Ustavno sodišče je v postopku za oceno
ustavnosti, začetem na pobudo dr. Mirana Mihelčiča iz Ljubljane in drugih, na
seji dne 8. maja 2003
o d l o č i l o:
1. Zakon o referendumu in ljudski iniciativi (Uradni list RS,
št. 15/94, 38/96 in 59/01) je v neskladju z ustavo iz razlogov, navedenih v
obrazložitvi te odločbe.
2. Člen 24 zakona o referendumu in ljudski iniciativi se
razveljavi.
3. Ugotovljeno neskladnost iz 1. točke izreka mora Državni zbor
odpraviti v roku enega leta od objave te odločbe v Uradnem listu Republike
Slovenije.
4. Do odprave neskladja iz 1. točke izreka lahko vsak glasovalec
vloži pritožbo zoper poročilo Republiške volilne komisije o izidu referenduma v
treh dneh po njegovi objavi v Uradnem listu Republike Slovenije. O pritožbi
odloči Vrhovno sodišče v tridesetih dneh. Zoper odločitev sodišča ni dovoljena
pritožba. Pri odločanju se smiselno uporabljajo prvi odstavek 52. člena ter
drugi in tretji odstavek 53. člena zakona o referendumu in ljudski iniciativi.
5. Državni zbor pošlje zakon, ki je bil potrjen na naknadnem
referendumu, v razglasitev in v objavo takoj po preteku pritožbenega roka,
določenega v prejšnji točki izreka, v primeru vložitve pritožbe pa, ko je
pritožbeni postopek pravnomočno končan.
O b r a z l o ž i t e v
A)
1. Pobudniki navajajo, da določbe 5.
razdelka III. poglavja in določba 24. člena zakona o referendumu in ljudski
iniciativi (v nadaljevanju: ZRLI) ne omogočajo sodnega varstva zoper nezakonito
ugotovitev izida predhodnega in naknadnega referenduma. Pobudniki menijo, da je
nedopustno, da zoper nezakonito ugotovitev izida referenduma ne bi bilo
zagotovljeno “ustrezno, naravi stvari prilagojeno varstvo ustavnih pravic”.
Smiselna uporaba zakona o volitvah v Državni zbor (Uradni list RS, št. 44/92 in
nasl. – v nadaljevanju: ZVDZ) naj ne bi bila mogoča, sodno varstvo na podlagi
prvega odstavka 157. člena ustave pa nesprejemljivo oziroma neustrezno.
Zakonodajalec bi moral sodno varstvo urediti posebej. Ustrezno sodno varstvo
naj bi bilo zagotovljeno s pritožbo na ustavno sodišče, tako kot v podobnih
primerih že določata 82. člen ustave in 16. člen ZRLI. Zakon bi moral tudi
določiti, da se v primeru pritožbe zoper ugotovitev izida referenduma počaka z
objavo poročila o izidu glasovanja v Uradnem listu Republike Slovenje oziroma
da pri naknadnem referendumu Državni zbor ne bi smel poslati zakona v objavo
pred “pravnomočnostjo poročila o izidu glasovanja”. Izpodbijana ureditev naj bi
posegala v pravico iz tretjega odstavka 90. člena ustave v zvezi s pravico iz
44. člena ustave. Pravica do glasovanja na referendumu vsebuje tudi pravico, da
se glasovi volivcev upoštevajo v skladu z zakonom in da se izid glasovanja
ugotovi na zakonit način. Menijo, da bi moral imeti pravni interes za
izpodbijanje nezakonite ugotovitve izida referenduma vsak volivec.
2. Sekretariat Državnega zbora za
zakonodajo in pravne zadeve v odgovoru na pobudo navaja, da je zoper odločitev
Republiške volilne komisije (v nadaljevanju: RVK) o ugotovitvi referendumskega
izida omogočeno sodno varstvo v upravnem sporu po tretjem odstavku 1. člena
zakona o upravnem sporu (Uradni list RS, št. 50/97 in nasl. – v nadaljevanju:
ZUS). Sekretariat meni, da je treba določbe ZRLI dopolniti s posebej urejenim
sodnim varstvom in da bi bilo treba predvideti možnost izdaje začasne odredbe,
ker je zoper akt RVK treba odločiti brez odlašanja.
