Ustavno sodišče je v postopku za oceno
ustavnosti in zakonitosti, začetem na pobudo družbe Intereuropa, d.d., Koper,
ki jo zastopa predsednik uprave Jože Kranjc, in drugih, na seji dne 3.
februarja 2000
o d l o č i l o:
1. Točka 1 26. člena zakona o davku na dodano vrednost (Uradni
list RS, št. 89/98) in 49. člen pravilnika o izvajanju zakona o davku na dodano
vrednost (Uradni list RS, št. 4/99, 45/99, 59/99 in 110/99) se razveljavita.
2. Razveljavitev začne učinkovati po preteku šestih mesecev od
objave te odločbe v Uradnem listu Republike Slovenije.
O b r a z l o ž i t e v
A)
1. Pobudnice navajajo, da opravljajo
kurirske storitve, razen javnih poštnih storitev, ki jih opravlja Pošta
Slovenije (v nadaljevanju: pošta). Glede na 49. člen pravilnika o izvajanju
zakona o davku na dodano vrednost (v nadaljevanju: pravilnik) pa so vse
kurirske oziroma poštne storitve, ki jih opravlja pošta, oproščene plačila
davka na dodano vrednost, in sicer ne glede na to, ali gre za storitve v okviru
obvezne gospodarske javne službe ali zunaj tega okvira. Iz navedb pobudnic, da
je pošta na podlagi izpodbijane določbe v privilegiranem položaju, je
zaključiti, da naj bi bila ureditev v neskladju z drugim odstavkom 14. člena
ustave. 49. člen pravilnika pa naj bi bil v neskladju tudi s 1. točko 26. člena
zakona o davku na dodano vrednost (Uradni list RS, št. 89/98 – v nadaljevanju:
ZDDV), z drugim odstavkom 99. člena zakona o upravi (Uradni list RS, št. 67/94,
20/95 – odl. US in 29/95 – odl. US – ZUpr) in s 4. členom zakona o poštnih
storitvah (Uradni list RS, št. 35/97 – v nadaljevanju: ZPSto). V neskladju s
tretjim odstavkom 153. člena ustave naj bi bil, ker naj bi vseboval določbe, za
katere v navedenih zakonih ni vsebinske podlage. Ker naj bi zaradi
privilegiranega položaja pošte pobudnice imele tudi manj prometa in s tem manj
dohodka, predlagajo, da se izvrševanje izpodbijane določbe pravilnika do končne
odločitve zadrži.
2. Ministrstvo za finance (v nadaljevanju:
ministrstvo) je v odgovoru na pobudo navedlo, da so pri uzakonjenih rešitvah v
sistemu davka na dodano vrednost upoštevane smernice Evropske unije. Skladno z
njimi naj bi bile tudi poštne storitve oproščene plačila davka na dodano
vrednost. V podzakonskem aktu urejena izpodbijana opredelitev davčne oprostitve
za javne poštne storitve, ki jih opravlja pošta, pa naj bi temeljila na prvem
odstavku 66. člena ZDDV, ki določa, da se za razvrstitev dejavnosti uporablja
standardna klasifikacija dejavnosti.
3. Glede na to, da je bila izpodbijana
določba pravilnika med postopkom pred ustavnim sodiščem spremenjena, so bile
pobudnice pozvane, naj sporočijo, ali pri pobudi še vztrajajo. Posamezne
pobudnice, ki so sporočile, da pri pobudi vztrajajo, so dodatno še navedle, da
se pošta ukvarja tudi s kurirskimi storitvami raznašanja paketov in pošiljk od
vrat do vrat. Ker naj bi pošta tega ne imela posebej registriranega, naj bi se
tudi to štelo kot javna poštna storitev sprejemanja, prevoza in dostave
pisemskih in paketnih pošiljk in bi bilo kot tako oproščeno plačila davka na
dodano vrednost.
4. Ministrstvo je v zvezi z dodatnimi
navedbami pobudnic le poudarilo, da je bila izpodbijana določba pravilnika
dopolnjena v smeri že danega odgovora, ki ga zato ne dopolnjujejo.
