U-I-211/00-16
22. 1. 2004
ODLOČBA
Ustavno sodišče je v postopku za oceno
ustavnosti, začetem na pobude samostojnih podjetnikov Janeza Kakerja, s.p.,
Mozirje, Mirana Igerca, s.p., Ravne na Koroškem, Francija Žeraka, s.p.,
Rogatec, Slavice Kobalej Gajser, s.p., Zgornje Hoče, Jožefa Grabarja, s.p.,
Prosenjakovci, Franca Barberja, s.p., Gornji Petrovci, Matjaža Oblaka, s.p.,
Žiri, Stanka Novaka, s.p., Medvode, Nade Drašler, s.p., Borovnica, Ignaca
Rajha, s.p., Murska Sobota, Kristine Turk, s.p., Vrhnika, Olge Kalan, s.p.,
Zgornja Polskava, Jurija Zupanca, s.p., Selca, in Janeza Jurce, s.p., Vrhnika,
ki jih zastopa Vesna Podržaj iz Ljubljane, na seji dne 22. januarja 2004
odločilo:Določbe 68., 69., 70. in 72. člena Zakona o kmetijstvu (Uradni list
RS, št. 54/2000) niso v neskladju z Ustavo.
Obrazložitev
A.
1. Pobudniki navajajo, da kot samostojni
podjetniki opravljajo pridobitno gospodarsko dejavnost na obrtni oziroma obrti
podoben način. Izpodbijajo 68. člen Zakona o kmetijstvu (v nadaljevanju ZKme),
ker menijo, da jih postavlja v neenakopraven položaj s kmeti oziroma z
družinskimi člani kmetije, ki opravljajo dopolnilne oziroma obrtne dejavnosti
na kmetiji. Menijo, da je, glede na to, da bodo tudi proizvodi in storitve
dopolnilnih kmetijskih dejavnosti namenjeni trgu, te dejavnosti mogoče enačiti
s katerokoli drugo pridobitno gospodarsko dejavnostjo. Ob tem zatrjujejo, da
sta določbi prvega in tretjega odstavka 68. člena ZKme v medsebojnem nasprotju,
saj upoštevaje višino dohodka, ki ga je v skladu s tretjim odstavkom 68. člena
ZKme dovoljeno doseči z opravljanjem dopolnilne dejavnosti na kmetiji, ni več
mogoče govoriti o dopolnilnih dejavnostih. S tem naj bi bila kršena načela
pravne države iz 2. člena Ustave. Izpodbijani ureditvi nasprotujejo tudi zato,
ker dopušča opravljanje dopolnilnega dela samo kmetom in njihovim družinskim
članom. S tem naj bi bilo kršeno načelo socialne države iz 2. člena Ustave, 49.
člen Ustave ter 74. člen Ustave v povezavi z načelom enakosti pred zakonom iz
14. člena Ustave. Glede na višino dohodka, ki ga je dovoljeno doseči z
opravljanjem dopolnilne dejavnosti na kmetiji, in ob upoštevanju določb 69.,
70. in 72. člena ZKme je po mnenju pobudnikov jasno, da so za opravljanje
dopolnilne dejavnosti na kmetiji določeni milejši pogoji, kot so sicer določeni
za opravljanje pridobitnih gospodarskih dejavnosti.
Oseba, ki opravlja dopolnilno dejavnost na
kmetiji, je zato po njihovem mnenju v ugodnejšem položaju na trgu kot obrtniki,
kar pa naj bi predstavljalo nelojalno konkurenco in s tem kršitev tretjega
odstavka 74. člena Ustave. Še posebej sporna je po mnenju pobudnikov določba
šestega odstavka 68. člena ZKme, ki omogoča, da se za osebe iz drugega odstavka
68. člena ZKme predpišejo milejši pogoji za opravljanje obrtne dejavnosti kot
za osebe, ki tega statusa nimajo, čeprav opravljajo obrtno dejavnost na istem
območju. Takšna ureditev naj bi bila v neskladju s 14., z 49. in s 74. členom
Ustave. Pobudniki menijo tudi, da je 68. člen ZKme v nasprotju s pravnim
načelom evropskega prava o prepovedi diskriminacije, saj kršitev ustavnega
načela enakosti pred zakonom predstavlja tudi kršitev evropskega načela
prepovedi diskriminacije.