3. Vlada v mnenju navaja, da ZRLI ne ureja
sodnega varstva zoper poročilo RVK o izidu glasovanja na referendumu. Po mnenju
vlade smiselna uporaba 109. člena ZVDZ ni mogoča. Tudi določba 24. člena ZRLI
naj bi potrjevala, da je poročilo RVK o izidu referenduma dokončen posamičen
akt državnega organa, zoper katerega ni predvideno ustrezno pravno sredstvo.
Vlada meni, da upravni spor v obravnavanem primeru ne predstavlja primernega
pravnega sredstva. Vse navedeno naj bi vlada upoštevala pri pripravi sprememb
in dopolnitev ZRLI.
B)-I
4. Ustavno sodišče je obravnavanje in
odločanje o obravnavani pobudi izločilo iz zadeve št. Up-331/98, s katero so
pobudniki izpodbijali 2. točko izreka odločbe ustavnega sodišča št. U-I-12/97 z
dne 8. 10. 1998 (Uradni list RS, št. 82/98).1
5. Ustavno sodišče je pobudo sprejelo in
ker so bili izpolnjeni pogoji iz četrtega odstavka 26. člena zakona o ustavnem
sodišču (Uradni list RS, št. 15/94 – v nadaljevanju: ZUstS) takoj nadaljevalo z
odločanjem o stvari sami.
B)–II
6. Pravica do glasovanja na referendumu,
opredeljena v 90. členu ustave, je tako kot volilna pravica temeljna ustavna
pravica in je po vsebini in načinu izvrševanja tudi najbližja volilni pravici.
Ustava v drugem odstavku 90. člena določa, da imajo pravico glasovanja na
referendumu vsi državljani, ki imajo volilno pravico. Tako veljajo načela
splošnosti, enakosti, svobode in tajnosti glasovanja tudi za pravico glasovanja
na referendumu. Ta pravica je varovana v okviru splošne ustavne pravice do
sodelovanja pri upravljanju javnih zadev iz 44. člena ustave (odločbi ustavnega
sodišča št. U-I-47/94 z dne 19. 1. 1995, Uradni list RS, št. 1/95 in OdlUS IV,
4 ter št. U-I-276/96 z dne 10. 2. 2000, Uradni list RS, št. 24/2000 in OdlUS
IX, 21). V skladu s četrtim odstavkom 90. člena ustave je ZRLI predpisal način
uresničevanje te ustavne pravice. Ker se tudi pravica do referenduma izvršuje
na podoben način kot volilna pravica, se ZRLI glede ureditve posameznih vprašanj
sklicuje na ZVDZ oziroma na njegovo smiselno uporabo. Tako kot je zaradi
posebnosti postopka za izvedbo referenduma posebej uredil določena vprašanja
(npr. določil naloge posameznih volilnih organov), je samostojno uredil tudi
varstvo pravice glasovanja (51. do 53. člen). ZRLI namreč ne določa, da se
glede varstva pravice glasovanja smiselno uporabljajo določbe ZVDZ o varstvu
volilne pravice.
7. Pravno varstvo pravice glasovanja je
ZRLI uredil v 51. členu. Ta daje vsakemu glasovalcu pravico, da zaradi nepravilnosti
pri delu volilnega odbora vloži ugovor pri RVK v roku treh dni od dneva izvedbe
referenduma. O vloženem ugovoru mora RVK odločiti v roku 48 ur. Na podlagi 52.
člena ZRLI lahko RVK razveljavi glasovanje na posameznem volišču in odredi
ponovno glasovanje, če ugotovi nepravilnosti, ki so vplivale ali bi utegnile
vplivati na izid referenduma, ali pa ugovor zavrne. Zoper zavrnitev ugovora
lahko glasovalec vloži pritožbo na sodišče, pristojno za upravne spore, v 48
urah po prejemu odločbe. Sodišče mora o pritožbi odločiti v 48 urah v senatu
treh sodnikov. Za odločanje sodišča se smiselno uporablja ZUS.
