U-I-75/01-11
12. 2. 2004
ODLOČBA
Ustavno sodišče je v postopku za oceno
ustavnosti in zakonitosti, začetem na pobudo Marjana Kompana in sopodpisnikov,
vseh iz Črne na Koroškem, na seji dne 12. februarja 2004
odločilo:
1. Člen 2 Statuta Občine Črna na Koroškem (Uradni list RS, št.
62/99, 40/01, 75/03 in 127/03) ni v neskladju z Ustavo in z zakonom.
2. Prvi, drugi, tretji in četrti odstavek 58. člena ter
preostale določbe IV. poglavja Statuta Občine Črna na Koroškem niso v neskladju
z Ustavo in z zakonom.
3. Peti odstavek 58. člena Statuta Občine Črna na Koroškem se
razveljavi.
Obrazložitev
A.
1. Pobudniki navajajo, da 2. člen Statuta
Občine Črna na Koroškem (v nadaljevanju Statut) sicer določa, da je na območju
Občine ustanovljenih sedem ožjih delov, tj. ena krajevna skupnost in šest
vaških skupnosti, vendar iz določb četrtega poglavja Statuta (peti odstavek 58.
člena in 59. člen) izhaja, da ima status ožjega dela Občine le Krajevna
skupnost Žerjav. Menijo, da takšna ureditev pomeni kršitev načela enakosti iz drugega
odstavka 14. člena Ustave, saj občani naselij Črna na Koroškem, Bistra,
Javorje, Ludranski vrh, Koprivna, Podpeca in Topla, ki na podlagi izpodbijanega
2. člena Statuta spadajo v območja vaških skupnosti, nimajo enakega položaja
kot tisti občani naselij Žerjav in Jazbine, ki spadajo v območje Krajevne
skupnosti Žerjav. To naj bi bilo razvidno iz določb IV. poglavja Statuta, ki se
nanašajo le na krajevno skupnost, sodelovanje vaških skupnosti pri opravljanju
javnih zadev pa ureja le 59. člen Statuta. Izpodbijana ureditev naj bi pomenila
tudi kršitev volilne pravice iz 43. člena Ustave tistim krajanom, ki imajo
stalno prebivališče na območjih vaških skupnosti, saj 63. člen Statuta določa,
da se izvedejo volitve le v svet krajevne skupnosti, člane vaških odborov kot
organov vaških skupnosti pa imenujejo zbori občanov. Pobudniki menijo, da Zakon
o lokalni samoupravi (Uradni list RS, št. 72/93 in nasl. - v nadaljevanju ZLS)
dopušča le različno poimenovanje ožjih delov glede na tipografijo posameznega
območja, ne dopušča pa, da bi bili na območju občine ustanovljeni ožji deli
različnih oblik in z različnim pravnim statusom. Predlagajo, naj Ustavno
sodišče izpodbijane določbe Statuta razveljavi.
2. Občina Črna na Koroškem v odgovoru meni,
da je izpodbijana ureditev v skladu z 18. členom ZLS, ki ureja ustanovitev
ožjih delov občine. Po njenem mnenju ZLS ne prepoveduje ustanovitve različnih
oblik ožjih delov na območju ene občine, kot to določa Statut. Navaja, da je
bil interes prebivalcev za ustanovitev krajevne skupnosti kot pravne osebe
ugotovljen le na območju Krajevne skupnosti Žerjav, ne pa na drugih območjih
občine, na katerih so ustanovljene vaške skupnosti. V skladu s 30. členom ZLS
so bili z odlokom ustanovljeni vaški odbori (Odlok o ustanovitvi in pristojnosti
vaških odborov Občine Črna na Koroškem, Uradni list RS, št. 69/99) kot
posvetovalna telesa občinskega sveta. Predlaga, naj Ustavno sodišče pobudo kot
neutemeljeno zavrne.
B.
3. Ustavno sodišče je pobudo sprejelo. Ker
so bili izpolnjeni pogoji iz četrtega odstavka 26. člena Zakona o Ustavnem
sodišču (Uradni list RS, št. 15/94 - v nadaljevanju ZUstS), je po sprejemu
nadaljevalo z odločanjem o stvari sami.
4. Člen 2 Statuta ureja notranjo členitev
Občine Črna na Koroškem tako, da določa ustanovitev Krajevne skupnosti Žerjav
in sedmih vaških skupnosti.[1] Pravna oseba je le Krajevna skupnost
Žerjav, medtem ko vaškim skupnostim Statut lastnosti pravne osebe ne priznava
(četrti odstavek 2. člena).[2] Ustanovitev krajevne skupnosti kot
pravne osebe in ustanovitev vaških skupnosti, ki jim na podlagi Statuta ni
priznan status pravne osebe, naj bi bila po mnenju pobudnikov v neskladju z
Ustavo in z ZLS.
5. Ustava ne predvideva notranje členitve
občine na ožje dele.