2. Državni zbor v odgovoru na pobudo
navaja, da dopolnilna dejavnost le dopolnjuje primarno kmetijsko oziroma
gozdarsko dejavnost in jo lahko zato opravljajo le subjekti, ki lahko kot
primarno opravljajo kmetijsko dejavnost. Četudi bi dopolnilno dejavnost na
kmetiji enačili s pridobitno gospodarsko dejavnostjo, določitev posebnih
pogojev za opravljanje teh dejavnosti ni v nasprotju z načelom svobodne
gospodarske pobude. Namenu zakonodajalca, da zaradi ohranitve kmetij, podeželja
in s tem tudi naravnih značilnosti omogoči opravljanje dopolnilne kmetijske
dejavnosti pod posebnimi pogoji, namreč ni mogoče očitati nerazumnosti. Državni
zbor nadalje navaja, da iz tretjega odstavka ZKme jasno izhaja, da se določba
nanaša na dohodek in ne na dobiček. To pomeni, da med prvim in tretjim
odstavkom 68. člena ZKme ni podano neskladje, zlasti pa ne takšno, ki bi bilo v
nasprotju z načeli pravne države in bi lahko o njem odločalo Ustavno sodišče.
Tudi izpodbijani šesti odstavek 68. člena ZKme, ki omogoča, da člani družine,
ki prebivajo in delajo na kmetiji in niso najeta delovna sila, opravljajo
obrtno dejavnost pod milejšimi pogoji, kot so določeni v obrtnih predpisih, če
gre za opravljanje te dejavnosti na hribovskih in gorskih območjih, po mnenju
Državnega zbora ni v neskladju z Ustavo. V zvezi z zatrjevano kršitvijo načela
socialne države pa Državni zbor meni, da gre ob upoštevanju naravnih danosti
kmetovanja kvečjemu za uresničevanje in ne za kršitev načela socialne države.
Zagotovitev določenih socialnih upravičenj
samo določenim subjektom namreč ni v neskladju z Ustavo, če se s tem zagotovi
dejanska enakost.
3. Vlada meni, da pobudniki nimajo pravnega
interesa za pobudo, ker se izpodbijane določbe ne nanašajo neposredno na
njihove pravice, obveznosti ali pravne koristi. Dopolnilne kmetijske dejavnosti
se namreč bistveno razlikujejo od obrtne, obrti podobne, trgovinske in
gostinske dejavnosti, saj ne izpolnjujejo niti (vseh) z zakonom predpisanih
značilnosti teh dejavnosti, različni pa so tudi pogoji za opravljanje
dejavnosti (npr. različni izobrazbeni pogoji, razlike glede določitve pogojev
za nosilca dejavnosti, vpis dejavnosti v različne evidence, omejitve glede
dopustnega obsega opravljanja dopolnilnih kmetijskih dejavnosti). Podrejeno
Vlada meni, da je pobuda neutemeljena.
4. Vsebinsko enako mnenje kot Vlada je
Ustavnemu sodišču poslalo tudi Ministrstvo za kmetijstvo. Ministrstvo za gospodarstvo
se na poziv Ustavnega sodišča, naj poda svoje mnenje o pobudi, ni odzvalo.
B. - I.
5. Pobudo za presojo ustavnosti 68. člena
ZKme je dne 1. 8. 2000 na Ustavno sodišče najprej vložila Obrtna zbornica
Slovenije v imenu svojih članov. Ustavno sodišče jo je z dopisom obvestilo, da
Obrtna zbornica ne more vlagati pobud v imenu svojih članov, prav tako pa ne
more nastopati kot pooblaščenka. Dne 2. 10. 2000 je Ustavno sodišče prejelo
pobudo enake vsebine, podpisano s strani Vesne Podržaj, vodje pravne službe pri
Obrtni zbornici Slovenije, ki so jo člani te zbornice pooblastili za zastopanje
v tej zadevi. Veljavno pooblastilo so predložili v izreku navedeni samostojni
podjetniki, ne pa tudi družba Mesec in Co, d.o.o., Vrhnika. Pooblastilo za njo
je namreč podpisal družbenik Gregor Mesec, ne da bi izkazal, da je pooblaščen
za zastopanje te družbe, kar pomeni, da te družbe v tej zadevi ni mogoče
obravnavati kot pobudnice.
