Ustavno sodišče je v postopku za oceno
ustavnosti začetem na pobudo Kristine Mahkovec iz Ljubljane, na seji dne 28.
junija 2001,
o d l o č i l o:
Člen 29 stanovanjskega zakona (Uradni list RS, št. 18/91-I,
21/94, 29/95, 23/96 in 1/2000) ni v neskladju z ustavo.
O b r a z l o ž i t e v
A)
1. Pobudnica izpodbija 29. člen
stanovanjskega zakona (v nadaljevanju: SZ), ki določa, da upravnik v mejah
svojih pooblastil zastopa lastnike stanovanj pred sodišči in upravnimi organi v
sporih o njihovih pravicah in koristih. Na podlagi izpodbijane določbe naj bi
drugostopenjski upravni organ zavrnil pritožbo pobudnice zoper odločbo
prvostopenjskega upravnega organa kot prepozno vloženo, ker je bila odločba
vročena upravniku večstanovanjske hiše, v kateri pobudnica živi. Pobudnica
navaja, da bi upravnik lahko nastopal v pravnem prometu v imenu in za račun
lastnikov stanovanj le glede poslov, ki jih navaja 28. člen SZ, ker je zanje
usposobljen. Za zastopanje pred sodišči in upravnimi organi naj bi zakon
predpisal pogoje, to je pravno fakulteto in opravljen pravniški državni izpit,
tako kot to zahteva 110. člen SZ za republiškega inšpektorja, pristojnega za
stanovanjske zadeve. Določba 29. člena SZ naj bi bila zato v nasprotju s 25.
členom ustave, ki vsakomur zagotavlja pravico do pritožbe.
2. Državni zbor v odgovoru navaja, da je SZ
uredil upravljanje v večstanovanjskih hišah v posebnem poglavju, saj gre za
zahtevno strokovno in organizacijsko delo. Pojem upravljanja opredeljuje 24.
člen SZ, po katerem to obsega poleg stanovanjskih storitev tudi vzdrževanje in
obratovanje večstanovanjske hiše ter vzdrževanje funkcionalnega zemljišča, skrb
za varstvo bivalnega okolja in vse storitve v zvezi s tem. Upravljanje v
večstanovanjskih hišah naj bi bila obveznost lastnikov stanovanj in SZ ureja
ukrepe, ki zagotavljajo izvrševanje teh obveznosti (na primer 32. člen SZ).
Zaradi zagotavljanja stalnosti in strokovnosti upravljanja naj bi SZ predvidel
posebne oblike organiziranja lastnikov. Po 22. členu SZ sklenejo lastniki
stanovanj v večstanovanjski hiši posebno pogodbo o upravljanju, s katero
uredijo medsebojna razmerja v zvezi z upravljanjem in določijo tudi način
upravljanja. Četrti in peti odstavek 22. člena SZ dopuščata, da lastniki
ustanovijo skupnost lastnikov, ki jo lahko organizirajo kot pravno osebo in
registrirajo za opravljanje dejavnosti gospodarjenja in upravljanja
večstanovanjske hiše, torej upravljanje izvajajo sami. Prvi odstavek 27. člena
SZ pa daje možnost za sklenitev posebne pogodbe, s katero lastniki stanovanj
določijo upravnika in meje njegovih pooblastil. Pri upravljanju
večstanovanjskih hiš je po 31. členu SZ potreben sporazum lastnikov, katerih
solastniški deleži sestavljajo skupaj več kot polovico vrednosti stanovanjske
hiše. O konkretnih vprašanjih naj bi se posamezni lastniki podredili volji
večine. SZ v 28. členu natančneje ureja pooblastila in dolžnosti upravnika ter
postopek v primeru spora med njim in lastniki stanovanj. SZ naj bi
predpostavljal aktivno vlogo lastnikov že od začetka upravljanja v
večstanovanjski hiši. V primerih, ko se lastniki odločijo za upravnika, ta
deluje na podlagi izražene volje lastnikov stanovanj. Po 29. členu SZ upravnik
v mejah pooblastil zastopa lastnike pred sodišči in upravnimi organi, kar naj
bi zagotavljalo enoten pravni interes vseh lastnikov stanovanj ter učinkovito
poslovanje v pravnem prometu. Lastniki stanovanj lahko na upravnika prenesejo
tudi pravico do pritožbe, odvisno od konkretne pogodbe, ki ureja odnose med
lastniki stanovanj in upravnikom. Iz zgoraj navedenih razlogov Državni zbor
meni, da izpodbijana določba ni v neskladju s 25. členom ustave.
