Ustavno sodišče je v postopku za oceno
ustavnosti in zakonitosti, začetem na pobudo Lovske zveze Slovenije, ki jo
zastopajo Miro Senica, Anton Nosan in Milan Vajda, odvetniki v Ljubljani, na
seji dne 10. maja 2001
o d l o č i l o:
Uredba o zavarovanju ogroženih živalskih vrst (Uradni list RS,
št. 57/93, 61/93 in 69/00) ni v neskladju z ustavo in zakonom.
O b r a z l o ž i t e v
A)
1. Lovska zveza Slovenije je vložila pobudo
za oceno skladnosti uredbe o zavarovanju ogroženih živalskih vrst (Uradni list
RS, št. 57(93 in nasl. - v nadaljevanju: uredba) z določbami zakona o varstvu,
gojitvi in lovu ter upravljanju lovišč (Uradni list SRS, št. 25/76 in nasl. - v
nadaljevanju: ZVGLD). Pobudo vlaga na podlagi sklepa svojega upravnega odbora.
Lovska zveza Slovenije namreč v skladu s svojimi pravili združuje interese vseh
lovskih družin, ki upravljajo z lovišči, prav tako pa je tudi sama neposredni
upravljalec dveh lovišč. Pravni interes upravljalcev lovišč naj bi bil podan,
ker naj bi jim bila z uredbo omajana pravna varnost glede vprašanja, ali naj se
upravljalci lovišč ravnajo po določbah ZVGLD ali po določbah uredbe, ki naj bi
določena vprašanja urejala drugače. Ravnanja, ki so skladna z ZVGLD, naj bi
bila z uredbo opredeljena kot prekršek.
2. Pobudnica meni, da so določbe uredbe v
nasprotju z določbami ZVGLD. Vlada naj bi namreč pri izdaji uredbe prekoračila
pooblastilo iz 21. člena zakona o naravni in kulturni dediščini (Uradni list
SRS, št. 1/81 in nasl. - v nadaljevanju: ZNKD) in s tem ravnala tudi v nasprotju
z določbo 153. člena ustave, ki določa, da morajo biti podzakonski predpisi v
skladu z ustavo in zakoni.
3. Po mnenju pobudnice naj bi uredba (1. in
3. člen) spreminjala lovni režim pri posameznih prosto živečih živalih, ki
velja po določbah 13. člena ZVGLD. Uredba naj bi namreč prepovedala lov, ki ga
ZVGLD dovoljuje. V nasprotju z določili prvega odstavka 12. člena ZVGLD naj bi
se z določbo 6. člena uredbe poslabšalo varstvo divjadi. Po določbi 6. člena
uredbe naj bi bil namreč za divjad, našteto v prvem odstavku 12. člena ZVGLD,
dovoljen izjemen lov ne glede na določbo četrtega odstavka 12. člena ZVGLD. V
nasprotju z določbami 13. člena ZVGLD naj bi 5. člen uredbe spreminjal lovni
režim za medveda in volka. V nasprotju z ZVGLD naj bi bila tudi določba 9. člena
uredbe, saj naj ne bi bilo jasno, ali je za škodo, ki jo povzročijo tiste
zavarovane živali, ki so divjad, odgovorna lovska organizacija ali država.
4. Pobudnica ustavnemu sodišču predlaga,
naj odpravi 1. člen uredbe v obsegu, ki se nanaša na prostoživeče divje živali,
določene v 10. členu ZVGLD, odpravi 5. člen uredbe v celoti, 6. člen uredbe
odpravi v delu, ki se nanaša na divjad, ter odpravi besedilo 9. člena uredbe,
ki se glasi: “razen škode, ki jo povzroči divjad in jo ureja ZVGLD“.
5. Vlada v odgovoru pojasnjuje, da je bila
uredba izdana na podlagi 21. člena ZNKD oziroma kasneje sprejetega zakona o
ohranjanju narave (Uradni list RS, št. 56/99 - v nadaljevanju: ZON), ki določa
ukrepe za varstvo narave oziroma naravnih znamenitosti ter v tem okviru tudi
ukrepe za varstvo ogroženih živalskih vrst. Pri izdaji uredbe pa je upoštevala,
da gre za varstveni predpis interventnega značaja. Namen takšnih predpisov je
urediti posamezna vprašanja rabe ogroženih naravnih dobrin drugače, kot je
urejeno s predpisi, ki ta vprašanja urejajo v “normalnih razmerah“, sicer
takšni predpisi sploh ne bi bili potrebni. To vprašanje pa je urejeno tudi z
drugim odstavkom 12. člena ZVLGD, ki določa, da se naravovarstveni ukrepi
urejajo s posebnim predpisom na podlagi ZON. Zato je po mnenju vlade logično,
da določbe varstvenih predpisov, torej tudi izpodbijane uredbe, posamezna
vprašanja rabe naravnih dobrin urejajo drugače kot ZVGLD. Uredba tako določa
naravovarstveni režim in v ničemer ne posega v določbe ZVGLD.