6. Pobudniki izrecno izpodbijajo 68. člen
ZKme. Glede na to, da zatrjujejo, da ugodnejši pogoji za opravljanje
dopolnilnih dejavnosti na kmetiji izhajajo tudi iz 69., 70. in 72. člena ZKme,
je treba šteti, da izpodbijajo tudi te določbe.
7. Ugovor Vlade, da pobudniki ne izkazujejo
pravnega interesa za vložitev pobude, ni utemeljen. Iz k pobudi priloženih
obrtnih dovoljenj pobudnikov namreč izhaja, da se pobudniki med drugim
ukvarjajo tudi z dejavnostmi, kot so: priprava in prodaja raznovrstnih jedi ter
k njim naročenih pijač, ki so postrežene za gostinsko mizo, točenje pijač in
napitkov v restavracijah, gostilnah, kavarnah in okrepčevalnicah, dejavnost
penzionov.
Proizvodi oziroma storitve, ki se
zagotavljajo v okviru takšnih dejavnosti, so podobni oziroma enaki tistim, ki
se zagotavljajo v okviru opravljanja turistične dejavnosti na kmetiji kot ene
izmed dopolnilnih kmetijskih dejavnosti (4. točka prvega odstavka 2. člena
Uredbe o vrsti, obsegu in pogojih za opravljanje dopolnilnih dejavnosti na
kmetiji, Uradni list RS, št. 46/01). To pa pomeni, da pobudnikom, ki se
ukvarjajo s takšnimi dejavnostmi, ni mogoče odreči pravnega interesa za
izpodbijanje ureditve, ki naj bi kmetom oziroma njihovim družinskim članom
omogočala opravljanje njim konkurenčnih dejavnosti pod ugodnejšimi pogoji. Ker
ti pobudniki nedvomno izkazujejo pravni interes za izpodbijanje določb o
dopolnilnih kmetijskih dejavnostih, se Ustavnemu sodišču ni bilo treba posebej
ukvarjati še z vprašanjem, ali pravni interes izkazujejo tudi drugi pobudniki.
Pobudniki kot obrtniki pa izkazujejo tudi
pravni interes za izpodbijanje določbe šestega odstavka 68. člena ZKme, ki
omogoča določitev nekaterih milejših pogojev za opravljanje obrtnih dejavnosti
družinskih članov kmetij s hribovskih in gorskih območij. Tudi takšna ureditev
lahko namreč vpliva na konkurenčni položaj pobudnikov na trgu.
8. Ustavno sodišče je pobudo za začetek
postopka za oceno ustavnosti 68., 69. 70. in 72. člena ZKme sprejelo. Ker so
bili izpolnjeni pogoji iz četrtega odstavka 26. člena Zakona o Ustavnem sodišču
(Uradni list RS, št. 15/94 - v nadaljevanju ZUstS), je nadaljevalo z odločanjem
o stvari sami.
B. - II.
9. Izpodbijani 68. člen ZKme se v pretežnem
delu nanaša na ureditev dopolnilnih kmetijskih dejavnosti. S prvim odstavkom
68. člena ZKme je najprej podana definicija dopolnilne dejavnosti na kmetiji.
Gre za s kmetijstvom oziroma gozdarstvom povezano dejavnost, ki se opravlja na
kmetiji in omogoča kmetiji boljši izkoristek njenih proizvodnih zmogljivosti
ter delovne sile družinskih članov. Drugi odstavek določa, da se za družinske
člane štejejo vsi člani družine, ki prebivajo in delajo na kmetiji in niso
najeta delovna sila. S tretjim odstavkom je določen maksimalni dohodek, ki ga
je dovoljeno doseči iz dopolnilne kmetijske dejavnosti, iz četrtega odstavka
tega člena pa izhaja, da lahko ne glede na prejšnji odstavek tega člena Vlada
za posamezne dejavnosti določi največji dovoljeni fizični obseg dopolnilne
dejavnosti na kmetiji. Peti odstavek omenjenega člena določa, da Vlada predpiše
vrste dejavnosti, ki se lahko opravljajo kot dopolnilne dejavnosti na kmetiji,
njihov obseg in pogoje, pri čemer se lahko pri določitvi obsega upošteva tudi
specifične pogoje in značilnosti posamezne vrste dopolnilnih dejavnosti.
