Ustavno sodišče je v postopku za oceno
ustavnosti vprašanja, vsebovanega v zahtevi za razpis predhodnega referenduma,
začetem na zahtevo Državnega zbora, na seji dne 20. aprila 2004
odločilo:
1. Referendumsko vprašanje, vsebovano v zahtevi za razpis predhodnega
zakonodajnega referenduma o predlogu Zakona o stalnem prebivanju tujcev z
državljanstvom drugih držav naslednic nekdanje SFRJ v Republiki Sloveniji, ki
so imeli na dan 23. 12. 1990 in 25. 2. 1992 v Republiki Sloveniji prijavljeno
stalno prebivališče, ki se glasi:
"Ali ste za to, da se z Zakonom o stalnem prebivanju tujcev
z državljanstvom drugih držav naslednic nekdanje SFRJ v Republiki Sloveniji, ki
so imeli na dan 23. 12. 1990 in 25. 2. 1992 v Republiki Sloveniji prijavljeno
stalno prebivališče (EPA 1016- III), vprašanje njihovega stalnega prebivanja
uredi tako, kot je v njem predlagano?"
je v nasprotju z Ustavo.
2. Odločba začne učinkovati z dnem vročitve Državnemu zboru.
Obrazložitev
A.
1. Državni zbor je na 35. seji dne 1. 4.
2004 na podlagi prvega in drugega odstavka 16. člena Zakona o referendumu in
ljudski iniciativi (Uradni list RS, št. 15/94 in nasl. - v nadaljevanju ZRLI)
sprejel sklep št. 005-02/97-8/37, EPA 1016-III, s katerim zahteva, naj Ustavno
sodišče odloči o ustavnosti vsebine zahteve za razpis predhodnega zakonodajnega
referenduma o predlogu Zakona o stalnem prebivanju tujcev z državljanstvom
drugih držav naslednic nekdanje SFRJ v Republiki Sloveniji, ki so imeli na dan
23. 12. 1990 in 25. 2. 1992 v Republiki Sloveniji prijavljeno stalno
prebivališče (v nadaljevanju ZSPTDDD), vsebovane v pobudi političnih strank
Slovenske demokratske stranke - SDS in Nove Slovenije - NSi volivcem za
vložitev zahteve za razpis referenduma. Vsebina zahteve naj bi bila v nasprotju
z Ustavo, predvsem s členi 1, 2, 4, 15 in 87 Ustave.
2. Državni zbor meni, da je referendumsko
vprašanje z dne 24. 3. 2004, potem ko sta ga pobudnici na zahtevo Predsednika
Državnega zbora preoblikovali in dopolnili njegovo obrazložitev, jasno in da se
nanaša na večje število določb predloga ZSPTDDD, ki urejajo pogoje in postopek
za pridobitev dovoljenja za stalno prebivanje tistih oseb, ki so bile 25. 2.
1992 izbrisane iz registra stalnih prebivalcev Republike Slovenije. Po mnenju
Državnega zbora referendumsko vprašanje obsega tudi vprašanje priznanja
stalnega prebivanja od dneva izbrisa (za nazaj), o katerem je Ustavno sodišče
že razsodilo. Tega ni mogoče urediti drugače, kot je predlagano v predlogu
ZSPTDDD. Negativni izid referenduma bi pomenil, da Državni zbor najmanj eno leto
po izvedenem referendumu ne bi smel sprejeti ureditve, s katero bi uresničil
odločbo Ustavnega sodišča št. U-I-246/02 z dne 3. 4. 2003 (Uradni list RS, št.
36/03 in OdlUS XII, 24). S tem bi se protiustavno stanje, ki je že nastalo s
potekom šestmesečnega roka, določenega v odločbi št. U-I-246/02, še podaljšalo.
Iz navedenih razlogov Državni zbor meni, da je vsebina referendumskega
vprašanja v nasprotju z 2. členom Ustave, ker je oblikovano tako, da se nanaša
tudi na vsebine, o katerih je Ustavno sodišče že presodilo in glede katerih ni
prostora za prosto zakonodajno presojo. Ker je referendumsko vprašanje
protiustavno, Državni zbor meni, da so druga vprašanja v zvezi s postavljenim
referendumskim vprašanjem v konkretnem primeru nepomembna. Zaradi tega Državni
zbor ni obravnaval, ali je referendumsko vprašanje, ki zajema večje število
določb in ne le ene, na podlagi 18. člena ZRLI sploh mogoče postaviti.
