Ustavno sodišče je v postopku odločanja o
ustavni pritožbi družbe A. A., d.d., Ž., ki jo zastopa B. B., odvetnica v Z. na
seji dne 30. novembra 2000
o d l o č i l o:
1. Točka 2. izreka sodbe in sklepa Vrhovnega sodišča št. VIII
Ips 188/98 z dne 22. 12. 1998 se razveljavi.
2. Zadeva se vrne Vrhovnemu sodišču v novo odločanje.
O b r a z l o ž i t e v
A)
1. V delovnem sporu je bil pravnomočno
zavrnjen zahtevek delavca za razveljavitev sklepov o prenehanju delovnega
razmerja. Sodišča so ugotovila, da so bili izkazani pogoji za prenehanje
delovnega razmerja po samem zakonu: delavec kot tujec ni smel več opravljati
dela varnostnika, drugega dela pa zanj pri delodajalcu ni bilo. Pritožnica
navaja, da je vrhovno sodišče v delovnem sporu sicer zavrnilo revizijo v delu,
ki se nanaša na razveljavitev sklepov o prenehanju delovnega razmerja, ugodilo
pa ji je glede datuma prenehanja. Ugotovilo je, da je tožniku (delavcu) delovno
razmerje prenehalo na dan, ko je prejel pravnomočno sodbo. Po mnenju pritožnice
je taka odločitev povsem arbitrarna in samovoljna ter zato v nasprotju z 22.
členom ustave. Odločba o prenehanju delovnega razmerja na podlagi samega zakona
je deklaratorna in ne konstitutivna. Zato naj bi bilo tudi nesmiselno za dan
prenehanja določiti dan prejema pravnomočne odločitve v delovnem sporu. Ta dan
je vezan ne samo na potek delovnega spora, temveč tudi na njegovo trajanje, kar
je odvisno predvsem od ravnanja sodišča. Določbo drugega odstavka 76. člena
zakona o temeljnih pravicah iz delovnega razmerja (Uradni list SFRJ, št. 60/89
in nasl. – v nadaljevanju: ZTPDR) naj bi bilo mogoče razumeti le v zvezi z
razlogi za prenehanje delovnega razmerja. Pritožnica tudi meni, da je
izpodbijana odločitev v nasprotju z obstoječo sodno prakso. Pri tem se sklicuje
na odločitve o prenehanju delovnega razmerja tujcem na podlagi zakona o
zaposlovanju tujcev (Uradni list RS, št. 33/92), kjer pa je že zakon sam vezal
prenehanje na dokončnost odločitve. Pritožnica zatrjuje še kršitev pravice do
zasebne lastnine (33. člen ustave), saj je sodni postopek trajal več kot dve
leti. Delavec naj bi za ta čas prejemal plačo, čeprav ne samo, da sploh ni
delal, temveč tudi ni smel delati.
2. Senat ustavnega sodišča je s sklepom št.
Up-35/99 z dne 31. 5. 2000 ustavno pritožbo sprejel v obravnavo. Vrhovno
sodišče nanjo ni odgovorilo, stališče pa je podal delavec – tožnik v delovnem
sporu. Meni, da je stališče vrhovnega sodišča v skladu z zakonom in da je prav
pravnomočna odločitev arbitrarna ter krši delavčevo pravico do enakega varstva
pravic.
B)
3. Pritožnik v ustavni pritožbi nasprotuje
pravnemu stališču vrhovnega sodišča o trenutku prenehanja delovnega razmerja
zaradi zakonske prepovedi opravljanja določenega dela. Zatrjuje nepravilno
uporabo materialnega prava. Za ugotavljanje kršitve zakona, če pri tem ne gre
obenem tudi za kršitev katere od ustavnih pravic, ustavno sodišče ni pristojno.
V skladu s 50. členom zakona o ustavnem sodišču (Uradni list RS, št. 15/94 – v
nadaljevanju: ZUstS) ustavno sodišče izpodbijano sodbo preizkusi le glede vprašanja,
ali so bile z njo kršene človekove pravice ali temeljne svoboščine. Preizkusi
torej le, ali je izpodbijana odločitev sprejeta na podlagi take interpretacije
zakona, ki posega v človekove pravice.
