Ustavno sodišče je v postopku za oceno
ustavnosti, začetem na pobudo dr. Roka Lampeta, na seji dne 1. julija 2004
o d l o č i l o:
Prvi odstavek 3. člena Zakona o predlaganju kandidatov iz
Republike Slovenije za sodnike mednarodnih sodišč (Uradni list RS, št. 64/01 in
59/02), kolikor se nanaša na kandidata za ad hoc sodnika za varstvo osebnih
podatkov v skupnem nadzornem telesu, ni v neskladju z Ustavo.
O b r a z l o ž i t e v
A)
1. Pobudnik izpodbija 9. člen Zakona o
Ustavnem sodišču (Uradni list RS, št. 15/94 – v nadaljevanju: ZUstS) in 3. člen
Zakona o predlaganju kandidatov iz Republike Slovenije za sodnike mednarodnih
sodišč (v nadaljevanju: ZPKSMS), kolikor iz teh določb izhaja, da velja pogoj
minimalne starosti 40 let iz 9. člena ZUstS tudi za kandidate za sodnike
mednarodnih sodišč. Pravni interes utemeljuje z navedbami, da se je prijavil na
razpis za mesto ad hoc sodnika za varstvo osebnih podatkov v skupnem nadzornem
telesu (v nadaljevanju: ad hoc sodnik), objavljen v Uradnem listu RS, št. 29/04
z dne 26. 3. 2004. Ministrstvo za pravosodje je njegovo prijavo zavrnilo, ker
ni izpolnjeval starostnega pogoja. Ob tem navaja, da je zoper odločitev
Ministrstva za pravosodje sprožil upravni spor.
2. Pobudnik meni, da mora imeti oseba, ki
kandidira za mednarodnega sodnika, ustrezne strokovne kvalifikacije za
opravljanje funkcije, za katero kandidira, ni pa ji treba izpolnjevati spornega
starostnega pogoja, ki je sicer predpisan za ustavne sodnike. Res je sicer, da
mora imeti tudi mednarodni sodnik določene življenjske izkušnje, vendar je
utemeljenost tega pogoja treba ocenjevati od primera do primera in ne pavšalno.
Meni, da gre za arbitrarno določeno starostno omejitev, pri čemer omenja
starostno diskriminacijo. Ob tem opozarja, da osebe, mlajše od 40 let, zasedajo
zelo pomembne državne in mednarodne funkcije, kot npr. ministrske funkcije v
Republiki Sloveniji oziroma funkcijo generalnega pravobranilca Sodišča
Evropskih skupnosti. Meni, da je sporna zakonska ureditev tudi v neskladju z
določbami primarne in sekundarne zakonodaje Evropske unije, pri čemer omenja
Odločbo Sveta z dne 28. 2. 2002 (Council Decision of 28 February 2002 setting
up Eurojust with a view to reinforcing the fight against serious crime, OJ
2002, No L 063 – v nadaljevanju: Odločba Sveta). Ustavnemu sodišču predlaga,
naj v zvezi s tem zastavi preliminarno vprašanje Sodišču Evropskih skupnosti.
Zatrjuje kršitev 14. člena Ustave.
3. Vlada v svojem mnenju pojasnjuje, da je
bil namen novele ZPKSMS razširiti možnost kandidiranja za sodnike mednarodnih
sodišč tudi na kandidate, ki ne izpolnjujejo pogojev za vrhovne sodnike,
izpolnjujejo pa pogoje za izvolitev na mesto ustavnega sodnika. Omenjeni
starostni pogoj zagotavlja strokovnost in osebnostno zrelost kandidatov za
takšne funkcije. Pobudo gre razumeti kot predlog za oceno primernosti
izpodbijane ureditve, kar je v pristojnosti Državnega zbora. Navaja tudi, da je
izpodbijana ureditev povsem skladna s pravom Evropske unije, ki določitev
pogojev prepušča državam članicam.
4. Državni zbor v roku, ki mu ga je
določilo Ustavno sodišče, na pobudo ni odgovoril.