B)
6. Ustavno sodišče je pobudo sprejelo. Ker
so bili izpolnjeni pogoji iz četrtega odstavka 26. člena zakona o ustavnem
sodišču (Uradni list RS, št. 15/94 - v nadaljevanju: ZUstS), je takoj
nadaljevalo z odločanjem o stvari sami.
7. Ustavnopravno relevantno vprašanje, ki
ga je obravnavalo ustavno sodišče, se nanaša na vprašanje obsega zakonskega
pooblastila za izdajo izpodbijane uredbe in posledično na vprašanje njegove
skladnosti z drugim odstavkom 120. člena ustave. Ustavno sodišče je v
obravnavani zadevi presojalo, ali za izpodbijane določbe uredbe obstaja
zakonsko pooblastilo. Obravnavalo je tudi navedbe pobudnice, s katerimi
smiselno uveljavlja kršitev 2. člena ustave (načela pravne države), ko
zatrjuje, da je z uredbo omajana pravna varnost glede vprašanja, ali naj se
upravljalci lovišč ravnajo po določbah ZVGLD ali po določbah uredbe.
8. ZNKD je vzpostavil sistem varstva
naravne dediščine z namenom ohraniti kot naravno dediščino tiste dele narave,
ki imajo za Slovenijo ali za njeno ožje območje kulturno, znanstveno,
zgodovinsko ali estetsko vrednost (prvi odstavek 2. člena ZNKD). Tiste dele
narave, ki imajo takšno posebno vrednost po določbi 15. člena ZNKD, razglasi
pristojni organ za naravno znamenitost. Med naravne znamenitosti zakon uvršča
tudi ogrožene rastlinske in živalske vrste, katerih obstoj je ogrožen zaradi
redkosti, sprememb v okolju, naravnega zmanjševanja njihovih populacij ali
zaradi vpliva človeka. Posamezne ogrožene rastlinske in živalske vrste po
določbi drugega odstavka 21. člena ZNKD vlada razglasi za naravno znamenitost
in določi režim varstva, posamezne omejitve in prepovedi ter razvojne
usmeritve. Na tej pravni podlagi je bila sprejeta izpodbijana uredba. S to
uredbo so bile razglašene za naravno znamenitost tiste živalske vrste, katerih obstoj
je ogrožen, ne glede na to, ali gre za divjad, ki je lahko predmet lova po
ZVGLD, ali za druge živali. Z uredbo je določen tudi režim varstva, ki obsega
predvsem prepoved lova, ubijanja, zastrupljanja, prodajanja in posredovanja
živali zavarovanih živalskih vrst.
9. V juliju 1999 je bil sprejet ZON, ki je
razveljavil določbe ZNKD, ki urejajo varstvo naravne dediščine, ter določil, da
se do uveljavitve novih izvršilnih predpisov še naprej uporabljajo predpisi,
izdani na podlagi ZNKD, kolikor niso v nasprotju z določbami tega zakona (176.
člen ZON). Tudi ta zakon nadaljuje s sistemom varstva naravne dediščine oziroma
sedaj naravnih vrednot z namenom prispevati k ohranjanju narave. Varstvo narave
opredeljuje kot sklop ukrepov, namenjenih varovanju tistih delov narave, ki
imajo posebno vrednost ali ki so zaradi pretiranih človekovih posegov ogroženi.
Razglasitev posameznih rastlinskih ali živalskih vrst za ogrožene je le eden od
ukrepov varstva narave. Ogrožena rastlinska ali živalska vrsta je po določbi 80.
člena ZON tista vrsta, katere obstoj je v nevarnosti ali ki je kot taka
opredeljena v rdečem seznamu ogroženih rastlinskih ali živalskih vrst. Ogrožene
rastlinske in živalske vrste uvršča na rdeči seznam minister s predpisom. Po
določbi 81. člena ZON vlada sprejme akt o zavarovanju ogroženih rastlinskih in
živalskih vrst ter določi ukrep varstva, predpiše pravila ravnanja in poseben
varstveni režim. Varstveni režim obsega zlasti omejitve in prepovedi ubijanja,
lova ali vznemirjanja živali in podobno.
