Ustavno sodišče je v postopku za oceno
ustavnosti, začetem na zahtevo Občine Izola, ki jo zastopa Županja Breda Pečan,
na seji dne 2. oktobra 2003
odločilo:
Določbe drugega odstavka 13. člena, drugega odstavka 14. člena
ter 26. in 54. člena Zakona o geodetski dejavnosti (Uradni list RS, št. 8/2000)
niso v neskladju z Ustavo.
Obrazložitev
A)
1. Predlagateljica izpodbija določbe Zakona
o geodetski dejavnosti (v nadaljevanju ZGeoD), ker naj bi bile v neskladju s
140. členom Ustave. Zatrjuje, da so naloge, ki jih izpodbijani zakon določa kot
naloge lokalne skupnosti, v resnici naloge državnega pomena in da torej ne gre
za lokalne zadeve iz izvirne pristojnosti občin (prvi odstavek 140. člena
Ustave).
2. Predlagateljica utemeljuje svoje
stališče s sklicevanjem na ureditev geodetske službe na podlagi Zakona o
geodetski službi (Uradni list SRS, št. 23/76 in nasl.), ki je s sprejemom ZGeoD
prenehal veljati, in na ureditev katastra komunalnih naprav, kakor ga je urejal
Zakon o katastru komunalnih naprav (Uradni list SRS, št. 26/74 in nasl. - v
nadaljevanju ZKKN), ki je prenehal veljati s sprejemom Zakona o urejanju
prostora (Uradni list RS, št. 110/02 - ZUreP-1). Meni, da je Zakon o prevzemu
državnih funkcij, ki so jih do 31. 12. 1994 opravljali organi občin (Uradni list
RS, št. 29/95 - v nadaljevanju ZPDF, 4. člen), nedvomno določil naloge
"vzpostavitve, vodenja in vzdrževanja katastra komunalnih naprav" ter
naloge "vzpostavitve, vodenja in vzdrževanja temeljnih topografskih
načrtov", ki jih novi zakon opredeljuje kot lokalne, kot zadeve iz državne
pristojnosti. Ker so bile po mnenju predlagateljice po dosedanjih predpisih
navedene naloge državnega pomena in torej ne spadajo med lokalne zadeve, ki jih
občina lahko ureja samostojno (izvirne pristojnosti), so po njenem mnenju
določbe ZGeoD, navedene v izreku, v neskladju z drugim odstavkom 140. členom
Ustave, saj bi zakonodajalec smel takšne naloge prenesti na lokalno skupnost
samo z njenim soglasjem in z zagotovitvijo ustreznih finančnih sredstev za
njihovo izvajanje.
3. Državni zbor zavrača navedbe
predlagateljice kot neutemeljene. Zatrjuje, da so izpodbijane določbe ZGeoD
skladne s 140. členom Ustave, saj določajo kot naloge lokalne geodetske službe
le tiste, ki sodijo med izvirne naloge lokalne skupnosti. Navaja, da so bile
navedene naloge že po prejšnji ureditvi geodetske službe in po ZKKN v
pristojnosti občin in da ni šlo za naloge iz državne pristojnosti. Podobno
navaja v svojem mnenju tudi Vlada.
B)
4. ZGeoD opredeljuje geodetsko službo kot
del geodetske dejavnosti, ki obsega vzpostavitev, vodenje in vzdrževanje zbirk
podatkov na področju osnovnega geodetskega sistema, evidentiranje nepremičnin,
državne meje, prostorskih enot in hišnih številk ter topografskega in
kartografskega sistema (prvi odstavek 13. člena). Drugi odstavek 13. člena
določa, da je geodetska služba državna in lokalna. Naloge lokalne geodetske
službe opravlja občina (drug odstavek 14. člena). Obseg in vsebino ter način
izvrševanja lokalne geodetske službe določa 26. člen ZGeoD. Na podlagi drugega
odstavka 26. člena ZGeoD obsega vzpostavitev, vodenje in vzdrževanje katastra
komunalnih naprav, lahko tudi vzpostavitev, vodenje in vzdrževanje temeljnih
topografskih načrtov v velikih merilih in druge naloge lokalnega pomena. V 54.
