitvi
predloga za vpis pogodbe o pridobitvi lastninske ali kakšne druge stvarne
oziroma obligacijske pravice na določeni nepremičnini v zemljiško knjigo, ki
investitorju dovoljuje gradnjo oziroma izvajanje del na takšni nepremičnini,
– pravnomočna sodna ali upravna odločba, ki izkazuje
pravico graditi oziroma izvajati dela na nepremičnini, ali
– druga listina, ki v skladu z zakonom izkazuje pravico
graditi oziroma izvajati dela na določeni nepremičnini."
7 Glej J. Breznik v: J. Breznik (red.), nav. delo,
str. 170.
8 Takšna razlaga pa izhaja tudi iz zakonodajnega
gradiva (Predlog zakona o ureditvi določenih vprašanj v zvezi z graditvijo
avtocest v Republiki Sloveniji, Poročevalec DZ, št. 15/95, EPA 1095 –
hitri postopek) pri sprejetju Zakona o ureditvi določenih vprašanj v zvezi z
graditvijo avtocest v Republiki Sloveniji (Uradni list RS, št. 35/95 – ZUDVGA),
ki je vseboval enako določbo (13. člen). Iz obrazložitve izhaja, da se gradnja
začne na podlagi enotnega gradbenega dovoljenja, preden je investitor pridobil
vsa zemljišča. V obrazložitvi je navedeno, da "gre za poseg v posest,
prenos lastninske pravice pa se uredi v določenem roku sporazumno, ali če v tem
roku ne pride do sporazumne ureditve prenosa nepremičnine, se uvede
razlastitveni postopek".
9 Tudi iz dosedanje ustavnosodne presoje izhaja, da
lastninske pravice, ki jo zagotavlja Ustava v 33. členu (pravica do zasebne
lastnine), ni mogoče obravnavati brez 67. člena Ustave, ki govori o
gospodarski, socialni in ekološki funkciji lastnine. Ta člen Ustave izhaja iz
predpostavke, da mora imeti lastnina poleg individualistične funkcije tudi
funkcijo za celotno družbeno skupnost. Lastnikova pravica mora služiti tudi
uresničevanju svobode in osebnostnega razvoja drugih oziroma celotne družbene
skupnosti. Prvi odstavek 67. člena Ustave dopušča in nalaga zakonodajalcu,
da določi vsebino lastnine (odločba št. U-I-40/06 z dne 11. 10. 2006, Uradni
list RS, št. 112/06, in OdlUS XV, 70). Ustavno jamstvo lastnine predpostavlja
obstoj lastnine kot pravnega instituta. Kaj je predmet zasebne lastnine in
katera so varovana lastninska upravičenja, določa pravni red ob spoštovanju
namena ustavnega jamstva ter ob upoštevanju gospodarskih in družbenih razmerij
nasploh (odločba št. Up-156/98 z dne 11. 2. 1999, Uradni list RS, št.
17/99, in OdlUS VIII, 118).
10 Povzeto po M. Avbelj v: L. Šturm (ur.), Komentar
Ustave Republike Slovenije, Dopolnitev – A, Fakulteta za državne in evropske študije,
Ljubljana 2011, str. 1003.
11 Primerjaj z G. Virant v: Šturm L. (ur.), Komentar
Ustave Republike Slovenije, Fakulteta za podiplomske državne in evropske
študije, Ljubljana 2002, str. 640–645.
12 Lastninska ali stavbna pravica v javno korist in
služnost v javno korist lahko nastanejo le na dva načina: na podlagi pogodbe
med razlastitvenim upravičencem in lastnikom nepremičnine ali z upravno
odločbo, s katero se lastnik razlastnini ali se ustanovi služnost v javno
korist. (Primerjaj z M. Tratnik in R. Vrenčur, Omejitve lastninske pravice
in posebni pravni režimi na nepremičninah, GV Založba, Ljubljana 2009, str.
64.)
13 Energetska infrastruktura je prostorska ureditev
državnega pomena (sedma alineja drugega odstavka 2. člena Zakona o
umeščanju prostorskih ureditev državnega pomena v prostor, Uradni list RS, št.
80/10, 106/10 – popr. in 57/12 – v nadaljevanju ZUPUDPP). V 52. členu ZUPUDPP
so urejene posebnosti glede razlastitve in omejitve lastninske pravice pri
prostorskih ureditvah državnega pomena. Iz tretjega odstavka 52. člena ZUPUDPP
izhaja, da se postopek razlastitve ali omejitve lastninske pravice pri
prostorskih ureditvah državnega pomena uvede z izdajo sklepa o začetku
razlastitvenega postopka ali postopka omejitve lastninske pravice. Zoper ta
sklep pa pritožba ni dovoljena (tretji odstavek 52. člena ZUPUDPP).
