Ustavno sodišče je v postopku za rešitev
spora glede pristojnosti, začetem na zahtevo Upravne enote Celje in na pobudo
A. A. iz Ž. na seji dne 18. novembra 1999
o d l o č i l o:
Za odločanje o zahtevi A. A. za denacionalizacijo nepremičnin,
parc. št. 196 vpisane pred podržavljenjem v zemljiškoknjižnem vložku št. 732 k.
o. Ž., je pristojno Okrajno sodišče v Celju.
O b r a z l o ž i t e v
A)
1. Denacionalizacijski upravičenec A. A. je
dne 4. 6. 1993 pri Temeljnem sodišču v Celju, enoti v Celju, vložil zahtevo za
denacionalizacijo nepremičnine parc. št. 196, ki je bila vpisana v
zemljiškoknjižnem vložku št. 732 k. o. Ž. Okrajno sodišče v Celju se je s
sklepom št. N 71/97 z dne 9. 3. 1999 izreklo za nepristojno in zadevo odstopilo
v reševanje Upravni enoti Celje, ker naj bi šlo za podržavljenje v
arondacijskem postopku, v katerem naj bi se dne 10. 1. 1961 sklenjena
kupoprodajna pogodba ne mogla šteti za samostojni pravni posel. Da naj bi šlo
za arondacijski postopek v skladu z določbami členov 53 do 68 Temeljnega zakona
o izkoriščanju kmetijskega zemljišča (Uradni list FLRJ, št. 43/59 in 53/62 – v
nadaljevanju: TZIKZ) naj bi izhajalo iz dejstva, da je kupec nastopil posest že
pred sklenitvijo pogodbe in da je bila pogodba sklenjena skladno s sklepom
Skupščine občinskega ljudskega odbora Celje, ki je bil sprejet na sejah obeh
zborov dne 28. 12. 1960.
2. Upravna enota v zahtevi navaja, da niti
iz same pogodbe niti iz spisne dokumentacije ni razvidno, da bi bila glede
predmetne nepremičnine izdana arondacijska ali druga upravna odločba. V
arhivskem gradivu, hranjenem pri Zgodovinskem arhivu v Celju, ki ga je upravni
organ pregledal, naj bi ne bilo dokumenta, ki bi verodostojno opredeljeval, kje
lokacijsko naj bi se arondacije izvajale. V spisu, ki je hranjen pri upravnem
organu, pa je odločba komisije za nacionalizacijo Občinskega ljudskega odbora
Celje št. 04-SAE-1/1961 z dne 10. 1. 1961, ki potrjuje, da parcela ni bila
nacionalizirana v smislu določb zakona o nacionalizaciji najemnih zgradb in
gradbenih zemljišč. Upravna enota zato meni, da je navedena nepremičnina
dejansko prešla v družbeno lastnino na podlagi pravnega posla in da je zato v
tem primeru za odločanje o zahtevi za denacionalizacijo pristojno sodišče.
Okoliščino, da sta bili za isto nepremičnino sklenjeni dve pogodbi, pa razlaga
s tem, da je bilo treba naknadno kupno pogodbo skleniti zaradi delno
neporavnane kupnine in potrditve predhodno sklenjene pogodbe s strani OLO Z. in
ker KG U. (kupec po prvi pogodbi) “ni imelo statusa za prenos lastništva v družbeno
lastnino“.
3. Pobudo za rešitev spora o pristojnosti
je vložil tudi A. A., ki v obravnavanem denacionalizacijskem postopku sodeluje
kot stranka – denacionalizacijski upravičenec. V pobudi navaja, da jo vlaga,
ker se tako sodišče kot upravni organ izrekata za nepristojna odločati o
njegovi zahtevi za denacionalizacijo, zlasti pa zato, ker naj bi kolizija v
vlogi Upravne enote Celje ne bila prikazana. Iz pobudnikove laične vloge je
razbrati, da meni, da je upravičen do vračila navedene nepremičnine, ker da je
šlo pri kupni pogodbi z dne 10. 1. 1961 primarno za javni interes, sekundarno
pa za arondacijo.
