Ustavno sodišče je v postopku za oceno
ustavnosti in zakonitosti, začetem na pobudo Gostinskega podjetja Majolka p.o.,
Celje, ki ga zastopa Draga Zorko, odvetnica v Celju, in Turistično hotelskega
podjetja Alpetour, Škofja Loka, na seji dne 25. 5. 1995
o d l o č i l o
2. člen uredbe o spremembah in dopolnitvah
uredbe o metodologiji za izdelavo otvoritvene bilance stanja (Uradni list RS,
št. 19/94) in 1. člen uredbe o spremembah in dopolnitvah uredbe o pripravi
programa preoblikovanja in o izvedbi posameznih načinov lastninskega
preoblikovanja podjetij (Uradni list RS, št. 68/94) se odpravita.
O b r a z l o ž i t e v
A)
1. Pobudnika izpodbijata ustavnost in
zakonitost v izreku navedenih uredb, ker menita, da sta v nasprotju s 14.
členom ustave o enakosti pred zakonom in v nasprotju z zakonom o naravni in
kulturni dediščini (Uradni list SRS, št. 1/81, 42/86, in Uradni list RS, št.
8/90 in 26/92) ter z zakonom o lastninskem preoblikovanju podjetij (Uradni list
RS, št. 55/92). Pobudnika navajata, da sta navedeni uredbi predvideli obveznost
izločitve kulturnih spomenikov in naravnih znamenitosti iz otvoritvene bilance
stanja in programa lastninskega preoblikovanja, s čimer sta onemogočili
lastninjenje kulturnih spomenikov, ki je že v teku. Izpodbijani uredbi sta bili
namreč sprejeti leta 1994, ko je šlo lastninsko preoblikovanje podjetij že h
koncu in sta tako onemogočili lastninjenje kulturnih spomenikov v tistih
primerih, ko postopek v trenutku uveljavitve uredb še ni bil končan. S tem so
prišla takšna podjetja v neenakopraven položaj v primerjavi s podjetji, pri
katerih je bil postopek lastninskega preoblikovanja vključno z lastninjenjem
kulturnih spomenikov končan že pred uveljavitvijo izpodbijanih uredb, kar naj
bi bilo v nasprotju z načelom enakosti po 14. členu ustave.
2. Izpodbijani uredbi sta po mnenju
pobudnikov tudi v nasprotju z zakonom o naravni in kulturni dediščini in z
zakonom o lastninskem preoblikovanju podjetij, saj ta dva zakona ne onemogočata
lastninjenja kulturnih spomenikov. S tem sta uredbi po mnenju pobudnikov
uredili vprašanja omejevanja pravic oseb, kar se sme urejati samo z zakonom.
3. Vlada v
odgovoru na pobudi navaja, da izhajata pobudnika pri svojih utemeljitvah iz
napačne predpostavke, da je obveznost izločitve kulturnih spomenikov in naravnih
znamenitosti iz otvoritvene bilance stanja in s tem iz lastninskega
preoblikovanja podjetij nastala z dnem uveljavitve izpodbijanih uredb.
Obveznost izločitve kulturnih spomenikov in naravnih znamenitosti pri
lastninskem preoblikovanju naj bi narekoval že zakon o naravni in kulturni
dediščini, ki v prvem odstavku 51. člena izrecno določa, da kulturnega
spomenika ali naravne znamenitosti, ki je v javni ali družbeni lastnini, ni
dopustno odtujiti. Glede na navedeno besedilo zakona po mnenju vlade kulturni
spomeniki in naravne znamenitosti ne morejo biti predmet lastninjenja, saj je
lastninsko preoblikovanje podjetij po svoji vsebini prehod iz družbene lastnine
v zasebno. Obveznost upoštevanja navedene zakonske prepovedi pri lastninjenju
podjetij določa tudi zakon o lastninskem preoblikovanju podjetij, kjer je v
četrtem odstavku 2. člena predvideno, da se izključitve in omejitve glede
možnosti pridobivanja lastninske pravice, določene v veljavnih zakonih (kot
takšen zakon v tem primeru velja zakon o naravni in kulturni dediščini),
upoštevajo pri oblikah lastninskega preoblikovanja po navedenem zakonu. Določbe
izpodbijanih uredb, ki se nanašajo na izločitev kulturnih spomenikov in
naravnih znamenitosti, se po stališču vlade nanašajo le na določitev načina vrednotenja sredstev in po svoji vsebini pomenijo
le izvedbo navedenih zakonskih določb.