B)–I
5. S sklepom št. U-I-120/04 z dne 20. 5.
2004 je Ustavno sodišče zavrglo pobudo za oceno ustavnosti 9. člena ZUstS.
Pobudo za oceno ustavnosti 3. člena ZPKSMS je sprejelo.
6. Pobudnik izpodbija 3. člen ZPKSMS,
kolikor ta določa, da mora tudi kot kandidat za ad hoc sodnika izpolnjevati
pogoj minimalne starosti 40 let. Ta pogoj izhaja zanj iz prvega odstavka te
določbe. V skladu s to zakonsko določbo mora namreč vsak kandidat za
mednarodnega sodnika1 izpolnjevati pogoje za izvolitev na sodniško
mesto vrhovnega sodnika po določbah zakona, ki ureja sodniško službo, ali
pogoje za izvolitev za sodnika Ustavnega sodišča. Eden izmed pogojev za
ustavnega sodnika je tudi pogoj minimalne starosti 40 let (9. člen ZUstS).
Glede na navedeno je Ustavno sodišče štelo, da pobudnik dejansko izpodbija le
prvi odstavek 3. člena ZPKSMS in omejilo svojo presojo na to določbo.
7. ZPKSMS je zamišljen zelo široko (glej
opombo št. 1). Pogoji iz izpodbijane določbe se ne nanašajo le na funkcijo, za
katero kandidira pobudnik, temveč veljajo tudi za kandidate za številne druge
funkcije. Predmet presoje Ustavnega sodišča v tej zadevi je le del izpodbijane
določbe. Upoštevaje pravni interes pobudnika je namreč Ustavno sodišče
ustavnost te določbe preizkusilo le v delu, v katerem se ta nanaša na funkcijo
ad hoc sodnika.
B)–II
8. Pobudnik kandidira za funkcijo ad hoc
sodnika v skupnem nadzornem telesu. Neodvisno skupno nadzorno telo nadzoruje
aktivnosti Eurojusta2 v zvezi z obdelavo osebnih podatkov z namenom
zagotoviti skladnost teh aktivnosti z Odločbo Sveta (1. točka 23. člena Odločbe
Sveta). V okviru svojih pristojnosti in z namenom izvedbe svojih nalog lahko
namreč Eurojust obdeluje osebne podatke (1. točka 14. člena Odločbe Sveta).
Skupno nadzorno telo se srečuje najmanj enkrat vsake pol leta, v treh mesecih
po prejemu pritožbe ali po sklicu predsednika na zahtevo najmanj dveh članov.
Odloča o pritožbah zoper odločitve Eurojusta v zvezi s pravico posameznika do
dostopa do osebnih podatkov in s pravico do poprave in izbrisa takšnih podatkov
ter izvaja kontrolo nad obdelavo osebnih podatkov (7. točka 23. člena Odločbe
Sveta). Odločitev skupnega nadzornega telesa je dokončna in zavezujoča (8.
točka 23. člena Odločbe Sveta). Z namenom ustanovitve skupnega nadzornega
telesa vsaka država članica v skladu z notranjim pravom imenuje sodnika, ki ni
član Eurojusta, oziroma, če njen ustavni ali nacionalni sistem tako zahteva,
osebo, ki opravlja funkcijo, ki ji zagotavlja ustrezno neodvisnost. Izbrani
kandidat se vključi na seznam sodnikov, ki lahko delujejo kot stalni člani ali
kot ad hoc sodniki v skupnem nadzornem telesu (1. točka 23. člena Odločbe
Sveta). Skupno nadzorno telo sestavljajo trije stalni člani in ad hoc sodniki
(2. točka 23. člena Odločbe Sveta). Sodnik postane stalni član v letu, preden
prevzame država članica, iz katere prihaja, predsedstvo Sveta. To funkcijo
obdrži osemnajst mesecev. Skupnemu nadzornemu telesu predseduje predstavnik
članice, ki predseduje Svetu (3. točka 23. člena Odločbe). Ad hoc sodnik
sodeluje pri reševanju pritožb v zvezi z državo članico, ki ga je imenovala (4.
točka 23. člena Odločbe Sveta).