Pripominja, da ZRLI ne ureja postopka v primeru ugotovitve, da gre za
vprašanje, ki ga na podlagi 18. člena ZRLI ni mogoče zastaviti. Tudi če bi bilo
sprejeto stališče, da je vprašanje iz tega razloga nejasno, naj ga zaradi
njegove protiustavnosti ne bi bilo mogoče popraviti. Mogoče bi bilo le
popolnoma novo vprašanje, ki bi se omejilo na tista vprašanja stalnega
prebivanja, o katerih Ustavno sodišče še ni razsodilo, česar pa Državni zbor na
podlagi 15. člena ZRLI ne more zahtevati.
3. Državni zbor izraža tudi zaskrbljenost,
ker pobudnici ponovno vlagata pobudo volivcem z zahtevo za razpis referenduma
glede istega predloga Zakona, potem ko je Ustavno sodišče že ugotovilo, da so
referendumska vprašanja, vsebovana v prejšnji pobudi, v večjem delu v nasprotju
z Ustavo. Pobudnici naj bi to pobudo vložili tudi iz enakih razlogov kot
prejšnjo. Zato Državni zbor predlaga, naj Ustavno sodišče presodi, ali takšno
ravnanje pomeni zlorabo instituta referenduma. Pri tem opozarja na sklep
Ustavnega sodišča št. U-II-3/03 z dne 22. 12. 2003.1 Predlagatelj
navaja, da obstaja utemeljen sum, da bosta pobudnici z vedno novimi pobudami ob
uporabi različnih alinej 18. člena ZRLI Državnemu zboru onemogočali, da bi
opravil svojo zakonodajno vlogo in obveznost izvršitve odločbe št. U-I-246/02.
Zloraba instituta referenduma naj bi pomenila kršitev 1., 3., 15. in 87. člena
Ustave. Ureditev, ki bi dopuščala, da isti pobudniki vlagajo vedno nove in nove
pobude in s tem za nedoločen čas odlagajo sprejem zakona, je po mnenju
Državnega zbora "v nasprotju s samim bistvom referenduma - namesto
demokratične možnosti in varstva ljudi pred samovoljo oblasti bi se spremenil v
sredstvo za kršenje človekovih pravic." Državni zbor meni, da je vsebina
referendumskega vprašanje v nasprotju z Ustavo tudi zato, ker pomeni zlorabo
instituta referenduma z namenom zavlačevanja zakonodajnega postopka, katerega cilj
je izvršitev odločbe Ustavnega sodišča.
4. Pobudnici referenduma v odgovoru
navajata, da bi v skladu s četrtim odstavkom 13. člena ZRLI moral Predsednik
Državnega zbora v treh dneh od dneva vložitve popravljenega referendumskega
vprašanja določiti rok za zbiranje podpisov v podporo zahtevi za razpis
referenduma ali pa bi moral Državni zbor zahtevati presojo ustavnosti
referendumskega vprašanja. Ker v navedenem roku Predsednik Državnega zbora in
Državni zbor nista storila ničesar, sta kršila roke, ki jih določa ZRLI. Vsaka
drugačna razlaga naj bi pomenila, da je rok za vložitev zahteve neomejen in da
lahko Državni zbor z odlaganjem zavlačuje postopke zbiranja podpisov v podporo
zahtevi za razpis referenduma. Zato predlagata, naj Ustavno sodišče zavrže zahtevo
Državnega zbora, Predsedniku Državnega zbora pa naloži, naj v treh dneh od
prejema odločbe Ustavnega sodišča določi rok za zbiranje podpisov volivcev v
podporo zahtevi za razpis referenduma. Poudarjata še, da Državni zbor s takim
ravnanjem ovira izvrševanje ustavne pravice do neposrednega odločanja in da je
kot zakonodajalec dolžan postopati v skladu z ZRLI. Glede samega
referendumskega vprašanja navajata, da se referendumsko vprašanje ne nanaša na
vsebine, o katerih je že presojalo Ustavno sodišče, kar naj bi bilo posebej
poudarjeno v obrazložitvi referendumskega vprašanja. Zato naj izvedba
referenduma ne bi mogla vplivati na veljavnost odločbe Ustavnega sodišča.
Očitki predlagatelja, da se zavlačuje zakonodajni postopek z zlorabo instituta
referenduma, naj bi bili neutemeljeni. Pobudnici še opozarjata, da naj bi bilo
besedilo predloga ZSPTDDD, sprejeto v drugi obravnavi, v nekaterih delih v
očitnem nasprotju z že sprejetimi odločitvami Ustavnega sodišča v odločbi št.
