Up-314/99
23. 12. 1999
S K L E P
Ustavno sodišče je v postopku za preizkus
ustavne pritožbe družbe A. A. A., d.d., Ž. in drugih, ki jih zastopa B. B. na
seji senata dne 23.12.1999
s k l e n i l o:
1. Ustavna pritožba zoper sodbo Vrhovnega
sodišča št. III Ips 66/99 z dne 16. 9. 1999 v zvezi s sodbo Višjega sodišča v
Ljubljani št. I Cpg 1073/97 z dne 14. 1. 1999 in s sodbo Okrožnega sodišča v
Ljubljani št. VIII Pg 445/96 z dne 9. 7. 1997 se sprejme v obravnavo.
2. Izvrševanje odločb, navedenih v 1. točki
tega sklepa, se zadrži.
O b r a z l o ž i t e v
A.
1. Pritožniki z ustavno pritožbo izpodbijajo
v izreku navedeno sodbo Vrhovnega sodišča, s katero je to zavrnilo revizijo
zoper sodbo Višjega sodišča in potrdilo sodbo sodišča druge stopnje.
Okrožno sodišče je ugotovilo, da so sklepi
skupščine A. A. A. (v nadaljevanju: MKZ) pravno neobstoječi. Drugostopenjsko
sodišče pa je spremenilo sodbo sodišča prve stopnje tako, da je ugotovilo, da
so izpodbijani sklepi skupščine nični. Pritožniki navajajo, da je med sklepi
skupščine MKZ tudi sklep o lastninskem preoblikovanju podjetja. Glede programa
lastninskega preoblikovanja naj bi že odločilo Ustavno sodišče z odločbo v
zadevi št. Up-314/97 z dne 17. 6. 1997 (pravilno 17. 6. 1998), s katero je
ugotovilo, da je ta odobren in da se je na njegovi podlagi pri pritožnici MKZ
lastninsko preoblikovanje začelo. Izpodbijane odločbe naj bi bile tako v
nasprotju z navedeno odločbo Ustavnega sodišča, saj naj bi proglašale program
lastninskega preoblikovanja za ničen. Sodišči naj bi se do odločbe Ustavnega
sodišča, na katere vsebino se je pritožnica sklicevala, ne opredelili oziroma
je Višje sodišče odgovorilo, da na obrazložitve odločb Ustavnega sodišča ni
vezano.
2. Pritožnice navajajo, da je bil v podjetju
uveden postopek revizije lastninskega preobikovanja, v katerem je bilo
ugotovljeno oškodovanje družbene lastnine. Agencija za plačilni promet,
nadziranje in informiranje (v nadaljevanju: APPNI) je podjetju z odločbo
naložila ukrepe za odpravo oškodovanj. Z izvršitvijo revizijske odločbe se je
lastniška struktura kapitala MKZ spremenila tako, da je družbeni kapital znašal
66,7%, zasebni kapital 33% in trajna vloga 0,3% (pred revizijo je bila
struktura kapitala: družbeni kapital 3,8%, zasebni kapital 95,8%, trajna vloga 0,4%).
Do nove strukture delniškega kapitala je prišlo z izdajo novih delnic v korist
družbenega kapitala. Na podlagi tako spremenjene lastniške strukture kapitala
je skupščina MKZ dne 21. 3. 1996 sprejela sklep, s katerim je ugotovila
spremenjena kapitalska razmerja in potrdila novo lastniško strukturo.
Skupščina je dne 29. 7. 1996 sprejela program
lastninskega preoblikovanja. Zoper sklepe skupščine MKZ z dne 29. 7. 1996 je
delničar družba M., d.d., V., vložila tožbo na ugotovitev ničnosti sklepov in v
sodnem postopku uspela. Sama odločba APPNI, s katero so bila podjetju naložena
določena knjiženja v knjigovodstvu, po mnenju Vrhovnega sodišča še ni odpravila
oškodovanja družbene lastnine in ni razrešila premoženjskopravnih in
civilnopravnih (upravljalskih) razmerij v smislu vzpostavitve nove lastniške
strukture v kapitalu podjetja. Zato tudi po mnenju sodišč izraženem v
izpodbijanih sodbah, skupščinski sklepi niso bili sprejeti s potrebno večino in
so zato nični. Oškodovanje družbene lastnine ter vzpostavitev nove lastniške
strukture v kapitalu podjetja bi bilo po mnenju Vrhovnega sodišča treba
odpraviti sporazumno z okoriščenimi osebami (delničarji), če pa do sporazumov
ne bi prišlo, pa v ustreznih postopkih. Te pa bi morala začeti pritožnica sama
ali pa družbeni pravobranilec. Pritožnice navajajo, da ugotovitev ničnosti
sklepa o lastninskem preoblikovanju podjetja postavlja podjetje in vse
sodelujoče v lastninskem preoblikovanju v negotov položaj. Takšno stanje je za
podjetje nevzdržno ter povzroča MKZ nenadomestljivo moralno in materialno
škodo. Glede na izpodbijane sodbe naj bi bil ponovno onemogočen zaključek
lastninskega preoblikovanja. Po mnenju pritožnikov so s tem podane kršitve
ustavnih pravic iz 2. člena (načelo pravne države), 22. člena (pravica do enakega
varstva) in 33. člena (pravica do zasebne lastnine) Ustave.
B.
3. Ustavno sodišče je ustavno pritožbo
sprejelo v obravnavo. V postopku njene obravnave bo presodilo, ali so bile z
izpodbijanimi odločbami pritožnikom kršene ustavne pravice.
4. Po določbi 58. člena Zakona o Ustavnem
sodišču (Uradni list RS, št. 15/94 - v nadaljevanju: ZUstS) lahko Ustavno
sodišče zadrži izvršitev posamičnega akta, ki se z ustavno pritožbo spodbija,
če bi z izvršitvijo lahko nastale težko popravljive škodljive posledice.
Ustavno sodišče ugotavlja, da bi ugotovitev ničnosti sklepa o lastninskem
preoblikovanju po eni strani strani ustavila postopek lastninskega
preoblikovanja podjetja (ki je že pred sklepno fazo, t.j. pred vpisom v sodni
register), po drugi strani pa vzpostavila lastniško strukturo v razmerju, za
katero je bilo z odločbo revizijskega organa ugotovljeno, da je nastala kot
posledica oškodovanja družbenega premoženja. Če bo Ustavno sodišče ugotovilo,
da so podane zatrjevane kršitve ustavnih pravic in izpodbijane odločbe
razveljavilo, bi sprejemanje odločitev v taki delniški sestavi podjetju in
upravičencem iz lastninskega preoblikovanja lahko povzročilo težko popravljive
posledice.
5. Senat Ustavega sodišča je sprejel ta sklep
na podlagi prvega odstavka 54. člena in 58. člena ZUstS v sestavi: predsednik
dr. Lojze Ude ter člana Franc Testen in dr. Dragica Wedam - Lukić.
Predsednik senata
dr. Lojze Ude
Up-314/99
12. 7. 2001
O D L O Č B A
Ustavno sodišče je v postopku odločanja o
ustavni pritožbi družbe A. A. A., d.d., Ž., in drugih, ki jih zastopa B. B.,
njih pa C. C., Č. Č. in D. D., odvetniki v Z., po opravljeni javni obravnavi
dne 9. 2. 2000 in 7. 4. 2000, na seji dne 12. julija 2001
o d l o č i l o:
1. Ustavna pritožba E. E., F. F., G. G., H.
H., I. I., J. J., K. K. in L. L. zoper sodbo Vrhovnega sodišča št. III Ips
66/99 z dne 16. 9. 1999 v zvezi s sodbo Višjega sodišča v Ljubljani št. Cpg
1073/97 z dne 14. 1. 1999 in s sodbo Okrožnega sodišča v Ljubljani št. VIII Pg
445/96 z dne 9. 7. 1997 se zavrže.
2. Sodba Vrhovnega sodišča št. III Ips 66/99
z dne 16. 9. 1999 se razveljavi in se zadeva vrne Vrhovnemu sodišču v novo
odločanje.
O b r a z l o ž i t e v
A.
1. Pritožniki z ustavno pritožbo izpodbijajo
v izreku navedeno sodbo Vrhovnega sodišča, s katero je to zavrnilo revizijo
zoper sodbo Višjega sodišča in potrdilo sodbo sodišča druge stopnje.
Prvostopenjsko sodišče je ugotovilo, da so
sklepi skupščine A. A. A. (v nadaljevanju MKZ ali pritožnica) z dne 29. 7. 1996
pravno neobstoječi. Višje sodišče je spremenilo sodbo sodišča prve stopnje
tako, da je ugotovilo, da so izpodbijani sklepi skupščine nični.
