Ustavno sodišče je v postopku za preizkus
pobude za oceno ustavnosti, začetem na pobudo Združenih ob Lipi sprave iz
Kranja, Civilne družbe za demokracijo in pravno državo iz Ljubljane, Dževata
Džaferija z Jesenic, Stanislava Klepa iz Kranja in Janeza Kužnika iz Dolenjskih
Toplic ter drugih, na seji dne 11. septembra 2003
odločilo:
1. 79. člen, drugi odstavek 181. člena in 200. člen zakona o
prekrških (Uradni list SRS, št. 25/83, 42/85, 47/87 in 5/90 ter Uradni list RS,
št. 10/91, 13/93, 66/93, 35/97, 87/97, 73/98, 31/00, 24/01) ter četrti odstavek
67. člena zakona o kazenskem postopku (Uradni list RS, št. 63/94, 70-2/94 –
popr., 72/98, 6/99, 66/00 in 111/01) niso v neskladju z ustavo.
2. Pobuda za začetek postopka za oceno ustavnosti prvega
odstavka 368. člena zakona o kazenskem postopku se zavrže.
Obrazložitev
A)
1. Pobudniki Združeni ob Lipi sprave,
Civilna družba za demokracijo in pravno državo, Dževat Džaferi in Stanislav
Klep izpodbijajo četrti odstavek 67. člena Zakona o kazenskem postopku (v
nadaljevanju ZKP) ter prvi odstavek 368. člena ZKP. Izpodbijani določbi naj bi
bili v nasprotju z 19. in s 25. členom Ustave ter s 3. točko 6. člena in 13.
členom Konvencije o varstvu človekovih pravic in temeljnih svoboščin (Uradni
list RS, št. 33/94, MP, št. 7/94 - v nadaljevanju EKČP). Pravni interes naj bi
imeli obe politični gibanji kot predlagateljici pobude, "posebni"
pravni interes pa Dževat Džaferi in Stanislav Klep, ki naj bi jima bila v
kazenskem postopku pred Okrajnim sodiščem na Jesenicah "kratena" pravica
iz 19. in 25. člena Ustave.
2. Pobudnik Janez Kužnik izpodbija 79. in
200. člen Zakona o prekrških (v nadaljevanju ZP). Navaja, da ima obdolženec
pravico, da si za zagovornika izbere tudi osebo, ki ni odvetnik, ampak
diplomirani pravnik s pravosodnim izpitom. To naj bi izhajalo iz splošne
pravice do obrambe iz 29. člena Ustave. V prid takšni razlagi naj bi govorila
tudi določba 6. člena EKČP in 14. člena Mednarodnega pakta o državljanskih in
političnih pravicah (Uradni list RS, št. 7/93, MP, št. 2/93 - v nadaljevanju
MPDPP). Po mnenju pobudnika bi bilo treba določbo 29. člena Ustave razlagati v
povezavi z 22. in s 23. členom Ustave, s katerima je opredeljena temeljna
pravica do poštenega sojenja. Pravica do obrambe s pomočjo zagovornika po
lastni izbiri naj bi predstavljala bistven element pravice do poštenega
sojenja. Pravni interes utemeljuje s sklepom Vrhovnega sodišča št. IV 4/98 z
dne 22. 12. 2000, s katerim je Vrhovno sodišče zavrglo zahtevo za sodno varstvo
pobudnikovega pooblaščenca kot nedovoljeno. Pravni interes naj bi bil
izkazan tudi za presojo tedaj veljavnega 200. člena ZP, ki je bil razveljavljen
z Zakonom o spremembah in dopolnitvah Zakona o prekrških (Uradni list RS, št.
24/01 - ZP-M).
3. Pobudnik Iztok Dario Šilc izpodbija
četrti odstavek 67. člena ZKP in 79. člen ZP. Državljani bi po mnenju pobudnika
morali imeti prosto izbiro zagovornika tudi med osebami, ki niso odvetniki
(npr. pravniki, pravniki s pravosodnim izpitom in pravni strokovnjaki).