10. Zagotavljanje javnega interesa na
področju varstva naravnih vrednot oziroma naravne dediščine je torej urejeno z
ZON, prej pa ga je zagotavljal ZNKD. ZON določa ukrepe ohranjanja in varstva
vseh prostoživečih rastlinskih in živalskih vrst, vključno z njihovim genetskim
materialom in habitati ter ekosistemi. V okviru varstva prostoživečih živalskih
vrst niti ZNKD niti ZON ne razlikujeta med divjadjo, ki je lahko predmet lova
po ZVGLD, in drugimi živalmi, temveč obravnavata varstvo vseh živali. ZON celo
izrecno določa, da živali, ki so zavarovane na podlagi tega zakona, ni
dovoljeno loviti ne glede na uvrstitev med lovne ali ribolovne (tretji odstavek
81. člena).
11. Predmet pravnega urejanja ZVGLD pa je
lovstvo, ki obsega varstvo, gojitev in uporabo divjadi ter urejanje in
vzdrževanje lovišč. Kot temeljni okvir za opravljanje teh dejavnosti zakon
sicer res določa skrb za ohranjanje naravnega ravnovesja divjadi in
rastlinskega sveta v prostoru in s tem povezano varstvo narave, vendar je treba
poudariti, da je bil ta zakon sprejet že leta 1976. Zagotavljanje javnega
interesa na področju varstva naravnih vrednot je sedaj urejeno z ZON. Ta zakon
je novejši in uveljavlja ekološki pristop ohranjanja biotske raznovrstnosti, ki
je sprejet tako v svetovnem merilu kot tudi v ustavi in zakonih. Slovenija je
namreč ratificirala že vrsto konvencij in med njimi tudi Konvencijo o biološki
raznovrstnosti (Uradni list RS, št. 30/96 - MP, št. 7/96, MKBR), ki je prva
konvencija Združenih narodov na področju ohranjanja narave, ki obravnava
biosfero celostno in na globalni ravni ter Konvencijo o varstvu prostoživečega
evropskega rastlinstva in živalstva ter njunih naravnih življenjskih prostorov
(Uradni list RS, št. 55/99, MP, št. 17/99 - MKVERZ), ki je prvi evropski
mednarodni dogovor o celovitem varstvu na tem področju.
12. Iz navedenega izhaja, da je pravna
ureditev po ZVGLD glede na ureditev po določbah ZON starejša in zlasti na
področju varstva naravnih vrednot glede na čas sprejetja ne more upoštevati
novejših strokovnih meril in spoznanj. ZVGLD sicer kot specialnejši predpis
ureja lovni režim divjadi, vendar ta velja, kolikor ni z ukrepi varstva
naravnih vrednot (divjadi) po določbah ZON urejen drugače (82. člen). Eden
izmed predvidenih ukrepov pa je izpodbijana uredba.
13. Uredba določa ogrožene živalske vrste
in ureja varstveni režim skladno s kriteriji iz ZNKD in ZON. Z Uredbo je živali
zavarovanih vrst prepovedano loviti, ubijati, preparirati, zastrupljati,
prodajati, posredovati pri njihovi prodaji, kupovati ali darovati, izvažati ali
odnašati v tujino ter jih namerno vznemirjati v njihovem naravnem okolju ter
uničevati, poškodovati, zbirati in prenašati njihova gnezda, legla, jajca
oziroma njihove razvojne oblike. Le izjemoma lahko minister, pristojen za
okolje, dovoli izjemen lov, odlov, zbiranje, vzrejo, prepariranje, prenašanje,
zadrževanje v ujetništvu, raziskovanje, razpošiljanje, odnašanje ali izvoz v
tujino živali zavarovanih vrst, če je to potrebno za znanstvenoraziskovalno
delo, vzgojo, ali za strokovno gojitev živali z namenom, da se poveča njihovo
število v naravi ali če gre za druge strokovno utemeljene razloge. Očitek
pobudnice, naj bi vlada s tem, ko je v uredbi za nekatere prostoživeče živali
predpisala varstveni režim, po katerem je te živali prepovedano loviti,
prekoračila pooblastila iz zakona, je torej neutemeljen. Prav prepoved lova
ogroženih živalskih vrst je lahko eden od ključnih ukrepov varstva zavarovanih
živalskih vrst po določbah ZON. Uredba prav tako v ničemer ne posega v metode
in postopke lova, upravljanja lovišča in druge določbe ZVGLD, temveč določa le
zavarovane živalske vrste in njihovo varstvo.