2. V ustavni pritožbi pritožniki navajajo, da
se je podjetje MKZ preoblikovalo iz podjetja v družbeni lastnini v podjetje v
mešani lastnini z izdajo internih delnic na podlagi Zakona o družbenem kapitalu
(Uradni list SFRJ, št. 84/89 in nasl. - v nadaljevanju ZDK). Po sklepu o
povečanju osnovnega kapitala naj bi bile izdane delnice druge emisije, te pa je
Borza vrednostnih papirjev dne 5. 9. 1991 vključila na trg vrednostnih
papirjev. Na podlagi tako opravljenih postopkov lastninjenja naj bi bilanca MKZ
izkazovala naslednjo strukturo kapitala: družbeni kapital 3,8%, zasebni kapital
95,8%, trajna vloga 0,4%. Družba M., d.d., V. (v nadaljevanju M.) in z njo
povezane družbe naj bi bile konec leta 1995 kupile večinske pakete tako izdanih
delnic MKZ.
3. Leta 1995 naj bi bil v podjetju uveden
postopek revizije lastninskega preobikovanja, v katerem je bilo ugotovljeno
oškodovanje družbene lastnine. Pobudnice poudarjajo, da ni šlo za oškodovanja
po 48. členu Zakona o lastninskem preoblikovanju podjetij (Uradni list RS, št.
55/92 in nasl. - v nadaljevanju ZLPP), temveč za oškodovanja po 48.a členu
ZLPP. Tako naj bi zaradi oškodovanja ne prišlo do odliva družbenega kapitala
(premoženja) iz podjetja, marveč naj bi bilo le nepravilno prikazano razmerje
med zasebnim in družbenim kapitalom. Zato tega oškodovanja družbenega
premoženja po mnenju pritožnikov tudi ni mogoče odpraviti z morebitnimi
zahtevki MKZ za dodatna vplačila v korist družbenega kapitala, kot naj bi
izhajalo iz stališč Vrhovnega sodišča. Poleg tega, da na ta način takšnega
oškodovanja družbenega kapitala ne bi bilo mogoče odpraviti, pa naj bi MKZ za
takšne zahtevke tudi ne imela nikakršne pravne podlage. S tem v zvezi
pritožniki še navajajo, da je bilo v prospektu MKZ ob uvrstitivi delnic na
borzo vrednostnih papirjev navedeno opozorilo, da v družbi poteka postopek
revizije lastninskega preoblikovanja, ter opozorilo, da se je podjetje
preoblikovalo iz družbenega podjetja v delniško družbo v mešani lastnini na
podlagi ZDK.
4. Pritožniki nadalje navajajo, da je
Agencija za plačilni promet, nadziranje in informiranje (v nadaljevanju APPNI)
podjetju z odločbo z dne 26. 1. 1996 (v nadaljevanju revizijska odločba)
naložila ukrepe za odpravo oškodovanj tako, da opravi uskladitev lastninskih
razmerij in pravnih poslov ter s knjiženji v poslovnih knjigah izkaže družbeni
kapital v ugotovljeni višini in to upošteva pri pripravi programa lastninskega
preoblikovanja.
Revizijska odločba naj bi se izvršila na
podlagi sklepa APPNI o dovolitvi izvršbe z dne 15. 3. 1996. S to izvršitvijo
revizijske odločbe se je v bilanci vzpostavila lastniška struktura tako, da je
družbeni kapital znašal 66,7%, zasebni kapital 33% in trajna vloga 0,3%. Da je
bila s tem izvršena revizijska odločba in da je bilo odpravljeno oškodovanje
družbene lastnine, naj bi izhajalo tudi iz uradnega zaznamka APPNI in iz izjave
Družbenega pravobranilca samoupravljanja z dne 2. 12. 1995.
5. Do nove strukture delniškega kapitala je
po navedbah pritožnikov poleg ustreznih vknjižb prišlo z izdajo novih delnic v
korist družbenega kapitala. Na podlagi tako spremenjene lastniške strukture
kapitala je skupščina MKZ dne 21. 3. 1996 sprejela sklep, s katerim je
ugotovila spremenjena kapitalska razmerja in potrdila novo lastniško strukturo,
dne 29. 7. 1996 pa je sprejela program lastninskega preoblikovanja. Obakrat je
bila pri glasovanju in pri ugotavljanju izida glasovanja na skupščini
upoštevana nova, to je z ugotovitvami APPNI usklajena, lastniška struktura.
Zoper sklepe skupščine MKZ z dne 29. 7. 1996 je M. kot delničar vložila tožbo
na ugotovitev njihove ničnosti in v sodnem postopku uspela. Sama odločba APPNI,
s katero so bila podjetju naložena določena knjiženja v knjigovodstvu, namreč
po mnenju M., ki naj bi mu bila pritrdila tudi sodišča, še ni odpravila
oškodovanja družbene lastnine, zlasti pa ni razrešila premoženjskopravnih in
civilnopravnih (upravljalskih) razmerij v smislu vzpostavitve nove lastniške strukture
v kapitalu podjetja. Ta vprašanja naj bi se po stališču Vrhovnega sodišča lahko
razrešila le tako, da bi ustrezne sklepe sprejemala skupščina v sestavi, ki je
odražala rezultat opisanega oškodovanja družbenega kapitala. Takšno lastniško
strukturo naj bi bilo po stališču Vrhovnega sodišča v skladu z določbo 184.
člena Zakona o gospodarskih družbah (Uradni list RS, št. 30/93 in nasl. - v
nadaljevanju ZGD) mogoče spremeniti le z ustrezno spremembo statuta, ki pa bi
jo lahko izglasovali le delničarji v razmerju, kakršno je veljalo pred to
spremembo. Odpravo oškodovanja družbene lastnine ter vzpostavitev nove
lastniške strukture v kapitalu podjetja naj bi bilo po mnenju Vrhovnega sodišča
treba doseči sporazumno z okoriščenimi osebami (delničarji) - če do sporazumov
ne bi prišlo, pa v ustreznih postopkih. Te bi morala začeti MKZ sama ali pa
družbeni pravobranilec.
6. Pritožniki nasprotujejo takšnim stališčem
Vrhovnega sodišča.
MKZ naj bi bila družba v mešani lastnini, za
katero so do olastninjenja družbenega kapitala veljale določbe 585. in 579.
člena ZGD. Zahtevati, naj o odpravi oškodovanja družbene lastnine na škodo
zasebnega kapitala odloča zasebni kapital, ki izvira ravno iz oškodovanja
družbene lastnine, bi pomenilo zanikanje ZLPP kot legis specialis v razmerju do
ZGD. V postopku lastninskega preoblikovanja in odprave oškodovanja družbenega
premožanja naj bi tudi ne bilo mogoče reševati vprašanj zatrjevanega
oškodovanja poznejših pridobiteljev delnic MKZ, med drugim tudi zato, ker naj
bi se bile delnice MKZ na borzi obrnile (torej zamenjale lastnike) že več kot
enajstkrat.
7. Izpodbijane sodbe pa naj bi onemogočale
zaključek lastninskega preoblikovanja MKZ. Kot rečeno, je med spornimi sklepi
skupščine MKZ tudi sklep o lastninskem preoblikovanju podjetja. Glede programa
lastninskega preoblikovanja pa naj bi bilo že odločilo Ustavno sodišče z
odločbo št. Up-314/97 z dne 17. 6. 1997, pravilno 17. 6. 1998 (OdlUS VII, 228),
s katero je ugotovilo, da je program lastninskega preoblikovanja odobren in da
se je na njegovi podlagi pri pritožnici MKZ lastninsko preoblikovanje začelo.
Potrjeni program lastninskega preoblikovanja pa da implicira tudi soglasje k
uskladitvi lastninskih razmerij po 45. členu ZLPP - kar pomeni, da se učinki
odločbe Ustavnega sodišča raztezajo tudi na razmerje, ki je bilo predmet spora
v postopkih, v katerih so bile izdane izpodbijane sodne odločbe. Izpodbijane
odločbe naj bi bile tako v nasprotju z navedeno odločbo Ustavnega sodišča, saj
naj bi proglašale program lastninskega preoblikovanja za ničen. Sodišča naj bi
se bila do odločbe Ustavnega sodišča, na katere vsebino se je MKZ sklicevala
ves čas pravdnega postopka, ne opredelila oziroma je v zvezi s tem vprašanjem
le Višje sodišče odgovorilo, da na obrazložitve odločb Ustavnega sodišča ni
vezano.