5. Ustavno sodišče, ki je zadevo na podlagi
šeste alinee 52. člena poslovnika ustavnega sodišča (Uradni list RS, št. 49/98)
obravnavalo prednostno, je s sklepom št. U-I-96/99 z dne 21. 10. 1999 sprejelo
pobudo za začetek postopka za oceno ustavnosti in zakonitosti 49. člena
pravilnika, predlog, da se do končne odločitve zadrži izvrševanje izpodbijane
določbe pravilnika pa zavrnilo. Hkrati je ustavno sodišče na podlagi 30. člena
zakona o ustavnem sodišču (Uradni list RS, št. 15/94 – v nadaljevanju: ZUstS)
začelo tudi postopek za oceno ustavnosti 1. točke 26. člena ZDDV, ki davčno
oprostitev za javne poštne storitve pogojuje s subjektom, ki te storitve
izvaja. To bi namreč lahko bilo neskladje, ki krši načelo enakosti pred zakonom
(drugi odstavek 14. člena ustave). Pobuda in sklep o sprejemu pobude sta bili
zato poslani tudi Državnemu zboru v odgovor (prvi odstavek 28. člena ZUstS).
6. Državni zbor na navedbe ni odgovoril.
B)
7. Z ZDDV se ureja sistem in uvaja
obveznost plačevanja davka na dodano vrednost na območju Republike Slovenije
(prvi odstavek 1. člena ZDDV). Davek na dodano vrednost se obračunava in
plačuje od dobav blaga in od opravljenih storitev, ki jih davčni zavezanec
opravi v okviru opravljanja svoje dejavnosti za plačilo (1. točka 3. člena
ZDDV). V sistem davka na dodano vrednost pa so vgrajene tudi oprostitve plačila
davka. Te bi lahko razvrstili na oprostitve, predpisane znotraj državnega
ozemlja, oprostitve pri uvozu blaga ter oprostitve pri izvozu blaga in
storitev. V skupini oprostitev znotraj državnega ozemlja pa so tudi oprostitve
davka na dodano vrednost za dejavnosti, ki so v javnem interesu (podnaslov 26.
člena ZDDV, v katerem so tovrstne oprostitve tudi opredeljene). Na podlagi tega
je zaključiti, da so javne poštne storitve, ki jih opravlja pošta (1. točka 26.
člena ZDDV), plačila davka na dodano vrednost oproščene, ker gre za storitve,
ki so v javnem interesu. Pri tem sam ZDDV izrecno ne opredeljuje, katere so
tiste, plačila davka na dodano vrednost oproščene, “javne poštne storitve, ki
jih opravlja Pošta” in so v javnem interesu. Vendar pa je to jasno razvidno iz
postavke I/64.11 uredbe o uvedbi in uporabi standardne klasifikacije dejavnosti
(Uradni list RS, št. 34/94, 3/95, 13/95, 33/95, 15/96, 89/98 in 12/99 – v
nadaljevanju: uredba-SKD), ki se uporablja za določanje dejavnosti (2. člen
uredbe-SKD) tudi na podlagi prvega odstavka 66. člena ZDDV. Med javne poštne
storitve(1) spada:
– sprejemanje, prevoz in dostava poštnih
pisemskih in paketnih pošiljk ter odtisov za slepe v domačem in mednarodnem
prometu;
– zbiranje pisemskih in paketnih pošiljk
prek javnih poštnih nabiralnikov ali poštnih uradov;
– razporejanje, prevoz in dostava pisemskih
in paketnih pošiljk;
– storitve v zvezi s poštnimi predali ter
– prenos telegramov, poštnih in telefonskih
nakaznic v domačem in mednarodnem prometu. Navedene poštne storitve pa so tudi
tiste, ki se skladno z 49. členom pravilnika štejejo za javne poštne storitve,
ki so na podlagi 1. točke 26. člena ZDDV oproščene plačila davka na dodano
vrednost.
8. Vendar pa so v uredbi-SKD pod postavko
“I/64.12 Kurirska dejavnost, razen javne pošte” uvrščene posamezne enake
storitve (sprejemanje, razporejanje, prevoz in dostava pisem in pisemskih
pošiljk in paketov), ki jih opravljajo druga podjetja poleg javne pošte.
