Ustavno sodišče je v postopku odločanja o
ustavni pritožbi A. A. iz Ž. na seji dne 8. julija 2004
o d l o č i l o:
1. Sodba Vrhovnega sodišča št. I Ips 367/2002 z dne 11. 9. 2003
in sodba Višjega sodišča v Ljubljani št. I Kp 24/2002 z dne 27. 3. 2002 se razveljavita
in se zadeva vrne Višjemu sodišču v Ljubljani v novo sojenje.
2. Pobuda za začetek postopka za oceno ustavnosti drugega
odstavka 249. člena Zakona o kazenskem postopku (Uradni list RS, št. 63/94,
70/94 – popr., 72/98, 6/99, 66/2000, 111/01, 56/03, 116/03 – Uradni p.b. in
43/04) se zavrže.
O b r a z l o ž i t e v
A)
1. S prvostopenjsko sodbo je bil pritožnik
spoznan za krivega storitve kaznivega dejanja goljufije po drugem odstavku v
zvezi s prvim odstavkom 217. člena Kazenskega zakonika (Uradni list RS, št.
63/94 in nasl. – v nadaljevanju: KZ), kaznivega dejanja ponarejanja listin po
prvem odstavku 256. člena KZ in kaznivega dejanja velike tatvine po 3. točki
prvega odstavka 212. člena KZ. Izrečena mu je bila enotna kazen šestih let
zapora, naloženo vračilo protipravno pridobljene premoženjske koristi in
plačilo stroškov kazenskega postopka. Pritožbi pritožnikovega zagovornika je
Višje sodišče deloma ugodilo. Prvostopenjsko sodbo je spremenilo tako, da je
obtožbo, ki je pritožniku očitala storitev kaznivega dejanja velike tatvine po
3. točki prvega odstavka 212. člena KZ, zavrnilo iz razloga po 4. točki 357.
člena Zakona o kazenskem postopku (v nadaljevanju: ZKP). Enotno izrečeno kazen
zapora šestih let je Višje sodišče znižalo na pet let in dva meseca zapora ter
v preostalem delu pritožbo zavrnilo kot neutemeljeno in v nespremenjenih delih
potrdilo prvostopenjsko sodbo. Vrhovno sodišče je zahtevo za varstvo
zakonitosti zavrnilo.
2. Pritožnik je ustavno pritožbo, vloženo
dne 4. 11. 2003, večkrat dopolnil, nazadnje dne 23. 12. 2003. V slednji je
poleg navedb, s katerimi utemeljuje kršitve, ki naj bi bile storjene z
izpodbijanimi posamičnimi akti, predlagal, naj Ustavno sodišče oceni ustavnost
249. člena ZKP. Pritožnik zatrjuje zmotno in nepopolno ugotovitev dejanskega
stanja, napačno uporabo prava, kršitve številnih določb Ustave, Konvencije o
varstvu človekovih pravic in temeljnih svoboščin (Uradni list RS, št. 33/94,
MP, št. 7/94 – v nadaljevanju: EKČP) in nekaterih določb Mednarodnega pakta o
državljanskih in političnih pravicah (Uradni list SFRJ, št. 7/71 in Uradni list
RS, št. 35/92, MP, št. 9/92 – v nadaljevanju: MPDPP). Pritožnik zatrjuje
kršitve 2. člena, drugega odstavka 3. člena, prvega odstavka 5. člena, prvega
in drugega odstavka 14. člena, prvega in petega odstavka 15. člena, drugega in
tretjega odstavka 19. člena, prvega odstavka 21. člena, 22. člena, prvega
odstavka 23. člena, drugega odstavka 28. člena, prve, druge in tretje alineje
29. člena, prvega in drugega odstavka 32. člena, 34. člena, prvega, drugega in
tretjega odstavka 42. člena, prvega in drugega odstavka 49. člena, tretjega
odstavka 53. člena, prvega in drugega odstavka 55. člena, tretjega odstavka 57.
člena, 125. člena in četrtega odstavka 153. člena Ustave. Zatrjuje tudi kršitve
prvega in drugega odstavka 5. člena, prvega in drugega odstavka 6. člena, točke
a), b), c) in d) tretjega odstavka 6. člena in 14. člena EKČP ter 14. člena
MPDPP. Pritožnik predlaga, naj Ustavno sodišče razpiše javno obravnavo,
izpodbijane sodbe razveljavi in zadevo vrne v novo sojenje stvarno pristojnemu
Okrajnemu sodišču v Ljubljani.
3. Kršitev prvega in drugega odstavka 14.
člena Ustave pritožnik obrazloži z navedbami, da v kazenskem postopku, ki je
tekel zoper njega, ni imel enakih pravic kot druge osebe v kazenskih postopkih,
zaradi česar naj bi prišlo tudi do kršitev 22., 23. in 29. člena Ustave. Pri
utemeljevanju zatrjevanih kršitev se sklicuje na odločbi Ustavnega sodišča št.
Up-32/01 z dne 13. 3. 2003 (Uradni list RS, št. 31/03 in OdlUS XII, 54) ter št.
Up-546/01 in št. U-I-426/01 z dne 23. 10. 2003 (Uradni list RS, št. 114/2003 in
OdlUS XII, 83).
4. Kršitvi prvega in petega odstavka 15.
člena Ustave naj bi bili podani zato, ker Vrhovno sodišče ni ugotovilo
zatrjevanih kršitev in ni razveljavilo izpodbijanih sodb.
5. Pritožnik zatrjuje tudi kršitev drugega
in tretjega odstavka 19. člena Ustave. Meni, da mu je bila prostost odvzeta
nezakonito in ne po postopku, ki ga določa ZKP. S tem naj bi bili podani tudi
kršitvi prvega odstavka 5. člena in drugega odstavka 6. člena EKČP. Zatrjuje
tudi, da ob odvzemu prostosti ni bil poučen o pravici do zagovornika in o
razlogih za odvzem prostosti.