14 Primerjaj sklepe Višjega sodišča v Ljubljani št.
I Cp 2046/2005 z dne 1. 6. 2005, št. I Cp 1559/2000 z dne 10. 4. 2000 in št. I
Cp 1314/2009 z dne 16. 4. 2009.
15 Posamezni elementi energetske infrastrukture so
opredeljeni v 3. do 7. členu Uredbe o energetski infrastrukturi (Uradni list
RS, št. 62/03, 88/03, 75/10 in 53/11). Energetsko infrastrukturo lahko delimo
na infrastrukturo, namenjeno proizvodnji, prenosu in distribuciji električne
energije in zemeljskega plina. Prvi odstavek 59.a člena EZ ureja dokazila
pravice graditi le energetske vode z nazivno napetostjo 110 kV in prenosna
omrežja zemeljskega plina. Iz opredelitve elementov energetske infrastrukture v
zvezi s prvim odstavkom 59.a člena EZ izhaja, da na podlagi izpodbijane določbe
ni mogoče pridobiti gradbenega dovoljenja za vse elemente energetske
infrastrukture. Te določbe ni bilo mogoče uporabiti na primer pri pridobitvi
gradbenega dovoljenja za gradnjo termoelektrarne, hidroelektrarne, razdelilne
postaje, dispečerskega centra.
16 Ustavno sodišče je že sprejelo stališče, da
napeljava električnih vodov preko zemljišča brez soglasja njegovega lastnika
pomeni poseg v lastninsko pravico (odločba Ustavnega sodišča št. Up-89/05 z dne
7. 12. 2006, Uradni list RS, št. 138/06).
17 Glej odločbo Ustavnega sodišča št. U-I-18/02 z
dne 24. 10. 2003 (Uradni list RS, št. 108/03, in OdlUS XII, 86).
18 Glej tretji in četrti odstavek 59. člena EZ.
19 Iz prvega odstavka 100. člena ZUreP-1 izhaja, da
sklep o uvedbi razlastitvenega postopka ali postopka za omejitev lastninske
pravice pomeni, da je javna korist za konkretno nepremičnino izkazana. Če je za
konkretno nepremičnino razlastitveni namen določen skladno s prvim in drugim
odstavkom 93. člena ZUreP-1 in prvim odstavkom 52. člena ZUPUDPP, je javna
korist izkazana, če je predvidena v prostorskem aktu, s katerim se načrtujejo
prostorske ureditve državnega pomena.
20 Iz ustaljene sodne prakse izhaja, da imata
uporaba nepremičnine in opustitev investitorja, da bi uvedel postopek
razlastitve ali ustanovitve služnosti v javno korist, elemente civilnega
delikta. Zato je v takem primeru investitor odgovoren po določbah o splošni
odškodninski odgovornosti (primerjaj s sodbo Vrhovnega sodišča št. III Ips
59/2010 z dne 7. 9. 2010 in s sodbama Višjega sodišča št. I Cpg 1002/2013 z dne
4. 2. 2014 in št. II Cp 1803/2014 z dne 12. 11. 2014).
21 Primerjaj s sklepom Vrhovnega sodišča št. III Ips
59/2010.
22 Primerjaj s sodbama Vrhovnega sodišča št. I Up
314/2001 z dne 13. 2. 2002 in št. X Ips 516/2007 z dne 8. 12. 2010 in s sklepom
Vrhovnega sodišča št. I Up 688/2001 z dne 7. 4. 2005.
23 Primerjaj s sodbo Vrhovnega sodišča št. II Ips
212/2013 z dne 18. 9. 2014.
24 Primerjaj s sklepom Vrhovnega sodišča št. II Ips
874/2009. Iz sodne prakse ESČP izhaja, da je treba razlikovati med primeri
nedopustne razlastitve (zasegi), ki zahtevajo polno odškodnino, in primeri, ko
je razlastitev sicer dopustna in ji za njeno zakonitost manjka le izplačilo
odškodnine. V prvem primeru je prizadeta oseba upravičena do odškodnine, ki v
največji mogoči meri odpravlja posledice nedopustnega ravnanja in vzpostavlja
položaj, ki bi po vsej verjetnosti obstajal, če nedopustnega ravnanja ne bi
bilo. V drugem primeru je ustrezna odškodnina v višini tržne vrednosti
zemljišča v času odvzema posesti valorizirana z namenom odprave učinkov
inflacije v vmesnem obdobju in z obrestmi, predpisanimi za uporabo tujega
denarja (sodba ESČP v zadevi Guiso–Gallisay proti Italiji z dne 22. 12.