8. Po mnenju pritožnikov so jim bile s tem
kršene ustavne pravice iz 2. člena (načelo pravne države), iz 22. člena
(pravica do enakega varstva), iz 23. člena (pravica do sodnega varstva), iz 26.
člena (pravica do povračila škode) in iz 33. člena (pravica do zasebne
lastnine).
9. Vrhovno sodišče na ustavno pritožbo ni
odgovorilo, pač pa se je v spor vključila družba DZS, d.d., U. (v nadaljevanju
DZS ali nasprotni udeleženec), za katero je bilo v postopku kot nesporno
ugotovljeno, da je pravna naslednica družbe M., ki je bila v pravdi tožeča
stranka.
10. Nasprotni udeleženec je predvsem
nasprotoval stališčem pritožnikov glede pravnih učinkov revizijske odločbe
APPNI, glede načina domnevne odprave ugotovljenih oškodovanj družbenega
premoženja in tudi glede učinkov odločbe Ustavnega sodišča št. Up- 314/97.
11. Glede pravnih učinkov revizijske odločbe
APPNI in načina, kako naj bi bila MKZ odpravila oškodovanja družbenega
kapitala, nasprotni udeleženec navaja, da so se še tudi po uveljavitvi Zakona o
podjetjih (Uradni list SFRJ, št. 77/88 in nasl. - v nadaljevanju ZP)
uporabljale določbe 242. do 274. člena Zakona o združenem delu (Uradni list
SFRJ, št. 53/76 in nasl. - v nadaljevanju ZZD), ki so urejale zahtevke iz
naslova oškodovanja, to je po stališču nasprotnega udeleženca
"neupravičenih obogatitev" na račun družbenih sredstev. Dejanski
stanovi takšnih oškodovanj naj bi (civilno)pravno predstavljali neupravičene
pridobitve ali povzročitev škode z nedopustnimi ravnanji.
Posledice neupravičene pridobitve zaradi
ničnosti pravnih poslov pa naj bi se presojale po določbah 104. člena ZOR, ne
pa po ZLPP. Okoriščeni delavci, na katere so bile v določenem delu neutemeljeno
prenesene interne delnice, naj bi bili zaradi ničnosti takšnih poslov dolžni te
delnice vrniti nenominiranemu družbenemu kapitalu. Ker pa takšna vrnitev
(zaradi prodaje tretjim) ni več mogoča, bi morali okoriščenci po stališču
nasprotnega udeleženca vrniti denarno nadomestilo po vrednosti na dan izdaje
sodne odločbe. Z odpravo oškodovanja, kakršno uveljavljajo pritožniki, bi DZS,
ki je pozneje pod tržnimi pogoji pridobila delnice, izgubila dve tretjini
vrednosti teh delnic, s čimer bi bila njej kršena ustavna pravica do zasebne
lastnine po 33. členu Ustave. V zvezi s tem je nasprotni udeleženec ponudil
tudi izračune o višini okoriščenja na eni in oškodovanja na drugi strani.
Pravilnosti teh izračunov so pritožniki oporekali in navajali svoje, drugačne
izračune. Nasprotni udeleženec oziroma njegov pravni prednik naj bi tudi ne
imel možnosti, da kot udeleženec sodeluje v upravnih postopkih, v katerih so
bile izdane odločbe, ki naj bi sedaj neposredno vplivale na njegov pravni
položaj - sodišče naj bi mu tudi ne priznalo pravnega interesa za izpodbijanje
odločbe Agencije za revidiranje lastninskega preoblikovanja podjetij (v
nadaljevanju ARLPP), češ da mu je bilo z njo naloženo samo računovodsko
izkazovanje višine družbenega kapitala v poslovnih knjigah. Če bi se Ustavno
sodišče postavilo na pravna stališča, ki jih ponujajo pritožniki, bi bile
nasprotnemu udeležencu kršene tudi pravica do enakega varstva pravic (22. člen
Ustave) in pravica do sodnega varstva (23. člen Ustave).
12. Nadalje je po stališču nasprotnega
udeleženca posledica sklepa o prisilni izvršitvi odločbe ARLPP le sprememba knjiženj
v internih knjigovodskih evidencah MKZ. Takšne preknjižbe pa da ne
predstavljajo nikakršnega pravnega dejstva, ki bi učinkovalo samo po sebi:
vsaka vknjižba mora imeti za podlago ustrezno pravno dejstvo in pomeni samo
njegov izkaz oziroma posvedočenje. Tudi če je MKZ, sledeč odločbi revizijskega
organa, v svojih izkazih prikazala drugačno udeležbo družbenega kapitala v
celotnem kapitalu podjetja, naj bi se po mnenju nasprotnega udeleženca s tem
pravna razmerja oziroma pravice, ki so za delničarje nastale z izdajo delnic,
ne spremenile. Odpravo posledic oškodovanja bi zagotovila šele uveljavitev
ustreznih obogatitvenih zahtevkov.
Revizijska odločba naj bi po povedanem ne
imela oblikovalnih učinkov, bi pa imela v morebitnih sodnih sporih pomembno
dokazno moč javne listine, ki bi izkazovala vrsto in višino oškodovanja.
13. Prav tako zmotno pa naj bi bilo stališče
pritožnikov, da je o spornem razmerju že pravnomočno, in drugače kot pozneje
sodišča v izpodbijanih sodbah, odločilo Ustavno sodišče z odločbo št. Up-
314/97. Nasprotni udeleženec predvsem navaja, da sam (oziroma njegov pravni
prednik M.) ni bil stranka v navedenem postopku pred Ustavnim sodiščem. Glede
na to se skladno s pravili o subjektivnih mejah pravnomočnosti učinki navedene
odločbe ne morejo raztezati na spor, ki je predmet tega postopka. Tudi predmet
spora v obeh postopkih je različen, zato tudi po objektivnem kriteriju ni
mogoče trditi, da je o sporu že enkrat (drugače) odločilo Ustavno sodišče.
Nasprotni udeleženec v zvezi s tem posebej opozarja, da Ustavno sodišče pri
odločanju v navedeni zadevi ni upoštevalo dejstva, da so bile delnice, izdane v
postopku, v katerem je prišlo do oškodovanja družbenega kapitala, v pravnem
prometu, in da v času, ko je bilo treba oškodovanje odpraviti, njihovi imetniki
niso bili okoriščenci iz postopka lastninjenja.
14. Nasprotni udeleženec v zvezi s trditvami
pritožnikov, da so bili z ustreznimi navedbami v prospektu morebitni kupci
delnic opozorjeni na tveganja, navaja, da investitor praviloma ne more sprejeti
drugega tveganja kot tveganje, da bo donosnost naložbe manjša od pričakovane.
Ne more pa sprejemati tveganja glede spremembe lastništva. Vsekakor pa tudi v
zvezi z napovedano revizijo investitorji v prospektu niso bili opozorjeni na
tveganje, ki se je pozneje uresničilo: prospekt je opozarjal na revizijo po 48.
členu ZLPP, investicija pa naj bi bila izgubila dve tretjini svoje vrednosti
zaradi odprave oškodovanj, ki so bila storjena po 48.a členu ZLPP.
B. - I.
15. Ustavno sodišče je s sklepom z dne 23.
12. 1999 ustavno pritožbo sprejelo v obravnavo in zadržalo izvrševanje
izpodbijanih odločb.
16. Ustavno sodišče je v zadevi opravilo
javno obravnavo dne 9. 2. 2000 in 7. 4. 2000.
17. Ustavni pritožniki - fizične osebe - niso
bili stranke v pravdnem postopku, v katerem so bile izdane izpodbijane sodbe. V
ustavni pritožbi tudi ne navajajo, da bi jim bila protipravno onemogočena
udeležba v postopkih oziroma, da bi jim bila s tem, ko se postopka niso
udeleževali, kršena kakšna ustavna pravica.
Vprašanje, ali je bila v spornem razmerju
pravilno tožena samo MKZ, se v celotnem postopku pred sodišči in tudi pred
Ustavnim sodiščem ni zastavilo. Pravni učinek izpodbijanih odločb se torej na
tiste ustavne pritožnike, ki niso bili stranke v pravdnem postopku, ne razteza,
zato z izpodbijanimi odločbami tudi niso mogle biti kršene njihove ustavne
pravice, na katere se sklicujejo. Zato je Ustavno sodišče ustavno pritožbo teh
pritožnikov zavrglo (1. točka izreka). Dejstvo, da je pred tem ustavno pritožbo
(implicitno tudi teh ustavnih pritožnikov) sprejelo v obravnavo (sklep z dne
23. 12. 1999), ne predstavlja ovire za takšno odločitev, saj Ustavno sodišče na
obstoj procesnih predpostavk pazi ves čas postopka.