9. Kot izhaja iz prejšnje točke
obrazložitve, Odločba Sveta ne določa konkretnih pogojev, ki jih morajo izpolnjevati
kandidati za ad hoc sodnika, temveč to prepušča pravnemu redu držav članic.
Takšni pogoji tudi niso določeni v primarni zakonodaji Evropske unije.3
Zato je neutemeljen očitek pobudnika o neskladju izpodbijane ureditve s pravom
Evropske unije. Glede na to se Ustavnemu sodišču v tej zadevi tudi ni bilo
treba ukvarjati z vprašanjem, ali bi lahko takšno neskladje hkrati pomenilo
tudi neskladje takšne ureditve z Ustavo.
10. Neutemeljen je tudi očitek pobudnika o
kršitvi 14. člena Ustave. Po prvem odstavku 14. člena Ustave so v Sloveniji
vsakomur zagotovljene enake človekove pravice in temeljne svoboščine, ne glede
na narodnost, raso, spol, jezik, vero ali katerokoli drugo osebno okoliščino.
Izpodbijana določba kot pogoj za kandidiranje določa starost. Starost prav
gotovo je osebna okoliščina, ki kot taka glede na prvi odstavek 14. člena
Ustave sama po sebi ne bi mogla biti podlaga za razlikovanje. Vendar v
izpodbijani določbi Zakona starost ni uporabljena kot diskriminacijska okoliščina.
Takšna okoliščina bi starost bila, če bi bila uporabljena kot pogoj, ki očitno
ne bi bil v povezavi s predmetom urejanja. Sporna starostna meja je v
obravnavanem primeru predpisana kot pogoj za kandidiranje za mednarodnega
sodnika. Kot taki ji ni mogoče odrekati povezave s predmetom urejanja. Na to
med drugim kaže tudi določba prvega odstavka 129. člena Ustave, ki dopušča
določitev starostne meje za izvolitev sodnikov. Glede na navedeno izpodbijana
ureditev ni v neskladju s prvim odstavkom 14. člena Ustave.
11. Ker je pobudnik uveljavljal neskladnost
ureditve s 14. členom v celoti, je Ustavno sodišče izpodbijano ureditev
preizkusilo tudi z vidika skladnosti z drugim odstavkom 14. člena Ustave. Ta
ustavna določba zagotavlja splošno enakost pred zakonom. Po ustaljeni
ustavnosodni presoji ta ustavna določba ne pomeni, da predpis ne bi smel
različno urejati enakih položajev pravnih subjektov, pomeni pa, da tega ne sme
početi samovoljno, brez razumnega in stvarnega razloga. Za določitev minimalne
starosti 40 let kot pogoja za kandidate za ad hoc sodnike pa je zakonodajalec
imel razumne razloge. Med pogoje za opravljanje takšnih funkcij po oceni
Ustavnega sodišča nedvomno sodi tudi zahteva po izpolnjevanju določenih
življenjskih izkušenj. Odločitev zakonodajalca, da je lahko kandidat za ad hoc
sodnika samo oseba določene starosti, zato ni nerazumna. V oceno primernosti
izpodbijane ureditve pa se Ustavno sodišče, ker ne gre za očitno nesorazmerno
določeno starostno omejitev, ne more spuščati. Določanje pogojev za kandidate
za mednarodne sodnike v okviru ustavno dopustnih omejitev namreč sodi v polje
proste presoje zakonodajalca. Ker izpodbijani ureditvi ni mogoče očitati
arbitrarnosti, ni v neskladju z drugim odstavkom 14. člena Ustave.
C)
12. Ustavno sodišče je sprejelo to odločbo
na podlagi 21. člena ZUstS in tretje alinee tretjega odstavka 46. člena
Poslovnika Ustavnega sodišča (Uradni list RS, št. 93/03 in 98/03 – popr.) v
sestavi: predsednica dr. Dragica Wedam Lukić ter sodnice in sodniki dr. Janez
Čebulj, dr. Zvonko Fišer, Lojze Janko, mag. Marija Krisper Kramberger, Milojka
Modrijan, dr. Ciril Ribičič, dr. Mirjam Škrk in Jože Tratnik. Odločbo je
sprejelo soglasno.