10. Dopolnilne kmetijske dejavnosti so
urejene tudi z izpodbijanimi 69., 70. in 72. členom ZKme. Z 69. členom ZKme so
določeni pogoji za nosilca dopolnilne dejavnosti na kmetiji.
Določba 70. člena ZKme ureja pridobitev in
odvzem dovoljenja za opravljanje dopolnilne dejavnosti na kmetiji. Člen 72 ZKme
določa, da veterinarsko-sanitarne pogoje za predelavo živil živalskega izvora
kot dopolnilne dejavnosti oziroma sanitarno- zdravstvene pogoje za predelavo
živil rastlinskega izvora kot dopolnilne dejavnosti predpiše minister,
pristojen za kmetijstvo, v soglasju z ministrom, pristojnim za zdravstvo.
11. Šesti odstavek 68. člena ZKme se nanaša
na opravljanje obrtnih dejavnosti na kmetiji. Pri tem določa, da lahko, ne
glede na določbe predpisov, ki urejajo obrtno dejavnost, pristojni ministri za
osebe iz drugega odstavka 68. člena ZKme (družinski člani na kmetiji), ki opravljajo
obrtno dejavnost na območjih iz 1. točke tretjega odstavka 29. člena ZKme,
predpišejo milejše minimalne tehnične in druge pogoje, ki se nanašajo na
poslovni prostor, funkcionalno zemljišče in druge zunanje površine, opreme in
naprave; milejše minimalne sanitarno-zdravstvene pogoje, ki se nanašajo na
poslovni prostor, funkcionalno zemljišče in druge zunanje površine, opremo,
naprave in osebe, ki neposredno delajo v obratovalnici; in milejše minimalne
pogoje glede zunanjih površin (funkcionalno zemljišče in druge zunanje
površine). Prva točka tretjega odstavka 29. člena ZKme se nanaša na hribovska
in gorska območja - območja z znatno omejeno možnostjo rabe zemljišč in znatno
višjimi pridelovalnimi stroški zaradi težjih naravnih razmer (nagib, nadmorska
višina).
B. - III.
12. Pobudniki očitajo neustavnost ureditvi,
ki omogoča opravljanje dopolnilnih dejavnosti samo kmetom oziroma družinskim
članom kmetij. Takšna ureditev naj bi bila v neskladju z 49. in s 74. členom
Ustave. Z vidika teh dveh ustavnih določb (tretji odstavek 49. člena in prvi
odstavek 74. člena) bi lahko bilo relevantno, če pobudnikom katere izmed
dejavnosti, ki se lahko opravlja (tudi) kot dopolnilna kmetijska dejavnost,
sploh ne bi bilo dovoljeno opravljati. Tega pa pobudniki ne zatrjujejo. Prav
tako ne zatrjujejo, da bi bili kakorkoli omejeni v obsegu opravljanja svojih
dejavnosti. S trditvami, da jim ni dovoljeno opravljanje pridobitnih
gospodarskih dejavnosti v obliki dopolnilnih dejavnosti, pa očitka o kršitvi
omenjenih ustavnih pravic ne morejo utemeljiti. Opravljanja dela oziroma
gospodarske dejavnosti v točno določeni obliki namreč omenjeni ustavni določbi
ne zagotavljata. Glede na to, da pobudniki ne zatrjujejo, da bi bili na podlagi
izpodbijane ureditve omejeni v možnosti oziroma obsegu izvajanja katere izmed
gospodarskih dejavnosti, je neutemeljen tudi njihov očitek, da je z izpodbijano
ureditvijo pridobivanje dohodka in s tem socialna varnost zagotovljena le
kmetom oziroma njihovim družinskim članom, kar naj bi predstavljalo kršitev
načela socialne države iz 2. člena Ustave. B. - IV.