18. Pač pa je Ustavno sodišče že večkrat
odločilo, da so nosilci človekovih pravic in temeljnih svoboščin tudi pravne
osebe - razen v primerih, ko je narava in vsebina posamezne pravice že pojmovno
lahko vezana samo na fizične osebe. Pravice, na katere se v ustavni pritožbi
sklicuje MKZ, ki je bila stranka v pravdi, uživajo glede na njihovo naravo tudi
pravne osebe, zato je Ustavno sodišče njeno pravočasno ustavno pritožbo
meritorno presojalo.
B. - II.
19. Ustavno sodišče ni instanca rednemu
sodstvu. Zato v postopku ustavne pritožbe zoper posamične akte ne more presojati
njihove pravilnosti oziroma zakonitosti samih po sebi. Skladno s šesto alineo
prvega odstavka 160. člena Ustave presoja Ustavno sodišče v postopku ustavne
pritožbe le, ali so bile z izpodbijanim aktom pritožniku kršene človekove
pravice in temeljne svoboščine.
20. Člen 2 Ustave določa, da je Slovenija
pravna in socialna država. Ta določba ne ureja nobene specifične človekove
pravice, zato v postopku ustavne pritožbe Ustavnemu sodišču ni bilo treba
presojati utemeljenosti pritožničinih navedb, da so bile z izpodbijanimi
sodnimi odločbami kršene določbe 2. člena Ustave.
21. Člen 23 Ustave določa, da ima vsakdo
pravico, da o njegovih pravicah in dolžnostih ter o obtožbah proti njemu brez
nepotrebnega odlašanja odloča neodvisno, nepristransko in z zakonom
ustanovljeno sodišče. Drugi odstavek pa daje tako imenovano pravico do
naravnega sodnika. Pritožnica ne navaja, na kakšen način naj bi ji bila kršena
ustavna pravica iz 23. člena Ustave. Ustavno sodišče samo takšne kršitve tudi
ni našlo: v sporu so odločala tri z zakonom ustanovljena sodišča - pritožnica
pa ni podala nobene navedbe, ki bi lahko ustvarila dvom o njihovi neodvisnosti
oziroma nepristranosti: samo pritožničino nezadovoljstvo z odločitvami sodišč
ne more utemeljiti navedb o kršitvi te ustavne pravice.
22. Pritožnica nadalje uveljavlja kršitev 26.
člena Ustave. Ta daje vsakomur pravico do povračila škode, ki mu jo v zvezi z
opravljanjem službe ali kakšne druge dejavnosti državnega organa ... s svojim
protipravnim ravnanjem stori oseba ali organ, ki takšno službo ali dejavnost
opravlja. Ustavna pritožnica ne navaja, kateri organ, s kakšnim protipravnim
ravnanjem in kakšno škodo naj bi ji bil povzročil. Če je mogoče njeno
sklicevanje na 26. člen Ustave razumeti kot stališče, da ji zaradi zatrjevane
nepravilnosti izpodbijanih odločb nastaja protipravna škoda, Ustavno sodišče le
opozarja, da na ta način z ustavno pritožbo ni mogoče uspešno izpodbijati
odločbe Vrhovnega sodišča, s katero stranka ni zadovoljna. Če bi Ustavno
sodišče sprejelo takšno logiko, bi se odprla pravna pot za to, da bi lahko
vsaka stranka v vsakem pravdnem postopku zahtevala od Ustavnega sodišča, naj
presoja golo pravilnost in zakonitost vsake odločbe, kar bi spremenilo Ustavno
sodišče v novo, zadnjo, praviloma četrto instanco v pravdnem postopku. To pa bi
bilo v nasprotju z njegovo funkcijo, kot je glede presoje ustavnosti posamičnih
aktov določena v šesti alinei prvega odstavka 160. člena Ustave.
23. Tudi zatrjevane kršitve 33. člena Ustave
pritožnica ne utemeljuje drugače kot z navedbo, da so z izpodbijanimi sodnimi
odločbami, ki jih šteje za napačne in nezakonite, prizadeti njeni močni
premoženjski interesi. Člen 33 Ustave zagotavlja pravico do zasebne lastnine.
Vendar tudi morebitna napačna odločitev sodišča v premoženjskem sporu sama po
sebi praviloma še ne pomeni posega v ustavnopravno varovano pravico do zasebne
lastnine. Z drugačnim stališčem bi namreč Ustavno sodišče v premoženjskih
sporih presojalo vsakršno morebitno nepravilnost sodnih odločb in tudi na ta
način privzelo vlogo in pristojnosti, ki jih po Ustavi nima. Te z Ustavo
določene omejitve pristojnosti Ustavnega sodišča glede preizkusa sodnih odločb,
izdanih v okviru rednih sodnih postopkov, ni mogoče enostavno obiti s tem, da
bi kakšno ustavno pravico razlagali tako široko, da bi vsaka nezakonitost sodne
odločbe, tudi če je predmet spora ravno ustavna pravica, že sama po sebi
utemeljevala sklep o kršitvi te ustavne pravice. Za izkazanost kršitve pravice
do zasebne lastnine po 33. členu Ustave torej v ustavni pritožbi ne zadošča
izkaz, da naj bi bila sodba, ki posega v lastninsko pravico, v nasprotju z
zakonom. Za kršitev te pravice gre praviloma le v primeru, če je sodišče oprlo
odločitev na kakšno pravno stališče, ki je z vidika obravnavane ustavne pravice
nesprejemljivo. Povedano še drugače: tudi morebiti napačna odločitev sodišč v
premoženjskem sporu bi pomenila kršitev ustavne pravice pritožnice (še)le, če
bi temeljila na takšni razlagi zakona, katere vsebine ne bi mogel uveljaviti
niti zakonodajalec - ne da bi pri tem sam kršil Ustavo. Takšnih kršitev zakona
pritožnica sodišču niti ne očita, zato v tej ustavni pritožbi tudi s
sklicevanjem na kršitev pravice iz 33. člena Ustave ni mogla uspeti.
B. - III.
24. Pač pa mora biti v postopku pred sodiščem
in pred drugimi državnimi organi, ki odločajo o njegovih pravicah, dolžnostih
in pravnih interesih, vsakomur zagotovljeno enako varstvo njegovih pravic. Tudi
ta pravica stranki ne daje ustavno zagotovljene pravice do zakonite in pravilne
sodne odločitve. Zato v okviru pravice iz 22. člena Ustave Ustavno sodišče ne
presoja pravilnosti in zakonitosti odločitev samih po sebi. Po ustaljeni praksi
Ustavnega sodišča pravica iz 22. člena Ustave stranki med drugim zagotavlja
pravico do vsebinsko polnega dialoga s sodiščem: sodišče mora prepričljivo (v
tem okviru ne nujno tudi pravilno) odgovoriti na vse relevantne navedbe stranke
in argumentirati svoja pravna stališča.
25. V zvezi z zatrjevano kršitvijo pravice iz
22. člena Ustave se je v sporni zadevi zastavilo predvsem vprašanje, ali je
pritožnica od sodišč dobila odgovore na vse navedbe o vprašanjih, ki so
relevantna za pravilno odločitev v tem sporu.
26. Predmet spora je bila (ne)veljavnost -
pravni obstoj oziroma ničnost - sklepov skupščine MKZ z dne 29. 7. 1996. Za pravilno
rešitev spora so morala sodišča prepričljivo in tako, da so se opredelila do
vseh relevantnih navedb strank v zvezi s tem, odgovoriti na vprašanje, kdo so
bili dne 29. 7. 1996 nosilci glasovalnih pravic na skupščini MKZ. Pritožnica je
med drugim ves čas zatrjevala, da je bilo o tem vprašanju že pravnomočno - in
drugače, kot so na koncu odločila sodišča - odločeno z revizijsko odločbo APPNI
z dne 26. 1. 1996, s sklepom Ustavnega sodišča št. U-I-153/97 z dne 19. 6. 1997
(OdlUS VI, 94) in z odločbo Ustavnega sodišča št. Up-314/97. V ustavni pritožbi
pa izrecno navaja, da se sodišča do teh njenih navedb niso opredelila.
