Številka: U-I-464/20-7
Datum: 1. 12. 2022
ODLOČBA
Ustavno sodišče je v postopku za oceno ustavnosti, začetem z
zahtevo Višjega sodišča v Ljubljani, na seji 1. decembra 2022
odločilo:
1. Zahteva za oceno ustavnosti druge alineje 2. točke
drugega odstavka 399. člena v zvezi s 1. točko prvega odstavka
401. člena in drugim odstavkom 401. člena Zakona o finančnem
poslovanju, postopkih zaradi insolventnosti in prisilnem prenehanju (Uradni
list RS, št. 176/21 – uradno prečiščeno besedilo in 178/21 – popr.), kolikor
se ta nanaša na 1. točko prvega odstavka 401. člena Zakona o finančnem
poslovanju, postopkih zaradi insolventnosti in prisilnem prenehanju, se zavrže.
2. Druga alineja 2. točke drugega odstavka 399. člena
v zvezi z 2. točko prvega odstavka 401. člena in drugim odstavkom
401. člena Zakona o finančnem poslovanju, postopkih zaradi insolventnosti
in prisilnem prenehanju, kolikor se ta nanaša na 2. točko prvega odstavka
401. člena Zakona o finančnem poslovanju, postopkih zaradi insolventnosti
in prisilnem prenehanju, je v neskladju z Ustavo.
3. Državni zbor mora ugotovljeno neskladje iz prejšnje
točke odpraviti v roku enega leta po objavi te odločbe v Uradnem listu
Republike Slovenije.
4. Do odprave ugotovljene protiustavnosti se uporablja
druga alineja 2. točke drugega odstavka 399. člena Zakona o finančnem
poslovanju, postopkih zaradi insolventnosti in prisilnem prenehanju, kolikor se
nanaša na 2. točko prvega odstavka 401. člena in drugi odstavek
401. člena v zvezi z 2. točko prvega odstavka 401. člena Zakona
o finančnem poslovanju, postopkih zaradi insolventnosti in prisilnem
prenehanju.
Obrazložitev
A.
1. Predlagatelj vlaga zahtevo
za oceno ustavnosti 2. točke drugega odstavka 399. člena Zakona o
finančnem poslovanju, postopkih zaradi insolventnosti in prisilnem prenehanju
(v nadaljevanju ZFPPIPP) v delu, ki se nanaša na 401. člen ZFPPIPP.
Zatrjuje njeno neskladje z drugim odstavkom 14. člena Ustave. Pojasnjuje,
da je bil v postopku osebnega stečaja nad dolžnico, ki je bil pravnomočno
končan s sklepom Okrožnega sodišča v Celju št. St 4187/2015 z dne
1. 3. 2017, predlog dolžnice za odpust obveznosti s sklepom istega sodišča
z dne 27. 10. 2016 zavrnjen,1 ker naj bi opustila
obveznost iz tretje alineje 2. točke prvega odstavka 401. člena ZFPPIPP.
Dolžnica naj bi bila namreč brezposelna, upravitelju pa naj ne bi mesečno
poročala o dejanjih v zvezi z iskanjem zaposlitve. Dolžnica naj bi sedaj podala
nov predlog za začetek osebnega stečaja, vendar pa naj bi ga sodišče prve
stopnje s sklepom z dne 3. 7. 2020 zavrglo, saj v ponovnem postopku
osebnega stečaja na podlagi druge alineje 2. točke drugega odstavka
399. člena ZFPPIPP ni mogoče doseči odpusta obveznosti, ker še ni preteklo
deset let od zadnje pravnomočne odločitve o odpustu obveznosti.
