Ustavno sodišče je v postopku za oceno
ustavnosti, začetem na pobude Marte Jelačin iz Ljubljane, Jureta Porente iz
Ljubljane in Gregorja Puclja iz Velikih Lašč, ki ga zastopa Klemen Lamut,
odvetnik v Ljubljani, ter z zahtevama Višjega sodišča v Celju, na seji dne 18.
januarja 2001
o d l o č i l o :
1. Člen 20 zakona o spremembah in dopolnitvah zakona o
denacionalizaciji (Uradni list RS, št. 65/98) se razveljavi.
2. V nepravnomočno končanih sodnih postopkih se uporablja prvi
odstavek 78. člena zakona o denacionalizaciji (Uradni list RS, št. 27/91).
O b r a z l o ž i t e v
A)
1. Pobudniki in predlagatelj izpodbijajo
20. člen zakona o spremembah in dopolnitvah zakona o denacionalizaciji (v
nadaljevanju: ZDen-B). Navajajo, da so sodišča prej veljavno določbo prvega
odstavka 78. člena zakona o denacionalizaciji (Uradni list RS, št. 27/91 in
nasl.; v nadaljevanju: ZDen) na podlagi kritike pravne teorije razlagala
različno. Nekatera so jo razlagala po besedilu, tj. da je dedovanje uvedeno z
dnem pravnomočnosti odločbe o dedovanju; druga so jo razlagala tako, kot bi se
“morala” glasiti, tj. da je dedovanje uvedeno z dnem pravnomočnosti odločbe o
denacionalizaciji. Nekateri pobudniki se zavzemajo za prvo razlago; drugi
pobudniki in predlagatelj pa menijo, da druga razlaga ni bila možna in da
zaradi tega izpodbijane določbe ni mogoče razumeti drugače, kot da gre za
spremembo zakonske ureditve. Kot taka naj bi spreminjala krog dedičev in zato
posegala v pravico do zasebne lastnine in dedovanja (33. člen ustave) ter bila v
nasprotju s prepovedjo povratne veljave zakona in varstvom pridobljenih pravic
(drugi odstavek 155. člena ustave). Ker naj bi določba razlikovala med primeri,
ko je bilo o denacionalizaciji in dedovanju odločeno pred njeno uveljavitvijo,
in primeri, ko je bilo odločeno po njej, naj bi bila v neskladju z načelom
enakosti pred zakonom (14. člen ustave). Z isto določbo ustave naj bi bila v
nasprotju tudi zato, ker naj bi razlikovala med dediči po zakonu o dedovanju
(Uradni list SRS, št. 15/76 in nasl.; v nadaljevanju: ZD) in dediči po ZDen
glede na to, ali so v krvnem sorodstvu z denacionalizacijskim upravičencem ali
ne. Določba naj bi povzročala številne nove in dolgotrajne spore, zaradi česar
naj bi bila v nasprotju s pravico do sojenja brez nepotrebnega odlašanja (23.
člen ustave). Pobudniki in predlagatelj predlagajo bodisi razveljavitev 20.
člena ZDen-B bodisi ugotovitev, da je izpodbijano določbo treba razlagati tako,
da se krog dedičev ugotavlja na podlagi prve odločbe o dedovanju po upravičencu
za denacionalizacijo.
2. Pobudniki so dediči oseb, ki so bodisi
na podlagi zakona bodisi na podlagi oporoke dedovale na podlagi odločbe o
dedovanju, izdane po smrti denacionalizacijskega upravičenca. Predlagatelj je
predložil dva sklepa o prekinitvi zapuščinskega postopka, v katerih se je
zastavilo vprašanje, ali je izpodbijana določba v skladu z ustavo ali ne.