27. Kadar je odločitev v pravdi odvisna od
predhodne rešitve vprašanja, ali obstaja kakšna pravica ali pravno razmerje, pa
o njem še ni odločilo sodišče ali kakšen drug pristojen organ, lahko sodišče
samo reši to vprašanje (12. člen Zakona o pravdnem postopku, Uradni list SFRJ
št. 4/77 in nasl. - v nadaljevanju ZPP77). Če je o takšnem vprašanju (drugo)
sodišče ali kakšen drug pristojen organ že odločil, je torej sodišče na to
odločitev vezano. Pritožničino stališče, da je pravno vprašanje, kakšna so
pravilna lastniška razmerja v MKZ, predhodno vprašanje, od katerega rešitve je
odvisna tudi rešitev v spornem razmerju, in da je bilo o tem pravnem vprašanju
odločeno že z dvema odločbama (APPNI in Ustavnega sodišča), je glede na
navedeno relevantno - takšno, da mora nanj sodišče odgovoriti bodisi tako, da
ga potrdi in upošteva bodisi tako, da ga argumentirano ovrže - ali pa vsaj
prepričljivo utemelji, zakaj vprašanja, ki jih zastavlja takšno stališče, niso
pomembna in jih sodišču ni treba razrešiti.
28. V postopku pred prvostopenjskim sodiščem
se je pritožnica (tedaj toženka) lahko sklicevala le na odločbo APPNI in na
sklep Ustavnega sodišča v zadevi št. U-I-153/97. Prvostopno sodišče se je glede
učinkovanja navedenih odločb na predmet spora opredelilo s stališčem, da
"na predložene odločbe drugih organov in Ustavnega sodišča to sodišče ni
bilo vezano, saj ne vsebujejo odločitve o vprašanjih, ki bi imela naravo
predhodnega vprašanja v tem sporu. V vsakem primeru pa je lahko sodišče vezano
le na izrek pravnomočnih odločb drugih pristojnih organov oziroma le na izrek
odločbe Ustavnega sodišča, ne pa tudi na njihovo obrazložitev". Ne glede
na to se v nadaljevanju prvostopenjsko sodišče opredeli tudi do nekaterih delov
obrazložitve navedenega sklepa Ustavnega sodišča in utemeljuje, zakaj naj bi iz
navedenega sklepa ne izhajalo stališče Ustavnega sodišča, da so bila
oškodovanja družbenega kapitala odpravljena. Prvostopenjsko sodišče na 15.
strani sodbe tudi izrecno - vendar drugače kot poznejša odločba Ustavnega
sodišča št. Up-314/97 - ugotavlja in utemeljuje, zakaj sama odločba APPNI in
njena izvršitev ni mogla spremeniti pritožničine lastniške strukture.
Prvostopenjska sodba pa konča s sklepom, da so ukrepi, s katerimi se lahko
zagotovi ustrezna lastniška struktura "v vsakem primeru ... ukrepi, ki
zmanjšujejo dosedanja članska in upravljalska upravičenja obstoječih
delničarjev, zato so le delničarji tisti, ki so pristojni na skupščini odločiti
o tem, ob kakšnih pogojih in na kakšen način so se pripravljeni odpovedati delu
svojih upravičenj, izhajajočih iz njihovih delnic in določb statuta."
Ustavno sodišče že tu opozarja na bistveno pomanjkljivost in nelogičnost tega
sklepa, na katero opozarja tudi pritožnik, pa nanjo sodišča niso odgovorila.
Sodišče namreč prezre, da poleg delničarjev, katerih upravičenja so prevelika
in jih je treba zmanjšati, obstaja še "delničar" (družbeni kapital),
katerega upravičenja so premajhna in jih je z istimi ukrepi treba povečati. Res
je, da so le delničarji pristojni na skupščini odločiti o tem, na kakšen način
je treba uskladiti obseg upravičenj, vendar moči vpliva na to odločitev ni
mogoče določiti na podlagi napačne razporeditve deleža glasovalnih upravičenj.
29. V postopku pred drugostopenjskim sodiščem
je pritožnica že razpolagala z odločbo Ustavnega sodišča št. Up-314/97. Nanjo
se je tudi sklicevala in zatrjevala, da iz nje izhaja, da so bila z izvršitvijo
odločbe APPNI odpravljena vsa oškodovanja družbene lastnine. Višje sodišče pa s
tem pritožničinim ugovorom opravi z ugotovitvijo, da pritožbeno sodišče
"na obrazložitve odločb Ustavnega sodišča ni vezano" in da so bile
"odločbe Ustavnega sodišča izdane v postopku ustavnih pritožb, ki s
predmetno pravdo niso v neposredni zvezi".
30. Vrhovno sodišče pa se z vprašanjem,
koliko navedene odločitve Ustavnega sodišča vplivajo na sporno razmerje, ki ga
je reševalo, sploh ni ukvarjalo. V zvezi z odločbo Ustavnega sodišča navaja le,
da je Ustavno sodišče pri odločanju o zadevi št. Up-314/97 očitno imelo pred
očmi le situacijo, kot bi ostalo pri prvi prodaji internih delnic s popustom
notranjim delničarjem. Iz odločbe Vrhovnega sodišča bi se dalo razumeti, da se
pri odločanju o veljavnosti sklepov skupščine MKZ niti ni spraševalo o tem,
kakšna je bila na dan skupščine pravilna lastniška struktura MKZ, marveč je v
tem sporu skušalo reševati tudi vprašanja zatrjevanega oškodovanja DZS oziroma
njenega pravnega prednika. Takšno stališče sicer implicira tudi stališče, da
niti revizijska odločba APPNI niti odločba Ustavnega sodišča nista pomembni za
razrešitev tega spora. Vendar sodišče na izrecne navedbe strank ne more
"odgovarjati" na način, iz katerega stranke lahko le posredno sklepajo,
da njihove navedbe pač niso bile relevantne.
31. Že samo to, da se (z izjemo
prvostopenjskega sodišča, ki se je delno opredelilo do prvega sklepa) sodišča
sploh niso opredeljevala do tega, kakšen vpliv imata na odločitev o
razporeditvi glasovalnih upravičenj navedeni odločitvi Ustavnega sodišča,
predstavlja kršitev 22. člena Ustave.
32. Ustavno sodišče je v odločbi št.
Up-314/97 med drugim ugotovilo naslednje:
- šteje se, da je Agencija za
prestrukturiranje in privatizacijo Republike Slovenije odobrila Program
lastninskega preoblikovanja MKZ (izrek odločbe);
- z izvršitvijo odločbe revizijskega organa
so bila pri pritožnici odpravljena vsa oškodovanja družbene lastnine, kar je
ugotovil tudi revizijski organ in s čimer je soglašal tudi Družbeni pravobranilec
(40. točka obrazložitve odločbe).
33. Ugotovitev, da so bila in utemeljitev,
zakaj so lahko bila (točki 40 in 38 obrazložitve v odločbi št. Up-314/97) vsa
oškodovanja družbene lastnine odpravljena z izvršitvijo ustreznih knjiženj in z
izdajo dodatnih delnic v korist družbenega kapitala, logično pomeni tudi, da je
družbeni kapital na podlagi tako izdanih delnic pridobil ustrezen delež
upravljalskih pravic.
Vrhovno sodišče pa to logično posledico
navedenih ugotovitev zanemari, ko zahteva, naj skupščina MKZ sprejema sklep -
med drugim tudi o lastninskem preoblikovanju - z upoštevanjem glasovalnih
upravičenj v razmerju, kakršno je obstajalo pred izvršitvijo odločbe
revizijskega organa. Vrhovno sodišče sicer navaja, da s knjiženji v bilanci
oškodovanje družbene lastnine še ni bilo odpravljeno, ker da z njim MKZ ni bilo
vrnjeno, kar naj bi bilo zaradi nezakonitih ravnanj odšlo iz družbene lastnine.
Ta ugotovitev pa je v direktnem nasprotju s tem, kako oškodovanja in možnosti
za njihovo odpravo opisuje Ustavno sodišče zlasti v točki 38 obrazložitve
navedene odločbe. Nadalje naj bi bil izvedeni način odprave oškodovanja
družbene lastnine po stališču Vrhovnega sodišča sprejemljiv samo v primeru, če
bi ostalo pri prodaji internih delnic s popustom notranjim delničarjem - samo v
tem primeru bi zmanjšanje nominalne vrednosti pomenilo, da notranji delničarji
nimajo več koristi, ki so si jo pridobili z nakupom s popustom prodanih
internih delnic. Samo takšno situacijo naj bi bilo po mnenju Vrhovnega sodišča
imelo pred očmi tudi Ustavno sodišče. To stališče Vrhovnega sodišča je v
direktnem nasprotju z vsebino navedene odločbe Ustavnega sodišča: že iz odločb
Ministrstva za ekonomske odnose in razvoj in APPNI, ki sta bili predmet
ustavnosodne presoje v navedenem postopku, je bilo jasno razvidno, da so
"notranji delničarji" delnice prodajali. Iz navedene odločbe
Ustavnega sodišča je jasno razvidno, da je bilo to dejstvo Ustavnemu sodišču
ves čas znano in ga je upoštevalo pri svoji odločitvi. Tako je iz točke 11
obrazložitve navedene odločbe razvidno, da so bile delnice vključene na trg
vrednostnih papirjev in so kotirale od 5. 9. 1991 do 29. 5. 1996. Tudi iz točke
11 obrazložitve sklepa št. U-I-153/97 je jasno razvidno, da je bilo Ustavnemu
sodišču že tedaj znano in da je moralo upoštevati dejstvo, da poleg notranjih
obstajajo tudi zunanji delničarji.