6. Pritožnik zatrjuje tudi kršitev pravice
do enakega varstva pravic iz 22. člena Ustave. Navede, da je sodišče, kljub
ugovoru obrambe in njenemu predlogu za postavitev drugega izvedenca, v
kazenskem postopku za izvedenca (ugotavljanje identičnosti prstne sledi)
postavilo Center za kriminalistično tehnične preiskave, Uprave kriminalistične
službe, Ministrstva za notranje zadeve (v nadaljevanju: – CKTP). Ker CKTP
deluje v sestavi organa, ki sodeluje pri kazenskem pregonu, naj bi bil že iz
navedenega razloga podan resen dvom v njegovo nepristranskost. V zvezi s tem se
pritožnik sklicuje na odločbi Ustavnega sodišča št. U-I-132/95 z dne 8. 1. 1998
(Uradni list RS, št. 11/98, OdlUS VII, 1) in št. U-I-92/96 z dne 21. 3. 2002
(Uradni list RS, št. 32/02 in OdlUS XI, 45). Zatrjevana kršitev naj bi bila
podana tudi zato, ker je sodišče (preiskovalni sodnik) za izvedenko grafološke
stroke z odredbo postavilo T. M., stalno sodno izvedenko za grafološke
preiskave pisav in dokumentov, zaposleno pri CKTP. Kršitev 22. člena Ustave
pritožnik dodatno obrazloži z navedbo, da je bilo v postopku odločanja o
pritožbi kršeno načelo kontradiktornosti, saj naj ne bi imel možnosti seznaniti
se z odgovorom, ki ga je na njegovo pritožbo podalo tožilstvo (gre za mnenje
Višjega državnega tožilstva št. Ktp-1 24/02 in 25/02-AŠ-sk-3, z dne 30. 1.
2002). Pravica iz 22. člena Ustave naj bi bila pritožniku kršena tudi zato, ker
naj bi v času, ko se je nahajal v priporu in je bila obramba po ZKP obvezna, ne
imel zagovornika. Pritožnik meni, da bi mu ga sodišče po določbi četrtega
odstavka 70. člena ZKP moralo postaviti po uradni dolžnosti, česar naj sodišče
ne bi bilo storilo. Posledično naj bi bil pritožnik na seji pritožbenega senata
v neenakopravnem položaju nasproti obtožbi. Stališče Vrhovnega sodišča, ki je
sicer ugotovilo kršitev četrtega odstavka 70. člena ZKP, vendar je ocenilo, da
ni vplivala na zakonitost izrečene sodbe, naj bi bilo že samo po sebi v
neskladju z 22. členom Ustave.
7. Kršitev prvega odstavka 23. člena Ustave
naj bi bila prav tako podana s tem, da se obsodba opira na izvedenski mnenji,
ki naj bi bili kot dokaza pridobljeni s kršitvijo 22. člena Ustave. V zvezi s
tem pritožnik zatrjuje tudi "psihološko okuženost" sodišča, ki naj ne
bi upoštevalo odločbe Ustavnega sodišča št. U-I-92/96. Poleg spornih
izvedenskih mnenj naj bi se v spisu nahajale tudi druge listine, ki bi morale
biti izločene, tj. obvestila, ki so jih zbrali organi za notranje zadeve. Poleg
kršitve prvega odstavka 23. člena Ustave naj bi bile s tem podane tudi kršitve
drugega odstavka 15. člena Ustave, 6. člena EKČP in 14. člena MPDPP. Kršitve
prvega odstavka 23. člena Ustave in mednarodnih dokumentov naj bi bile po
navedbah pritožnika podane tudi zato, ker mu ni bil postavljen zagovornik po
uradni dolžnosti, ko se je nahajal v priporu, in ker mu niso bila zagotovljena
procesna jamstva iz 29. člena Ustave (izvajanje dokazov v njegovo korist,
zaslišanje prič zunaj glavne obravnave, pregled spisa).
8. Pritožnik navaja, da kršitev domneve
nedolžnosti iz 27. člena Ustave zatrjuje le posredno, prek kršitve drugega
odstavka 19. člena Ustave. Kršitev domneve nedolžnosti in kršitev drugega
odstavka 6. člena EKČP naj bi bili po navedbah pritožnika podani zaradi
nezakonitega odvzema prostosti.
9. V zvezi z zatrjevano kršitvijo drugega
odstavka 28. člena Ustave pritožnik sodiščem očita napačno pravno kvalifikacijo
očitanega mu kaznivega dejanja. Navede, da bi sodišče moralo očitana mu kazniva
dejanja opredeliti le kot eno kaznivo dejanje goljufije po prvem odstavku 217.
člena KZ in ne kot nadaljevano, kaznivo dejanje po drugem odstavku tega člena.
Ker naj bi sodišče v nekem drugem primeru pritožnikovim podobna kazniva dejanja
pravno opredelilo po prvem odstavku 217. člena KZ, naj bi bila s tem podana
tudi kršitev drugega odstavka 14. člena in 22. člena Ustave.
10. Pritožnik zatrjuje kršitev prve, druge
in tretje alineje 29. člena Ustave ter kršitev točk b), c) in d) tretjega
odstavka 6. člena EKČP. V zvezi s kršitvijo prve alineje 29. člena Ustave
(pravica obdolženca, da ima primeren čas in možnosti za pripravo svoje obrambe)
pritožnik navede, da je bil v obdobju od 12. 1. 2002 do 27. 3. 2002, ko se je
nahajal v priporu, brez obvezne obrambe in da je bil v pritožbenem postopku (na
seji pritožbenega senata) postavljen v neenakopraven položaj nasproti obtožbi,
oziroma da v tem delu postopka ni imel enakih možnosti. Zatrjevana kršitev naj
bi bila po navedbah pritožnika podana tudi s tem, ker mu ni bil omogočen
pregled spisa. Ta naj bi se najprej nahajal na Vrhovnem in nato na Višjem
sodišču. Pritožnikova prošnja za pregled spisa naj bi ostala prezrta, čeprav
je, kot navaja, spis nujno potreboval za primerno sestavo pritožbe. Predlog
pritožnika, naj mu sodišče v zvezi s tem dovoli vrnitev v prejšnje stanje, naj
bi sodišče neutemeljeno zavrnilo. Nadalje naj mu sodišče ne bi omogočilo, da bi
bil navzoč pri zaslišanjih prič, ki so bila opravljena zunaj glavne obravnave,
pri čemer naj bi zaslišanj sodišče tudi ne izvedlo po postopku, ki ga za ta
namen določa ZKP. Kršitev druge alineje 29. člena Ustave (med drugim gre za
pravico obdolženca, da se brani sam ali z zagovornikom) naj bi bila podana tudi
iz razloga, da je bil pritožnik v pritožbenem postopku po vložitvi pritožbe
brez zagovornika. V zvezi z zatrjevanimi kršitvami se pritožnik sklicuje na
prakso Evropskega sodišča za človekove pravice (v nadaljevanju: ESČP), iz
katere naj bi izhajalo, da gre za kršitev iz točke c) tretjega odstavka 6.