Posamezne poštne storitve so tako obdavčene različno v odvisnosti od subjekta,
ki jih izvaja.
9. Po ustaljeni praksi ustavnega sodišča
načelo enakosti pred zakonom (drugi odstavek 14. člena ustave) ne pomeni, da bi
predpis – kadar podlaga za različno urejanje niso okoliščine iz prvega odstavka
14. člena ustave – ne smel različno urejati položajev pravnih subjektov, pač
pa, da tega ne sme početi samovoljno, brez razumnega in stvarnega razloga. To
pomeni, da mora razlikovanje služiti ustavno dopustnemu cilju, da mora biti ta
cilj v razumni povezavi s predmetom urejanja v predpisu in da mora biti uvedeno
razlikovanje primerno sredstvo za dosego tega cilja. Za razlikovanje mora torej
obstajati razumen, iz narave stvari izhajajoč razlog. Dopustnost posegov v
pravico do enakosti pred zakonom se presoja le po t. i. testu arbitrarnosti in
ne po strožjem testu sorazmernosti, kjer je treba med drugim izkazati tudi
nujnost posega zaradi varstva pravic drugih (gl. npr. odločbo št. U-I-101/95 z
dne 8. 1. 1998, Uradni list RS, št. 13/98 in OdlUS VII, 2, sklep št. U-I-140/95
z dne 13. 6. 1996 in OdlUS V, 96).
10. Položaj Pošte se sicer res že sam po
sebi razlikuje od položaja ostalih subjektov, ki opravljajo prenos različnih
vrst pošiljk, saj pošta na podlagi prvega odstavka 5. člena ZPSto izvaja tudi
poštne storitve v pogojih obvezne gospodarske javne službe. Za gospodarske
javne službe je značilno, da z njimi država oziroma lokalna skupnost zagotavlja
materialne dobrine (kot storitve in proizvode), katerih trajno in nemoteno
proizvajanje je v javnem interesu, kadar in kolikor teh javnih potreb ni mogoče
zagotavljati na trgu (drugi odstavek 1. člena zakona o gospodarskih javnih
službah, Uradni list RS, št. 32/93 – v nadaljevanju: ZGJS). Pri tem je
pridobivanje dobička podrejeno zadovoljevanju javnih potreb (drugi odstavek 2.
člena ZGJS).
11. Država kot obvezno gospodarsko javno
službo zagotavlja prenos pisem do mase 1000 g, dopisnic in telegrafskih
sporočil v notranjem in mednarodnem prometu (prvi odstavek 4. člena ZPSto).
Storitve obvezne gospodarske javne službe poštnih storitev morajo biti trajno,
redno in nemoteno dostopne vsaki fizični ali pravni osebi na celotnem območju
države v enakih okoliščinah in pod enakimi pogoji (prvi odstavek 4. člena
uredbe o načinu opravljanja obvezne gospodarske javne službe poštnih storitev,
Uradni list RS, št. 99/99 – v nadaljevanju: uredba), uporabniki te obvezne
gospodarske javne službe pa imajo med drugim pravico do trajnega, rednega in
nemotenega zagotavljanja storitev obvezne gospodarske javne službe, pravico do
enakih storitev enake kakovosti v enakih okoliščinah in pod enakimi pogoji
kakor tudi do enakih cen storitev obvezne gospodarske javne službe na celotnem
območju Republike Slovenije (10. člen uredbe). Poštne storitve, ki niso obvezna
gospodarska javna služba, pa so na podlagi drugega odstavka 4. člena ZPSto,
proste (pod pogoji iz prvega odstavka 15. člena ZPSto).
12. Glede na navedeno ustavno sodišče
ocenjuje, da bi bila davčna oprostitev za tiste poštne storitve, ki se izvajajo
v pogojih obvezne gospodarske javne službe, ne glede na to, kdo jih izvaja,
razumna in utemeljena. Gre namreč za poštne storitve v javnem interesu, ki so
takšne vrste, da bi njihovega trajnega, nemotenega in tehnološko enotnega
izvajanja po tržnih zakonitostih na celotnem območju države ne bilo mogoče
zagotoviti tako, da bi bile vsaki fizični ali pravni osebi dostopne v enakih
okoliščinah in pod enakimi pogoji. Zato se izvajajo v pogojih obvezne
gospodarske javne službe, kjer so podrejene zadovoljevanju javnih potreb, ne pa
prilagojene tržnim zakonitostim in razmeram na trgu.