3. Državni zbor meni, da je izpodbijana
določba popravila napako prejšnje ureditve. Razlogov za stališče, da je šlo za
napako, naj bi bilo več: (1) pravni red ne pozna odločbe, ampak samo sklep o
dedovanju, (2) pred pravnomočnostjo odločbe o denacionalizaciji še ni bilo niti
predmeta dedovanja niti dedičev, (3) prvotna določba ni upoštevala primerov, ko
zapuščinskega postopka po umrlem denacionalizacijskem upravičencu ni bilo, (4)
prvotna določba ni bila skladna s 77. členom in z drugim odstavkom 78. člena
ZDen. Prvotna določba naj bi bila smiselna le v primerih, kakršen je primer
pobudnice Marte Jelačin, vendar gre za izjemno situacijo. Če bi zakonodajalec
res želel urediti take primere, bi moral urediti še pomanjkljivosti, ki jih
taka ureditev ne zajema, ali pa jih urediti s posebno določbo. Državni zbor
meni, da spremenjena določba prispeva k jasnosti in skladnosti ureditve ter k
spoštovanju načel pravne države. Sprememba določbe resda lahko vpliva na krog
dedičev, vendar pa naj bi tudi prejšnja ureditev nasprotovala temeljni zamisli
in nekaterim določbam zakona v škodo možnih dedičev. Ne glede na to pa naj bi
določba ne učinkovala za nazaj, ker je sodna praksa že po prvotni določbi
štela, da je postopek dedovanja uveden z dnem pravnomočnosti odločbe o
denacionalizaciji.
4. Vlada meni, da je bila z izpodbijano
določbo le odpravljena gramatikalna napaka, ker pravni red ne pozna odločb,
temveč le sklepe o dedovanju. Ob upoštevanju drugega odstavka 78. člena ZDen pa
naj bi prvotnega prvega odstavka tega člena tudi ne bilo mogoče razlagati.
B)
5. Po 23. členu zakona o Ustavnem sodišču
(Uradni list RS, št. 15/94; v nadaljevanju: ZUstS) lahko sodišče vloži zahtevo
za presojo ustavnosti zakona, če tako vprašanje nastane v zvezi s postopki, ki
jih vodi. Predlagatelj je to izkazal z dvema sklepoma o prekinitvi zapuščinskih
postopkov, v katerih bi sodišče moralo uporabiti novelirani prvi odstavek 78.
člena ZDen, ki je po njegovem mnenju v nasprotju z ustavo.
6. Po 24. členu ZUstS mora tisti, ki vloži
pobudo za začetek postopka, izkazati svoj pravni interes. Po ugotovitvi, da so
procesne predpostavke za presojo ustavnosti 20. člena ZDen-B podane že s
predlogom Višjega sodišča in ker tako predlagatelj kot pobudniki sporno določbo
izpodbijajo iz podobnih razlogov, se ni bilo treba spuščati v presojo o obstoju
pravnega interesa vsakogar izmed pobudnikov. Ustavno sodišče je pobude sprejelo
in glede na izpolnjene pogoje iz četrtega odstavka 26. člena ZUstS takoj
nadaljevalo z odločanjem o stvari sami.
7. Pred sprejetjem ZDen-B se je določba
prvega odstavka 78. člena ZDen glasila: “Dedovanje po umrlem se v tem postopku
uvede z dnem pravnomočnosti odločbe o dedovanju.” Po uveljavitvi novele se
izpodbijana določba glasi: “Dedovanje po umrlem se v tem postopku uvede z dnem
pravnomočnosti odločbe o denacionalizaciji.” Nova določba se uporabi v
nepravnomočno končanih sodnih in upravnih postopkih (27. člen ZDen-B). To
pomeni, da se uporabi v vseh primerih, ko do uveljavitve ZDen-B, tj. do 3. 10.
1998, ni bil izdan pravnomočen sklep o dedovanju.1
8. Ker se že od uveljavitve ZDen tako v
teoriji kot v sodni praksi pojavljajo različne razlage prvotnega prvega
odstavka 78. člena ZDen, od pomena te določbe pa je odvisna tudi ustavnosodna
presoja njene spremembe, je najprej treba pojasniti pomen te določbe. Po
jezikovni razlagi se dedovanje uvede z dnem pravnomočnosti odločbe o dedovanju.
Dejstvo, da ZDen uporablja pojem odločba, ne pa sklep, kar je edina možna vrsta
odločitve po ZD, samo po sebi ne more nasprotovati jezikovnemu pomenu določbe.
