Ustavno sodišče je v postopku odločanja o
ustavni pritožbi A. A. z Ž., ki jo zastopa B. B., odvetnik v Z., na seji dne
23. oktobra 2003
odločilo:
1. Odločba Senata za prekrške št. Pp-1905/03 z dne 21. 3. 2003
in odločba Sodnika za prekrške Ljubljana št. P-17972/01-KU z dne 23. 1. 2003 se
razveljavita.
2. Postopek o prekršku v zadevi P-17972/01-KU Sodnika za
prekrške Ljubljana zoper obdolženo A. A. se ustavi.
3. Stroški postopka v zadevi iz prejšnje točke bremenijo
proračun.
Obrazložitev
A)
1. Z odločbo o prekršku je bila pritožnica
spoznana za odgovorno storitve treh cestnoprometnih prekrškov. Izrečena ji je
bila enotna denarna kazen ter stranska kazen prenehanja veljavnosti vozniškega
dovoljenja, naloženo pa ji je bilo tudi plačilo povprečnine. Pritožničino
pritožbo zoper prvostopenjsko odločbo je Sodnik za prekrške zavrgel, ker je
bila vložena prepozno. Senat za prekrške je predlog za vrnitev v prejšnje stanje in
pritožbo, ki ju je vložil pritožničin zagovornik, štel kot pritožbo zoper
odločbo Sodnika za prekrške o zavrženju pritožničine pritožbe. Senat za
prekrške je zagovornikovo pritožbo zavrnil kot neutemeljeno in potrdil
prvostopenjsko odločbo o zavrženju pritožbe.
2. Pritožnica zatrjuje kršitev pravice do
enakosti pred zakonom (14. člen Ustave) oziroma enakega varstva pravic (22.
člen Ustave) ter kršitev pravice do sodnega varstva (23. člen Ustave). Senat za
prekrške naj bi s svojim stališčem, da je do zamude pritožbe prišlo po krivdi
pritožnice, nedopustno posegel v navedene ustavne pravice (smiselno tudi v
pravico do pritožbe iz 25. člena Ustave). Senat za prekrške naj ne bi razumno
in pravno utemeljeno argumentiral svojih pravnih stališč z zatrjevanjem, da
"če bi pritožnica želela vložiti vlogo ustno na zapisnik pri
prvostopenjskem organu, bi to lahko storila v času uradnih dni in časa
sprejemanja za nevabljene stranke". Senat za prekrške naj bi o pritožbi
odločal po preteku dveletnega absolutnega zastaralnega roka, saj naj bi
pritožnica storila prekršek 13. 3. 2001, seja Senata za prekrške pa je bila dne
21. 3. 2003. Pritožnica predlaga, naj Ustavno sodišče zadrži izvršitev
izpodbijanih odločb.
B)
3. Senat Ustavnega sodišča je s sklepom z
dne 4. 7. 2003 ustavno pritožbo sprejel v obravnavo ter do končne odločitve
Ustavnega sodišča zadržal izvršitev odločbe Senata za prekrške v zvezi z
odločbo Sodnika za prekrške Ljubljana.
4. V skladu z določbo 56. člena Zakona o
Ustavnem sodišču (Uradni list RS, št. 15/94 - v nadaljevanju ZUstS) je bila
ustavna pritožba poslana Sodniku za prekrške Ljubljana in Senatu za prekrške,
ki nanjo nista odgovorila.
5. Pravica do pritožbe v postopku o
prekršku ima svoj ustavni temelj v 25. členu Ustave. Po tej določbi je vsakomur
zagotovljena pravica do pritožbe ali drugega pravnega sredstva proti odločbam
sodišč in drugih državnih organov, organov lokalnih skupnosti in nosilcev
javnih pooblastil, s katerimi ti odločajo o njegovih pravicah, dolžnostih ali
pravnih interesih. Ustavno sodišče je že v svoji odločbi št. U-I-98/91 z dne 10. 12.
1992 (Uradni list RS, št. 61/92 in OdlUS I, 101) poudarilo, da smisel tega
ustavnega zagotovila ni le v tem, da zagotavlja posamezniku pravico do vložitve
pravnega sredstva, temveč predvsem v tem, da lahko z vložitvijo pravnega
sredstva učinkovito brani in varuje svoje pravne interese.
6. Po tretjem odstavku 182. člena Zakona o
prekrških (Uradni list SRS, št. 25/83 in nasl. - v nadaljevanju ZP) se pritožba
zoper odločbo o prekršku lahko vloži pisno ali se poda ustno na zapisnik pri
organu, ki je izdal odločbo o prekršku.
