Ustavno sodišče je v postopku za oceno
ustavnosti, začetem na pobudo sindikata Fides, Sindikat zdravnikov in
zobozdravnikov Slovenije, ki ga zastopa predsednik Konrad Kuštrin, na seji dne
27. maja 2004
o d l o č i l o:
1. Drugi in tretji odstavek 41.a člena, 42. člena, 46. člena ter
tretji odstavek 62. člena Zakona o zdravniški službi (Uradni list RS, št.
98/99, 67/02, 15/03, 2/04 in 36/04 – ur. p.b.), kolikor se nanaša na nazive
zdravnik, doktor dentalne medicine in specialist, in drugi odstavek 11. člena Zakona
o spremembah in dopolnitvah Zakona o zdravniški službi (Uradni list RS, št.
67/02) niso v neskladju z Ustavo.
2. Pobuda za začetek postopka za oceno ustavnosti prvega
odstavka 11. člena Zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o zdravniški
službi se zavrže.
O b r a z l o ž i t e v
A)
1. Sindikat zdravnikov in zobozdravnikov
Slovenije (v nadaljevanju: Fides) zahteva presojo ustavnosti posameznih določb
Zakona o zdravniški službi (v nadaljevanju: ZZdrS) in Zakona o spremembah in
dopolnitvah Zakona o zdravniški službi (v nadaljevanju: ZZdrS-A). Ureditev
izpodbija zlasti z vidika zdravnikov, zaposlenih v mreži javne zdravstvene
službe. Uvodoma zatrjuje, da je ZZdrS, kolikor ureja tudi delovna razmerja
zdravnikov, zaposlenih izven mreže javne zdravstvene službe, v neskladju z 2.
členom Zakona o delovnih razmerjih (Uradni list RS, št. 42/02 – v nadaljevanju:
ZDR), ki ne predvideva posebnega urejanja delovnih razmerij za te zdravnike, in
z načelom enakosti iz 14. člena Ustave.
2. Pobudnik izpodbija drugi in tretji
odstavek 41.a člena ZZdrS, ki sta bila v ta zakon vnešena z določbo 4. člena
ZZdrS-A in ki določata, da se delovni dan zdravnikov praviloma ne pričenja pred
8. uro zjutraj, v izvenhospitalni dejavnosti, namenjeni storitvam za
uporabnike, pa mora najmanj petina delovnega časa potekati po 16. uri.
Zatrjuje, da drugi zakoni s področja urejanja delovnih razmerij takšnih določb
ne poznajo, temveč je urejanje delovnega časa večinoma prepuščeno delodajalcem.
Po mnenju pobudnika gre za diskriminacijo zdravnikov na podlagi poklica, ki je
prepovedana s 14. členom Ustave, in hkrati za poseg v načelo enakosti pred
zakonom. Določba drugega odstavka 41.a člena ZZdrS naj bi bila tudi v neskladju
z 49. členom Ustave, ker zdravnikom neutemeljeno omejuje svobodo dela pred 8.
uro zjutraj.
3. Pobudnik izpodbija 42. člen ZZdrS o
dežurni zdravniški službi, dopolnjen in spremenjen s 5. členom ZZdrS-A. Meni,
da je dežurstvo kot posebna oblika prisotnosti na delovnem mestu nepotrebno,
saj je neprekinjeno zdravstveno varstvo mogoče doseči že z instrumenti, ki jih
pozna ZDR kot splošen predpis (npr. delo v izmenah in nadurno delo).
Izpodbijana določba naj bi omogočala nadurno delo zdravnikov pod blažjimi
pogoji, kot veljajo za druge poklice, saj naj brez utemeljenih razlogov ne bi
predpisovala omejitev, ki so sicer določene za dopustnost takšnega dela.
Nasprotuje tudi ureditvi, ki predvideva različno plačilo za efektivne in
neefektivne ure, kar naj bi povzročilo, da je opravljanje dela v dežurstvu
vrednoteno slabše kot druge oblike nadurnega dela. Drugačna kot v splošni
ureditvi (drugi odstavek 141. člena ZDR) naj bi bila tudi definicija
efektivnega delovnega časa. Pobudnik meni, da takšna ureditev diskriminira
zdravnike na podlagi poklica in je v nasprotju z načelom enakosti pred zakonom.
Pobudnik ji očita tudi neskladje z Direktivo 93/104/ES o določenih vidikih
organizacije delovnega časa (Council directive 93/104/EC of 23 November 1993
concerning certain aspects of the organization of working time, OJ 1993, No L
307, as amended by Directive 2000/34/EC of the European Parliament and of the
Council of 22 June 2000 ameding Council Directive 93/104/EC concerning certain
aspects of the organisation of working time to cover sectors and activities
excluded from that Directive, OJ 2000, No L 195 – v nadaljevanju Direktiva)1,
v skladu s katero naj bi bilo treba v delovni čas všteti vse ure dežurstva.
Posledično meni, da je izpodbijana ureditev v neskladju z načelom Evropskega
sporazuma o pridružitvi med Republiko Slovenijo na eni strani in Evropskimi
skupnostmi in njihovimi državami članicami, ki delujejo v okviru Evropske
unije, na drugi strani (Uradni list RS, št. 44/97, MP, št. 13/97 – v
nadaljevanju: ESP) o približevanju slovenske zakonodaje evropski. Kot takšna
naj bi bila izpodbijana ureditev tudi v neskladju z drugim odstavkom 153. člena
Ustave.
4. Nadalje izpodbija prehodno določbo
prvega odstavka 11. člena ZZdrS-A o dopustnem obsegu nadurnega dela zdravnikov.
Opozarja, da je skladno s to določbo nadurno delo zdravnikov dopuščeno v večjem
obsegu kot za druge poklice, kar naj bi pomenilo neutemeljeno diskriminacijo
zdravnikov. Ureditev naj bi bila tudi v neskladju z Direktivo in kot takšna v
neskladju tudi z ESP oziroma po vstopu Slovenije v Evropsko unijo z drugim
odstavkom 153. člena Ustave. Še posebej sporen naj bi bil drugi odstavek 11.
člena ZZdrS-A o nadurnem delu specializantov in sekundarijev. Pobudnik namreč
meni, da ni nobenih utemeljenih razlogov za večjo obremenitev teh zdravnikov.
Ureditev naj bi pomenila diskriminacijo teh zdravnikov na podlagi izobrazbe, ki
naj bi bila prepovedana s prvim odstavkom 14. člena Ustave v zvezi z načelom
enakosti pred zakonom iz drugega odstavka te določbe Ustave. Ob tem meni, da
večjih delovnih obremenitev ni mogoče utemeljiti s potrebo po izobraževanju,
saj bi specializant, ki bi bil na specializaciji v času pomanjkanja zdravnikov,
moral opravljati specializacijo skupno več ur kot specializant, ki bi delal v
času, ko ni deficita, za kar pa ni utemeljenih razlogov.