Občina je po Ustavi temeljna oblika lokalne
samouprave, v kateri njeni prebivalci uresničujejo svojo pravico do lokalne
samouprave (9. in 138. člen Ustave). ZLS v 2. členu določa, da so občine
temeljne samoupravne lokalne skupnosti, ki v okviru Ustave in zakonov
samostojno urejajo in opravljajo svoje zadeve in izvršujejo naloge, ki so nanje
prenesene z zakonom. Z namenom, da bi se izvrševanje lokalne samouprave čimbolj
približalo krajanom ter da bi se lažje ugotavljali interesi in upoštevale
posebnosti posameznih naselij na območju občine, ZLS dopušča notranjo členitev
posamezne občine na ožje dele in določa splošna pravila, ki jih morajo občine,
ki se odločijo za notranjo členitev, upoštevati. V skladu s prvim odstavkom 18.
člena ZLS ima občina, ki se je odločila za notranjo členitev, različne možnosti.
Kot ožje dele občine lahko ustanovi krajevne, vaške ali četrtne skupnosti. Pri
tem mora upoštevati določene značilnosti in ugotovljene interese prebivalcev na
zborih krajanov ali na referendumih (četrti odstavek 18. člena ZLS). Občine
lahko v statutih samostojno določijo, da imajo ustanovljene krajevne, vaške ali
četrtne skupnosti svet kot organ ožjega dela občine ali da sveta nimajo (prvi
in drugi odstavek 19. člena ZLS). S statutom občina tudi določi, ali je ožji
del občine pravna oseba javnega prava ali ne (19.c člen ZLS). ZLS pa daje
občinam, v katerih niso ustanovljeni ožji deli, in občinam, v katerih
ustanovljeni ožji deli nimajo sveta, še možnost, da ustanovijo t. i. krajevne,
vaške ali četrtne odbore kot posvetovalna telesa občinskega sveta (tretji
odstavek 19. člena v zvezi s tretjim odstavkom 30. člena ZLS). Zakon torej
omogoča občinam, da si svojo notranjo členitev na ožje dele prilagodijo svojim
značilnostim, ki jih v prvem odstavku 18. člena le primeroma našteva
(zemljepisne, zgodovinske, gospodarske, upravne, kulturne in druge). Tudi glede
imen ožjih delov občine ZLS omogoča, da se (geografska) raznolikost ožjega dela
odraža v njegovem imenu.
Tako ZLS določa, da se ožji deli lahko
imenujejo krajevne, vaške ali četrtne skupnosti. Zato ni v neskladju z ZLS, če
občina pri svoji notranji členitvi izkoristi različne možnosti, predvidene v
ZLS.
6. Z ustanovitvijo ene krajevne skupnosti
in sedmih vaških skupnosti ter z določitvijo njihovega različnega pravnega
položaja (krajevna skupnost je pravna oseba, vaške skupnosti niso pravne osebe)
niso kršene načelo enakosti iz drugega odstavka 14. člena Ustave in ustavne
pravice iz 43. in 44. člena Ustave.
Načelo enakosti bi bilo kršeno, če krajani
posameznih ožjih delov občine ne bi bili izenačeni glede izvrševanja svojih
pravic, ki izvirajo iz pravice do lokalne samouprave. Pravica občanov na
področju lokalne samouprave je pravica do sodelovanja pri odločanju v občini in
pomeni hkrati izvrševanje ustavne pravice sodelovanja pri upravljanju javnih
zadev iz 44. člena Ustave.
Navedena pravica je klasična ustavna
pravica, ki zagotavlja vsem državljanom možnost sodelovanja pri upravljanju
javnih zadev v skladu z zakonom. Na področju lokalne samouprave je to ZLS, ki
je dal občanom različne možnosti za uresničevanje te pravice. V ožjem delu
občine, ki ima svet, občani uresničujejo to svojo pravico (posredno z
volitvami) predvsem s tem, da izvolijo člane sveta kot svoje predstavnike, ki
sodelujejo z občinskim svetom v skladu z ZLS in s statutom (19.a člen ZLS). V
ožjem delu občine, ki nima sveta, pa občani uresničujejo to svojo pravico
(neposredno) na zborih občanov ožjega dela. ZLS v 45. členu ureja to obliko
neposrednega sodelovanja občanov pri odločanju v občini. Tako občani na zboru
lahko v skladu z zakonom in s statutom občine obravnavajo posamezne zadeve,
oblikujejo stališča, dajejo predloge, pobude in mnenja, lahko pa tudi odločajo.
Zbor se lahko skliče tako za celo občino kot tudi za njen posamezen del (drugi
odstavek 45. člena ZLS).
7. Kot izhaja iz navedenega, notranja
členitev občine na različne ožje dele pomeni tudi različne možnosti oziroma
različne načine uresničevanja ustavne pravice do sodelovanja pri upravljanju
javnih zadev. Na način uresničevanja te pravice ne vpliva dejstvo, ali je
ožjemu delu občine dana lastnost pravne osebe. Če mu je dana ta lastnost, mu je
dana možnost, da v okviru pooblastil izvršuje določene naloge, ki jih sicer za
tiste ožje dele, ki niso pravne osebe, izvršuje občinski svet (19.c člen ZLS).