Izpodbijana ureditev naj bi bila v nasprotju z 29. členom Ustave. Po mnenju
pobudnika naj bi iz navedene določbe Ustave izhajala pravica obdolženca, da si
zagovornika izbira tudi med osebami, ki niso odvetniki, ampak pravniki, zlasti,
če imajo pravosodni izpit.
4. Pobudnika Jože Mihalič in Iztok Dario
Šilc izpodbijata 79. člen ZP. Po mnenju pobudnikov bi smel samo obdolženec
odločati o tem, ali si bo kot izbranega zagovornika izbral odvetnika ali
drugega diplomiranega pravnika s pravosodnim izpitom. Zaupnost razmerja med
obdolžencem in zagovornikom naj bi predstavljala dodaten argument proti
poseganju države v to razmerje. Pobudnika se sklicujeta na 29. člen Ustave ter
na določbi 6. člena EKČP in 14. člena MPDPP, ki pravico do zagovornika po
lastni izbiri uvrščata med minimalne pravice. Določba 29. člena Ustave naj bi
naštevala minimalne pravice obdolžencev v kazenskem postopku, z namenom
zagotoviti poštenost sojenja pred neodvisnim sodiščem. Zato bi bilo treba po mnenju
pobudnikov določbo razlagati v povezavi z 22. in s 23. členom Ustave, s
katerima je opredeljena temeljna pravica do poštenega sojenja. Pravica do
obrambe s pomočjo zagovornika po lastni izbiri naj bi predstavljala bistven
element pravice do poštenega sojenja. Namen naj bi bil zagotoviti enakost
strank v postopku. Pravni interes utemeljujeta z odločbo Senata za prekrške št.
Pp-8460/99, s katero naj bi bila pobudnikova pritožba, ki jo je vložil Iztok
Dario Šilc kot njegov zagovornik, zavrnjena kot neutemeljena.
5. Pobudnika Iztok Dario Šilc in Janez
Kužnik spodbijata tretji odstavek 79. člena in drugi odstavek 181. člena ZP.
Izpodbijani določbi naj bi bili v nasprotju s tretjo alinejo 29. člena Ustave,
saj obdolžencu preprečujeta, da si svobodno izbere zagovornika po lastni
izbiri. Zatrjujeta, da Ustava zagotavlja pravico do svobodne izbire
zagovornika, prav tako jo zagotavljata tudi 6. člen EKČP in 14. člen MPDPP.
Pravica do obrambe s pomočjo zagovornika po lastni izbiri naj bi predstavljala
bistven element pravice do poštenega sojenja. Pravni interes utemeljujeta z
odločbo, s katero je Senat za prekrške zavrgel pritožbo Iztoka Daria Šilca, ki
jo je ta vložil kot zastopnik drugega pobudnika.
6. Državni zbor se je izjavil glede
ustavnosti četrtega odstavka 67. člena in prvega odstavka 368. člena ZKP.
Navedel je, da ZKP z določbami o zagovarjanju obdolženca ureja obrambo
obdolženca skladno z Ustavo in EKČP. Niti Ustava niti EKČP ne določata
neomejene in neformalne obrambe obdolžencu v kazenskem postopku. Ob
zagotavljanju obrambe obdolženca je ureditev strokovnih in drugih pogojev za
zagovorništvo v kazenskem postopku stvar zakonodajalca, ki naj z zakonom
omogoči čimbolj strokovno, kvalificirano in kvalitetno pomoč obdolžencem. Temu
cilju naj bi najbolj ustrezala pomoč poklicnega odvetnika, kar je utemeljeno
tako v teoriji kot sodni praksi; takšno rešitev naj bi utemeljevale tudi sodbe
Evropskega sodišča za človekove pravice. Tudi Ustava Republike Slovenije naj bi
poudarjala vlogo odvetništva, ki se opredeljuje posebej kot samostojna in
neodvisna služba v okviru pravosodnega sistema (137. člen Ustave). Zato naj bi
bil utemeljen predpisani pogoj, da je zagovornik odvetnik, kar hkrati pomeni,
da mora ravnati skladno z odgovornostmi in zahtevami svojega poklica ter