5. Pobudnik je nezadovoljen z ureditvijo
pravice do stavke iz 46. člena ZZdrS, spremenjenim z 8. členom ZZdrS-A. Meni,
da je zaradi javnega interesa omejitev pravice do stavke sicer utemeljena,
vendar bi zdravniki v zameno morali biti upravičeni do ustreznega denarnega
nadomestila. Ker to ni določeno, ureditev nesorazmerno posega v pravico
zdravnikov do stavke iz 77. člena Ustave.
6. Pobudnik izpodbija tudi tretji odstavek
62. člena ZZdrS, spremenjen s tretjim odstavkom 10. člena novele ZZdrS-A, ki
pooblašča ministra, pristojnega za zdravje (v nadaljevanju: Minister), da na
predlog Zbornice določi pogoje in postopek za razvrstitev v nazive zdravnik,
doktor dentalne medicine,2 specialist in specialist konzultant.
Meni, da je za nazive zdravnik, doktor dentalne medicine in specialist to
urejeno že s samim ZZdrS. Zakonska določba, ki predvideva urejanje te materije
še s podzakonskim aktom, vnaša v ta zakon neskladje. Izpodbijana določba naj bi
bila v očitnem nasprotju z drugim odstavkom 17. člena ZZdrS, po katerem
Zdravniška zbornica Slovenije (v nadaljevanju: Zbornica) določa vrste in
trajanje specializacij in postopek opravljanja specialističnega izpita. Meni
tudi, da bi vsako dodatno urejanje omenjene materije s strani Ministra pomenilo
poseganje v zakonsko materijo, kar bi bilo v neskladju s 87. členom Ustave.
7. Vlada meni, da se izpodbijane določbe
ZZdrS nanašajo zgolj na zdravnike, ki delajo v mreži javne zdravstvene službe,
čeprav bi lahko ta zakon urejal tudi delovna razmerja drugih zdravnikov. Z
ZZdrS so urejene posebnosti delovnih razmerij, ki izhajajo iz posebne narave
zdravniškega poklica. Posebna zakonska ureditev razporeditve delovnega časa je
določena z namenom prilagajanja delovnega časa uporabnikom zdravstvenih
storitev in zagotavljanja večje in bolj enakomerne dostopnosti teh do
zdravniških storitev. Sprememba delovnega časa na ta način sledi siceršnjim
trendom v Evropi in pri nas, ki mu sledijo tudi druge dejavnosti, med drugim
tudi državna uprava. Dežurstvo pomeni uveljavljeno obliko dela, ki se uvaja v
primerih, ko kontinuitete zdravstvene službe ni mogoče zagotoviti z drugimi
oblikami razporeditve delovnega časa. Dežurstvo samo po sebi ni nadurno delo,
ker gre pri dežurstvu v večjem ali manjšem obsegu zgolj za pripravljenost na
delovnem mestu, torej za čakanje na delo, in ne za opravljanje dela. Temu je prilagojena
tudi definicija efektivnega delovnega časa v dežurstvu. Kadar dežurstvo hkrati
pomeni opravljanje dela preko polnega delovnega časa, morajo biti podani tudi
splošni pogoji za dopustnost opravljanja takšnega dela. Dežurstvo se v celoti
všteva v delovni čas, tako glede odmorov in počitkov kot glede upoštevanja ur v
delovnem času, razlike so le v nagrajevanju. Različno vrednotenje dejanskega
dela in čakanja na delo pa je legitimno, saj je plača vedno odvisna tudi od
količine in kvalitete dela. Začasna ureditev nadurnega dela zdravnikov temelji
na potrebah po zagotavljanju neprekinjenega zdravstvenega varstva, ki ga sicer
ne bi bilo mogoče zagotoviti. Glede sekundarijev in specializantov je takšna
ureditev tudi povsem v skladu z Direktivo, glede drugih zdravnikov pa bo z njo
usklajena do konca leta 2004. Takojšnjo uskladitev onemogoča manjše število
zdravnikov v Sloveniji kot v večini držav članic Evropske unije. Zaradi
omejitev pravice do stavke, ki so določene z zakonom in zagotavljajo
uporabnikom zdravstvenih storitev le najbolj nujno pomoč, zdravniki in doktorji
dentalne medicine ne morejo biti upravičeni do posebnih plačil, ker ni zato
nobene pravne podlage. Pobuda glede določbe o nazivih je po mnenju Vlade
utemeljena v delu, ki se nanaša na naziv zdravnika in doktorja dentalne
medicine, ki se pridobi že z diplomo medicinske fakultete.
8. Državni zbor se v odgovoru na pobudo
pridružuje mnenju Vlade. Poudarja, da posebno ureditev delovnega časa
zdravnikov narekuje javna korist oziroma jo narekujejo pravice bolnikov. Ob tem
navaja, da ima enak delovni čas na primer tudi državna uprava, saj celoten
sistem urejanja družbenega življenja stremi k temu, da se začetek delovnega
časa premakne z zgodnjih jutranjih ur. Trditve o kršitvi 49. člena Ustave so po
mnenju Državnega zbora zgolj pavšalne, omejitev pravice do stavke pa ni
nesorazmerna. Določitev pogojev za razvrstitev v nazive je po mnenju Državnega
zbora sicer res zakonska materija, vendar pa iz zakonskih določb ni razviden
namen določanja novih pogojev s podzakonskimi akti.
B)–I
9. Po 23. členu Zakona o Ustavnem sodišču
(Uradni list RS, št. 15/94 – v nadaljevanju: ZUstS) lahko vloži zahtevo za
uvedbo postopka za oceno ustavnosti in zakonitosti tudi reprezentativni
sindikat za območje države, kadar so ogrožene pravice delavcev. Takšno
kvalificirano reprezentativnost določa Zakon o reprezentativnosti sindikatov
(Uradni list RS, št. 13/93 – ZRS), kadar gre za zveze ali konfederacije
sindikatov za območje države, v katere se povezujejo sindikati iz različnih
panog dejavnosti ali poklicev (8. člen), kar pa Fides, kot je razvidno iz
dokumentov, s katerimi se izkaže, ni. Iz odločbe Ministrstva za delo, družino
in socialne zadeve št. 121-02-124/93 z dne 15. 7. 1995 namreč izhaja, da je
pobudnik reprezentativni sindikat v poklicih zdravnik in zobozdravnik. Kot
takšen ni upravičen vložiti zahteve v smislu navedenega člena ZUstS. Zato je
Ustavno sodišče njegovo vlogo obravnavalo kot pobudo (glej tudi odločbo
Ustavnega sodišča št. U-I-91/97 z dne 2. 2. 2001, Uradni list RS, št. 19/01 in
OdlUS X, 16). Pri tem je štelo, da Fides načeloma izkazuje pravni interes za
vložitev pobude po 24. členu ZUstS, ker izpodbijane določbe vplivajo na pravice
članov tega sindikata. Ne glede na to pobudniku ni moglo priznati pravnega interesa
za vložitev pobude za oceno ustavnosti prvega odstavka 11. člena ZZdrS. Skladno
z drugim odstavkom 24. člena ZUstS namreč pobudnik izkazuje pravni interes za
izpodbijanje predpisa le, če bi ugoditev predlogu privedla do izboljšanja
njegovega pravnega položaja. Če vlaga pobudo sindikat, ker izpodbijane določbe
vplivajo na pravice njegovih članov, se mora takšno izboljšanje izraziti v
pravnem položaju njegovih članov. Ta pogoj v primeru izpodbijane določbe prvega
odstavka 11. člena ZZdrS-A ni izpolnjen.