Izraz odločba predstavlja v pravnem redu splošen pojem za vse vrste odločitev
sodišč in upravnih organov. Jezikovno razlago potrjuje tudi sistemska razlaga.
Dedovanje denacionaliziranega premoženja urejata ZDen in ZD. Nekatera pravila
zanj vsebuje ZDen, glede preostalih vprašanj pa se po drugem odstavku 74. člena
ZDen uporablja ZD. Pravne posledice trenutka uvedbe dedovanja v ZDen niso
določene. Po ZD je trenutek uvedbe dedovanja pomemben za prehod zapuščine na
dediče, za presojo dedne sposobnosti oziroma dedne nevrednosti, za začetek teka
rokov za uveljavljanje pravice zahtevati zapuščino in za določitev kroga
dedičev. Tako po stališčih teorije kot sodne prakse ni sporno, da ZDen vsebuje
posebni določbi o prehodu zapuščine na dediče (drugi odstavek 78. člena) in o
začetku teka rokov za uveljavljanje pravice zahtevati zapuščino (77. člen). Za
nastop obeh posledic je odločilen trenutek pravnomočnosti odločbe o
denacionalizaciji. Ostane vprašanje, ali je prvi odstavek 78. člena ZDen v
prvotnem besedilu določal trenutek za presojo dedne sposobnosti in za določitev
kroga dedičev. Ni razloga, da ga ne bi (prvi odstavek 78. člena ZDen) razumeli
kot specialne določbe v razmerju do ZD. ZD resda določa isti dogodek za
trenutek uvedbe dedovanja in za prehod zapuščine na dediče (123. in 132. člen),
vendar pa tudi drugačna rešitev ni tako nesprejemljiva, da bi bilo mogoče
govoriti o redakcijski napaki, ki bi utemeljevala neupoštevanje gramatikalne in
sistematične razlage. Smiselna je namreč tudi rešitev, ki krog dedičev čimbolj
približuje tistemu, kakršen je bil ob smrti zapustnika, za prehod premoženja na
dediče pa določa tisti trenutek, ko je odvzeto premoženje spet zapustnikovo. To
tudi izpodbija utemeljenost obeh glavnih argumentov proti jezikovnemu pomenu
določbe, tj. da (1) pred pravnomočnostjo odločbe o denacionalizaciji zapuščina,
brez katere dedovanja sploh ni, ne obstaja, in da (2) bi moral zakonodajalec,
če je hotel spremeniti sistem dedovanja ipso iure v dedovanje po sistemu ležeče
zapuščine, urediti vsa vprašanja, povezana s tako spremembo. Nobeden izmed
navedenih argumentov ne more omajati jezikovne in sistemske razlage. ZDen je
pred trenutek, ko obstaja zapuščina, postavil samo trenutek, po katerem se
presoja krog dedičev (in njihova dedna sposobnost), ne pa tudi trenutka prehoda
zapuščine na dediče. Pravni položaj denacionaliziranega premoženja v času od
uvedbe dedovanja do njegove vrnitve prvotnemu lastniku pa je uredil že s tem,
ko je za trenutek prehoda zapuščine na dediče določil pravnomočnost odločbe o
denacionalizaciji. Da ne gre za redakcijsko napako, nenazadnje govori tudi
zakonodajalčevo ravnanje, ki ni sprejel popravka prvega odstavka 78. člena
ZDen, temveč ga je spremenil z novelo ZDen. Prvega odstavka 78. člena ZDen
torej ni bilo mogoče razumeti drugače, kot da je dedovanje uvedeno z dnem
pravnomočnosti odločbe o dedovanju.
9. Sprememba prvega odstavka 78. člena ZDen
je relevantna v primerih, ko dediči, ki so dedovali v zapuščinskem postopku,
izvedenem po smrti denacionalizacijskega upravičenca, v trenutku pravnomočnosti
odločbe o denacionalizaciji niso več živi. Za te primere 20. člen ZDen-B določa
drugačen krog dedičev: po prvem odstavku 78. člena ZDen so dedovali dediči
dedičev; po 20. členu ZDen-B dedujejo dediči denacionalizacijskega upravičenca.