U-II-1/04 in da se z zahtevo za oceno ustavnosti zasledujejo politični cilji.
Zahteva za razpis referenduma naj bi pomenila le, da se volivcem že v
predhodnem postopku da možnost odločanja o osrednjem vprašanju, ki ga ureja
predlog ZSPTDDD, z omejitvijo, da vprašanje ne zajema tistega, o čemer je že
odločilo Ustavno sodišče.
B. - I.
5. ZRLI v drugem odstavku 16. člena določa
rok za vložitev zahteve za oceno ustavnosti vsebine zahteve za razpis
referenduma. Zahtevo lahko Državni zbor vloži od prejema pobude ali zahteve in
najkasneje do izteka roka za razpis referenduma. ZRLI v 22. členu določa rok za razpis naknadnega zakonodajnega
referenduma. Rok za razpis predhodnega zakonodajnega referenduma pa določa v
prvem odstavku 19. člena, in sicer trideset dni.2 Glede na to, da
Državni zbor lahko zahteva oceno ustavnosti vsebine zahteve za razpis
referenduma že pred zbiranjem podpisov volivcev v podporo pobudi, ki vsebuje
takšno zahtevo, začne ta rok teči od vložitve pobude volivcem za vložitev
zahteve za razpis predhodnega zakonodajnega referenduma. Iz listin, priloženih
zahtevi, izhaja, da sta pobudnici vložili pobudo volivcem dne 17. 3. 2004,
njeno dopolnitev pa 24. 3. 2004. Državni zbor je zahtevo za oceno ustavnosti vsebine zahteve za
razpis referenduma vložil dne 1. 4. 2004, kar pomeni, da jo je vložil v
predpisanem roku.
6. Pobudnici v odgovoru uveljavljata in
utemeljujeta predvsem kršitev tridnevnega roka iz četrtega odstavka 13. člena
ZRLI, ki določa obveznosti Predsednika Državnega zbora takoj po prejemu
obvestila o vloženi pobudi (tretji odstavek 13. člena). Iz listin, priloženih
zahtevi, je razvidno, da je Predsednik Državnega zbora v navedenem roku ravnal
v skladu z določbami tretjega in četrtega odstavka 13. člena ter 15. in 16.
člena ZRLI. Predsednik Državnega zbora je obvestil Ministrstvo za notranje
zadeve o vložitvi pobude naslednji dan po njeni vložitvi in ga zaprosil, naj
preveri podpise volivcev glede na evidenco volilne pravice. Istega dne je
zaprosil tudi Zakonodajnopravno službo Državnega zbora, naj oceni vloženo
pobudo z vidika Ustave in ZRLI. Odgovor Ministrstva za notranje zadeve, v
katerem sporoča, da je zahteva za razpis referenduma v skladu s tretjim
odstavkom 13. člena ZRLI podprta z vsaj 1032 podpisi volivcev, je prejel 18. 3.
2004. Na podlagi mnenja Zakonodajnopravne službe z dne 19. 3. 2004 je
Predsednik Državnega zbora pozval pobudnici, naj v skladu s 14. členom ZRLI, ki
določa, da mora biti v zahtevi jasno izraženo vprašanje, ki naj bo predmet
referenduma, preoblikujeta referendumsko vprašanje. Pobudnici sta na ponovno prošnjo
Predsednika Državnega zbora dne 24. 3. 2004 vložili preoblikovano referendumsko
vprašanje in dopolnili obrazložitev zahteve. Istega dne je Predsednik Državnega
zbora poslancem in poslankam Državnega zbora predlagal, naj odločijo na podlagi
15. člena ZRLI najprej o jasnosti referendumskega vprašanja in potem na podlagi
16. člena ZRLI o njegovi ustavnosti. Državni zbor je na seji dne 1. 4. 2004,
potem ko je ugotovil, da je referendumsko vprašanje jasno, sklenil, da bo na
podlagi prvega odstavka 16. člena ZRLI zahteval presojo ustavnosti vsebine
referendumskega vprašanja. Iz navedenega je razvidno, da so navedbe pobudnic o
kršitvi roka iz četrtega odstavka 13. člena ZRLI neutemeljene.
B. - II.
7. V obravnavani zahtevi za razpis
referenduma pobudnici postavljata referendumsko vprašanje, ki se nanaša na
predlog ZSPTDDD, sprejet v Državnem zboru v drugi obravnavi na seji dne 2. 2.