člena EKČP celo takrat, kadar pristojnim oblastem ni moč pripisati krivde za
nezadostno oziroma pomanjkljivo obrambo. Kršitev tretje alineje 29. člena
Ustave (pravica obdolženca do izvajanja dokazov v njegovo korist) in s tem tudi
točke d) tretjega odstavka 6. člena EKČP naj bi bila poleg že navedenih
razlogov podana tudi zato, ker naj bi pritožnik predlagal postavitev novega
izvedenca grafološke stroke, kar naj bi sodišče neutemeljeno zavrnilo.
11. V utemeljitev kršitve 125. člena Ustave
pritožnik navede, da sodniki, s tem ko so sprejeli sporna izvedenska mnenja kot
dokaz v postopku, niso bili neodvisni in nepristranski. Do kršitve četrtega
odstavka 153. člena Ustave pa naj bi po zatrjevanju pritožnika prišlo, ker so
izpodbijane sodbe nezakonite.
12. Senat Ustavnega sodišča je s sklepom
št. Up-729/03 z dne 2. 12. 2003 ustavno pritožbo sprejel v obravnavo. Ustavna
pritožba je bila v skladu z določbo 56. člena Zakona o Ustavnem sodišču (Uradni
list RS, št. 15/94 – v nadaljevanju: ZUstS) poslana Okrožnemu in Višjemu
sodišču v Ljubljani ter Vrhovnemu sodišču, ki nanjo niso odgovorila.
B)–I
13. Pritožnikovega predloga za razpis javne
obravnave Ustavno sodišče ni sprejelo. Ustavno sodišče o ustavni pritožbi
praviloma odloči na nejavni seji, le izjemoma tudi po opravljeni javni
obravnavi, kot to določa 57. člen ZUstS. V obravnavanem primeru je bilo
dejansko stanje stvari (v ustavni pritožbi) že na podlagi listin v zadostni
meri pojasnjeno in dodatno pojasnjevanje udeležencev ni bilo potrebno.
14. Ustavno sodišče je vpogledalo v spis
Okrožnega sodišča v Ljubljani št. I K 651/97.
15. Ustavno sodišče ni instanca sodiščem,
ki odločajo v kazenskem postopku, in ne presoja samih po sebi nepravilnosti pri
uporabi materialnega in procesnega prava ter pri ugotovitvi dejanskega stanja.
V skladu s 50. členom ZUstS se Ustavno sodišče omeji na presojo, ali so bile z
izpodbijanimi akti kršene človekove pravice in temeljne svoboščine. Glede na
navedeno Ustavno sodišče ni presojalo, ali so bile z izpodbijanimi sodbami
kršene določbe procesnega (ZKP) ter materialnega (KZ) prava in, ali je bilo
dejansko stanje pravilno in popolno ugotovljeno.
16. Pritožnikove številne navedbe in
zatrjevanja o kršitvah človekovih pravic in temeljnih svoboščin je mogoče
razumeti tako, da pritožnik v bistvu zatrjuje, da kazenski postopek, voden
zoper njega, ni bil pošten. Zapoved o poštenem postopku v temelju pomeni
prepoved samovolje državnih organov v postopku zoper posameznika. Navedeno
zahtevo (fair trail oziroma fair hearing) postavljata že 6. člen EKČP in 14.
člen MPDPP. Za pošteno sojenje je bistveno, da ima oseba, katere pravice,
dolžnosti ali pravni interesi so predmet sodnega postopka, ustrezne in zadostne
možnosti, da zavzame stališče tako glede dejanskih kot glede pravnih vidikov
zadeve in da v razmerju do nasprotne stranke ni zapostavljena (odločba
Ustavnega sodišča št. Up-120/97 z dne 18. 3. 1999, Uradni list RS, št. 31/99 in
OdlUS VIII, 126). Pošteno sojenje zagotavljajo določbe Ustave, zlasti 22. člen,
prvi odstavek 23. člena in v kazenskem postopku 29. člen. Ustavnopravna jamstva
v kazenskem postopku (29. člen Ustave) so specialna v razmerju do pravic iz 22.
člena Ustave (enako varstvo pravic) in iz prvega odstavka 23. člena Ustave
(pravica do sodnega varstva). Člen 29 Ustave zagotavlja obdolžencu minimalno
raven pravic (sklep Ustavnega sodišča št. Up-88/94 z dne 31. 5. 1996, OdlUS V,
201; odločba Ustavnega sodišča št. U-I-18/93 z dne 11. 4. 1996, Uradni list RS,
št. 25/96 in OdlUS V, 40), katerih namen je, da mu je zagotovljeno pošteno
sojenje pred neodvisnim in nepristranskim sodiščem. To pomeni, da 29. člen
Ustave le primeroma našteva posamezne pravice. Njihov krog je mogoče zaključiti
šele ob upoštevanju tega, da 1) določene pravice izhajajo še iz 22., 23. ter
zlasti iz 27. in 28. člena Ustave, ter 2) ob upoštevanju tretjega in petega
odstavka 15. člena Ustave (odločba Ustavnega sodišča št. U-I-289/95 z dne 4.
12. 1997, Uradni list RS, št. 5/98 in OdlUS VI,165). Pravna jamstva, našteta v
29. členu Ustave, je zato treba razlagati v luči funkcije, ki jo imajo v
kazenskem postopku. Ugotovitev, ali konkretni kazenski postopek ustreza
standardu poštenega kazenskega postopka, je odvisna od presoje postopka kot
celote. Navedene pravice ustrezajo pojmu "fair trial", kakor ga
opredeljuje tudi EKČP v prvem odstavku in v naslednjih odstavkih 6. člena.