dolžnostmi, povezanimi s članstvom v odvetniški zbornici. Takšna strokovna
pomoč naj bi bila zagotovilo za uspešno obrambo in kakovostno varstvo pravic
obdolženca. Ustavno določena pravica do pravne pomoči zagovornika, pravica do
enakega varstva, pravica do sodnega varstva in pravica do pravnega sredstva
(19., 22., 23. in 25. člen Ustave) naj bi se najučinkoviteje zagotavljale prav
z vlogo odvetništva na teh področjih. Določba prvega odstavka 368. člena ZKP o
napovedi pritožbe v osmih dneh od dneva razglasitve sodbe naj bi urejala
pravila v pritožbenem postopku, z ničimer pa naj ne bi kršila ustavno
zagotovljene pravice do pritožbe po 25. členu Ustave. Določanje rokov za
posamezna opravila v postopku, tudi v zvezi s pritožbo, naj bi bilo v pravni
ureditvi povsem običajno in nujno potrebno zaradi urejenosti ter izvedljivosti
tako pomembnega pravnega instituta, kot je pritožba zoper sodbo. Določitve roka
tako ne bi mogli razumeti kot kratenje pravice do same pritožbe. Tudi sicer naj
bi stranke, oziroma udeleženci v postopku, upoštevale prekluzivne roke za
vložitev pritožbe in drugih pravnih sredstev in tega naj ne bi bilo mogoče
šteti kot zanikanje ali oviranje pravice do pravnega sredstva. Državni zbor
posebej izpostavlja tudi dolžnost predsednika senata, da po razglasitvi sodbe
posebej pouči stranke o pravici do pritožbe in dolžnosti predhodne napovedi
pritožbe (prvi odstavek 362. člena ZKP).
7. Vlada v svojem mnenju poudarja, da niti
Ustava niti EKČP ne zagotavljata pravice do obrambe neomejeno in absolutno.
Tako teorija kot sodna praksa naj bi na podlagi sodb EKČP poudarjala, da je
povsem razumljiv pogoj, da je zagovornik odvetnik in kot tak vpisan pri
Odvetniški zbornici. Samo takšna pomoč kvalificirane osebe je namreč lahko
zagotovilo za uspešno obrambo ter kvalitetno varstvo pravic obdolženca. Končno
naj bi kvalificirana obramba prispevala tudi k temu, da se postopek med
udeleženci zaključi hitreje in v pravi smeri. Vlada tudi meni, da ne pomeni
zanikanja oziroma oviranja pravice do pritožbe, če so v zakonu določeni
prekluzivni roki za vložitev pritožbe.
8. Vlada glede pobude za oceno ustavnosti
drugega odstavka 181. člena v zvezi s tretjim odstavkom 79. člena ZP
pojasnjuje, da ZP podrobneje ne opredeljuje, kdo vse sme biti zagovornik v
postopku o prekršku, ampak to prepušča posebnemu zakonu, to je Zakonu o
odvetništvu (Uradni list RS, št. 18/93 in nasl. - v nadaljevanju ZOdv). V
prekrškovnih zadevah, ki sodijo v okvir kaznovalnega prava, kjer ima obdolženec
pravico do zagovornika, ni mogoče te oblike pravne pomoči (zagovorništva)
nadomestiti z zastopanjem drugih strokovnjakov pravne stroke, ki niso hkrati
tudi odvetniki, pa čeprav bi svoje storitve zastopanja obdolžencu zagotavljali
brezplačno. Smisel ustavne pravice iz 29. člena Ustave do samostojne obrambe
oziroma obrambe z zagovornikom naj bi bil v tem, da se v zadevah, ki sodijo v
kazensko pravo, obdolžencu zagotovi ustrezno stopnjo kvalitete obrambe, kadar
se le-ta odloči, da bo svojo obrambo (vsaj deloma) prepustil v skrb drugi
osebi.
9. Ministrstvo za pravosodje glede pobude
za oceno ustavnosti 79. in 200. člena ZP meni, da ZP na povsem ustrezen način
ureja obdolženčevo obrambo, pri tem pa se sklicuje na odločbo Ustavnega sodišča
št. Up-120/97 z dne 18. 3. 1999 (Uradni list RS, št. 31/99 in OdlUS VIII, 126).