2004. Zahteva za razpis referenduma, vsebovana v pobudi volivcem, opredeljuje
le eno referendumsko vprašanje, ki se glasi: "Ali ste za to, da se z
Zakonom o stalnem prebivanju tujcev z državljanstvom drugih držav naslednic
nekdanje SFRJ v Republiki Sloveniji, ki so imeli na dan 23. 12. 1990 in 25. 2.
1992 v Republiki Sloveniji prijavljeno stalno prebivališče (EPA 1016-III),
vprašanje njihovega stalnega prebivanja uredi tako, kot je v njem
predlagano?"
8. Referendumsko vprašanje je po svoji
vsebini postavljeno široko (splošno), ker se nanaša na bistveno vsebino
predloga ZSPTDDD, ki je izražena že v njegovem naslovu "Zakon o stalnem prebivanju
...", čeprav je referendumsko vprašanja jezikovno opredeljeno na način,
kot ga določa druga alineja 18. člena ZRLI.3 Zato se je po vložitvi
pobude postavilo vprašanje, ali je referendumsko vprašanje dovolj jasno
izraženo, tako da je iz njega mogoče ugotoviti, na katere določbe predloga
Zakona se nanaša in kakšne naj bi bile obveznosti zakonodajalca po izvedenem
referendumu, oziroma ali na tak način postavljeno referendumsko vprašanje ne
obsega celotne vsebine predloga Zakona. Iz gradiva, priloženega zahtevi,
izhaja, da je vsa navedena vprašanja Državni zbor obravnaval in sklenil, da je
referendumsko vprašanje dovolj jasno izraženo, ker je iz njega mogoče
ugotoviti, da se nanaša na tiste določbe, ki urejajo pogoje in postopek za
pridobitev dovoljenja za stalno prebivanje, ter da so zaradi tega jasne tudi
obveznosti Državnega zbora, tako v primeru pozitivnega izida kot negativnega
izida referenduma. Zato Državni zbor ni sprejel odločitve, da se predlagani
referendum ne razpiše, oziroma da se ne dovoli zbiranje podpisov volivcev za
podporo zahtevi za razpis referenduma zaradi nejasnosti postavljenega
referendumskega vprašanja (drugi odstavek 15. člena ZRLI).
9. Po mnenju Državnega zbora bi negativni
izid referenduma o navedenem referendumskem vprašanju povzročil, da
zakonodajalec najmanj eno leto po izvedenem referendumu ne bi mogel odpraviti
neustavnosti Zakona o urejanju statusa državljanov drugih republik naslednic
nekdanje SFRJ v Republiki Sloveniji (Uradni list RS, št. 61/99 in nasl. - v
nadaljevanju ZUSDDD), ugotovljene v 1. točki izreka odločbe Ustavnega sodišča
št. U-I-246/02, in sprejeti ureditve, na podlagi katere bi lahko odločbe o
izdaji dovoljenja za stalno prebivanje državljanov drugih republik nekdanje
SFRJ učinkovale od 26. 2. 1992 dalje. Zato bi bila izvedba referenduma o tem
referendumskem vprašanju v nasprotju z 2. členom Ustave. Državni zbor tudi
meni, da bi negativni izid referenduma podaljšal protiustavno stanje, ki je že
nastalo, saj je šestmesečni rok za odpravo ugotovljene neustavnosti že potekel.
Zaradi tega je Državni zbor vse druge morebitne neustavnosti referendumskega
vprašanja, ki naj bi jih utemeljevali drugi razlogi in o katerih je v Državnem
zboru tekla razprava, štel pri obravnavanju tega referendumskega vprašanja za
nepomembne, oziroma sprejel stališče, da 15. člen ZRLI omejuje njegovo
pristojnost na presojo referendumskega vprašanja le z vidika, ali je konkretno
referendumsko vprašanje jasno izraženo.
10. Ustavno sodišče je o ustavnosti
referendumskih vprašanj, ki so se nanašala na predlog ZSPTDDD, že odločalo.
