Ustavno sodišče je v postopku za oceno
ustavnosti, začetem na zahtevo Vlade, na seji dne 20. maja 2004
o d l o č i l o:
Odlok o določitvi takse zaradi onesnaževanja okolja z vojaškimi
vajami na območju poligona Poček (Uradni list RS, št. 36/02) se razveljavi.
O b r a z l o ž i t e v
A)
1. Vlada izpodbija Odlok o določitvi takse
zaradi onesnaževanja okolja z vojaškimi vajami na območju poligona Poček (v
nadaljevanju: Odlok). Navaja, da je z navedenim odlokom Občinski svet občine
Postojna predpisal takso zaradi onesnaževanja vode, tal in zraka, ki naj bi
bilo povzročeno Občini Postojna, v kateri se nahaja vojaško vadišče Poček. V
odloku je določena višina takse v pavšalnem znesku 500.000 tolarjev na hektar
površine vojaškega vadišča in kot edini zavezanec za plačilo Ministrstvo za
obrambo (v nadaljevanju: Ministrstvo). Vlada meni, da je Odlok v nasprotju z
Ustavo in Zakonom o varstvu okolja (Uradni list RS, št. 32/93 – v nadaljevanju:
ZVO), ker ugotavlja določena onesnaževanja na poligonu Poček brez predhodno opravljenih
analiz, ker le pavšalno določa višino takse in ker določa le enega
onesnaževalca. Poleg tega naj Občina Postojna sploh ne bi bila pristojna za
določanje spornih taks, saj v Odloku navedena onesnaževanja niso takšne narave,
da bi zadevala le prebivalce te lokalne skupnosti.
2. Občina na zahtevo Vlade ni odgovorila.
B)
3. Ustava v 147. členu določa, da lokalne
skupnosti predpisujejo davke in druge dajatve ob pogojih, ki jih določata
Ustava in zakon. Med postopkom za oceno ustavnosti je začel veljati nov Zakon o
varstvu okolja (Uradni list RS, št. 41/2004 – v nadaljevanju: ZVO-1), zato je
Ustavno sodišče presojalo skladnost Odloka s tem zakonom. ZVO-1 določa možnost
predpisovanja okoljske dajatve za onesnaževanje okolja. Občine pri
predpisovanju teh dajatev ne smejo prekoračiti pogojev, ki jih za njihovo
določanje postavlja ZVO-1.
4. Občina lahko pospešuje in spodbuja
doseganje ciljev varstva okolja z okoljskimi dajatvami (tretji odstavek 111.
člena ZVO-1). Podrobnejša pravila za predpisovanje okoljskih dajatev za
onesnaževanje okolja določa 112. člen ZVO. Okoljske dajatve lahko predpiše
občina, kadar gre za onesnaževanje okolja lokalnega pomena. Vlada s predpisom
določi, kaj se šteje za onesnaževanje okolja lokalnega pomena in osnovo za
obračun okoljske dajatve. Občina podrobneje določi vrsto onesnaževanja,
zavezance za posamezno okoljsko dajatev, njeno višino in način njenega
obračunavanja, odmere ter plačevanja, pri tem pa upošteva določbe drugega,
tretjega in petega odstavka 112. člena ZVO-1. Osnove za določitev okoljske
dajatve za onesnaževanje okolja so: 1. vrsta, količina ali lastnosti emisije iz
posameznega vira, 2. vrsta, količina ali lastnosti odpadkov ali 3. vsebnost
okolju škodljivih snovi v surovini, polizdelku ali izdelku (drugi odstavek 112.
člena ZVO-1). Zavezanka ali zavezanec za plačilo okoljske dajatve je oseba, ki
povzroča onesnaževanje okolja z emisijami, oseba, ki povzroča onesnaževanje
okolja z odpadki ali oseba, ki proizvaja ali uporablja ali daje na trg surovine,
polizdelke ali izdelke, ki vsebujejo okolju škodljive snovi (tretji odstavek
112. člena ZVO-1). Višina okoljske dajatve se določi tako, da je enaka mejnim
stroškom onesnaževanja (peti odstavek 112. člena ZVO-1). Smiselno enake določbe
je imel tudi prej veljavni ZVO (peti odstavek 10. člena ter 80. člen ZVO).
5. Iz navedenih določb ZVO-1 izhaja, da
mora občina s predpisom o uvedbi okoljske dajatve za onesnaževanje okolja
natančno določiti, za kakšno vrsto onesnaževanja se dajatev uvaja. Višina takse
je odvisna od vrste in količine onesnaževanja. Občina z izpodbijanim odlokom ni
sledila navedenim zakonskim zahtevam, ki jih zahteva ZVO-1. Zato je dejansko
predpisala takso glede na obseg vojaškega vadišča in zgolj za določenega
zavezanca, ne pa okoljske dajatve za onesnaževanje okolja na podlagi določb
ZVO-1.
6. Temeljni namen okoljske dajatve za
onesnaževanje okolja po ZVO-1 ni financiranje javnih služb okolja in ponudbe
javnih dobrin, temveč spodbujanje manjšega onesnaževanja okolja. Predpisana
taksa mora imeti preventivni in spodbujevalni učinek. Občina lahko pospešuje in
spodbuja doseganje ciljev varstva okolja z ekonomskimi ter finančnimi
instrumenti (tretji odstavek 111. člena ZVO-1). Tudi 112. člen v drugem
odstavku določa, da je osnova za določitev okoljske dajatve za onesnaževanje
okolja vrsta, količina ter lastnost onesnaževanja. Izpodbijani Odlok s takso ne
ustvarja mehanizmov, ki bi zavezovali onesnaževalce sorazmerno s količino
njihovega onesnaževanja. Občina je kot osnovo za plačilo takse določila obseg
vojaškega vadišča Poček in določila pavšalni letni znesek takse za hektar
vadišča. Takšna ureditev zaradi svoje pavšalne določitve takse ne vzpodbuja k
dejanskemu zmanjševanju onesnaževanja in je zato v nasprotju z namenom takse.
Zato je Ustavno sodišče Odlok razveljavilo. Pri tem se Ustavno sodišče ni
spuščalo v vprašanje, ali navedeni členi ZVO-1 sploh predstavljajo podlago za
določitev dajatev za tovrstno onesnaževanje okolja ali pa gre za druge vrste
plačil za okoljsko obremenjevanje (10. člen ZVO-1).
7. Ker vlagateljica zahteve ni izkazala, da
morebitnih škodljivih posledic ni mogoče odpraviti drugače kot z odpravo
Odloka, je Ustavno sodišče Odlok razveljavilo.
C)
8. Ustavno sodišče je sprejelo to odločbo
na podlagi tretjega odstavka 45. člena ZUstS v sestavi: podpredsednik dr. Janez
Čebulj ter sodnice in sodniki Lojze Janko, mag. Marija Krisper Kramberger,
Milojka Modrijan, dr. Ciril Ribičič, dr. Mirjam Škrk in Jože Tratnik. Odločbo
je sprejelo soglasno.
Št. U-I-299/02-9
Ljubljana, dne 20. maja 2004.
Podpredsednik
dr. Janez Čebulj l. r.