Ustavno sodišče je v postopku za oceno
ustavnosti in zakonitosti, začetem na pobudo Irene Golob iz Maribora, na seji
dne 5. aprila 2001
o d l o č i l o:
1. Ni v skladu z ustavo, da zakon o popravi krivic (Uradni list
RS, št. 59/96) ne določa, da pripada upravičencu po tem zakonu pravica do
vštetja odvzema prostosti v pokojninsko dobo najpozneje od dneva, ko je vložil
zahtevo za priznanje statusa oziroma pravice.
2. Državni zbor mora neskladnost iz prejšnje točke odpraviti v
devetih mesecih od objave te odločbe v Uradnem listu Republike Slovenije.
O b r a z l o ž i t e v
A)
1. Pobudnica izkaže svoj pravni interes
tako, da predloži dokumente o tem, da ji je zavod za pokojninsko in invalidsko
zavarovanje kot svojcu pokojnega bivšega političnega zapornika na novo odmeril
pokojnino, vendar ne od uveljavitve zakona o popravi krivic (v nadaljevanju:
ZPKri) niti od dne, ko je pri komisiji za izvajanje tega zakona vložila zahtevo
za priznanje statusa in pravice, temveč za čas, ki se začne 6 mesecev preden je
vložila zahtevo za ponovno odmero pokojnine. Pri tem se zavod sklicuje na
določbo petega odstavka 185. člena zakona o pokojninskem in invalidskem
zavarovanju (Uradni list RS, št. 12/92 in nasl. – v nadaljevanju: ZPIZ), po
katerem gre ob ponovni odmeri pokojnine zavarovancu zvišana pokojnina od prvega
dne naslednjega meseca po vložitvi zahteve za ponovno odmero pokojnine in
največ za šest mesecev nazaj. Tako pobudnica dobiva zvišano pokojnino na
podlagi ZPKri šele od skoraj dveh let po tistem, ko je vložila zahtevo za
priznanje statusa in pravice po ZPKri.
2. Pobudnica meni, da je ZPKri v neskladju
z ustavo, kolikor ne določa, da pripadajo prizadetim pravice iz tega zakona
vsaj od dne, ko vložijo zahtevo za priznanje statusa ali pravice; pozitiven
sklep o tej zahtevi je namreč pogoj za zahtevo, naj zavod upravičencu ponovno
odmeri pokojnino, upoštevaje pravico, ki jo je pridobil po ZPKri.
3. Po mnenju pritožnice namreč začetek
upravičenosti do pravice iz ZPKri, s tem pa za določeno obdobje pravica sama,
ne bi smel biti za posameznika odvisen od tega, kdaj bo prezaposlena komisija
utegnila o posameznikovi zahtevi odločiti, temveč bi o tem moral odločiti
zakonodajalec.
4. Pobudnica spominja na podoben pravni
položaj, ki je nastal pri upravičencih do take pravice po zakonu o žrtvah
vojnega nasilja (Uradni list RS, št. 63/95 in nasl. – v nadaljevanju: ZZVN), le
da je zakonodajalec tam z zakonom o spremembah in dopolnitvah zakona o žrtvah
vojnega nasilja (Uradni list RS, št. 43/99 – ZZVN-D) to krivico z novo določbo
odpravil. Pobudnica domneva, da na pobudo ustavnega sodišča.
5. Pobudnica smiselno predlaga, naj ustavno
sodišče ugotovi neskladnost očitane opustitve zakonske ureditve z ustavo.
6. Državni zbor kot nasprotni udeleženec
opozarja predvsem na to, da se pobudnica neutemeljeno sklicuje na ZZVN.