Tako v primerih, ko je bila v času uveljavitve ZDen-B že izdana pravnomočna
odločba o denacionalizaciji, kot tudi v primerih, ko je denacionalizacijski
postopek tedaj še tekel, določba posega v pravico do zasebne lastnine in
dedovanja iz 33. člena ustave. V primerih, ko je že bila izdana pravnomočna
odločba o denacionalizaciji in je torej denacionalizirano premoženje že prešlo
na dediče, 20. člen ZDen-B posega v lastninsko pravico. V primerih, ko je
denacionalizacijski postopek v času uveljavitve ZDen-B še tekel, pa gre za
poseg v “pričakovalne pravice” do pridobitve lastninske pravice v postopku
denacionalizacije, ki so prav tako varovane s 33. členom ustave (odločba št.
U-I-107/96 z dne 5. 12. 1996, Uradni list RS, št. 1/97 in OdlUS V, 174).
10. Poseg v te pravice je ustavno dopusten
le, če je v skladu z načelom sorazmernosti. To pomeni, da mora biti omejitev
primerna in nujna za dosego zasledovanega ustavno legitimnega cilja ter v
sorazmerju s pomembnostjo tega cilja (tretji odstavek 15. člena ustave).
11. Kot izhaja iz odgovora Državnega zbora
in iz obrazložitve predloga zakona o spremembah in dopolnitvah zakona o
denacionalizaciji, (opomba 2) naj bi 20. člen ZDen-B popravil napako, ki naj bi
bila v prejšnjem prvem odstavku 78. člena ZDen. Prvotna določba naj bi bila
namreč smiselna le v redkih izjemnih primerih. To ne drži. Dejstvo, da pred
pravnomočnostjo odločbe o denacionalizaciji še ni zapuščine, je ZDen rešil s
posebno ureditvijo glede trenutka prehoda zapuščine na dediče (drugi odstavek
78. člena). Trditev, da so tudi dediči določeni šele s pravnomočnostjo odločbe
o denacionalizaciji, ni pravilna. Odločba o denacionalizaciji se glasi na
prejšnjega lastnika podržavljenega premoženja (prvi odstavek 67. člena ZDen) in
dedičev sploh ne ugotavlja. V čem naj bi bilo nasprotje med prvim odstavkom 78.
člena na eni ter drugim odstavkom istega člena in 77. členom ZDen na drugi
strani, tudi ni jasno. Že zgoraj je bilo pojasnjeno, da gre v vseh treh
primerih za specialne določbe v razmerju do ZD. S tem, ko je ZDen določil
različne trenutke za prehod zapuščine na dediče in za uvedbo dedovanja, je le
upošteval posebnosti položaja, nastalega z vrnitvijo odvzetega premoženja
prejšnjim lastnikom. Prav tako ni utemeljeno stališče Državnega zbora, da prvi
odstavek 78. člena ZDen ni urejal tistih primerov, v katerih po denacionalizacijskem
upravičencu po njegovi smrti ni bil izveden zapuščinski postopek. Po jezikovni
razlagi določba teh primerov resda ne ureja, vendar pa tako sistematična kot
teleološka razlaga utemeljujeta sklep, da ne gre za pravno praznino. Kot je
bilo že navedeno, ZDen glede vprašanj, povezanih z zapuščinskim postopkom, ki
jih ne ureja sam, odkazuje na uporabo določb ZD (drugi odstavek 74. člena). ZD
za trenutek, odločilen za določitev kroga dedičev, določa zapustnikovo smrt
(125. člen v zvezi s prvim odstavkom 123. člena). Ta trenutek sodi v isto
časovno obdobje kot pravnomočnost odločbe o dedovanju, tako da je zagotovljeno
tudi enako obravnavanje vseh denacionalizacijskih upravičencev oziroma njihovih
pravnih naslednikov. Taka razlaga je tudi v skladu z namenom rešitve, sprejete
v ZDen, tj. čimbolj približati krog dedičev tistemu, kakršen bi bil, če do
podržavljenja premoženja ne bi bilo prišlo (opomba 3). Spremenjene ureditve
torej ni mogoče videti kot popravka napake, temveč kot vsebinsko spremembo odločitve
o tem, katera rešitev glede trenutka uvedbe dedovanja je primernejša.