4. Trenutek prenehanja delovnega razmerja
po ZTPDR in zakonu o delovnih razmerjih (Uradni list RS, št. 14/90 in nasl. – v
nadaljevanju: ZDR) ni nikjer izrecno vezan na pravnomočnost odločitve o
prenehanju. Praviloma je to dokončnost sklepa delodajalca (šele dokončen sklep
je tudi izvršljiv, 106. člen ZDR), v določenih primerih pa je to nastop neke
druge okoliščine (potek odpovednega roka, prvi dan odsotnosti z dela,
dokončnost disciplinske odločitve, 30 dni oziroma 6 mesecev po dokončnosti,
začetek prestajanja kazni ali varnostnega ukrepa, pravnomočnost odločbe o
ugotovljeni popolni nezmožnosti za delo, potek veljavnosti delovnega dovoljenja
za tujce).
5. Po določbi 2. točke prvega odstavka 76.
člena ZTPDR delavcu preneha delovno razmerje po samem zakonu, “če mu je po
zakonu oziroma pravnomočni odločbi sodišča ali drugega organa prepovedano
opravljanje določenih del in nalog, ni pa mu mogoče zagotoviti drugih del in
nalog – z dnem, ko mu je vročena pravnomočna odločba.“
6. Kadar je delavcu opravljanje določenega
dela prepovedano že z zakonom ali z odločbo nekega drugega organa, je odločitev
delodajalca o tem zgolj deklaratorna (ugotovitvena): delavec dosedanjega dela
ne sme več opravljati. Če ne bi bilo nobene druge obveznosti delodajalca, bi
delavcu z vročitvijo pravnomočne odločbe o prepovedi opravljanja dela oziroma
na dan, določen v zakonu, praviloma tudi prenehalo delovno razmerje (podobno
kot v primeru ugotovljene popolne nezmožnosti za delo po 1. točki prvega
odstavka 76. člena ZTPDR). V primeru prepovedi opravljanja dela s pravnomočno
odločbo bi bilo zgolj po gramatikalni razlagi določbo mogoče razumeti tudi
tako, da delavcu delovno razmerje preneha z dnem vročitve pravnomočne odločbe o
prepovedi opravljanja dela. Kadar pa bi prepoved izhajala neposredno iz zakona,
bi bila enaka posledica lahko vezana le na trenutek uveljavitve zakona oziroma
na datum, ki ga zakon določi (na določen ali določljiv način).1
7. Ker pa mora v primeru prepovedi
opravljanja le določenega dela (ne pa dela nasploh) delodajalec ugotoviti tudi,
da delavcu ne more zagotoviti drugega dela, gre še za dodatno odločitev.
Prenehanje delovnega razmerja torej ni posledica zgolj ugotovitve, da delavec
določenega dela ne sme več opravljati, ker mu je to prepovedano, temveč mu
lahko preneha šele na podlagi dokončne odločitve delodajalca o tem, da mu
drugega dela ne more zagotoviti. Po drugem odstavku 23. člena ZTPDR je treba
delavcu obvezno vročiti pisni sklep, s katerim se odloči o uresničevanju njegovih
posamičnih pravic, obveznosti in odgovornosti. Po prvem odstavku 106. člena ZDR
pa ugovor delavca zoper sklep o njegovih pravicah, obveznostih in odgovornostih
zadrži izvršitev sklepa do sprejema dokončne odločitve.
8. Obrazložitev sodbe se v delu, kjer naj
bi utemeljila razloge za spremembo pravnomočne sodbe, omeji na golo ugotovitev,
da zakon s “pravnomočno odločbo“ misli na “pravnomočno odločbo o prenehanju
delovnega razmerja“. Nima pa sodba obrazložitve, zakaj bi v takih primerih
delovno razmerje delavcu prenehalo šele s pravnomočnostjo odločitve o
prenehanju delovnega razmerja in tudi nobene obrazložitve, zakaj je pravnomočna
odločitev napačna. Tudi če bi šlo zgolj za očitek nepravilne uporabe
materialnega prava, ki na raven človekovih pravic in svoboščin ne posega, bi
ustavno sodišče lahko presojalo, ali je izpodbijana sodba očitno napačna ter
brez razumne pravne obrazložitve. V tem primeru bi namreč lahko šlo za kršitev
enakega varstva pravic po 22. členu ustave, ki vključuje tudi prepoved sodniške
samovolje oziroma arbitrarnosti. Ustavno relevanten pa je lahko tudi očitek
pritožnika, da naj bi sodišče v njegovem primeru odločilo drugače kot v
siceršnjih podobnih primerih. Če namreč sodišče samovoljno in arbitrarno odloči
drugače, kot sicer redno odločajo sodišča v podobnih primerih, je lahko
prekršena pravica do enakosti pred zakonom po drugem odstavku 14. člena ustave,
ki se na področju sodnih postopkov izraža kot pravica do enakega varstva pravic
po 22. členu ustave.