členu ZGeoD je določeno, da Geodetska uprava odstopi občini na njeno zahtevo
načrte in karte ter drugo dokumentacijo v zvezi z nalogami lokalne geodetske
službe.
5. Glede na trditve predlagateljice je
treba oceniti, ali so naloge, ki jih ZGeoD v drugem odstavku 26. člena
opredeljuje kot naloge lokalne geodetske službe naloge, ki so lahko opredeljene
kot izvirne naloge občine na podlagi prvega odstavka 140. člena Ustave. Če gre za takšne
naloge, Zakon ne prenaša nalog iz državne pristojnosti na občino in zato ne gre
za kršitev drugega odstavka 140. člena Ustave.
6. Ne glede na določbe ZPDF je bil
zakonodajalec pri določanju nalog po ZGeoD vezan samo na prvi odstavek 140.
člen Ustave. Pri razmejitvi nalog je moral skrbeti, da določi kot naloge
lokalne službe, ki so v pristojnosti občine, le tiste naloge, ki jih je mogoče
opredeliti kot naloge lokalnega značaja, ki jih občina lahko samostojno
opravlja in ki zadevajo (samo) prebivalce občine. Ustavno sodišče je že v
odločbi št. U-I-98/95 z dne 11. 7. 1996 (Uradni list RS, št. 44/96 in OdlUS V,
118) razčlenilo pomen prvega odstavka 140. člena Ustave. Tovrstnih nalog
zakonodajalec ne sme opredeliti kot zadev iz državne pristojnosti, niti ne sme
zadev, ki po navedenih kriterijih sodijo v državno pristojnost, opredeliti kot
lokalne zadeve. Kršitev prvega odstavka 140. člena Ustave bi bila podana v obeh
primerih.Tako tudi 2. člen Zakona o lokalni samoupravi (Uradni list RS, št.
72/93 in nasl. - v nadaljevanju ZLS) določa, da občina v okviru Ustave in
zakonov samostojno ureja in opravlja svoje zadeve in izvršuje naloge, ki so
nanjo prenesene z zakoni. Podobno prvi odstavek 21. člena ZLS določa, da občina
samostojno opravlja lokalne zadeve javnega pomena (izvirne naloge), ki jih
določi s splošnim aktom občine ali so določene z zakonom in tudi prvi odstavek
4. člena Evropske listine lokalne samouprave (Evropska listina lokalne
samouprave, Uradni list RS, št. 57/96, MP, št. 15/96 - v nadaljevanju MELLS).
Drugi odstavek 140. člena Ustave bi bil dolžan upoštevati samo, če bi želel na
občine prenesti tudi naloge iz državne pristojnosti.
7. ZGeoD določa, da so naloge lokalne
geodetske službe vzpostavitev, vodenje in vzdrževanje katastra komunalnih
naprav, lahko pa tudi vzpostavitev, vodenje in vzdrževanje temeljnih
topografskih načrtov v velikih merilih. ZGeoD ne določa vsebine navedenih
nalog. Zato je treba za ugotovitev vsebine nalog upoštevati določbe ZKKN
oziroma ZUreP-1 ter Zakona o temeljni geodetski izmeri (Uradni list SRS, št.
16/74 in nasl. - v nadaljevanju ZTGI).