8. Tako kot pri volitvah tudi pri
referendumu poteka postopek v več fazah, ki so organizacijsko in časovno med
seboj ločene. Volilni odbori opravljajo najpomembnejši del referendumskega
postopka, vodijo glasovanje na voliščih in ugotavljajo izid glasovanja na
voliščih (prvi odstavek 42. člena ZRLI). V tej fazi postopka najlaže pride do
nepravilnosti, raznih napak in tudi morebitnih zlorab (npr. od kršitev tajnosti
do napačne ugotovitve izida referenduma na volišču). Nepravilnosti pri delu
volilnega odbora imajo lahko daljnosežne posledice, saj lahko ogrozijo zakonito
izvedbo celotnega referenduma in ne samo pravice glasovanja kot individualne
pravice. Na podatkih, ki jih ugotovijo volilni odbori takoj po končanem
glasovanju, temeljijo vse nadaljnje ugotovitve o izidu referenduma. Volilni
odbori pregledajo vse oddane glasovnice in ugotovijo, ali je glasovnica
veljavna ali ne. Volilni odbori ugotavljajo število glasovnic, na katerih je
volivec obkrožil besedo “za”, in število glasovnic, na katerih je obkrožil
besedo “proti”. Volilni odbori njihovo število vnesejo v zapisnik, ki
predstavlja podlago za nadaljnje ugotavljanje izida referenduma. Kot je
razvidno, je zakonito in odgovorno delo volilnega odbora pri ugotavljanju izida
referenduma na posameznem volišču izredno pomembno. Zato je povsem razumljivo,
da je ZRLI predvidel posebno pravno sredstvo, s katerim naj bi se pri delu
volilnega odbora odpravile nepravilnosti.
9. Postopka za izvedbo referenduma ne
vodijo zgolj volilni odbori, temveč tudi drugi volilni organi. ZRLI v določbah
39. do 41. člena določa njihove naloge. Najpomembnejša naloga volilnih organov
potem, ko volilni odbori ugotovijo izid glasovanja na voliščih, je nadaljnje
ugotavljanje izidov glasovanja. Tako ugotovi okrajna volilna komisija izid
glasovanja v volilnem okraju, volilna komisija volilne enote izid glasovanja v
volilni enoti in RVK izid glasovanja na ravni države. ZRLI ne predvideva nobenega
posebnega pravnega sredstva zaradi nepravilnosti pri delu oziroma pri
ugotavljanju izida glasovanja okrajne volilne komisije, volilne komisije
volilne enote ali RVK.
10. ZRLI v 43. členu določa, da se glede
načina ugotavljanja izida glasovanja smiselno uporabljajo določbe ZVDZ, kolikor
sam ne določa drugače. Ker je ugotavljanje izida glasovanja na referendumu
enostavnejše od ugotavljanja izida volitev, ZRLI v 49. členu določa, katere
podatke obsega ugotovitev izida glasovanja ne glede na to, ali gre za
ugotovitev izida na ravni volilnega odbora, volilnega okraja, volilne enote ali
države. Tako mora ugotovitev izida glasovanja, ki ga ugotovi katerikoli volilni
organ, obsegati: število volivcev, vpisanih v volilni imenik, število volivcev,
ki so glasovali po volilnem imeniku in število volivcev, ki so glasovali s
potrdili, skupno število volivcev, ki so glasovali, število neveljavnih in
število veljavnih glasovnic ter število volivcev, ki so glasovali za in število
volivcev, ki so glasovi proti. Zapisnik o delu volilnega organa pri
ugotavljanju izida glasovanja mora vsebovati vse navedene podatke. Zapisnike je
treba skupaj z drugim referendumskim gradivom poslati, in sicer volilni odbor
okrajni volilni komisiji, ki na podlagi zapisnikov volilnih odborov ugotovi
izid glasovanja na območju volilnega okraja; okrajna volilna komisija volilni
komisiji volilne enote, ki na podlagi njih ugotovi izid referenduma na območju
volilne enote; volilne komisije volilne enote Republiški volilni komisiji, ki
na njihovi podlagi ugotovi izid referenduma na ravni države.2 Kot je
razvidno, ugotavljanje izida glasovanja na referendumu temelji predvsem na
tehničnem vidiku (štetju in seštevanju). Tako podatki volilnega odbora pomenijo
podatkovno podlago za ugotavljanje izida glasovanja na širšem območju (v
volilnem okraju, v volilni enoti in v državi).
11. Kljub temu, da ZRLI daje možnost za
odpravo vseh nepravilnosti pri delu volilnega odbora in da nadaljnje
ugotavljanje izida glasovanja temelji predvsem na podatkih, ki so jih ugotovili
volilni odbori na posameznih voliščih, ni mogoče izključiti posameznih
nepravilnosti tudi pri nadaljnjem ugotavljanju izidov glasovanja. Tako lahko
pride do napak pri seštevanju podatkov, vsebovanih v zapisnikih volilnih
organov, do neupoštevanja določenih izidov, npr. izidov glasovanja po pošti in
predčasnega glasovanja, ki jih ugotavlja okrajna volilna komisija, in drugega.