14. Skladno z načelom zakonitosti po drugem
odstavku 120. člena ustave opravljajo upravni organi svoje delo samostojno v
okviru in na podlagi ustave in zakonov. Upravni organi so torej pri izdajanju
predpisov vezani na okvir, ki ga določata ustava in zakon, in nimajo pravice
izdajati predpisov brez vsebinske podlage v zakonu, medtem ko izrecno
pooblastilo v zakonu ni potrebno. Takšno stališče je ustavno sodišče zavzelo že
z odločbo št. U-I-264/99 z dne 28. 9. 2000 (Uradni list RS, št. 97/00).
Izpodbijana uredba, ki ima izrecno zakonsko podlago (ZNKD in ZON) in ki
predpisuje ukrepe varstva ogroženih živalskih vrst skladno z zakonom, ni v
nasprotju z drugim odstavkom 120. člena ustave.
15. Prav tako ureditev ni v nasprotju z
načeli pravne države (2. člen ustave). Eno od načel pravne države temelji na
predpostavki (domnevi), da je pravni sistem notranje povezana celota1 in iz te
predpostavke izhaja interpretacijski argument, na podlagi katerega novejši
predpis razveljavi starejšega (lex posterior derogat legi priori). Določitev
lovnega režima je po določbah ZON lex posterior glede na ureditev lovnega
režima po določbah ZVGLD. Ustavno sodišče poudarja, da velja lovni režim za
divjad po določbah ZVGLD, kolikor ni režim lova na posamezne vrste divjadi
spremenjen z ukrepi varstva ogroženih živalskih vrst po določbah ZON.
16. Neutemeljen je očitek pobudnice, da je
vlada z ureditvijo v uredbi poslabšala varstvo nekaterih vrst divjadi (naštetih
v prvem odstavku 12. člena ZVGLD), za katere po ZVGLD ni možno izdati izjemnega
dovoljenja za lov, kot to dopušča uredba v 6. členu. Ta ministru, pristojnemu
za okolje, res omogoča, da dovoli izjemen lov, odlov in druge posege v
zavarovane vrste, torej tudi za divjad, našteto v prvem odstavku 12. člena
ZVGLD, vendar le iz strokovno utemeljenih razlogov varstva naravnih vrednot, ki
so v tej določbi uredbe tudi opredeljeni.
17. Pobudnica neutemeljeno izpodbija uredbo
tudi v delu, ki naj bi spreminjal lovni režim za medveda, volka ter risa glede
na ureditev v ZVGLD. Ta zakon namreč za medveda in volka določa, da ju je
dovoljeno loviti od 1. 10. do 30. 4. na območju, ki ga določi minister,
pristojen za kmetijstvo, gozdarstvo in prehrano. Lov na risa pa po določbah
ZVGLD ni dovoljen vse leto, razen če to izjemoma dovoli minister, pristojen za
kmetijstvo, gozdarstvo in prehrano. Po določbi 5. člena uredbe je lov na
medveda, volka in risa prepovedan, pri čemer lahko minister, pristojen za
kmetijstvo, gozdarstvo in prehrano, lov izjemoma dovoli. Uredba je, kot je že
navedeno, zakonit ukrep vlade (81. člena ZON), ki ga izda glede na dejansko
stanje ogoženosti posameznih živalskih vrst. O dovoljenju za izjemen lov pa po
obeh navedenih predpisih odloča minister, pristojen za kmetijstvo, gozdarstvo
in prehrano.
18. Nejasna naj bi bila po mnenju pobudnice
tudi ureditev odgovornosti za škodo, ki jo povzročijo tiste zavarovane živali,
ki so divjad. Iz 9. člena uredbe nedvoumno izhaja, da Ministrstvo za okolje in
prostor povrne premoženjsko škodo, ki jo povzročijo živali zavarovanih vrst
(tudi zavarovana ogrožena divjad), zanjo torej odgovarja država in ne lovska
organizacija. Glede odgovornosti za škodo, ki jo povzroči divjad (torej tista,
ki ni zavarovana po ZON), pa veljajo določbe ZVGLD. Iz navedenega je razvidno,
da zatrjevane nejasnosti glede uporabe ZVGLD in uredbe ne obstajajo, zato
izpodbijana uredba ni v neskladju z 2. členom ustave.
C)
19. Ustavno sodišče je sprejelo to odločbo
na podlagi 21. člena ZUstS v sestavi: predsednik Franc Testen ter sodnice in
sodniki dr. Janez Čebulj, dr. Zvonko Fišer, Lojze Janko, Milojka Modrijan, dr.
Ciril Ribičič, dr. Mirjam Škrk, dr. Lojze Ude in dr. Dragica Wedam-Lukić.
Odločbo je sprejelo soglasno.
Št. U-I-280/97-14
Ljubljana, dne 10. maja 2001.
Predsednik
Franc Testen l. r.