10. Izpodbijana določba se nanaša na
dopusten obseg nadurnega dela zdravnikov v določenem prehodnem obdobju od
uveljavitve Zakona. Skladno z 41.b členom ZZdrS delo zdravnikov preko polnega
delovnega časa ne sme presegati v povprečju osem ur tedensko, pri čemer se
časovna omejitev tedenskega delovnega časa preko polnega delovnega časa
upošteva kot povprečna omejitev v določenem časovnem obdobju, ki ne sme biti
daljše od šestih mesecev. Pri tem se pri izračunu povprečja ne upoštevata letni
dopust in odsotnost z dela zaradi bolezni. Upoštevaje izpodbijani prvi odstavek
11. člena ZZdrS-A pa lahko, ne glede na določbo prvega odstavka 41.b člena
ZZdrS, v obdobju do 31. 12. 2004 delo zdravnikov preko polnega delovnega časa
traja v povprečju največ 15 ur tedensko, izjemoma pa največ 25 ur tedensko, če
delodajalec za opravljanje dela ni mogel zaposliti novega zdravnika, pri čemer
se časovna omejitev tedenskega delovnega časa preko polnega delovnega časa
upošteva kot povprečna omejitev v določenem časovnem obdobju, ki ne sme biti
daljše od štirih mesecev. Ustavno sodišče ugotavlja, da bi lahko tudi v primeru
morebitne ugotovitve neustavnosti te določbe Ustavno sodišče takšno določbo
razveljavilo le z odložnim rokom. Takojšnja razveljavitev bi namreč lahko
povzročila hude motnje v zagotavljanju zdravstvenih storitev. Iz zakonodajnega
gradiva in mnenja Vlade namreč izhaja, da je le z izpodbijanim obsegom
dopustnega nadurnega dela zdravnikov mogoče zagotoviti nemoten dostop
prebivalcev do storitev zdravniške službe in v tem okviru zlasti do storitev
nujne zdravniške pomoči. Glede na to bi moralo Ustavno sodišče dati
zakonodajalcu ustrezen čas, da bi poiskal drugačno rešitev. Ta rok po oceni
Ustavnega sodišča ne bi smel biti krajši od enega leta. To pa pomeni, da bi
začetek učinkovanja morebitne razveljavitve izpodbijane določbe sovpadel z
obdobjem, ko bi izpodbijana določba že tudi sicer prenehala veljati. Kot
navedeno, velja namreč le do 31. 12. 2004. To pomeni, da pobudnik za presojo te
določbe očitno ne izkazuje pravnega interesa, ker tudi morebitna ugoditev
njegovemu predlogu ne bi mogla privesti do izboljšanja pravnega položaja
zdravnikov, katerih interese zastopa. Zato je Ustavno sodišče pobudo v tem delu
zavrglo.
11. Pobudo za začetek postopka za oceno
ustavnosti drugega in tretjega odstavka 41.a člena, 42. člena, 46. člena in
tretjega odstavka 62. člena ZZdrS ter drugega odstavka 11. člena ZZdrS-A je
Ustavno sodišče sprejelo. Ker so bili izpolnjeni pogoji iz četrtega odstavka
26. člena ZUstS, je nadaljevalo z odločanjem o stvari sami.
B)–II
12. Zdravniki opravljajo zdravstveno
dejavnost kot zdravniško službo v skladu z Zakonom o zdravstveni dejavnosti
(Uradni list RS, št. 9/92 in nasl. – v nadaljevanju: ZZdej) in ZZdrS (prvi
odstavek 1. člena ZZdrS). Zdravniška služba se opravlja na zdravniških delovnih
mestih v okviru mreže javne zdravstvene službe in izven nje (6. člen ZZdrS). V
okviru mreže javne zdravstvene službe se zdravstvena dejavnost opravlja kot
javna služba (prvi odstavek 4. člena ZZdej). Zdravniška delovna mesta v mreži
javne zdravstvene službe se razporedijo po strokovnih področjih: v javnih
zavodih, pri drugih pravnih osebah s koncesijo in pri zasebnih zdravnikih s
koncesijo (drugi odstavek 7. člena ZZdrS). Zdravnik lahko samostojno opravlja
zdravniško službo kot zasebni zdravnik, če izpolnjuje pogoje, ki jih določa
ZZdrS, in če je vpisan v register zdravnikov (39. člen ZZdrS).
13. ZZdrS vsebuje določbe, ki se nanašajo
na zdravnike v mreži javne zdravstvene službe, določbe, ki se nanašajo na
zasebne zdravnike, ter določbe, ki se nanašajo na oboje. Navedeno velja tudi
glede delitve zdravnikov na zaposlene in samozaposlene. Iz pobude izhaja, da
izpodbija pobudnik določbe ZZdrS oziroma ZZdrS-A zgolj glede zdravnikov, ki
opravljajo zdravniško službo v delovnem razmerju, ne pa tudi glede
samozaposlenih zdravnikov. Zakonsko ureditev izpodbija zlasti glede zdravnikov,
ki opravljajo zdravniško službo kot zaposleni v okviru mreže javne zdravstvene
službe. V zvezi z veljavnostjo izpodbijane ureditve za zdravnike, zaposlene
izven mreže javne zdravstvene službe, pavšalno navaja, da z ZDR zanje ni
predviden odstop od splošne ureditve. Izpodbijana ureditev, kolikor se nanaša
na te zdravnike, naj bi bila zato v neskladju z ZDR. Ustavno sodišče ni
pristojno ocenjevati medsebojne skladnosti zakonov. Pristojno je ocenjevati le,
ali gre za takšna nasprotja znotraj pravnega reda, ki pomenijo kršitev načel
pravne države, iz 2. člena Ustave (tako tudi v odločbi Ustavnega sodišča št.