12. V pristojnosti zakonodajalca je, da med
možnimi rešitvami za ureditev predmeta zakonskega urejanja izbere tisto, ki je
po njegovem mnenju najprimernejša. Člen 20 ZDen-B je primeren za dosego
zasledovanega cilja. Vendar pa zgolj prepričanje o tem, da je nova zakonska
rešitev primernejša od prejšnje, ne more biti ustavno nujen razlog, ki bi
utemeljeval poseg v lastninsko pravico tistih, ki že vsaj sedem let konec leta
1993 je namreč potekel rok za vložitev zahtev za denacionalizacijo utemeljeno
računajo s tem, da bodo dedovali njihovim pravnim prednikom odvzeto premoženje.
Ker ni imelo podlage v veljavnem zakonu, tak razlog tudi ne more biti
pričakovanje tistih, ki so glede na različna stališča o najprimernejši zakonski
ureditvi morda računali na to, da bodo dediči.
13. Kolikor se nanaša na primere, ko
dediči, ki so dedovali v zapuščinskem postopku, izvedenem po smrti
denacionalizacijskega upravičenca, v trenutku pravnomočnosti odločbe o
denacionalizaciji niso več živi, 20. člen ZDen-B nedopustno posega v pravico do
zasebne lastnine in dedovanja iz 33. člena ustave. V preostalem delu
izpodbijana določba ne spreminja prvotno določenega kroga dedičev (kar je edina
vsebina prejšnje in sedanje ureditve) in je torej nepotrebna. Ustavno sodišče
jo je zato v celoti razveljavilo. V presojo o obstoju drugih kršitev, ki jih
zatrjujejo pobudniki in predlagatelj, se po razveljavitvi določbe ni bilo treba
spuščati.
14. Na podlagi drugega odstavka 40. člena
ZUstS je Ustavno sodišče odločilo, da se po razveljavitvi 20. člena ZDen-B v
nepravnomočno končanih postopkih uporablja prvi odstavek 78. člena v besedilu
prvotno sprejetega ZDen. Z razveljavitvijo je namreč nastal položaj, ki bi ga
zakonodajalec moral odpraviti tako, da bi v zakonu določil trenutek, po katerem
se presoja krog dedičev. Glede na razloge te odločbe bi zakonodajalec ne mogel
sprejeti bistveno drugačne ureditve, kot je določena v 2. točki izreka.
Ureditev pa je potrebna tudi zaradi preprečitve zastojev v postopkih vračanja
premoženja, ki trajajo že predolgo.
C)
15. Ustavno sodišče je sprejelo to odločbo
na podlagi drugega odstavka 40. člena in 43. člena ZUstS v sestavi: predsednik
Franc Testen ter sodnice in sodniki dr. Janez Čebulj, dr. Zvonko Fišer, Lojze
Janko, Milojka Modrijan, dr. Ciril Ribičič, dr. Mirjam Škrk, dr. Lojze Ude in
dr. Dragica Wedam-Lukić. Odločbo je sprejelo z osmimi glasovi proti enemu.
Proti je glasovala sodnica Modrijan.
Št. U-I-138/99-41
Ljubljana, dne 18. januarja 2001.
Predsednik
Franc Testen l. r.
____________________________
1 Tako tudi
Breznik in drugi, Zakon o denacionalizaciji s komentarjem, druga, dopolnjena
izdaja, Gospodarski vestnik, Ljubljana, 2000, str. 514.
2 Poročevalec
Državnega zbora, št. 40/96, str. 22.
3 Tako Breznik, Prijatelj, Sedonja, Zakon o
denacionalizaciji s komentarjem, Gospodarski vestnik, Ljubljana, 1992, str.
210.