2009).
25 Temeljni zakon, ki ureja odvzem in omejitev
lastninske pravice v javno korist, je ZUreP-1, ki ureja tudi odškodnino in
nadomestno nepremičnino, ki pripada lastniku za razlaščeno nepremičnino
(105.–107. člen ZUreP-1), oziroma odškodnino zaradi omejitev lastninske pravice
(osmi odstavek 110. člena ZUreP-1). Ker prostorske ureditve s področja
energetske infrastrukture za oskrbo z električno energijo in oskrbo z
zemeljskim plinom in nafto sodijo med prostorske ureditve državnega pomena, je
ocenjevanje vrednosti nepremičnin na podlagi tretjega odstavka 69. člena
ZUPUDPP urejeno v tem zakonu. Določbe ZUPUDPP, ki urejajo odškodnino pri
razlastitvi, so se začele uporabljati 1. 1. 2012 (drugi odstavek 72. člena
ZUPUDPP). V skladu s 67. členom ZUPUDPP pa so se določbe ZUreP-1 uporabljale
tudi po 1. 1. 2012, če je investitor lastniku vročil ponudbo za sporazumni
prenos lastninske pravice oziroma ustanovitve služnosti. To pomeni, da je bil
način določanja odškodnine za razlastitvene upravičence v času veljavnosti EZ
(15. 10. 1999 do 22. 3. 2014) določen v obeh predpisih.
26 V skladu s 105. členom ZUreP-1 je lastniku
pripadala za razlaščeno nepremičnino ustrezna odškodnina oziroma enakovredna
nadomestna nepremičnina. Odškodnina je obsegala vrednost nepremičnine glede na
njeno dejansko rabo in stranske stroške, povezane z razlastitvijo. Odškodnina
pri ustanovitvi služnosti je obsegala zmanjšano vrednost nepremičnine ali
dejansko škodo in izgubljeni dobiček (osmi odstavek 110. člena ZUreP-1).
27 V 53. členu ZUPUDPP je določeno, da se odškodnina
zaradi omejitve lastninske pravice določi na način, kot je s tem zakonom
določen za ocenjevanje nepremičnin po tem zakonu. Ocenjevanje vrednosti je
urejeno v 55. do 59. členu ZUPUDPP. Lastniku so pripadali odškodnina za
vrednost nepremičnine oziroma pravic na njih, nadomestilo za škodo in drugi
stroški (druga alineja prvega odstavka 55. člena ZUPUDPP).
28 V skladu z ZUPUDPP se za državne prostorske
ureditve ta določba ne uporablja. Ta zakon pa ni določil, da se upošteva
namembnost zemljišča pred uveljavitvijo prostorskega akta, ki je podlaga za
razlastitev. ZUPUDPP tudi ne določa časovnih točk, ki so pomembne za določitev
višine odškodnine.
29 Glej sklep Višjega sodišča št. I Cp 2870/2013 z
dne 22. 1. 2014.
30 Iz ustaljene sodne prakse izhaja, da so imeli
lastniki nepremičnin, pri katerih je do posega v lastninsko pravico prišlo pred
pridobitvijo pravice do posesti, v razlastitvenem postopku dve možnosti. Prva
je bila, da je lastnik nepremičnine poleg pravice do odškodnine v
razlastitvenem postopku uveljavljal še pravico do dodatnega nadomestila (t. i.
uporabnina) po 198. členu Obligacijskega zakonika (Uradni list RS, št. 97/07 –
uradno prečiščeno besedilo – OZ) od dejanskega posega v lastninsko pravico do
izvedbe razlastitvenega postopka. Druga možnost pa je bila, da je pri odmeri
odškodnine v razlastitvenem postopku zatrjeval, da je do uporabe nepremičnine
prišlo pred koncem razlastitvenega postopa. V takem primeru pa je sodišče
odmerilo odškodnino v razlastitvenem postopku glede na tržno vrednost
nepremičnine oziroma tržno vrednost služnosti ob dejanskem posegu v lastninsko
pravico, valorizirano z namenom odprave učinkov inflacije v vmesnem obdobju in
z obrestmi, predpisanimi z uporabo tujega denarja. Lastniku nepremičnine je
torej bilo zagotovljeno nadomestilo za čas od dejanskega posega v lastninsko
pravico do izvedbe razlastitvenega postopka (primerjaj s sklepi Vrhovnega
sodišča št. II Ips 874/2009 z dne 16. 9. 2010, št. III Ips 46/2014 z dne 2. 9.
2014 in št. II Ips 213/2013 z dne 18. 9. 2014).