U-I-81/96 z dne 12. 3. 1998, Uradni list RS, št. 27/98 in OdlUS VII, 46). Za to
pa v obravnavanem primeru ne gre. Člena 2 ZDR, v skladu s katerim ureja ta
zakon tudi delovna razmerja delavcev, zaposlenih v državnih organih, lokalnih
skupnostih in v zavodih, drugih organizacijah ter pri zasebnikih, ki opravljajo
javno službo, če ni s posebnim zakonom določeno drugače, namreč ni mogoče
razlagati tako, kot da izključuje dopustnost specialne ureditve delovnih
razmerij za vse tiste delavce, na katere se ta določba ne nanaša. Takšna
razlaga bi bila v neskladju z drugim odstavkom 14. člena Ustave, ki
zakonodajalca zavezuje, da enake primere obravnava enako in različne različno,
in dopušča različno urejanje enakih položajev, če obstajajo za takšno
razlikovanje razumni in stvarni razlogi. Omenjene določbe iz splošne ureditve
(2. člen ZDR) zato ni mogoče razumeti tako, da izključuje dopustnost posebne
ureditve, če gre že v temelju za različne primere oziroma če različno
obravnavanje enakih primerov narekujejo razumni in stvarni razlogi. Tega, ali
katera izmed določb ZZdrS, ki veljajo tudi za zdravnike, zaposlene izven
javnega sektorja, odstopa od splošne ureditve v nasprotju s predstavljenimi
merili, kar bi sicer lahko pomenilo kršitev načela enakosti iz drugega odstavka
14. člena Ustave, pa Ustavno sodišče glede na pavšalnost pobudnikovih očitkov –
pobudnik ni niti konkretiziral spornih določb, ni moglo obravnavati.
Delovni čas zdravnikov
14. Drugi in tretji odstavek 41.a člena
ZZdrS določata, da se delovni dan zdravnikov praviloma ne pričenja pred 8. uro
zjutraj, v izvenhospitalni dejavnosti, namenjeni storitvam za uporabnike, pa
mora najmanj petina delovnega časa potekati po 16. uri. Pobudnik pravilno
ugotavlja, da ZDR kot splošna ureditev ne vsebuje določb o obveznem začetku
oziroma koncu delovnega dne pri posameznih delodajalcih. Izpodbijana ureditev
se torej res razlikuje od splošne ureditve, takšno razlikovanje pa je po mnenju
pobudnika neustavno, ker naj bi diskriminiralo zdravnike na podlagi poklica.
15. Po prvem odstavku 14. člena Ustave so v
Sloveniji vsakomur zagotovljene enake človekove pravice in temeljne svoboščine,
ne glede na narodnost, raso, spol, jezik, vero, politično ali drugo
prepričanje, gmotno stanje, rojstvo, izobrazbo, družbeni položaj ali katerokoli
drugo osebno okoliščino. Ta ustavna določba torej določa, da zakonodajalec na
podlagi osebne okoliščine ne sme diskriminirati posameznika pri izvrševanju
človekovih pravic in temeljnih svoboščin. Pobudnik ne navede, pri izvrševanju
katere človekove pravice naj bi bili člani sindikata z izpodbijano ureditvijo
diskriminirani zaradi opravljanja zdravniškega poklica. Zato je Ustavno sodišče
izpodbijano ureditev presojalo zgolj z vidika skladnosti z drugim odstavkom 14.
člena Ustave.
16. Drugi odstavek 14. člena Ustave
zagotavlja splošno enakost pred zakonom. Kot je bilo že navedeno, po ustaljeni
ustavnosodni presoji ta ustavna določba ne pomeni, da predpis ne bi smel
različno urejati enakih položajev pravnih subjektov, pomeni pa, da tega ne sme
početi samovoljno, brez razumnega in stvarnega razloga. Za ureditev delovnega
časa zdravnikov v drugem in tretjem odstavku 41.a člena ZZdrS pa je imel
zakonodajalec razumne razloge. Državni zbor navaja, da specifično ureditev
delovnega časa narekuje javna korist, ki je v varstvu pravic bolnikov. Tudi
Vlada meni, da sta bili izpodbijani določbi sprejeti z namenom prilagajanja
delovnega časa uporabnikom zdravstvenih storitev in zagotovitve čim širše
dostopnosti do storitev zdravniške službe. Ob tem opozarjata, da celoten sistem
urejanja družbenega življenja stremi k temu, da se začetek delovnega časa
premakne z zgodnjih jutranjih ur, kar potrjujejo tudi trendi v Evropi. Ustavno
sodišče ocenjuje, da je široka dostopnost prebivalstva do zdravniških storitev
nedvomno v interesu uporabnikov zdravstvenih storitev, glede na naravo in
pomembnost teh storitev pa tudi v splošnem interesu. Ureditvi, ki zasleduje
takšne cilje, po oceni Ustavnega sodišča ni mogoče očitati samovoljnosti in
neskladja z drugim odstavkom 14. člena Ustave.
17. Pobudnikovega očitka o neskladju
drugega odstavka 41.a člena z 49. členom Ustave glede na njegovo pavšalnost
Ustavno sodišče ni moglo obravnavati.
Dežurna zdravniška služba
18. Člen 42 ZZdrS določa, da je dežurstvo
posebna oblika dela, sestavljena iz ur prisotnosti na delovnem mestu –
neefektivnih ur in ur opravljanja storitev – efektivnih ur (prvi odstavek). Vse
ure v dežurstvu se s stališča pravice do odmorov in počitkov štejejo v delovni
čas (drugi odstavek). Plačilo za efektivne in neefektivne ure je različno in se
uredi s kolektivno pogodbo (tretji odstavek). Plačilo za dežurstvo se všteva v
osnovo za pokojninsko in invalidsko zavarovanje (četrti odstavek). Zdravniku,
ki je dopolnil 50 let starosti, praviloma ni treba opravljati dežurne službe,
ob pogojih, ki jih določi Minister (peti odstavek).
19. Pobudnik meni, da izpodbijana določba o
dežurni zdravniški službi neutemeljeno odstopa od splošne ureditve v ZDR, ki ne
predvideva instituta dežurstva. Kot takšna naj bi ta določba diskriminirala
zdravnike na podlagi poklica in naj bi bila v neskladju z ustavnim načelom
enakosti pred zakonom. Iz enakih razlogov, kot so navedeni v 15. točki
obrazložitve, je Ustavno sodišče izpodbijano ureditev presojalo zgolj z vidika
skladnosti z drugim odstavkom 14. člena Ustave.