2. Predlagatelj povzema dolžničine
navedbe iz pritožbe, ki pojasnjujejo okoliščine njenega primera v času teka
prvega postopka osebnega stečaja, kar naj bi privedlo do kršitev dolžničine
dolžnosti iz 401. člena ZFPPIPP, ter njen trenutni položaj, ki naj bi bil
sedaj urejen. Po prvem odstavku 399. člena ZFPPIPP naj bi bil namen
odpusta obveznosti poštenemu in vestnemu stečajnemu dolžniku omogočiti, da
preneha tisti del njegovih obveznosti, ki jih ni zmožen plačati. Iz tega naj bi
izhajalo, da je odpust obveznosti v bistvenem povezan z vrednotno oceno
dolžnikovih ravnanj. Predlagatelj meni, da je izpodbijana ureditev, ki ne
dovoljuje odpusta obveznosti pred potekom desetletnega obdobja od
pravnomočnosti zavrnitve prvega predloga za odpust obveznosti, rigidna, saj naj
sodišču ne bi dopuščala možnosti uporabe drugačne pravne posledice v obliki (po
obsegu in vrsti) milejše sankcije glede na okoliščine primera. Predlagatelj se
pri tem sklicuje na odločbo Ustavnega sodišča št. U-I-512/18 z dne
23. 4. 2020 (Uradni list RS, št. 74/20, in OdlUS XXV, 8). Razlogi za
dolžnikovo pasivnost glede obveznosti iz 401. člena ZFPPIPP naj bi bili
namreč lahko zelo različni: opustitev naj bi lahko bila izvršena namenoma, iz
malomarnosti ali celo brez izrazitega vrednotnega očitka dolžniku, pri čemer
naj sploh ne bi bilo nujno, da ima kršitev sama po sebi negativne posledice za
stečajno maso. Vrednotna ocena dolžnikovega naklepnega ravnanja, npr. v primeru
njegove zaposlitve v tujini in zamolčanja te zaposlitve upravitelju, naj bi
bila v bistvenem drugačna od ocene dolžnikovega ravnanja, ki mu npr.
psihosocialne okoliščine bistveno otežujejo ali celo onemogočajo izpolnjevanje
zakonskih obveznosti iz 401. člena ZFPPIPP. V slednjem primeru naj tudi ne
bi bilo nujno, da ima opustitev te obveznosti negativne posledice za stečajno
maso zaradi izrazito nizkega izobrazbenega nivoja dolžnika in s tem povezane
zaposlitvene možnosti z dohodkom, ki bi lahko oplemenitil stečajno maso. Kljub
različni stopnji vrednotnega očitka dolžniku pa naj bi izpodbijana določba enotno
urejala zakonske ovire za odpust obveznosti. Ker naj sodišče predloga za odpust
obveznosti ob njegovi ponovni vložitvi, tj. po prvi zavrnitvi predloga za
odpust obveznosti, ne bi moglo zaradi izpodbijane zakonske ureditve vsebinsko
presojati glede na različne položaje in nove okoliščine, naj bi bila ta
ureditev v neskladju z drugim odstavkom 14. člena ZFPPIPP.
3. Državni zbor na zahtevo ni
odgovoril.
B. – I.
4. ZFPPIPP v 2. točki drugega odstavka
399. člena določa, da odpust obveznosti ni dovoljen, če je bilo o odpustu
obveznosti stečajnemu dolžniku že pravnomočno odločeno in od pravnomočnosti
sklepa ali sodbe še ni preteklo deset let v naslednjih primerih:
če so bile stečajnemu dolžniku njegove obveznosti že
odpuščene,
če je bil predlog stečajnega dolžnika za odpust
obveznosti zavrnjen, ker je dolžnik kršil svoje obveznosti iz 383.b, 384., 386.
ali 401. člena tega zakona ali zaradi ovire iz tretjega odstavka tega
člena ali
če je bil sklep o odpustu obveznosti razveljavljen
po 411. členu tega zakona.