3. Vlada pojasnjuje, da izpodbijana določba
ni v nasprotju z ustavo, saj SZ lastnikom zagotavlja vsa lastninska
upravičenja. Izpodbijana določba naj bi le omogočala lastnikom stanovanj, da za
zastopanje pooblastijo upravnika. V času izvajanja SZ so lastniki to možnost
uveljavili v večini pogodb, ki so bile sklenjene z upravniki.
B)
4. Ustavno sodišče je pobudo sprejelo in
glede na izpolnjene pogoje po četrtem odstavku 26. člena zakona o ustavnem
sodišču (Uradni list RS, št. 15/94 – v nadaljevanju: ZUstS) takoj nadaljevalo z
odločanjem o stvari sami.
5. SZ v 29. členu določa, da upravnik v
mejah pooblastil zastopa lastnike pred sodišči in upravnimi organi v sporih o
njihovih pravicah in koristih po tem zakonu. Iz določbe izhaja, da ureja
razmerje med lastniki stanovanj in upravnikom.
6. Ustava v 25. členu zagotavlja pravico do
pravnega sredstva tako, da je vsakomur zagotovljena pravica do pritožbe ali
drugega pravnega sredstva proti odločbam sodišč in drugih državnih organov,
organov lokalnih skupnosti in nosilcev javnih pooblastil, s katerimi ti
odločajo o njegovih pravicah, dolžnostih ali pravnih interesih. Navedeni člen
ureja razmerje med posameznikom in državnimi organi ter drugimi nosilci javnih
pooblastil pri izvrševanju teh pooblastil in ne razmerj med subjekti, ki so med
seboj po položaju prirejeni, kot je razmerje med lastniki stanovanj in
upravnikom, kot to očitno zmotno meni pobudnica.
7. Pobudnica očita, da 29. člen SZ upravnika
pooblašča, da zastopa lastnike stanovanj pred sodišči in upravnimi organi,
čeprav za to ni usposobljen. Zakon naj bi določil pogoje za opravljanje te
dejavnosti, tako kot je to urejeno za stanovanjskega inšpektorja. Iz očitka
pobudnice pa izhaja, da naj bi izpodbijana določba ogrožala njeno pravico do
sodnega varstva po 23. členu ustave, ker je zaradi vročitve odločbe upravniku
sama zamudila rok za pritožbo.
8. Po 23. členu ustave ima vsakdo pravico,
da o njegovih pravicah in dolžnostih ter o obtožbah proti njemu brez
nepotrebnega odlašanja odloča neodvisno, nepristransko in z zakonom
ustanovljeno sodišče. Glede na to, da je pravica do sodnega varstva ustavna
pravica, je ustavna zahteva, da mora biti tudi sposobnost biti stranka v
postopku priznana vsakomur, ki je nosilec pravic. Pravica do sodnega varstva je
namenjena varstvu pravic, zato je logična ustavna zahteva tudi, da mora biti ta
pravica priznana vsakomur, ki je nosilec pravic in obveznosti. Nosilci pravic
in obveznosti pa so vse fizične in pravne osebe. Pri tem procesna predpostavka
pravdne sposobnosti, kot sposobnosti samostojno in veljavno opravljati procesna
dejanja, predstavlja omejitev pravice do sodnega varstva.