20. Očitek o kršitvi načela enakosti pred
zakonom iz drugega odstavka 14. člena Ustave, ki naj bi bilo kršeno s tem, ko
ZZdrS za zdravnike predvideva dežurstvo kot posebno obliko dela, je
neutemeljen. Po oceni Ustavnega sodišča je imel namreč zakonodajalec za sprejem
takšne ureditve razumne in stvarne razloge. Iz prvega odstavka 42. člena ZZdrS
izhaja, da je dežurstvo sestavljeno iz ur opravljanja storitev, to je
dejanskega opravljanja dela, in ur prisotnosti na delovnem mestu, torej čakanja
na delo. Dežurstvo po ZZdrS pomeni torej posebno obliko dela, pri kateri se že
vnaprej predvideva, da delavec med dežurstvom praviloma ne bo ves čas dejansko
delal.3 Pri tem razmerje ur dejanskega opravljanja dela in čakanja
na delo med dežurstvom sicer ni znano vnaprej in je odvisno od potrebe po
zagotavljanju storitev dežurne službe v vsakem posameznem primeru, vendar pa
naj bi praviloma šlo za kombinacijo dejanskega opravljanja dela in čakanja na
delo. Kot takšno je dežurstvo primerna oblika dela za zagotavljanje storitev
zdravniške službe v obdobjih, ko sicer ni predviden splošen dostop do storitev
te službe, temveč le dostop do nujnih zdravniških storitev, če je upoštevaje
konkretne okoliščine pri posameznem delodajalcu v teh obdobjih utemeljeno
mogoče pričakovati praviloma manjšo potrebo po dejanskem delu dežurnih
delavcev. Glede na to ni mogoče trditi, da zakonodajalec ni imel razumnih
razlogov za to, da je predvidel možnost organiziranja dežurne zdravniške službe
kot posebne oblike dela zdravnikov. Ker kombinacija dejanskega dela in čakanja
na delo kot lastnost dežurstva po ZZdrS ni tudi bistvena lastnost izmenskega
dela, je neutemeljen očitek pobudnika, da poseben institut dežurstva ni
potreben, ker obstaja možnost organiziranja dela v izmenah. Prav tako pobudnik
neutemeljeno enači nadurno delo kot delo preko polnega delovnega časa z
dežurstvom kot posebno organizacijsko obliko dela, pri katerem je treba v
vsakem konkretnem primeru šele ugotoviti, ali dejansko pomeni tudi nadurno
delo.
21. Neutemeljen je tudi očitek pobudnika,
da zakonodajalec ne bi smel predvideti različnega plačila za efektivne in
neefektivne ure dela v dežurstvu, kot to izhaja iz tretjega odstavka 42. člena
ZZdrS. Zakonodajalec je utemeljeno predvidel dežurstvo kot posebno obliko dela
zdravnikov ter predvidel v primerjavi z drugimi oblikami dela tudi določene
druge posebnosti, ki naj veljajo za dežurstvo. Takšna posebnost je na primer
različno vrednotenje ur v dežurstvu v odvisnosti od tega, ali gre za ure
opravljanja storitev ali pa zgolj za prisotnost na delovnem mestu in čakanje na
delo. Razlika med urami v dežurstvu, ko delavec dejansko opravlja delo, in
urami čakanja na delo, med katerimi lahko delavec v bistveno večji meri
razpolaga s svojim časom in nenazadnje tudi počiva, je namreč z vidika
intenzitete dela ter obremenitve delavcev tako očitna, da jo je, upoštevaje
vnaprejšnjo predvidljivost takšnih obdobij dela v dežurstvu, mogoče šteti za
razumen razlog za razlikovanje.
22. Zmotno je prepričanje pobudnika, da je
ena izmed posebnosti opravljanja dela v dežurstvu tudi ta, da se v delovni čas
zdravnikov, razen s stališča pravice do odmorov in počitkov, štejejo samo ure
dejanskega opravljanja dela, ne pa tudi ure čakanja na delo. Drugi odstavek 42.
člena ZZdrS določa, da se s stališča pravice do odmorov in počitkov vse ure v
dežurstvu štejejo v delovni čas zdravnikov. To določbo je treba razumeti tako,
da glede počitkov in odmorov še posebej poudarja vštevanje vseh ur v dežurstvu
v delovni čas zdravnikov. Za takšno razlago poleg jezikovne govorijo tudi druge
metode razlage (zgodovinska, logična in sistematična razlaga). Tako že iz
zakonodajnega gradiva izhaja, da se čas dežurstva v celoti všteva v delovni
čas, ne glede na to, ali je zdravnik opravljal storitve ali pa je le čakal na
delo (Poročevalec DZ, št. 56/02). Do enakega rezultata pripelje tudi
upoštevanje dejstva, da so določbe ZZdrS, ki urejajo delovna razmerja
zdravnikov, in določbe ZDR v razmerju posebnih (specialnih) in splošnih (generalnih)
določb. Argumentum a contrario (sklepanje po nasprotnem razlogovanju) nam pove,
da lahko specialno pravilo vedno uporabimo samo za primer, ki je v njem izrecno
opredeljen. V nasprotnem primeru je treba uporabiti splošno pravilo.4
Izpodbijana določba drugega odstavka 42. člena ZZdrS, ki izrecno ne izključuje
vštevanja ur v dežurstvu v delovni čas zdravnikov, zato ne more izključiti
uporabe določb ZDR o delovnem času. To pa pomeni, da je treba tudi glede
dežurnega dela zdravnikov uporabiti splošno definicijo delovnega časa iz 141.
člena ZDR, ki deli delovni čas na efektivni delovni čas in čas odmora med
dnevnim delom ter čas upravičenih odsotnosti z dela, pri čemer je efektivni
delovni čas vsak čas, v katerem delavec dela, kar pomeni, da je na razpolago
delodajalcu in da izpolnjuje svoje delovne obveznosti iz pogodbe o zaposlitvi.
Takšna definicija efektivnega delovnega časa ne izključuje obdobij, ko delavec
na delovnem mestu čaka na delo. Na drugačno razlago tudi ne odkazuje določba
prvega odstavka 42. člena ZZdrS, ki omenja efektivne in neefektivne ure v
dežurstvu in ki po mnenju pobudnika uvaja drugačno definicijo efektivnega
delovnega časa zdravnikov, kot je uveljavljena v splošni ureditvi. Glede na
tretji odstavek 42. člena ZZdrS, ki predvideva različno plačilo za efektivne in
neefektivne ure v dežurstvu, je namreč jasno, da je treba pojma efektivne in
neefektivne ure v določbi 42. člena ZZdrS povezovati zgolj z nagrajevanjem
dežurnega dela, ne pa tudi z opredelitvijo delovnega časa zdravnikov.