13. Iz pobude izhaja, da je bistveni očitek
pobudnikov izpodbijani ureditvi ta, da naj bi kmetom oziroma družinskim članom
kmetij omogočala opravljanje dopolnilnih kmetijskih dejavnosti oziroma obrtnih
dejavnosti na kmetijah z gorskih in hribovskih območij pod ugodnejšimi pogoji,
kot naj bi veljali za pobudnike pri opravljanju konkurenčnih dejavnosti. Ureditev,
ki bi za posamezne subjekte določila ugodnejše pogoje za opravljanje določene
gospodarske dejavnosti, bi bila lahko po oceni Ustavnega sodišča vprašljiva z
vidika več ustavnih pravic. V poštev prihaja drugi odstavek 14. člena Ustave,
ki zakonodajalcu prepoveduje različno urejanje enakih položajev pravnih
subjektov, razen če obstajajo za to razumni in stvarni razlogi. V tem okviru je
treba obravnavati tudi očitek pobudnikov o kršitvi načela diskriminacije kot
načela evropskega prava, s katerim smiselno uveljavljajo kršitev te ustavne
pravice. Razlikovanje pri določanju pogojev za opravljanje določenega dela
oziroma dejavnosti je mogoče obravnavati tudi kot poseg v tretji odstavek 49.
člena Ustave, v skladu s katerim je vsakomur dostopno vsako delo pod enakimi
pogoji.[1] Ureditev, ki bi za posamezne subjekte določila ugodnejše
pogoje za opravljanje gospodarske dejavnosti, pa bi predstavljala tudi poseg v
pravico do svobodne gospodarske pobude iz prvega odstavka 74. člena Ustave.
Privilegiranje določenega kroga gospodarskih subjektov namreč omejuje
gospodarske možnosti in s tem svobodo gospodarske pobude drugih. V tej zvezi je
neutemeljen očitek pobudnikov o kršitvi tretjega odstavka 74. člena Ustave.
Tretji odstavek 74. člena Ustave se glasi: "(1) Prepovedana so dejanja
nelojalne konkurence in (2) dejanja, ki v nasprotju z zakonom omejujejo
konkurenco." Prvi del tega odstavka zavezuje udeležence na trgu. Ustava
namreč pojma nelojalne konkurence ne opredeljuje, Zakon o varstvu konkurence
(Uradni list RS, št. 18/93 in nasl. - ZVK) pa v prvem odstavku 13. člena
določa, da predstavljajo nelojalno konkurenco dejanja podjetja pri nastopanju
na trgu. Drugi del tretjega odstavka 74. člena Ustave se sicer lahko nanaša
tudi na oblastne akte in oblastna dejanja, vendar ne na zakon. Zakonodajalec je
na podlagi te določbe dolžan sprejeti zakon, ki določa pravila konkurenčnega
dejanja na trgu, drugi subjekti pa konkurence ne smejo omejevati v nasprotju s
tem zakonom. Iz tretjega odstavka 74. člena Ustave izhaja torej pravica do
takšnih pogojev konkurenčnega delovanja na trgu, kot jih določi zakon.
Ureditev, ki bi pomenila prekomerno omejitev konkurence - takšna bi lahko bila
tudi ureditev, ki bi posameznikom omogočala opravljanje določenih dejavnosti
pod ugodnejšimi pogoji kot drugim, pa lahko, kot navedeno, pomeni poseg v prvi
odstavek 74. člena Ustave.
14. V nadaljevanju bo Ustavno sodišče
presodilo skladnost izpodbijane ureditve z navedenimi določbami Ustave. Ob tem
poudarja, da se je, glede na zgolj pavšalne navedbe pobudnikov o ugodnejših
pogojih za opravljanje dejavnosti, pri presoji osredotočilo zgolj na vprašanje,
ali je sama po sebi skladna z Ustavo ureditev, ki kmetom oziroma družinskim
članom kmetij omogoča opravljanje dopolnilnih dejavnosti pod ugodnejšimi
pogoji, kot veljajo za druge subjekte, ki opravljajo konkurenčne dejavnosti. Ob
tem se Ustavno sodišče ni spuščalo v podrobnejše preučevanje obstoja dejanskih
razlik. Te svoje očitke so namreč pobudniki utemeljevali zgolj s splošnim
sklicevanjem na zakone, v skladu s katerimi so sami dolžni opravljati takšne
dejavnosti, konkretnih razlik, ki naj bi iz njih izhajale, pa niso navedli.