7. Navedena določba ZP ureja način vložitve
pritožbe enakovredno tako za primer, ko se vloži pisno, kot za primer, ko se
pritožba poda ustno na zapisnik. Možnost, da se pritožba poda ustno na
zapisnik, je razumeti kot možnost, da se to stori ves čas, ko organ za postopek
o prekrških dela. Pravilnik o notranjem poslovanju organov za postopek o
prekrških (Uradni list SRS, št. 18/1986 in nasl. - v nadaljevanju Pravilnik)
sicer ureja t. i. uradne dneve1, vendar bi bila njegova razlaga, po
kateri bi bilo mogoče pritožbo podati zgolj v posameznih dnevih in v določenih
urah znotraj delovnega časa organa v neskladju s 25. členom Ustave.
8. V obrazložitvi svoje odločbe Senat za
prekrške navaja: " da se je obdolženka pri prvostopenjskem organu zglasila
zadnji dan roka za vložitev pritožbe, to je bilo dne 31. 12. 2002 ob 14. uri,
ko je organ zaradi predprazničnega dne že zaključil z delom. Če želi oseba
podati vlogo ustno na zapisnik pri prvostopenjskem organu, lahko to stori v
času uradnih dni in časa sprejemanja nevabljenih strank, kar v skladu s 30.
členom Pravilnika določi predstojnik organa. Obdolženka bi se torej morala
pravočasno pozanimati, kdaj lahko vloži pritožbo ustno na zapisnik (pri Sodniku
za prekrške v Ljubljani so uradni dnevi za nevabljene stranke določeni za
ponedeljek, sredo in petek, 31. 12. 2002 pa je bil torek, ko ni bilo uradnega
dneva za nevabljene stranke) "
9. V konkretnem primeru je Sodnik za
prekrške pritožnico v skladu z ZP pravilno poučil o možnosti pritožbe, ki jo je
mogoče vložiti bodisi pisno po pošti bodisi podati ustno na zapisnik pri
Sodniku za prekrške Ljubljana. Možnosti podaje pritožbe ustno na zapisnik pri
tem ni omejeval zgolj na ponedeljek, sredo in petek. Senat za prekrške je
tretji odstavek 182. člena ZP v povezavi s 30. členom Pravilnika razlagal tako,
da lahko pritožnica svojo pravico do pritožbe pri Sodniku za prekrške Ljubljana
uveljavlja tako, da jo poda ustno na zapisnik zgolj na navedene tri dni v
tednu. Takšno stališče Senata za prekrške nima opore v tretjem odstavku 182.
člena ZP. Po njem pritožnica ne bi imela možnosti vložiti pritožbe na zapisnik
na zadnji dan pritožbenega roka. Pri tem tudi ne more biti odločilno navajanje
Senata za prekrške, da "če ni bilo mogoče podati pritožbe ustno na
zapisnik, je imela še vedno možnost s priporočeno pošiljko oddati pritožbo
pisno na pošti", saj prepušča ZP izbiro načina vložitve stranki, torek,
31. 12. 2002, pa je bil običajen delovni dan, četudi predpraznični, ko organ
dela. Niti Sodnik za prekrške niti Senat za prekrške ne moreta spreminjati ali
celo ukinjati procesne ureditve, ki ureja način vložitve pritožbe. Glede na
navedeno predstavlja zavzeto stališče kršitev pravice do pritožbe (25. člen
Ustave).
10. Ker je odločbi razveljavilo že iz tega
razloga, Ustavno sodišče ni ugotavljalo, ali so podane kršitve drugih ustavnih
pravic.
11. Glede na naravo ugotovljene kršitve
človekove pravice in glede na to, da so izpolnjeni pogoji iz prvega odstavka
60. člena ZUstS, je Ustavno sodišče z uporabo določbe 1. točke prvega odstavka
167. člena ZP odločilo, da se postopek o prekršku zoper pritožnico ustavi (2.
točka izreka). Ker je Ustavno sodišče samo odločilo o pritožničini pravici, je
bilo treba v skladu z določbo četrtega odstavka 176. člena ZP odločiti tudi o
stroških postopka o prekršku (3. točka izreka).
C)
12. Ustavno sodišče je sprejelo to odločbo
na podlagi 59. člena in prvega odstavka 60. člena ZUstS v sestavi: predsednica
dr. Dragica Wedam Lukić ter sodnice in sodniki dr. Janez Čebulj, dr. Zvonko
Fišer, Lojze Janko, mag. Marija Krisper Kramberger, Milojka Modrijan, dr.
Mirjam Škrk in Jože Tratnik. Odločbo je sprejelo soglasno.
Št. Up-419/03-17
Ljubljana, dne 23. oktobra 2003.
Predsednica
dr. Dragica Wedam Lukić
_______________________
Opomba:
1 Prvi odstavek 30. člena Pravilnika določa: "Uradne dneve
za nevabljene stranke določi predstojnik organa za postopek o prekrških z
letnim razporedom dela."