23. Glede na navedeno je 42. člen ZZdrS
mogoče razlagati le tako, da se vse ure v dežurstvu štejejo v delovni čas
zdravnikov. Ob tem velja dodati, da sporno določbo enako razumeta tudi Vlada in
Državni zbor. Poleg tega bi bila drugačna razlaga po oceni Ustavnega sodišča
tudi v neskladju z Ustavo (drugi odstavek 14. člena Ustave). Za razlikovanje
med urami opravljanja storitev in čakanja na delo v dežurstvu glede vštevanja
teh ur v delovni čas zdravnikov namreč ni najti razumnih razlogov. Drugače kot
pri pripravljenosti na delo, ko mora biti zdravnik izven delovnega mesta
dosegljiv po telefonu ali s pomočjo drugih sredstev z namenom, da sta
zagotovljena možnost svetovanja in v primeru potrebe prihod na delovno mesto
(prvi odstavek 42.a člena ZZdrS), mora biti zdravnik med dežurno službo ves čas
prisoten na delovnem mestu. V času opravljanja dežurne zdravniške službe se
torej zdravnik zadržuje izven svojega družinskega in socialnega okolja ter je
pri razpolaganju s svojim prostim časom, četudi zgolj čaka na delo, omejen v
tolikšni meri, da glede vštevanja ur v delovni čas ur prisotnosti na delu ni
utemeljeno razlikovati od ur dejanskega opravljanja storitev. Nenazadnje
narekuje takšno razlago tudi načelo lojalne razlage, v skladu s katerim je
treba državno pravo razlagati v luči prava Skupnosti.5 Tudi iz
judikature Sodišča evropskih skupnosti namreč izhaja, da je treba pravo
Skupnosti razlagati tako, da se dežurna zdravniška služba, v okviru katere mora
biti zdravnik na razpolago na delovnem mestu, v celoti všteje v delovni čas
zdravnika.6
24. Neutemeljen pa je tudi očitek
pobudnika, da je na podlagi izpodbijane določbe 42. člena ZZdrS nadurno delo v
dežurstvu omogočeno pod blažjimi pogoji, kot veljajo za druge poklice. To bi
lahko držalo v primeru, če se vse ure v dežurstvu ne bi štele v delovni čas
zdravnikov. Kot navedeno, pa takšna razlaga Zakona ni mogoča. To pomeni, da je
treba tudi dežurstvo obravnavati kot nadurno delo, upoštevaje predpisane
omejitve iz splošne oziroma posebne ureditve, kolikor gre za delo preko polnega
delovnega časa. Edina razlika, ki velja za nadurno delo zdravnikov, upoštevajoč
veljavno posebno ureditev v ZZdrS, je dopusten obseg nadurnega dela zdravnikov.
Tretji odstavek 143. člena ZDR namreč določa, da lahko traja nadurno delo
največ osem ur na teden, največ dvajset ur na mesec in največ sto osemdeset ur
na leto, skladno s prvim odstavkom 41.b člena ZZdrS pa nadurno delo zdravnikov
ne sme presegati v povprečju osem ur tedensko. Te določbe pobudnik ne
izpodbija. Nasprotuje le dopustnemu obsegu nadurnega dela zdravnikov v
prehodnem obdobju, urejenem v prvem odstavku 11. člena ZZdrS-A, glede katerega
pa, kot izhaja iz 9. točke obrazložitve, pobudniku ni mogoče priznati pravnega
interesa za izpodbijanje.
Delo preko polnega delovnega časa (nadurno
delo)
25. Pobudnik je izpodbijal dve določbi, ki
se nanašata na nadurno delo zdravnikov. Pobudo za presojo prvega odstavka 11.
člena ZZdrS-A je Ustavno sodišče zavrglo. Sprejelo pa je pobudo za presojo
drugega odstavka te določbe. V skladu s to določbo lahko nadurno delo
zdravnikov sekundarijev in specializantov7 v obdobju do 31. 7. 2007
traja v povprečju največ 18 ur na teden, v naslednjih dveh letih 16 ur na teden
in v naslednjih dveh letih 12 ur na teden, pri čemer se časovna omejitev
tedenskega delovnega časa preko polnega delovnega časa upošteva kot povprečna
omejitev v določenem časovnem obdobju, ki ne sme biti daljše od štirih mesecev.
Takšna ureditev odstopa od ureditve, ki velja za druge zdravnike in v skladu s
katero delo zdravnikov preko polnega delovnega časa po 1. 1. 2005 brez
njihovega soglasja ne bo smelo presegati v povprečju osem ur tedensko. Pobudnik
meni, da pomeni uvedeno razlikovanje med zdravniki sekundariji in specializanti
na eni strani ter drugimi zdravniki na drugi strani nedopustno diskriminacijo
na podlagi izobrazbe. Tega očitka Ustavno sodišče, iz razlogov, navedenih v 15.
točki obrazložitve, ni preizkušalo.
26. Izpodbijana določba ni v neskladju z
drugim odstavkom 14. člena Ustave. Za sporno razlikovanje med zdravniki sekundariji
in specializanti in drugimi zdravniki je imel namreč zakonodajalec razumne
razloge. Kot opozarja Vlada, zdravniki sekundariji in specializanti med
opravljanjem nadurnega dela pridobivajo dodatne delovne izkušnje. S tega vidika
lahko opravljanje takšnega dela mladim zdravnikom koristi. Na izpodbijani ukrep
je mogoče zato gledati kot na enega izmed načinov usposabljanja mladih
zdravnikov za nadaljnje zdravniško delo. Kot takšen je ta ukrep nedvomno v
javnem interesu, ureditvi, ki omogoča zasledovanje takšnega cilja, pa ni mogoče
očitati nerazumnosti. Pri tem ne kaže spregledati, da pobudnik ne zatrjuje, da
izpodbijana ureditev dopušča nadurno delo zdravnikov sekundarijev in
specializantov v takšnem obsegu, da bi lahko bil bistveno prizadet varstveni
vidik zakonskega omejevanja dolžine delovnega časa, katerega namen je
preprečiti pretirano izčrpanje delavčevih moči in zagotoviti varnost in zdravje
delavcev in ki mora biti upoštevan tudi pri urejanju nadurnega dela teh
zdravnikov. Na sprejeto odločitev pa tudi ne more vplivati dejstvo, da je
pridobivanje delovnih izkušenj med nadurnim delom odvisno od naključne
obremenitve zdravnikov sekundarijev in specializantov s takšnim delom.