B) - I.
10. Ustavno sodišče je pobude združilo
zaradi skupnega obravnavanja in odločanja.
11. Pobudnik Dževat Džaferi spodbija prvi
odstavek 368. člena ZKP. Po 24. členu Zakona o Ustavnem sodišču (Uradni list
RS, št. 15/94 - v nadaljevanju ZUstS) lahko vloži pobudo za začetek postopka
vsakdo, če izkaže svoj pravni interes. Ta je podan, če predpis, katerega oceno
pobudnik predlaga, neposredno posega v njegove pravice, pravne interese oziroma
pravni položaj. Po ustaljeni ustavnosodni presoji mora biti pravni interes neposreden
in konkreten, morebitna ugoditev predlogu mora privesti do izboljšanja
njegovega pravnega položaja.
12. Pobudnik z ničimer ne izkazuje, v čem
bi morebitna razveljavitev izpodbijane določbe ZKP izboljšala njegov pravni
položaj. Ker pritožnik ne izkazuje pravnega interesa za vložitev pobude za
oceno ustavnosti izpodbijane določbe, je Ustavno sodišče pobudo zavrglo.
B) - II.
13. Ustavno sodišče je pobude v preostalem
delu sprejelo in glede na izpolnjene pogoje, določene v četrtem odstavku 26.
člena ZUstS, takoj nadaljevalo z odločanjem o stvari sami. Ustavno sodišče se
pri tem ni posebej spuščalo v vprašanje, ali pobudnika Združeni ob Lipi sprave
in Civilna družba za demokracijo in pravno državo izkazujeta pravni interes v
skladu s 24. členom ZUstS, ker izkazujejo pravni interes že drugi pobudniki.
14. Četrti odstavek 67. člena ZKP se glasi:
"Za zagovornika se sme vzeti samo odvetnik, njega pa lahko nadomestuje
odvetniški kandidat. Pred vrhovnim sodiščem sme biti zagovornik samo
odvetnik."
15. Tretji odstavek 79. člena ZP se glasi:
"Obdolženec ima pravico vzeti si med postopkom zagovornika. Za zagovornika
si lahko vzame nekoga, ki ima po zakonu pravico dajati pravno pomoč.1
Zagovornik mora predložiti organu, pred katerim teče postopek,
pooblastilo."
16. Drugi odstavek 181. člena ZP se glasi:
"Pritožbo v korist obdolženca lahko vložijo obdolženec oziroma njegov
zagovornik, njegov zakonec ali oseba, ki živi z obdolžencem v dalj časa
trajajoči življenjski skupnosti, krvni sorodnik v ravni vrsti, zakoniti zastopnik,
posvojitelj, posvojenec, brat, sestra ali rejnik. Za pravno osebo lahko vloži
pritožbo njen predstavnik oziroma njen zagovornik."
17. Prvi odstavek 200. člena ZP se glasi:
"Zoper odločbo, izdano na drugi stopnji, se lahko vloži v primerih, ki so določeni
v tem zakonu, zahteva za sodno varstvo pri Vrhovnem sodišču Republike
Slovenije. Zahtevo lahko vložijo kaznovani, njegov zakoniti zastopnik ali
zagovornik."
18. Po določbi 29. člena Ustave (pravna
jamstva v kazenskem postopku) morajo biti vsakomur, ki je obdolžen kaznivega
dejanja, ob popolni enakopravnosti zagotovljene naslednje pravice: 1. da ima
primeren čas in možnosti za pripravo obrambe, 2. da se mu sodi v njegovi
navzočnosti in da se brani sam ali z zagovornikom, 3. da mu je zagotovljeno izvajanje
dokazov v njegovo korist in 4. da ni dolžan izpovedati zoper sebe ali svoje
bližnje ali priznati krivde.
19. Tretji odstavek 19. člena Ustave pa
določa, da mora biti vsakdo, ki mu je odvzeta prostost, takoj poučen o tem, da
ni dolžan ničesar izjaviti, da ima pravico do takojšnje pravne pomoči
zagovornika, ki si ga svobodno izbere, in o tem, da je pristojni organ na
njegovo zahtevo dolžan o odvzemu prostosti obvestiti njegove bližnje.