15. Ureditev, ki kmetom oziroma družinskim
članom kmetij omogoča opravljanje dopolnilnih kmetijskih dejavnosti oziroma
obrtnih dejavnosti na kmetiji pod drugačnimi pogoji, kot so sicer predpisani za
opravljanje teh dejavnosti, ni v neskladju z načelom enakosti iz drugega
odstavka 14. člena Ustave. Iz zakonodajnega gradiva (Poročevalec DZ, št.
27/2000) namreč izhaja, da so dopolnilne dejavnosti za večino kmetij nujno
potrebne za zagotavljanje socialne varnosti kmečki družini in za polno
zaposlenost njenih družinskih članov. Zato je v interesu države omogočiti
razvoj različnih gospodarskih dejavnosti, da bo prebivalstvo ruralnih območij
imelo takšne ekonomske in socialne pogoje, da bodo ostali na teh območjih in
ohranjali kulturno krajino. Prav tako je iz omenjenega zakonodajnega gradiva
mogoče razbrati, da je bila pred sprejemom izpodbijane ureditve registracija
dopolnilnih dejavnosti na kmetiji, kljub začasnim rešitvam v zakonih, zelo
otežena. Izpolnjevanje vseh pogojev za opravljanje dopolnilne dejavnosti, ki so
sicer predpisani za opravljanje teh dejavnosti, pa zahteva bistveno večja
vlaganja v razvoj dopolnilnih dejavnosti, kot jih dejavnost praviloma prenese
in kot jih zmorejo njeni nosilci. Iz navedenega izhaja, da je želel
zakonodajalec s sprejemom posebne ureditve o dopolnilnih kmetijskih dejavnostih
ustvariti takšne pogoje za opravljanje teh dejavnosti, ki bodo kmete oziroma
družinske člane kmetij spodbujali k njihovemu opravljanju in s tem k
(nadaljnjemu) opravljanju osnovne kmetijske dejavnosti. Takšnemu namenu
zakonodajalca ni mogoče očitati pomanjkanja razumnosti.
Navedeno lahko utemelji tudi sprejem
ureditve, v skladu s katero se lahko družinskim članom kmetij na hribovskih in
gorskih območjih omogoči opravljanje obrtne dejavnosti pod določenimi milejšimi
pogoji, kot so sicer predpisani za opravljanje takšnih dejavnosti (šesti
odstavek 68. člena ZKme). Glede na to je imel zakonodajalec za takšno ureditev
razumne razloge.
16. Določitev ugodnejših pogojev za
opravljanje dopolnilnih kmetijskih dejavnosti oziroma obrtnih dejavnosti na
kmetijah s hribovskih in gorskih območjih, kot so sicer predpisani za
opravljanje takšnih dejavnosti, predstavlja poseg v pravico iz tretjega
odstavka 49. člena Ustave, ki pa je dopusten. Cilj, ki se zasleduje s takšno
ureditvijo, je zagotovitev dodatnega dohodka in s tem socialne varnosti kmečkim
družinam, kar naj prispeva k povečanju interesa za opravljanje kmetijske
dejavnosti in s tem k ohranitvi kmetij kot osnovnemu cilju zakonodajalca. To pa
je legitimen, to je stvarno upravičen, cilj posega v ustavno pravico, utemeljen
že v sami Ustavi, ki v drugem odstavku 71. člena predpisuje, da zakon določa
posebno varstvo kmetijskih zemljišč. Navedeno ne pomeni, da obrtniki s
hribovskih in gorskih območij ne uživajo posebnega varstva v skladu s tretjim
odstavkom 71. člena Ustave, vendar določitev takšnih posebnih ugodnosti ni
predmet izpodbijane ureditve.
