Ustavno sodišče je v postopku za oceno
ustavnosti in zakonitosti, začetem na pobudo družbe Itecom, d.o.o., Sežana, ki
jo zastopa Bogdana Bradač, odvetnica v Ljubljani, na seji dne 16. novembra 2000
o d l o č i l o:
1. Člena 18 in 29.b ter drugi odstavek člena 29.c pravilnika o
uporabi igralnih avtomatov zunaj igralnic (Uradni list RS, št. 53/96, 49/97,
62/97, 67/97, 56/98, 80/98 in 6/99) se razveljavijo.
2. Razveljavitev členov 18 in 29.b pravilnika iz prejšnje točke
tega izreka začne učinkovati šest mesecev po objavi te odločbe v Uradnem listu
Republike Slovenije.
3. Prvi odstavek člena 29.c istega pravilnika ni v neskladju z
ustavo in zakonom.
O b r a z l o ž i t e v
A)
1. Pobudnica, ki je registrirana za
opravljanje gostinske in zabaviščne dejavnosti, izpodbija 18. člen pravilnika o
uporabi igralnih avtomatov zunaj igralnic (v nadaljevanju: pravilnik) po
spremembi, objavljeni v Uradnem listu RS, št. 67/97. Ta omejitvena določba po
njenem mnenju nasprotuje ustavni določbi o svobodi gospodarske pobude (74. člen
ustave).
2. Z enakim očitkom izpodbija pobudnica
izrecno 29.c člen pravilnika, uveljavljen s spremembo, objavljeno v Uradnem
listu RS, št. 6/99, smiselno pa le drugi odstavek tega člena, ki omogoča drugim
prirediteljem, ne pa njej, razširitev dejavnosti. Zaradi tega so osebki na trgu
neupravičeno v različnem položaju, trdi pobudnica.
3. Pobudnica predlaga razveljavitev obeh
izpodbijanih določb.
4. Nasprotni udeleženec Ministrstvo za
finance opozarja, da je zakon o igrah na srečo (Uradni list RS, št. 27/95 – v
nadaljevanju: ZIS) uzakonil prirejanje iger na srečo kot omejeno in na
pridobitev koncesije ali dovoljenja vezano dejavnost (3. člen ZIS) in je torej
“pristojnost uprave na področju prirejanja iger na srečo odločilna”. Prirejanje
zunaj igralnic pa ZIS dovoljuje le kot dopolnilo gostinski dejavnosti in ne kot
primarni vir dohodka. ZIS pooblašča ministra, pristojnega za finance, da s
pravilnikom določi “obseg dejavnosti oziroma omejitve”, razlaga nasprotni
udeleženec. V praksi pa se ta pravna oblika prirejanja iger na srečo uporablja
v obsegu, ki ogroža temeljno obliko, ki se opravlja na podlagi koncesije.
Komercialni razvoj je prehitel veljavno pravno ureditev, pojasnuje nasprotni
udeleženec. Izpodbijani novi 18. člen pravilnika naj to zajezi, ko dovoljuje
novim prirediteljem namestitev največ treh igralnih avtomatov. Interesenti pa
lahko dosežejo večji obseg dejavnosti, kakršen je že dovoljen obstoječim
prirediteljem, če pridobijo koncesijo. Zmanjševati obseg dejavnosti obstoječim
bi po mnenju nasprotnega udeleženca ne bilo v skladu z ustavo (pridobljene
pravice). Po strategiji razvoja igralništva, ki jo je že sprejela vlada, bodo v
razumnem roku morali tudi prireditelji iger na srečo zunaj igralnic pridobiti
koncesijo, še napoveduje nasprotni udeleženec.
5. O izpodbijanem drugem odstavku 29.c
člena pravilnika nasprotni udeleženec pojasnjuje, da gre predvsem za
“stimulacijo prirediteljev k izboljšavi nadzora nad poslovanjem igralnih
avtomatov in notranje kontrole” (število igralnih avtomatov lahko povečajo le
tisti, ki zagotavljajo pogoje iz 20. člena pravilnika), medtem ko bi sprostitev
obsega dejavnosti novih interesentov “pomenila nenadzorovano rast števila
prirediteljev in s tem de facto odstop od koncesijskega načina opravljanja
igralniške dejavnosti”.