Različna ureditev glede časa uveljavitve pravice do višje pokojnine v ZZVN in v
ZPKri po njegovem mnenju ne more predstavljati razloga za protiustavnost (manj
ugodne) ureditve po ZPKri. ZZVN naj bi imel svoj ustavni temelj v tretjem
odstavku 50. člena ustave, ki določa, da je vojnim veteranom in žrtvam vojnega
nasilja zagotovljeno posebno varstvo skladno z zakonom, medtem ko naj bi
ustavno podlago za ZPKri predstavljala določba 30. člena ustave, ki daje
pravico do rehabilitacije, odškodnine in druge pravice po zakonu osebam, ki so
bile po krivem obsojene za kaznivo dejanje in jim je bila prostost neutemeljeno
odvzeta. Različna ustavna podlaga obeh zakonov po mnenju Državnega zbora
upravičuje tudi razlike v zakonski ureditvi. Čas, od katerega gre upravičencu
na novo odmerjena pokojnina, je z ZPKri in ZPIZ določno in primerno uzakonjen,
meni nasprotni udeleženec. Morebitna dolgotrajnost postopka pred komisijo za
izvajanje ZPKri pa po njegovem mnenju ne more biti razlog za protiustavnost
izpodbijane določbe, to bi bilo tudi v nasprotju z ustavnim načelom delitve
oblasti (drugi odstavek 3. člena ustave).
7. Vlada v svojem mnenju predsedniku
Državnega zbora, poslanem tudi ustavnemu sodišču, spominja na stališče
ustavnega sodišča, da ima zakonodajalec pri urejanju posebnega socialnega
varstva žrtev vojnega nasilja ter bivših političnih zapornikov široko polje
presojanja in da mora biti ustavnosodna presoja zakonskih določb o tem zadržana
in omejena predvsem na vprašanje, ali je zakonodajalec za svoje odločitve imel
razumne razloge ter ali ni zakonska ureditev v nasprotju z namenom ustavnih
pravic do socialne varnosti. Meni pa tudi, da v primeru, kakršen je pobudničin,
odločitev o pravici ni odvisna od poslovanja izvršne oblasti, temveč temelji na
izrecni zakonski določbi, in je zato pobuda neutemeljena.
B)
8. Po 9. členu ZPKri odloča o priznanju
statusa bivšega političnega zapornika oziroma po vojni ubite osebe ter o
pravici – med drugim – do vštetja časa odvzema prostosti in drugega časa po 6.
členu tega zakona v pokojninsko dobo posebna komisija. Pri njej mora torej
upravičena oseba, tudi svojec po vojni ubite osebe in tudi oseba, ki po
predpisih o pokojninskem in invalidskem zavarovanju lahko uveljavlja pokojnino
po umrli upravičeni osebi, vložiti zahtevo (10. člen ZPKri). Po tretjem
odstavku 13. člena mora komisija o zahtevi odločiti najkasneje v 12 mesecih od
njene vložitve. Če ni v tem zakonu drugače določeno, se po petem odstavku 10.
člena ZPKri v tem postopku uporabljajo določbe zakona o splošnem upravnem
postopku (Uradni list RS, št. 80/99 in nasl. – ZUP). Zoper negativno odločitev
komisije je dovoljen upravni spor. Po zakonu o upravnem sporu (Uradni list RS,
št. 50/97 in nasl. – v nadaljevanju: ZUS) je zoper prvostopenjsko odločbo
dovoljena pritožba (70. člen ZUS). Odločba v upravnem sporu lahko vsebuje
odločitev o stvari ali pa le odpravlja izpodbijani akt in vrača zadevo v
ponovno upravno odločanje. Zakon ne določa, v kolikšnem času mora biti upravni
spor končan.
9. Iz pravkar opisanega izhaja, da lahko
postopek priznanja statusa ali pravic iz ZPKri traja v najboljšem primeru le
nekaj tednov, v najslabšem primeru pa več let.