17. Poleg tega, da lahko poseg v človekove
pravice temelji le na legitimnem, stvarno upravičenem cilju, je treba po
ustaljeni ustavnosodni presoji vselej oceniti še, ali je ta v skladu z načeli
pravne države (2. člen Ustave), in sicer s tistim izmed teh načel, ki prepoveduje
prekomerne posege države tudi v primerih, ko se z njimi zasleduje legitimen
cilj (splošno načelo sorazmernosti). Oceno, ali ne gre morda za prekomeren
poseg, opravi Ustavno sodišče na podlagi t. i. strogega testa sorazmernosti. Ta
test obsega presojo treh vidikov posega: (1) ali je poseg sploh nujen
(potreben) v tem smislu, da cilja ni mogoče doseči brez posega nasploh
(kateregakoli) oziroma da cilja ni mogoče doseči brez ocenjevanega
(konkretnega) posega s kakšnim drugim, ki bi bil po svoji naravi blažji; (2)
ali je ocenjevani poseg primeren za dosego zasledovanega cilja v tem smislu, da
je zasledovani cilj s posegom dejansko mogoče doseči; (3) ali je teža posledic
ocenjevanega posega v prizadeto človekovo pravico proporcionalna vrednosti zasledovanega
cilja oziroma koristim, ki bodo zaradi posega nastale (načelo sorazmernosti v
ožjem pomenu oziroma načelo proporcionalnosti). Šele če poseg prestane vse tri
vidike testa, je ustavno dopusten.
18. Določitev pogojev za opravljanje
dopolnilnih kmetijskih dejavnosti oziroma obrtnih dejavnosti na kmetijah, ki
kmete oziroma družinske člane kmetij spodbujajo k izvajanju takšnih dejavnosti,
je nujen ukrep za dosego zastavljenega cilja. Ni si namreč mogoče
predstavljati, kako bi bilo ta cilj mogoče doseči z ukrepi, ki sploh ne bi
prizadeli pobudnikov oziroma bi jih prizadeli manj. Različne finančne spodbude,
ki jih sicer zagotavlja država kmetom in ki lahko prav tako prispevajo k
izboljšanju ekonomskega in socialnega položaja kmetov, ne da bi pri tem posegale
v pravico pobudnikov iz tretjega odstavka 49. člena Ustave, namreč niso
primerljivi ukrepi z izpodbijanim.
Takšni ukrepi namreč kmetom ne omogočajo,
da z lastno aktivnostjo pripomorejo k ustvarjanju takšne minimalne ravni
dohodka, ki jih ne sili v zapuščanje kmetij, kar pa je nasprotno mogoče doseči
z izpodbijanim ukrepom. Izpodbijana ureditev pomeni tudi primeren ukrep za
dosego zasledovanega cilja. Možnost opravljanja dopolnilnih kmetijskih
dejavnosti oziroma obrtnih dejavnosti na kmetijah pod ugodnejšimi pogoji
oziroma pod pogoji, ki ustrezajo naravi teh dejavnosti, lahko namreč res
vzpodbudi interes kmetov oziroma družinskih članov kmetij za opravljanje teh
dejavnosti.
To pa lahko posledično vpliva tudi na
interes za opravljanje osnovne kmetijske dejavnosti in torej prispeva k
ohranitvi kmetij. Prav tako pa ni mogoče govoriti o nesorazmernosti posega v
ožjem smislu. Da bi kateri izmed pogojev, predpisanih za opravljanje
dopolnilnih kmetijskih dejavnosti oziroma obrtnih dejavnosti na kmetijah s
hribovskih oziroma gorskih območij, omogočal opravljanje teh dejavnosti pod
bistveno drugačnimi oziroma ugodnejšimi pogoji od pogojev, pod katerimi lahko
konkurenčne dejavnosti opravljajo pobudniki, namreč pobudniki niso izkazali. Za
sorazmernost posega v pravico pobudnikov opravljati dejavnosti pod enakimi
pogoji, kot jih lahko opravljajo drugi subjekti, ki opravljajo njim konkurenčne
dejavnosti, pa to zadostuje.
