U-I-8/01-17
17. 12. 2003
ODLOČBA
Ustavno sodišče je v postopku za oceno
ustavnosti, začetem na zahtevo Mestnega sveta Mestne občine Ljubljana, ki ga
zastopa Županja, na seji dne 17. decembra 2003
o d l o č i l o :
1. Določbe enajstega odstavka 63. člena
Stanovanjskega zakona (Uradni list RS, št. 18/91-I, 19/91-I-popr., 21/94, 23/96
in 1/2000), tretjega odstavka 7. člena Odloka o metodologiji za oblikovanje
najemnin v neprofitnih stanovanjih (Uradni list RS, št. 23/2000 in 96/01) in
Navodila o načinu uveljavljanja znižane neprofitne najemnine za upravičence do
najema socialnega stanovanja (Uradni list RS, št. 42/2000) niso v neskladju z
Ustavo.
2. Zahteva za oceno ustavnosti tretjega
odstavka 63.a člena Stanovanjskega zakona (Uradni list RS, št. 18/91-I,
19/91-I- popr., 21/94, 23/96 in 1/2000) se zavrže.
O b r a z l o ž i t e v
A.
1. Predlagatelj izpodbija enajsti odstavek
63. člena in tretji odstavek 63.a člena Stanovanjskega zakona (v nadaljevanju
SZ), tretji odstavek 7. člena Odloka o metodologiji za oblikovanje najemnin v
neprofitnih stanovanjih (v nadaljevanju Odlok) ter Navodilo o načinu
uveljavljanja znižane neprofitne najemnine za upravičence do najema socialnega
stanovanja (v nadaljevanju Navodilo). Predlagatelj meni, da je bil s sprejemom izpodbijanih
predpisov kršen 140. člen Ustave, ker država za prenos opravljanja posameznih
nalog iz državne pristojnosti na občine ni pridobila predhodnega soglasja
občin, niti ni zagotovila sredstev za njihovo opravljanje. Izpodbijane določbe
naj bi pomenile tudi kršitev 78. člena Ustave, ki po mnenju predlagatelja
določa dolžnost države, da zagotovi sredstva za izvajanje izpodbijanih
predpisov. Izvrševanje izpodbijanih določb naj bi pomenilo, da občina socialnih
in neprofitnih stanovanj ne bo mogla zagotavljati v dosedanjem obsegu in
izvajati drugih nalog, ki ji jih nalaga SZ. Izpodbijani akti naj bi bili
sprejeti v postopku, ki ni skladen z Ustavo.
2. Državni zbor je v odgovoru na zahtevo
navedel, da pri izpodbijanih določbah SZ ne gre za prenašanje nalog iz državne
pristojnosti na občine ter zato izpodbijane določbe SZ niso v neskladju z
drugim odstavkom 140. člena Ustave. Pri tem opozarja na 97. člen SZ, ki je
določil naloge občine na stanovanjskem področju, ter na 21. člen Zakona o
lokalni samoupravi (Uradni list RS, št. 72/93 in nasl. - v nadaljevanju ZLS),
ki je med izvirnimi nalogami občine določil ustvarjanje pogojev za gradnjo
stanovanj in skrb za povečanje najemnega socialnega sklada stanovanj ter
pospeševanje služb za socialno ogrožene. V odgovoru tudi meni, da izpodbijana
ureditev neprofitnih najemnin ni v neskladju z 78. členom Ustave, ker slednji
ne pomeni obveze države, da uresničevanje ustavnega načela o ustvarjanju
možnosti za pridobitev primernega stanovanja v celoti financira iz državnega proračuna.
3. Vlada v odgovoru navaja, da izpodbijane
določbe urejajo pomoč pri uporabi stanovanja, ki je po SZ (97. člen) v izrecni
pristojnosti občin, po vsebini pa gre za zagotavljanje ukrepov socialne
politike na stanovanjskem področju. Poudarja, da je izdelala izhodišča za
pripravo proračunov lokalnih skupnosti za leto 2001, v okviru katerih se
občinam priznava ustrezno višji znesek primerne porabe na prebivalca zaradi
večjih izdatkov, ki jih bodo občine imele na področju subvencioniranja
najemnin. Pri izvajanju novega koncepta subvencij bodo občine imele večji obseg
strokovnih opravil, ki bo obsežnejši le v prvem letu izvajanja, v prihodnjih
letih bo sledilo predvsem preverjanje izpolnjevanja pogojev. To pa naj bi
občine zagotovile v okviru svojih obstoječih kadrovskih in prostorskih
možnosti.
4. Predlagatelj v zvezi z odgovorom Vlade
navaja, da Mestna občina Ljubljana, ki ima vsa leta presežek ocenjenih lastnih
prihodkov nad zneskom primerne porabe, ni deležna posebnih sredstev finančne
izravnave iz državnega proračuna. Realno povečanje primerne porabe na
prebivalca za leto 2001 ji tako ne bo pomenilo dodatnih sredstev v proračunu. Z
institutom primerne porabe na prebivalca se občinam ne zagotavljajo sredstva
glede na dejansko izdane odločbe in izplačila subvencij. Predlagatelj poudarja,
da ne more oceniti, kakšen bo v letu 2001 dejanski obseg izplačil subvencij, in
da se krog upravičencev do dodelitve socialnega stanovanja v najem spreminja,
kar pomeni, da ne bo povečan obseg strokovnih del samo v prvem letu izvajanja.