Člen 401 ZFPPIPP določa dodatne obveznosti
stečajnega dolžnika med preizkusnim obdobjem, določenem v postopku odpusta
obveznosti. V 1. točki prvega odstavka 401. člen ZFPPIPP določa obveznosti
stečajnega dolžnika, ki je zaposlen. Ta mora v tem primeru izpolnjevati svoje
obveznosti do delodajalca po pogodbi o zaposlitvi in druge obveznosti iz
delovnega razmerja. V 2. točki iste določbe pa so določene obveznosti
stečajnega dolžnika, ki ni zaposlen, je pa sposoben za delo. V tem primeru 1)
si mora prizadevati, da najde zaposlitev, 2) ne sme odkloniti nobene ponujene
redne ali občasne zaposlitve ali drugega dela, razen če ponujene zaposlitve ali
dela ni sposoben opravljati, in 3) mora upravitelju mesečno poročati o
dejanjih, ki jih je opravil, da bi našel zaposlitev. V vseh navedenih primerih
pa sodišče lahko po drugem odstavku 401. člena ZFPPIPP s sklepom o začetku
postopka odpusta obveznosti ali s poznejšim sklepom naloži dolžniku določena
ravnanja, potrebna za izpolnitev obveznosti iz prvega odstavka tega člena ob upoštevanju
okoliščin iz četrtega odstavka 400. člena ZFPPIPP.2
5. Kadar sodišče pri odločanju meni,
da je zakon ali del zakona, ki bi ga moralo uporabiti, protiustaven, mora na
podlagi 156. člena Ustave in prvega odstavka 23. člena Zakona o
Ustavnem sodišču (Uradni list RS, št. 64/07 – uradno prečiščeno besedilo
in 109/12, 23/20 in 92/21 – v nadaljevanju ZUstS) prekiniti postopek in z
zahtevo začeti postopek za oceno njegove ustavnosti. Da zahteva sodišča zadosti
tej procesni predpostavki, se mora torej nanašati na tiste določbe zakona, na
katere mora sodišče opreti svojo odločitev.3 Pri tem pa mora
utemeljiti, da mora (domnevno protiustavno) zakonsko ureditev uporabiti v
konkretni zadevi, v kateri sodi, na način, ki mu preprečuje ustavnoskladno
odločitev. Ustavno sodišče je torej upravičeno intervenirati le takrat, kadar
je ustavnosodna presoja zakona potrebna za zagotovitev ustavnoskladne odločitve
v konkretnem sodnem postopku.4
6. Predlagatelj je s sklepom
št. Cst 373/2020 z dne 16. 9. 2020 prekinil postopek v zvezi z
dolžničinim predlogom za začetek postopka osebnega stečaja nad njo, ki ga je
sodišče prve stopnje s sklepom št. St 4187/2015 z dne 3. 7. 2020
zavrglo, ker dolžnica brez premoženja v ponovnem postopku osebnega stečaja
odpusta obveznosti glede na drugo alinejo 2. točke drugega odstavka
399. člena ZFPPIPP ne more doseči, saj še ni preteklo deset let od
pravnomočne zavrnitve njenega predloga za odpust obveznosti zaradi kršitve
obveznosti iz 401. člena ZFPPIPP. Iz predlagateljevih navedb izhaja, da je
bil dolžnici v prejšnjem pravnomočno končanem postopku osebnega stečaja predlog
za odpust obveznosti zavrnjen, ker upravitelju ni mesečno poročala o dejanjih,
ki jih je opravila za iskanje zaposlitve. Šlo naj bi torej za kršitev
obveznosti iz tretje alineje 2. točke prvega odstavka 401. člena ZFPPIPP,
ki je v tesni povezavi s prvo in drugo alinejo iste določbe, saj se vse
nanašajo na brezposelnega stečajnega dolžnika, ki je sposoben za delo, in na
njegovo dolžnost iskanja zaposlitve. Poleg tega se dolžnost poročanja
upravitelju (nostrifikacijska dolžnost) iz navedene tretje alineje nanaša prav
na dolžnikovo izvrševanje obveznosti iz prve in druge alineje iste določbe in
je tako z njima neločljivo povezana. Zato je treba obveznost iz tretje alineje
2. točke prvega odstavka 401. člena ZFPPIPP skupaj s prvo in drugo alinejo
iste določbe gledati kot celoto. Ustavno sodišče je zato v obravnavanem primeru
presojalo izpodbijano določbo v delu, ki se nanaša na celotno 2. točko prvega
odstavka 401. člena ZFPPIPP ter tudi na drugi odstavek 401. člena
ZFPPIPP glede obveznosti, ki jih lahko dolžniku naloži sodišče ob upoštevanju
okoliščin iz četrtega odstavka 400. člena ZFPPIPP, kolikor se te
obveznosti nanašajo na omenjeno 2. točko 401. člena ZFPPIPP. V
obravnavanem primeru tako ne pride v poštev 1. točka prvega odstavka
401. člena ZFPPIPP, ki se nanaša na kršitev obveznosti zaposlenega
stečajnega dolžnika in izpolnjevanje njegovih obveznosti po pogodbi o
zaposlitvi in iz delovnega razmerja. Prav tako je neupošteven drugi odstavek
401. člena ZFPPIPP glede obveznosti, ki jih lahko dolžniku naloži sodišče,
kolikor se ta naložitev obveznosti nanaša na 1. točko prvega odstavka
401. člena ZFPPIPP. Ustavno sodišče je zato zahtevo za oceno ustavnosti
druge alineje 2. točke drugega odstavka 399. člena v zvezi s 1. točko
prvega odstavka 401. člena in drugim odstavkom 401. člena, kolikor se
ta nanaša na 1. točko prvega odstavka 401. člena ZFPPIPP, zavrglo (1.