10. Šele s končnim pozitivnim sklepom
komisije iz 9. člena ZPKri ali odločbo v upravnem sporu lahko upravičena oseba
zahteva ponovno odmero pokojnine. Ta ji gre po četrtem odstavku 180. člena
zakona o pokojninskem in invalidskem zavarovanju (Uradni list RS, št. 106/99,
72/00 in 124/00 – ZPIZ – 1) od prvega dne naslednjega meseca po vložitvi
zahteve in največ šest mesecev nazaj.
11. ZPKri ne vsebuje določbe, da pripada
upravičencem po tem zakonu pravica do vštetja v pokojninsko dobo od dneva, ko
so vložili zahtevo za priznanje statusa oziroma pravice.
12. Taka ureditev povzroča neutemeljene
razlike med upravičenimi in s tem kršitev ustavnega načela, da so pred zakonom
vsi enaki (drugi odstavek 14. člena ustave). Nekateri upravičenci bodo krajši
ali daljši, lahko tudi nekajletni čas brez pravice, ki jim jo je dodelil zakon,
medtem ko jo bodo drugi ta čas že uživali. Diskriminirani bodo zlasti tisti, ki
bodo težko prišli do priznanja statusa oziroma pravice, morda celo šele po
večkratnem odločanju komisije in po večkratnem upravnem sporu: ko se bo nazadnje
izkazalo, da je njihov zahtevek od vsega začetka utemeljen, bodo ostali
prikrajšani za uživanje pravice ves ta čas, ko so se morali zanjo šele
potegovati – ne da bi za to obstajal kakršenkoli objektiven razlog, ki bi ga
zakonodajalec utemeljeno upošteval, ko je s sprejetjem izpodbijane ureditve
vnaprej pristal na takšno razlikovanje med upravičenci oziroma ga ni preprečil.
13. Neskladnost take ureditve z ustavo je
zakonodajalec očitno sam spoznal ob zelo podobni ureditvi za žrtve vojnega
nasilja in jo odpravil z novima določbama 12. in 18. člena ZZVN-D. Kot je
razvidno iz utemeljitve v 12. točki te obrazložitve, zahteva takšno ureditev
določba drugega odstavka 14. člena ustave in ne gre za element posebnega
varstva, ki po tretjem odstavku 50. člena pripada samo vojnim veteranom in
žrtvam vojnega nasilja. Tudi pobudničino sklicevanje na ureditev po ZZVN je
ustavno sodišče v tej zadevi upoštevalo le, kolikor ta ureditev kaže, da se je
tudi v zakonodajno ureditev po ZPKri očitno prikradla enaka neskladnost z
ustavo.
14. Glede na navedbe nasprotnega
udeleženca, ki se sklicuje na ustavno načelo delitve oblasti, s tem pa
utemeljuje svoje stališče, da pomanjkljivosti v izvrševanju zakona ne morejo
biti razlog za izpodbijanje njegove ustavnosti, sodišče pojasnjuje, da pobuda
ne izpodbija pomanjkljivosti pri izvrševanju zakona, temveč zakon sam. Ta je v
smislu in obsegu, kot je v 1. točki izreka te določbe, v neskladju z ustavo iz
razlogov, obrazloženih v 12. točki te obrazložitve. O tem, ali je v neskladju z
ustavo že samo dejstvo, da zakonodajalec spornega vprašanja ni uredil v ZPKri
enako kot v ZZVN, se ustavnemu sodišču zato ni bilo treba odločati.
C)
15. Ustavno sodišče je sprejelo to odločbo
na podlagi prvega in drugega odstavka 48. člena zakona o ustavnem sodišču
(Uradni list RS, št. 15/94 – ZUstS) v sestavi: predsednik Franc Testen ter
sodnice in sodniki dr. Janez Čebulj, dr. Zvonko Fišer, Lojze Janko, Milojka
Modrijan, dr. Ciril Ribičič, dr. Mirjam Škrk in dr. Lojze Ude. Odločbo je
sprejelo soglasno.
Št. U-I-298/00-8
Ljubljana, dne 5. aprila 2001.
Predsednik
Franc Testen l. r.