B. - I.
5. Sedma alineja 23. člena Zakona o Ustavnem
sodišču (Uradni list RS, št. 15/94 - v nadaljevanju ZUstS) določa, da
predstavniški organi lokalnih skupnosti lahko vložijo zahtevo, če so ogrožene
pravice lokalnih skupnosti. Na podlagi navedene določbe mora vlagatelj v
zahtevi izkazati, da izpodbijani predpis ogroža pravice občine kot lokalne
skupnosti. Če navedeni procesni pogoj ni izpolnjen, Ustavno sodišče ne more
nadaljevati postopka za oceno ustavnosti in zakonitosti, temveč mora zahtevo na
podlagi 25. člena ZUstS zavreči.
6. Ustavno sodišče je opravilo poizvedbe o
izvajanju določbe tretjega odstavka 63.a člena SZ ter glede na dopis Javnega
stanovanjskega sklada Mestne občine Ljubljana z dne 24. 7. 2003 ugotavlja, da
je Mestna občina Ljubljana po vložitvi zahteve za oceno ustavnosti te zakonske
določbe na njeni podlagi z Republiko Slovenijo sklenila pogodbi, ki ji
omogočata, da od države (v določenem obdobju) dobi povrnjena denarna sredstva,
ki jih mora kot razliko stroškov kapitala sicer plačevati lastnikom
denacionaliziranih stanovanj. Tako je odpadel glavni razlog, zaradi katerega je
predlagatelj izpodbijal določbo tretjega odstavka 63.a člena SZ. V tem delu
zahteve predlagatelj očitno ne more več izkazovati ogrožanja pravic lokalne
skupnosti, zato je Ustavno sodišče zahtevo v tem delu zavrglo.
B. - II.
7. Z uveljavitvijo novega Stanovanjskega
zakona (Uradni list RS, št. 69/03 - v nadaljevanju SZ-1) je SZ, z izjemo
nekaterih določb, prenehal veljati. V 196. členu SZ-1 je določeno, da ostaneta
določbi 63. in 63.a člena SZ v veljavi do 1. 1. 2005, enako pa glede veljave
Odloka in Navodila določa 197. člen SZ-1. Enajsti odstavek 63. člena SZ določa,
da se lastnikom stanovanj, ki oddajajo stanovanja upravičencem do najema
socialnega stanovanja po predpisih o socialnem varstvu, amortizacija povrne iz
sredstev primerne porabe, kadar pa je tak lastnik oseba zasebnega prava, pa
tudi stroški kapitala. Določba tretjega odstavka 7. člena Odloka opredeljuje
višino amortizacije oziroma stroškov kapitala, ki se iz sredstev primerne
porabe občine povrnejo lastniku stanovanja, ki oddaja stanovanje najemnikom,
upravičencem do socialnega stanovanja. Višino amortizacije povzema Odlok iz
določbe petega odstavka 63. člena SZ, višino stroškov kapitala pa iz sedmega
odstavka istega člena SZ.
Povečanje primerne porabe pri občinah, ki s
svojimi lastnimi prihodki ne morejo zagotoviti svoje primerne porabe, krije
državni proračun (24. člen Zakona o financiranju občin, Uradni list, RS, št.
80/94 in nasl. - ZFO). Navodilo določa način, kje in kako lahko najemniki, ki
so upravičeni do dodelitve socialnega stanovanja v najem, uveljavljajo pravico
do znižane neprofitne najemnine.
8. Predlagatelj navaja, da je zakonodajalec
posegel v ustavni položaj občine s tem, ko je v neskladju z določbo drugega
odstavka 140. člena Ustave na občine prenesel naloge, ki spadajo sicer v
državno pristojnost. To bo imelo po njegovih navedbah za posledico, da bo
morala občina sama zagotoviti potrebna sredstva.