13. Za različno obdavčitev subjektov, ki
opravljajo poštne storitve, katerih opravljanje je prosto, kljub temu, da
posamezni subjekti opravljajo še druge storitve (tudi gospodarsko javno službo)
pa ustavno sodišče ni našlo razumnega oziroma iz narave stvari izhajajočega
razloga. Ministrstvo sicer navaja, da so pri uzakonjenih rešitvah v sistemu
davka na dodano vrednost upoštevane smernice Evropske unije. Vendar pa razlog
takšne ureditve ni v usklajenosti sistema davka na dodano vrednost s smernicami
Evropske unije, saj skladno s smernicami države članice same predpišejo pogoje,
pod katerimi so javne poštne storitve oproščene plačila davka na dodano
vrednost. Pri tem pa morajo paziti, da oprostitve niso predpisane tako, da bi
lahko privedle do zlorab samega instituta oprostitev. Zato je ustavno sodišče
zakonodajalčevo ravnanje v delu, v katerem je pošto, kot le eno izmed izvajalk
poštnih storitev oprostil plačevanja davka na dodano vrednost za vse poštne storitve,
ki jih opravlja, ocenilo za arbitrarno. Pošta namreč opravlja tudi poštne
storitve, ki niso obvezna gospodarska javna služba; razvidne so iz statuta
javnega podjetja Pošta Slovenije, d.o.o. (Uradni list RS, št. 46/98). Posledica
takega ravnanja je ustavno nedopustna neenakost med posameznimi subjekti,
zaradi česar 1. točka 26. člena ZDDV ni v skladu z ustavo.
14. Na podlagi ugotovljene neskladnosti je
ustavno sodišče 1. točko 26. člena ZDDV razveljavilo z odložnim rokom šestih
mesecev. V tem času bo zakonodajalec, z upoštevanjem razlogov te odločbe, lahko
na novo normiral olajšavo za poštne storitve tako, da bodo izvajalci, ki te
storitve izvajajo v enakih pogojih, tudi enako obdavčeni.
15. Glede na to, da je že na podlagi 1.
točke 26. člena ZDDV v zvezi s prvim odstavkom 66. člena ZDDV (točka 7
obrazložitve) jasno, katere so “javne poštne storitve, ki jih opravlja Pošta”
je ustavno sodišče tudi 49. člen pravilnika razveljavilo z enakim rokom. Ker je
bilo to podzakonsko določbo treba razveljaviti že zaradi razveljavljene
zakonske podlage, ustavno sodišče njene skladnosti s tistimi zakonskimi
določbami, ki so jih navedle pobudnice, ni ocenjevalo.
C)
16. Ustavno sodišče je sprejelo to odločbo
na podlagi 43. in tretjega odstavka 45. člena ZUstS v sestavi: predsednik Franc
Testen ter sodnice in sodniki dr. Janez Čebulj, dr. Zvonko Fišer, dr. Miroslava
Geč-Korošec, Lojze Janko, Milojka Modrijan, dr. Mirjam Škrk in dr. Dragica
Wedam-Lukić. Odločbo je sprejelo soglasno.
Št. U-I-96/99
Ljubljana, dne 3. februarja 2000.
Predsednik
Franc Testen l. r.
_____________________________
1 Poimenovanje postavke I/64.11 je bilo z uredbo o
spremembah in dopolnitvah uredbe o uvedbi in uporabi standardne klasifikacije
dejavnosti (Uradni list RS, št. 89/98, ki je začela veljati dne 1. 1. 1999),
spremenjeno, in sicer se ta ne imenuje več “Javne poštne storitve” temveč
“Dejavnost javne pošte”. Vsebina pojasnila te postavke ni bila predmet sprememb
(glede na 7. člen uredbe – SKD objavlja pojasnila oziroma podrobno obrazložitev
vsebine posamezne postavke Statistični urad Republike Slovenije v Uradnem
listu).