točka izreka).
B. – II.
7. Predlagatelj meni torej, da
že iz prvega odstavka 399. člena ZFPPIPP, ki definira namen odpusta
obveznosti, izhaja, da je odpust obveznosti povezan z vrednotno oceno
dolžnikovih dejanj. Ker naj bi bili razlogi za pasivnost dolžnika oziroma
neupoštevanje njegovih zakonskih obveznosti iz 401. člena ZFPPIPP lahko
zelo različni, naj bi bila tudi vrednotna ocena dolžnikovega ravnanja različna.
Tako naj bi bila vrednotna ocena glede zamolčanja zaposlitve dolžnika v tujini
nujno bistveno drugačna od ocene ravnanja dolžnika, ki mu psihofizične
okoliščine bistveno otežujejo ali celo onemogočajo izpolnjevanje zakonske
obveznosti iz 401. člena ZFPPIPP. Kljub temu naj bi 2. točka drugega
odstavka 399. člena ZFPPIPP izhajala iz predpostavke, da vsaka dolžnikova
opustitev dolžnega ravnanja odraža njegovo nevestnost in nepoštenost ter
sodišču ne dopušča možnosti uporabe drugačne pravne posledice v obliki milejše sankcije
glede na okoliščine konkretnega primera.5 Izpodbijana določba
naj bi tako v nasprotju z načelom enakosti iz drugega odstavka 14. člena
Ustave sodišču ne dopuščala vsebinske presoje položajev.
8. Ustavno sodišče je z odločbo
št. U-I-512/18 že opravilo presojo skladnosti druge alineje 2. točke
drugega odstavka 399. člena ZFPPIPP z vidika drugega odstavka
14. člena Ustave. Vendar
pa je bila ta presoja opravljena le v zvezi s kršitvijo dolžnikovih obveznosti
iz 383.b člena ZFPPIPP,6 ne pa tudi v zvezi s kršitvijo drugih
obveznosti iz izpodbijane določbe (tako tudi ne v zvezi s kršitvijo obveznosti
iz 401. člena ZFPPIPP). Ustavno sodišče je ugotovilo, da je izpodbijana
določba, kolikor se nanaša na 383.b člen ZFPPIPP, v neskladju z načelom
enakosti iz drugega odstavka 14. člena Ustave.
9. V navedeni odločbi je Ustavno
sodišče pojasnilo, da je odpust obveznosti na dolžnikovi strani bistveno
povezan z vrednotno oceno (primernostjo) njegovih ravnanj in da je zato tudi
vrednotno merilo primerjave v temelju opredeljeno z namenom postopka odpusta
obveznosti in torej tudi vrednotenjem posameznih skupin primerov (kršitev
oziroma razlogov) z vidika stopnje očitka (protipravnosti oziroma krivde), ki
ga je mogoče utemeljeno nasloviti na dolžnika (glej 11. točko obrazložitve).