9. Po prvem odstavku 27. člena SZ se v hiši
z več kot dvema lastnikoma in več kot desetimi stanovanji v pogodbi o
upravljanju določi tudi upravnik in meje njegovih pooblastil pri sklepanju
pravnih poslov s tretjimi osebami in pri zastopanju. Če se ne sklene pogodba o
upravljanju, lahko po 32. členu SZ vsak lastnik predlaga, da sodišče v
nepravdnem postopku s sklepom nadomesti pogodbo o upravljanju. To pomeni, da iz
29. člena SZ izhaja zakonodajalčeva odločitev, da predpiše zastopanje lastnikov
stanovanj v večstanovanjskih hišah, kot izhaja iz sklenjene pogodbe o
upravljanju ali sklepa sodišča. Ker po prvem odstavku 31. člena SZ za odločitve
v zvezi z upravljanjem zadostuje sporazum lastnikov, katerih solastniški deleži
sestavljajo skupaj več kot polovico vrednosti stanovanjske hiše, je upravnik po
izpodbijani določbi pooblaščen zastopati lastnike, čeprav vsi lastniki s tem ne
soglašajo. V primeru sklepa sodišča do tega pride celo, če s tem ne soglaša
noben lastnik. Izpodbijana določba, ki predvideva zastopanje lastnikov
stanovanj v sodnih in upravnih postopkih, torej predstavlja v mejah pooblastil,
ki jih ima upravnik, omejitev pravice do sodnega varstva, saj omejuje pravdno
sposobnost lastnikov stanovanj.
10. Posegi v ustavne pravice so dopustni,
če so v skladu z načelom sorazmernosti. Da je omejitev dopustna, mora biti
podan ustavno dopusten cilj (npr. varstvo pravic drugih ali tudi javnega
interesa – bodisi neposredno bodisi posredno, da se prek javnega interesa varujejo
pravice drugih). Poleg tega morajo biti izpolnjeni trije pogoji: 1. poseg mora
biti primeren za dosego želenega, ustavno dopustnega cilja; 2. poseg mora biti
nujen – to pomeni, da cilja ni mogoče doseči z blažjim posegom v ustavno
pravico ali celo brez njega (drugi možni ukrepi z istim ciljem ga ne morejo
nadomestiti); in 3. upoštevati je treba tudi t.i. sorazmernost v ožjem smislu.
To pomeni, da je pri ocenjevanju nujnosti posega treba tehtati pomembnost
posega v ustavno pravico s pomembnostjo ustavno dopustnega cilja, ki želi
zavarovati ali zagotoviti druge ustavno varovane dobrine, in odmeriti
upravičenost nujnega posega sorazmerno s težo prizadetih posledic.
11. Zakonodajalec nalaga obveznost
imenovati upravnika v večstanovanjskih objektih, v katerih je nad deset
stanovanj, ki so v lasti več kot dveh lastnikov. Pravica do sodnega varstva
torej v obravnavanem primeru predpostavlja, da imata na večstanovanjskem
objektu lastninsko pravico več kot dva lastnika.
12. Ustavno sodišče je že v odločbi št.
U-I-9/92 z dne 1. 7. 1993 (Uradni list RS, št. 9/94 in OdlUS III, 9)
preizkusilo utemeljenost pobude za presojo vseh določb tretjega poglavja SZ.
Pojasnilo je, da je izpodbijana ureditev pogojena z naravo in namenom stvari
(stanovanja kot socialne dobrine), s specifičnostjo večlastninskih razmerij na
skupni stvari (solastnine na skupnih prostorih, delih, objektih in napravah v
večstanovanjski hiši in na funkcionalnem zemljišču), z osebnostnimi
okoliščinami subjekta (različni nepovezani lastniki tako imenovane naključne
skupnosti, katerih medsebojne pravice in obveznosti pri upravljanju skupne
stvari je nujno oblikovati enotno in organizirano) in z javnim interesom (skrb
države za ohranjanje uporabne vrednosti stanovanj). Presodilo je, da z
izpodbijano zakonsko ureditvijo zakonodajalec ne krši pravice iz 33. člena
ustave, temveč v skladu s 67. členom ustave zagotavlja gospodarsko in socialno
funkcijo lastnine pri njenem uživanju.