8. Tretji odstavek 6. člena ZTGI določa, da
občine programirajo in financirajo izdelavo in reambulacijo temeljnih
topografskih načrtov v večjem merilu. Po drugem odstavku istega člena pa
Republika Slovenija programira in financira postavitev mreže temeljnih
geodetskih točk, izdelavo in reambulacijo temeljnih topografskih načrtov v
merilu 1: 5000 in 1: 10 000 ter temeljnih topografskih kart in preglednih kart
Slovenije. Drugi odstavek 26. člena ZGeoD je sledil tej ureditvi. Tako
opredeljena naloga je skladna z prvim odstavkom 140. člena Ustave. Gre za
vzpostavitev, vodenje in vzdrževanje topografskih kart v velikem merilu za
območje občine, ki so potrebne predvsem za potrebe prostorskega in
urbanističnega planiranja v občini oziroma za potrebe izvajanja naloge po
drugem odstavku 21. člena ZLS (občina načrtuje prostorski razvoj, v skladu z
zakonom opravlja naloge na področju posegov v prostor in graditve objektov ter
zagotavlja javno službo gospodarjenja s stavbnimi zemljišči). Sklepanje
predlagateljice, da dolžnost "programiranja in financiranja" ne
pomeni tudi, da gre za nalogo iz izvirne pristojnosti občine, češ da ni ne
finančno ne kadrovsko usposobljena za opravljanje teh nalog, je napačno, ker to
ne more vplivati na samo opredelitev tega, ali je neka naloga v državni ali
izvirni pristojnosti občine.
9. ZGeoD določa kot pristojnost lokalne
geodetske službe tudi vzpostavitev, vodenje in vzdrževanje katastra komunalnih
naprav. Podrobnejše določbe o katastru komunalnih naprav ima ZKKN. Iz teh
določb je razvidno, da je lokalna geodetska služba, ki jo zagotavlja občina,
dolžna vzpostaviti zbirni kataster komunalnih naprav za območje občine. Razen
tega gre za kataster predvsem tistih komunalnih naprav, ki omogočajo občini, da
lahko zagotavlja občanom tiste storitve, ki sodijo v njeno pristojnost (oskrba
z vodo, elektriko, plinom, kanalizacija, urejanje ulic, javnih površin, ipd.).
Po ZKKN so komunalne in druge organizacije, ki upravljajo naprave in objekte iz
2. člena, dolžne voditi o njih kataster in sicer tako, da je mogoče njegove
podatke brez dodatnih geodetskih terenskih merjenj uporabiti tudi za zbirni
kataster komunalnih naprav (4. člen). ZUreP-1 je sicer razveljavil ZKKN, vendar
ureja v petem delu sistem zbirk prostorskih podatkov, ki jih vodita država in
občine. Ena od zbirk je tudi zbirka podatkov o dejanski rabi prostora, ki
vsebuje tudi podatke o omrežjih in objektih gospodarske javne infrastrukture.
Tako je občina dolžna voditi kataster (lokalne) gospodarske javne
infrastrukture iz svoje pristojnosti (152. člen ZUreP-1). Tudi z izvajanjem te
naloge zagotavlja uresničevanje nalog, ki jih opredeljuje drugi odstavek 21.
člena ZLS. Naloga vzpostavitve, vodenja in vzdrževanja katastra komunalnih
naprav (katastra komunalne infrastrukture) je naloga iz izvirne pristojnosti
občine.
10. Naloge lokalne geodetske službe so v
ZGeoD določene v skladu s prvim odstavkom 140. člena Ustave. Gre za naloge, ki
spadajo v izvirno pristojnost občine, in ne za naloge iz državne pristojnosti,
ki bi jih država prenesla na občine. Zato tudi ni bilo treba upoštevati drugega
odstavka 140. člena Ustave. Izpodbijane določbe ZGeoD niso v neskladju s prvim in drugim
odstavkom 140. člena Ustave.
C)
11. Ustavno sodišče je sprejelo to odločbo
na podlagi 21. člena Zakona o Ustavnem sodišču (Uradni list RS, št. 15/94 -
ZUstS) v sestavi: namestnik predsednice dr. Janez Čebulj ter sodnici in sodniki
dr. Zvonko Fišer, Lojze Janko, mag. Marija Krisper Kramberger, Milojka Modrijan
in Jože Tratnik. Odločbo je sprejelo soglasno.
Št. U-I-74/00-11
Ljubljana, dne 2. oktobra 2003.
Namestnik predsednice
dr. Janez Čebulj