Omejitev pravice do stavke
27. Po mnenju pobudnika je neustavna
določba 46. člena ZZdrS o opravljanju zdravniške službe v času stavke. Skladno
s to določbo je dolžan zdravnik v času stavke izvajati primeroma naštete
zdravniške storitve, katerih opustitev bi v kratkem času vodila v nepopravljivo
hudo okvaro zdravja ali smrt, vse zdravstvene storitve za otroke do 18. leta
starosti in za bolnike, starejše od 65 let, vse zdravstvene storitve v zvezi z
nosečnostjo in porodom ter vse ukrepe za preprečevanje in obvladovanje
nalezljivih bolezni. Omejitve pravice do stavke so z ZZdrS predvidene že vse od
njegove uveljavitve. Spremembe, uvedene z 8. členom ZZdrS-A, pomenijo samo bolj
jasno opredelitev zdravniških storitev, ki jih morajo zdravniki opravljati tudi
v času stavke, in le v manjšem obsegu dodatno omejitev zdravnikov pri izvajanju
te njihove ustavne pravice (v zvezi z dolžnostjo izvajanja ukrepov za
preprečevanje in obvladovanje nalezljivih bolezni).
28. Po ustaljeni ustavnosodni presoji je
poseg v človekove pravice dopusten, če temelji na legitimnem, stvarno
upravičenem cilju. Poleg tega, da zasleduje legitimen cilj, mora biti poseg
tudi v skladu z načeli pravne države (2. člen Ustave), in sicer s tistim izmed
teh načel, ki prepoveduje prekomerne posege države tudi v primerih, ko se z
njimi zasleduje legitimen cilj (splošno načelo sorazmernosti). Oceno, ali ne
gre morda za prekomeren poseg, opravi Ustavno sodišče na podlagi t.i. strogega
testa sorazmernosti. Ta test obsega presojo treh vidikov posega: 1) ali je
poseg sploh nujen (potreben) za dosego zasledovanega cilja; 2) ali je ocenjevani
poseg primeren za dosego zasledovanega cilja v tem smislu, da je ta cilj s
posegom dejansko mogoče doseči; 3) ali je teža posledic ocenjevanega posega v
prizadeto človekovo pravico proporcionalna vrednosti zasledovanega cilja
oziroma koristim, ki bodo zaradi posega nastale (načelo sorazmernosti v ožjem
pomenu oziroma načelo proporcionalnosti). Splošno načelo sorazmernosti je treba
upoštevati pri vsaki omejitvi človekovih pravic in temeljnih svoboščin, ne
glede na to, na čem temelji legitimnost omejitve (glej odločbo št. U-I-127/01 z
dne 12. 2. 2004, Uradni list RS, št. 25/04). Velja torej tudi v primerih, kot
je obravnavani, ko omejitev ustavne pravice predvideva že sama Ustava, ki v
drugem odstavku 77. člena določa, da se lahko pravica do stavke, če to zahteva
javna korist in upoštevaje vrsto in naravo dejavnosti, omeji z zakonom. Tudi
ustavno pooblastilo zakonodajalcu za omejitev človekove pravice namreč ne
pomeni, da lahko zakonodajalec določi omejitve oziroma posege poljubno. Da je
treba tudi dopustnost omejitev ustavne pravice do stavke presojati po strogem
testu sorazmernosti, pa izhaja tudi iz dosedanje ustavnosodne presoje (glej
sklep št. U-I-230/96 z dne 28. 10. 1998, OdlUS VII, 199).
29. Z omejitvijo pravice zdravnikov do
stavke je zakonodajalec zagotovil kontinuiran dostop do nekaterih
najpomembnejših zdravstvenih storitev, ki so vitalnega pomena za življenje in
zdravje prebivalcev. Skladno s pravico do zdravstvenega varstva iz prvega
odstavka 51. člena Ustave, ki od države zahteva, da z ustreznimi ukrepi
zagotovi učinkovito uresničevanje te človekove pravice, je zakonodajalec ne
samo upravičen, temveč celo dolžan sprejeti ukrepe, s katerimi se posameznikom
in prebivalstvu v celoti zagotovi najvišja možna stopnja zdravja. Kontinuiran
dostop do nekaterih najpomembnejših zdravstvenih storitev je eden izmed takšnih
ukrepov in je nedvomno v javnem interesu. Glede na to je imel zakonodajalec za
poseg v človekove pravice legitimen, to je stvarno upravičen cilj. Tega
izpodbijani ureditvi ne odreka niti pobudnik, ki ne oporeka nobeni izmed v 46.
členu ZZdrS predvidenih omejitev, temveč tudi sam navaja, da je omejitev
ustavne pravice do stavke v primeru zdravnikov v javnem interesu. Pobudnik tudi
ne zatrjuje, da bi bilo mogoče zasledovani cilj doseči brez posega nasploh
(kateregakoli) oziroma da bi ga bilo mogoče doseči s kakšnim drugim posegom, ki
bi bil po svoji naravi blažji. Prav tako ne navaja, da zasledovanega cilja z
izbranim posegom dejansko sploh ne bi bilo mogoče doseči. Glede na to tudi
nujnost in primernost posega v tej zadevi ni sporna in se Ustavnemu sodišču z
izpolnjenostjo teh dveh kriterijev ni bilo treba ukvarjati še posebej. Navedbe
pobudnika, da izpodbijana ureditev nesorazmerno posega v pravico zdravnikov do
stavke, ker zdravnikom v zameno za omejitev njihove ustavne pravice ne
zagotavlja ustreznega denarnega nadomestila, je mogoče razumeti kot očitek
nesorazmernosti posega v ožjem smislu. Ta očitek pa je neutemeljen. V okviru
presoje sorazmernosti posega v ožjem smislu Ustavno sodišče tehta pomembnost s
posegom prizadete pravice v primerjavi s pravico, ki se s tem posegom želi
zavarovati, in odmeri težo posega sorazmerno s težo prizadetosti pravic. Če
ugotovi, da pomembnost pravice, ki se želi zavarovati s posegom, pretehta nad
pomembnostjo s posegom prizadete pravice, poseg prestane ta vidik testa
sorazmernosti, neodvisno od tega, ali je prizadetim zaradi posega v njihove
ustavne pravice zagotovljeno ustrezno denarno nadomestilo. Za dopustnost
omejitve ustavnih pravic v skladu s pogoji, opisanimi v 28. točki obrazložitve,
namreč ni treba, da bi bilo prizadetim v zameno zagotovljeno še denarno
nadomestilo. Pobudnik ne zatrjuje, da korist, ki jo prinašajo predvidene
omejitve za posameznike oziroma širšo skupnost, ne pretehta nad pravico, prizadeto
s posegom. Zgolj z očitkom, da bi moralo biti zdravnikom v zameno zagotovljeno
denarno nadomestilo pa, kot navedeno, ne more uspeti.
Zdravniški nazivi
30. Pobudnik izpodbija tudi tretji odstavek
62. člena ZZdrS, ki določa, da pogoje in postopek za razvrstitev v naziv
zdravnik, doktor dentalne medicine, specialist in specialist konzultant določi
Minister na predlog Zbornice. Iz vsebine pobude izhaja, da dejansko nasprotuje
vsebini te določbe le v delu, v katerem se nanaša na nazive zdravnik, doktor dentalne
medicine in specialist. Ustavno sodišče je zato izpodbijano določbo preizkusilo
zgolj v tem obsegu.