Do napak in nepravilnosti lahko pride tudi pri ugotavljanju izida glasovanja na
ravni države. Nedvomno je torej, da ureditev, ki daje pravico do vložitve
pravnega sredstva samo zoper nepravilnosti pri delu volilnega odbora, ne
zagotavlja odprave drugih morebitnih nepravilnosti, storjenih v naslednjih
fazah ugotavljanja izida glasovanja kot tudi pri ugotavljanju končnega izida
referenduma. Napake in druge nepravilnosti pri ugotavljanju izidov glasovanja
lahko vplivajo ali bi utegnile vplivati na ugotovitev končnega izida
referenduma in na zakonitost samega referenduma, kar posledično pomeni poseg v
pravico glasovanja na referendumu. Ker obstaja možnost, da v tem delu
referendumskega postopka pride do bistvenih kršitev te ustavne pravice, mora
biti zagotovljeno njeno sodno varstvo. Sodno varstvo katerihkoli pravic, ne
samo ustavnih, zahteva 23. člen ustave (pravica do sodnega varstva), četrti odstavek
15. člena ustave pa še posebej zagotavlja sodno varstvo človekovih pravic in
temeljnih svoboščin ter pravico do odprave posledic njihove kršitve. Ustava pa
tudi zahteva, da mora biti zagotovljena možnost učinkovitega in dejanskega
izvrševanja človekovih pravic. Zgolj formalno in teoretično priznavanje
človekovih pravic ne zadostuje. Zato je sodno varstvo, s katerim upravičenec ne
more doseči učinkovitega varstva svojih pravic, v neskladju s 23. členom ustave
(glej sklep št. Up-275/97 z dne 16. 7. 1998, OdlUS VII, 231 in sklep št.
Up-73/99 z dne 27. 12. 1999, Uradni list RS, št. 6/00 in OdlUS VIII, 305).
12. Pristojnost RVK kot najvišjega
volilnega organa je, da ugotavlja in objavlja izid referenduma (peta alinea 39.
člena ZRLI). Akt, s katerim RVK ugotovi izid glasovanja in izid referenduma je
poročilo, ki ga na podlagi 50. člena ZRLI pošlje Državnemu zboru in ga objavi v
Uradnem listu Republike Slovenije.3 Poročilo RVK o izidu glasovanja
in izidu referenduma je posamičen akt najvišjega volilnega organa. Ker ZRLI za
odpravo nepravilnosti pri ugotavljanju izida glasovanja in izida referenduma
posebej ne predvideva sodnega varstva pravice do glasovanja, bi bilo sodno
varstvo pravice do glasovanja lahko zagotovljeno na podlagi drugega odstavka
157. člena ustave v upravnem sporu. Vendar se postavlja vprašanje, ali upravni
spor kot subsidiarno sodno varstvo zoper poročilo RVK o izidu glasovanja in
izidu referenduma pomeni učinkovito sodno varstvo, kot to zahteva 23. člen
ustave.
13. Da bi zakonodajalec moral posebej
urediti sodno varstvo pravice do glasovanja tudi za odpravo nepravilnosti pri
ugotavljanju izida glasovanja in izida referenduma in da subsidiarno sodno
varstvo po drugem odstavku 157. člena ustave v tem primeru ni učinkovito sodno
varstvo, govorijo predvsem razlogi, ki zahtevajo, da je sodno varstvo pravice
do glasovanja zagotovljeno v določenem kratkem časovnem obdobju. Tako je
tridesetdnevni rok za vložitev tožbe v upravnem sporu predolg. ZUS tudi ne
določa nobenega roka, v katerem mora pristojno sodišče odločiti o tožbi v
upravnem sporu. Referendumski postopek mora biti tako kot volilni postopek
končan v določenem kratkem časovnem okviru, v katerem mora biti pravnomočno
ugotovljen tudi izid referenduma, saj so nanj vezane pomembne zakonodajne posledice
(npr. če je bil zakon potrjen na naknadnem referendumu, ga je treba čimprej
objaviti, da bo začel veljati; na izid predhodnega referenduma je zakonodajalec
vezan in mora najkasneje eno leto od njegove izvedbe sprejeti odločitev, s
katero se uveljavi referendumski izid). S posebno ureditvijo bi bilo treba
določiti tudi osebe, ki so aktivno legitimirane do sodnega varstva zaradi
nepravilnosti pri ugotovitvi glasovanja in izida referenduma ter zaradi
posebnosti referendumskega postopka urediti tudi morebitna druga vprašanja.