Št. U-I-120/04-14
Ljubljana, dne 1. julija 2004.
Predsednica
dr. Dragica Wedam Lukić l. r.
______________________________________
1 Pojem mednarodni sodnik je v odločbi uporabljen
kot skupen izraz za najrazličnejše funkcije, na katere se nanaša ZPKSMS. Enako
ta pojem uporablja tudi zakonodajalec. Prvi odstavek 1. člena ZPKSMS namreč
določa, da omenjeni zakon ureja postopek predlaganja in izvolitve kandidatk za
sodnice oziroma kandidatov za sodnike, ki v mednarodnih sodiščih sodelujejo kot
predstavniki Republike Slovenije na podlagi mednarodnih pogodb, ki obvezujejo
Republiko Slovenijo. Iz drugega odstavka tega člena izhaja, da se smiselno
uporablja tudi za predlaganje in izvolitev sodnikov, ki jih Republika Slovenija
neposredno izvoli v mednarodna sodišča. Tretji odstavek tega člena ZPKSMS pa
določa, da se ta zakon, če ni z mednarodno pogodbo, ki obvezuje Republiko
Slovenijo ali z drugim predpisom določeno drugače, uporablja tudi za izvolitev
in imenovanje predstavnikov Republike Slovenije v druge mednarodne pravosodne
organe in za člane mednarodne arbitraže iz Republike Slovenije.
2 Eurojust je bil ustanovljen z Odločbo Sveta z dne
28. 2. 2002 z namenom okrepiti boj proti težjim kaznivim dejanjem. Njegovi
cilji so:
– spodbuditi in izboljšati koordinacijo med pristojnimi organi
držav članic na področju preiskav in sodnega pregona v državah članicah;
– izboljšati sodelovanje med pristojnimi organi držav članic,
zlasti s pospešitvijo izvrševanja mednarodne medsebojne pravne pomoči in
prošenj za izročitev;
– drugi načini podpore pristojnih organov držav članic z
namenom povečati učinkovitost njihovih preiskav in sodnih pregonov (člen 3).
Z namenom izpolniti navedene cilje izvaja Eurojust različne
naloge, in sicer prek enega ali več nacionalnih predstavnikov ali kot
kolegijski organ (člen 5).
3 Pogodba o Evropski uniji (Uradni list RS – MP, št.
7/04 – prečiščeno besedilo in spremembe po Pogodbi iz Nice) v okviru določb o
policijskem in pravosodnem sodelovanju v kazenskih zadevah (naslov VI, člen 29)
določa, da je cilj Unije zagotoviti državljanom visoko stopnjo varstva na
področju svobode, varnosti in pravičnosti s pripravo skupnih ukrepov med
državami članicami pri policijskem in pravosodnem sodelovanju v kazenskih
zadevah ter s preprečevanjem rasizma in ksenofobije in bojem proti njima. To se
dosega s preprečevanjem kriminala in bojem proti njemu, organiziranemu ali
neorganiziranemu, zlasti terorizmu, trgovini z ljudmi in kaznivim dejanjem
zoper otroke, nedovoljenemu prometu s prepovedanimi drogami in orožjem ter
korupciji in goljufijam. To se dosega med drugim tudi s tesnejšim sodelovanjem
med sodnimi in drugimi pristojnimi organi držav članic, vključno s sodelovanjem
prek Urada za evropsko pravosodno sodelovanje (Eurojust). Tudi 31. člen
omenjene pogodbe določa, da skupni ukrepi na področju pravosodnega sodelovanja
v kazenskih zadevah vključujejo tudi olajševanje in pospeševanje sodelovanja
pri postopkih in izvrševanju odločitev med pristojnimi ministrstvi in sodnimi
ali drugimi primerljivimi organi držav članic, kjer je to primerno, tudi s
sodelovanjem prek Eurojusta. S to določbo so predvideni tudi ukrepi, s katerimi
Svet spodbuja takšno sodelovanje prek Eurojusta.