31. Pobudnik meni, da je izpodbijana
določba neustavna, ker predvideva urejanje materije, ki jo je uredil že zakon,
s podzakonskim aktom. Ob tem se sklicuje na 87. člen Ustave. Ta člen Ustave
določa, da lahko pravice in obveznosti državljanov in drugih oseb določa samo
Državni zbor z zakonom. Pogoji, pod katerimi je mogoče izdajati podzakonske
akte, so določeni z drugim odstavkom 120. člena Ustave. Iz te določbe izhaja,
da so upravni organi pri svojem delu, torej tudi pri izdajanju predpisov,
vezani na okvir, ki ga določata Ustava in zakon, in nimajo pravice izdajati
predpisov brez vsebinske podlage v zakonu. Navedeno pomeni, da je obstoj
določene zakonske ureditve kot podlage za izdajo podzakonskega predpisa
predviden že v sami Ustavi. Iz same Ustave torej izhaja, da mora biti zakon
vsebinska podlaga za izdajanje podzakonskih predpisov in posamičnih aktov
izvršilne oblasti in da mora biti ta dejavnost v vsebinskem okviru prav tako v
celoti v zakonskem okviru. Skladno z Ustavo je torej izpodbijano določbo treba
razumeti tako, da zakonodajalec z njo pooblašča Ministra, naj zgolj podrobneje,
to je v okviru materije oziroma pravic in obveznosti, ki jih ureja že zakon,
uredi pogoje in postopek za razvrstitev v sporne nazive. Takšen podzakonski
predpis lahko torej le razčleni zakonsko določene pogoje, ne sme pa posegati v
zakonsko ureditev, tako da bi zakonske pogoje spreminjal. Ob takšnem
razumevanju te zakonske določbe bi lahko bilo vprašanje morebitne prekoračitve
zakonskega pooblastila le vprašanje presoje ustavnosti in zakonitosti takšnega
podzakonskega akta, ne pa vprašanje ustavnosti zakonske določbe s takšnim
pooblastilom. Tega, da glede na izčrpnost zakonske materije nadaljnje
podzakonsko urejanje sploh ni mogoče, kar bi lahko kazalo na nepotrebnost
takšne norme in posledično na njeno morebitno neskladje z načelom pravne
varnosti kot enim izmed načel pravne države iz 2. člena Ustave, namreč ni
mogoče trditi že vnaprej.
32. Neutemeljen je tudi očitek pobudnika o
neskladju izpodbijane določbe z določbo drugega odstavka 17. člena ZZdrS, ki
naj bi za določitev pogojev in postopka za razvrstitev v naziv specialist
pooblaščala samo Zbornico. Ne da bi se spuščalo v presojo vprašanja, ali bi
takšno zakonsko neskladje sploh lahko pomenilo kršitev načel pravne države iz
2. člena Ustave, Ustavno sodišče ugotavlja, da se omenjena zakonska določba
nanaša zgolj na določitev vrst in trajanja specializacij in postopka opravljanja
specialističnega izpita ter imenovanje izpitne komisije, ne da bi določala,
kdaj pridobi zdravnik naziv specialist.
C)
33. Ustavno sodišče je sprejelo to odločbo
na podlagi 21. in 25. člena ZUstS v sestavi: predsednica dr. Dragica Wedam
Lukić ter sodnice in sodniki dr. Janez Čebulj, Lojze Janko, mag. Marija Krisper
Kramberger, Milojka Modrijan, dr. Ciril Ribičič, dr. Mirjam Škrk in Jože
Tratnik. Prvo točko izreka je sprejelo soglasno, razen glede tretjega odstavka
42. člena ZZdrS, glede katerega jo je sprejelo s šestimi glasovi proti dvema,
proti sta glasovala sodnik Čebulj in sodnica Škrk, in glede drugega odstavka
11. člena ZZdrS-A, glede katerega jo je sprejelo s sedmimi glasovi proti enemu,
proti je glasoval sodnik Čebulj. Drugo točko izreka je sprejelo soglasno.
Št. U-I-321/02-12
Ljubljana, dne 27. maja 2004.
Predsednica
dr. Dragica Wedam Lukić l. r.
______________________________________
1 Direktiva 93/104/ES bo prenehala veljati dne 2. 8.
2004, ko bo začela veljati Direktiva 2003/88/ES (Directive 2003/88/EC of the
European Parliament and of the Council of 4 November 2003 concerning certain
aspects of the organisation of working time), ki pa ne prinaša vsebinskih
novosti, temveč le prečiščeno verzijo besedila veljavne Direktive.
2 Pobudnik in Vlada uporabljata izraz zobozdravnik.
Glede na to, da je bila skladno s 1. členom Zakona o spremembah in dopolnitvah
Zakona o zdravniški službi (Uradni list RS, št. 2/04 – ZZdrS-C) uporaba besede
zobozdravnik v vseh členih zakona nadomeščena z besedo doktor dentalne
medicine, Ustavno sodišče uporablja slednji izraz.
3 Stališče o dežurstvu kot posebni obliki dela, kjer
mora biti delavec prisoten na delovnem mestu, dejansko pa opravlja delo le, če
je to potrebno, je mogoče zaslediti tudi v teoriji. Glej Darja Senčur Peček v
Komentarju Zakona o delovnih razmerjih, Založniška hiša Primath, Ljubljana
2002, str. 512 in Irena Bečan v Zakonu o delovnih razmerjih s komentarjem, GV
Založba, Ljubljana 2003, str. 563.
4 Marijan Pavčnik, Pravni in ustavni temelji prava,
Ustavno sodstvo, Cankarjeva založba, 2000, str. 420.
5 Več o načelu lojalne razlage glej Peter Grilc,
Tomaž Ilešič, Pravo Evropske unije, Prva knjiga, Cankarjeva založba, 2001, str.
119 – 120 in Rajko Knez, Narava prava skupnosti – Evropsko pravoznanstvo v
Evropsko pravo, Založniška hiša Primath, Ljubljana, 2004. str. 65 do 69.
6 Glej npr. odločitvi v zadevah C-303/98 Simap
[2000] ECR I-7963 in C-151/02 Jaeger [2003] z dne 9. 9. 2003.
7 Sekundarij je zdravnik, ki se zaposli po končanem
študiju medicine. Sekundarijat traja dve leti in se konča s preizkusom
usposobljenosti. Prvih šest mesecev opravlja sekundarij program pripravništva,
ki se konča s strokovnim izpitom (14. člen ZZdrS). Zdravnik, ki je opravil
strokovni izpit, se lahko specializira na posameznem strokovnem področju.
Specializacija se konča s specialističnim izpitom (prvi odstavek 16. člena
ZZdrS).