Ustavno sodišče je v postopku za oceno
ustavnosti in zakonitosti začetem na pobudo Jožeta Zormana iz Preddvora in
drugih, ki jih zastopa Veljko Jan, odvetnik v Škofji Loki, na seji dne 9.
julija 2004
o d l o č i l o:
Sprememba Odloka o prostorskih ureditvenih pogojih za ureditvena
območja naselij Preddvor, Tupaliče, Potoče in Breg ob Kokri (Uradno glasilo
Občine Preddvor, št. 2/98) se razveljavi.
O b r a z l o ž i t e v
A)
1. Pobudniki izpodbijajo Spremembo Odloka o
prostorskih ureditvenih pogojih za ureditvena območja naselij Preddvor,
Tupaliče, Potoče in Breg ob Kokri (v nadaljevanju: PUP), ker ni bila sprejeta
po postopku, določenem v Zakonu o urejanju naselij in drugih posegov v prostor
(Uradni list SRS, št. 18/84 in nasl. – v nadaljevanju: ZUN). Pobudniki
navajajo, da ni bil sprejet program priprave, osnutek odloka ni bil javno
razgrnjen, niti ni bila organizirana javna obravnava. Zato naj bi bil v
neskladju z določbami od 34. do 40. člena ZUN. Z izpodbijanim PUP naj bi Občina
spremenila namensko rabo zemljišča iz rekreacijskega v stanovanjsko območje,
kar naj bi bilo v neskladju s 34. členom Zakona o urejanju prostora (Uradni
list RS, št. 18/84 in nasl. – ZUreP) in z 2. členom Zakona o planiranju in
urejanju prostora v prehodnem obdobju (Uradni list št. 48/90 in nasl. – ZPUP).
Pobudniki obširno navajajo, da je izpodbijani odlok tudi v neskladju s 3.
členom Zakona o varstvu okolja (Uradni list RS, št. 32/93 in nasl. – ZVO) ter s
67. in z 71. členom Ustave. V letu 2000 naj bi sicer Občina pričela s postopkom
uskladitve planskega akta, zato naj bi izvedla njegovo razgrnitev, vendar naj
bi bila na javni obravnavi zavrnjena predvidena gradnja novega stanovanjskega
naselja. Po navedbah pobudnikov naj bi Ministrstvo za okolje, prostor in
energijo, Urad za prostorsko planiranje (v nadaljevanju: Urad) izdalo negativno
mnenje k osnutku planskega akta, ker naj bi bila ta sprememba namembnosti v
neskladju z obveznimi izhodišči prostorskih sestavin državnega plana.
2. Občina odgovarja, da jo je Urad z
dopisom št. 352-11-63/2000 z dne 4. 4. 2000 opozoril, da PUP ni bil sprejet po
postopku, določenem z ZUN. Občina naj bi po opozorilu Urada pričela s postopkom
uskladitve planskega akta, zato je sprejela program priprave, pripravila javno
razgrnitev in javno obravnavo. Zavod za varstvo kulturne in naravne dediščine v
Kranju naj bi izdal k osnutku negativno mnenje in naj bi predlagal, da se
območje, ki ga ureja PUP, trajno nameni rekreaciji in ne stanovanjski gradnji.
Pobudniki naj ne bi imeli pravnega interesa za vložitev pobude, ker naj bi bili
trije izmed njih lokacijsko oddaljeni od območja, ki ga ureja PUP. Občina
razveljavitvi PUP, kolikor se nanaša na kršitev postopka sprejemanja odloka, ne
nasprotuje.
B)
3. Pobudo je vložilo pet pobudnikov, štirje
izmed njih živijo v Preddvoru v neposredni bližini območja urejanja S 4/9 –
Voke, na katerem je spremenjena namenska raba zemljišč in načrtovana gradnja
novega stanovanjskega naselja, zato izkazujejo pravni interes za oceno
zakonitosti PUP. Ustavno sodišče je pobudo sprejelo in glede na izpolnjene
pogoje iz četrtega odstavka 26. člena Zakona o Ustavnem sodišču (Uradni list
RS, št. 15/94 – v nadaljevanju: ZUstS) takoj nadaljevalo z odločanjem o stvari
sami.