B)
6. Ustavno sodišče je s sklepom z dne 18.
3. 1999 pobudo sprejelo, izvrševanje 29.c člena pravilnika pa do končne
odločitve zadržalo. Ker ureja isto vprašanje dovoljenega obsega dejavnosti tudi
29.b člen pravilnika in se pobudničin očitek smiselno razteza tudi nanj, a tudi
nasprotni udeleženec je svoje stališče glede njega sporočil in obrazložil, je
sodišče ob uporabi načela koneksitete (30. člen zakona o ustavnem sodišču,
Uradni list RS, št. 15/94 – v nadaljevanju: ZUstS) ocenilo tudi skladnost
njegovih določb z ustavo.
7. Zakonodajalec ureja sistem prirejanja
iger na srečo v načelu tako, da je za njihovo prirejanje potrebno dovoljenje
oziroma koncesija pristojnega organa (3. člen ZIS).
8. Pravkar zapisano pa zaradi izrecne
izključujoče določbe v prvem stavku 92. člena ZIS ne velja za tiste
prireditelje, ki so registrirani za opravljanje gostinske dejavnosti in
prirejajo posebne igre na srečo na igralnih avtomatih zunaj igralnic; za to
dopolnilno dejavnost zakonodajalec predvideva omejitev glede višine vložka po
igralnem avtomatu (92. člen ZIS) in pooblašča ministra, pristojnega za finance,
da predpiše najvišji dovoljeni vložek (96. člen ZIS).
9. Zakonodajalec med drugim pooblašča
ministra tudi, da predpiše “najmanjše in največje število igralnih avtomatov,
ki morajo oziroma smejo biti nameščeni v posebej za to namenjenih prostorih”.
10. Minister za finance je sprva razumel in
uporabljal to pristojnost tako, da je v pravilniku o uporabi igralnih avtomatov
zunaj igralnic (Uradni list RS, št. 67/95 in 30/96) predpisal samo najmanjše
število igralnih avtomatov, ki jih mora imeti prireditelj nameščene v vsakem
prostoru, namenjenem tej dejavnosti; za spodnjo mejo je predpisal 3 igralne
avtomate na prostor. Tako tudi v prvotnem besedilu 18. člena pravilnika (Uradni
list RS, št. 53/96).
11. S pravilnikom o spremembi pravilnika,
objavljenim v Uradnem listu RS, št. 67/97, se je ta določba spremenila tako, da
ima prireditelj lahko v (vseh) prostorih nameščenih najmanj enega in največ tri
igralne avtomate (4. člen novele).
12. Odtlej uporablja pristojni minister
pooblastilo iz 96. člena ZIS kot pristojnost omejevanja dejavnosti prirejanja
iger na srečo na igralnih avtomatih zunaj igralnic in sicer tako, da omejuje
število igralnih avtomatov, ki jih sme namestiti posamezni prireditelj. Ustavno
sodišče je v sklepu št. U-I-326/97 z dne 4. 6. 1998 (OdlUS VII, 122) ugotovilo,
da očitek o kršenju načela legalitete (153. člen ustave), po katerem morajo med
drugim vsi podzakonski predpisi biti v skladu z ustavo in zakonom, ne drži:
pristojni minister ima v 96. členu ZIS pooblastilo, da predpiše največje
število igralnih avtomatov, ki jih sme imeti posamezen prireditelj, kakor je to
storil s 4. členom novele pravilnika, objavljene v Uradnem listu RS, št. 67/97.
Zato je sodišče pobudo zavrnilo.
13. Tokrat pa pobudnik očita neskladje z
ustavo načinu, kako je z določbama 18. in drugega odstavka 29.c ob upoštevanju
29.b člena pravilnika ta omejitev predpisana. Hkrati z omejitvijo dejavnosti za
nove prireditelje (trije avtomati) je namreč določeno, da lahko tisti
prireditelji, ki imajo ob uveljavitvi novele pravilnika nameščene več kot tri
igralne avtomate – torej kakršnokoli število teh – (ob izpolnjevanju pogojev iz
pravilnika) še naprej prirejajo igre na teh avtomatih v nespremenjenem obsegu,
kar pomeni na nezmanjšanem številu avtomatov. Z naknadno dopolnitvijo
pravilnika v Uradnem listu RS, št. 6/99 pa lahko ta druga kategorija
prirediteljev (spet ob izpolnjevanju predpisanih pogojev) število nameščenih
avtomatov še poveča največ do števila 100, če pridobi za to soglasje od Urada
Republike Slovenije za nadzor prirejanja iger na srečo.