ZLS pa daje občanom široke možnosti vplivanja na notranjo členitev njihove
občine. Tako lahko dajejo pobude za ustanovitev novih ožjih delov ali za
spremembo že ustanovljenih ožjih delov občine (tretji odstavek 18. člena ZLS).
Občanom vaških skupnosti v Občini Črna na Koroškem Statut tudi omogoča, da na
zborih občanov imenujejo in razrešujejo člane vaških odborov (59. člen Statuta
in 2. člen Odloka o ustanovitvi in pristojnosti vaških odborov Občine Črna na Koroškem).
Tretji odstavek 30. člena ZLS namreč dopušča, da lahko statut občine ali odlok
določi, da člane odborov (krajevnih, vaških ali četrtnih) imenujejo in
razrešujejo na svojih zborih prebivalci ožjih delov občine (in ne občinski
svet). Navedeni odbori namreč niso organi vaških skupnosti, temveč so
posvetovalni organi občinskega sveta. Zato so navedbe pobudnikov, ki kršitev
volilne pravice iz 43. člena Ustave utemeljujejo tudi s tem, da se vaški odbor
ne izvoli z volitvami kot se izvoli svet krajevne skupnosti, neutemeljene.
8. Iz razlogov, navedenih v prejšnjih
točkah obrazložitve, je Ustavno sodišče odločilo, da 2. člen Statuta ni v
neskladju z Ustavo in ZLS.
9. Po mnenju pobudnikov naj bi neustavnost
in nezakonitost 2. člena Statuta posledično pomenila tudi neustavnost in
nezakonitost celotnega IV. poglavja Statuta, ki ureja ožje dele občine. Ker je
Ustavno sodišče ugotovilo, da 2. člen Statuta ni v neskladju z Ustavo in z ZLS,
tudi določbe navedenega poglavja niso v neskladju z Ustavo.
10. Utemeljene pa so navedbe pobudnikov o
nasprotju med 2. členom Statuta, na podlagi katerega je bilo ustanovljenih
sedem vaških skupnosti, določena njihova imena ter območja, in petim odstavkom
58. člena Statuta, ki kot ožji del občine opredeljuje le Krajevno skupnost Žerjav.
Na podlagi četrte alineje prvega odstavka 160. člena Ustave in četrte alineje
prvega odstavka 21. člena je Ustavno sodišče pristojno za presojo skladnosti
predpisov lokalnih skupnosti z Ustavo in zakoni. Ustavno sodišče torej ni
pristojno za presojo medsebojne skladnosti določb Statuta, razen če bi
ugotovljena medsebojna neskladnost pomenila kršitev načel pravne države iz 2.
člena Ustave. Neskladnost določbe petega odstavka 58. člena Statuta z 2. členom
Statuta pomeni očitno nasprotje v pravni ureditvi notranje členitve Občine
Ravne na Koroškem, kar povzroča pri občanih dvom in negotovost o položaju
ustanovljenih vaških skupnosti, o čemer priča tudi obravnavana pobuda. Zato je
Ustavno sodišče zaradi neskladnosti z 2. členom Ustave določbo petega odstavka
58. člena Statuta razveljavilo.
C.
11. Ustavno sodišče je sprejelo to odločbo
na podlagi 21. in tretjega odstavka 45. člena ZUstS v sestavi: predsednica dr.
Dragica Wedam Lukić ter sodnici in sodniki dr. Janez Čebulj, dr. Zvonko Fišer,
Lojze Janko, mag. Marija Krisper Kramberger, Milojka Modrijan, dr. Ciril
Ribičič in Jože Tratnik. Odločbo je sprejelo soglasno.
Predsednica
dr. Dragica Wedam Lukić
_______________________
Opombi:
[1]Od vložitve pobude do njene obravnave je bila določba 2.
člena Statuta dvakrat spremenjena in dopolnjena. Prve spremembe in dopolnitve
(Spremembe in dopolnitve Statuta Občine Črna na Koroškem, Uradni list RS, št.
75/03) se nanašajo na spremembo območja posameznih vaških skupnosti in na
ustanovitev nove Vaške skupnosti Magdalena. Z drugo spremembo in dopolnitvijo
(Spremembe in dopolnitve Statuta Občine Črna na Koroškem, Uradni list RS, št.
127/03) pa je bilo spremenjeno le ime Vaške skupnosti Javorje v Vaško skupnost
Zgornje Javorje. Z navedenimi spremembami in dopolnitvami se pravni položaj
ustanovljenih vaških skupnosti, ki je po mnenju pobudnikov ustavnopravno
sporen, ni spremenil.
[2]Četrti odstavek 2. člena Statuta: "Krajevna skupnost
Žerjav je pravna oseba, vaške skupnosti niso osebe javnega prava."