20. Ustavno sodišče je že v sklepu št.
U-I-345/98 z dne 19. 11.1998 (OdlUS VII, 208) navedlo, da je treba ob pravilni
razlagi svobodno izbiro zagovornika, ki je izrecno zagotovljena v 19. členu
Ustave, razumeti tudi kot element splošne pravice do obrambe iz 29. člena
Ustave. V prid takšni razlagi govorita tudi določbi 6. člena EKČP in 14. člena
MPDPP, ki pravico do zagovornika po lastni izbiri uvrščata med minimalne
pravice obdolženca v kazenskem postopku. Po določbi točke c tretjega odstavka
6. člena EKČP mora biti vsakomur, ki je obdolžen kaznivega dejanja, zagotovljena
pravica, da se brani sam ali z zagovornikom po lastni izbiri ali če nima dovolj
sredstev za plačilo zagovornika, da ga dobi brezplačno, če to zahtevajo
interesi pravičnosti. Podobno določa tudi MPDPP v točki d tretjega odstavka 14.
člena. Da je pravica obdolženca do zagovornika po lastni izbiri v našem pravnem
redu priznana, pa izhaja tudi iz določb ZKP, ki je med temeljna načela
kazenskega postopka uvrstil pravico obdolženca do obrambe s strokovno pomočjo
zagovornika, ki si ga izbere sam izmed odvetnikov (prvi odstavek 12. člena
ZKP).
21. Določba 29. člena Ustave našteva
minimalne pravice, ki gredo obdolžencu v kazenskem postopku, z namenom
zagotoviti poštenost sojenja pred neodvisnim sodiščem. Zato je treba določbo
razlagati v povezavi z 22. in s 23. členom Ustave, s katerima je opredeljena
temeljna pravica do poštenega sojenja. Po 22. členu Ustave je v postopku pred
sodiščem vsakomur zagotovljeno enako varstvo pravic, 23. člen Ustave pa
vsakomur zagotavlja pravico, da o obtožbah proti njemu odloča neodvisno,
nepristransko in z zakonom ustanovljeno sodišče. Pravna jamstva, ki so
primeroma našteta v 29. členu Ustave, niso samostojna kategorija, temveč
predstavljajo predvsem merilo poštenega kazenskega postopka. Zato jih je treba
razlagati v luči funkcije, ki jo imajo v kazenskem postopku.
22. Pravica do obrambe s pomočjo
zagovornika je bistven element pravice do poštenega sojenja. Njen namen je
zagotoviti dejansko enakost strank v kazenskem postopku, s tem, da ima
obdolženec pri svoji obrambi pomoč neodvisnega pravnega strokovnjaka. Eden
izmed nujnih pogojev za učinkovito obrambo z zagovornikom je zaupen odnos med
obdolžencem in zagovornikom, ta pa bo praviloma bolje vzpostavljen, če si bo
obdolženec zagovornika izbral sam. Pričakovati je mogoče, da bo zagovornik, ki si
ga obdolženec izbere sam, lahko svojo funkcijo opravljal bolje kot postavljeni
zagovornik.
23. Po določbi prvega odstavka 15. člena
Ustave se človekove pravice uresničujejo neposredno na podlagi Ustave. Po
določbi drugega odstavka istega člena pa je z zakonom mogoče predpisati način
uresničevanja človekovih pravic in temeljnih svoboščin, kadar tako določa
Ustava ali če je to nujno zaradi same narave posamezne pravice ali svoboščine.
Pravice do obrambe s pomočjo zagovornika ni mogoče učinkovito uresničevati brez
zakonske ureditve pogojev za opravljanje funkcije zagovornika v kazenskih
postopkih ter postopkih o prekršku.