Pojasnilo je še, da kršitve obveznosti iz 383.b člena ZFPPIPP pomenijo
opustitve, ki so lahko izvršene namenoma, iz malomarnosti in v izjemnih
primerih morda celo brez izrazitega vrednotnega očitka, ki bi ga bilo mogoče
utemeljeno nasloviti na dolžnika. Ocenilo je, da te kršitve same po sebi nimajo
nujno vselej negativnih posledic za stečajno maso in obseg ter časovni okvir
poplačila upnikov in da sta lahko zelo različna tudi dolžnikov odnos do
posameznih primerov kršitev in (občutena) teža njegovega položaja, s katerim se
sooča v izjemnem položaju osebnega stečaja (in znotraj njega odpusta
obveznosti), ki je pravni izraz poskusa rešitve njegove ekonomske eksistenčne
grožnje. Ustavno sodišče je zaključilo, da je posledično lahko zelo različna
tudi stopnja vrednotnega očitka, ki ga je mogoče utemeljeno nasloviti na
dolžnika (glej 13. točko obrazložitve). Vendar pa je zakonodajalec kljub temu
za vse različne možne kršitve sodelovalne dolžnosti predvidel enotno in zelo
strogo sankcijo in sodiščem v nobenem primeru (torej niti v primeru izrazito
blagih kršitev) ne dovoljuje, da bi načelo enakosti udejanjila na način, ki bi
izjemoma lahko dopuščal uporabo drugačne pravne posledice v obliki (po obsegu
ali vrsti) milejše sankcije, v zakonodajnem gradivu pa naj ne bi navedel
razlogov za to enako obravnavo. Ustavno sodišče je tako ocenilo, da je dejanski
učinek izpodbijane ureditve lahko tudi v nasprotju z zakonsko opredeljenim
namenom obveznosti. Ker razumnih razlogov, ki bi upravičevali enako obravnavo
vseh, torej tudi najblažjih kršitev obveznosti sodelovalne dolžnosti, ni moglo
razbrati, je presodilo, da je izpodbijana ureditev v neskladju z drugim
odstavkom 14. člena Ustave.
10. V obravnavanem primeru gre za
presojo skladnosti druge alineje 2. točke drugega odstavka 399. člena
ZFPPIPP z vidika drugega odstavka 14. člena Ustave v zvezi s kršitvami
obveznosti, ki jih ima dolžnik v primeru njegove brezposelnosti (2. točka
prvega odstavka 401. člena ZFPPIPP in drugi odstavek istega člena, kolikor
se nanaša na to 2. točko).7 Človeški kapital, tj. sposobnost v
prihodnosti ustvarjati dohodek s posameznikovim znanjem, kompetencami in
njegovo motivacijo, je eno od bistvenih premoženj prezadolženih posameznikov.8 Prejemki,
ki jih navedeni posameznik na ta način ustvari, postanejo namreč v določenem
obsegu del stečajne mase (prim. 389. člen ZFPPIPP).9 Neizkoriščanje
tega kapitala pa potencialno zmanjšuje možnost poplačila upnikov v postopku
osebnega stečaja.10 Zahteva po določenih aktivnostih v zvezi z
reševanjem brezposelnosti dolžnika se tako izkaže kot razumna ter nujna z
vidika namena postopka osebnega stečaja (prim. 382. člen ZFPPIPP) in tudi
postopka odpusta obveznosti (prim. prvi odstavek 399. člena ZFPPIPP), v
okviru katerega so navedene obveznosti dolžnika še posebej poudarjene.11 Zato
je sankcioniranje njihovih kršitev upravičeno.
11. Tako kot ZFPPIPP predvideva
primarno sankcijo za kršitev obveznosti iz 383.b člena ZFPPIPP možnost
ustavitve postopka odpusta obveznosti in zavrnitve predloga za odpust teh
obveznosti na podlagi vložitve ugovora upravitelja ali upnika, enako sankcijo
predvideva tudi v primeru kršitev dolžnosti iz 401. člena ZFPPIPP.12 Če
do te sankcije pride, izpodbijana določba onemogoča odpust obveznosti še v
obdobju nadaljnjih desetih let po pravnomočni zavrnitvi navedenega predloga
(glej drugo alinejo 2. točke drugega odstavka 399. člena ZFPPIPP).