Drugi in tretji odstavek predstavljata po sodni praksi Evropskega sodišča za
človekove pravice (v nadaljevanju: ESČP) specialno izvedbo splošnega načela, ki
ga vsebuje določba prvega odstavka. Domneva nedolžnosti, ki ji je posvečen
drugi odstavek, in različne pravice, primeroma navedene v tretjem odstavku
("minimalne pravice"), so med drugim sestavni del pojma pošteno
sojenje v kazenskih postopkih.(*1) Pri tem je po ustaljeni praksi
ESČP tudi zahteva po enakosti orožij v smislu "fair balance" med
strankami v načelu enako uporabna tako v civilnih kot tudi v kazenskih zadevah.(*2)
ESČP pogosto poudarja, da je namen EKČP varovati pravice, ki so dejanske
in učinkovite; to še posebej velja za pravice obrambe z vidika pomembne vloge,
ki jo ima v demokratični družbi pravica do poštenega sojenja, iz katere
izhajajo pravice do obrambe.(*3)
17. Iz 22. člena Ustave izhaja, da je enako
varstvo pravic "v smislu enakih možnosti" zagotovljeno predvsem v
razmerju do nasprotne stranke v postopku, v kazenskem postopku v razmerju do
tožilca. člen 29 Ustave že v svojem napovednem stavku poudarja enakopravnost,
ki ima v bistvu vse atribute enakosti, ki jo vsebuje 22. člen Ustave, torej
tudi enakost orožij med strankama sodnega postopka (tako Ustavno sodišče že v
odločbi št. U-I-289/95 z dne 4. 12. 1997, Uradni list RS, št. 5/98 in OdlUS VI,
165). Po določbi 29. člena Ustave (pravna jamstva v kazenskem postopku) morajo
biti vsakomur, ki je obdolžen kaznivega dejanja, ob popolni enakopravnosti
zagotovljene naslednje pravice: 1) da ima primeren čas in možnosti za pripravo
obrambe, 2) da se mu sodi v njegovi navzočnosti in da se brani sam ali z
zagovornikom, 3) da mu je zagotovljeno izvajanje dokazov v njegovo korist in 4)
da ni dolžan izpovedati zoper sebe ali svoje bližnje ali priznati krivde.
18. Pravica do obrambe z zagovornikom je
Ustavno varovana. Po določbi druge alineje 29. člena Ustave mora biti vsakomur,
ki je obdolžen kaznivega dejanja, ob popolni enakopravnosti zagotovljeno, da se
brani sam ali z zagovornikom. Pravica do obrambe z zagovornikom je s tem po
Ustavi razglašena za eno temeljnih ustavnih pravic. Strokovna pomoč, ki jo
lahko nudi le zagovornik, je le eno od jamstev, ki jih daje Ustava obdolžencu v
kazenskem postopku zato, da mu zagotovi uresničevanje drugih ustavnih pravic,
na prvem mestu pošteno sojenje s strani nepristranskih sodišč (tako Ustavno
sodišče npr. v odločbi št. Up-143/97 z dne 19. 6. 1997, OdlUS VI, 179). Pravica
do obrambe s pomočjo zagovornika je torej bistven element pravice do poštenega
sojenja. Njen namen je v sklopu navedenih pravic zagotoviti enakost strank v
kazenskem postopku, s tem, da ima obdolženec pri svoji obrambi pomoč
neodvisnega pravnega strokovnjaka. Pritožnik v zvezi z izpodbijanima stališčema
zatrjuje, da sta mu bili navedena pravica in pravica do enakega varstva pravic
kršeni zato, ker je bil času, ko je bila obramba obvezna (in), na seji
pritožbenega senata brez zagovornika. Kot pravni laik naj bi bil nasproti višji
državni tožilki postavljen v neenakopraven položaj. Zgolj v tem okviru je
Ustavno sodišče preizkušalo zatrjevano kršitev pravice do obrambe iz druge
alineje 29. člena Ustave in procesnega jamstva "enakosti orožij" iz
22. člena Ustave.
19. Pritožnik v zvezi s kršitvijo navedenih
procesnih jamstev izpodbija dve stališči Vrhovnega sodišča. Iz sodbe Vrhovnega
sodišča (stran 3 in 4) izhaja, da obsojenec v času od 12. 1. 2002 do
pravnomočnosti sodbe, tj. do 27. 3. 2002, dejansko ni imel zagovornika, ker mu
ga sodišče ni postavilo po uradni dolžnosti. Vrhovno sodišče ugotavlja, da so s
to opustitvijo sicer bile kršene določbe četrtega odstavka 70. člena ZKP, saj
je obsojenec v zadevi, v kateri je bila obramba obvezna, ostal brez zagovornika,
vendar meni, da ni izkazano, da je ta kršitev vplivala na zakonitost izrečene
pravnomočne sodbe. Vrhovno sodišče še navaja, da je bila obsojencu formalna
obramba zagotovljena med pritožbenim rokom, kar je tudi zagovorniku omogočalo,
da je s pritožbo izpodbijal prvostopenjsko sodbo. Vrhovno sodišče še navede, da
je pritožnik, ki je bil navzoč na seji, imel možnost, da pojasni stališča iz
pritožbe in odgovora na pritožbo državnega tožilca. Seje pritožbenega senata
naj ne bi bilo mogoče enačiti z obravnavo po 380. členu ZKP. Zato je po mnenju
Vrhovnega sodišča z vidika narave pritožbenega postopka, ki je (z izjemo 380.
do 382. člena ZKP) predvsem pisen, treba presojati, ali je v konkretni zadevi
zaradi odsotnosti zagovornika prišlo do omejitve oziroma kršitve pravic
obrambe, ki je imela za posledico nezakonitost sodbe. V zvezi s tem je Vrhovno
sodišče zlasti presojalo, ali bi postavitev zagovornika po uradni dolžnosti v
fazi pritožbenega postopka, v kateri je zagovornik, ki je obsojencu odpovedal
pooblastilo, vložil pritožbo zoper prvostopenjsko sodbo, in v kateri so
pritožbeni roki za vse upravičence do pritožbe že potekli, lahko bistveno
vplivala na odločitev pritožbenega sodišča.