B)
4. Ustavno sodišče je pobudi sprejelo in po ugotovitvi, da
so izpolnjeni pogoji po četrtem odstavku 26. člena zakona o ustavnem sodišču
(Uradni list RS, št. 15/94) takoj nadaljevalo z odločanjem o stvari sami.
5. Pobudi sta utemeljeni, saj se izpodbijani uredbi nanašata
na urejanje oziroma omejevanje pravic, kar je po ustavi lahko le predmet
zakonske ureditve. V zakonih, na katere se sklicuje vlada kot izdajatelj izpodbijanih
uredb, namreč ni podlage oziroma pooblastila za ukrepe, ki jih predpisujeta
uredbi.
6. Zakon o naravni in kulturni dediščini v
51. členu res določa, da spomenika ali znamenitosti, ki je v javni ali družbeni
lastnini, ni dopustno odtujiti. Navedena določba je jasna, jasen pa je bil tudi
namen te določbe v sistemu, v katerem je prevladovala družbena lastnina, ki je
imela v pravni ureditvi prednost pred drugimi oblikami lastnine. Navedene
določbe, ki je v sistemu družbene lastnine zagotavljala, da se obseg družbene
lastnine na določenih vrstah sredstev ne bo zmanjševal na škodo drugih oblik
lastnine, ni mogoče razlagati tako, da preprečuje v postopkih lastninskega
preoblikovanja podjetij upoštevanje in vrednotenje teh sredstev. Pri spremembi
družbene lastnine v lastnino z znanimi lastniki namreč tudi smiselno ne gre za
“odtujevanje” sredstev v družbeni lastnini, ampak za konceptualno spremembo
narave lastninskih upravičenj na sredstvih in na kapitalu, ki so bili v
družbeni lastnini, ki je nov ustavni sistem ne pozna več. Prepovedi in omejitve
prometa ali odtujitve določenih sredstev v družbeni lastnini zato ne morejo
služiti kot podlaga za trditev, da že same takšne omejitve oziroma prepovedi na
tej podlagi onemogočajo oblikovanje družbenega kapitala, ki bo predmet
lastninjenja po zakonu o lastninskem preoblikovanju podjetij. Tudi če bi zakon
za posamezno vrsto sredstev glede na njihove določene posebnosti lahko določil
poseben režim lastninskega preoblikovanja, pa takšnega posebnega režima ni
mogoče izvajati neposredno iz režima posebne zaščite, ki so ga v sistemu
družbene lastnine uživala sredstva v družbeni lastnini. Lastninjenje samo torej
že pojmovno pomeni odpravo omejitev, ki so bile glede posameznih sredstev
uvedene samo zaradi njihovega družbenolastninskega pravnega položaja. Pač pa že
iz zakona o lastninskem preoblikovanju podjetij izhaja, da v otvoritveno
bilanco stanja in v program lastninskega preoblikovanja ni mogoče vključiti
sredstev, ki so v javni lastnini.
7. Prav tako tudi določba četrtega odstavka
2. člena zakona o lastninskem preoblikovanju podjetij ne more biti podlaga za
stališče, da je že zakon izključil od lastninjenja kapital, oblikovan na
podlagi sredstev, ki predstavljajo kulturni spomenik oziroma naravno znamenitost.
Navedena določba se nanaša na primere, ko drugi veljavni predpisi omejujejo
pravno sposobnost določenih subjektov glede lastninske pravice. Zakon o naravni
in kulturni dediščini pa že v sistemu družbene lastnine ni omejeval pravne
sposobnosti nosilcev lastninske pravice glede možnosti pridobivanja lastninske
pravice na kulturnih spomenikih oziroma naravnih znamenitostih: le od družbenih
pravnih oseb te pravice na podlagi prej navedenega 51. člena niso mogli
pridobivati.