Isti pobudnici kot v obravnavani zadevi sta s predložitvijo sedmih
referendumskih vprašanj predlagali, naj se določena vprašanja uredijo drugače,
kot so urejena v predlogu ZSPTDDD. Ustavno sodišče je z odločbo št. U-II-1/04
odločilo o ustavnosti predlaganih referendumskih vprašanj. Glede na odločitev
Ustavnega sodišča sta pobudnici umaknili pobudo za vložitev zahteve za razpis
referenduma. Tako ni prišlo do nadaljevanja referendumskega postopka, tj. do
zbiranja 40.000 podpisov v podporo zahtevi za razpis referenduma. V tej odločbi
je Ustavno sodišče poudarilo, da pomeni sprejem ZSPTDDD uresničitev obveznosti,
kot izhaja iz odločbe št. U-I-246/02, na podlagi katere bi moral zakonodajalec
v roku šestih mesecev od njene objave v Uradnem listu Republike Slovenije
odpraviti neustavnost ZUSDDD. Ena od ugotovljenih neustavnosti (1. točka izreka
odločbe št. U-I-246/02) se nanaša na vprašanje učinkovanja dovoljenj za stalno
prebivanje, izdanih na podlagi ZUSDDD. Ustavno sodišče je ugotovilo, da
dovoljenje za stalno prebivanje, izdano na podlagi ZUSDDD, zaradi posebnega
položaja državljanov drugih republik nekdanje SFRJ, ki so stalno prebivališče v
Republiki Sloveniji že imeli in jim je bilo nezakonito odvzeto z izbrisom iz
registra stalnega prebivalstva, ne more imeti drugačnega učinka, kot da pomeni
ugotovitev stalnega prebivanja za nazaj, tj. od 25. 2. 1992 (točke 17 do 19
obrazložitve odločbe št. U-I-246/02). To pomeni, da je oseba, ki je bila 26. 2.
1992 izbrisana iz registra stalnega prebivalstva in če izpolnjuje vse druge
pogoje za pridobitev dovoljenja za stalno prebivanje, ki jih določa sedaj
veljavni ZUSDDD (ki naj bi ga nadomestil novi zakon - ZSPTDDD), upravičena do
dovoljenja za stalno prebivanje, na podlagi katerega ji bo priznano stalno
prebivanje za ves čas od njenega izbrisa 26. 2. 1992 dalje. Te neustavnosti
ZUSDDD zakonodajalec v zahtevani zakonski ureditvi ne more urediti drugače in
pomeni eno od tistih vprašanj, ki jih je treba nujno urediti, da se odpravi
neustavnost ZUSDDD in se v skladu z Ustavo uredi pravni položaj državljanov
drugih republik nekdanje SFRJ, ki so izgubili stalno prebivališče na podlagi
izbrisa iz stalnega registra prebivalstva, pa so in še dejansko živijo v
Republiki Sloveniji. Predlog novega ZSPTDDD, ki naj bi glede navedenih oseb v
celoti nadomestil ZUSDDD, vsebuje takšno ureditev učinkovanja dovoljenja za
stalno prebivanje v delu prvega odstavka 8. člena, ki se glasi: "Z
dovoljenjem za stalno prebivanje, pridobljenim pod pogoji tega zakona, je tujcu4
dovoljeno stalno prebivanju v Republiki Sloveniji, hkrati pa ima dovoljenje
učinek ugotovitvene odločbe, s katero je ugotovljeno stalno prebivanje tujca v
Republiki Sloveniji od 25. 2. 1992 dalje, vendar le za obdobje, v katerem je
dokazano izpolnjevanje pogoja dejanskega življenja v Republiki Sloveniji."
Citirana določba prvega odstavka 8. člena spada v II. poglavje predloga Zakona,
ki ureja pogoje za pridobitev dovoljenja za stalno prebivanje (3. člen), določa
kriterije za ugotavljanje dejanskega življenja (4. člen) in izključitvene
razloge za izdajo dovoljenja za stalno prebivanje (5. člen), določa rok za
vložitev prošenj in pristojne organe za odločanje (7. člen).
11. Iz obrazložitve referendumskega
vprašanja, ki sta jo pobudnici dopolnili,5 je razvidno, da pojmujeta
postavljeno vprašanje tako, da to ne zajema zgolj določbe o pogojih za
pridobitev dovoljenja za stalno prebivanje in o postopku, temveč tudi druge
določbe (npr. o odškodninah). Da se referendumsko vprašanje nanaša na večje
število določb predloga Zakona, je mogoče sklepati tudi iz drugih navedb v
obrazložitvi, iz katere je razvidno nestrinjanje ne samo s konkretnimi
predlaganimi rešitvami, temveč tudi s predlogom Zakona kot celoto (tako npr.
uvajanje strahu kot olajševalne okoliščine, omogočanje izplačila velikih
odškodnin, predlog Zakona naj bi pomenil "občutljivo področje, pri
ureditvi katerega je treba temeljito pretehtati vse rešitve in ga enotno
urediti").