20. V zvezi s slednjim je Vrhovno sodišče v
sodbi zavzelo stališče (stran 4 in 5), da "pritožnik namreč ne pojasni,
katera konkretna pritožbena stališča v zvezi z odločilnimi dejstvi so zahtevala
pojasnila zagovornika in kako bi lahko vplivala na odločitev pritožbenega
sodišča. To velja tudi za obsojenčevo sklicevanje, da je bil v odnosu do
državnega tožilstva, ki ga je zastopala strokovno kvalificirana višja državna
tožilka, v neenakopravnem položaju." Pri tem Vrhovno sodišče v
obrazložitvi izpodbijane sodbe zapiše naslednje: " Res je sicer, da
obsojenec, ki je bil v delu pritožbenega postopka brez zagovornika, ni imel
enakih možnosti, vendar ni mogoče zaključiti, da je zaradi te pomanjkljivosti
bila dana pritožbenim navedbam in stališčem tožilstva večja teža kot stališčem
obrambe." Vrhovno sodišče še navede, da je sodišče druge stopnje delno
odločilo v obsojenčevo korist, zavrnilo pa je tudi pritožbo okrožnega državnega
tožilca, ki se je zavzemal za zvišanje kazni. Iz obrazložitve izpodbijane sodbe
izhaja še, da je bilo obsojencu na seji dovoljeno, da poda posamezna pojasnila
k pritožbenim navedbam. Na podlagi navedenega je Vrhovno sodišče presodilo, da
ni mogoče zaključiti, da so kršitve, ki jih je pritožnik uveljavljal v zahtevi
za varstvo zakonitosti, vplivale na zakonitost izpodbijane sodbe, in da zato
bistvena kršitev določb kazenskega postopka iz drugega odstavka 371. člena ZKP
ni bila podana.
21. Očitka pritožnika, da je med
pritožbenim postopkom prišlo do kršitve pravice do obrambe z zagovornikom
(druga alineja 29. člena Ustave) in do kršitve pravice do enakega varstva
pravic oziroma procesnega jamstva "enakosti orožij" iz 22. člena
Ustave, sta utemeljena.
22. Ustavno sodišče je v odločbi št.
Up-143/97 zaradi nepostavitve zagovornika po uradni dolžnosti v primeru, ko je
bila obramba po ZKP obvezna, ugotovilo kršitev pravice do obrambe z
zagovornikom po drugi alineji 29. člena Ustave in je izpodbijane sodbe
razveljavilo. V obrazložitvi navedene odločbe je zapisalo: "Ustavno
pravico do materialne in formalne obrambe kot temeljno pravico obdolženca
povzema ZKP med temeljnimi načeli kazenskega postopka v 12. členu. Onemogočanje
materialne ali formalne obrambe pomeni relativno kršitev določb kazenskega
postopka (pritožnikov primer), v določenih primerih celo absolutno kršitev, v
posameznih, z zakonom določenih primerih, pa je izrecno določeno, da se sodba
ne sme opirati na dokaze, pridobljene na način, ki ne upošteva zakonsko
določenih pravic obrambe. Uresničevanje ustavne pravice do formalne obrambe, to
je obrambe, ki jo opravlja kvalificiran zagovornik, je v pretežni meri urejeno
v VI. poglavju prvega dela ZKP o zagovorniku." In še: "Obligatorna
formalna obramba je v ZKP urejena kot absolutni sistem, ki nastopi ne glede na
to, ali obdolženec to želi ali ne. Upravičenost instituta obvezne obrambe je v
predpostavki, da se obdolžencu neodvisno od njegove volje nudi strokovna pomoč,
kadar se sam ne more uspešno braniti – bodisi da gre za huda kazniva dejanja
bodisi kadar se upravičeno domneva, da je obdolženec nesposoben, da se zaradi
osebnih lastnosti (fizičnih ali psihičnih pomanjkljivosti) ali procesnih ovir
(nenavzočnost na sojenju, nemožnost vročitve sodbe) v določeni procesni
situaciji brani sam."
23. V primerih, navedenih v prejšnji točki,
je torej (šele) obvezna obramba tista, ki omogoča uresničitev ustavne pravice
iz druge alineje 29. člena Ustave in ki daje zadostno jamstvo za pošten
postopek v dveh pogledih: najprej v tem, da obdolženec ni le objekt, temveč
subjekt postopka, torej oseba, ki ima široko možnost obrambe, tako da imajo polno
zaščito njegova osebnost, njegova svoboda pa tudi dostojanstvo. Zlasti se s
takšno ureditvijo zagotavlja, da nima nobena od strank prednosti pred drugo, s
čimer se v največji možni meri pripomore k ustavno zahtevani vzpostavitvi
enakosti orožij, kar zadeva strokovnost zastopnikov obtožbe na eni in obrambe
na drugi strani. Pri tem je treba razlikovati, da sta pravica do obrambe z
zagovornikom po lastni izbiri in pravica do postavitve zagovornika po uradni
dolžnosti, ločeni pravici.(*4) Tudi ESČP, kot izhaja iz relevantne
prakse, razlaga točko c) tretjega odstavka EKČP tako, da je pravica do
postavitve zagovornika po uradni dolžnosti (in to, da ga dobi brezplačno)
samostojna pravica.
24. Obvezno formalno obrambo določa ZKP
tudi pri postopku po 204.a členu in ves čas, dokler traja zoper obdolženca
odrejeni pripor (drugi odstavek 70. člena ZKP) in za primere kaznivih dejanj,
za katere je v zakonu predpisana kazen osmih let zapora ali hujša, veže
zakonodajalec na trenutek vročitve obtožnice (tretji odstavek 70. člena ZKP).
Po četrtem odstavku 70. člena ZKP predsednik sodišča obdolžencu, ki si v
navedenih primerih obvezne obrambe ne vzame zagovornika sam, tega postavi po
uradni dolžnosti, za nadaljnji potek kazenskega postopka, do pravnomočnosti
sodbe (izjemoma tudi za postopek z izrednimi pravnimi sredstvi).
25. Kot izhaja iz kazenskega spisa, je bil
ustavnemu pritožniku s sklepom št. Su 49/95 z dne 9. 10. 1997 na podlagi
drugega odstavka 70. člena ZKP kot zagovornik po uradni dolžnosti postavljen
odvetnik D. B. Ob tem je za presojo tega primera pomembno tudi dejstvo, da je
obtožba že od vsega začetka pritožniku med drugim očitala tudi storitev
kaznivega dejanja goljufije po drugem odstavku v zvezi s prvim odstavkom 217.