B)
4. Upravna enota Celje je dne 20. 10. 1999
vložila zahtevo za rešitev spora glede pristojnosti, vlagatelj zahteve za
denacionalizacijo pa pobudo dne 25. 10. 1999. Pobudnik je stranka v
denacionalizacijskem postopku, v katerem je prišlo do spora o pristojnosti.
Ustavno sodišče je zato obe zadevi združilo zaradi skupnega obravnavanja in
odločanja. Ustavno sodišče je zadevo obravnavalo prednostno na podlagi pete
alinee 52. člena poslovnika ustavnega sodišča (Uradni list RS, št. 49/98).
5. ZDen deli pristojnost za odločanje o
zahtevah za denacionalizacijo med upravne organe in sodišča. Če je bilo
premoženje podržavljeno s predpisi, določenimi v 3. in 4. členu ZDen, so
pristojni upravni organi (prvi odstavek 54. člena ZDen), če pa je premoženje
prešlo v državno last na podlagi pravnega posla, sklenjenega zaradi grožnje,
sile ali zvijače državnega organa oziroma predstavnika oblasti (5. člen ZDen),
je za odločanje o zahtevi za denacionalizacijo pristojno okrajno sodišče (56.
člen ZDen).
6. V obravnavanem primeru je upravičenec
vložil zahtevo za denacionalizacijo nepremičnine, ki naj bi bila podržavljena s
pravnim poslom, kupoprodajno pogodbo z dne 31. 12. 1959, sklenjeno zaradi sile
oziroma zvijače. Iz listin, ki so v spisu, je razvidno, da je bila za
nepremičnino parc. št. 196, vpisano v vl. št. 732 k. o. Ž., najprej sklenjena
kupoprodajna pogodba med KK Z. – V. kot kupcem in A. A. kot prodajalcem.
Pogodba naj bi postala “pravnomočna, ko jo podpišeta obe pogodbeni stranki ter
isto potrdi Svet za finance pri OBLO Celje“. Dne 10. 1. 1961 je bila za isto
nepremičnino in enako ceno sklenjena kupna pogodba št. 04-SAE- 1/1961 med
Občino Celje in A. A. Ta kupna pogodba pa je bila sklenjena skladno s sklepom
obeh zborov Občinskega ljudskega odbora Celje z dne 28. 1. 1960 (4. točka
pogodbe). V isti točki je navedeno tudi, da Občina Celje nepremičnino pridobiva
za arondacijo posestva v Ž. in da ta kupna pogodba nadomešča arondacijo, zaradi
česar je oproščena plačila davka na promet nepremičnin. Po overitvi
prodajalčevega podpisa je bila pogodba predložena tudi Okrajnemu javnemu
pravobranilstvu, ki zoper pravno veljavnost ni imel pripomb, kar je razvidno iz
potrdila na zadnji strani pogodbe.
7. TZIKZ je urejal arondacijo in postopek v
zvezi z njo v členih 53 do 68. Zakon je v drugem odstavku 57. člena, v drugem
odstavku 58. člena in v prvem odstavku 60. člena dajal široke možnosti
sporazumevanja med lastniki zemljišč, ki so bila zajeta z arondacijo, in
arondacijskimi upravičenci. Na podlagi sporazuma so bile dovoljene izjeme od
pravila, da dobi lastnik pripojenega zemljišča, ki je kmet, kot odškodnino
drugo ustrezno zemljišče enake kulture in bonitete, kakor tudi izjeme od
pravila, da dobi lastnik, ki ni kmet, odškodnino le v denarju. Prvi odstavek
60. člena TZIKZ je kot splošno pravilo uveljavljal, da se lahko arondacijski
upravičenec in lastnik pripojenega zemljišča, ne glede na to, ali je kmet ali
ne, sporazumeta o drugačni obliki odškodnine, kot jo je določal zakon. Postopek
v zvezi z arondacijo je obsegal postopek pred dovolitvijo arondacije in
postopek po izdaji odločbe o dovolitvi arondacije. Postopek se je na podlagi
61. člena zakona začel s predlogom za arondacijo, ki je moral vsebovati tudi
seznam zemljišč, za katera se je predlagala arondacija, kot tudi seznam
zemljišč, ki jih je predlagatelj dajal kot odškodnino za pripojena zemljišča.