34. Navedeni nosilni razlogi izpodbijane
sodbe Vrhovnega sodišča puščajo brez odgovora še vrsto vprašanj, ki jih je
zastavil ustavni pritožnik že med pravdo in so bistvena za pravilno odločitev.
Tako je ustavni pritožnik ves čas trdil, da je APPNI ugotovila samo
oškodovanja, ki po svoji vsebini niso predstavljala zmanjševanja premoženja
MKZ, temveč le upoštevanje premajhnega deleža družbenega kapitala in iz njega
izhajajočih upravičenj.
Vrhovno sodišče ni zadovoljivo razložilo,
zakaj bi z ustreznimi knjiženji in njihovim upoštevanjem ob glasovanju tega
oškodovanja ne bilo mogoče odpraviti. Zlasti ni nobene prepričljive
utemeljitve, zakaj so bila lahko samo knjiženja in izdaja dodatnih delnic v
korist družbenega kapitala ustrezen način za odpravo istovrstnih oškodovanj pri
N. N. N. in pri O. O. O., ne pa tudi v primeru MKZ. Stališče Vrhovnega sodišča
je mogoče razumeti tako, da se mora v postopku lastninjenja MKZ odpraviti tudi oškodovanje
investitorjev - o čemer sicer tečejo posebne pravde. Če se je Vrhovno sodišče
odločilo, da v pravdi o veljavnosti sklepov skupščine v enem zamahu - skupaj z
uskladitvijo upravljalskih upravičenj, nastalih v postopku lastninskega
preoblikovanja, rešuje tudi domnevna oškodovanja, ki so nastala na podlagi
poznejšega (obligacijsko) pravnega prometa z delnicami, ki so odražale zasebni
kapital, bi moralo jasno povedati, kakšno je razmerje med specialnimi določbami
členov 45 in 48 do 50 ZLPP, katerih namen je ščititi družbeno lastnino, in
določbami ZZD (270. člen) oziroma ZOR o neupravičenih pridobitvah. Moralo bi
tudi utemeljiti, kako je mogoče vzporedno v celoti odpraviti obe vrsti
oškodovanja. Predvsem ni prepričljivega odgovora na pritožnikova opozorila, da
ni jasno, kako naj bi okoriščenci izglasovali odpravo oškodovanja družbenega
kapitala v svojo škodo - na skupščini, kjer bi sicer (oškodovani) večinski
(66,7%) družbeni kapital imel le 3,8% glasov. Vprašanje bi se lahko glasilo
tudi takole: ali se lastniki zasebnega kapitala (ki naj imajo po stališču
sodišč do spremembe statuta večinski - 95,8% delež glasov) poravnajo glede
vprašanja, kako odškodovati družbeni kapital? Poleg tega korist, ki so jo
pridobili upravičenci iz notranjega lastninjenja (in predstavlja oškodovanje
družbenega kapitala), ni ista, vsekakor pa ne enako velika, kot korist, ki naj
bi jo bili notranji delničarji pridobili iz pravnega posla prodaje delnic. V
posebni luči se ta problem pokaže ob upoštevanju dejstva, da so se od njihove
izdaje delnice "obrnile" že več kot enajstkrat (po navedbi
pritožnika) oziroma 3,95 krat - kot to navaja nasprotni udeleženec. Pa tudi, če
bi bilo na način, kot ga navaja Vrhovno sodišče, vrednostno mogoče
"vrniti" družbenemu kapitalu to, za kar naj bi bil prikrajšan, s
takšnimi dodatnimi vplačili ne bi bilo mogoče vzpostaviti razmerja, to je
strukture med družbenim in zasebnim kapitalom, kakršno je bilo potrebno
vzpostaviti glede na odločbo APPNI. Če so se sodišča postavila na stališče, da
se v sporu o veljavnosti glasovanja na navedeni skupščini rešuje tudi vprašanje
oškodovanja kupcev delnic, bi se morala končno opredeliti tudi do navedbe
pritožnice o tem, da so bili kupci seznanjeni z rizikom zaradi napovedane
revizije lastninskega preoblikovanja.
35. Odločbe sodišč, ki ne vsebujejo
prepričljivih odgovorov na vsa navedena vprašanja - ne glede na to, ali so
pravilne ali ne - kršijo pritožniku njegovo pravico do enakega varstva pravic
iz 22. člena Ustave. Zato je Ustavno sodišče izpodbijano sodbo Vrhovnega
sodišča razveljavilo in vrnilo zadevo temu sodišču v novo odločanje.
C.
36. Ustavno sodišče je sprejelo to odločbo na
podlagi prvega odstavka 59. člena Zakona o Ustavnem sodišču (Uradni list RS,
št. 15/94 - ZUstS) v sestavi: predsednik Franc Testen ter sodnice in sodniki
dr. Janez Čebulj, dr. Zvonko Fišer, Lojze Janko, Milojka Modrijan, dr. Mirjam
Škrk, dr. Lojze Ude in dr. Dragica Wedam- Lukić. Prvo točko izreka je sprejelo
soglasno, drugo točko izreka pa s šestimi glasovi proti dvema. Proti sta glasovala
sodnik Fišer in sodnica Modrijan, ki je dala odklonilno ločeno mnenje.
Pritrdilno ločeno mnenje je dal sodnik Testen.
P r e d s e d n i k
Franc Testen
Odklonilno ločeno mnenje sodnice Modrijan
1. Glasovala sem proti 2. točki izreka, s
katero je Ustavno sodišče razveljavilo sodbo Vrhovnega sodišča št. III Ips
66/99 z dne 16. 9. 1999 in zadevo vrnilo Vrhovnemu sodišču v novo sojenje z
argumentacijo, da so v tem primeru sodišča kršila 22. člen Ustave (enako
varstvo pravic). Navedeno določbo naj bi kršila zato, ker se sploh niso
opredeljevala do tega, kakšen vpliv imata na odločitev o razporeditvi
glasovalnih upravičenj odločitvi Ustavnega sodišča v odločbah št. U-I- 153/97 z
dne 19. 6. 1997 in Up 316/97 z dne 17. 6. 1998. V zadevi (U-I-153/97) je Ustavno
sodišče presojalo pobudo MKZ in njenih posameznih internih delničarjev za oceno
ustavnosti in zakonitosti tretjega odstavka 7. člena Uredbe o izdaji,
razdelitvi in uporabi lastniških certifikatov in jo s sklepom zavrglo zaradi
neizpolnjenega procesnega pogoja - neobstoj pravnega interesa. V ustavni
pritožbi Up-314/97 pa je odpravilo odločbi MEOR in Agencije za
prestrukturiranje in privatizacijo Republike Slovenije in samo ugotovilo, da se
je lastninsko preoblikovanje pri MKZ zakonito začelo.
2. Razveljavitev sodbe Vrhovnega sodišča iz
razlogov, ki jih navaja Ustavno sodišče, je pravno neutemeljena. Kot navaja
Ustavno sodišče v odločbi (točka 26) je bila predmet spora (ne)veljavnost -
pravni obstoj oziroma ničnost - sklepov skupščine MKZ z dne 29. 7. 1996. Za
pravilno rešitev spora so morala sodišča prepričljivo in tako, da so se
opredelila do vseh relevantnih navedb strank v zvezi s tem, odgovoriti na
vprašanje, kdo so bili dne 29. 7. 1996 nosilci glasovalnih pravic na skupščini
MKZ. Pritožnica je med drugim ves čas zatrjevala, da je bilo o tem vprašanju že
pravnomočno - in drugače, kot so na koncu odločila sodišča - odločeno z
revizijsko odločbo APPNI, s sklepom Ustavnega sodišča št. U-I-153/97 in z
odločbo Ustavnega sodišča št. Up-314/97.