8. Navedena sredstva v družbeni lastnini so
bila torej iz lastninskega preoblikovanja po zakonu o lastninskem
preoblikovanju podjetij izločena z izpodbijanima uredbama, kar ni v skladu s
120. členom in tretjim odstavkom 153. člena ustave. Na podlagi 120. člena
ustave lahko upravni organi (in analogno torej tudi vlada) podzakonske predpise
izdajajo le, če imajo za to vsebinsko podlago v zakonu, in seveda tudi le v
okviru zakonskih določb. S svojimi akti ne morejo spremeniti ali samostojno
urejati pravic in obveznosti. Te lahko v skladu z načelom delitve oblasti ureja
le zakon. Podzakonski predpis sme zakonsko normo dopolnjevati le do te mere, da
z dopolnjevanjem ne zožuje z zakonom urejenih pravic in obveznosti. Stremeti
mora le za tem, da zakonsko normo dopolni tako, da bo dosežen njen cilj.
9. Podzakonski predpisi in drugi splošni
akti, ki jih sprejema izvršilna oblast, morajo biti v skladu z ustavo in z
zakoni (tretji odstavek 153. člena ustave). Načelo vezanosti izvršilne oblasti
na zakon izključuje možnost, da bi vlada spreminjala ali samostojno urejala
zakonsko materijo ali pa urejala razmerja, pravice in obveznosti, za urejanje
katerih je pristojen predstavniški organ. Zato je bilo treba izpodbijani
določbi uredb razveljaviti. Podobno je ustavno sodišče odločilo že v več
zadevah, na primer v zadevah U-I-1/92, U-I-72/92 in U-I-82/92 (OdlUS 48/I,
56/II in 101/II), in ni našlo razloga, da bi v obravnavanem primeru spremenilo
svoje stališče.
10. Izpodbijani določbi pa kršita tudi
načela pravne države iz 2. člena ustave. Samostojno namreč določata, da se ob
pripravi otvoritvene bilance stanja in ob pripravi postopkov lastninskega
preoblikovanja kulturni spomeniki in naravne znamenitosti (oziroma v uredbi o
pripravi programa preoblikovanja celo “kulturne in naravne znamenitosti”)
izločijo iz bilance stanja, pri tem da noben drug predpis ne določa, kateri
subjekti pridobijo lastninska upravičenja na teh sredstvih, potem ko se tako
izločijo, oziroma ko se pravna oseba, v katere sredstvih so se te stvari
nahajale, lastninsko preoblikuje. Ustavno sodišče ugotavlja, da v obstoječi
zakonodaji ni izrecno urejen tudi lastninskopravni položaj sredstev, ki se
nahajajo v pravnih osebah v družbeni lastnini in za vrednost katerih se bodo ta
podjetja lastninila. Vendar je glede na predvideno lastninjenje mogoče
zanesljivo reči vsaj, da se ta sredstva nahajajo v teh pravnih osebah in bo tem
osebam glede na določbe zakona o gospodarskih družbah na teh sredstvih očitno
priznana lastninska pravica. Pravni položaj kulturnih spomenikov in naravnih
znamenitosti pa bi po izločitvi, kakršno predvidevata izpodbijani določbi
uredb, ostal v celoti neopredeljen, saj bi noben subjekt na njih ne imel
nikakršne v zakonu določene pravice.
11. Ustavno sodišče je izpodbijani uredbi
odpravilo, ker je ugotovilo, da je potrebno odpraviti škodljive posledice, ki
so nastale zaradi njune nezakonitosti. S tem bosta lahko pobudnika v postopku
lastninskega preoblikovanja uveljavljala svoje interese oziroma interese svojih
delavcev, kot da izpodbijana predpisa sploh nista bila izdana, saj odprava
učinkuje za nazaj.
C)
12. Ustavno sodišče je sprejelo to odločbo
na podlagi 45. člena zakona o ustavnem sodišču (Uradni list RS, št. 15/94) v
sestavi: predsednik dr. Tone Jerovšek in sodniki mag. Matevž Krivic, mag. Janez
Snoj, dr. Janez Šinkovec, dr. Lovro Šturm, Franc Testen, dr. Lojze Ude in dr.
Boštjan M. Zupančič. Odločbo je sprejelo soglasno.
Št. U-I-320/94-11
Ljubljana, dne 25. maja 1995.
Predsednik
dr. Tone Jerovšek l. r.