12. Kršitve obveznosti iz 2. točke
prvega odstavka 401. člena ZFPPIPP, v tej zvezi pa tudi obveznosti iz
drugega odstavka tega člena, so sorodne kršitvam obveznosti iz navedenega 383.b
člena ZFPPIPP, saj gre v obeh primerih za dolžnikove opustitve zakonsko
naloženih dolžnosti v postopku osebnega stečaja. To so opustitve oziroma
kršitve dolžnikovih dolžnosti, katerih namen je učinkovita rešitev njegove
prezadolženosti, s tem pa tudi boljše poplačilo upnikov, kot bi ga dosegli, če
bi dolžnik sodelovanje zavračal.13 Kot rečeno, so tudi te
dolžnikove obveznosti nujne za uresničitev namena oziroma ciljev postopka
osebnega stečaja in v okviru tega tudi postopka odpusta obveznosti (glej 10.
točko obrazložitve te odločbe z opombo 11).
13. Tudi v primeru kršitev iz
401. člena ZFPPIPP velja enako, kot za kršitve iz 383.b člena ZFPPIPP
Ustavno sodišče ugotavlja v 13. točki odločbe št. U-I-512/18. Gre namreč
za opustitve, ki so prav tako lahko izvršene namenoma, iz malomarnosti in v
izjemnih primerih brez izrazitega vrednotnega očitka dolžniku, same po sebi
nimajo nujno vselej negativnih posledic za stečajno maso ter obseg in časovni
okvir poplačila upnikov, zelo različna pa sta lahko tudi dolžnikov odnos do
posameznih primerov kršitev in (občutena) teža njegovega položaja, s katerim se
sooča v izjemnem položaju osebnega stečaja, kar pomeni, da je tudi stopnja
vrednotnega očitka dolžniku lahko zelo različna. Kljub temu je zakonodajalec
tudi v tem primeru za vse možne kršitve 2. točke prvega odstavka in drugega
odstavka 401. člena ZFPPIPP predvidel zelo strogo enotno sankcijo, za tako
obravnavo teh različnih kršitev obveznosti pa razlogov iz zakonodajnega gradiva
(tako kot tudi za kršitve iz 383.b člena ZFPPIPP) prav tako ni mogoče razbrati.
Glede na navedeno je mogoče ugotoviti, da je izpodbijana ureditev v neskladju z
načelom enakosti iz drugega odstavka 14. člena Ustave iz enakih razlogov
(2. točka izreka), kot jih je Ustavno sodišče navedlo v odločbi
št. U-I-512/18 glede neskladja za drugo alinejo 2. točke drugega odstavka
399. člena ZFPPIPP v zvezi s 383.b členom ZFPPIPP (glej 14. točko
obrazložitve odločbe št. U-I-512/18).
14. Iz enakega razloga kot v primeru
odločbe št. U-I-512/18 tudi v obravnavnem primeru ni mogoča razveljavitev
izpodbijane določbe in je zato Ustavno sodišče na podlagi prvega odstavka
48. člena ZUstS ugotovilo njeno protiustavnost (2. točka izreka),
zakonodajalcu pa naložilo enoletni rok za odpravo te protiustavnosti (3. točka
izreka) (glej 14. točko obrazložitve navedene odločbe). Kot je bilo pojasnjeno,
gre tudi v primeru kršitve obveznosti iz 2. točke prvega odstavka
401. člena in v tej zvezi tudi iz drugega odstavka 401. člena ZFPPIPP
(tako kot v primeru kršitve dolžnosti iz 383.b člena ZFPPIPP) za sodelovalno
dolžnost stečajnega dolžnika, ki je nujna za nemoten potek in uresničitev
ciljev postopka osebnega stečaja in v njegovem okviru tudi postopka odpusta
obveznosti (prim. 10. točko obrazložitve te odločbe). Zato je Ustavno sodišče
tudi v obravnavani zadevi določilo enak način izvršitve (4. točka izreka).
Razloge za to pa je navedlo že v 15. točki obrazložitve odločbe
št. U-I-512/18.
C.
