Ustavno sodišče je v postopku za rešitev
spora glede pristojnosti, začetem na zahtevo okrajnega sodišča v Trbovljah, na
seji dne 22. januarja 2004
o d l o č i l o:
Za odločanje o zahtevi A. A., B. B., C. C. in Č Č. Č. za
denacionalizacijo nepremičnin – zgradbi Ž. 6 in Ž. 7, lesena lopa in drvarnica
– stoječih na parc. št. 80, in zemljišča parc. št. 80, vpisanega pred
podržavljenjem v zemljiškoknjižnem vložku št. 1 k.o. Z., je pristojno Okrajno
sodišče v Trbovljah.
O b r a z l o ž i t e v
A)
1. A. A., B. B., C. C. in Č. Č. Č. so
vložili zahtevo za denacionalizacijo pri upravnem organu. Upravna enota
Hrastnik je z dopisom št. 351-211/93 z dne 3. 5. 1995 zahtevo za
denacionalizacijo odstopila v reševanje sodišču. V dopisu navaja, da naj bi
bile po trditvi A. A. nepremičnine, na katere se nanaša zahteva za
denacionalizacijo, prisilno in pod realno vrednostjo prenesene v družbeno
lastnino s pogodbami z dne 17. 6. 1987, 18. 11. 1989, 9. 8. 1960 in 3. 10.
1947. Okrajno sodišče v Trbovljah v zahtevi za odločitev o sporu glede
pristojnosti navaja, da je v postopku reševanja zadeve ugotovilo, da
premoženje, ki je bilo predmet pogodbe z dne 9. 8. 1960 (zgradbi Ž. 6 in Ž. 7,
lesena lopa in drvarnica) ni prešlo v državno last na podlagi pravnega posla,
temveč naj bi bile navedene nepremičnine, ki so stale na parceli št. 80 k.o.
Z., nacionalizirane z odločbo Odseka za finance Občinskega ljudskega odbora
Hrastnik št. 03/1-161/36 z dne 30. 6. 1959, zato naj bi bila za odločanje o
denacionalizaciji navedenih nepremičnin pristojna Upravna enota Hrastnik.
B)
2. Zakon o denacionalizaciji (Uradni list
RS, št. 27/91 in nasl. – v nadaljevanju: ZDen) deli pristojnost za odločanje o
zahtevah za denacionalizacijo med upravne organe in sodišča. Če je bilo
premoženje podržavljeno s predpisi, določenimi v 3. in 4. členu ZDen, so
pristojni upravni organi (prvi odstavek 54. člena ZDen), če pa je premoženje
prešlo v državno last na podlagi pravnega posla, sklenjenega zaradi grožnje,
sile ali zvijače državnega organa oziroma predstavnika oblasti, je za odločanje
o zahtevi za denacionalizacijo pristojno okrajno sodišče (56. člen ZDen).
3. V 9. točki 3. člena ZDen določa, da so
osebe, ki jim je bilo premoženje podržavljeno na podlagi Zakona o
nacionalizaciji najemnih zgradb in gradbenih zemljišč (Uradni list FLRJ, št.
52/58 – v nadaljevanju: ZNNZGZ), upravičenci do denacionalizacije. Na podlagi
ZNNZGZ so bila gradbena zemljišča nacionalizirana že z uveljavitvijo tega
zakona. Do njihovega odvzema iz posesti pa je lahko prišlo tudi kasneje.
Ustavno sodišče je v odločbi št. U-I-130/01 z dne 23. 5. 2002 (Uradni list RS,
št. 54-I/02 in OdlUS XI, 87) ob presoji ustavnosti 4. člena ZDen ugotovilo, da
je upravičenost do denacionalizacije glede na jasno določbo 3. člena ZDen
odvisna od časa podržavljenja stavbnega zemljišča in ne od časa njegovega
odvzema iz posesti (13. in 16. točka obrazložitve citirane odločbe). Čas
odvzema iz posesti in predpis, ki je bil podlaga za odvzem, pa prideta v poštev
pri ugotavljanju, kolikšno odškodnino so za odvzeto zemljišče upravičenci že
prejeli, ker je treba prejeto odškodnino obravnavati v okviru določb 72. člena
Zden (15. točka obrazložitve navedene odločbe).
4. Če je bila na nacionalizirani gradbeni
parceli zgradba, ki ni bila nacionalizirana, je imel njen lastnik pravico do
brezplačnega uživanja zemljišča vse dotlej, dokler je na tem zemljišču stala
zgradba (37. člena ZNNZGZ). To pomeni, da imetniku pravice brezplačnega
uživanja oziroma uporabe zemljišča ni bilo mogoče odvzeti, dokler je na njem
stala zgradba v njegovi lasti. Do odvzema je lahko prišlo le ob podržavljenju
zgradbe. Prav tako je do prenosa pravice na zemljišču prišlo vedno ob prenosu
lastninske pravice na stavbi. Okoliščina, da je bilo zazidano zemljišče nacionalizirano,
pa na pravni promet z zgradbami ni vplivala.
5. V obravnavanem primeru gre za zahtevo za
denacionalizacijo ne le nacionaliziranega zemljišča, temveč tudi zgradb, ki pa
niso bile nacionalizirane ne na podlagi ZNNZGZ ne na podlagi kakšnega drugega
predpisa iz 3. in 4. člena ZDen. Pravni naslov za prenos lastninske pravice na
teh nepremičninah je bil pravni posel, tj. kupoprodajna pogodba z dne 9. 8.
1960, za katero (kot je razvidno iz spisa okrajnega sodišča) vlagatelji zahteve
trdijo, da je bila sklenjena zaradi grožnje, sile in zvijače predstavnikov
oblasti. Za odločanje o denacionalizaciji zgradb Ž. 6 in Ž. 7, lesene lope in
drvarnice je tako lahko pristojno le sodišče. Glede na to, da vlagatelji
zahtevajo denacionalizacijo objektov in zemljišča, na katerem so ti objekti
stali, je za odločanje o zahtevku kot celoti pristojno le sodišče.
6. Ustavno sodišče je zato odločilo, da je
za odločanje o zahtevi za denacionalizacijo v izreku navedenih nepremičnin
pristojno sodišče v Trbovljah.
C)
7. Ustavno sodišče je sprejelo to odločbo
na podlagi četrtega odstavka 61. člena Zakona o ustavnem sodišču (Uradni list
RS, št. 15/94 – ZUstS) in četrte alineje drugega odstavka 46. člena Poslovnika
ustavnega sodišča Republike Slovenije (Uradni list RS, št. 93/03 in 98/03 –
popr.) v sestavi: podpredsednik dr. Janez Čebulj ter sodnice in sodniki Lojze
Janko, mag. Marija Krisper Kramberger, Milojka Modrijan, dr. Ciril Ribičič, dr.
Mirjam Škrk in Jože Tratnik. Odločbo je sprejelo soglasno.
Št. P-1/04-5
Ljubljana, dne 22. januarja 2004.
Podpredsednik
dr. Janez Čebulj l. r.