19. Kot je bilo pojasnjeno že v 13. točki
obrazložitve, predstavlja določitev različnih pogojev za opravljanje
konkurenčnih dejavnosti za različne subjekte tudi poseg v svobodno gospodarsko
pobudo iz prvega odstavka 74. člena Ustave. Poseg v to ustavno pravico je
dopusten iz enakih razlogov kot poseg v pravico iz tretjega odstavka 49. člena
Ustave. Ti razlogi so navedeni že v 16. , 17. in 18. točki obrazložitve odločbe
in jih Ustavno sodišče na tem mestu ne ponavlja.
B. - V.
20. Pobudnikom ni mogoče priznati pravnega
interesa za samostojno obravnavanje očitka o neskladnosti prvega in tretjega
odstavka 68. člena ZKme, kar naj bi predstavljalo kršitev načela pravne države
iz 2. člena Ustave. Določba tretjega odstavka 68. člena ZKme o višini dohodka,
ki ga je dovoljeno doseči iz dopolnilnih kmetijskih dejavnosti, se namreč ne
nanaša neposredno na pobudnike. Glede na to se Ustavno sodišče s tem očitkom
pobudnikov ni posebej ukvarjalo. Očitek, da glede na višino dohodka, ki ga je
dovoljeno doseči z opravljanjem dopolnilnih dejavnosti na kmetiji, te
dejavnosti po obsegu daleč presegajo obseg dopolnilnih dejavnosti (tretji
odstavek 68. člena ZKme), je lahko zato obravnavalo samo v okviru očitka o
neenakih pogojih za opravljanje dejavnosti. Če bi bilo namreč kmetom oziroma
družinskim članom kmetij dovoljeno opravljanje pobudnikom konkurenčnih
dejavnosti pod bistveno ugodnejšimi pogoji kot pobudnikom, omenjeni očitek z
vidika presoje sorazmernosti posega v ožjem smislu ne bi bil nujno
nerelevanten. V primeru obstoja manjših oziroma nebistvenih razlik v določitvi
pogojev za opravljanje takšnih dejavnosti pa konkurenčni položaj pobudnikov na
trgu, ne glede na dovoljen obseg opravljanja dejavnosti, ki jih je mogoče
opravljati pod ugodnejšimi pogoji, ne more biti bistveno prizadet. Ker
pobudniki obstoja bistvenih razlik, ki bi lahko pomembno prizadele njihov
konkurenčni položaj na trgu, niso izkazali, se Ustavno sodišče v presojo tega
vprašanja ni spuščalo.
C.
21. Ustavno sodišče je sprejelo to odločbo
na podlagi 21. člena ZUstS v sestavi podpredsednik dr. Janez Čebulj ter sodnice
in sodniki: Lojze Janko, mag. Marija Krisper Kramberger, Milojka Modrijan, dr.
Ciril Ribičič, dr. Mirjam Škrk in Jože Tratnik.
Odločbo je sprejelo soglasno.
Podpredsednik
dr. Janez Čebulj
_______________________
Opomba:
[1]Ustavno sodišče je že zavzelo stališče, da se 49. člen
Ustave nanaša tako na osebe, ki opravljajo delo v odvisnem delovnem razmerju,
kot tudi na tiste, ki opravljajo svoj poklic samostojno. Iz obrazložitve
odločbe št. U-I-288/00 z dne 21. 3. 2002 (Uradni list RS, št. 32/02 in OdlUS
XI, 44) namreč izhaja, da določba 49. člena Ustave zagotavlja svobodo dela ter
v tem okviru tudi prosto izbiro zaposlitve (drugi odstavek) in enako dostopnost
vsakega delovnega mesta vsakomur pod enakimi pogoji (tretji odstavek). Navedena
ustavna določba se nanaša tako na delavce, ki opravljajo delo v delovnem
razmerju, kot tudi na t. i. samozaposlene, torej na tiste osebe, ki samostojno
opravljajo delo kot svoj poklic, kot gospodarsko dejavnost. Tudi njim mora biti
zagotovljeno, da si lahko prosto izbirajo zaposlitev, torej svoje delo, in da
jim je vsako delo dostopno pod enakimi pogoji.