9. Sporno pravno stališče vrhovnega sodišča
očitno temelji le na gramatikalni razlagi zakonske določbe. Čeprav izpodbijana
sodba vsebinske obrazložitve o tem nima, je stališče mogoče povzeti v
naslednjem: ker v primeru prepovedi opravljanja dela na podlagi samega zakona
ni predvidena še izdaja posamične odločbe delodajalca o prepovedi, naj bi bil
datum prenehanja vezan na pravnomočnost odločbe o prenehanju delovnega
razmerja. Taka razlaga 2. točke prvega odstavka 76. člena ZTPDR pa po presoji
ustavnega sodišča nesorazmerno posega v zasebno lastnino delodajalca,
zagotovljeno s 33. členom ustave. Delodajalcu nalaga materialno obveznost za
čas trajanja sodnega postopka, ki mu v drugih primerih zakonite odpovedi
delovnega razmerja sicer ni naložena. Delavca bi moral obdržati v delovnem razmerju
še ves čas do pravnomočne odločitve sodišča in mu tudi izplačevati plačo,
čeprav za to ne more dobiti nobene protivrednosti, saj delavcu že sam zakon
prepoveduje delati, z dokončno odločitvijo pa je ugotovljeno, da drugega dela
zanj nima.
10. Ustavno sodišče je razveljavilo 2.
točko izreka sodbe in sklepa in v tem delu vrnilo zadevo vrhovnemu sodišču v
novo odločanje. Pri tem se ni spuščalo v presojo, ali je v skladu z ustavo
razlaga zakona, po kateri delavcu (tudi) v takem primeru delovno razmerje preneha
z dokončnostjo odločitve. Pritožnik namreč ne zatrjuje, da vezanost trenutka
prenehanja delovnega razmerja na dokončnost sklepa o tem, kakorkoli posega v
njegove ustavne pravice. Vrhovno sodišče pri novem odločanju ne bo smelo
izhajati iz take gramatikalne razlage zakona, ki nesorazmerno posega v
pritožnikovo pravico do zasebne lastnine iz 33. člena ustave.
C)
11. Ustavno sodišče je sprejelo to odločbo
na podlagi prvega odstavka 59. člena ZUstS v sestavi: predsednik Franc Testen
ter sodnice in sodniki dr. Janez Čebulj, dr. Zvonko Fišer, Lojze Janko, Milojka
Modrijan, dr. Mirjam Škrk, dr. Lojze Ude in dr. Dragica Wedam-Lukić. Odločbo je
sprejelo soglasno.
Št. Up 25/99-20
Ljubljana, dne 30. novembra 2000.
Predsednik
Franc Testen l. r.
____________________________
1 Tudi prejšnja zakonodaja je poznala enak razlog
prenehanja delovnega razmerja (216. člen zakona o združenem delu, povzet v
republiškem ZDR). Glede datuma prenehanja pa je bila dikcija prejšnih določb
drugačna: delavcu je delovno razmerje prenehalo z dnem, ko je bila temeljni
organizaciji vročena pravnomočna odločba. V sodni praksi (pravno mnenje
najvišjih sodišč združenega dela z dne 27. 6. 1979) se je oblikovalo stališče,
da gre za datum vročitve pravnomočne odločbe o prepovedi opravljanja dela, če
ni bilo sporno, da delavcu drugih del ni mogoče zagotoviti. V primeru spora pa
je delovno razmerje prenehalo z dnem dokončnosti sklepa o prenehanju