9. Pristojnosti in naloge občine na
stanovanjskem področju je določil že SZ (zlasti) v 97. členu s tem, ko je v
drugi alineji prvega odstavka tega člena izrecno določil, da občina zagotavlja
sredstva za graditev in pridobitev socialnih stanovanj ter razliko do pogodbeno
določene najemnine in ostalih stroškov po tem zakonu. Poleg tega so bile
pristojnosti občine v zvezi s socialnimi stanovanji določene še z nekaterimi
drugimi določbami SZ (npr. v 53. in 103. členu). Njene pristojnosti na
stanovanjskem področju pa izhajajo tudi iz drugih zakonov, na katerih uporabo
je napotoval SZ. V 100. členu je SZ upravičenost do dodelitve socialnega
stanovanja vezal na skupni prihodek na člana družine, ki ne presega višine, ki
zagotavlja denarni dodatek po predpisih s področja socialnega varstva. Isti
člen je na te predpise vezal tudi pomoč pri uporabi stanovanja, kamor sodijo
tudi subvencije najemnin. Realizacijo tega napotila najdemo v določbi 99. člena
Zakona o socialnem varstvu (Uradni list RS, št. 54/92 in nasl. - ZSV), ki
določa, da se iz proračuna občine financira pomoč pri uporabi stanovanja. Pri
tem je to pomoč opredelil tako, da se prejemnikom takrat veljavnih
socialnovarstvenih dajatev (denarna pomoč kot edini vir preživljanja in denarni
dodatek) te zvišajo zaradi plačevanja najemnin v socialnem oziroma neprofitnem
stanovanju. Ne glede na to, da so o socialnovarstvenih dajatvah odločali centri
za socialno delo, je torej del dajatev, ki predstavlja subvencioniranje
najemnin, že pred sprejetjem izpodbijane določbe enajstega odstavka 63. člena
SZ zagotavljal občinski proračun.
Glede na to je očitno, da je zakonodajalec v
enajstem odstavku 63. člena SZ samo dogradil že obstoječo pristojnost občine na
področju socialnih stanovanj in najemnin, kar pomeni, da z izpodbijano določbo
ni prenesel na občino nalog iz državne pristojnosti in ni posegel v ustavni
položaj občine.
Zakonodajalec je, kot ugotavlja sam
predlagatelj, zvišanje potrebnih sredstev za subvencioniranje najemnin za
socialna stanovanja zagotovil s povečanjem višine sredstev primerne porabe.
Dejstvo, da Mestni občini Ljubljana zaradi njenih visokih prihodkov to ne
koristi, še ne pomeni, da izpodbijana določba SZ ogroža njene pravice, ki jih
ima kot lokalna skupnost. Kot navaja predlagatelj sam, bo zaradi izpodbijane
določbe enajstega odstavka 63. člena SZ, ki občini nalaga določene obveznosti
na področju subvencioniranja najemnin za socialna stanovanja, prišlo le do
delne prerazporeditve sredstev v okviru istega področja, to je področja
urejanja socialnih stanovanj. Sama prerazporeditev pa tudi ne more biti podlaga
za trditev o neskladnosti izpodbijane določbe z Ustavo.
10. V zahtevi predlagatelj zatrjuje, da je
izpodbijana določba enajstega odstavka 63. člena SZ v neskladju tudi z določbo
78. člena Ustave. Navedena ustavna določba daje zakonodajalcu okvir in
usmeritev za sprejemanje takih odločitev na stanovanjskem področju, ki bodo
državljanom ustvarjale možnosti za pridobivanje primernega stanovanja.
Vzpostavlja torej odnos med državo oziroma zakonodajalcem in državljani.
Morebitna kršitev te - sicer usmerjevalne ustavne določbe - pri sprejemanju
zakonodaje ne more vplivati na položaj lokalne skupnosti.
11. Glede na navedeno določba enajstega
odstavka 63. člena SZ ni v neskladju z določbo drugega odstavka 140. in z
določbo 78. člena Ustave.
12. Predlagatelj izpodbija določbe Odloka in
Navodila v povezavi z enajstim odstavkom 63. člena SZ, ne da bi pri tem navedel
kakšne druge relevantne razloge. Iz istih razlogov, zaradi katerih izpodbijana
določba SZ ni v neskladju z Ustavo, tudi niso v neskladju z Ustavo izpodbijane
določbe Odloka in Navodila.
13. Predlagatelj pri svojih sicer pavšalnih
trditvah, da izpodbijani akti niso bili sprejeti po postopku, ki bi bil skladen
z Ustavo, izhaja iz zatrjevane neskladnosti teh predpisov z Ustavo. Ker je
Ustavno sodišče ugotovilo, da izpodbijani predpis ni v neskladju z Ustavo, se
do trditev predlagatelja, ki se nanašajo na postopek sprejemanja, ni posebej
opredelilo.
Kolikor se trditve nanašajo na navedbo, da bi
zakonodajalec v zakonodajnem postopku moral pridobiti soglasje občine , pa je
treba pojasniti, da je po določbi drugega odstavka 140. člena Ustave soglasje
lokalne skupnosti potrebno le v primeru, kadar se nanjo prenaša posamezne
naloge iz državne pristojnosti. Ker po oceni Ustavnega sodišča v konkretnem
primeru ni šlo za tak prenos, zakonodajalec tudi ni bil dolžan pridobiti
predhodnega soglasja lokalnih skupnosti.
C.
14. Ustavno sodišče je sprejelo ta sklep na
podlagi 21. in 25. člena ZUstS v sestavi: predsednica dr. Dragica Wedam Lukić
ter sodnici in sodniki dr. Janez Čebulj, Lojze Janko, Milojka Modrijan, dr.
Ciril Ribičič, dr. Mirjam Škrk in Jože Tratnik. Odločbo je sprejelo s šestimi
glasovi proti enemu. Proti je glasoval sodnik Čebulj.
Predsednica
dr. Dragica Wedam Lukić