12. ZRLI v 14. členu določa, da mora biti
vprašanje jasno izraženo in da mora biti zahteva za razpis referenduma
obrazložena. Vendar z obrazložitvijo ni mogoče izključiti glasovanja o določeni
rešitvi, če je treba glede na vsebino zastavljenega vprašanja šteti, da je ta v
njem zajeta. Volivci glasujejo o potrditvi ali zavrnitvi ureditve, ki je
predmet referendumskega vprašanja. Zato bi morali pobudnici, kolikor sta
resnično želeli izključiti odločanje volivcev o ureditvi, vsebovani v prvem
odstavku 8. člena predloga Zakona, postaviti referendumsko vprašanje tako, da
bi bil ta namen v njem jasno izražen. Dejstvo je, da način oblikovanja
referendumskega vprašanja vpliva na izid referenduma kot tudi na njegovo
razlago. Ker je zakonodajalec na izid vezan, že načela pravne države (2. člen
Ustave) zahtevajo, da po izvedenem referendumu ve, kako mora ali kako ne sme
ravnati v času, ko ga izid referenduma veže. Prav to je razlog, da ZRLI
zahteva, da je referendumsko vprašanje jasno izraženo (15. člen ZRLI). Zato 18.
člen ZRLI daje različne možnosti za postavitev referendumskega vprašanja, ki
naj bi pobudnikom omogočale jasno izraziti vprašanje, za katerega menijo za potrebno,
da se o njem izjavijo volivci. Jasnost vprašanja torej ni namenjena samo
volivcem, temveč tudi zakonodajalcu, ki je na izid referenduma vezan. Ker sta
se pobudnici referenduma odločili za oblikovanje referendumskega vprašanja po
drugi alineji 18. člena ZRLI, je treba glede na naslov zakona, na katerega se
vprašanje nanaša, šteti, da se nanaša na vse tiste določbe zakona, ki naj bi
urejale položaj prizadetih oseb, vključno z vprašanjem priznavanja stalnega
prebivanja za čas od 25. 2. 1992, ne glede na obrazložitev referendumskega
vprašanja.
13. Kadar Ustavno sodišče v skladu z
določbo 48. člena Zakona o Ustavnem sodišču (Uradni list RS, št. 15/94 - v
nadaljevanju ZUstS) ugotovi, da je zakon v neskladju z Ustavo, ker določenega
vprašanja, ki bi ga moral urediti, ne ureja, mora zakonodajalec ugotovljeno
protiustavnost odpraviti v roku, ki ga je določilo Ustavno sodišče. Državni
zbor je pri predpisovanju vsebine nove ureditve samostojen, vendar vezan na
Ustavo. Zato lahko v primeru, ko je ustavnoskladen le eden od možnih načinov
ureditve posameznega vprašanja, tega uredi le na takšen, z Ustavo skladen
način. Iz odločbe Ustavnega sodišča št. U-I-246/02 (1. točka izreka in točke 17
do 19 obrazložitve) izhaja, da je vprašanje stalnega prebivanja izbrisanih oseb
mogoče urediti samo na en način in da je samo ta način v skladu z Ustavo.
Učinkovanje ugotovitvenih odločb o stalnem prebivanju bo zato zakonodajalec
lahko uredil le tako, kot izhaja iz navedene odločbe. Zato je referendumsko
vprašanje že iz tega razloga v nasprotju z Ustavo in sicer s tistimi določbami
Ustave, ki so glede tega vprašanja (priznavanja stalnega prebivališča za ves
čas od dneva izbrisa) narekovale 1. točko izreka odločbe št. U-I-246/02. Glede
na način postavljenega referendumskega vprašanja se Ustavno sodišče ni spuščalo
v presojo, ali bi bilo v primeru negativnega izida referenduma sploh mogoče
odpraviti druge ugotovljene protiustavnosti iz 2. in 3. točke izreka odločbe
št. U-I-246/02 (tj. najti drugačne rešitve od predlaganih).