člena KZ. Za navedeno kaznivo dejanje je zagrožena kazen od enega do osmih let
zapora. Trenutek obvezne formalne obrambe je zakonodajalec v teh primerih vezal
na trenutek vročitve obtožnice, pa do pravnomočnosti sodbe. Zato je bila
obramba tudi v tem pogledu obvezna. Pritožnik je dne 27. 2. 2001 za
zagovarjanje pooblastil drugega zagovornika, odvetnika R. C. iz Ljubljane. Zato
je sodišče zagovornika D. B., ki je bil pritožniku postavljen po uradni
dolžnosti, z že navedenim sklepom razrešilo na glavni obravnavi dne 6. 4. 2001.
Izbrani zagovornik R. C. je pritožnika zastopal vse do vložitve pritožbe dne
10. 12. 2001. Z dopisom z dne 12. 12. 2001 je izbrani zagovornik sodišču
sporočil, da pritožniku s tem dnem odpoveduje pooblastilo, ter sodišču
predlagal, naj pritožniku po preteku 30-dnevnega roka, v katerem je še vedno
zavezan opravljati svojo funkcijo, postavi zagovornika po uradni dolžnosti. Iz
spisa in iz izpodbijane sodbe Vrhovnega sodišča izhaja, da se je Okrožno
sodišče v Ljubljani z navedenim dopisom seznanilo dne 12. 12. 2001. Rok, v
katerem je bil zagovornik, ki je pritožniku odpovedal pooblastilo, za
pritožnika še dolžan opravljati procesna dejanja, se je iztekel dne 12. 1.
2002.
26. Pritožnik je bil tako dejansko in
formalno brez zagovornika v času, ko je bila obramba obvezna. Določbe ZKP, ki
za določene situacije predvidevajo institut obvezne formalne obrambe so, kot je
bilo že navedeno v 23. točki te obrazložitve, namenjene uresničevanju ustavne
pravice do obrambe z zagovornikom iz druge alineje 29. člena Ustave in
zagotavljanju "enakosti orožij strank", ki jo v smislu pravice do
enakega varstva pravic zagotavlja 22. člen Ustave. Okrožno sodišče v Ljubljani
in Višje sodišče, ki je na seji pritožbenega senata odločalo o pritožnikovi
pritožbi in pritožbi, ki jo je vložil njegov pooblaščeni zagovornik, sta bili z
dopisom (l. št. 238), s katerim je izbrani zagovornik pritožniku odpovedal
pooblastilo, nedvomno seznanjeni. Nesporno je, da se je pritožnik ves čas
pritožbenega postopka nahajal v priporu.
27. Stališči Vrhovnega sodišča v delu, v katerem
se ukvarjata z napačno uporabo procesnega prava, ne posegata na področje
človekovih pravic. Zato Ustavno sodišče v tem delu ni pristojno za presojo
njune pravilnosti. V delu, v katerem pa presojata omejitev oziroma kršitev
pravice do obrambe zaradi "nepostavitve" zagovornika po uradni
dolžnosti in s tem v pritožbenem postopku povezanih enakih možnosti pritožnika
v odnosu do višje državne tožilke, pa stališči Vrhovnega sodišča trčita ob
ustavni pravici iz druge alineje 29. člena Ustave in iz 22. člena Ustave.
28. Ustavno sodišče je že večkrat
poudarilo, da sodišče z uporabo zakona ne sme prekršiti ustavnih določb. Če
meni, da je zakon v neskladju z Ustavo, mora po določbi 156. člena Ustave
prekiniti postopek in zahtevati odločitev Ustavnega sodišča. Človekove pravice
in temeljne svoboščine pa je dolžno upoštevati neposredno na podlagi Ustave
(prvi odstavek 15. člena Ustave). Ustavno sodišče ocenjuje, da bi moralo
sodišče, ko je ugotovilo, da je pritožnik brez obvezne obrambe, to zagotoviti.
Z navedenim se ni ukvarjalo niti Okrožno sodišče, ko je prejelo dopis
pritožnikovega zagovornika o odpovedi pooblastila, in tudi ne Višje sodišče, ki
je opravilo pritožbeno sejo v navzočnosti strank.
29. Postavitev zagovornika po uradni
dolžnosti iz 70. člena ZKP izpeljuje temeljno določbo drugega odstavka 12.
člena ZKP, po kateri obdolžencu v primeru, če si ta ne vzame zagovornika sam,
postavi zagovornika sodišče, kadar je tako določeno z Zakonom, da se zagotovi
njegova obramba (glej npr. odločbo št. U-I-204/99 z dne 12. 12. 2002, Uradni
list RS, št. 3/03 in OdlUS XI, 255). V primerih, ko Zakon za zagotovitev
ustavnih jamstev obdolženca zahteva dolžnostno ravnanje na strani organov, ki
sodelujejo v kazenskem postopku, so ga ti dolžni izpolnjevati. Tudi iz
relevantne prakse ESČP izhaja, da je postavljen različen standard odgovornosti
države za ravnanje zagovornika. V primerih, ko je obtoženi upravičen do
postavljenega (npr. po EKČP brezplačnega) zagovornika, je odgovornost države za
izvajanje učinkovite obrambe višja, kot v primerih, ko si obdolženi zagovornika
izbere sam.(*5)
30. Ustavno sodišče ocenjuje, da bi sodišče
glede na navedeno pritožniku moralo postaviti zagovornika po uradni dolžnosti.
Drugačna odločitev sodišča je bila po presoji Ustavnega sodišča v neskladju z
drugo alinejo 29. člena Ustave.
31. V pritožbenem postopku po
prvostopenjski sodbi, ki je v glavnem pisen, so verjetnosti za kršenje pravic
obrambe formalno sicer manjše, nemogoče pa je ugotoviti, koliko imajo
pritožbena stališča tožilstva a priori večjo težo od stališč obrambe. Kolikor
to drži, gre gotovo za kršenje "tako črke, kot duha Ustave.(*6)"
Glede jamstev v pritožbenem postopku je ESČP večkrat poudarilo, da se 6.
člen EKČP nanaša tudi na pritožbene postopke, v katerih lahko pride do
razveljavitve izpodbijanih sodb. (*7) Posebnosti, ki jih je treba
upoštevati v omenjenih postopkih, je ESČP strnjeno navedlo v zadevi Monnell in
Morris proti Združenemu Kraljestvu. (*8)
32. Ustavno sodišče ocenjuje, da je zaradi
že ugotovljene kršitve pravice do obrambe z zagovornikom iz druge alineje 29.