Upravni organ občinskega ljudskega odbora za kmetijstvo je moral predlog brez
odlašanja nabiti na razglasno desko. Lastniki zemljišč so imeli pravico dati v
30 dneh k predlogu pripombe, ki jih je obravnaval upravni organ okrajnega
ljudskega odbora. Šele po tako izvedenem postopku je o predlogu za arondacijo
odločal svet občinskega ljudskega odbora, ki je bil pristojen za kmetijstvo. Ta
je z odločbo dovolil arondacijo ali pa je odrekel dovoljenje zanjo. Zoper to
odločbo je lahko vsakdo, ki je bil prizadet, vložil pritožbo na republiški
upravni organ.
8. Iz dokumentacije ne izhaja, da bi bila
ena ali druga pogodba sklenjena v okviru arondacijskega postopka, kot ga je
določal TZIKZ. Določba 4. točke kupne pogodbe z dne 10. 1. 1961, na katero se
sklicuje okrajno sodišče v obrazložitvi sklepa št. N 71/97 z dne 9. 3. 1999,
namreč sama zase ne more pomeniti, da je šlo za arondacijski postopek. Iz
dokumentacije, ki je v spisu, ni razvidno, da bi glede teh nepremičnin sploh
bila izdana arondacijska (ali kakšna druga upravna) odločba. Upravna enota pa je
že pred vložitvijo zahteve za rešitev spora glede pristojnosti pregledala
arhivsko gradivo, hranjeno pri Zgodovinskem arhivu v Celju, iz katerega izhaja,
da tudi v arhivskem gradivu ni zaslediti, da bi bile obravnavane nepremičnine
arondirane v upravnem postopku.
9. Tudi sklep občinskega ljudskega odbora z
dne 28. 12. 1960, pod 10. točko k ad 14.), ki se nanaša na obravnavano
nepremičnino, ni bil izdan na podlagi določb TZIKZ, ki je urejal arondacijski
postopek, temveč gre za sklep o odobritvi pogodb. Tako iz dokumentacije ni
razvidno, da bi glede teh nepremičnin sploh bila izdana arondacijska (ali
kakšna druga upravna) odločba. Ustavno sodišče je tako ugotovilo, da so v
izreku navedene nepremičnine prešle v družbeno lastnino na podlagi pravnega
posla, pri čemer se ni spuščalo v ugotavljanje, na podlagi katere od obeh
pogodb je bila lastninska pravica prejšnjega lastnika prenesena v družbeno
lastnino. Zato je na podlagi 56. člena ZDen za odločanje o denacionalizaciji v
izreku navedenih nepremičnin podana pristojnost Okrajnega sodišča v Celju.
C)
10. Ustavno sodišče je sprejelo to odločbo
na podlagi četrtega odstavka 61. člena zakona o ustavnem sodišču (Uradni list
RS, št. 15/94 – ZUstS) v sestavi: predsednik Franc Testen ter sodnice in
sodniki dr. Janez Čebulj, dr. Zvonko Fišer, dr. Miroslava Geč-Korošec, Lojze
Janko, Milojka Modrijan, dr. Mirjam Škrk in dr. Dragica Wedam-Lukić. Odločbo je
sprejelo soglasno.
Št. U-II-231/99
Ljubljana, dne 18. novembra 1999.
Predsednik
Franc Testen l. r.