Sodišča so po mojem mnenju dovolj
prepričljivo odgovorila na prej navedeno vprašanje in svoja pravna stališča
tudi ustrezno obrazložila. Morebitno napačno stališče sodišč glede teh vprašanj
pa po ustaljeni praksi Ustavnega sodišča še ne pomeni nujno kršitve človekovih
pravic pritožnice. Tega sicer Ustavno sodišče rednim sodiščem direktno ne
očita, indirektno pa.
3. Poleg navedb sodišč, Ustavno sodišče v
odločbi navaja le posamezne citate iz odločb sodišč in s tem zamegli dejansko
obrazložitev sodb (tč. 28, 29 in 30). Okrožno sodišče je v zvezi s stališčem
pritožnice, da je sodišče vezano na obrazložitev Ustavnega sodišča, ki je v
odločbi št. U-I-153/97 navedlo, da je bila odločba APPNI pravilno izvršena in s
tem pravilno vzpostavljeno razmerje med družbenim in zasebnim kapitalom,
opozorilo še na navedbe Ustavnega sodišča v isti odločbi in sicer, da je bilo s
pravilno izvršitvijo odločbe APPNI vzpostavljeno zahtevano razmerje med
družbenim in zasebnim kapitalom le v bilanci pritožnice, medtem ko med njenimi
delničarji takšno razmerje ni bilo vzpostavljeno ter da bilančna uskladitev
razmerja med družbenim in zasebnim kapitalom v ničemer ne prejudicira načina
uskladitve lastninskih razmerij po 45. členu ZLPP. Višje sodišče je poleg
navedbe, ki jo Ustavno sodišče le delno povzema (točka 29), v nadaljevanju še
navedlo: "Poleg tega ni mogoče mimo vsega tistega, kar je bilo obrazloženo
zgoraj - namreč sklep o dovolitvi izvršbe z dne 15. 3. 1996 je nedvomno
naslovljen na toženo stranko, ki naj nekaj stori. Enako velja tudi za odločbo
APPNI kot izvršilni naslov. V zvezi z argumentacijo, po kateri naj bi bila
izdana 204.201 dodatna delnica, je treba ugotoviti, da kakšne izdaje dodatnih
delnic po postopku iz ZGD tožena stranka ni izvedla. Po oceni sodišča druge
stopnje učinkov odločb, ki jih APPNI izdaja v postopkih revizije lastninskega
preoblikovanja, ni mogoče širiti izven okvirov, kot jih začrta izrek tovrstne
odločbe. Če odločba ni konstitutivna in števila ter nominalnih zneskov in
njihovega števila ne zadeva, potem se je APPNI pri svojih ukrepih pač omejila.
Vse to velja še zlasti zato, ker so organi postopka revizije lastninskega
preoblikovanja imeli možnost, da bi tako v število delnic kot tudi v njihove
nominalne zneske učinkovito posegli tako, da bi se to lahko odražalo tudi pri
glasovanju na sporni skupščini tožene stranke. Postopek, kot bi v konkretnem
primeru lahko bil sprožen, je omenjen med pooblastili Družbenega pravobranilca
iz drugega odstavka 50. člena ZLPP." Tudi ne drži trditev v odločbi
Ustavnega sodišča (točka 30), da se Vrhovno sodišče z vprašanjem, koliko
odločitve Ustavnega sodišča vplivajo na sporno razmerje, ki ga je reševalo,
sploh ni ukvarjalo. Navedeni citat iz sodbe Vrhovnega sodišča le zavaja in ne
pove bistva, ki izhaja iz obrazložitve Vrhovnega sodišča. To navaja:
"Pritožnica je izdala 204.201 novo delnico ob nespremenjenem osnovnem
kapitalu. Zato se je nominalna vrednost delnic dotedanjih delničarjev bistveno
zmanjšala. Ker so bile vse nove delnice izdane v korist družbenega kapitala, bi
bilo pod predpostavko, da je do njihove izdaje prišlo v skladu z določbami ZGD,
res mogoče šteti, da je oškodovanje družbenega kapitala z njihovo izdajo
prenehalo. Med delnicami, ki so predstavljale družbeni kapital, je bilo namreč
vzpostavljeno enako razmerje, kakršno naj bi bilo po odločbi APPNI razmerje med
družbenim in zasebnim kapitalom v kapitalu tožene stranke. Toda takšen
zaključek bi bil sprejemljiv samo v primeru, če bi ostalo pri prvi prodaji
internih delnic s popustom notranjim delničarjem. Samo v tem primeru bi
zmanjšanje nominalne vrednosti delnic pomenilo, da notranji delničarji nimajo
več koristi, katero so si pridobili z nakupom s popustom prodanih internih
delnic samo oni in nihče drug. Samo takšno situacijo je očitno imelo pred očmi
tudi Ustavno sodišče pri odločanju v zadevi Up-314/97. Ustavno pritožbo je
namreč vložila pritožnica in (očitno) notranji delničarji iz lastninjenja po
Zakonu o družbenem kapitalu.
Obravnavani spor pa ni spor med pritožnico in
notranjim delničarjem iz razmerja, vzpostavljenega s prvo prodajo internih
delnic. Pritožnica je zamenjala interne delnice z rednimi, ki so bile uvrščene
na borzno trgovanje. Delnice, katerih izdajatelj je bila pritožnica, je M.
(kasneje DZS) pridobila šele v nadaljnjih prodajah. V teh se je njihova cena
oblikovala po tržnih pogojih. Zato koristi na račun oškodovanja družbenega
premoženja ni imela. Zlasti zaradi tega lahko izdaja novih delnic ob
nespremenjenem kapitalu, kar ima za posledico denominacijo že obstoječih
delnic, učinkuje samo, če je do nje prišlo v skladu z določbami ZGD. To pa ni,
kar je pravilno povedalo že pritožbeno sodišče."
4. Navedbe sodišč sem namenoma v celoti
povzela, ker se lahko le na tak način oceni utemeljenost očitka Ustavnega
sodišča rednim sodiščem, da niso odgovorila na zatrjevana stališča pritožnice
in so zaradi tega kršila 22. člen Ustave. Navedeni povzetki temu ne
pritrjujejo.Povedano z drugimi besedami to pomeni, da se Ustavno sodišče
dejansko ne strinja z drugačnim stališčem rednih sodišč, kot ga je samo
dirigiralo v svojih odločbah (eno izdano v abstraktni presoji, drugo pa v
upravni zadevi).
5. Zakaj sodišča v tem sporu (razglasitev
ničnosti sklepov skupščine delničarjev z dne 29. 7. 1996) niso vezana na
obrazložitev odločbe Ustavnega sodišča in revizijsko odločbo APPNI, sta v
svojih sodbah obrazložila tako Okrožno kot tudi Višje sodišče. Okrožno sodišče,
da je vezano le na izrek, ne pa tudi na obrazložitev odločbe Ustavnega sodišča,
Višje sodišče pa, da so bile odločbe Ustavnega sodišča izdane v postopku
ustavnih pritožb, ki s predmetno pravdo niso v neposredni zvezi. Ustavno
sodišče se je izognilo odgovoru na vprašanje pravnih učinkov njegovih odločb in
pravnih posledic njihovega nespoštovanja oziroma neupoštevanja. Vendar za tako
ravnanje ni imelo nikakršnih pravnih razlogov, še več, tudi njega zavezuje
določba 22. člena Ustave. Nasprotni udeleženec - DZS je namreč v odgovoru na
ustavno pritožbo izrecno nasprotoval stališču pritožnice glede pravnih učinkov
revizijske odločbe APPNI in odločbe Ustavnega sodišča v zadevi Up-314/97. Trdil
je, da ni imel možnosti, da kot udeleženec sodeluje v upravnih postopkih in v
postopkih pred Ustavnim sodiščem, v katerih so bile izdane odločbe, ki naj bi
sedaj neposredno vplivale na njegov pravni položaj. Skladno s pravili o subjektivnih
mejah pravnomočnosti se učinki navedene odločbe ne morejo raztezati na spor, ki
je predmet tega postopka. Tudi predmet spora v obeh postopkih je različen, zato
tudi po objektivnem kriteriju ni mogoče trditi, da je o sporu že enkrat
(drugače) odločilo Ustavno sodišče. Če bi se Ustavno sodišče postavilo na
pravno stališče, ki ga ponuja pritožnica, bi bile nasprotnemu udeležencu kršene
tudi pravice iz 22. člena in 223. člena Ustave ( točka 12, 13 in 15 ).