13. Poseg v pravico do sodnega varstva je v
obravnavanem primeru tako nujen in primeren. Lastnik v večstanovanjski hiši
lahko uresničuje pravico do sodnega varstva iz razmerij, ki obsegajo skupno
upravljanje po 28. členu SZ, samo skupaj z drugimi lastniki, zato je omejitev
njegove pravice nujna. V večstanovanjskih objektih prihaja namreč zaradi
večjega števila lastnikov do različnih interesov in celo nesoglasij. Interese
posameznih lastnikov je nujno usklajevati, saj neusklajeno izvajanje lastninske
pravice povzroča škodo na objektu in s tem škodo vsem lastnikom. Z usklajenim
zastopanjem interesov lastnikov pred sodišči in upravnimi organi se tako
zagotavlja nemoteno in učinkovito obratovanje in vzdrževanje objekta, torej
skrb države za ohranjanje uporabne vrednosti stanovanj kot socialnih dobrin.
Zastopanje lastnikov pred sodišči in upravnimi organi po upravniku je tudi
primeren ukrep za zagotovitev tega ustavno dopustnega cilja. Naloge upravnika,
določene v 28. členu SZ, so predvsem skrb za nemoteno in učinkovito obratovanje
in vzdrževanje objekta. Upravnik je zaradi takšne narave svojih nalog primeren
za zastopanje interesov lastnikov pred sodišči in upravnimi organi. Pri tem
stanovanjskemu inšpektorju, na katerega se sklicuje pobudnica, SZ določa
posebna pooblastila in odgovornosti, zato 110. člen zakona ureja tudi pogoje za
njegovo imenovanje. Naloge upravnika se po vsebini razlikujejo od nalog
stanovanjskega inšpektorja, zato očitno ni utemeljen očitek pobudnice, da bi
upravnik moral izpolnjevati pogoje, kot so predpisani za stanovanjskega
inšpektorja. Kadar iz procesnih zakonov izhaja, da lahko stranke pred sodišči
zastopajo samo osebe s predpisano pravno izobrazbo, pa lahko upravnik procesna
dejanja opravlja po ustrezno kvalificiranem pooblaščencu.
14. Izpolnjena je tudi tretja predpostavka
za dopustnost posega v pravico do sodnega varstva, to je sorazmernost med
pomembnostjo zasledovanega ustavno dopustnega cilja in težo posega. Upravnik
zastopa lastnike stanovanj v mejah pooblastil, ki so določena v pogodbi o
upravljanju ali sklepu sodišča. S tem se obseg pooblastil upravniku za zastopanje
in s tem teža posega v pravico do sodnega varstva prilagaja dejanskim potrebam.
V citirani odločbi št. U-I-9/92 je ustavno sodišče že ocenilo, da gre pri
upravljanju stanovanj za različne položaje, ki so lahko zelo enostavni (npr.
stanovanjska hiša z enajstimi stanovanji brez daljinskega ogrevanja, brez
dvigal in drugih tehnično zahtevnejših napeljav) ali zelo zapleteni (npr.
stanovanjska hiša s stotimi stanovanji in stotimi lastniki, s tehnično zahtevno
opremo in napeljavo, od katere so stanovalci lahko življenjsko odvisni), kar
vpliva na meje pooblastil upravniku iz pogodbe oziroma sklepa sodišča.
15. Zastopanje lastnikov stanovanj v
večstanovanjskih objektih je po navedenem dopusten poseg v pravico do sodnega
varstva, zagotovljeno v 23. členu ustave, zato je ustavno sodišče odločilo, da
29. člen SZ ni v neskladju z ustavo.
C)
16. Ustavno sodišče je sprejelo to odločbo
na podlagi 40. člena ZUstS v sestavi: predsednik Franc Testen ter sodnice in
sodniki dr. Janez Čebulj, Lojze Janko, Milojka Modrijan, dr. Ciril Ribičič, dr.
Mirjam Škrk, dr. Lojze Ude in dr. Dragica Wedam-Lukić. Odločbo je sprejelo s
sedmimi glasovi proti enemu. Proti je glasoval sodnik Čebulj.
Št. U-I-157/00-9
Ljubljana, dne 28. junija 2001.
Predsednik
Franc Testen l. r.