Ustavno sodišče je v postopku za oceno
ustavnosti in zakonitosti družbe Liv Postojna Hidravlika, stroji, plastika,
d.d., Postojna, ki jo zastopa Janez Perš, odvetnik v Murski Soboti, na seji dne
17. decembra 2003.
odločilo:
Druga točka 1. člena Odloka o komunalnih taksah (Uradni list RS,
št. 59/96, 68/96 popr., 13/97 in 61/99) se razveljavi, kolikor se nanaša na
napise, objave in druge oblike reklamnih oglasov, ki se nahajajo na zemljiščih
in stavbah v zasebni lasti.
Obrazložitev
A)
1. Pobudnica izpodbija Odlok o komunalnih
taksah (v nadaljevanju Odlok). Navaja, da ji je bilo z odločbama Občine
Postojna naloženo plačilo takse za reklamni napis z logotipom pobudnice, ki je
nameščen na zidu stavbe na območju proizvodnega kompleksa v lasti pobudnice. Za
postavitev reklamnih objektov na zemljiščih v zasebni lasti naj ne bi smela
predpisati komunalne takse, saj jo lahko pobira le za reklame, ki so
postavljene, pritrjene ali drugače označene na javnih mestih, kot to predvideva
Zakon o komunalnih taksah (Uradni list SRS, št. 29/65 in nasl. - v nadaljevanju
ZKT). V neskladju s tem naj bi Poseben del Odloka v točki 1 pojasnila tarifne
številke 2 določal, da je za reklamni objekt pomembna usmerjenost njegove
sporočilnosti in ne lastništvo nepremičnine, na kateri se ta objekt nahaja.
Pobudnica predlaga, naj Ustavno sodišče izpodbijano določbo Odloka odpravi, ker
naj bi bila v nasprotju s 5. točko 4. člena ZKT ter s 67. in z 69. členom
Ustave.
2. Občina odgovarja, da niti Zakon, niti
drugi predpisi ne definirajo javnega mesta. Označevanje firme, izdelkov firme
ali dejavnosti družb z napisi in reklamnimi tablami, postavljenimi na mestih,
ki so neposredno vidna z javnih cest in s površin, namenjenih vsej javnosti,
naj bi bilo namenjeno javnosti. Z izpodbijanim odlokom naj Občina ne bi
posegala v lastninsko pravico, saj lahko lastniki opravljajo vse svoje
registrirane dejavnosti ter uporabljajo stavbne in talne površine za namen,
določen z njihovimi akti.
B)
3. Pobudnica izkazuje pravni interes kot
zavezanka za plačilo takse od reklamnih sporočil na lastnih objektih. Ustavno
sodišče je pobudo sprejelo in glede na izpolnjene pogoje po četrtem odstavku
26. člena Zakona o Ustavnem sodišču (Uradni list RS, št. 15/94 - v nadaljevanju
ZUstS) nadaljevalo z odločanjem o stvari sami.
4. Odlok v 2. točki 1. člena določa, da se
za reklamne objekte, ki so postavljeni, pritrjeni ali drugače označeni, plačuje
komunalna taksa. V posebnem delu Odloka v 1. točki tarifne številke 2 pa
določa, da je javno mesto vsaka površina ne glede na lastnino objekta, na
katerem je taksni predmet.
5. Možnost občinskega predpisovanja
komunalne takse ureja ZKT. V 2. členu določa, da se komunalne takse plačujejo
za uporabo predmetov in storitev, ki jih v tarifi komunalnih taks določi
občinski svet. Pri tem ZKT v 4. členu navaja predmete oziroma storitve, za
katere občina lahko predpiše komunalne takse. Med njimi so reklamni napisi,
objave in oglasi, ki so postavljeni, pritrjeni ali drugače označeni na javnih
mestih.
6. Izpodbijana določba Odloka obdavčuje
reklamne objekte. Med reklamne objekte uvršča reklamne napise, objave in
oglase. To izhaja iz posebnega dela Odloka, ki reklamne objekte točkuje zaradi
odmere takse. Hkrati izpodbijana določba Odloka ne omejuje prostora, na katerem
so reklamni objekti postavljeni, pritrjeni ali drugače označeni. Ne velja torej
le za tiste, ki so postavljeni, pritrjeni ali drugače označeni na javnih
mestih. Odlok v pojasnilu
posebnega dela pod točko 1 tarifne številke 2 celo določa, da se smatra, da je
taksni predmet na javnem mestu oziroma javni površini, kadar je njegova
sporočilnost usmerjena navzven, v odprt prostor, ne glede na lastništvo
nepremičnine, na kateri je reklamni objekt nameščen. Pojasnilo naj bi s tem
odpravilo nejasnosti o pomenu izpodbijane določbe Odloka, vendar se zastavlja
vprašanje pravne narave tega pojasnila.
7. Pojasnilo predstavlja obvezno razlago
izpodbijane določbe Odloka o taksah. Ustavno sodišče je v sklepu št. U-I-361/96
z dne 21. 10. 1999 (OdlUS VIII, 226) sprejelo stališče, da je obvezna razlaga
del norme od uveljavitve norme. Sama zase ne more biti predmet presoje
ustavnosti, ker le ugotavlja pravi smisel norme, na katero se nanaša. V
primeru, da bi normodajalec dal normi vsebino, ki je ob njeni uveljavitvi ni
imela, ne bi šlo za obvezno razlago, temveč za spremembo oziroma dopolnitev
predpisa, ki pa je lahko predmet presoje zakonitosti. Vendar v obravnavani
zadevi ne gre za tak primer, zato je lahko predmet presoje le izpodbijana
določba Odloka, seveda v tistem svojem pomenu, ki ga je skupaj s pojasnilom
določil normodajalec.
8. Določba 2. točke 1. člena Odloka presega
predmet in pogoje, ki jih ZKT postavlja za predpisovanje komunalnih taks. Takso
predpisuje za reklamne napise, objave in oglase za lastne potrebe ter hkrati ne
omejuje prostora, na katerem so ti postavljeni, pritrjeni ali drugače označeni,
le na javne površine, temveč izhaja iz usmerjenosti njihove sporočilnosti. Izpodbijana določba Odloka o taksah je
zato v delu, ki presega zakonsko določen predmet in pogoje za predpisovanje
komunalnih taks, v neskladju s 4. členom ZKT. Ustavno sodišče jo je zato v tem
obsegu razveljavilo. Ker jo je razveljavilo že iz tega razloga, ni presojalo še
njene skladnosti z določbami Ustave, ki jih navaja pobudnica.
C)
9. Ustavno sodišče je sprejelo to odločbo
na podlagi tretjega odstavka 45. člena ZUstS v sestavi: predsednica dr. Dragica
Wedam Lukić ter sodnici in sodniki dr. Janez Čebulj, Lojze Janko, Milojka
Modrijan, dr. Ciril Ribičič, dr. Mirjam Škrk in Jože Tratnik. Odločbo je
sprejelo soglasno.
Št. U-I-201/02-8
Ljubljana, dne 17. decembra 2003.
Predsednica
dr. Dragica Wedam Lukić