člena Ustave na seji pritožbenega senata prišlo do kršitve pravice do enakega
varstva pravic iz 22. člena Ustave oziroma do kršitve načela "enakosti
orožij med strankama", kot to pojmuje ESČP. Navedena ustavnoprocesna
jamstva (v primeru obvezne obrambe bodisi zaradi pripora bodisi zaradi teže
kaznivega dejanja) zagotavlja prav zagovornik. Njegova navzočnost je najboljše
zagotovilo za zakonitost dejanj in prav zagovornik je tisti, ki omogoča vsaj
približno intelektualno in strokovno enakost nasproti državnemu tožilcu. Šele
takrat, ko je pravica do zagovornika zagotovljena, dobi obdolženec možnost
izražati se v pravnem svetu s pravnim jezikom in postati svojemu nasprotniku
strokovno enak. V jeziku enakosti orožja to na prvem mestu pomeni, da se
obtoženega postavi v položaj, da lahko predstavi svoj primer na tak način, da
ni v neugodnem položaju v primerjavi z državnim tožilcem. Za učinkovito varstvo
pritožnikove pravice do "enakosti orožij" ni zadoščalo, da je njegov
zagovornik vložil pritožbo, temveč bi mu moralo biti omogočeno, da bi bil
zagovornik ob njem navzoč tudi na seji pritožbenega senata. Ni moč spregledati
dejstva, da je bil pritožnik kot pravni laik na seji pritožbenega senata sam in
s tem nasproti stališčem višje državne tožilke, s katerimi prej ni bil
seznanjen, neustrezno zastopan. Za ugotovitev kršitve človekove pravice ni
treba dokazati dejanskega škodljivega posega v to pravico. (*9)
Vsakršno ugotavljanje, ali je bila zato pritožbenim stališčem tožilstva dana
večja teža ali ne z vidika varstva človekovih pravic v konkretnem primeru ni
sprejemljivo. Glede na navedeno Ustavno sodišče ocenjuje, da je bila pritožniku
na seji pritožbenega senata kršena pravica do enakega varstva pravic iz 22.
člena Ustave.
33. Ustavno sodišče je ugotovilo, da je do
zatrjevane kršitve človekovih pravic prišlo v pritožbenem postopku oziroma v
postopku odločanja o pritožbi. Ko je odločalo o zahtevi za varstvo zakonitosti,
Vrhovno sodišče teh kršitev ni odpravilo. Ker je bilo treba zaradi odprave
posledic kršitve Ustave, ki so nastale v postopku odločanja o pritožbi,
postopek ponoviti, se je Ustavno sodišče odločilo, da sodbi Vrhovnega in
Višjega sodišča razveljavi in zadevo vrne v novo sojenje Višjemu sodišču v
Ljubljani. V novem sojenju bo moralo sodišče pritožniku zagotoviti procesna
jamstva, kot izhajajo iz obrazložitve te odločbe.
34. Ker je bilo treba izpodbijani sodbi
razveljaviti že zaradi navedenih kršitev, se Ustavnemu sodišču ni bilo treba
spuščati v presojo o obstoju drugih kršitev človekovih pravic in temeljnih
svoboščin.
35. Očitkov pritožnika, da so bile z
izpodbijanimi sodbami kršene določbe 2. člena, drugega odstavka 3. člena,
prvega odstavka 5. člena, prvega odstavka 15. člena, 125. člena in četrtega
odstavka 153. člena Ustave, v okviru postopka z ustavno pritožbo ni mogoče
ocenjevati. V postopku z ustavno pritožbo presoja Ustavno sodišče le morebitne
kršitve določb o človekovih pravicah in temeljnih svoboščinah.
B)–II
36. Pritožnik vlaga tudi pobudo za oceno
ustavnosti drugega odstavka 249. člena ZKP, ki naj bi bil v neskladju z 22.
členom Ustave. Pobudo utemeljuje z razlogi, ki jih je v pritrdilnem ločenem
mnenju k odločbi št. U-I-132/95 navedel takratni ustavni sodnik mag. Matevž
Krivic. Izpodbijana zakonska določba naj bi bila v neskladju z Ustavo, ker se
po drugem odstavku 249. člena ZKP izvedensko delo lahko zaupa strokovnemu
zavodu oziroma državnemu organu. S tem naj bi izbira izvedencev prešla iz rok
sodišča v roke predstojnika zavoda, nasproti sodišču pa bi moral vedno
nastopati izvedenec, kot strokovnjak posameznik, ne pa zavod oziroma organ.
37. Pritožnik pravni interes za presojo
izpodbijane določbe utemeljuje z navedbo, da je bilo izvedensko delo tudi v
njegovem primeru zaupano strokovnemu organu, ki je potem za vsako od
izvedenskih mnenj določil po enega izvedenca.
38. Skladno s prvim odstavkom 24. člena
ZUstS lahko da pobudo za začetek postopka za oceno ustavnosti vsak, če izkaže
svoj pravni interes, Po drugem odstavku navedenega člena ZUstS je pravni
interes podan, če predpis ali splošni akt za izvrševanje javnih pooblastil,
katerega oceno pobudnik predlaga, neposredno posega v njegove pravice, pravne
interese oziroma pravni položaj. Pravni interes mora biti po ustaljeni
ustavnosodni presoji Ustavnega sodišča neposreden in konkreten. Predpis mora
neposredno posegati v lastne pravice, pravne interese oziroma pravni položaj
pobudnika, ugoditev predlogu pa mora privesti do izboljšanja njegovega pravnega
položaja.
39. V odločbi št. U-I-132/95 je Ustavno sodišče
ugotovilo, da določba drugega odstavka 249. člena ZKP ni v neskladju z Ustavo.