24. Z izpodbijanimi določbami ZKP in ZP se
določa način uresničevanja pravice do obrambe obdolženca v primeru, ko se ta ne
brani sam, ampak s pomočjo zagovornika. Odločitev zakonodajalca, da je mogoče
zagovornika izbirati le med odvetniki, sodi v polje proste zakonodajalčeve
presoje. Zakonodajalec je izhajal iz spoznanja, da v primeru, ko ima stranka
zagovornika, ki je odvetnik, to ni le v interesu obdolženca, temveč pripomore
tudi k povečanju kakovosti sojenja in s tem k razvoju prava v sodni praksi, k
razbremenitvi sodišč, s tem pa tudi k pospešitvi postopkov in zmanjšanju
zaostankov na sodiščih. Pri tem gre prav tako za cilje, ki presegajo interes
udeleženih strank v postopku in ki jih je mogoče označiti za splošen oziroma
javen interes. Tudi Evropsko sodišče za človekove pravice je npr. v zadevi
Correia de Matos v. Portugal z dne 15. 11. 20012 navedlo, da ne gre
za kršitev prvega odstavka in točke c tretjega odstavka 6. člena EKČP, če
pravni sistem v interesu sodstva določa, da je potrebno kot zagovornika vzeti
odvetnika. Pri tem tudi nič ne spremeni dejstvo, da je bil obdolženi sam nekoč
odvetnik. Po mnenju Evropskega sodišča so zakonske določbe, ki zahtevajo kot
zagovornika odvetnika, še vedno v mejah polja proste presoje vsake države.
25. Prav tako je tudi Ustavno sodišče v
odločbi št. U-I-371/98 z dne 24. 5. 2001 (Uradni list RS, 48/01 in OdlUS X,
104) poudarilo posebno vlogo in pomen odvetništva v vsaki pravni in
demokratični državi. Že Ustava določa, da je odvetništvo "del
pravosodja". Ustava tudi določa, da je odvetništvo samostojna in neodvisna
služba, ki jo ureja zakon (prvi odstavek 137. člena Ustave). Ta zakon je ZOdv,
s katerim se v Republiki Sloveniji zagotavlja opravljanje odvetništva kot
samostojne in neodvisne službe. Za opravljanje nalog odvetnika ZOdv ne zahteva
le strokovne usposobljenosti, ampak tudi višji standard obnašanja odvetnikov
pri opravljanju odvetniške dejavnosti. Drugi odstavek 11. člena ZOdv določa, da
je odvetnik pri zastopanju stranke dolžan ravnati vestno, pošteno, skrbno ter
po načelih odvetniške poklicne etike. To vse utrjuje zaupanje v uspešno obrambo
z odvetnikom kot zagovornikom, za katero je potreben zaupni odnos med
obdolžencem in odvetnikom. Vendar tega ni mogoče razumeti kot čustveno
povezanost med obdolžencem in odvetnikom, kakor ta odnos med obdolžencem in
njegovim zagovornikom razumejo pobudniki.
26. Glede na navedeno je imel zakonodajalec
dovolj razumne razloge, da je izvajanje pravice do obrambe z zagovornikom
zaupal odvetnikom. Zato izpodbijane zakonske določbe niso v neskladju z Ustavo.
C)
27. Ustavno sodišče je sprejelo to odločbo
na podlagi 21. in 25. člena ZUstS v sestavi: predsednica dr. Dragica Wedam
Lukić ter sodnice in sodniki dr. Janez Čebulj, dr. Zvonko Fišer, Lojze Janko,
mag. Marija Krisper Kramberger, Milojka Modrijan, dr. Ciril Ribičič, dr. Mirjam
Škrk in Jože Tratnik. Prvo točko je sprejelo z osmimi glasovi proti enemu. Proti
je glasoval sodnik Čebulj. Drugo točko je sprejelo soglasno.
Predsednica
dr. Dragica Wedam Lukić
_______________________
Opombe:
1 ZOdv v 2. členu določa, da odvetnik v okviru opravljanja
odvetniškega poklica pravno svetuje, zastopa in zagovarja stranke pred sodišči
in drugimi državnimi organi, sestavlja listine in zastopa stranke v njihovih
pravnih razmerjih. Pred sodišči lahko stranko proti plačilu zastopa samo
odvetnik, če zakon ne določa drugače.
2 Reports of Judgements and Decisions, 2001-XII.