B. - III.
14. V zahtevi za oceno ustavnosti
obravnavanega referendumskega vprašanja Državni zbor tudi predlaga, naj Ustavno
sodišče ugotovi, da je obravnavano referendumsko vprašanje v nasprotju s 1.,
3., 15. in 87. členom Ustave "zaradi zlorabe instituta pobude za razpis
predhodnega zakonodajnega referenduma za zavlačevanje zakonodajnega postopka,
katerega cilj je izvršitev odločbe Ustavnega sodišča." Kot razloge za
predlagano odločitev navaja, da je bil predlog Zakona že predmet referendumskih
vprašanj in je o ustavnosti teh Ustavno sodišče odločilo z odločbo št. U-II-
1/04. Ponovna pobuda volivcem za razpis predhodnega referenduma, ki sta jo
vložili isti politični stranki, naj bi bila vložena iz podobnih razlogov kot
prva pobuda. Zato Državni zbor izraža zaskrbljenost, da mu bosta pobudnici z
vedno novimi pobudami onemogočili opraviti njegovo zakonodajno dolžnost, ki
izhaja iz odločbe Ustavnega sodišča št. U-I-246/02.
15. Ustavno sodišče je v odločbah,6
v katerih je ugotovilo, da zakonodajalec ni izpolnil svoje "na Ustavi
temelječe zakonske obveznosti", že navedlo, da nespoštovanje njegovih
odločb pomeni hudo kršitev načel pravne države iz 2. člena Ustave in načela
delitve oblasti iz drugega odstavka 3. člena Ustave. Predlog Zakona, na
katerega se nanaša referendumsko vprašanje, naj bi v skladu z navedeno odločbo
pomenil dokončno ureditev neurejenega položaja tistih državljanov drugih
republik nekdanje SFRJ, ki si na podlagi ZUSDDD prav zaradi njegove
neustavnosti (pravne praznine) še niso mogli urediti svojega stalnega
prebivanja v Republiki Sloveniji. Njihov neurejeni položaj v Republiki
Sloveniji traja že od 26. 2. 1992, to je že več kot dvanajst let. Zato vsako
podaljševanje protiustavnega stanja, ki se lahko izraža tudi v preprečitvi
sprejetja predloga ZSPTDDD, s katerim bi bilo vprašanje stalnega prebivanja
navedenih oseb pravno dokončno rešeno, že pomeni protiustavne posledice iz
prvega odstavka 16. člena ZRLI. Načela pravne države iz 2. člena Ustave ne
zavezujejo k spoštovanju odločb Ustavnega sodišča le zakonodajalca, temveč tudi
volivce v primeru, kadar izvršujejo oblast neposredno in je predmet
referendumskega odločanja zakon, s katerim naj bi se odpravila neustavnost,
ugotovljena z odločbo Ustavnega sodišča.
16. Na podlagi besedila prvega odstavka 90.
člena Ustave, da se lahko razpiše referendum "o vprašanjih, ki se urejajo
z zakonom", je ZRLI uredil zakonodajni referendum, ki ga je mogoče izvesti
kot predhodni ali naknadni referendum (9. člen). S predhodnim referendumom naj
bi se omogočilo sodelovanje volivcev v zakonodajnem postopku. Pri tem je treba
upoštevati, da se zakonodajni postopek lahko podaljša zaradi možnosti, ki so v
drugem odstavku 3. člena in v 90. členu Ustave dane neposrednemu odločanju
volivcev. Predhodni referendum omogoča volivcem, da posežejo v zakonodajni
postopek, če menijo, da bi bilo treba predlagano zakonsko rešitev še pred
sprejemom zakona preveriti na referendumu. Zato načeloma ni mogoče izključiti
predhodnega zakonodajnega referenduma o vprašanjih, ki jih mora Državni zbor
urediti na podlagi odločbe Ustavnega sodišča, čeprav bi to lahko pomenilo
prekoračitev uskladitvenega roka, določenega v odločbi Ustavnega sodišča.7
Že vložitev pobude volivcem za vložitev zahteve za razpis referenduma (drugi in
tretji odstavek 13. člena ZRLI) pomeni določen poseg v zakonodajni postopek,
saj Državni zbor zakona, ki je predmet zahteve za razpis referenduma, ne more
sprejeti, dokler se ne zaključijo vsi postopki, predvideni v ZRLI (drugi
odstavek 15. člena ter 16., 17. in 25. člen).
17. Državni zbor neustavnost
referendumskega vprašanja utemeljuje tudi z navedbo, da vprašanje pomeni
zlorabo instituta referenduma z namenom zavlačevanja zakonodajnega postopka,
katerega cilj je izvršitev odločbe Ustavnega sodišča, ker naj bi pobudnici
pobudo z referendumskim vprašanjem vložili iz enakih razlogov kot prejšnjo.