6. Ustavno sodišče v odločbi ni odgovorilo na
zgoraj navedene argumentirane in pravno utemeljene ugovore DZS. Zato je iz
enakih razlogov, kot jih očita sodiščem v zvezi s kršitvijo 22. člena Ustave, s
to odločbo tudi samo kršilo taisti člen Ustave. Ustavno sodišče se ni
opredelilo do vprašanja učinka in mej pravnomočnosti njegovih odločb, še
posebej pa ne s stališča ustavnoskladnosti primerov, ko učinek odločbe
prizadene pravni položaj oseb, ki v postopku, v katerem je bila taka odločba
izdana, niso bile stranke in zato niso imele možnosti sodelovati in jim s tem
pravica do izjave v postopku ni bila zagotovljena. To še posebej velja za
pravico do izjave, ki je priznana kot ustavna pravica. (glej Aleš Galič:
Pravica do poštenega sojenja v pravdnem postopku - pogl. 3.1.4.6.5.).
Milojka Modrijan
Pritrdilno ločeno mnenje sodnika Testena
1. Ustavni pritožnik je med kršitvami
človekovih pravic, ki naj bi jih bila zagrešila sodišča, ves čas zatrjeval tudi
kršitev 22. člena Ustave, ki naj bi bila storjena tako, da sodišča pri svojih
odločitvah niso spoštovala odločb Ustavnega sodišča U-I-153/97 in Up-314/97.
Ustavno sodišče je ugotovilo, da se sodišča niso opredelila do teh
pritožnikovih navedb in da so že s tem kršila določbo 22. člena Ustave:
pritožnik na eno svojih relevantnih navedb ni dobil odgovora. Zato se tokrat
Ustavnemu sodišču še ni bilo treba opredeljevati glede vprašanja, kakšni so
pravni učinki njegovih odločb in kakšne so lahko - zlasti v postopkih s
poznejšo ustavno pritožbo - pravne posledice njihovega morebitnega
nespoštovanja oziroma neupoštevanja. Sam sem sicer predlagal, naj se Ustavno
sodišče že v tej odločbi vsaj v osnovi opredeli tudi do teh vprašanj, kar bi
Vrhovnemu sodišču omogočilo, da v ponovljenem sojenju razpolaga z jasn(ejš)imi
stališči Ustavnega sodišča glede tega, koliko je ustavnopravno vezano z
njegovimi prejšnjimi odločitvami. V nadaljevanju dajem svoj pogled na ta
vprašanja.
2. Izhodišče za obravnavanje tega vprašanja
je določba tretjega odstavka 1. člena Zakona o Ustavnem sodišču (Uradni list
15/94 - v nadaljevanju ZUstS), po kateri so odločbe Ustavnega sodišča obvezne.
To, da so odločitve državnega organa obvezne, je na prvi pogled nepotrebna
določba: če ne bi bile obvezne, sploh ne bi bile odločbe, tisti, ki jih je
izdal, pa ne državni organ. Določba je smiselna in potrebna le, če tej
"obveznosti" najdemo neki dodaten učinek, takšen, kakršnega odločitve
drugih organov - ki morajo tudi biti obvezne - nimajo. Eden od razlogov za
takšno določbo - vendar samo na področju abstraktne presoje - je dejstvo, da
Ustavno sodišče s svojimi odločitvami stopa v razmerje do drugih nosilcev
oblasti, s tem v zvezi zlasti tudi do zakonodajalca, in da pri tem odloča z
učinki erga omnes. Takšna (nenavadna) posebna določba ZUstS lahko nudi oporo
tudi pri razreševanju vprašanja, kakšna je pravna narava odločitev Ustavnega
sodišča v postopkih abstraktne presoje: ali so formalni pravni vir in če so
(ker so)1, ali imajo zakonsko moč ali pa morda celo moč, večjo od (navadnega)
zakona. Pri ustavnih pritožbah pa ta določba lahko vodi v razmišljanje, ali
glede odločb Ustavnega sodišča tudi na tem področju ne veljajo kakšna druga
pravila, in ne le tista, ki so se izoblikovala v (drugih) sodnih in upravnih
postopkih: tu mislim predvsem na institute pravnomočnosti in njenih
(subjektivnih in objektivnih) meja, na (ne)jasno razlikovanje med učinki izreka
in obrazložitve, končno tudi na vprašanje, ali so lahko tudi odločbe Ustavnega
sodišča v ustavnih pritožbah pravni vir.
3. Ustavno sodišče se doslej še ni opredelilo
glede vprašanja, koliko so pravila o učinkih in mejah pravnomočnosti uporabna
tudi za njegove odločbe, zlasti tudi s stališča morebitnih razlik v postopkih
abstraktne kontrole in v postopkih z ustavnimi pritožbami. Nadalje se Ustavno
sodišče tudi še ni opredelilo glede vprašanja, koliko in za koga so obvezna
tudi pravna stališča, ki jih navaja v obrazložitvah svojih odločb - zlasti še
glede na dejstvo, da Ustavno sodišče ne uporablja strogo pravil o obliki
odločb, po katerih sta izrek in obrazložitev oblikovno, vsebinsko in glede
učinkov med seboj jasno (raz)ločena. Tako Ustavno sodišče pogosto delegira del
izreka v obrazložitev in se pri uporabi "novih tehnik" ne more odreči
temu, da na drugi strani v izrekih povzema del razlogov za odločitev. Ravno
tako Ustavno sodišče še ni razvilo doktrine o razliki med nosilnimi razlogi
svojih odločitev in tkim. obiter dicta.
4. Nisem imel namena, da bi Ustavno sodišče v
tem sporu skušalo odgovoriti na vsa navedena vprašanja. Zavzemal pa sem se za
to, da v odločbi utemelji, da tudi morebitna napačna stališča (rednega) sodišča
glede teh vprašanj in do vprašanj, ki jih je predhodno razrešilo že Ustavno
sodišče, v posameznem postopku še ne bi pomenila nujno kršitve ustavnih pravic
prizadete stranke in s tem podlage za uspeh v ustavni pritožbi.
5. Zlasti vezanost na obrazložitve v odločbah
Ustavnega sodišča ne more biti absolutna v tem smislu, da bi že samo morebitno
drugačno stališče rednega sodišča glede določenega pravnega vprašanja pomenilo
kršitev človekove pravice.Lahko se namreč izkaže, da posamezni - tudi nosilni
razlogi - v odločbah Ustavnega sodišča (četudi gre za odločbe v postopkih
ustavne pritožbe), ne predstavljajo elementa ustavno varovanih človekovih
pravic. Tudi ni mogoče izključiti možnosti, da se v posamičnem primeru lahko
pravni problem postavi pred redno sodišče v drugačni luči, kot ga je - zlasti,
kadar bo šlo za tkim. obiter dicta - obravnavalo oziroma rešilo Ustavno
sodišče. Sama trditev prizadete stranke, da je v njeni zadevi sodišče odločilo
v nasprotju s pravnim razlogovanjem Ustavnega sodišča (v tej ali v drugi,
podobni zadevi), zato praviloma še ne bo zadoščala kot utemeljitev, da ji je
bila kršena ustavna človekova pravica. Vendar pa bi moralo v takšnih primerih
redno sodišče ne le utemeljiti svojo razlago pravnega položaja prizadetih, ampak
tudi izrecno utemeljiti, zakaj se ne čuti vezano z odločitvijo Ustavnega
sodišča, na katero se sklicuje pritožnik: bodisi, ker se takšno stališče sploh
ne nanaša na pritožnikov primer oziroma na to, kar je v posamičnem primeru
pravno sporno bodisi zato, ker se redno sodišče z argumentacijo Ustavnega
sodišča ne strinja. V tem, zadnjem primeru pa ne bo zadoščala že zgolj
paralelna argumentacija sodišča, ampak bo - glede na razdelitev vlog in
pristojnosti med rednimi sodišči in Ustavnim sodiščem - moralo redno sodišče
tudi eksplicitno navesti in prepričljivo utemeljiti, s katerimi pravnimi
stališči Ustavnega sodišča ne soglaša, in zakaj. V tem smislu so zlasti nosilni
razlogi iz obrazložitev v odločbah Ustavnega sodišča gornja premisa, ki je
redna sodišča ne morejo ignorirati, ne da bi zaradi takšnega ignoriranja
njihove odločbe trpele na arbitrarnosti, kar pa bi predstavljalo kršitev 22.
člena Ustave, zaradi česar bi moralo Ustavno sodišče v postopku ustavne
pritožbe takšno odločitev razveljaviti.
Franc Testen
Opomba:
1Pri tem ni treba posebej utemeljevati, da
Ustavno sodišče neposredno ustvarja pravo že, ko uporablja le tiste tehnike
odločanja, ki jih ima na razpolago izrecno po Ustavi in formalno ostaja v mejah
tkim. negativnega zakonodajalca.