Oviro za učinkovito sodno varstvo pravice do glasovanja pomeni tudi 24. člen
ZRLI, ki določa, da mora Državni zbor zakon, ki je potrjen na naknadnem
zakonodajnem referendumu, poslati v objavo takoj, ko prejme poročilo o izidu
referenduma. Navedena določba torej ne upošteva, da bi bilo treba v primeru
vložitve zahteve za sodno varstvo pravice do glasovanja počakati z objavo
zakona, ki je bil potrjen na naknadnem referendumu. Veljavnosti zakona,
potrjenega na referendumu, tudi ne bi bilo mogoče zadržati z uporabo 69. člena
ZUS, saj na zakon kot splošen pravni akt lahko poseže le ustavno sodišče (glej
odločbo ustavnega sodišča št. U-I-104/01 z dne 14. 6. 2001, Uradni list RS, št.
52/01 in OdlUS X, 123).
14. Iz navedenih razlogov je ustavno
sodišče ugotovilo, da je ZRLI s tem, ko ne zagotavlja učinkovitega sodnega
varstva pravice do glasovanja na referendumu, v neskladju s 23. členom ustave
(1. točka izreka). Ker določba 24. člena ZRLI onemogoča učinkovito sodno
varstvo pravice do glasovanja, jo je ustavno sodišče zaradi neskladnosti s 23.
členom ustave razveljavilo (2. točka izreka). Ustavno sodišče je za odpravo
ugotovljene neskladnosti z ustavo določilo rok enega leta (3. točka izreka).
15. Ustavno sodišče meni, da je treba
učinkovito sodno varstvo pravice do glasovanja zagotoviti tudi v času
uskladitvenega roka. Zato je na podlagi drugega odstavka 40. člena ZUstS
določilo način izvršitve svoje odločitve. Ker se s poročilom RVK ugotavlja izid
glasovanja in izid referenduma na državni ravni, je ustavno sodišče upoštevalo
ureditev, ki jo ZUS določa v primeru spora o zakonitosti aktov volilnih organov
za volitve v Državni zbor, Državni svet in volitve predsednika republike, torej
za volitve na državni ravni (1. točka prvega odstavka 10. člena in tretji
odstavek 70. člena ZUS). Tako je kot pristojno sodišče za odločanje o pritožbi
določilo vrhovno sodišče in izključilo možnost pritožbe zoper odločitev
vrhovnega sodišča na prvi stopnji. Pri tem je upoštevalo tudi to, da je
smiselna uporaba ZUS v primeru pritožbe zaradi nepravilnosti pri delu volilnega
odbora predvidena že v drugem odstavku 52. člena ZRLI (4. točka izreka). Da ne
bi bilo sporno, kdaj se lahko zakon, ki je bil potrjen na naknadnem
referendumu, pošlje v objavo, je ustavno sodišče uredilo to vprašanje v 5.
točki izreka.
C)
16. Ustavno sodišče je sprejelo to odločbo
na podlagi drugega odstavka 40. člena, 43. in 48. člena ZUstS v sestavi:
predsednica dr. Dragica Wedam Lukić ter sodnice in sodniki dr. Janez Čebulj,
dr. Zvonko Fišer, Lojze Janko, mag. Marija Krisper Kramberger, Milojka
Modrijan, dr. Ciril Ribičič, dr. Mirjam Škrk in Jože Tratnik. Odločbo je
sprejelo soglasno.
Št. U-I-63/99-11
Ljubljana, dne 8. maja 2003.
Predsednica
dr. Dragica Wedam Lukić l. r.
_______________________________
1 Ustavno sodišče je s sklepom št. Up-331/98 z dne
4. 3. 1999 ustavno pritožbo zavrglo.
2 V skladu z odločbo ustavnega sodišča št.
U-I-261/02 z dne 22. 1. 2003 (Uradni list RS, št. 11/03) RVK ugotavlja tudi
izid glasovanja na diplomatsko-konzularnih predstavništvih Republike Slovenije
ter po pošti iz tujine.
3 Člen 50 ZRLI govori le o poročilu o izidu
glasovanja in ne tudi o izidu referenduma, vendar nedoslednosti te določbe ni
mogoče razlagati drugače, kot da se s poročilom RVK ugotavlja tudi izid
referenduma. Gre za določbo, ki je predvsem tehnične narave, in RVK naroča le,
komu naj pošlje poročilo.