4. Odlok je bil pripravljen in sprejet po
določbah ZUN, ki so med postopkom za oceno ustavnosti in zakonitosti prenehale
veljati na podlagi 179. člena Zakona o urejanju prostora (Uradni list RS, št.
110/02 – v nadaljevanju: ZUreP-1). Prehodna oziroma končna določba 173. člena
ZUreP-1 podaljšuje veljavnost obstoječih prostorskih ureditvenih pogojev, zato
Odlok še velja.
5. PUP v 1. členu določa novo območje
urejanja S 4/9 – Voke za organizirano gradnjo vrstnih individualnih
enodružinskih objektov, spremljajočih objektov ter gradnjo javne infrastrukture.
V določbi 2. člena izpodbijanega PUP je določeno, da se območje urejanja R 4/3
športno igrišče Voke zmanjša tako, da se izloči iz območja urejanja zahodni del
R 4/3 in se ga preimenuje v območje urejanja S 4/9 – Voke.
6. Pobudniki očitajo, da Občina pri
sprejemanju PUP ni upoštevala postopkovnih določb in da je s PUP spremenila
namensko rabo zemljišča, ne da bi predhodno spremenila planski akt, ki je
osnova za sprejetje izvedbenega prostorskega akta.
7. PUP se lahko spremeni ali dopolni po
postopku, ki je predpisan za njegov sprejem (43. člen ZUN). Iz navedb v
odgovoru in iz spisne dokumentacije izhaja, da postopek priprave in sprejemanja
izpodbijanega PUP ni potekal v skladu s pravili, ki so določena v 37. do 39.
členu ZUN, ker ni bil sprejet program priprave, ni bila organizirana javna
razgrnitev, niti ni bilo javne obravnave. Območje, ki je obravnavano s PUP, je
po planskem aktu rekreacijska površina, zato ni bilo pravne podlage za sprejem
izpodbijanega PUP, ki ureja stanovanjsko gradnjo. Na podlagi 22. člena ZUN se z
izvedbenim prostorskim aktom, kot je PUP, obdelajo sprejete odločitve o gradnji
ob upoštevanju usmeritev in odločitev iz dolgoročnega in srednjeročnega plana
lokalne skupnosti. Z izvedbenimi prostorskimi akti se torej urbanistično
načrtujejo gradnje, z njimi se ne ureja namenske rabe zemljišč, kot je v
obravnavanem primeru. Ker je Ustavno sodišče Odlok o PUP razveljavilo že iz teh
razlogov, se ni spuščalo še v presojo drugih očitkov pobudnikov.
8. Na podlagi prvega odstavka 45. člena
ZUstS Ustavno sodišče protiustavne ali nezakonite podzakonske predpise ali
splošne akte, izdane za izvrševanje javnih pooblastil odpravi ali razveljavi.
Ker pobudniki niso predlagali odprave, je Ustavno sodišče izpodbijani akt
razveljavilo.
C)
9. Ustavno sodišče je sprejelo to odločbo
na podlagi tretjega odstavka 45. člena ZUstS v sestavi: predsednica dr. Dragica
Wedam Lukić ter sodnice in sodniki dr. Janez Čebulj, dr. Zvonko Fišer, Lojze
Janko, mag. Marija Krisper Kramberger, Milojka Modrijan, dr. Ciril Ribičič, dr.
Mirjam Škrk in Jože Tratnik. Odločbo je sprejelo soglasno.
Št. U-I-313/02-17
Ljubljana, dne 9. julija 2004.
Predsednica
dr. Dragica Wedam Lukić l. r.