Ustavno sodišče je v postopku odločanja o
ustavni pritožbi dr. A. A. in B. B. z Ž. na seji dne 2. oktobra 2003
odločilo:
1. Sodba Vrhovnega sodišča št. I Up 858/2000 z dne 3. 4. 2003 in
sodba Upravnega sodišča št. U 99/99 z dne 14. 6. 2000 se razveljavita, odločba
Ministrstva za okolje in prostor št. 35601/0415/98 z dne 5. 1. 1999 in sklep
Ministrstva za okolje in prostor, Inšpektorata Republike Slovenije za okolje in
prostor, Enote Kranj, Izpostave Jesenice, št. 356-02-04-16/98 z dne 28. 5. 1998
pa odpravita.
2. Zadeva se vrne Inšpektoratu Republike Slovenije za okolje,
prostor in energijo v novo odločanje.
Obrazložitev
A)
1. Pritožnika zatrjujeta, da imata pravico
sodelovati v inšpekcijskem postopku kot stranki, ker je ob morebitnem zdrsu
terena ogrožen njun dom. Navajata, da sta pri gradbeni inšpekciji vložila
prijavo zaradi možnosti zdrsa tega terena. Inšpektor naj bi ju obvestil, da je
po strokovnem mnenju drsenje posledica prekomernega nasipavanja ob izkopu
temeljev sosednje hiše in kasnejše erozije. Pritožnika se naj s tem ne bi
strinjala, saj se njuno strokovno mnenje razlikuje, zato sta inšpektorju
predlagala, naj odredi odstranitev sosednjega objekta, vzpostavitev prejšnjega
stanja in za oboje določi rok.
2. Inšpektor je pritožnikoma izdal sklep, s
katerim jima ni priznal lastnosti stranke v inšpekcijskem postopku, z
obrazložitvijo, da se ta vodi v javnem interesu, v njem pa imajo lahko položaj
stranke le investitor, lastnik ali upravljalec zemljišča, ker predmet
inšpekcijskega postopka ni odločanje o njunem pravnem interesu. Njuno pritožbo
je iz enakih razlogov zavrnil drugostopni upravni organ. Tudi Upravno in
Vrhovno sodišče sta sledili stališču inšpekcijskega organa in pojasnili, da
pritožnika lahko varujeta svoj pravni interes v postopku izdaje dovoljenj za
gradnjo.
3. Pritožnika očitata, da upravna organa in
sodišči njunih navedb niso obravnavali, temveč so odločili le, da v
inšpekcijskem postopku ne moreta imeti položaja strank. Hkrati naj Vrhovno
sodišče ne bi smelo prerekati njune pravice do spoštovanja doma iz 8. člena
Konvencije o varstvu človekovih pravic in temeljnih svoboščin (Uradni list RS,
št. 33/94, MP, št. 7/94 - v nadaljevanju EKČP), saj sta tudi s to pravico
utemeljevala svoj pravni interes. Zato naj bi kršilo njune pravice iz 15. člena
Ustave.
4. Ustavna pritožba je bila s sklepom št.
Up-257/03 z dne 4. 9. 2003 sprejeta v obravnavo. V skladu s 56. členom Zakona o
Ustavnem sodišču (Uradni list RS, št. 15/94 - v nadaljevanju ZUstS) je bila
ustavna pritožba vročena Vrhovnemu sodišču, ki nanjo ni odgovorilo.
B)
5. Ustavna pritožba ni pravno sredstvo, s
katerim bi bilo mogoče uveljavljati same po sebi kršitve pri ugotavljanju
dejanskega stanja in uporabi materialnega ali procesnega prava. Kot je Ustavno
sodišče že večkrat poudarilo, je za ustavnosodno presojo pomembno, ali je bilo z
izpodbijano odločitvijo poseženo v človekove pravice ali temeljne svoboščine.
6. Izpodbijane odločitve upravnih organov
in sodišč temeljijo na stališču, da ima v inšpekcijskem postopku lahko položaj
stranke le investitor, ki je kršil predpise in zoper katerega je inšpektor
odredil določene ukrepe. Ustavno sodišče je v odločbi št. Up-3/97 z dne 15. 7.
1999 (OdlUS VIII, 291) že odločilo, da se z inšpekcijskimi ukrepi odloča o
pravicah, dolžnostih in pravnih interesih nadzorovanih oseb, inšpektorjeva
odločitev pa posredno lahko predstavlja tudi korist ali drugačno spremembo
pravnega položaja drugih oseb. Zaradi tega imajo osebe, katerih pravice ali
pravne koristi so z ukrepi inšpekcijskega nadzorstva prizadete, v inšpekcijskem
postopku položaj stranke (49. člen Zakona o splošnem upravnem postopku - Uradni
list SFRJ, št. 47/86 p.b. - ZUP86, ki je veljal v času odločanja o izpodbijanem
sklepu inšpekcijskega organa).
7. Po navedenem je pravno stališče, na
podlagi katerega sta upravna organa in sodišči sprejeli izpodbijane odločitve,
v neskladju z 22. členom Ustave. Z odločitvami, sprejetimi na podlagi stališča,
vsebovanega v izpodbijanih odločbah, je bila pritožnikoma kršena pravica iz 22.
člena Ustave. Zato je Ustavno sodišče izpodbijani sodbi razveljavilo, odločbi
inšpekcijskih organov pa odpravilo in zadevo vrnilo inšpekcijskemu organu
(spremenjen naziv ima po 12. členu Uredbe o organih v sestavi ministrstev -
Uradni list RS, št. 58/03) v novo odločanje. Inšpekcijski organ bo moral
obravnavati relevantne navedbe ustavnih pritožnikov in presoditi, ali njegove
odločitve lahko prizadenejo njune pravne koristi, ter svoje stališče glede
njune udeležbe v postopku ustrezno utemeljiti.
8. Ker je bilo treba izpodbijane odločbe
razveljaviti že zaradi kršitve 22. člena Ustave, se Ustavnemu sodišču ni bilo
treba spuščati v presojo drugih zatrjevanih kršitev.
C)
9. Ustavno sodišče je sprejelo to odločbo
na podlagi prvega odstavka 59. člena ZUstS in na podlagi prve alineje 52. člena
Poslovnika Ustavnega sodišča Republike Slovenije (Uradni list RS, št. 49/98 in
nasl.) v sestavi: namestnik predsednice dr. Janez Čebulj ter sodnici in sodniki
dr. Zvonko Fišer, Lojze Janko, mag. Marija Krisper Kramberger, Milojka Modrijan
in Jože Tratnik. Odločbo je sprejelo soglasno.
Št. Up-257/03-9
Ljubljana, dne 2. oktobra 2003.
Namestnik predsednice
dr. Janez Čebulj