V 15. točki navedene odločbe je zapisalo, da že iz ZKP izhaja, da se organu, ki
na podlagi zakona sodeluje pri izvrševanju kazenskega pregona, izvedensko delo
v kazenskem postopku ne more zaupati. Zapisalo je še, da presojo tega, ali je
sodišče v konkretnem primeru uporabilo zakonsko določbo v skladu z drugimi
zakonskimi določbami, lahko prizadeta oseba zahteva v pravnih sredstvih zoper
sodbo, presojo tega, ali je bila sodna odločitev v skladu z ustavnimi jamstvi,
pa v skladu z določbami 50. do 60. člena ZUstS tudi v ustavni pritožbi. Iz
navedene odločbe še izhaja, da položaj organa (v konkretnem primeru je šlo za
CKTP), ki na podlagi zakona sodeluje pri izvrševanju funkcije pregona kaznivih
dejanj, vzbuja tolikšen dvom v njegovo nepristranskost, da bi njegova
postavitev za izvedenca v kazenskem postopku pomenila kršitev ustavnega jamstva
o enakem varstvu pravic (22. člen Ustave).
40. Kot izhaja iz izpodbijanih sodnih odločb
v ustavni pritožbi in vpogledanega spisa Okrožnega sodišča v Ljubljani št. I K
651/97, izvedenstva v pritožnikovem primeru ni opravil strokovni zavod oziroma
državni organ na temelju drugega odstavka 249. člena ZKP. Odredba(*10),
s katero je preiskovalni sodnik Okrožnega sodišča v Ljubljani odredil
izvedenstvo, je bila izdana na podlagi 248. člena ZKP. Z njo je sodišče
odredilo, naj izvedensko delo opravi stalna sodna izvedenka za grafološke
preiskave pisav in dokumentov, ki je bila takrat zaposlena pri CKTP. Sodišče je
torej z odredbo postavilo za izvedenca posameznika kot strokovnjaka in ne
organa. Zato pritožnik za izpodbijanje drugega odstavka 249. člena ZKP ne
izkazuje pravnega interesa in je Ustavno sodišče pobudo za začetek postopka za
presojo njene ustavnosti zavrglo.
C)
41. Ustavno sodišče je sprejelo to odločbo
na podlagi prvega odstavka 59. in 25. člena ZUstS v sestavi: predsednica dr.
Dragica Wedam Lukić ter sodnice in sodniki dr. Janez Čebulj, dr. Zvonko Fišer,
Lojze Janko, mag. Marija Krisper Kramberger, Milojka Modrijan, dr. Ciril
Ribičič, dr. Mirjam Škrk in Jože Tratnik. Odločbo je sprejelo soglasno.
Št. Up-729/03
U-I-187/04
Ljubljana, dne 8. julija 2004.
Predsednica
dr. Dragica Wedam Lukić l. r.
______________________________
(*1) Tako ESČP v zadevi Deewer v. Belgium, sodba z
dne 27. 2. 1980, Publications ECHR, Ser. A, Vol. 35, p. 56.
(*2) Glej npr. odločitev ESČP v zadevi Dombo Beheer
v. The Netherlands, sodba z dne 27. 10. 1993, Publications ECHR, Ser. A, Vol.
274, p. 33. V navedeni zadevi je ESČP med drugim zapisalo, "da načelo
enakosti orožij pomeni, da mora imeti vsaka stranka razumno možnost predstaviti
svojo zahtevo – vključno s svojimi dokazi – ob spoštovanju pogoja, da ni
postavljena v bistveno slabši položaj v primerjavi s svojim nasprotnikom."
(*3) Glej npr. zadevo Artico v Italy, sodba z dne
13. 5. 1980, Publications ECHR, Ser. A, Vol. 37, p. 33.
(*4) To izhaja tudi iz točke d) tretjega odstavka
14. člena MPDPP, ki jasno ločuje med pravico do obrambe z zagovornikom in
pravico do postavitve zagovornika po uradni dolžnosti.
(*5) Glej npr. zadevo R.D. v. Poland, sodba z dne
18. 12. 2001. ESČP v obrazložitvi sodbe med drugim navaja: "Medtem ko je
način uporabe 6. člena EKČP pred pritožbenimi ali kasacijskimi sodišči odvisen
od posebnih značilnosti postopkov pred temi sodišči, ni dvoma, da je država, ki
ustanovi takšna sodišča, dolžna zagotoviti osebam….., da pred njimi uživajo
temeljna jamstva poštenega postopka iz tega člena, vključno s pravico do
brezplačne pravne pomoči."
(*6) Komentar Ustave Republike Slovenije, L. Šturm
(ur.), Fakulteta za podiplomkse in evropske študije, Ljubljana, 2002, str. 316,
dr. Boštjan M. Zupančič.
(*7) Glej npr. odločitve v zadevah Kamasinski v.
Austria, sodba z dne 19. 12. 1989, Ser. A, Vol. 168, Kremzow v. Austria, sodba
z dne 21. 9. 1993, Ser. A, Vol. 268.
(*8) Sodba ESČP z dne 2. 3. 1987, Ser. A, Vol. 115.
V §56 je zapisalo: " Uporaba prvega in tretjega odstavka 6. člena EKČP
pred pritožbenimi in kasacijskimi sodišči je odvisna od posebnih značilnosti
zadevnega postopka. Upoštevati je treba celotno izpeljavo postopka v domačem
pravnem redu in vlogo, ki jo ima v njem pritožbeno in kasacijsko sodišče. Kot
je že v poročilu navedla Komisija, je pri odločitvi, ali je bilo načelu
poštenosti iz 6. člena EKČP zadoščeno, treba upoštevati npr. naravo postopka za
pridobitev dovoljenja za pritožbo, njegov pomen v celotnem kazenskem postopku,
obseg pooblastil pritožbenega sodišča in tudi, kako so bili pred pritožbenim
sodiščem interesi vlagateljev, dejansko zastopani in zavarovani. Pri tem ESČP v
okviru narave pritožbenega postopka upošteva tudi elemente, ki se nanašajo na
to, ali pritožbeno sodišče obravnava dejanska ali le pravna vprašanja primera,
ali vpokliče priče, ali gre za ustno obravnavo ali pa je postopek zgolj pisen.
Vse te okoliščine vplivajo na končno presojo o tem, ali je bila prisotnost
obdolženca in/ali zagovornika potrebna ali ne, ter na s tem povezano vprašanje
kršitve točke c) tretjega odstavka 6. člena EKČP.
(*9) Glej npr. že omenjeno zadevo Artico v. Italy.
(*10) Gre za odredbo št. Kpr 640/97 z dne 10. 12.
1997.