14. Po zadnjem dopolnilu pravilnika so
torej tri kategorije prirediteljev iz 10. podpoglavja III. poglavja ZIS:
kategorija novih prirediteljev, ki smejo namestiti največ tri avtomate in je ta
omejitev dokončna; kategorija prirediteljev, ki so s to dejavnostjo začeli pred
uveljavitvijo te določbe in lahko prirejajo igre na srečo s kakršnimkoli
številom avtomatov, zatečenim na dan uveljavitve te določbe, ne smejo pa tega
števila več povečevati; in kategorija pravkar omenjenih prirediteljev, ki jim
je bilo ali jim bo dovoljeno število nameščenih avtomatov povečati, le da ne na
več kot 100.
15. Taka ureditev je najprej in predvsem za
prvo kategorijo prirediteljev očitno diskriminatorna: zgolj na podlagi tega, da
se v dejavnost podajajo kasneje, jim v primerjavi z drugimi močno skrči možnost
prirejanja iger na srečo, s tem pa jih postavlja v neenakopraven slabši položaj
v konkurenci prirediteljev iger na srečo zunaj igralnic in, ker gre za
dopolnjevanje in zaokrožanje gostinske dejavnosti, tudi v konkurenci znotraj
gostinske dejavnosti.
16. Za diskriminatornost pa gre tudi
znotraj 29.b člen pravilnika, kolikor ta vsakemu od prirediteljev dovoljuje tak
obseg dejavnosti (število nameščenih avtomatov), kakršnega je zatekel ob
uveljavitvi tega člena, ne glede na njegove namene in načrte s to dejavnostjo
in morebitne že opravljene investicije v zvezi s tem: kdor je po naključju ob
uveljavitvi 29.b člena imel nameščene tri avtomate (to je bilo dotlej
predpisano najnižje število), sme tudi odtlej imeti le tri, kdor pa je imel
nameščenih npr. sto in tri, jih sme imeti toliko tudi poslej. Tudi ta ureditev
prinaša torej neenakost in diskriminacijo med konkurenti po enakem kriteriju in
enako brez razumnega razloga.
17. Še večjo diskriminacijo prinaša 29.c
člen pravilnika: tisti, ki so ali bodo dejavnost začeli po odločilnem datumu,
so izključeni tudi od možnosti, da bi jim pristojni organ izvršilne oblasti
dovolil povečanje števila posameznih avtomatov in s tem obsega dejavnosti; samo
tistim, ki so jo opravljali že prej, odpira določba možnost, da bodo smeli
število avtomatov povečati.
18. Diskriminacijo pa, slednjič, napoveduje
in omogoča 29.c člen pravilnika tudi znotraj kategorije tistih, za katere
velja: nekaterim bo morda dovoljeno povečevati obseg dejavnosti, drugim, prav
tako zainteresiranim, pa ne.
19. Ureditev, ki jo v medsebojni
povezanosti vsebujejo 18. in 29.b ter drugi odstavek 29.c člena pravilnika,
krši načelo enakosti pred zakonom (drugi odstavek 14. člena ustave) in prepoved
omejevanja konkurence (drugi odstavek 74. člena ustave). Neskladje z ustavo
nastane ob hkratni uveljavitvi določb 18. in 29.b člena. Ker slednji povzema
zatečeno stanje in ga legalizira, je po vsebinski plati prav 18. člen tisti, ki
prinaša najbolj kričečo neenakost v omejevanju dejavnosti. Določbi 29.b člena
in drugega odstavka 29.c člena pa, kot je obrazloženo, tudi vsaka v sebi vsebujeta
isto neskladje z ustavo.
20. Določba drugega odstavka 29.c člena
pravilnika daje upravnemu organu (Uradu Republike Slovenije za nadzor iger na
srečo) popolnoma proste roke pri odločanju, ali, komu, koliko in zakaj bo
dovolil ali odrekel povečanje števila nameščenih avtomatov. Predpisuje torej
arbitrarno odločanje izvršilne oblasti. To je v neskladju z načeli pravne
države (2. člen ustave), in z načelom legalitete (drugi odstavek 120. člena in
tretji odstavek 153. člena ustave), po katerem morajo biti podzakonski predpisi
v skladu z ustavo in zakoni: za tako ureditev namreč ni pooblastila v ZIS, tako
da je v neskladju tudi s tem zakonom.
21. Razlogi in pojasnila, ki jih sporoča
nasprotni udeleženec, na tako presojo ustavnega sodišča ne morejo vplivati.
Dejstvo, da mora biti dejavnost prirejanja iger na srečo zaradi svoje narave
omejena, opravičuje zakonodajalca, da je opravljanje te dejavnosti vezal na
dovoljenje oziroma koncesijo; ne opravičuje pa pristojnega ministra, da bi
enako ali podobno uredil tudi dejavnost prirejanja iger na srečo zunaj
igralnic, ko je to dejavnost izrecno izvzel zakonodajalec (prvi odstavek 92.