Ustavno sodišče ne izključuje možnosti, da se lahko tako predhodni kot naknadni
zakonodajni referendum uporabita tudi v neustavne namene (npr. z vlaganjem
novih in novih pobud z namenom zavlačevanja zakonodajnega postopka za sprejem
določenega zakona, ki mu pobudniki nasprotujejo).8 Kolikor bi
Državni zbor ali pred njim Predsednik Državnega zbora ugotovil takšne namene
pobudnika, bi moral že sam v okviru možnosti, ki jih daje ZRLI (npr. v okviru
zahtev, da mora biti vprašanje jasno izraženo, da mora biti zahteva obrazložena
ter z oblikovanjem pravil za postavitev določenih vprašanj na podlagi alinej
18. člena ZRLI), preprečiti razpis referenduma. Pobudniki imajo v takem primeru
zagotovljeno sodno varstvo. Zoper odločitev Predsednika Državnega zbora je
možna tožba na Upravno sodišče, zoper odločitev Državnega zbora pa je na
podlagi tretjega odstavka 15. člena ZRLI dopustna vložitev zahteve za preizkus
odločitve Državnega zbora, da ne bo razpisal referenduma.
C.
18. Ustavno sodišče je sprejelo to odločbo
na podlagi 16. člena ZRLI v sestavi: predsednica dr. Dragica Wedam Lukić ter
sodnice in sodniki dr. Janez Čebulj, dr. Zvonko Fišer, Lojze Janko, mag. Marija
Krisper Kramberger, Milojka Modrijan, dr. Ciril Ribičič, dr. Mirjam Škrk in
Jože Tratnik. Odločbo je sprejelo soglasno.
Št. U-II-3/04-7
Ljubljana, dne 20. aprila 2004.
Predsednica
dr.
Dragica Wedam Lukić
______________________
Opombe:
1Predlagatelj se v zahtevi zmotno sklicuje na odločbo Ustavnega
sodišča št. U-II-1/04 z dne 26. 2. 2004 (Uradni list RS, št. 25/04).
2Prvi odstavek 19. člena ZRLI se glasi: "Državni zbor mora
razpisati predhodni referendum najkasneje v tridesetih dneh po vložitvi zahteve
za razpis referenduma."
3Na podlagi druge alineje 18. člena ZRLI se predhodni
referendum lahko nanaša na vprašanje, "ali naj se s predlaganim zakonom
uredi določeno vprašanje tako, kot je predlagano."
4Na podlagi 2. člena predloga ZSPTDDD, ki opredeljuje vsebino
pojmovanja posameznih izrazov, uporabljenih v tem zakonu, pomeni izraz
"tujec oziroma tujka" polnoletno ali mladoletno osebo, ki je
državljan oziroma državljanka druge države naslednice nekdanje SFRJ, ki
dejansko živi v Republiki Sloveniji in je imela v Republiki Sloveniji
prijavljeno stalno prebivališče na dan 23. 12. 1990 in na dan 25. 2. 1992.
5Referendumsko vprašanje se je v prvotnem besedilu nanašalo na
"vprašanje njihovega statusa".
6Prvič že v odločbi št. U-I-114/95 z dne 7. 12. 1995 (Uradni
list RS, št. 8/96 in OdlUS IV, 120).
7V sklepu št. U-II-3/03 je Ustavno sodišče navedlo, da predmet
referendumskega vprašanja ne more biti vprašanje, ki bi pomenilo zgolj
odločanje o tem, ali naj se izvrši ali naj se ne izvrši odločba Ustavnega
sodišča (točka 21 obrazložitve).
8V pravni literaturi, ki obravnava institute neposrednega
odločanja volivcev (referendume, plebiscite, iniciative), je mogoče zaslediti
tudi opozorila na možne zlorabe posameznih oblik neposrednega odločanja. Npr.
Mark Clarence Walker, The Strategic Use of Referendums: power, legitimacy and
democracy; Palgrave Macmillan, New York, 2003, str. 1 in 120.
Ustavno sodišče je v sklepu št. U-II-3/03 poudarilo, da:
"ne more biti predmet referendumskega odločanja vprašanje (zakon), ki bi
pomenilo odločanje o izvršitvi ali neizvršitvi odločbe Ustavnega sodišča,
oziroma ne more biti predmet odločanja ureditev, ki bi bila, če bi bila
sprejeta, v neskladju z Ustavo, oziroma če bi njen nesprejem povzročil
protiustavno stanje. To velja tudi, če bi se izkazalo, da je namen referenduma
odlaganje oziroma zavlačevanje izvršitve odločbe Ustavnega sodišča." (21.
točka obrazložitve).