15. Ustavno sodišče je sprejelo to odločbo na
podlagi prvega odstavka 25. člena ter 48. in 40. člena ZUstS v
sestavi: predsednik dr. Matej Accetto ter sodnica in sodniki dr. Rok Čeferin,
dr. Rajko Knez, dr. Marijan Pavčnik, dr. Rok Svetlič, Marko Šorli in dr. Katja
Šugman Stubbs. Odločbo je sprejelo soglasno.
Dr. Matej Accetto
predsednik
______________
1 Ta sklep naj bi postal pravnomočen 25. 11.
2016.
2 Četrti odstavek 400. člena ZFPPIPP določa, da sodišče s
sklepom o začetku postopka odpusta obveznosti določi preizkusno obdobje ob
upoštevanju starosti stečajnega dolžnika, njegovih družinskih razmer, njegovega
zdravstvenega stanja in drugih osebnih stanj ter razlogov za njegovo
insolventnost.
3 Glej
sklepa Ustavnega sodišča št. U-I-143/13 z dne 2. 10. 2014 in
št. U-I-205/13 z dne 18. 9. 2013.
4 Prim. sklepa Ustavnega sodišča št. U-I-238/12 z dne 23.
1. 2014 (Uradni list RS, št. 10/14) in št. U-I-39/15 z dne 19. 11.
2015.
5 Predlagatelj
se pri tem sklicuje na odločbo Ustavnega sodišča št. U-I-512/18.
6 V tem primeru je bil dolžniku v preteklosti predlog za odpust
obveznosti enkrat že pravnomočno zavrnjen, ker se ni odzival na pozive
upraviteljice. člen 383b ZFPPIPP namreč določa, da mora dolžnik sodelovati
s sodiščem in upraviteljem ter se odzivati na sodna pisanja in pozive upravitelja.
Poleg tega pa mora sodišču in upravitelju poleg identifikacijskih podatkov
posredovati tudi v tem členu naštete kontaktne podatke, na katerih je
zanesljivo dosegljiv.
7 Drugi odstavek 14. člena Ustave zakonodajalca zavezuje,
da enake položaje pravnih subjektov uredi enako, različne pa ustrezno različno.
Če zakonodajalec v bistvenem enake položaje ureja različno ali v bistvenem
različne položaje ureja enako, pa mora za to obstajati razumen razlog, stvarno
povezan s predmetom urejanja (ustavno dopusten razlog) (glej na primer odločbi
Ustavnega sodišča št. U-I-147/12 z dne 29. 5. 2013 (Uradni list RS,
št. 52/13, in OdlUS XX, 7) in št. U-I-186/12 z dne 14. 3. 2013
(Uradni list RS, št. 25/13, in OdlUS XX, 3)). Za presojo o tem, katere
podobnosti in razlike v položajih so bistvene, je torej treba izhajati iz
predmeta pravnega urejanja. Poleg položajev, ki ju primerjamo med seboj, pomeni
predmet pravnega urejanja tretji element primerjave (tertium comparationis)
– to je vrednostno merilo primerjave, glede na katero dva položaja primerjamo
med seboj (glej odločbo Ustavnega sodišča št. U-I-175/11 z dne 10. 4. 2014
(Uradni list RS, št. 29/14)).
8 lej
J. Cepec, Odpust obveznosti v osebnem stečaju, Pravnik, št. 9–10 (2016),
str. 660.
9 Temeljna značilnost postopka odpusta obveznosti je namreč
povezana z idejo, da se morajo upniki v zameno za dolžnikovo aktivno
sodelovanje pri vsaj delnem odplačilu dolga odpovedati delu terjatev do
dolžnika. Gre torej za osvoboditev dolžnikovega človeškega kapitala v zameno za
njegovo sodelovanje pri poplačilu dolga (prav tam, str. 654).
10 Prim.
prav tam.
11 Tako Ustavno sodišče v odločbi št. U-I-512/18 tudi glede
dolžnikovih obveznosti iz 383.b člena ZFPPIPP (prim. 12. točko obrazložitve).
12 Glej
2. točko prvega odstavka 403. člena ZFPPIPP v zvezi s 1. točko prvega
odstavka 406. člena ZFPPIPP.
13 Prim.
J. Cepec, nav. delo, str. 654 in 677.