člena ZIS). Če je zakonodajalec pristojnega ministra pooblastil, da predpiše
največje dovoljeno število nameščenih avtomatov na prireditelja, ga s tem ni
pooblastil za ureditev, ki vnaša neenakost in diskriminacijo med interesente.
Namen, da bi zajezili razmah dejavnosti ali jo celo skrčili, je lahko
utemeljen, toda doseči ga je treba z ureditvijo, skladno z ustavo (pri čemer je
gledanje, da obsega obstoječe dovoljene dejavnosti pri posameznem prireditelju
v prihodnje ni mogoče tudi zmanjševati, ne da bi to kršilo ustavo, zmotno); del
izpodbijanih določb pa po vsebini ne vodi v krčenje, temveč celo v možnost
bistvenega povečevanja dejavnosti. Dejstvo, da ima vsak prireditelj iger na
srečo zunaj igralnic možnost zaprositi za koncesijo za prirejanje iger na srečo
v igralnici, ne opravičuje niti diskriminacije med prireditelji niti
arbitrarnosti pri odločanju glede njih. Pogoji in zahteve, ki jih pristojni
minister predpisuje prirediteljem iger na srečo zunaj igralnic, veljajo oziroma
morajo veljati za vse enako in niso niti predmet pobude niti predmet odločanja
ustavnega sodišča.
22. Določbe pravilnika, ki urejajo
vprašanja dovoljenega števila igralnih avtomatov za igre na srečo zunaj
igralnic, je bilo treba torej razveljaviti. Če je utemeljeno obseg prirejanja
iger na srečo zunaj igralnic v prihodnje zoževati, mora biti to izpeljano brez
diskriminacije, po jasnih in razumnih kriterijih, ki bodo enako veljali za vse
in bodo v načelu vsem enako dosegljivi, ter s primerno jasnostjo in
postopnostjo procesa zoževanja, da ne bo kršeno načelo predvidljivosti prava in
s tem zaupanje vanj. Iz ZIS je za zdaj mogoče izluščiti le en zakonodajalčev kriterij,
namreč obseg in druge lastnosti gostinske dejavnosti prireditelja, saj
prirejanje iger na srečo zunaj igralnic dovoljuje le kot dopolnilo gostinski
dejavnosti. Pristojni minister bo moral pri vnovičnem urejanju stvari
presoditi, ali je z ustavo skladno zoževanje obravnavane dejavnosti mogoče
izpeljati ob vztrajanju pri omejitvi na največ tri igralne avtomate, oziroma,
ali se tolikšna takojšnja omejitev preveč ne razlikuje od zatečenega stanja, ki
je del dejanskega stanu
23. Ustavno sodišče je učinkovanje
razveljavitve 28. in 29.b člena pravilnika odložilo za čas, ki omogoča
nasprotnemu udeležencu sprejeti z ustavo skladno ureditev obravnavanega
področja. Takojšnja razveljavitev teh določb bi lahko povzročila na tem
področju negotovost, nerealna pričakovanja in zlorabe trenutne pravne praznine
in bi otežila ustrezno pravno ureditev področja. Ni pa takih razlogov tudi za
odložitev učinkovanja razveljavitve drugega odstavka 29.c člena, katerega
izvrševanje je bilo s sklepom tega sodišča z dne 18. 3. 1999 začasno zadržano:
razveljaviti ga je bilo treba zaradi neskladja z ustavo, obrazloženega v 20.
točki te obrazložitve.
24. Prvi odstavek 29.c člena pravilnika ne
sodi v sklop določb, ki urejajo obravnavane omejitve. Razlogi, s katerimi
pobudnik utemeljuje svoj predlog, se nanj ne nanašajo. Tudi ustavno sodišče ne
vidi neskladja med to določbo in zakonom ali ustavo.
C)
25. Ustavno sodišče je sprejelo to odločbo
na podlagi 30. in tretjega odstavka 45. člena ZUstS v sestavi: predsednik Franc
Testen ter sodnice in sodniki dr. Janez Čebulj, dr. Zvonko Fišer, Lojze Janko,
Milojka Modrijan, dr. Mirjam Škrk, dr. Lojze Ude in dr. Dragica Wedam-Lukić.
Odločbo je sprejelo soglasno.
Št. UI42/99-12
Ljubljana, dne 16. novembra 2000.
Predsednik
Franc Testen l. r